Szentendre Város Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2013. (V.14.) önkormányzati rendelete
a helyi építészeti-műszaki tervtanács létrehozásáról és működési rendjéről
Hatályos: 2015. 02. 18- 2022. 06. 30Szentendre Város Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2013. (V.14.) önkormányzati rendelete
a helyi építészeti-műszaki tervtanács létrehozásáról és működési rendjéről
Szentendre Város Önkormányzat Képviselő- testülete az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 62. § (6) bekezdés 4. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § Szentendre Város Önkormányzat Képviselő- testülete az illeszkedési szabályok érvényesülésének elősegítése, a települési környezet, a táj- és településkép, a beépítési és az építészeti jellegzetesség és látvány, a helyi jelleg védelme, valamint a helyi építészeti értékek és örökség védelme, továbbá a jogszabályok összehangolt érvényre juttatása céljából helyi építészeti-műszaki tervtanácsot (továbbiakban: Tervtanács) hoz létre és működtet.
2. § (1) A Tervtanács működési területe Szentendre közigazgatási területére terjed ki.
(2) A településrendezési és az építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006. (XII. 7.) Korm. rendelet (továbbiakban: Rendelet) 2. §-t, a 3. § (2) bekezdését, az 5. §-t, a 15–16. §-t, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (továbbiakban Korm. rendelet) 22. §-t és 23. §-t, valamint a településképi véleményezési eljárásról szóló 10/2013. (V.14.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Településképi véleményezési rendelet) előírásait az e rendeletben foglalt kiegészítésekkel együtt kell alkalmazni.
A TERVTANÁCSI VÉLEMÉNYEZÉS
1. A Tervtanács feladatai
3. § A Tervtanács a Rendeletben meghatározott szakmai véleményező testület, amely szakmai állásfoglalást ad a Településképi véleményezési rendeletben meghatározott véleményezési eljárásban. Szentendre Polgármestere konzultáció keretében kikérheti a Tervtanács véleményét egyéb, az épített környezet, közterület, városkép alakításával kapcsolatos kérdésekben.1
2. A Tervtanácsi eljárás
4. § (1) A Tervtanács szakmai álláspontját véleményezési eljárása (a továbbiakban: Tervtanácsi eljárás) során alakítja ki.
(2) A Tervtanácsi eljárás Szentendre Polgármestere (továbbiakban: Polgármester) kezdeményezésére indul és az általa megadott határidőn belül zajlik le. A Polgármester megbízhatja a városi főépítészt a tervtanácsi ülés összehívására, határidejének meghatározására.
(3) A Tervtanácsi eljáráshoz a Korm. rendelet 22. § (1)-(3) bekezdéseiben meghatározott tartalmú és formájú építészeti-műszaki dokumentáción kívül szükséges annak papír alapú 1 példánya és nem szerkeszthető formátumú digitális adathordozón rögzített példánya – a digitális példány átadása lehetséges a főépítész elektronikus levelezési címére való megküldéssel.
(4) Ugyanazon ténybeli állapot mellett azonos építészeti megoldást tartalmazó építészeti-műszaki dokumentáció, illetve konzultációs terv ismételten nem véleményezhető.2
(5) Az építési tevékenység kérelmezőjének, ill., az építészeti terv készítőjének lehetősége van előzetes Tervtanácsi konzultációs vélemény megkérésére a településképi véleményezési eljárás megindítását megelőzően, illetve egyéb városképet befolyásoló építészeti, arculati kérdésekben.3
5. § (1) Az építészeti-műszaki tervtanácsi tárgyaláson elhangzott lényeges megállapításokról jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyv mellékletét képezi az esetleges bírálat, valamint a Tervtanács jelen lévő tagjainak és meghívott résztvevőinek aláírását tartalmazó jelenléti ív.
(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a) a Tervtanács nevét és székhelyét, a tárgyalás helyét és idejét,
b) a megtárgyalt építészeti-műszaki dokumentáció, illetve konzultációs terv tartalmának megnevezését, az építés helyét, címét,4
c) napirendi pontonként a tervtanácsi tagok létszámát és a határozatképesség vagy határozatképtelenség tényét,
d) a tervező nevét, illetve elnevezését, valamint címét, illetve székhelyét,
e) a településképi vélemény, illetve konzultáció kérelmezőjének nevét, illetve elnevezését, címét, illetve székhelyét,5
f) a tervtanácsi tagok napirendi pontonkénti felsorolását,
g) a meghívottak napirendi pontonkénti felsorolását,
h) a bíráló nevét és címét,
i) a tervtanácsi tárgyalás esetleges előzményeit (pl.: korábbi előzetes konzultáció, helyszíni bejárás),
j) a Tervtanács elnöke által összefoglalt tervtanácsi véleményt,
k) egyhangúság esetén annak tényére történő utalást, véleménykülönbség esetén a szavazás elrendelését és annak eredményét,
l) a Tervtanács jelen lévő tagjainak aláírását magában foglaló jelenléti ívet.
(3) A Tervtanács a külön jogszabályokban foglalt előírásoknak megfelelően gondoskodik a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról, valamint a titokvédelemről.
6. § (1) A Tervtanács álláspontjának kialakításakor a Településképi véleményezési rendeletben meghatározott véleményezés részletes szempontjait veszi figyelembe.
(2) A Tervtanács álláspontját a tervtanácsi vélemény, illetve konzultációs vélemény foglalja össze. A véleménynek meg kell felelnie a Rendelet tartalmi és formai követelményeinek.6
(3) A Településképi véleményezési rendelet 5. § (2) b) pontja szerinti településképi véleménynek a tervtanácsi vélemény képezi az alapját.
A TERVTANÁCS MŰKÖDÉSE
3. A Tervtanács összetétele
7. § (1) A Tervtanács a Rendelet szerinti, szakmai tanácsadó és véleményező testület, mely elnökből és tagokból áll.
(2) A Tervtanács elnökből és tervtanácsi tagokból áll, akik a tervtanácsi tárgyaláson szavazati joggal rendelkeznek.
(3) A Tervtanács tagjaira javaslatot tehetnek:
a) a Tervtanács elnöke, valamint
b) az építésügyben érdekelt szakmai, társadalmi és civil szervezetek.
(4) A Tervtanács tagjait – a (3) bekezdés szerinti javaslatok figyelembe vételével – a Polgármester nevezi ki.
(5) A Tervtanács tagjainak száma 9 fő, beleértve az elnököt és a Magyar Építész Kamara/ Magyar Mérnöki Kamara által delegált tagot is. A tervtanács 4 tag - beleértve az elnököt is - jelenlétével határozatképes.7
(6) A Tervtanács elnöke a városi főépítész. A Tervtanács elnöke a Rendelet szerint látja el feladatát.
(7) A Tervtanács elnökének és tagjának szakmai alkalmazási feltételeit, kinevezésük és megbízásuk módját, valamint feladatukat a Rendelet szabályozza.
(8) A Tervtanács munkájának szervezését, valamint a Tervtanács működésével kapcsolatos, az elnök feladatkörébe tartozó adminisztratív feladatokat a városi főépítész munkatársa (továbbiakban: Tervtanács titkára) látja el.
(9) A Tervtanács titkárát az elnök jelöli ki, aki feladatait az elnök irányításával végzi.
(10) A Tervtanács elnöke az egyes szakkérdések tisztázása, illetve a Tervtanács megalapozottabb vélemény-nyilvánítása érdekében bírálót kérhet fel.
(11) A bírálóra a Tervtanács tagjára vonatkozó, a Rendelet szerinti szakmai feltételek az irányadók.
(12) A bíráló feladata a Tervtanácsra benyújtott tervdokumentáció írásos bírálatának elkészítése, melyre 3 munkanap áll rendelkezésére.
8. § (1) A Tervtanács ülései nem nyilvánosak.
(2) A Tervtanács minden ülésére meg kell hívni és azon
a) szavazati joggal, tagként vesz részt a Magyar Építész Kamara által delegált tag,
b) érintettség esetén szavazati joggal, tagként vesz részt a Magyar Mérnöki Kamara által delegált tag,
c) tanácskozási joggal szavazati jog nélkül vesz részt
ca) a bíráló,
cb) a településképi vélemény, illetve konzultáció kérelmezője,8
cc) az építészeti-műszaki dokumentáció, illetve konzultációs terv tervezője,9
cd) a Polgármester.
(3) A Tervtanács ülésére indokolt esetben meg lehet hívni és az ülésen tanácskozási joggal, szavazati jog nélkül vehet részt Szentendrei Közös Önkormányzati Hivatalának a napirend kérdéskörével jelentősen érintett szervezeti egységét képviselő, véleményalkotó személy.
4. Összeférhetetlenség szabályai
9. § (1) Bírálóként, illetve elnökként, tagként nem vehet részt a tervtanácsi eljárásban a tárgyalandó tervdokumentáció tervezője, valamint annak
a) a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi törvényben meghatározottak szerinti hozzátartozója,
b) a tervdokumentáció benyújtását megelőző egy éven belül szerzői jogi védelem alá eső alkotás tekintetében szerzőtársa, munkatársa, társtervezője vagy ágazati tervezője volt,
c) munkatársa, illetve gazdasági társaságban tulajdonostársa, a tulajdonában álló gazdasági társaságnak alkalmazottja vagy azzal megbízási jogviszonyban áll, illetve
d) tulajdonában levő gazdasági társaság alkalmazásában vagy azzal megbízási jogviszonyban álló tervező.
(2) Nem vehet részt a tervtanácsi eljárásban elnökként, tagként, valamint bírálóként az a személy, aki
a) bűncselekményt követett el,
b) a szakmagyakorlással kapcsolatos szabálysértést követett el, annak jogerős megállapításától számított egy évig,
c)10 a külön jogszabályban meghatározottak szerint etikai-fegyelmi büntetést kapott a büntetés időtartama alatt és annak a kamarai nyilvántartásból való törléséig.
(3) A Tervtanácsban nem vehet részt az, akitől nem várható el az ügy tárgyilagos megítélése.
(4) A bíráló, a tag a Tervtanács elnökének haladéktalanul, de legkésőbb az ok felmerülésétől számított 3 napon belül köteles bejelenteni, ha vele szemben összeférhetetlenségi ok áll fenn. Az összeférhetetlenségi okot az összeférhetetlenségi okról való tudomásszerzéstől számított nyolc napon, de legkésőbb a tervtanácsi eljárás megindulásától számított hat hónapon belül a tervtanácsi tárgyaláson részt vevő, valamint a tervtanácsi véleménnyel érintett személy is bejelentheti.
(5) Az összeférhetetlenség elbírálásának részletes szabályairól a Tervtanács Ügyrendje rendelkezik.
5. A Tervtanács ügyrendi szabályai
10. § (1) A Tervtanács Ügyrendje szabályozza a részletes működési szabályait a Tervtanács
a) ülése résztvevőinek számára és összetételére,
b) tagjainak tiszteletdíja mértékére,
c) üléseinek tervezett számára és ütemezésére,
d) összeférhetetlenséget érintő részletes szabályokra,
e) iratkezelési szabályaira
vonatkozóan.
(2) A Tervtanács működésének és eljárásának – a jelen rendeletben nem szabályozott – egyéb szabályait a Tervtanács Ügyrendje határozza meg. Az Ügyrendet a Tervtanács elnökének javaslata alapján – a Polgármester egyetértésével – a Tervtanács fogadja el.
11. § (1) A Tervtanács működtetési költségeit Szentendre Város Önkormányzat éves költségvetésében kell szerepeltetni.
(2) A Tervtanács tagját az Ügyrendben meghatározott mértékű tiszteletdíj illeti meg mindazon tervtanácsi ülések után, amelyeken részt vett.
(3) Nem jár tiszteletdíj a Tervtanács elnökének és tagjának, ha a Szentendrei Közös Önkormányzati Hivatal dolgozója.
(4) A bírálót az ügyrendben meghatározott mértékű tiszteletdíj illeti meg.
Záró rendelkezések
12. § (1) Ez a rendelet 2013. május 15. napján lép hatályba.
(2) Jelen rendelet előírásait a 2013. május 31. napját követően indult eljárásokban kell alkalmazni.
(3) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Szentendre Város Önkormányzat Képviselő- testületének az Önkormányzati Tervtanács működési rendjéről szóló 4/2009. (I.27.) Önk. sz. rendelete hatályát veszti.
1. melléklet a 12/2013. (V.14.) önkormányzati rendelethez11
1. A Tervtanács a véleményezési eljárások számától függően változó összetételben és időpontban ülésezik, de legalább évente 10 alkalommal.
2. A Tervtanácsi ülés összehívását, időpontjának meghatározását a főépítész végzi.
3. A Tervtanács – szükség szerint – havonta, a hónap utolsó péntekén, a meghívóban meghatározott időpontban ülésezik. Szükség esetén a főépítész rendkívüli tervtanácsi ülést is összehívhat, a rendszeres ülésekhez képest kéthetente.
4. A Tervtanács ülését az elnök vezeti.
5. A Tervtanács tagjainak száma 9 fő, beleértve az elnököt és a Magyar Építész Kamara/ Magyar Mérnöki Kamara által delegált tagot is. A tervtanács 4 tag - beleértve az elnököt is - jelenlétével határozatképes.12
6. Az elnök átmeneti akadályoztatása esetén elsődlegesen gondoskodik a tervtanácsi ülés új, számára alkalmas időpontban való megtartásáról. Másodlagos megoldásként lehetőség szerint írásban történő felkérésben, egyszeri alkalomra szóló nyilatkozatával az átruházható jogköreinek gyakorlását a Polgármester által kijelölt szakmabéli személyre átruházhatja, aki megfelel a Korm. rendelet szerinti tervtanács tagjára vonatkozó feltételeknek.
7. A Tervtanácsra meghívottak az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt, távolmaradásuk a Tervtanács működését nem érinti.
8. A Tervezőnek az összeférhetetlenségről a Tervtanács tagjainak ismeretében a kérelem beadásakor írásban nyilatkoznia kell.
9. Az összeférhetetlenségről az ülés alkalmával, a tervtanácsi jegyzőkönyv aláírt jelenléti ívén is nyilatkozni szükséges.
10. Ha az összeférhetetlenség ténye miatt a kérdéses napirendi pont esetében az érintett tag/tagok nélkül a Tervtanács határozatképtelen, illetve az érintett tag/tagok szavazata a döntés szempontjából ügydöntő, véleményét semmisnek kell tekinteni.
11. A tanácskozási joggal résztvevők szavazati jog nélkül vesznek részt az ülésen.
12. A benyújtott tervdokumentációt a Tervtanács tagjai és a meghívott résztvevők számára a tárgyalás előtt legalább 3 munkanappal tanulmányozásra hozzáférhetővé kell tenni, illetve szakbíráló kijelölése esetén az elektronikus adathordozót át kell adni a szakbíráló részére. A szakbíráló szakmai véleményét a Tervtanács ülésén egy-egy példányban írásban átadja a tervezőnek és – a tervet tartalmazó elektronikus adathordozóval együtt – a Tervtanács Titkárának.
13. A Tervtanács Titkára a Polgármesteri Hivatal iratkezelési szabályai szerint a jegyzőkönyvet és annak mellékleteit, valamint a Tervtanácsi véleményt, továbbá a tervdokumentáció egy példányát és az azt tartalmazó digitális adathordozót nyilvántartásba veszi és megőrzi.
14. A Tervező, illetve az Építtető – a napirend megtárgyalását megelőzően legfeljebb egy alkalommal – kezdeményezheti a munkaközi tervdokumentáció konzultáció keretében történő bemutatását. A konzultációról közbenső véleményezés születik, mely tartalmazza a főépítész/ Tervtanács – a továbbtervezéssel kapcsolatos – észrevételeit és javaslatait, de a konzultációval a terv bemutatási kötelezettsége nem feltétlenül minősül teljesítettnek. A Tervtanács a konzultációs véleményben előírhatja a terv településképi véleményezési eljárást megelőző ismételt tervtanácsi véleményeztetését, vagy a leírt szempontok alapján ajánlhatja a tervet – további főépítészi egyeztetés mellett, vagy anélkül - településképi véleményezésre.13
15. A Tervtanács a külön jogszabályokban foglalt előírásoknak megfelelően gondoskodik a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról, valamint a titokvédelemről.
16. A Tervtanács a döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza meg, szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt. A Tervtanács bármely jelenlévő tagja – beleértve az elnököt is – kezdeményezheti a többségi döntéstől eltérő, írásban benyújtott különvéleményének a napirendről készült jegyzőkönyvhöz, illetve véleményhez történő csatolását.
17. A tanácskozási joggal meghívottak távolmaradása az ülés megtartását nem akadályozza.
18. A tervtanácsi eljárásban tagként vagy bírálóként résztvevő személy - amennyiben a 7. § (10), (11), (12) szerint érintett – e tényt annak keletkezését követően, haladéktalanul köteles bejelenteni a tervtanács elnökének.
19. A tervtanácsi eljárás díj- és illetékmentes.
20. A Tervtanács működésével kapcsolatos költségeket az Önkormányzat viseli, ennek előirányzatát a Polgármesteri Hivatal költségvetésében kell megtervezni.
21. Jogszabály eltérő rendelkezésének hiányában tiszteletdíj illeti meg
a) – az elnök kivételével – a Tervtanács tagját mindazon ülések tekintetében, melyeken rész vett,
b) a bírálót a megbízás teljesítésekor.
22. A tiszteletdíj mértéke
a) (21) bekezdés a) pontja szerinti személyek esetében ülésenként bruttó 20.000.- Ft,
b) (21) bekezdés b) pontja szerinti személy esetében ülésenként/ bírált ügyenként bruttó 20.000.- Ft.
23. A tiszteletdíj kifizetésére negyedévente kerül sor.
24. A Tervtanács tagjaival és a szakbírálókkal az Önkormányzat a feladat ellátására megbízási szerződést köt.
Módosította a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.
Módosította a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.
Beiktatta a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.
Módosította a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.
Módosította a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.
Módosította a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.
Módosította a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.
Módosította a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.
Módosította a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.
Módosította a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.
Módosította a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.
Módosította a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.
Módosította a 3/2015. (II.17.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2015. február 18-tól.