Mór Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2014. (II.14.) önkormányzati rendelete

Mór Városi Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről

Hatályos: 2015. 05. 07

Mór Városi Önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 27. § (1)-(2) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi Bizottság, Településfejlesztési Bizottság, Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság, Szociális és Egészségügyi Bizottság, az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek vezetői és a könyvvizsgáló véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a Móri Polgármesteri Hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.

II. Fejezet

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A Képviselő-testület a 2014. december 31-i állapotnak megfelelően az önkormányzat 2014. évi költségvetését


a) 5 285 234  eFt Költségvetési bevétellel

b) 5 652 574 eFt Költségvetési kiadással

c)  -367 340 eFt Költségvetési egyenleggel

állapítja meg.

(2) A költségvetési egyenlegből a 2014. december 31-i állapotnak megfelelően

a) működési célú                                                                   555 113 eFt

b) felhalmozási célú                                                             -922 453  eFt

(3) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételeket és költségvetési kiadásokat előirányzat-csoportok, azon belül kiemelt előirányzatok szerinti bontásban önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait az 1. melléklet alapján határozza meg a képviselő-testület.

(4) Az önkormányzat, a Móri Polgármesteri Hivatal, és az önkormányzat által irányított költségvetési szervek költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait költségvetési szervenként előirányzat-csoportok, azon belül kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 2-4. melléklet részletezi.

(5) A költségvetési bevételeket és költségvetési kiadásokat kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 5. melléklet szerint hagyja jóvá a képviselő-testület.

(6) A képviselő-testület önkormányzat által közalkalmazotti jogviszonyban 2014. évben engedélyezett létszámát 9 főben, közfoglalkoztatási jogviszonyban foglalkoztatottak létszám előirányzatát 2014. évre 89 főben, a Móri Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek 2014. évben engedélyezett létszámát összesen 237 főben a 6. melléklet szerint állapítja meg.

(7) A képviselő-testület engedélyezi a jogviszony megszűnést és a szülési szabadság igénybevételét megelőzően az új dolgozó betanulása idejére a párhuzamos foglalkoztatást a jóváhagyott személyi juttatás előirányzat terhére.

III. Fejezet

A költségvetés részletezése

3. § (1) A 367.340 eFt költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évek pénzmaradványa a 2014. december 31-i állapotnak megfelelően 714.306 eFt.

(2) A pénzmaradványból a 2014. december 31-i állapotnak megfelelően:

a) működési célú pénzmaradvány                                       534 628  eFt

b) felhalmozási célú pénzmaradvány                                  179.678  eFt

4. § (1) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény 67-68. §-ában foglalt adósságátvállalást figyelembe véve a 7. melléklet részletezi.

(2) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 8. melléklet tartalmazza.

5. § A képviselő-testület a 2014. december 31-i állapotnak megfelelően az önkormányzat általános tartalékát 3.664 eFt összegben, céltartalékát 483.344 eFt összegben a 9. mellékletben felsorolt célokra állapítja meg.

6. § Az önkormányzat 2014. évi felhalmozási költségvetését és annak finanszírozását kiemelt előirányzatok, azon belül kormányzati funkció, feladat bontásban, elkülönítetten az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projekthez történő hozzájárulását a 10. melléklet részletezi.

IV. Fejezet

A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatáskörök

7. § A képviselő-testület hozzájárul az önkormányzat számlavezető pénzintézetével jelenleg fennálló, 377.212 eFt összegű, határozott idejű likvid hitelszerződés 2014. január 15-től 2014. december 31-ig történő igénybevételére az iparűzési adóbevétel teljesülésének ütemezésére, valamint az európai uniós támogatással megvalósuló projektek finanszírozási technikájára tekintettel, a fizetőképesség fenntartása érdekében, amelyre a képviselő-testület kötelezettséget vállal.

8. § (1) A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (3) bekezdése alapján az 5. § szerinti általános tartalék összegéből 2.000 eFt összeggel való rendelkezési jogot a polgármesterre, 2.000 eFt összeggel való rendelkezési jogot a jegyzőre átruházza.

(2) A képviselő-testület az Mötv. 59. (3) bekezdésében foglaltak alapján a 2. melléklet BU:348. mezőjében foglalt sportszervezetek támogatására biztosított 31.000 eFt összegű működési célú pénzeszközátadás előirányzat felhasználása feletti rendelkezési jogot - az alapítványok támogatása kivételével - az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottságra átruházza.

(3) A képviselő-testület a működési célú céltartalék összegéből 5.000 eFt összegű keretet különít el, amely keret feletti rendelkezési jogot az Mötv. 68. § (4) bekezdése alapján a polgármester gyakorolja.

(4) A képviselő-testület a működési célú céltartalék összegéből 15.000 eFt összegű intézményi tartalékot különít el, amely az intézmények karbantartására, felújítására, nagy értékű szakmai eszközbeszerzésére és Mór Városi Önkormányzat Ellátó Központja váratlanul felmerülő kiadásaira fordítható. Ezen intézményi tartalék felhasználásával kapcsolatos hatáskörök gyakorlására a rendelet beszerzésekkel kapcsolatos rendelkezései irányadók.

(5) A képviselő-testület a működési célú céltartalék összegéből 500 eFt összegű tartalékot különít el, amely a Városi Pedagógus-nap vonatkozásában a nem önkormányzati fenntartású intézményekben foglalkoztatott pedagógus közalkalmazottak könyvutalványának beszerzésére fordítható. Ezen tartalékkeret felszabadításának hatáskörét a képviselő-testület az Mötv. 59. § (3) bekezdésében foglaltak alapján az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottságra átruházza.

(6) A képviselő-testület a működési célú céltartalék összegéből 8.000 eFt összegű tartalékot különít el, amely az intézményekben foglalkoztatott nem pedagógus közalkalmazottak munkáltatói kereset-kiegészítésére fordítható. Ezen tartalékkeret intézmények között történő elosztásának hatáskörét a képviselő-testület az Mötv. 59. § (3) bekezdésében foglaltak alapján az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottságra átruházza.

(7) A képviselő-testület a fejlesztési célú céltartalék összegéből 10.200 eFt összegű tartalékot különít el, amely a „Turisztikai attrakciók és szolgáltatások fejlesztése” című projektre fordítható. Ezen tartalékkeret felhasználásával kapcsolatos hatáskörök gyakorlására a rendelet beszerzésekkel kapcsolatos rendelkezései irányadók.

(8) A képviselő-testület a fejlesztési célú céltartalék összegéből 10.000 eFt összegű tartalékot különít el, amely a Babos-kút területrendezésére fordítható. Ezen tartalékkeret felhasználásával kapcsolatos hatáskörök gyakorlására a rendelet beszerzésekkel kapcsolatos rendelkezései irányadók.

(9) A képviselő-testület a 100%-os támogatási intenzitású pályázatok, valamint azon pályázatok esetén, amelyekhez a szükséges önerőt a képviselő-testület a költségvetési rendeletben az adott pályázattal összefüggő célra biztosította, a pályázat benyújtásával kapcsolatos döntés hatáskörét a Pénzügyi Bizottságra átruházza.

9. § (1) A képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (2) bekezdése alapján az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatai módosítására, valamint költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra a polgármestert felhatalmazza.

(2) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv bevételi és kiadási előirányzatait jegyzői ellenjegyzéssel megemelheti, a kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre, azonban az nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve, ha az irányító szerv azt engedélyezi az előirányzatok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt. A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

10. § A 8-9. § alapján átruházott hatáskörben hozott döntés a tárgyévet követő években többletkiadással nem járhat. Az átruházott hatáskörű jogkör a tárgyévet követő évre vonatkozó költségvetési rendelet hatályba lépéséig gyakorolható. Az átruházott hatáskör gyakorlására felhatalmazott szerv a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésén tájékoztatja.

V. Fejezet

A 2014. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

11. § (1) A képviselő-testület a költségvetési fedezetet igénylő, határozati szintű döntéseit kizárólag a forrás megjelölésével hozza meg és a forrást igénylő javaslatok kizárólag a Pénzügyi Bizottság véleményével terjeszthetők a képviselő-testület elé.

(2) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv, valamint a munkamegosztási megállapodásban foglalt előirányzatok felett rendelkező gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv köteles betartani.

(3) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek pénzellátásáról finanszírozási szükségletüknek megfelelően a Móri Polgármesteri Hivatal köteles gondoskodni a költségvetési rendeletben jóváhagyott támogatás összegéig.

12. § (1) A képviselő-testület a fizetési fokozatot váltó közalkalmazottak vonatkozásában a garantált illetménytábla változásából eredő bérfejlesztést egyenként biztosítja a munkáltatói kereset-kiegészítés nominál értéken történő megőrzése mellett.

(2) A köztisztviselők és a polgármester részére megállapított cafetéria-juttatás éves keretösszege bruttó 200 eFt/fő, a közalkalmazottak részére megállapított cafetéria-juttatás éves keretösszege bruttó 143 eFt/fő. A felhasználásra vonatkozó részletes szabályokat a költségvetési szerv szabályzata tartalmazza. A polgármester cafetéria-juttatásának felhasználására a köztisztviselőkre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

13. § (1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerv rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmény vezetője előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkezik.

(2) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) A Móri Polgármesteri Hivatal által a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül Mór Városi Önkormányzat nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet a gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv érdekében használ fel.

(4) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa Mór Városi Önkormányzat költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(5) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a szakmai működést meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, valamint a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(6) A Móri Polgármesteri Hivatal köteles naprakész nyilvántartást vezeti Mór Városi Önkormányzat, a Móri Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek évközi előirányzat-módosításairól.

VI. Fejezet

Beszerzésekkel kapcsolatos rendelkezések

14. § (1) Az önkormányzat és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek beszerzései tekintetében

a) az intézményi költségvetésben megtervezett valamennyi beszerzésnél ajánlatkérő az intézmény és nevében eljár az intézményvezető

b) a Móri Polgármesteri Hivatal költségvetésében megtervezett beszerzéseknél ajánlatkérő a Móri Polgármesteri Hivatal és nevében eljár a jegyző,

c) az önkormányzat költségvetésében megtervezett beszerzések esetében

ca) a nettó 2 mFt összegű értékhatárt el nem érő értékű beszerzéseknél ajánlatkérő az önkormányzat és nevében eljár a jegyző,

cb) a nettó 2 mFt összegű értékhatárt elérő, vagy azt meghaladó értékű beszerzéseknél ajánlatkérő az önkormányzat és nevében eljár nettó 15 mFt értékhatárig a Pénzügyi Bizottság, nettó 15 mFt értékhatár felett a képviselő-testület.

(2) A közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) hatálya alá nem tartozó beszerzéseknél az ajánlatkérő (nevében eljáró) által meghatározott tartalmú - legalább 3 ajánlattevő részére kiküldött - ajánlatkérés alapján, a Kbt. hatálya alá tartozó beszerzések esetén pedig a Kbt. szabályainak megfelelő eljárással történik a nyertes ajánlattevő kiválasztása.

(3) Az önkormányzati beszerzésekkel kapcsolatos operatív döntés-előkészítő feladatokat intézményi beszerzés esetén az intézményvezető által kijelölt, vagy felkért személy (szervezet), az önkormányzat és a Móri Polgármesteri Hivatal költségvetésében megtervezett beszerzések vonatkozásában a beszerzés tárgyától függően a feladatkörében érintett Iroda, a hivatal egészét érintő beszerzés esetében a Városfejlesztési és -üzemeltetési Iroda végzi, szükség szerint a beszerzés tárgyában érintett másik szervezeti egység, vagy szakértő bevonásával.

(4) A (2) bekezdésnek a Kbt. hatálya alá nem tartozó beszerzésekre vonatkozó rendelkezését - a legalább 3 ajánlattevőtől való ajánlatkérés tekintetében - nem kell alkalmazni a nettó 1 mFt értékhatárt meg nem haladó értékű beszerzések esetében.

(5) Az (1) bekezdés c) pontjának alkalmazása szempontjából az önkormányzat költségvetésében megtervezett beszerzésnek minősül az is, ha a képviselő-testület határozatában a beszerzés fedezetének forrására a tárgyévet követő évi költségvetés terhére kötelezettséget vállal.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

1. Hatályba léptető rendelkezések

15. § Ez a rendelet a kihirdetést követő napon hatályba.

2. Átmeneti rendelkezések

16. § A jóváhagyott előirányzatok 2014. január 1-től alkalmazhatók. Az átmeneti gazdálkodás adatai a költségvetési rendelet részét képezik.

Mellékletek