Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2015. (III.27.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2024. 01. 01

Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2015. (III.27.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

2024.01.01.

Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a.) és d.) pontjaiban meghatározott eredeti jogalkotói jogkörében eljárva Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 43. § (3) bekezdésének első fordulatában kapott felhatalmazás alapján szervezeti és működési szabályzatát az alábbiak szerint alkotja meg:

I.

Általános rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat elnevezése: Kisnyárád Község Önkormányzat

(2) Az Önkormányzat vezető szerve: Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testülete

(3) Az önkormányzat jogi személy. Az Önkormányzati feladatok és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg.

(4)1 A képviselőtestület szervei:

a) a polgármester,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a közös önkormányzati hivatal,

d) a jegyző,

e) a társulás.

(5) Az önkormányzat hivatala: Lánycsóki Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal)

(6) Az Önkormányzat székhelye: 7759 Kisnyárád, Kossuth utca 34.

Az Önkormányzat jelképei

2. § (1) Kisnyárád község címere.

(2) Az önkormányzati jelképek használatának módját külön rendelet szabályozza.

II.

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET FELADATA ÉS HATÁSKÖRE

3. § (1)2 A képviselő-testület a polgármesterből és 4 települési képviselőből áll.

(2) A képviselő-testület a feladat és hatáskörébe tartozó ügyekben szabadon dönt. Törvény keretei között önállóan szabályozza, egyedi ügyekben szabadon igazgatja a feladat és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket.

(3) A képviselő-testület ellátja a helyi közszolgáltatás keretébe tartozó alapellátási feladatokat.

(4)3 Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei látják el.

(5)4 A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény (a továbbiakban: Mötv.) 42. §-a határozza meg

(6)5 A képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházásáról önkormányzati rendeletben rendelkezik. Az átruházott hatásköröket a rendelet melléklete tartalmazza.

(7) A képviselő-testület bizottsága és a polgármester a képviselő-testület által ráruházott hatásköröket nem adhatja tovább.

III.

A képviselő-testület működése

4. § A képviselő-testület munkaterve, illetve azon kívüli felmerülő feladataitól függően szükség szerint ülésezik, azonban évente legalább 6 ülést köteles tartani.

A képviselő-testület programja

5. § (1)6 A képviselő-testület tevékenységét megbízatásának időtartamára szóló gazdasági programja alapján végzi.

(2) A polgármester megválasztásától számított 6 hónapon belül a településfejlesztés és a helyi közszolgáltatások feladatait és céljait tartalmazó középtávú programtervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.

(3) A képviselő-testület mandátumának lejárta előtt 3 hónapon belül értékeli a középtávú programban foglalt célkitűzések megvalósulását.

Munkaterv

6. § (1) A képviselő-testület előre tervezhető feladatainak megtervezésének érdekében éves munkatervet fogad el.

(2) A munkaterv tartalmazza:

- az ülések helyét, időpontját, napirendjét, napirendi pontok előadóit
- az előterjesztésért felelős személyt, az előterjesztés elkészítésében résztvevő szervek és személyek, bizottságok megnevezését
- kétfordulós tárgyalási mód keretében tárgyalandó napirendek megjelölését
- közmeghallgatás napirendjét, időpontját és helyét.
(3) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:
- települési képviselőktől
- képviselő-testület bizottságától
- jegyzőtől.
(4) A munkaterv előkészítése kapcsán beérkezett javaslatokról a testületet akkor is tájékoztatni kell, ha azok a tervezetbe nem kerültek be. A javaslattevőt értesíteni kell indítványának elfogadásáról, elutasításáról.
(5) A testület munkaterv összeállítása során a beérkező lakossági témajavaslatokat is figyelembe kell venni.

Előterjesztések

7. § (1) A képviselő-testület ülésére az előterjesztést általában a polgármester terjeszti a testület elé. A polgármester az előterjesztője az önkormányzati hatósági ügyben hozott elsőfokú határozat ellen benyújtott fellebbezések.

(2) A bizottság elnöke az előterjesztője annak az ügynek, amelynek napirendre tűzését a bizottság kezdeményezte. A bizottság elnöke terjeszti a képviselő-testület elé elbírálásra az önkormányzati hatósági ügyben hozott elsőfokú határozata ellen benyújtott fellebbezést.

(3) A jegyző nyújtja be:

- a feladatkörébe tartozó ügyekre vonatkozó előterjesztéseket,
- az önkormányzati rendeletek tervezetét, kivéve az éves költségvetésről és zárszámadásról, a rendezési tervek elfogadásáról, illetőleg módosításáról rendelkező rendelet-tervezeteket.
(4) Az (5) bekezdésben meghatározott esetekben a képviselő-testületi bizottság, a téma megtárgyalását megelőzően állást foglal a következő ügyekben:
- önkormányzati rendeletalkotás
- a képviselő-testület hatáskörébe tartozó kinevezés, megbízás, felmentés
- középtávú program elfogadása
- a munkatervben meghatározott, a település egészét érintő program, koncepció tárgyában.
A polgármester véleményével láthatja el azokat az előterjesztéseket, amelyeket a bizottság készít és terjeszt a testület elé.
(5) A bizottság bármely, a képviselő-testület napirendjén szereplő ügyben hozandó döntés előkészítésében, végrehajtásának ellenőrzésében részt vehet, előzetesen véleményt nyilváníthat, a testület más szervétől tájékoztatást kérhet.

8. § A 7. § (1), (2) és (6) bekezdése szerinti előterjesztéseknek tartalmaznia kell a jegyző azon nyilatkozatát, hogy azt törvényességi szempontból megvizsgálta.

9. § A képviselő-testület kétfordulós tárgyalási mód keretében vitatja meg a munkatervében ilyen tárgyalási módra meghatározott témákat.

10. § (1) A képviselő-testület elé általában írásbeli, rendkívüli esetben szóbeli előterjesztés kerülhet. Szóbeli előterjesztésnek minősül a testületi ülés napján kiosztott, az előzetesen megküldött, napirendhez nem kapcsolódó írásos előterjesztés is.

(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés - a (4) és (5) bekezdésben meghatározott eseteket kivéve - a következő két részből áll:

a) az első részben:

- utalni kell azon indítékra, amelyek az adott napirend megtárgyalását szükségessé tették,
- ismertetni kell, hogy az adott témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, ha igen, milyen döntés született, utalni kell a hozott határozatok végrehajtására,
- elemezni kell a kialakult helyzetet a korábbi időszakhoz viszonyítva,
- a szakmai megállapítások mellett foglalkozni kell az adott napirenddel összefüggő politikai - társadalmi hatásokkal, a kapcsolódó jogszabályok érvényesülésével,
- meg kell jelölni a napirenddel kapcsolatos feladatok végrehajtásához szükséges dologi eszközöket és költségkihatásokat,
- az adott napirend feladatainak elemzése alapján meg kell jelölni a legfontosabb célkitűzések megvalósítása érdekében teendő intézkedéseket,
- amennyiben az adott feladat végrehajtásában többféle megoldás lehetséges, mindegyiket ismertetni kell,
- meg kell nevezni az előkészítésben résztvevőket és ismertetni kell a felmerült kisebbségi véleményeket is,
- amennyiben az adott témakörben közmeghallgatást tartottak, ki kell térni az ott elhangzott véleményekre,
- bizottsági állásfoglalást igénylő előterjesztések a költségvetés és zárszámadás esetében, valamint ha azt a bizottság kéri, csatolni kell a bizottság állásfoglalását, egyéb esetekben a bizottsági állásfoglalás szóban vagy írásban is ismertethető.
b) a második rész a határozati javaslat, amely:
- az előterjesztés első részére épül és az ott felhozott problémák megoldására tartalmaz javaslatot ( külön indoklást nem tartalmazhat),
- megjelöli a teendő intézkedéseket, a végrehajtás határidejét és felelőseit, a határozat végrehajtásáról szóló beszámoló előterjesztésének határidejét,
- anyagi eszközöket igénylő előterjesztés esetén megjelöli azok fedezetének forrásait,
- ha az adott feladat végrehajtásában több szerv, személy vagy bizottság érintett, a határozati javaslat ezeket külön is megjelöli azzal, hogy a végrehajtás megszervezése és összehangolása kinek a feladata,
- bizottsági állásfoglalást igénylő előterjesztés esetében tartalmazza a bizottság esetleges határozati javaslatot módosító, kiegészítő indítványát is.
(3) Szerződéskötés esetén a szerződés-tervezetet kell javaslatként a képviselő-testület elé terjeszteni.
(4) Önkormányzati hatósági ügyben az előterjesztés első része a rövid tényállást és az addig hozott döntéseket, intézkedéseket, az alkalmazandó jogszabályokat, a második részt alkotó határozati javaslat a döntés lényegét tartalmazza.
(5) Tájékoztató jelentés határozati javaslatot nem tartalmazhat. Tartalmára egyébként a (2) bekezdés a.) pontjában foglaltak az irányadók.
(6) Az előterjesztés előkészítéséért, valamint a munkaterv szerinti határidőben történő benyújtásét a napirend előadója a felelős. Az előterjesztés elkészítője felelős az előterjesztésben szereplő adatok teljességéért, valósságáért -a készítéskor rendelkezésre álló információkra vonatkozóan- valamint a határozati javaslatok megalapozottságáért. A törvényességi záradék az előterjesztés tartalmával összefüggő jogszabályoknak való megfelelőséget igazolja.

Az ülés összehívása

11. § (1)7 A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester tartós akadályoztatása esetén az összehívásra és vezetésére az alpolgármester jogosult. A polgármester és alpolgármester együttes akadályoztatása, valamint a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a képviselő-testületi ülést az Ügyrendi bizottság elnöke hívhatja össze és vezetheti. E rendelkezés szempontjából tartós akadályoztatásnak minősül az 5 nap időtartamot meghaladó távollét.

(2) Az ülést össze kell hívni a települési képviselők egynegyedének, vagy a képviselő-testület bizottságának indítványára is.

(3)8 A képviselő-testület összehívását kezdeményezheti a Baranya Vármegyei Kormányhivatal vezetője is.

(4) A képviselő-testület ülésére szóló meghívót írásban kell elkészíteni. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, időpontját, a tervezett napirendeket és a napirendek előadóinak nevét.

(5) A meghívóhoz csatolni kell az írásos előterjesztéseket.

(6) A meghívót olyan időpontban kell megküldeni -kivéve a rendkívüli ülés meghívóját-hogy azt a testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevőik, illetve az egyéb érdekeltek az ülés előtt legalább 7 nappal megkapják.

(6a)9 A rendkívül ülés meghívóját – az időpont előzetes telefonos egyeztetését követően – legkésőbb a rendkívüli ülést megelőző napon kell megküldeni.

(7)10 A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

- a jegyzőt
- a nemzetiségi Önkormányzatok elnökét,
- esetenként a témakör szerint érdekelt szervet, szervezetet vagy személyt,
- esetenként a témakör szerint érintett jelentősebb lakossági csoportok képviselőit.
(8) A képviselő-testület ülésére a (7) bekezdésben felsoroltakon kívül más szervek vagy személyek is meghívhatók.

Az ülés vezetése, a tanácskozás rendje

12. § (1)11 A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, akadályoztatási esetére a 11. § (1) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

(2)

a) A polgármester az ülés kezdetekor megállapítja az ülés határozatképességét és azt az ülés során folyamatosan figyelemmel kíséri. A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint fele jelen van.

A határozatképtelenség miatt elmaradt képviselő-testületi ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
b) A képviselő-testület a napirendek előtt dönt az előző ülésen elhangzott interpellációkra írásban adott válaszok elfogadásáról.
c) A polgármester előterjeszti az ülés napirendi tervezetét, a napirendről a képviselő-testület dönt. Napirenden nem szereplő javaslatok megtárgyalásához a jelenlévő képviselők többségének szavazata szükséges.
d) A polgármester minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit. A vitában elsőként - amennyiben szót kér - az ügy előterjesztőjét kell meghallgatni. A képviselő-testület úgy is határozhat, hogy több, témájánál összefüggő előterjesztés vitáját együtt folytatja le. Az írásos előterjesztést az előadó a vita előtt szóban kiegészítheti. Az előadóhoz a képviselőtestület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, melyre az előadó a vita előtt válaszol. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, a polgármester szükség szerint összefoglalót tart.
e) A képviselő-testület a napirendek előtt dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásától.
f) A polgármester az ülés levezetése során egyes napirendeknél a hozzászólások számára és időtartamára vonatkozóan korlátozó rendszabályokat vezethet be, ha ahhoz a képviselő-testület hozzájárul.
(3) A határozat meghozatala előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a határozat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.

13. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek során:

- figyelmezteti a képviselőt és azt a tanácskozási joggal részvevő hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától,
- rendre utasítja a képviselőt és azt a tanácskozási joggal résztvevőt, aki a képviselőtestülethez méltatlan magatartást tanúsít, illetve a tanácskozás méltóságához nem illő megfogalmazást használ.
(2) Hallgatóság a képviselő-testület ülésén csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet és tetszést, vagy nem tetszést nem nyilváníthat. Ha a hallgatóság az ülést zavarja, a polgármester a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.

Határozathozatal

14. § (1) A képviselő-testület határozatait általában egyszerű szótöbbséggel hozza. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.

(2)12 A képviselő-testület minősített többséggel dönt az Mötv.-ben meghatározott ügyekben.

15. § (1) A szavazás általában kézfelemelésseI történik.

(2)13 A képviselő-testület az Mötv.-ben meghatározott tárgykörök kivételével név szerinti szavazást

a) rendel el a képviselők egynegyedének indítványára

b) rendelhet el bármelyik képviselő javaslatára hozott döntésével.

(3) Név szerinti szavazás esetén a polgármester egyenként olvassa a települési képviselők nevét, akik nevük felolvasásakor "igen"-nel vagy "nem"-mel szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazásról.

16. § (1) A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.

(2) A képviselő-testület titkos szavazással dönt az alpolgármester személyéről.

(3) Titkos szavazást kell elrendelni az önkormányzati, vagy más törvényben meghatározott esetekben.

(4) A titkos szavazást bármelyik képviselő kezdeményezheti. A titkos szavazást az Ügyrendi bizottság tagjai bonyolítják le. Amennyiben az Ügyrendi bizottság jelenlévő tagjainak a száma nem éri el a 3 főt, a képviselő-testület a titkos szavazás lebonyolítására nyílt szavazással a képviselők közül Szavazatszámláló Bizottságot hoz létre.

(5) A titkos szavazás borítékba elhelyezett szavazólapon, külön helyiség és a szavazatok befogadására alkalmas tárgy (urna) igénybevételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza a szavazás helyét, napját, a szavazást lebonyolító bizottság tagjainak nevét, a szavazás eredményét, esetleges, a szavazás során felmerült körülményeket.

(6) A titkos szavazás eredményét nyilvános ülésen ismertetni kell.

(7) A titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást meg kell ismételni. A szavazás azonnal is megismételhető.

(8)14 A képviselő-testület hatáskörébe tartozó döntés meghozatalában nem vehet részt az a települési képviselő, aki abban saját maga, illetőleg közeli hozzátartozója révén személyesen érintett. A kizáró okot a képviselő legkésőbb a napirend tárgyalásának kezdetéig köteles bejelenteni. Az érintett képviselő kizárásáról a képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni. A kizárást nem kell alkalmazni, ha a képviselő-testület döntéshozatala saját tagjának választására, kinevezésére, megbízására vagy delegálására irányul.

A szavazás rendje

17. § (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. A képviselő-testület előbb a módosító és kiegészítő javaslatokról, ezt követően az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokról dönt.

(2) A polgármester a javaslatok mellett leadott szavazatokat, majd az ellenszavazatokat, illetve a szavazástól tartózkodók számát állapítja meg.

(3) A szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti az elfogadott határozatot.

(4) Bármely képviselő kérésére - nyílt szavazás esetén - az ülés jegyzőkönyvében név szerint kell rögzíteni szavazatának mikéntjét, ha nem a határozatnak megfelelően szavazott.

18. § Bármely előterjesztés alapján hozott döntés esetében a polgármester vagy bizottsági döntés alapján a bizottság elnöke, kérheti a szerinte településpolitikailag hibás testületi határozat kapcsán az ügy ismételt tárgyalását.

Kérdés, interpelláció, bejelentés

19. § (1) Települési képviselő a képviselő-testület ülésén önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet a polgármestertől (alpolgármester), a jegyzőtől és a bizottság elnökétől, illetve hozzájuk kérdést intézhet.

(2) A kérdés, felvilágosítás kérés szóban, és írásban is előterjeszthető.

(3) A települési képviselő a kérdést, illetve a felvilágosítás kérést a napirendek megtárgyalását követően terjesztheti elő.

(4) A kérdésre, illetve a felvilágosítás kérésre az ülésen szóban, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.

(5) A kérdésre adott válasz elfogadása tárgyában az érintett képviselők nyilatkozata után külön testületi döntésre nincs szükség.

(6) A képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, a bizottsági elnökhöz és a jegyzőhöz interpellációt intézhetnek. Interpelláció csak a képviselő-testület ülésén terjeszthető elő. Az interpelláció tárgyának szoros kapcsolatban kell állni az önkormányzat kötelező, és önként vállalt feladataival.

(7) Nincs helye interpellációnak:

- államigazgatási és önkormányzati hatósági ügyekkel kapcsolatosan,
- olyan ügyek kapcsán, melyben az önkormányzatnak vagy szerveinek nincs hatásköre,
- önkormányzat szakmai és személyi ügyeit érintő kérdésekben.
(8) Az interpellációra az ülésen szóban, vagy 15 napon belül írásban, legkésőbb azonban a soron következő testületi ülésen kell választ adni. A szóban adott válasz elfogadásáról -az interpelláló testületi képviselő véleményét is figyelembe véve- a testület dönt.
(9) A települési képviselő interpellációja kivizsgálásában részt vehet.
(10) Ha az interpellációra az arra kötelezett írásban ad választ, azt minden települési képviselőnek meg kell küldeni. A válasz elfogadásáról -az interpelláló képviselő véleményét is figyelembe véve- a testület a következő ülésén dönt.
(11) Ha a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, az interpellációt a bizottságnak kell kiadni megvizsgálás céljából. Az interpelláció tárgyalását a képviselő-testület a bizottsági jelentés alapján a következő ülésén köteles napirendre tűzni.
(12) A képviselő-testület az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot is elrendelhet. Az interpelláció kapcsán hozott határozatok végrehajtásáról a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolóban kell jelentést tenni.

20. § Az ülés befejezése előtt, a napirendek után a polgármester, alpolgármester, a jegyző, a bizottság elnöke és a képviselő-testület tagjai tájékoztatást adnak olyan önkormányzati ügyekről, amelyek külön testületi ülést nem igényelnek.

21. § Valamely előterjesztés megtárgyalása kapcsán a vita lezárására, vagy az interpellációk, kérdések, bejelentések időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatokról a képviselő-testület vita nélkül határoz.

Határozatok végrehajtása

22. § (1) A képviselő-testület rendelete, határozata végrehajtását, vagy ellenőrzését az általa megbízott felelősök végzik. A képviselő-testület határozata végrehajtásáért felelőssé teheti:

- a polgármestert
- az alpolgármestert
- bizottságát
- bizottsági elnököt
- a települési képviselőt
- a jegyzőt.
(2) A képviselő-testület azon határozatait, melynek végrehajtási határideje azonnali, az ülést követő 5 munkanapon belül a felelős köteles végrehajtani. A képviselő-testület egyéb határozatait az ülést követő 15 napon belül meg kell küldeni a határozatban megjelölt felelősnek, aki a végrehajtási határidő lejártakor a határozat végrehajtásáról írásban jelentést tesz. A képviselő-testületnek a határozat végrehajtásáról a polgármester köteles beszámolni. A képviselő-testület rendelete, vagy határozata végrehajtásával, a végrehajtás ellenőrzésével megbízhat e célra létrehozott ideiglenes bizottságot is.
(3) Ha a határozat végrehajtásáért felelős személy végrehajtást akadályozó körülményt észlel, azt jelzi a polgármesternek, aki a képviselő-testületet tájékoztatva intézkedik a végrehajtást gátló körülmény elhárításáról.
(4) Amennyiben a végrehajtásért felelős személy, illetve bizottság esetében a bizottság elnökének mulasztása miatt nem hajtották végre a hozott határozatot, az erről szóló beszámoló keretében a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja a mulasztást elkövető felelősségre vonásáról, illetve, ha a felelősség megállapítása a képviselő-testület hatáskörébe tartozik, erre nézve javaslatot tesz.

Jegyzőkönyv

23. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2)15 A testületi ülés jegyzőkönyvének tartalmaznia kell az Mötv. 52. §-ban meghatározott elemeket.

(3) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

(4)16 A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni az Baranya Vármegyei Kormányhivatalhoz. A nyilvános ülések jegyzőkönyvének egy példányát irattározni kell.

(5) A testületi ülés jegyzőkönyve eredeti példányához mellékelni kell:

- a meghívót,
- az előterjesztéseket,
- a jelenléti ívet,
- a név szerinti szavazásról készült névsort,
- a képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólást,
- a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét.

24. § A jegyző a jegyzőkönyv eredeti példányát -a nyílt és zárt testületi ülés anyagát egymástól elkülönítve- mellékleteivel együtt évente bekötteti.

25. § A képviselő-testület rendeleteit és határozatait a naptári év elejétől kezdődően külön-külön folyamatos sorszámmal és évszámmal, hónap és nap megjelöléssel kell ellátni. Ezen döntésekről a bizottság által átruházott hatáskörökben hozott döntésekre is kiterjedően számítógépes nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartás vezetéséről a jegyző gondoskodik.

Nyilvánosság a képviselő-testület és a bizottság működésében

26. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános. A képviselő-testület a hallgatóknak kérésükre -egy ízbeli, legfeljebb 5 percig tartó- hozzászólási jogot adhat. A hozzászólási jog megadásáról a testület vita nélkül határoz.

(2) A képviselő-testület zárt ülést tart:

a) választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele. Ha az érintett beleegyezésétől függ a zárt ülés tartása, a képviselő-testület az érintettől írásbeli, vagy jelenléte esetén szóbeli nyilatkozatot kér, amit a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

b) önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi és kitüntetési ügy tárgyalásakor.

c) vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén.

(3) A képviselő-testület zárt ülést rendelhet el:

a) a vagyonával való rendelkezés;

b) az általa kiírt pályázatok tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdekeket sértene.

(4) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai és a jegyző, továbbá meghívás esetén az érintett és a szakértő, továbbá ha a törvény lehetővé teszi, a nemzetiségi önkormányzat elnöke vehet részt.

(5) A zárt ülésen hozott határozatot nyilvános ülésen kell kihirdetni, a hatósági ügyben hozott határozatok kivételével.

(6)17 A polgármester a képviselő-testület ülésének helyéről, időpontjáról, főbb napirendjeiről, illetve arról, hogy az ülés nyilvános, a lakosságot az önkormányzati hirdetőtáblára kihelyezett hirdetmény útján tájékoztatja.

(7)18 A képviselőtestület normatív határozatát az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel közzé kell tenni.

(8) A hirdetőtáblán ismertetni kell:

- a képviselő-testület középtávú programját,
- az elfogadott önkormányzati rendeleteket,
- arra vonatkozó felhívást, hogy a lakosság mely témakörök megvitatását tartja indokoltnak testületi üléseken.
(9) A képviselő-testület és a bizottság üléséről készített jegyzőkönyvek -a zárt ülésre vonatkozó napirendek kivételével- Ügyfélfogadási időben a hivatalban tekinthetők meg.
(10) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe csak az ülésen tanácskozási joggal részt vevők, amennyiben az ülésen részt vett a tárgyban közvetlenül érdekelt, vagy annak igazolt megbízottja, a jegyző és a Kormányhivatal vezetője tekinthet be.
(11) A képviselő-testület működésének nyilvánosságával kapcsolatos szabályok megtartásáért a polgármester a felelős.

Lakossági fórumok

27. § (1)19 A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart. Az éves közmeghallgatáson a polgármester beszámol a képviselő-testület adott évi tevékenységéről, az önkormányzati választás évében az elmúlt ciklus során végzett tevékenységéről.

(2) A közmeghallgatáson az állampolgárok, és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést, és javaslatot tehetnek, amelyek intézése során külön jogszabályban meghatározottak szerint kell eljárni.

(3)20 A közmeghallgatás napirendjét, időpontját és helyét a helyben szokásos módon az önkormányzati hirdetőtáblán az ülés előtt legalább 5 nappal közzé kell tenni. A közmeghallgatást olyan időpontra kell kitűzni, hogy az adott ügyben döntést hozó képviselő-testületi ülést megelőzze.

(4) A közmeghallgatással összekapcsolt testületi ülés vezetésére és a hozzászólások időtartamára a 12. § és a 21. § előírásai az irányadók. A közmeghallgatáson felvetett kérdésekre a válaszadás szóban azonnal, ha ez nem lehetséges 8 napon belül írásban történik. Ha erre sincs mód, akkor a Képviselőtestület az ügyet megvizsgálja, és a határozatáról az érintetteket a jegyző írásban tájékoztatja.

(5)21 Az éves közmeghallgatáson kívül is sor kerülhet lakossági fórum megszervezésére a jogszabályban meghatározott esetekben, illetve a képviselő-testület döntése szerint indokolt esetben, úgy mint a lakosság széles körét érintő, új szabályozás bevezetését megelőzően.

(6)22 A lakossági fórum megtartását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) a képviselők egynegyede,

c) bizottság,

d) helyi önszerveződő közösségek.

(7)23 A lakossági fórum meghirdetésére, levezetésére egyebekben a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok érvényesek.

28. § (1)24 A fogadó óráról és a képviselői tájékoztatásról a lakosságot a helyben szokásos módon, az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel értesíteni kell.

(2)25

IV.

A települési képviselő

29. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választók érdekeit. Részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásának szervezésében és ellenőrzésében. A települési képviselők jogai és kötelességei azonosak. A települési képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz.

(2a)26 A települési képviselő köteles:

a) bejelenteni és harminc napon belül megszüntetni a vele szemben felmerült összeférhetetlenségi okot,

b) megválasztásától számított harminc napon belül kezdeményezni felvételét a köztartozásmentes adózói adatbázisba,

c) határidőn belül eleget tenni vagyonnyilatkozattételi kötelezettségének,

d) az adott napirend tárgyalásánál köteles bejelenteni személyes érintettségét.

(2b)27 Fenti kötelezettségek elmulasztása esetén a képviselőt első alkalommal a polgármester figyelmeztetésben részesíti. Amennyiben ennek ellenére sem teljesíti kötelezettségét, az egyéb jogszabályi következményeken túl egy havi tiszteletdíjától is elesik.

(2) A települési képviselő, a bizottság nem települési képviselő tagja köteles megőrizni a tudomására jutott állami és szolgálati titkot.

(3) A képviselők a lakossággal történő kapcsolattartás érdekében fogadóórát tarthatnak, tájékoztatják a választóikat saját, illetve a képviselő-testület tevékenységéről.

30. § (1) A képviselő-testület és a bizottság tagjainak díjazását külön rendelet állapítja meg.

(2) A települési képviselő -a tisztségével összefüggésben ellátott önkormányzati feladataiért- bizonylat alapján költségei megtérítésére tarthat igényt.

(3)28 A képviselő-testület a képviselő külön rendelettel megállapított tiszteletdíjának egy hónapra vonatkozó részét megvonja, ha a képviselő a testületi ülésen nem vett részt, kivéve, ha előzetesen elfogadható indokkal kimentette magát vagy utólag igazolta távolmaradását. Ismételt kötelezettségszegés esetén a megvonás újra megállapításra kerül.

(4)29 Amennyiben a képviselő önkormányzati feladat ellátása miatt nem tud részt venni az ülésen, úgy kell tekinteni, mintha az ülésen részt vett volna.

(5)30 Előzetes kimentésnek és utólagos igazolásnak egy naptári évben két alkalommal van helye.

(6)31 Az előzetes kimentést a testületi ülés előtt a polgármesternek kell bejelenteni. Az utólagos igazolást a testületi ülést követő 8 napon belül kell a polgármesternek megküldeni. A határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. Az utólagos igazolás elfogadása kérdésében vita esetén az Ügyrendi Bizottság dönt.

(7)32 Az előzetes kimentés írásban, szóban és telefonon jelenthető be. Az igazolási kérelmet írásban kell előterjeszteni. Az igazolási kérelemben elő kell adni a mulasztás okát és azokat a körülményeket, amelyek a mulasztás vétlenségét valószínűvé teszik. Az igazolás elfogadását a polgármester az írásos kérelemre jegyzett jelzéssel („elfogadom”) és aláírással igazolja. Az igazolási kérelmet a hivatalnak kell továbbítani.

(8)33 Előzetes kimentés és utólagos elfogadott igazolás esetén a képviselő a tiszteletdíj 100%-ára jogosult. A harmadik, vagy további előzetes kimentés, illetve utólagos elfogadott igazolás esetén a képviselő nem jogosult tiszteletdíjra az adott hónapra.

(9)34 A tiszteletdíj csökkentését arányosan kell megállapítani, ha a képviselő egy hónapban több testületi ülésre kapott meghívót.

A képviselő-testület bizottsága

30/A. §35 (1) A képviselő testület Ügyrendi bizottságot hoz létre.

(2) Az Ügyrendi bizottság

a) a képviselő-testület döntése alapján előzetesen megtárgyalja és véleményezi egyes rendeletek tervezetét. Ilyen esetekben a bizottság előzetes állásfoglalása nélkül a képviselő-testület a rendelet tervezetet nem tárgyalhatja,

b) nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők és a képviselőkkel közös háztartásban élő házas- vagy élettárs és gyermekek vagyonnyilatkozatát,

c) lefolytatja a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárást, melynek eredményéről a képviselő-testületet tájékoztatja,

d) ellátja az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatokat.

(3) A bizottság három taggal működik, tagjainak több mint felét, valamint a bizottság elnökét a képviselő-testület saját tagjai közül választja.

A polgármester

31. § (1)36 A polgármester fő feladatai:

- Törvény, vagy törvény felhatalmazása alapján kormányrendelet a polgármestert államigazgatási hatósági hatáskörrel ruházhatja fel.
- A törvényben vagy törvény felhatalmazása alapján kormányrendeletben előírt esetekben honvédelmi, polgári védelmi katasztrófa-elhárítási ügyekben -a polgármester részt vesz az országos államigazgatási feladatok helyi irányításában és végrehajtásában.
- Ha a polgármester (1) és (2) bekezdésben biztosított saját államigazgatási feladatkörében, illetve az államigazgatási hatósági hatáskörben jár el, a képviselő-testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.
- A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre ruházhatja. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja.
- A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését.
- A polgármester felfüggesztheti a bizottság döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz.
- A polgármester az önkormányzati, valamint az államigazgatási feladatait, hatásköreit a képviselő-testület hivatalának közreműködésével látja el.
- A polgármester a képviselő-testület döntései szerint, és saját önkormányzati jogkörében irányítja a hivatalt.
- A helyi önkormányzat gazdálkodása szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
- Képviseli az önkormányzatot azokban a nemzetközi, országos és regionális érdekképviseleti szövetségekben, melyekhez az önkormányzat csatlakozott.
- Biztosítja a településfejlesztés és közszolgáltatások szervezését, segíti a települési képviselők és bizottságok munkáját.
- Együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.
(2) A vagyonhasznosítás során:
- Közreműködik a vagyonhasznosítási stratégia kialakításában és megvalósításában.
- Ellenőrzi a vagyonhasznosítási stratégia megvalósításának munkálatait.
- Biztosítja a vagyongazdálkodás személyi, tárgyi és anyagi feltételeit.
- Gondoskodik a képviselő-testület és az önkormányzat bizottságainak vagyonhasznosítással kapcsolatos döntései végrehajtásáról és végrehajtatásáról.
- Hatáskörébe tartozik mindazon ügy, amelyet az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való rendelkezés szabályairól szóló rendelete vagy magasabb szintű jogszabály nem utal a testület vagy bizottsága, vagy más szerv hatáskörébe.
(3) A polgármester e tisztségéről a képviselőtestülethez intézett írásbeli nyilatkozatával mondhat le, amelyet az alpolgármesternek, ennek hiányában a bizottság elnökének ad át, vagy juttat el. A polgármester tisztsége megszűnése esetén a tisztség megszűnését követő 8 munkanapon belül írásba foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, illetve a bizottság elnökének.
(4) 37 A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
(5) 38 A két ülés közötti időben a polgármester önállóan hozhat döntést a százezer forint értéket meg nem haladó beszerzések ügyében.
(6) 39 Amennyiben a képviselő-testület – határozatképteleség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, vagy a két ülés között felmerült halaszthatatlan ügyekben a polgármester az önkormányzat át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyek kivételével, jogosult a döntést meghozni, és döntéséről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja. Ilyen ügyek lehetnek:
a) vis maior eseményekhez kapcsolódó megrendelések, intézkedések
b) a település működtetését veszélyeztető, azonnali beavatkozást igénylő döntések.

Az alpolgármester

32. § (1) A képviselő-testület -saját tagjai közül a polgármester javaslatára titkos szavazással a képviselő-testület megbízatásának időtartamára- a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatait a polgármester -megválasztását követő 3 hónapon belül- írásban határozza meg a képviselő-testület és a Hivatal egyidejű tájékoztatása mellett.

(3)40 Az alpolgármester a polgármester által meghatározott konkrét feladatokat a polgármester irányításával és a felhatalmazása alapján látja el.

A jegyző

33. § (1)41 A közös önkormányzati hivatal jegyzőjét az Mötv. szabályai szerint a közös hivatalt létrehozó települések polgármesterei lakosságszám-arányos többségi döntésével nevezik ki.

(2) A jegyző vezeti az önkormányzat hivatalát.

(3) Törvény vagy kormányrendelet államigazgatási feladatot, hatósági hatáskört állapíthat meg a jegyzőnek.

(4)42 A jegyző:

a) gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,

b) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét; gyakorolja a munkáltatói jogokat a képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében. A kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazáshoz - a polgármester által meghatározott körben - a polgármester egyetértése szükséges.

c) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,

d) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át,

e) tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottságainak ülésén,

f) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben.

g) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak, a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel.

h) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Baranya Vármegyei Kormányhivatal vezetőjének.

i) Kapcsolatot tart a sajtóval.

j) Rendszeres tájékoztatást ad az önkormányzat munkáját érintő jogszabályok változásairól.

k) A Hivatal közreműködésével előkészíti, és törvényességi szempontból véleményezi a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket.

l) Tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról, a központi államigazgatási feladatok mikénti ellátásáról.

m) Gondoskodik arról, hogy a Hivatalban az információ-áramlás megfelelő legyen.

n) Ellátja az igazgatási munka egyszerűsítésével és korszerűsítésével kapcsolatos feladatokat.

(5) A jegyzőt távolléte és akadályoztatása esetén az Aljegyző helyettesíti. E rendelkezés szempontjából akadályoztatás, ha az érintett személy más hivatali teendőinek ellátása okán nem gyakorolja hatáskörét, távollétnek minősül a munkavégzési kötelezettséggel nem járó időszak.

(6)43 A jegyző és aljegyző egyidejű távolléte esetén a jegyzőt megfelelő végzettséggel rendelkező igazgatási ügyintéző helyettesíti.

A képviselő-testület, a polgármester és a jegyző gazdálkodási feladata és hatásköre

34. § (1) A képviselő-testület gazdálkodási feladata és hatásköre:

- meghatározza a helyi önkormányzat gazdasági programját,
- megalkotja a helyi önkormányzat költségvetéséről szóló rendeletet, illetve az ahhoz kapcsolódó egyéb rendeleteket,
- dönt az általános- és céltartalékok felhasználásáról,
- rendeletet alkot az önkormányzat költségvetésének módosításáról,
- dönt az általa meghatározott értékhatár feletti hitelfelvételről,
- dönt a helyi önkormányzati költségvetési szervek, illetve vállalatok alapításáról, átszervezéséről és megszüntetéséről,
- meghatározott időszakonként áttekinti az általa alapított és fenntartott költségvetési szervek ellenőrzésének tapasztalatait,
- dönt a kormányzati terület- és településfejlesztési célokat szolgáló eszközök igénybevételéről, és az ehhez kapcsolódó helyi feladatokról,
- elfogadja az önkormányzati vagyonnal történő gazdálkodás szabályait,
- elfogadja a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót (zárszámadás), ennek keretében elfogadja a normatív költségvetési hozzájárulásoknak a költségvetési törvény előírása szerinti elszámolását,
- megalkotja az átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet,
- dönt az önkormányzati tulajdonban lévő lakások értékesítési feltételeiről,
- dönt mindazoknak a közösségi szolgáltatásoknak a támogatásáról, amelyeket nem helyi önkormányzati költségvetési szervek útján végeztet,
- dönt a költségvetési szerv alapításáról, annak gazdálkodási jogköréről, alaptevékenység keretében ellátandó feladatáról és kiegészítő vállalkozási tevékenységéről.
(2) A települési önkormányzat képviselő-testülete:
- helyi adókat vezethet be,
- meghatározza a helyi adó illetékességi területén történő bevezetésének időpontját és időtartamát határozott vagy határozatlan időre,
- megállapítja - a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat gazdálkodási követelményeihez és az adóalanyok teherviselő-képességéhez igazodóan a helyi adókról szóló törvényben meghatározott felső (adómaximum) határokra figyelemmel - a működési területén bevezetett helyi adók mértékét
- döntése szerint a helyi adókról szóló törvényben megfogalmazott mentességi és kedvezményi szabályokat
- meghatározza - a helyi adóktól és az adózás rendjéről szóló törvények keretei között illetékességi területén a helyi adózás részletes szabályait.
(3) A polgármester gazdálkodási feladata és hatásköre:
- a képviselő-testület elé terjeszti a gazdaság-program tervezetét, a költségvetési koncepciót, a költségvetési rendeletet, illetve az azt megalapozó egyéb rendeletek tervezetét,
- gondoskodik a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtásáról,
- tájékoztatja a képviselő-testületet az önkormányzat évközi gazdálkodásáról, a költségvetési előirányzatok alakulásáról, a költségvetés egyensúlyi helyzetéről,
- a helyi önkormányzat nevében kötelezettséget vállalhat, erre más személyt is felhatalmazhat,
- a képviselő-testület elé terjeszti az éves költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót (zárszámadást),
- szükség esetén a képviselő-testület elé terjeszti az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet tervezetét,
- a helyi önkormányzat öröklési, illetve a vagyonról történő lemondás esetén dönt az öröklés, illetve a vagyon elfogadásáról, elfogadás esetén intézkedik annak átvételéről,
- az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(4) A jegyző gazdálkodási feladata és hatásköre:
- biztosítja a hatáskörébe utalt, a helyi és a központi adójogszabályok érvényesítését,
- előkészíti a központi adójogszabályokból eredő helyi képviselő-testületi rendeletalkotást, így a - képviselő-testület döntése alapján bevezetendő - a helyi adórendeletet,
- biztosítja a helyi adókról szóló törvény, illetve a képviselő-testület adózással kapcsolatos rendeleteinek végrehajtását,
- külön jogszabály rendelkezése alapján, az ügyfél kérelmére vagy hatóság megkeresésére kiállítja, illetőleg megküldi az adó- és értékbizonyítványt,
- intézi a hatáskörébe tartozó központi adókkal, valamint a helyi adókkal összefüggő bejelentéseket, kérelmeket, teljesíti a hatáskörébe tartozó ügyekkel kapcsolatos megkereséseket, megkeresésre környezettanulmányt készít,
- előkészíti a települési önkormányzat hatáskörébe tartozó méltányossági ügyeket,
- határozati és egyéb intézkedése elleni fellebbezéseket - ha döntését saját hatáskörébe nem módosítja, vagy nem vonja vissza - felterjeszti az elbírálásra jogosult szervhez,
- az önkormányzat gazdálkodásának megalapozásához bevételi javaslatokat dolgoz ki,
- tájékoztatja a település lakosságát és a gazdálkodó szervezetek adókötelezettsége teljesítésének elősegítése érdekében az adójogszabályok előírásairól,
- ellenőrzi az adójogszabályok érvényesülését, az adókötelezettség teljesítését, valamint az adóbefizetések és elszámolások helyességét
- működési területén ellátja a hatáskörébe tartozó adók kivetésével, közlésével, nyilvántartásával, beszedésével. behajtásával, kezelésével, elszámolásával, ellenőrzésével és az információ-szolgáltatással kapcsolatos feladatokat,
- az adókötelezettség megállapítása érdekében adatokat gyűjt, tájékoztatást kér, helyszíni szemlét tart,
- az adójogszabályokban meghatározott esetekben elvégzi az adókivetést:
- felhívja az adóalanyokat az adókötelezettség időben történő teljesítésére,
- megindítja az adóbehajtási eljárást a jogerősen megállapított és késedelmi pótlékmentes fizetési határidőben nem teljesített adótartozásokra, illetőleg a szabályszerűen behajtásra kimutatott más köztartozásokra,
- adóbehajtás során érvényesíti az egyetemlegesség szabályait, külön jogszabályban meghatározott feltételek esetén gondoskodik az adótartozás jelzálogjogi biztosításáról,
- jogszabályban meghatározott feltételek fennállása esetén behajthatatlanság címén vagy a behajtáshoz való jog elévülése miatt törli a köztartozást, illetőleg megkeresi eziránt a behajtást kérő szervet. A behajthatatlanság címén törölt adótartozást újból előírja, ha az - a behajtáshoz való jog elévülésén belül végrehajthatóvá válik,
- vezeti a jogszabályokban előírt nyilvántartásokat és az információszolgáltatás meghatározott rendje keretében adatokat, beszámolókat készít és továbbít.

Az önkormányzat hivatala

35. §44 (1) A képviselő-testület Lánycsók, Majs, Udvar, Homorúd községek önkormányzatainak képviselő-testületeivel közös önkormányzati hivatalt hoz létre, Lánycsóki Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel, melynek székhelye: 7759 Lánycsók, Kossuth utca 3.

(2) A Lánycsóki Közös Önkormányzati Hivatal a székhelyén kívül két helyen állandó kirendeltséget tart fenn:

a) Lánycsóki Közös Önkormányzati Hivatal Majsi Kirendeltsége

b) Lánycsóki Közös Önkormányzati Hivatal Homorúdi Kirendeltsége.

(3) A közös önkormányzati hivatal szervezeti és működési szabályzatát a jegyző készíti el, és a székhely önkormányzat képviselő-testülete normatív határozatban hagyja jóvá.

(4) A közös önkormányzati hivatal költségvetését a fenntartó önkormányzatok jóváhagyó határozatát követően a székhely önkormányzat képviselő-testülete által elfogadott költségvetési rendelet tartalmazza.

Az önkormányzat költségvetése, vagyona

36. § A képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetését és zárszámadását rendeletben állapítja meg.

37. §45

Az önkormányzat vagyona

38. § Az önkormányzat vagyonát, a vagyonnal való rendelkezés szabályait külön rendelet állapítja meg.

Önkormányzati rendeletalkotás

39. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.

(2) Rendeletalkotást kezdeményezhet:

- polgármester,
- képviselő-testület bizottsága,
- települési képviselő,
- jegyző.
(3) A rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület dönt.
(4) A rendelet-tervezet szakmai előkészítéséről, megszövegezéséről és annak törvényességi vizsgálatáról a jegyző gondoskodik. A jogalkotásról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően kell elvégezni a szabályozás előzetes hatásvizsgálatát és a törvény által meghatározott tartalommal kell a rendelet tervezetéhez indoklást csatolni.
(5) A jegyző gondoskodik a jogalkotásról szóló törvényben meghatározottak szerint a rendeletek utólagos hatásvizsgálatának szükség szerinti, valamint a rendeletek tartalmi felülvizsgálatának folyamatos lefolytatásáról.
(6) 46

40. § A lakosság széles körét érintő rendelet megalkotásakor kétfordulós tárgyalási módot kell alkalmazni. Első alkalommal a rendelet szabályozási koncepcióját, majd a rendelet-tervezetet kell megtárgyalni. E rendelet-tervezeteket nyilvánosságra kell hozni és lehetőség szerint lakossági fórumokon is ismertetni kell.

41. § (1) A rendelet-tervezetet indoklásával együtt - a 7. § (3) bekezdésében foglaltak szerint - a jegyző terjeszti a testület elé. Tájékoztatni kell a testületet az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról.

(2) Az elfogadott önkormányzati rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti, a rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(3)47 Az önkormányzati rendelet helyben szokásos módja az önkormányzat székhelyén elhelyezett hirdetőtáblán történő kifüggesztés.

(4) Az önkormányzati rendelet hatálybalépését konkrét időponttal kell meghatározni.

42. §48 A hatályos önkormányzati rendeleteket szükség szerint, de ciklusonként legalább egyszer felül kell vizsgálni. A jegyző a felelős, hogy az önkormányzati rendelet szövege más jogszabályokkal összhangban legyen.

Helyi népszavazás

43. § A helyi népszavazás szabályait külön önkormányzati rendelet állapítja meg.

Együttműködés nemzetiségi önkormányzatokkal

43/A. §49 (1) A képviselő-testület együttműködik a településen működő nemzetiségi önkormányzatokkal és nemzetiségi egyesületekkel a helyi nemzetiségi feladatok ellátásában, érdekeik érvényesítésében.

(2) A településen működő nemzetiségi önkormányzatok:

a) Kisnyárádi Német Nemzetiségi Önkormányzat,

b) Kisnyárádi Roma Nemzetiségi Önkormányzat.

(3) A települési önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatokkal a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Nektv.) meghatározottak alapján együttműködési megállapodást köt a nemzetiségi önkormányzatok részére az önkormányzati működés feltételeinek biztosításának módjáról.

(4) A települési önkormányzat ülésére a nemzetiségi önkormányzatok elnökei meghívót kapnak, azon tanácskozási joggal részt vehetnek.

(5) A nemzetiségi önkormányzat javaslata, kezdeményezése esetén a képviselő-testület köteles azt a következő testületi ülésen napirendre venni.

(6) A képviselő-testület döntéseit megelőzően megfelelő időt kell biztosítani a nemzetiségi önkormányzatok részére a nemzetiségeket megillető egyetértési és véleményezési jog gyakorlására, ennek érdekében az erről szóló előterjesztést 30 nappal korábban megküldi a nemzetiségi önkormányzat elnöke részére.

Záró és hatályba léptető rendelkezések

44. § (1)50

(2) Jelen rendelet a 2015. április 01-én lép hatályba, hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2003.(IV.04.) önkormányzati rendelet, és valamennyi módosítása:

1./ Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2005.(III.24.) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2003.(IV.04.) önkormányzati rendelete módosításáról.
2./ Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2005.(IX.15.) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2003.(IV.04.) önkormányzati rendelete módosításáról.
3./ Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2006.(X.13.) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2003.(IV.04.) önkormányzati rendelete módosításáról.
4./ Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2006.(XII.01.) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2003.(IV.04.) önkormányzati rendelete módosításáról.
5./ Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2007.(IV.24.) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2003.(IV.04.) önkormányzati rendelete módosításáról.
6./ Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2007.(VII.06.) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2003.(IV.04.) önkormányzati rendelete módosításáról.
7./ Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2010.(X.15.) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2003.(IV.04.) önkormányzati rendelete módosításáról.
8./ Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2011.(IX.16.) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2003.(IV.04.) önkormányzati rendelete módosításáról.
(3) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.

melléklet a 8/2015. (III.27.) önkormányzati rendelethez51

Az önkormányzat átruházott feladat- és hatásköreiről

1. Polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök:

1.1. közterület filmforgatási célú igénybevételének engedélyezése

1.2. előirányzat átcsoportosítás az éves költségvetési rendeletben meghatározottak szerint

1.3. a közösségi együttélés alapvető szabályai megsértésének jogkövetkezményeiről szóló rendelet szerinti eljárás lefolytatása

1.4.52 települési támogatásról szóló rendeletben meghatározott támogatások megállapítása (kivéve rendkívüli támogatás)

1.5.53 településképi eljárások

2. Mohácsi Többcélú Kistérségi Társulásra átruházott feladat- és hatáskörök:

2.1. belső ellenőrzés

2.2. családsegítés

2.3.54 gyermekjóléti ellátás

2.4.55 szociális étkeztetés

2.5.56 házi segítségnyújtás

2.6.57 idősek nappali ellátása

1

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

2

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

3

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

4

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

5

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

6

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

7

A 11. § (1) bekezdése a Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2023. (XII. 4.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

8

A 11. § (3) bekezdése a Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (II. 28.) önkormányzati rendelete 4. § a) pontja szerint módosított szöveg.

9

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

10

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

11

A 12. § (1) bekezdése a Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2023. (XII. 4.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

12

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

13

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

14

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

15

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

16

A 23. § (4) bekezdése a Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (II. 28.) önkormányzati rendelete 4. § b) pontja szerint módosított szöveg.

17

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

18

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

19

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

20

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

21

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

22

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

23

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

24

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

25

Hatályon kívül helyezte a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

26

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

27

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

28

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

29

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

30

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

31

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

32

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

33

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

34

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

35

Beiktatta a megelőző alcímmel együtt a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

36

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

37

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

38

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

39

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

40

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

41

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

42

A 33. § (4) bekezdése a Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (II. 28.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

43

Beiktatta a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

44

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

45

Hatályon kívül helyezte a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

46

Hatályon kívül helyezte a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

47

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

48

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

49

Beiktatta a megelőző alcímmel együtt a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

50

Hatályon kívül helyezte a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

51

Módosította a 11/2019. (XI.13.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2019. november 14-től

52

A melléklet a 8/2015. (III.27.) önkormányzati rendelethez 1.4. pontját a Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 16. §-a iktatta be.

53

A melléklet a 8/2015. (III.27.) önkormányzati rendelethez 1.5. pontját a Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 8.) önkormányzati rendelete 16. §-a iktatta be.

54

A Melléklet 2.3. pontja a Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2023. (XII. 4.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

55

A Melléklet 2.4. pontját a Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2023. (XII. 4.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

56

A Melléklet 2.5. pontját a Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2023. (XII. 4.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

57

A Melléklet 2.6. pontját a Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2023. (XII. 4.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.