Dubicsány Község Képviselő-Testületének 10/2014 (VIII.18.) önkormányzati rendelete
a települési szilárd hulladék gyűjtésére, szállítására és elhelyezésére vonatkozó szabályokról
Hatályos: 2014. 08. 19Dubicsány Község Képviselő-Testületének 10/2014 (VIII.18.) önkormányzati rendelete
a települési szilárd hulladék gyűjtésére, szállítására és elhelyezésére vonatkozó szabályokról
2014-08-19-tól
Dubicsány Község Önkormányzat Képviselő-testületének
10/2014. (VIII.18.) önkormányzati rendelete
a települési szilárd hulladék gyűjtésére, szállítására és elhelyezésére
vonatkozó szabályokról
Dubicsány Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (4) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, tekintettel e törvény 35.§ e) pontjában foglalt rendelkezésekre, - a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi. CLXXXIX 13. § (1) bekezdés 13) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbiakat rendeli el:
Általános rendelkezések
1.§
A rendelet célja azon helyi szabályok megállapítása, amelyek biztosítják a környezet, valamint a lakosság egészségének védelmét, a természeti és épített környezet megóvását, Dubicsány község területén keletkezett települési szilárd hulladék gyűjtésével, elszállításával, elhelyezésével összefüggő feladatok eredményes végrehajtását és a közszolgáltatás igénybevételének rendjét.
A rendelet hatálya
2.§
(1) A rendelet hatálya Dubicsány község közigazgatási területére, a természetes és jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezetekre terjed ki.
(2) A jelen rendeletben szabályozott hulladékkezelési közszolgáltatás kiterjed Dubicsány község közigazgatási területén lévő valamennyi ingatlan tulajdonosánál keletkező települési szilárdhulladékra.
(3) Az ingatlan tulajdonosa, a birtokosa vagy használója (továbbiakban: ingatlantulajdonos) a jelen rendeletben meghatározottak szerint jogosult és köteles igénybe venni a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást.
(4) Dubicsány község közigazgatási területén 2014. január 1. napjától a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás teljesítését a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2014-15/2013/HULL. számú határozatában ideiglenesen kijelölt, ÉMRHK Észak-magyarországi Regionális Hulladékgazdálkodási Közszolgáltató Nonprofit Kft. (továbbiakban: Közszolgáltató) közérdekű szolgáltató látja el.
(4)
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás
3.§
(1) A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás az alábbiakra terjed ki:
A közterületen keletkező, valamint az ingatlantulajdonos által a Közszolgáltató szállítóeszközeihez rendszeresített vagy a Közszolgáltató által biztosított gyűjtőedényben vagy a rendeletben megjelölt egyéb módon az ingatlanon gyűjtött és a Közszolgáltató rendelkezésére bocsátott települési szilárd hulladék begyűjtésére és rendszeres elszállítására.
4.§
(1) A Közszolgáltató kötelessége a közszolgáltatás igénybevételére köteles, vagy azt igénybe vevő ingatlan tulajdonosoktól:
a) A Közszolgáltató szállítóeszközeihez rendszeresített vagy az általa rendelkezésre bocsátott gyűjtőedényben vegyesen gyűjtött háztartási hulladék és háztartási hulladékhoz hasonló jellegű és összetételű hulladék házhoz menő járattal történő rendszeres begyűjtése és elszállítása.
b) A közterületi hulladéknak a Közszolgáltató szállítóeszközeihez rendszeresített gyűjtőedényben vagy a Közszolgáltató által rendelkezésre bocsátott más eszközben egyedi megrendelés alapján történő alkalmi begyűjtése és elszállítása.
(2) A Közszolgáltató jogosult a közszolgáltatási szerződésben meghatározottak szerint az általa ténylegesen elvégzett közszolgáltatás díjának kiszámlázására a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság határozatában foglaltak szerint.
A közszolgáltatási szerződés és a közszolgáltatási jogviszony tartalma
5.§
Dubicsány Község Önkormányzata – hulladékkezelésre vonatkozó jogszabályok által előírtak betartásával – a közszolgáltatás ellátásának megszervezését, fenntartását Hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződésben foglaltak szerint látja el.
6.§
Az ingatlantulajdonos köteles a jelen rendelet alapján szervezett közszolgáltatás igénybevételére, azaz az ingatlanán keletkező települési szilárd hulladék előírtak szerintigyűjtésére, a Közszolgáltatónak történő átadására.
7.§
(1) A Közszolgáltató és az ingatlantulajdonos közötti jogviszonyt a közszolgáltatás igénybevételének ténye hozza létre.
(2) A hulladék begyűjtése hetente egy alkalommal történik, a begyűjtés időpontját a Közszolgáltató határozza meg és arról az ingatlantulajdonosokat értesíti.
(3) Az ingatlantulajdonos az ingatlanán keletkező vagy birtokába került települési szilárdhulladékot a környezetszennyezést megelőző, károsítását kizáró módon köteles gyűjteni és ahhoz a Közszolgáltató szállítóeszközéhez rendszeresített gyűjtőedényt köteles igénybe venni.
(4) Az ingatlantulajdonosoknak a hulladék gyűjtése során megfelelő gondossággal kell eljárni annak érdekében, hogy a hulladék mások életét, testi épségét, egészségét és jó közérzetét ne veszélyeztesse, a természetes és épített környezetet ne szennyezze, a növény- és állatvilágot ne károsítsa.
(5) Az ingatlantulajdonos köteles a gyűjtőedényt a hulladék elszállítása céljából a Közszolgáltató által megjelölt időpontban, a közterületen, a begyűjtést végző gépjárművel megközelíthető és ürítésre alkalmas helyen elhelyezni.
(6) A hulladékot a gyűjtőedényben úgy kell elhelyezni, hogy az edény mozgatásakor és ürítésekor ne szóródjon, valamint a gépi ürítést ne akadályozza. A kihelyezett gyűjtőedény nem akadályozhatja a jármű és gyalogos forgalmat és elhelyezése egyébként sem járhat baleset vagy károkozás veszélyének előidézésével.
(7) Az ingatlantulajdonos köteles gondoskodni a gyűjtőedények rendeltetésszerű használatáról, rendszeres tisztántartásáról, fertőtlenítéséről.
(8) A gyűjtőedényekből a hulladék kiszórása, a közterület szennyezése tilos. A hulladékok gyűjtése során történő szennyezés esetén az ingatlan tulajdonosa, míg a szabályszerűen kihelyezett gyűjtőedényekből történő begyűjtés, illetve szállítás során történő szennyezés esetén a Közszolgáltató köteles a szennyezett területet megtisztítani és fertőtleníteni.
(9) Tilos a gyűjtőedénybe folyékony, mérgező, tűz- és robbanásveszélyes anyagot, állati tetemet, a külön jogszabályban meghatározott veszélyes hulladékot, vagy egyéb olyan anyagot elhelyezni, amely veszélyeztetheti a begyűjtést végző személyek, vagy mások életét, testi épségét, egészségét.
(10) Az ingatlantulajdonos köteles a veszélyes hulladékot a települési szilárd hulladéktól elkülönítetten, a környezet szennyezését, károsítását, veszélyeztetését kizáró módon gyűjteni és a veszélyes hulladék begyűjtésére, szállítására, ártalmatlanítására feljogosított engedéllyel rendelkező hulladékkezelőnek átadni.
8.§
- A szállítás hetente egy alkalommal történik.
- Azon lakások tulajdonosai (használói), amelyekben ténylegesen és életvitelszerűen 1-2 fő tulajdonos/bérlő lakik- külön kérelemre, a kérelem benyújtását követő hó első napjától jogosult 60 literes gyűjtőedény használatára.
9.§
A települési szilárd hulladékgazdálkodási közszolgáltatás igénybevételére köteles ingatlantulajdonosoknak a települési hulladékkezelési közszolgáltatási díjat a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2014-15/2013/HULL. számú határozatában foglaltak szerint a kijelölt közszolgáltatónak kell megfizetni számla ellenében.
Záró rendelkezések
9.§
A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba napján lép hatályba.
10. §.
Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Dubicsány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2003. (XI.20.) sz., a települési szilárd hulladék gyűjtéséről és elhelyezéséről szóló rendelete hatályát veszti.
DUBICSÁNY, 2014. augusztus 18.
Susányi Gábor Bányainé dr. Magicz Ildikó
polgármester jegyző
Kihirdetés napja: 2014. augusztus 18.
Bányainé dr. Magicz Ildikó
Jegyző
Előzetes hatásvizsgálat:
1. A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A rendeletalkotással az önkormányzat kötelező feladatát teljesíti, melynek társadalmi hatásaként a lakosságra vonatkozó kedvezményt határoz meg, gazdasági, költségvetési vonzata nincs.
2. Környezeti és egészségi következményei:
A rendeletnek környezeti és egészségügyi következményei vannak, mert a rendeletalkotás elmaradása az élhető és egészségileg megfelelő, tiszta környezet elmaradását eredményezné.
3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai, elmaradásának várható következményei:
A rendeletnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs..
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet szükségessége abból adódik, hogy a jogalkotás elmaradásának következményeként a Képviselő-testület nem tesz eleget törvényi kötelezettségének, amely a Kormányhivatal törvényességi észrevételét vonná maga után.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához a személyi, pénzügyi, tárgyi, szervezeti feltételek rendelkezésre állnak.