Bisse Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatról szóló 1/2025.(II.1.) rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 12. 12- 2025. 12. 12

Bisse Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatról szóló 1/2025.(II.1.) rendelet módosításáról

2025.12.12.

[1] Bisse Község Önkormányzat Képviselő-testülete elvégezte a Szervezeti és Működési Szabályzatának felülvizsgálatát, ezen változások átvezetése céljából alkotta meg a jelen rendeletet.

[2] Bisse Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:

1. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (II. 1.) önkormányzati rendelet 17. és 18. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„17. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester, - akadályoztatása esetén - az alpolgármester hívja össze.

(2) A polgármester, valamint az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén, illetve e két tisztség egyidejű betöltetlensége esetén az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat a képviselő-testület korelnöke (a legidősebb képviselő) látja el.

18. § (1) A meghívót és az írásbeli előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy az érdekeltek az ülés időpontját megelőzően legalább 5 nappal kézhez kapják. Ettől eltérni csak kivételesen, a polgármester előzetes engedélyével lehet. A képviselő-testület ülésére meg kell hívni: - a képviselőket, - a jegyzőt, - a napirenddel érintett más intézmények vezetőit, - akit a polgármester megjelöl, - akinek jelenlétét jogszabály írja elő.

(2) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül:

a) az önkormányzat intézményének vagy társulásának a vezetőjét

b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg

(3) Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület ülése formális meghívó nélkül, telefonon vagy telefax, illetve személyes értesítés útján is összehívható.

(4) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendi pontjairól – a meghívó kiküldésével egyidejűleg – a lakosságot a helyben szokásos módon tájékoztatni kell. Helyben szokásos mód: Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábla. Községi hirdetőtáblák, honlap. Előterjesztések

2. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (II. 1.) önkormányzati rendelet 27. és 28. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„27. § A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, az utóbbi távollétében a korelnök vezeti.

28. § Az ülésvezető feladatai és jogosítványai:

a) megállapítja és figyelemmel kíséri a határozatképességet, megnyitja és berekeszti az ülést,

b) tájékoztatást ad a két ülés közötti eseményekről, valamint beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatáskörben tett intézkedésekről,

c) előterjeszti a napirendi javaslatot, tájékoztatást ad a sürgősségi indítványokról

d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti és lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,

e) hosszúra nyúlt vita esetén indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását vagy a vita lezárását,

f) hozzászóláskor megadja, megtagadja illetve megvonja a szót a jelenlévők bármelyike tekintetében,

g) figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától, a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonja a szót, melynek eredményeként az illető személy ugyanabban az ügyben már nem szólalhat fel,

h) tárgyalási szünetet rendelhet el, a tanácskozás akadályoztatása esetén az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja vagy berekesztheti,

i) biztosítja és fenntartja az ülés zavartalan rendjét, a rend fenntartása érdekében az ülésen bármikor felszólíthatja a felszólalót, hogy térjen a tárgyra, majd ismételt felszólítás után megvonhatja a szót.”

3. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (II. 1.) önkormányzati rendelet 38. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„38. § A megválasztott képviselők több, mint felének – legalább 3 képviselő – igen szavazata szükséges – minősített többség - :

a) rendeletalkotás

b) szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás

c) önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból tötrténő kiválás

d) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból való kiválás

e) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése.

f) önkormányzati képviselő kizárásához, az összeférhetetlenség, valamint méltatlanság megállapításához, a képviselői megbízatás megszűnéséről való döntéshez, valamint az Mötv. 46. §. (2) c) pontja szerinti zárt ülés elrendeléséhez”

4. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (II. 1.) önkormányzati rendelet a következő 46/A. §-sal egészül ki:

„46/A. § A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.””

5. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (II. 1.) önkormányzati rendelet 73. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„73. § A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, az önkormányzatok működésével, a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására, Diósviszló Rádfalva, Garé, Babarcszőlős, Bisse, Csarnóta, Kisdér, Siklósbodony községek képviselő-testületeivel közösen – Diósviszló székhellyel – egységes közös önkormányzati hivatalt hoz létre. A közös önkormányzati hivatal elnevezése: Diósviszlói Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: hivatal). A hivatal székhelye: 7817 Diósviszló, Petőfi Sándor u. 106.

6. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (II. 1.) önkormányzati rendelet 77. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„77. § (1) A jegyző vezeti a közös önkormányzati hivatalt.

(2) A jegyző gondoskodik az önkormányzatok működésével kapcsolatos Mötv. 81. § (3) bekezdésében foglalt feladatok ellátásáról.

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a munkaköri leírás szerinti igazgatási ügyintéző, továbbá a vezető pénzügyi-számviteli ügyintéző köztisztviselő jogosult a jegyzői feladatokat – a jegyzői tisztség betöltéséig, vagy a jegyző akadályoztatásának megszűnéséig, de legfeljebb 6 hónapig ellátni.”

7. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (II. 1.) önkormányzati rendelet 80. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„80. § (1) Együttes ülés tartását bármely önkormányzat kezdeményezheti, a tárgyalandó napirend megjelölésével.

(2) Az együttes ülést a polgármesterek hívják össze, és a helyszín önkormányzatának polgármestere látja el a képviselő-testület ülése elnöki tisztségével kapcsolatos feladatokat.

(3) A képviselő-testület együttes ülésének határozatképességét településenként kell vizsgálni.

(4) A képviselő-testületek együttes ülésén a képviselő-testületek döntését településenként külön kell vizsgálni és az érvényes döntéshez valamennyi települési önkormányzat egybehangzó döntése szükséges.”

8. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (II. 1.) önkormányzati rendelet 84. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„84. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a településen érdekelt szervezetek képviselői kérdést, javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatás időpontját legalább 8 nappal előbb, a helyben szokásos módon közzé kell tenni. A közmeghallgatás kihirdetéséről a polgármester gondoskodik. Szükség szerint a témák jellegéről, közérdekű jelentőségéről, vagy az állampolgári kezdeményezések számától függően a polgármester: - a soron következő képviselő-testületi ülésre a napirendek tárgyát követő időpontra, - külön e célból összehívott képviselő testületi ülésre hirdeti meg a közmeghallgatást.

(3) Ha a közérdekű bejelentések száma lehetővé teszi, a polgármester a javaslatok felett részletes vitát nyithat. Nagyszámú, vagy bonyolultabb vizsgálatot igénylő ügy esetén csak válaszadásra van lehetőség.

(4) A közmeghallgatáson felmerült kérdésekre a polgármester, a jegyző vagy megbízottja érdemi választ adhat. Bonyolultabb ügy vizsgálatával a képviselő-testület megbízza a polgármestert, ha szükséges, az ügy vizsgálatára alkalmi bizottságot is létrehozhat.

(5) A vizsgálat elrendelése esetén a közérdekű javaslattevőt fel kell kérni a vizsgálatban való részvételre, vagy lehetővé kell tenni számára, hogy a vizsgálatot figyelemmel kísérje. A vizsgálat elrendeléséről, a közbenső vagy érdemi intézkedésekről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(6) Nagyobb jelentőségű közügyekben a lakosságot a helyben szokásos módon tájékoztatni kell az intézkedésekről, s ennek eredményéről.

(7) A közmeghallgatást a polgármester vezeti le, az ülésről készült jegyzőkönyvre a testületi jegyzőkönyvekre vonatkozó előírásokat kell alkalmazni.”

9. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (II. 1.) önkormányzati rendelet 7. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (II. 1.) önkormányzati rendelet 9. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

10. § Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (II. 1.) önkormányzati rendelet

a) 47. §-a,

b) 76. §-a,

c) 78. §-a.

11. § Ez a rendelet 2025. december 12-én lép hatályba.

1. melléklet a 9/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet a 9/2025. (XII. 12.) önkormányzati rendelethez