Ivád Község Önkormányzata Képviselő-testülete

7/2011.(V.12.) önkormányzati rendelete a szociális igazgatásról és az egyes szociális ellátási formák szabályairól

Hatályos: 2014. 03. 01- 2015. 02. 27

Ivád község Önkormányzat (továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete a szociális biztonság megteremtésére és megőrzése érdekében - az önhibájukon kívül - szociális segítségre szoruló polgárokért érzett felelősségtől indíttatva a -a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szól többször módosított 1993. évi III. tv. (a továbbiakban: „Sztv.") 32. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések A rendelet célja

1.§

E rendelet célja, hogy meghatározza a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében biztosított egyes szociális ellátások rendszerét, igénybevételük feltételeit és módját.

A rendelet hatálya

2.§

A rendelet hatálya kiterjed Ivád község közigazgatási területén élő,  Sztv.  36.  § (1)-(3) bekezdéseiben meghatározott személyekre.

3.§

  1. Az e rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköröket a Képviselő-testület
    gyakorolja. Az önkormányzati segélyre  vonatkozó feladat ellátását a Képviselő­-testület a polgármesterre ruházza át.
  2. -

 (3) -


(4) Az e rendelet 20.§. b.)-d.) pontok szerinti ellátást az önkormányzat az Aranykapu Kistérségi Humán Szolgáltató Központ intézmény útján biztosítja (továbbiakban: kijelölt szerv).


II. Fejezet

Eljárási rendelkezések

4. §

E rendelet alkalmazása során a szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésére a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló, 2004. évi CXL tv. (a továbbiakban: Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni, az Sztv.-ben meghatározott eltérésekkel.

5. §

A szociális ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények -pld. anyagi, jövedelmi helyzetének - megváltozásáról köteles - a változást követő 15 napon belül - az Istenmezejei Közös Önkormányzati Hivatal Ivádi Kirendeltségén (a továbbiakban: "Hivatal") bejelenteni.

6.  §

(1)  A szociális ellátások iránti - a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet melléklete szerinti, az

igényelt ellátás típusának megfelelő - kérelmet, valamint vagyonnyilatkozatot, és egyéb iratot, a jövedelem-igazolással együtt - a Hivatalnál kell benyújtani, de az ellátások hivatalból is megállapíthatóak.

Az e rendelet 20. § b.) - d.) pontjaiban meghatározott szociális alapszolgáltatás iránti kérelmet az Aranykapu Intézmény vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni, a jogszabály által előírt formanyomtatványon.

(2)    A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmezőnek igazolnia kell:

a.)    a kérelmező által igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat,

b.)    az Szt. 18. § a.) - k.) pontjában szereplő adatait,továbbá

 c.)    a jövedelmet igazoló dokumentumokat.

  1. Halaszthatatlan, rendkívüli körülmény bekövetkezése, fennállása esetén a kérelmező az
    igazolásokat utólag is benyújthatja.
  2. A jogosultság megállapításakor a jövedelemvizsgálat során az Sztv. 10. § (2) - (5)
    bekezdéseiben foglaltak szerint kell eljárni.
  3. A Hivatal, illetve a 20. § b.) -d.) pontjaiban meghatározott szociális alapszolgáltatások
    tekintetében a kijelölt szerv a beadott kérelmeket gyűjti, döntésre előkészíti, mely során az igazolások, a nyilatkozatok szabályszerűségét ellenőrzi.






7.§

(1)   A  szociális   ellátások  biztosítását  megelőzően  a  kérelmező  vagyoni,   szociális   és

lakáskörülményeiről - szükség esetén - a Hivatal, illetve a 20. §-ban meghatározott szociális alapszolgáltatások tekintetében az Aranykapu Intézmény környezettanulmányt készít.

  1. Nem kell környezettanulmányt felvenni, ha a kérelmező életkörülményei a Hivatal,
    illetve a 20. §-ban meghatározott szociális alapszolgáltatások tekintetében az Aranykapu
    Intézmény előtt ismertek.
  2. Amennyiben a kérelmező a 6.  §-ban foglalt kötelezettségeinek nem tesz eleget a
    megadott határidőre, a szükséges környezettanulmány felvételét nem teszi lehetővé,
    kérelmét el kell utasítani.

8.§

(1) Ha a pénzbeli és természetben nyújtott ellátásra vonatkozó igényt jogerősen megállapítják,

az ellátás a kérelem benyújtásától esedékes, kivétel azon ellátások esetében, ahol törvény vagy Kormányrendelet e rendelettől eltérően mást ír elő.

  1. A megállapított pénzbeli ellátások 15 napon belül kerülnek kifizetésre, míg a rendszeres
    szociális támogatásokat - havonta utólag - minden hónap 5. napjáig kell kifizetni a
    jogosult részére, melyről a jegyző gondoskodik.
  2. A Képviselő-testület a szociális ellátások igénylése során az elektronikus ügyintézés
    lehetőségét kizárja.

Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése

9. §

A jogosulatlanul igénybe vett, e rendeletben meghatározott szociális ellátás megszüntetése és visszafizetése tekintetében az Sztv. 17. §-ban meghatározott rendelkezések az irányadóak azzal, hogy a Képviselő-testület - méltányosságból - csak annak az összegnek a megtérítését engedheti el, illetőleg csökkentheti, amelyet saját pénzalapja terhére fedezett. E méltányosság csak akkor gyakorolható, ha a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyeztetné a teljes mértékű visszafizetési kötelezettség teljesítése.


III. Fejezet

A pénzbeli ellátások formái


10.  §

(1)Az e rendelet 3.§-ában arra felhatalmazott szerv szociális rászorultság esetén - a szociális

alapellátás keretében - a jogosult számára jövedelme kiegészítésére, pótlására az alábbi

szociális ellátásokat nyújthatja:

a.)     lakásfenntartási támogatás,

b.)     ápolási díj,

c.)     önkormányzati segély.

d.)    -

  1. A pénzbeli ellátások felhasználását a Hivatal ellenőrizheti.
  2. A gyermekvédelemmel   és  gyermekjóléti   szolgáltatással   kapcsolatos   eljárások  és
    rendelkezések külön rendeletben kerülnek meghatározásra.

Aktív korúak ellátása


11.§


(1)  Rendszeres szociális segélyre jogosult az aktív korú ellátásra jogosult személy  a következő esetekben is:

a.) egyedülálló szülő és a családban több mint 3 kiskorú gyermeket nevel, vagy

b.) az illetékes foglalkozás-egészségügyi orvos igazolása szerint munkavégzésre alkalmatlan, vagy ideiglenesen – de több mint 3 hónapig - alkalmatlan.

(2) A rendszeres szociális segélyre jogosultság feltétele az Sztv. 37.§. b-d.) pontja szerinti esetekben, hogy az aktív korúak ellátására jogosult személy nyilatkozatban vállalja az Sztv. 37/A. §. szerinti együttműködési kötelezettséget az Aranykapu Kistérségi Humán Szolgáltató Központ (Pétervására, Szent M. út 14.) intézménnyel.


(3) Az együttműködésre kötelezett rendszeres szociális segélyre jogosult, a segélyt megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül kérelmezi a nyilvántartásba vételét a (2) bekezdés szerinti intézménynél.


(4)  A beilleszkedést segítő programokat az Aranykapu Kistérségi Humán Szolgáltató Központ dolgozza ki.

A program típusai:

a.) az együttműködésre kijelölt szervvel való kapcsolattartás,

b.) az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozásokon, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvétel,

c.) az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő részvétel, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzése.


(5) A rendszeres szociális segélyre jogosult megszegi az együttműködési kötelezettségét, ha az Sztv. 37/A.§. a-c.) pontjaiban foglaltak bármelyikét, vagy a (3) bekezdés szerinti kötelezettségét neki felróható módon megszegi.

  1. Az Sztv. 33.§-a alapján a jegyző által megállapított aktív korúak ellátása jogosultság egyéb feltételei a következők:
    1. a jogosult által lakott lakás, vagy ház és annak kertje, kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartása, és
    2. a jogosult által lakott lakóingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítása.
  2. Az (6) bekezdés szerinti feltételek hiánya, foglalkoztatás helyettesítő támogatásra jogosultság esetében az Sztv. 36.§ (2) bekezdés d.) pontja, rendszeres szociális segélyre jogosultság esetén az Sztv. 37/B.§. (1a) bekezdés szerinti jogkövetkezményeket vonja maga után.

Lakásfenntartási támogatás


12.§.


  1. Az Sztv. 38.§-a alapján a jegyző által megállapított normatív lakásfenntartási támogatási jogosultság egyéb feltételei a következők:

a.) a jogosult által lakott lakás, vagy ház és annak kertje, kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartása, és

b.) a jogosult által lakott lakóingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítása.

  1. Az (1) bekezdés szerinti feltételek hiánya  az Sztv. 38.§. (9)-(10) bekezdés szerinti jogkövetkezményeket vonja maga után.

13.  §

-----

Ápolási díj


14.§



  1. Az Sztv. 43/B. §. (1) bekezdés szerinti ápolási díj állapítható meg  – a jegyes kivételével a Polgári Törvénykönyv 685.§. b.) pontja szerinti – hozzátartozónak, aki az alábbi együttes feltételeknek megfelel:
    1. az ápolás előtt jövedelemszerző tevékenységet folytatott, és az ápolás miatt a keresőfoglalkozást nem tudja folytatni,
    2. akinek a családjában a havi egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150%-át.
  2. Az (1) bekezdés alkalmazásánál keresőfoglalkozásnak számít az álláskeresési támogatás és a gyermek gondozása címén folyósított ellátás időtartama is, ha az ápolási díjat ezek megszüntetésétől számított 3 hónapon belül igényli a kérelmező.
  3. A jogosultság megállapítása előtt vizsgálni kell az ápolás tényét, szükségességét és körülményeit.
  4. Az eljárás során vizsgálni kell, hogy az ápolt személynek van-e olyan más közeli hozzátartozója, aki az ápolást el tudja látni, vagy szociális és egészségügyi szolgáltatás keretében megoldható az ápolás.
  5.  Az (1) bekezdés szerinti ápolási díjat a jogosultsági feltételek fennállása esetén egy év időtartamra kell megállapítani. Az egy év lejártát követően új kérelemre  – a (3-4) bekezdés és (1)bekezdés b.) pont szerinti vizsgálat után- ismételten megállapítható.
  6. Az ápoló kötelezettségét abban az esetben teljesíti, ha
    1. az ápolt személyt a tartózkodási helyén naponta gondozza,
    2. gondoskodik az egészségügyi ellátások igénybevételéről (az ápoltat egészségügyi intézménybe kíséri, szállítja, orvost hív szükség esetén, gyógyszereit kiváltja, segíti annak orvosi utasítás szerinti alkalmazását, az alapvető otthonápolási feladatokat elvégzi),
    3. gondoskodik az ápolt élelmezéséről, tisztálkodásáról,
    4. a lakást és az ápolt ruházatát rendben tartja,
    5. gondoskodik az ápolt személy szociális intézménybe, rehabilitációs foglalkozásra történő eljutásról,
    6. lehetővé teszi az ápolás körülményeinek ellenőrzését az önkormányzat hivatala dolgozói, a családsegítő szolgálat dolgozói, vagy a háziorvosi szolgálat részére.
  7. Az ápolói kötelezettség nem, vagy nem megfelelő teljesítéséről jegyzőkönyvet kell felvenni, ebben rögzíteni kell a kötelezettség mulasztás kezdő időpontját is.
  8. Ha az ápolási díj jogosultság megszűnik, vagy megszüntetésre kerül, az ápolási díj folyósítását
    1. a támogatást kizáró rendszeres pénzellátásra való jogosultság megszerzése, vagy keresőtevékenység létesítése esetén, a megszerzés vagy létesítés időpontjától,
    2. az ápolás nem, vagy nem megfelelő teljesítése megállapítása esetén a jegyzőkönyvben rögzített időponttól,
    3. egyéb  - az Sztv.-ben nem szabályozott - ok miatt (pld. az ápoló vagy az ápolt személy kérésére), az ok bekövetkezését követő hónap első napjától kell megszüntetni.
  9. Az  ápolási díj havi összege az éves központi költségvetési törvényben megállapított alapösszeg 80 %-a, figyelemmel az Sztv. 44.§. (2) bekezdésére.


Önkormányzati segély


15.§


  1. Önkormányzati segélyben részesíthető aki, vagy akinek családja az Sztv. 45.§ (4) bekezdés szerinti élethelyzetben van.
  2. A kérelmező és a vele egy családban élők jövedelmét vizsgálni kell. A támogatás megállapítható, ha a kérelmező családjában az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege 130%-ánál alacsonyabb.
  3. Amennyiben a kérelmező a segélyt elhunyt személy eltemetése , vagy súlyos elemi kár miatt kéri, a (2) bekezdés szerinti jövedelemhatárt 70%-al emelten kell figyelembe venni.

(4) A kérelemhez –a 3.§ (2) és (4) bekezdésben előírtakon kívül – csatolni kell az alábbiakat:

a.)elhunyt személy eltemetése miatti kérelemhez a - kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére  - temetés költségeiről kiállított számlát és a halotti anyakönyvi kivonatot;

b.)elemi kár miatti kérelemhez a helyreállítás költségeiről szóló kimutatást, a biztosító igazolását;

c.)betegség miatti kérelemhez a háziorvosi, vagy kórházi igazolást , a gyógyszerköltséget igazoló háziorvosi igazolást;

d.)gyermek fogadása előkészítése miatti kérelemhez, a terhesgondozásról szóló igazolást.

(5) A segély adható eseti jelleggel, vagy legfeljebb 6 hónap időtartamban havi rendszerességgel.

(6)A segély kamatmentes kölcsönként is adható, legfeljebb 6 hónap futamidőre.

a.) A kölcsönszerződést a kedvezményezettel a polgármester köti meg, melynek tartalmaznia kell a visszafizetés idejét, a törlesztés feltételeit, és a visszafizetést biztosító garanciát.

b.) A kamatmentes kölcsön összege 10.000.- Ft-tól 50.000.- Ft-ig terjedhet.

(7)Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege 13.500.- Ft.

(8)Elemi kár elhárításához adott eseti segély összege 10.000.- Ft-tól 50.000.-Ft-ig terjedhet.

(9)A havi rendszerességgel adott segély havi összege 3.000.-Ft-tól 5.000.-Ft-ig terjedhet.

(10)A (7) és (8) bekezdésekben nem szabályozott eseti segély összege 3.000.- Ft-tól 10.000.- Ft-ig terjedhet.

(11)A (8)-(10) bekezdés szerinti segély az Sztv. 47.§ (3) bekezdés szerinti természetbeni ellátásként is nyújtható.


16. §

-

IV. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

17. §

(1)   Az e rendelet 3. §-ában meghatározott, hatáskörrel rendelkező szerv döntése alapján

meghozott olyan pénzbeli ellátások, melyek egészben vagy részben természetbeni szociális ellátási formában is nyújthatók.

Természetben szociális ellátásként nyújthatók az Sztv. 47. § (1) bekezdés a)-d) pontja szerinti ellátások

(2)     A természetbeni  ellátás megállapítása különösen akkor indokolt,  ha a kérelmező
szociális körülményei vagy az eljáró szerv hivatalos tudomása alapján valószínűsíthető,
hogy a támogatás vagy segély pénzben történő juttatása nem kívánt célra kerülne
felhasználásra.

(3) A rendszeres szociális segély természetbeni szociális ellátás formájában az Sztv. 47. (2) bekezdésében fennálló feltételek esetén - az ott meghatározott mértékben - nyújtható, a fenti (1) bekezdésben felsorolt ellátási formákban, a gyermekjóléti szolgáltatás feladatait ellátó kijelölt szerv ez irányú javaslatának figyelembevételével.




Köztemetés

18.  §

A Polgármester köteles gondoskodni az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről a halálesetről való tudomásszerzést követő 30 napon belül, amennyiben a haláleset helyszíne Ivád község közigazgatási területe és ha az Sztv. 48. § (1) bekezdésében meghatározott feltételek fennállnak.

Közgyógyellátás méltányosságból

19.  §

(1)  Az Sztv. 50.§(3) bekezdése alapján méltányosságból közgyógyellátási igazolvány adható: a.)     akinek a családjában az 1 főre jutó havi jövedelem nem éri el a nyugdíjminimum

200 %-át, egyedül élő esetén a 250 %-át.

b.)     a   havi   rendszeres   gyógyító   ellátásának   a   költségének   mértéke   eléri   a nyugdíjminimum 25 %-át.

c.)     az a.) pont estén az is jogosult közgyógy ellátásra akinek a jövedelme az ott meghatározott határokat a nyugdíjminimum 5 %-val meghaladja.

(2)    A  közgyógy ellátási   igazolványt   a képviselő-testület  határozata   alapján   a   Heves   Megyei Kormányhivatal Társadalombiztosítási Pénztári Szakigazgatási szerve állítja ki.

V. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások Az ellátások formái

20. §

Az Önkormányzat a személyes gondoskodás keretében az alábbi  szociális  alapellátási formákat biztosítja:

a.)étkeztetés,

b)házi segítségnyújtás,

c.)családsegítés,

d.)jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

e.)falugondnoki szolgálat.

Étkeztetés


21.§.


(1) Szociális étkezésre jogosult, aki önmaga, vagy eltartottja részére tartósan vagy átmenetileg nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkezést.

(2) A jogosultság megállapítása az Sztv. 62.§-a alapján történik.

 (3) Szociálisan rászorultnak minősül:

  1. kora alapján a 70 évnél idősebb személy;
  1.  egészségi állapot, fogyatékosság, pszichiátriai betegség, vagy szenvedélybetegség miatt (tartós, vagy átmeneti),akinél háziorvosa igazolása alapján az (1) bekezdés szerinti élethelyzet fennáll;
  2.  hajléktalan személy;
  3.  átmeneti – maximum 2 hónap - időtartamra minden olyan b. pontba nem tartozó személy, aki kérelmében valószínűsíti az (1) bekezdés szerinti élethelyzet fennállását.

(4) A szociális étkezés térítési díját a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

(5)A polgármester dönt a szociális étkeztetésre jogosultságról.

Házi segítségnyújtás

22. §


 (1) Az Önkormányzat a házi segítségnyújtást a kijelölt szerven keresztül látja el, az Sztv. 63. §-ban meghatározottak szerint.

Családsegítés

23. §

(1) Az Önkormányzat az Sztv. 64. § (1) bekezdésében rögzített családsegítés feladatait a kijelölt szerven keresztül látja el.

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

24. §

(1) Az Önkormányzat a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a kijelölt szerven keresztül nyújtja, az Sztv. 65. §-ában meghatározott feltételek szerint..

(2)A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás - szociálisan nem rászoruló esetén - térítési díja 100.- Ft/nap.

A falugondnoki szolgálat feladatai

25. §

  1. A községi Önkormányzat a Sztv. 60. § (1) bekezdése alapján falugondnoki szolgáltatás
    biztosít.
  2. Falugondnoki szolgáltatás körébe tartozó alapellátási feladatok különösen:


  1. -
  2. -
  3. egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása (pl.: gyógyszerkiváltás);
  4. a házi segítségnyújtásban való közreműködés;
  5. családsegítésben való közreműködés;

f)  óvodáskorú,    iskoláskorú    gyermekek    intézménybe    történő    szállítása    és    egyéb gyermekszállítás (bábszínház, iskolai rendezvények, versenyek);

g)  munkanélküliek     munkahelyteremtésének     továbbképzésének     segítése,     szállítás biztosításával;

h) fogyatékos emberek elszigeteltségének csökkentése a szállítás lehetőségével;

i) információ közvetítése az önkormányzat és a lakosság között a helyi szociális szükségletekés szolgáltatások elérése érdekében;

j) ellátottak szociális igényének továbbítása az Istenmezejei Közös Önkormányzati Hivatal Ivádi Kirendeltsége felé;

k) rendszeres személyes segítségnyújtás a rászorulók problémáinak meghallgatásával és megbeszélésével.

(3) Falugondnoki szolgáltatás körébe tartozó egyéb szolgáltatás feladatok különösen:

a)  közművelődési,   szabadidős   és   sporttevékenységek   szervezése,   segítése   (színház, kirándulás, helyi rendezvények, könyvtári kölcsönzés stb.),

b) Ivád község közigazgatási területén hiányzó szolgáltatáshoz való hozzájutás segítése, lakossági szolgáltatások igénybevételének segítése (bevásárló utak szervezése, háztartási gépek javításának intézése, táp-terménybeszerzés, különféle ügyintézés stb.),

c)  közreműködés   önkormányzati   feladatok  megoldásában   (árubeszerzés   önkormányzati intézmények részére, információ közvetítés, tájékoztatás stb.),

d)  az egyéni és az önkormányzati hivatalos ügyek intézésének segítése.

  1. A falugondnoki szolgáltatás körébe tartozó feladatok végrehajtásának: napi, heti, havi
    tevékenységének   megszervezése,    a   feladatmegoldás    gazdaságosságának   biztosítására
    tekintettel, a felmerült és bejelentett igények ismeretében a falugondnok feladata és hatásköre.
  2. A falugondnoki szolgáltatások körébe tartozó alapellátási feladatok ellátása - ezen belül
    elsősorban   a   személyes   gondoskodást   nyújtó   szociális   alapellátások   körébe   tartozó
    étkeztetéshez és házi segítségnyújtáshoz kapcsolódó feladatok ellátása, valamint a gyermekek
    intézménybe történő szállítása - ezen feladatok körén kívül eső szolgáltatásokkal szemben
    elsőbbséget élvez.
  3. A polgármester, különösen önkormányzati érdekből, utasíthatja a falugondnokot, az általa
    tervezettől eltérő, illetve azonnali fel adat-végrehajtásra: ebben az esetben a polgármester
    lehetőség szerint köteles tekintettel lenni a (4) bekezdésben foglaltakra.


A falugondnoki szolgálat működése 26. §

  1. A falugondnokot a Képviselőtestület nevezi ki és menti fel, az egyéb munkáltatói jogokat
    a polgármester gyakorolja.  A falugondnok közalkalmazott.  A falugondnok az elvégzett
    munkáról évente beszámol a Képviselőtestületnek.
  2. A falugondnoki szolgáltatás szakmai program alapján történik.
  3. A Képviselőtestület a falugondnoki szolgálat ellátásához gépjárművet biztosít.

(4)    A   rendeletben   szabályozott   falugondnoki   szolgálathoz   kacsolódó   szolgáltatások
térítésmentesek.

27.§

-

Záró rendelkezések

28. §

  1. E rendelet kihirdetését követő napon lép hatályban, rendelkezéseit a folyamatban lévő
    ügyekben  is   alkalmazni   kell,   amennyiben   az   a jogosultakra  nézve   kedvezőbb.

  2. E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Sztv. rendelkezéseit kell alkalmazni.


Mellékletek