Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2017. (II.16.) önkormányzati rendelete

Mór Városi Önkormányzat 2017. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 05. 03

Mór Városi Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 27. § (1)-(2) bekezdésben biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi Bizottság, Településfejlesztési Bizottság, Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság, Szociális és Egészségügyi Bizottság, az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek vezetői és a könyvvizsgáló véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a Móri Polgármesteri Hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.

II. Fejezet

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. §  (1)  A Képviselő-testület az önkormányzat 2017. évi költségvetését a 2017. december 31-i állapotnak megfelelően

a)        5.884.292    eFt               Költségvetési bevétellel

b)        7.558.530    eFt               Költségvetési kiadással

c)       -1.674.238    eFt               Költségvetési egyenleggel

állapítja meg.


(2) A költségvetési egyenlegből a 2017. december 31-i állapotnak megfelelően

a) működési célú                                -268.556    eFt

b) felhalmozási célú                        -1.405.682    eFt

(3) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételeket és költségvetési kiadásokat előirányzat-csoportok, azon belül kiemelt előirányzatok szerinti bontásban önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait az 1. melléklet alapján határozza meg a képviselő-testület.

(4) Az önkormányzat, a Móri Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat által irányított költségvetési szervek költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait költségvetési szervenként előirányzat-csoportok, azon belül kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 2-8. melléklet részletezi.

(5) A költségvetési bevételeket és költségvetési kiadásokat kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 9. melléklet szerint hagyja jóvá a képviselő-testület.

(6) A képviselő-testület az önkormányzat által sajátos közszolgálati jogviszonyban - amely a főállású polgármester foglalkoztatási jogviszonya - foglalkoztatottak 2017. évben engedélyezett létszámát 1 főben, az önkormányzat által közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatottak 2017. évben engedélyezett létszámát 9 főben, a közfoglalkoztatási jogviszonyban foglalkoztatottak létszám előirányzatát pedig 2017. évre 11 főben állapítja meg. A képviselő-testület a Móri Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek 2017. évben engedélyezett létszámát összesen 196,5 főben állapítja meg a 12. melléklet szerint

(7) A képviselő-testület engedélyezi a jogviszony megszűnést és a szülési szabadság igénybevételét megelőzően az új dolgozó betanulása idejére a párhuzamos foglalkoztatást a jóváhagyott személyi juttatás előirányzat terhére.

III. Fejezet

A költségvetés részletezése

3. § (1) Az 1.674.238 eFt költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évek költségvetési maradványa 1.174.238 eFt.

(2)  A költségvetési maradványból:

a) működési célú költségvetési maradvány        347.979 eFt

b) felhalmozási célú költségvetési maradvány   826.259 eFt

(3) A költségvetési maradvány fennmaradó 19.258 eFt összege az államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetését finanszírozza.

(4) Az 1.674.238 eFt költségvetési hiány külső finanszírozására szolgáló forgatási célú belföldi értékpapír beváltásából, értékesítéséből származó finanszírozási bevétel 500.000 eFt

(5) A (4) bekezdésben meghatározott finanszírozási bevétel a felhalmozási célú költségvetési hiány költségvetési maradvánnyal nem finanszírozott összegének finanszírozását szolgálja.

4. § A képviselő-testület a 2017. december 31-i állapotnak megfelelően az önkormányzat általános tartalékát 11.519 eFt összegben, céltartalékát 181.303 eFt összegben a 10. mellékletben felsorolt célokra állapítja meg.

5. § Az önkormányzat 2017. évi felhalmozási költségvetését és annak finanszírozását kiemelt előirányzatok, azon belül kormányzati funkció, feladat bontásban, elkülönítetten az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projekthez történő hozzájárulását a 11. melléklet részletezi.

6. § (1) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 13. melléklet részletezi.

(2) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 14. melléklet tartalmazza.

7. § (1) Az önkormányzat által államháztartáson belülre nyújtandó működési és felhalmozási támogatásokat a 15. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat által államháztartáson kívülre nyújtandó működési és felhalmozási támogatásokat a 16. melléklet tartalmazza.

IV. Fejezet

A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatáskörök

8. § A képviselő-testület hozzájárul az önkormányzat számlavezető pénzintézetével jelenleg fennálló, 372.000 eFt összegű, határozott idejű likvid hitelszerződés 2017. január 1-jétől 2017. december 31-ig történő igénybevételére az iparűzési adóbevétel teljesülésének ütemezésére, valamint az európai uniós támogatással megvalósuló projektek finanszírozási technikájára tekintettel, a fizetőképesség fenntartása érdekében, amelyre a képviselő-testület kötelezettséget vállal.

9. § (1) A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (4) bekezdése és 68.§ (4) bekezdése alapján az 4. § szerinti általános tartalék összegéből 2.000 eFt összeggel való rendelkezési jogot a polgármesterre, 2.000 eFt összeggel való rendelkezési jogot a jegyzőre átruházza.

(2) A képviselő-testület a működési célú céltartalék összegéből 5.000 eFt összegű intézményi tartalékot különít el, amely az intézmények szakmai anyagbeszerzésére és nagy értékű szakmai eszközbeszerzésére fordítható. Ezen intézményi tartalék felhasználásával kapcsolatos hatáskörök gyakorlására a rendelet beszerzésekkel kapcsolatos rendelkezései irányadók.

(3) A képviselő-testület az Mötv. 41. § (4) bekezdésében foglaltak alapján a 2. melléklet AY:368 mezőjében foglalt sportszervezetek támogatására biztosított 34.000 eFt összegű egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre előirányzat felhasználása feletti rendelkezési jogot – az alapítványok támogatása kivételével – az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottságra átruházza.

(4) A képviselő-testület az Mötv. 41. § (4) bekezdésében foglaltak alapján a 2. melléklet BE:368 mezőjében foglalt civil szervezetek programtámogatására biztosított 2.250 eFt összegű egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre előirányzat felhasználása feletti rendelkezési jogot – az alapítványok támogatása kivételével – a jegyzőre átruházza.

(5) A 2. melléklet H:60 mezőjében foglalt intézmény karbantartásra, illetve bérleményüzemeltetésre biztosított 9.100 eFt összegű, AE:214 mezőjében foglalt közterület tisztántartási feladatokra biztosított 7.850 eFt összegű, AP: 291 mezőjében foglalt zöldterület kezelésre biztosított, AT:291 mezőjében foglalt jégpálya üzemeltetésre biztosított 6.050 eFt összegű egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre előirányzat kizárólag jegyzői ellenjegyzés mellett folyósítható a gazdasági társaság részre.

(6) A 2. melléklet BA:368 mezőjében foglalt 95.053 eFt összegű Wekerle Sándor Szabadidőközpont, Móri SE Sporttelep és Városi Strand működtetésére biztosított egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre előirányzatból 82.053 eFt kizárólag jegyzői ellenjegyzés mellett folyósítható a gazdasági társaságok részére.

(7) A 2. melléklet H:69 mezőjében foglalt MÓR-HOLDING Kft. eszközbeszerzésére biztosított 28.000 eFt egyéb felhalmozási célú támogatások államháztartáson kívülre előirányzat a jegyző ellenjegyzése mellett folyósítható a gazdasági társaság részre.

(8) A képviselő-testület az Mötv. 41. § (4) bekezdésében foglaltak alapján a 2. melléklet H:65 mezőjében foglalt felújításra biztosított 55.510 eFt összegű előirányzatból az önkormányzati tulajdonú ingatlanok felújítására 19.050 eFt felhasználása feletti rendelkezési jogot a Pénzügyi Bizottságra átruházza.

(9) A képviselő-testület az Mötv. 41. § (4) bekezdésében foglaltak alapján a 2. melléklet BA:368 mezőjében foglalt 95.053 eFt összegű egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre előirányzatból a Wekerle Sándor Szabadidőközpont nagyobb karbantartási, beruházási és felújítási kiadásaira biztosított 13.000 eFt támogatás felhasználása feletti rendelkezési jogot a Pénzügyi Bizottságra átruházza.

(10) A képviselő-testület az Mötv. 41. § (4) bekezdésében foglaltak alapján a 100%-os támogatási intenzitású pályázatok, valamint azon pályázatok esetén, amelyekhez a szükséges önerőt a képviselő-testület a költségvetési rendeletben az adott pályázattal összefüggő célra biztosította, a pályázat benyújtásával kapcsolatos döntés hatáskörét a Pénzügyi Bizottságra átruházza.

10. § (1) A képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 34. § (2) bekezdése alapján az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatai módosítására, valamint költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra a polgármestert felhatalmazza.

(2) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv vezetője az Áht. 34. § (3) bekezdésében, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 42. §-ában, 43. § (2)-(3) bekezdésében és 44. § (2) bekezdésében foglalt hatásköreit jegyzői ellenjegyzéssel gyakorolhatja.

11. § A 8. § és a 9. § (1) bekezdése alapján átruházott hatáskörben hozott döntés a tárgyévet követő években többletkiadással nem járhat. Az átruházott hatáskörű jogkör a tárgyévet követő évre vonatkozó költségvetési rendelet hatályba lépéséig gyakorolható. Az átruházott hatáskör gyakorlására felhatalmazott szerv a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésén tájékoztatja.

V. Fejezet

A 2017. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

12. § (1) A képviselő-testület a költségvetési fedezetet igénylő, határozati szintű döntéseit kizárólag a forrás megjelölésével hozza meg és a forrást igénylő javaslatok kizárólag a Pénzügyi Bizottság véleményével terjeszthetők a képviselő-testület elé.

(2) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv, valamint a munkamegosztási megállapodásban foglalt előirányzatok felett rendelkező gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv köteles betartani.

(3) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek pénzellátásáról finanszírozási szükségletüknek megfelelően a Móri Polgármesteri Hivatal köteles gondoskodni a költségvetési rendeletben jóváhagyott támogatás összegéig.

13. § (1) A képviselő-testület a fizetési fokozatot váltó közalkalmazottak és köztisztviselők vonatkozásában a garantált illetménytábla változásából eredő bérfejlesztést egyenként biztosítja a munkáltatói kereset-kiegészítés nominál értéken történő megőrzése mellett.

(2) A köztisztviselők és a polgármester részére megállapított cafetéria-juttatás éves keretösszege bruttó 200 eFt/fő, a közalkalmazottak részére megállapított cafetéria-juttatás éves keretösszege nettó 120 eFt/fő. A felhasználásra vonatkozó részletes szabályokat a költségvetési szerv szabályzata tartalmazza. A polgármester cafetéria-juttatásának felhasználására a köztisztviselőkre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

14. § (1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmény vezetője előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkezik.

(2) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) A Móri Polgármesteri Hivatal által a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül Mór Városi Önkormányzat nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv érdekében használ fel.

(4) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa Mór Városi Önkormányzat költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(5) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a szakmai működést meghatározó szabályokat, a mindenkor hatályos központi szabályozás figyelembe vételével, valamint a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(6) A Móri Polgármesteri Hivatal köteles naprakész nyilvántartást vezetni Mór Városi Önkormányzat, a Móri Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek évközi előirányzat-módosításairól.

VI. Fejezet

Beszerzésekkel kapcsolatos rendelkezések

15. § (1) Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek beszerzései tekintetében

a) az intézményi költségvetésben megtervezett valamennyi beszerzésnél ajánlatkérő az intézmény és nevében eljár az intézményvezető

b) a Móri Polgármesteri Hivatal költségvetésében megtervezett beszerzéseknél ajánlatkérő a Móri Polgármesteri Hivatal és nevében eljár a jegyző,

c) az önkormányzat költségvetésében megtervezett beszerzések esetében

ca) a nettó 2 mFt összegű értékhatárt el nem érő értékű beszerzéseknél ajánlatkérő az önkormányzat és nevében eljár a jegyző,

cb) a nettó 2 mFt összegű értékhatárt elérő, vagy azt meghaladó értékű beszerzéseknél ajánlatkérő az önkormányzat és nevében eljár nettó 15 mFt értékhatárig a Pénzügyi Bizottság, nettó 15 mFt értékhatár felett a képviselő-testület.

(2) A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) hatálya alá nem tartozó beszerzéseknél az ajánlatkérő (nevében eljáró) által meghatározott tartalmú - legalább 3 ajánlattevő részére kiküldött - ajánlatkérés alapján, a Kbt. hatálya alá tartozó beszerzések esetén pedig a Kbt. szabályainak megfelelő eljárással történik a nyertes ajánlattevő kiválasztása.

(3) Az önkormányzati beszerzésekkel kapcsolatos operatív döntés-előkészítő feladatokat intézményi beszerzés esetén az intézményvezető által kijelölt, vagy felkért személy (szervezet), az önkormányzat és a Móri Polgármesteri Hivatal költségvetésében megtervezett beszerzések vonatkozásában a beszerzés tárgyától függően a feladatkörében érintett Iroda, a hivatal egészét érintő beszerzés esetében a Városfejlesztési és -üzemeltetési Iroda végzi, szükség szerint a beszerzés tárgyában érintett másik szervezeti egység, vagy szakértő bevonásával.

(4) A (2) bekezdésnek a Kbt. hatálya alá nem tartozó beszerzésekre vonatkozó rendelkezését - a legalább 3 ajánlattevőtől való ajánlatkérés tekintetében - nem kell alkalmazni a nettó 1 mFt értékhatárt meg nem haladó értékű beszerzések esetében.

(5) Az (1) bekezdés c) pontjának alkalmazása szempontjából az önkormányzat költségvetésében megtervezett beszerzésnek minősül az is, ha a képviselő-testület határozatában a beszerzés fedezetének forrására a tárgyévet követő évi költségvetés terhére kötelezettséget vállal.

(6) A 2017. évet követően a 2018. évi költségvetési rendelet hatálybalépéséig terjedő időszakban az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott hatáskörök gyakorolhatók azzal, hogy a nettó 15 mFt értékhatárt meg nem haladó értékű beszerzésekről hozott döntés a 2017. év költségvetési maradványához képest többletkiadással nem járhat.

(7) E §-ban meghatározott értékhatárok alkalmazásakor a Kbt. hatálya alá nem tartozó beszerzésekre vonatkozóan a határozatlan időre vagy több évre szólóan megkötött szerződések esetében az egy évi értéket kell figyelembe venni.

(8) Az (1) bekezdésben meghatározott hatáskörök vonatkoznak az (1) bekezdésben meghatározott ajánlatkérés alapján megkötött szerződés módosítására, megszüntetésére, felbontására, a felmondási és az elállási jog gyakorlására is.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

1. Hatályba léptető rendelkezések

16. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

2. Átmeneti rendelkezések

17. § A jóváhagyott előirányzatok 2017. január 1-jétől alkalmazhatók. Az átmeneti gazdálkodás adatai a költségvetési rendelet részét képezik.

Mellékletek