Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2022. 01. 18- 2023. 05. 30

Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2019. (XI. 29.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2022.01.18.

Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói jogkörében, az Alaptörvény 32. cikk. (1) bekezdése d.) pontjában írt feladatkörében eljárva, figyelemmel Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben foglaltakra – biztosítva a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásnak és a település közügyei intézésének demokratikus kereteit – a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el:

I. Fejezet1

Az önkormányzat elnevezése és jelképei

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, címe: Gyód Község Önkormányzata: 7668. Gyód, Fő u. 62.

(2)2 Az Önkormányzat pecsétje: Kör alakú pecsét, középen a Magyar Köztársaság címerével, Felirata: Gyód község Önkormányzata Baranya megye Gyód

(3) Az Önkormányzat pecsétjét kell használni:

- A képviselőtestület nevében kiadmányozott ügyiratokon,

-3 A Képviselő-testületi ülésekről készített jegyzőkönyvek hitelesítésénél,

- A testület által adományozott okleveleken,

- Az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző dokumentumokon.

(4)4

(5) A Polgármesteri Hivatal feladatait a Keszüi Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

II. Fejezet

A helyi önkormányzás általános szabályai

2. § (1) A helyi közügyek a lakosság közszolgáltatással való ellátásához, a közhatalom önkormányzati típusú helyi gyakorlásához, valamint mindezek szervezeti, személyi- és anyagi feltételeinek helyi megteremtéséhez kapcsolódnak.

(2)5 Önkormányzati döntést a helyi önkormányzat:

a) Képviselő-testülete, annak felhatalmazása alapján:

b) a bizottsága,

c) a jegyző

d) a polgármester,

e) a helyi nemzetiségi önkormányzat testülete.

(3) A Képviselőtestület véleményt nyilvánít és kezdeményez a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben. E jogával különösen abban az esetben él, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll kapcsolatban.

3. § A Képviselő-testület együttműködik a regionális és megyei közigazgatási szervekkel, Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatával, a Pécsi Többcélú Agglomerációs Társulással, támogatja a régiós, illetve kistérségi összefogást, célzó kezdeményezéseket.

Az Önkormányzat feladat és hatásköre

4. § (1) A helyi önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az önként vállalt feladat- és hatásköröket.

(2) Az Önkormányzat – a helyi Képviselő-testület vagy helyi népszavazás döntésével – önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe.

(3) Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.

(4) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben a fedezet biztosításával egyidejűleg a Képviselő-testület külön dönt.

(5) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben a fedezet biztosításával egyidejűleg a Képviselő-testület külön dönt.

5. § (1) Az Önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg.

(2) A Képviselőtestület a településfejlesztéssel, a helyi közszolgáltatásokkal, az alapvető intézményhálózat létrehozásával és működtetésével szorosan összefüggő hatásköreinek gyakorlását nem ruházhatja át.

(3) Ezen túlmenően a Képviselőtestület kizárólagos hatáskörébe tartozik, amit törvény a képviselőtestület át nem ruházható hatáskörébe utal.

IV. Fejezet

A Képviselőtestület működése

6. § (1) A Képviselőtestület tagjainak száma: 5 fő.

(2) A Képviselőtestület alakuló, rendes, és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(3) A Képviselőtestület alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő 15 napon belül össze kell hívni. Az ülést a polgármester hívja össze és vezeti le.

(4)6 A Képviselő-testület – szükség szerint – de évente legalább hat ülést tart. Összehívásáról és levezetéséről a polgármester gondoskodik, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a Képviselő-testület legidősebb tagja, mint korelnök. A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról a nyilvánosságot értesíteni kell a település honlapján (www.gyod.hu), illetve a Közös Hivatal hirdetőtábláján.

(5) A Képviselő-testületi összehívását a Baranya Megyei Kormányhivatal vezetője, a települési képviselők egynegyede, valamint a Képviselő-testület bizottság is indítványozhatja. Az indítvány alapján a testületi ülést a polgármester hívja össze.

(6) A Képviselő-testület ülését – lehetőleg – pénteki nap 18 órára kell összehívni.

(7)7 Rendkívüli ülést kell tartani a polgármester, illetve a képviselők egy negyedének, az önkormányzat bizottságának – az összehívás indokát tartalmazó – indítványára.

(8) A Képviselő-testületi ülés meghívóját és az írásos előterjesztések anyagát a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal rendelkezőknek – rendes ülés esetén legalább az ülés napját 3 nappal megelőzően - rendkívüli ülés esetén legalább 24 órával előbb kézbesíteni kell. Rendkívüli ülés esetén az írásbeliségtől el lehet tekinteni. A meghívót és mellékleteit az elektronikus levélcímmel rendelkezők esetén e-mailben, elektronikus levélcímmel nem rendelkezők esetén postai úton kell kézbesíteni.

(9)8 A Képviselő-testületi ülések időpontját, helyét, napirendjét tartalmazó hirdetményt a községi hirdetőtáblán, és a község hivatalos honlapján (www.gyod.hu) ki kell függeszteni.

A Képviselőtestület ülése

7. § (1) A Képviselőtestület ülése nyilvános.

(2) A Képviselőtestület ülésén – tevékenységi körükbe tartozó témákban – a helyi egyesületek elnökeinek, valamint a nemzetiségi önkormányzat(ok) elnökének tanácskozási joga van.

(3) A Képviselőtestület zárt ülést tart önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén, az érintett kéréséra választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor.

(4)9 Zárt ülést rendelhet el a Képviselő-testület a vagyonával való rendelkezés esetén, továbbá az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.

(5)10 Zárt ülésen a képviselőtestület tagjai, a jegyző, továbbá meghívása esetén a közös önkormányzati hivatal ügyintézője, az érintett és a szakértő vesz részt. A nemzetiségi önkormányzat elnöke kizárólag az általa képviselt nemzetiséget érintő ügy napirendi tárgyalásakor vehet részt a zárt ülésen.

8. § (1) Az ülés a képviselők többségének jelenléte esetén határozatképes. Minősített többséghez a megválasztott képviselők többségének jelenléte szükséges.

(2) Határozatképtelenség esetén a polgármester az ülést 8 napon belül ismét összehívja. A megismételt ülésen az elmaradt ülés napirendjét tárgyalni kell.

(3) A polgármester, - illetve az ülést levezető – elnöki jogkörében az ülést:

- megnyitja, berekeszti, félbeszakítja, szünetet rendel el,

- megállapítja a határozatképességet,

- napirend előtti és ügyrendi kérdésben megadja vagy megtagadja a szót,

- javaslatot tesz a napirendek, illetve azok összevont tárgyalására,

- előterjeszti az ülés napirendjét,

- vezeti a napirendek feletti vitát,

- szavazást rendel el, megállapítja annak eredményét,

- biztosítja az ülés rendjét,

- felszólalási jogot biztosít az ülésen résztvevő polgároknak, a jelentkezés sorrendjében.

(4) Az ülés napirendjét a Képviselőtestület állapítja meg.

Sürgősségi indítvány

9. § (1) A képviselők a napirendre felvett ügyekkel össze nem függő ügyben sürgősségi indítványt tehetnek, amelyet legkésőbb a rendes ülés kezdetéig kell a polgármesternél beterjeszteni a sürgősség tényének rövid indokolásával.

(2) Sürgősségi indítványt nyújthat be a polgármester, alpolgármester, a bizottság- /ok/ elnökei, a képviselők, a helyi nemzetiségi önkormányzat testülete, a jegyző. Az indítvány napirendre tűzéséről a Képviselőtestület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

(3) Ha a Képviselőtestület helyt ad a sürgősségi indítványnak, úgy azt első napirendi pontként tárgyalja meg.

(4) Ha a polgármester vagy valamely képviselő ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését – a napirend lezárása után – vitára kell bocsátani. A sürgősség elvetése esetén az indítványt napirendi javaslatként kell kezelni.

A tanácskozás rendje, szavazás

10. § (1) A napirendi pontok felett a polgármester külön-külön vitát nyit, melynek során az előterjesztő a vita előtt szóban kiegészítést tehet. Az előterjesztőhöz a tanácskozási joggal rendelkezők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előterjesztő köteles rövid választ adni.

(2) Az ülésen elsősorban a képviselőknek és a tanácskozási joggal rendelkezőknek van felszólalási joguk.

(3) Bármely képviselő, illetve a napirend előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a Képviselőtestület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

(4) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A vita lezárása után az előterjesztő válaszol a hozzászólásokra.

(5) Tájékoztató jellegű előterjesztések, indítványok felett nem kell vitát nyitni.

(6) A polgármester a határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, majd az egész határozati javaslatról.

(7) A Képviselőtestület – a szavazati arány rögzítése mellett – alakszerű határozat nélkül dönt:

- feladat meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,

- információk tudomásul vételéről,

- interpellációra adott válasz elfogadásáról,

- tájékoztatókról, bejelentésekről.

11. § (1) Napirend előtti felszólalásra a polgármestertől bármely képviselő kérhet engedélyt, a felszólalás tárgyának meghatározásával. Az engedély megtagadása esetén a képviselő kérésére a tárgyban a testület vita nélkül határoz (napirend előtti felszólalás).

(2) A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármely képviselő szót kérhet, javaslatot tehet (felszólalás az ügyrendhez).

12. § (1) A határozathozatalhoz a jelenlévő képviselők több, mint felének egybehangzó szavazata szükséges.

(2) Szavazat egyenlőség esetén újabb szavazást kell tartani, és ha az sem vezet eredményre, az előterjesztést a következő ülésen ismételten meg kell tárgyalni.

(3) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több, mint felének szavazata szükséges.

(4) Minősített többség szükséges törvényben, vagy az önkormányzat rendeletében meghatározott ügyekben:

- rendeletalkotás,

- szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás,

- önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervhez való csatlakozás, abból történő kiválás,

- megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás,

- intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,

- a helyi önkormányzati vagyon tulajdonjogának ingyenes átruházására vagy nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átvételére vonatkozó döntés,

- önkormányzati képviselő kizárása,

- összeférhetetlenség, valamint a méltatlanság megállapítása,

- a képviselői megbízás megszűnéséről való döntés,

- zárt ülés elrendelése,

- a képviselőtestület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához,

- a polgármester elleni kereset benyújtásához,

- az országgyűlésnél a település területével határos másik megyéhez való átcsatlakozás kezdeményezéséhez.

13. § (1) A Képviselőtestület döntéseit nyílt szavazással hozza. A Képviselő-testület nyílt szavazása kézfelemeléssel történik. A képviselőknek a szavazásra bocsátott kérdéssel kapcsolatban véleményt kell nyilvánítania, igen vagy nem szavazattal.

(2) Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve tarthat. Alpolgármester választásánál a titkos szavazás kötelező.

(3) A zárt ülésen hozott határozatot nyilvános ülésen ismertetni kell.

(4) Név szerinti szavazást bármely képviselő indítványozhat. Az indítvány felől a Képviselőtestület vita nélkül dönt. Név szerinti szavazáskor a szavazatokat névsorrendben kell leadni, a hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni. Kötelező név szerinti szavazást tartani a képviselők ¼-ének indítványára, illetve a feloszlásról szóló döntés esetén.

(5) A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik képviselő indokoltan kéri, az elnök a szavazást köteles megismételni.

(6) A Képviselőtestület határozatait naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni, amelyről a körjegyző nyilvántartást vezet.

Kérdés, interpelláció.

14. § (1) Az Önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési ügyben kérdés tehető fel, amelyre a megkérdezett az ülésen köteles választ adni (kérdés).

(2) A képviselő az ülésen a napirendek lezárása után a polgármestertől, alpolgármestertől, bizottsági elnöktől, jegyzőtől önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet (interpelláció), amelyre a kérdezett az ülésen, vagy azt követően legkésőbb l5 napon belül – írásban – köteles választ adni.

(3) Az interpellációt legkésőbb az ülés megkezdéséig a polgármesternél kell bejelenteni. Az interpelláció elfogadásáról a Képviselő-testület dönt, azt követően, hogy az interpelláló az elfogadás kérdésében nyilatkozott.

(4) Ha az interpellált írásban ad választ, azt minden képviselőhöz el kell juttatni, elfogadásáról azonban ekkor is testületi ülésen kell dönteni.

(5) Az interpellációkról a jegyző nyilvántartást vezet.

A tanácskozás rendjének fenntartása

15. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:

- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,

- ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja a hozzászólótól a szót,

- rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselőtestület tagjához, illetve a képviselőtestület üléséhez méltatlan magatartást tanúsít,

- nyilvános ülésen megjelent polgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.

(2) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

A jegyzőkönyv

16. § (1) A képviselőtestület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza a testületi ülés helyét, időpontját, a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat, az előterjesztéseket, az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólások, valamint az ülésen elhangzottak lényegét, a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát, a döntés hozatalban részvevők számát (döntéshozatalból kizárt képviselőnevét, a kizárás indokát), a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését, a szavazás számszerű eredményét és a hozott . A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) Zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, amelyre a titkos ügyiratkezelés szabályait kell alkalmazni.

(3) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testületi előterjesztésekbe és a jegyzőkönyvekbe.

(4) A jegyzőkönyv a Képviselő-testületi ülés hangfelvétellel rögzített hanganyagának tartalmán alapul. A hangfelvételt a választási ciklus végéig meg kell őrizni.

Önkormányzati rendeletalkotás

17. § (1) A Képviselőtestület önkormányzati rendeletet alkot törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására.

(2) Rendeletalkotást kezdeményezhet:

- polgármester, alpolgármester,

- önkormányzati bizottság elnöke,

- települési képviselő,

- jegyző,

- a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetének vezetői,

- nemzetiségi önkormányzat testülete,

- mindazok a központi szervek, amelyeknek törvény értelmében a helyi önkormányzattal kapcsolatos feladatai és hatáskörei vannak.

(3) A rendelettervezetet a Közös Önkormányzati Hivatal, a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság vagy külső szakértő készíti el.

(4) A rendelettervezetről a jegyző – a Képviselőtestület elé terjesztés előtt – törvényességi szempontok észrevételezésével állást foglal.

(5) Az Önkormányzati Közös Hivatal a rendelettervezet előkészítésében akkor is köteles részt venni, ha azt más készíti el.

(6) A Képviselőtestület a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél elveket, szempontokat állapíthat meg.

(7) A polgármester egyes rendelettervezeteket – az érdemi vita előtt – közmeghallgatásra bocsáthat.

18. § (1) A rendelet tervezetét vagy a rendeletalkotást kezdeményező vagy a jegyző terjeszti elő. Az előterjesztő köteles ismertetést adni az előkészítésnél felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról, indítványokról is.

(2) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írják alá.

(3) A rendelet kihirdetéséről a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláin történő kifüggesztés, valamint a www.gyod.hu honlapon történő közzététel útján – az elfogadást követő 15 napon belül a jegyző gondoskodik.

V. Fejezet

A települési képviselő

19. § (1) A települési képviselők jogai azonosak.

(2) A képviselők főbb jogai:

- részt vehet a testületi döntések előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében, ellenőrzésében,

- megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet,

- aktív részvétele a testület ülésein,

- kérheti, hogy hozzászólását szó szerint tartalmazza a jegyzőkönyv,

- kérheti írásbeli véleményének a jegyzőkönyvhöz csatolását.

- kezdeményezheti, hogy a Képviselőtestület vizsgálja felül az átruházott önkormányzati hatáskörben hozott döntést,

- az Önkormányzati Közös Hivataltól igényelheti képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést,

- sürgős, közérdekű ügyben kezdeményezheti az Önkormányzati Közös Hivatal intézkedését,

- bármely bizottság ülésén tanácskozási joggal vehet részt,

- a Képviselőtestület által külön rendeletben megállapított tiszteletdíjra és költségtérítésre jogosult.

(2) A képviselő főbb kötelezettségei:

- az alakuló, illetve megválasztását követő ülésen eskütétele,

- tevékeny részvétel a testület munkájában,

- közéleti szerepvállalással járó felelős magatartás,

- felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, vizsgálatokban,

- az állami, szolgálati, üzleti és magántitkok megőrzése,

- kapcsolattartás a polgárokkal, önszerveződő lakossági közösségekkel,

- személyes érintettség bejelentése,

- megbízólevelének átvételétől számított 30 napon belül, valamint évente vagyonnyilatkozat tétele.

VI. Fejezet

A képviselőtestület bizottságai

20. § (1) A képviselőtestület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságot hozhat létre. A polgármester, nem lehet a bizottság elnöke, tagja.

(2) A bizottság elnökét, és tagjainak több, mint felét a települési képviselők közül kell választani.

(3) A Képviselő-testület a következő bizottságokat a következő létszámmal hozza létre:

a)11 a Képviselő-testület az ügyrendi, összeférhetetlenségi kérdések vizsgálatára, a polgármesteri és képviselői, hozzátartozói vagyonnyilatkozatok nyilvántartására és ellenőrzésére 3 fős Ügyrendi, Vagyonnyilatkozat Kezelő és Összeférhetetlenségi Bizottságot hoz létre. A Bizottság tagjaira a polgármester tesz javaslatot, elnökét a Bizottság maga választja. saját tagjai közül.

b) A Képviselő-testület a jövő számára megőrzésre méltó helyi értékek felkutatására, kezelésére és bemutatásának szervezésére 5 fős Helyi Értéktár Bizottságot hoz létre. A Bizottság tagjainak személyére a polgármester tesz javaslatot, a Bizottság elnökének és tagjainak megbízatása a Képviselő-testület által történő megválasztással jön létre.

(4) A bizottsági ülés összehívásáról annak elnöke gondoskodik.

(5) A bizottsági ülést a polgármester javaslatára össze kell hívni.

(6) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely – a bizottság feladatkörébe tartozó – ügy megtárgyalására. A Bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

(7) A bizottsági ülés napirendjéről, döntéséről, állásfoglalásáról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.

(8) A bizottság belső működési szabályait – az e rendeletben foglaltakon túl – maga határozza meg.

VII. Fejezet

Polgármester, alpolgármester, jegyző

21. § (1) A polgármester munkáját társadalmi megbízatásban végzi.

(2)12 A Képviselő-testületet a polgármester vezeti. Tagja a Képviselő-testületnek, a testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.

(3) A polgármester a képviselőtestület működésével összefüggő feladatai körében:

- segíti a települési képviselők munkáját,

- összehívja és vezeti a testület üléseit,

- képviseli az önkormányzatot,

- szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,

- biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését.

- a testület által meghatározott feladatok végrehajtását irányítja és összehangolja,

- ellátja az Önkormányzat protokolláris feladatait, nyilatkozik a hírközlő szerveknek, gondoskodik a község érdekeinek megfelelő propaganda tevékenységről,

- hetente egy alkalommal csütörtöki napokon 14.30 – 18.00 óráig fogadónapot tart, akadályoztatása estén az alpolgármester vagy az általa megbízott képviselő helyettesíti.

(4) A polgármester, - ha a Képviselőtestület döntését az önkormányzat érdekeire sérelmesnek tartja – ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt tárgyalását.

(5) A Képviselőtestület – saját tagjai közül – a polgármester javaslatára – titkos szavazással az alakuló, vagy az azt követő első ülésén alpolgármestert választ.

(6) Az alpolgármester feladata – amelyet társadalmi megbízásban lát el – a polgármester helyettesítése, munkájának segítése.

(7) A Közös Önkormányzati Hivatalt a jegyző vezeti, aki jegyzői feladatait valamennyi érintett településen ellátja. Kinevezéséhez, felmentéséhez az érintett települések polgármestereinek lakosságarányos, többségi döntése szükséges.

(8) A jegyző jelzi a Képviselő-testületnek, szerveinek és a polgármesternek, ha működésük, döntésük jogszabálysértő.

(9)13 A jegyzői tisztség – legfeljebb 6 hónapi időtartamú betöltetlensége, a jegyző tartós távolléte esetén feladatait a Közös Hivatal kijelölt tisztviselője látja el.

VIII. Fejezet14

A Képviselő-testület hivatala

22. § (1)15 A Képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, döntései végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Keszü és Kökény község Képviselő-testületével közösen egységes hivatalt működtet.

(2) A hivatal elnevezése: Keszüi Közös Önkormányzati Hivatal Székhelye: 7668 Keszü, Petőfi u. 24.

(3) A jegyző vagy megbízottja heti egy alkalommal Gyód községben ügyfélfogadást tart.

(4) A Közös Önkormányzati Hivatal létszámát, szervezeti felépítését, működési szabályait az alapító Képviselő-testületek együttműködési megállapodása, valamint a Hivatal SZMSZ-e rögzíti.

(5) A Közös Önkormányzati Hivatal és Gyód Község Német Nemzetiségi Önkormányzata működésével és döntés előkészítő tevékenységével kapcsolatos feladatait külön együttműködési megállapodás rögzíti.

IX. Fejezet

A társulások

23. § (1)16 Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A Képviselőtestület elsősorban a megyei közgyűléssel, más települések Képviselő-testületeivel, gazdasági, szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatásokat nyújtó intézményekkel alakíthat társulásokat.

(2) A Képviselőtestület a rendelkezésére álló eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny együttműködéseit, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi közügyek megoldására irányulnak.

Nemzetiséggel kapcsolatos feladatok

24. § (1) A települési önkormányzat saját költségvetése terhére a helyi nemzetiségi önkormányzat működése személyi- és tárgyi feltételeit a következők szerint biztosítja:

a)17 a nemzetiségi önkormányzat működéséhez díjmentes helyiséghasználatot – a szükséges felszereltséggel - a 7668 Gyód, Fő u. 62. sz. Közösségi ház épülete földszinti szintjén maximum havi 32 órában,

b) nemzetiségi közösségi programok lebonyolításához a települési önkormányzat tulajdonában lévő – megfelelő rendeltetésű – ingatlanok használatát,

c) a nemzetiségi önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi, technikai, elektronikus infrastruktúrát, - a nemzetiségi testületi tagok és tisztségviselők telefonhasználata kivételével.

d) Keszüi Közös Önkormányzati Hivatal ellátja: a nemzetiségi önkormányzat testületének működésével kapcsolatos szakmai segítségnyújtást, a nemzetiségi testületi előterjesztések, meghívók, hivatalos levelezések lebonyolítás feladatait.

e) a nemzetiségi önkormányzatok belső ellenőrzési feladatait a települési önkormányzat mindenkori belső ellenőrzését végző szakmai szerv látja el.

(2) Keszüi Közös Önkormányzati Hivatal a nemzetiségi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatait a vonatkozó jogszabályokon túl saját szabályzataiban foglaltak szerint látja el.

25. § (1) A helyi önkormányzat a nemzetiségi ügyek ellátása körében biztosítja a nemzetiségi jogok érvényesülését, e körben ellátja különösen a település területén jelentkező, a kulturális szolgáltatással, nyilvános könyvtári ellátással, közművelődéssel, tájékoztatással, nemzetiség szellemi, épített és tárgyi örökségével, írott és elektronikus sajtóval, a szociális alapellátással, a helyi közfoglalkoztatással kapcsolatos önkormányzati feladatokat.

(2) E feladatai során a helyi önkormányzat Képviselő-testülete – amennyiben a nemzetiségi ügyek ellátására vagy a nemzetiséghez tatozókat e minőségükben érintő feladatok ellátására szervezetet hoz létre, vagy szerződést köt – az alapítás vagy szerződéskötés során az érintett nemzetiségi önkormányzat véleményét beszerzi. (egyeztetési jog)

(3) Az önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzatot a (2) bekezdésben írt körben tervezett intézkedéséről – a téma tárgyalását megelőző 30 napon belül írásban értesíti az előterjesztés szövegével, azzal, hogy a kézhez vételtől számított 15 napon belül írásban adja meg javaslatait, véleményét, illetve egyetértését.

(4) A nemzetiségi önkormányzatnak az előterjesztéstől eltérő javaslatait, véleményét a testületi ülést megelőző 10 napon belül a Polgármester és a Nemzetiségi Önkormányzat Elnöke részvételével történő közös egyeztetésen kell megvitatni, melynek eredményét, illetve az egyetértési jog gyakorlásának tényét írásban csatolni kell az előterjesztéshez.

Népszavazás, lakossági fórumok (polgárok gyűlése, közmeghallgatás)

26. § (1) A Képviselőtestület a helyi népszavazás rendjét külön rendeletben szabályozza.

(2) A Képviselő-testület polgárok gyűlésén (falugyűlés) tájékoztathatja a lakosságot a közérdeklődésre számot tartó helyi ügyekről.

(3) A polgárok gyűlését a Polgármester hívja össze és vezeti.

(4) A gyűlésre meg kell hívni a lakosságot, a képviselőket, nemzetiségi önkormányzat (ok) testületét, a helyi civil szervezetek képviselőit és a jegyzőt.

(5) A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás alkalmával a polgárok, társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyekben a polgármesterhez, alpolgármesterhez, képviselőkhöz, jegyzőhöz kérdést intézhetnek, közérdekű javaslatot tehetnek.

(6) A közmeghallgatásról- melyet a polgármester hív össze és vezet – jegyzőkönyv készül. Tartalmára, készítésére a képviselő-testületi jegyzőkönyvre irányadó szabályok érvényesek.

(7) A közmeghallgatásra meghívottak köre azonos a (4) bekezdésben írtakkal.

(8) A lakossági fórumok idejéről és helyéről az esemény előtt 8 nappal a helyben szokásos módon (hirdetőtábla, honlap) kell tájékoztatni a meghívottakat.

X. Fejezet

Az önkormányzat gazdasági alapjai

27. § (1) Az önkormányzat vagyonára és az azzal való gazdálkodásra vonatkozó szabályokat külön rendelet határozza meg.

(2) Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes vagyontárgyak tételes körét a helyi vagyonrendelet melléklete tartalmazza.

(3) A Képviselőtestület hitelt csak a hatályos jogszabályok szerinti engedéllyel vehet fel.

(4) A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról köteles tájékoztatni az állampolgárokat.

(5) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselőtestület, szabályszerűségéért a polgármester, törvényességéért a jegyző felelős.

(6) A gazdálkodás operatív feladatait a Keszüi Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

(7) Ötmillió forint feletti önkormányzati vagyont értékesíteni, vagyon feletti rendelkezési jogot, vagyon használatát, illetve hasznosítási jogát átengedni csak nyilvános (indokolt esetben zártkörű) versenytárgyalás útján – a legjobb ajánlatot tevő részére lehet.

Az Önkormányzat költségvetése

28. § (1) A Képviselőtestület költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartási törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetés határozza meg.

(2) A jegyző a költségvetési rendelettervezetet a költségvetési szerv(ek) vezetőivel egyezteti, annak eredményét írásban rögzíti, majd a jegyző által összeállított rendelettervezetet és az egyeztetés eredményét a polgármester a képviselő testület bizottsága elé terjesztést követően a Képviselő-testület elé terjeszti.

(3) A zárszámadási rendelet tervezetének elkészítésére és előterjesztésére az /l/ - /2/ bekezdésben foglalt szabályok az irányadók.

29. § (1) Az Önkormányzat nevében a pénzügyi kötelezettségvállalás és utalványozás jogkörét a polgármester vagy az általa írásban megbízott személy végzi. Ellenjegyző a Közös Önkormányzati Hivatal gazdasági vezetője.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal költségvetése terhére szóló kötelezettségvállalás és utalványozás jogát a jegyző, az ellenjegyzést a pénzügyi – gazdasági ügyintéző végzi.

30. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzését – törvényben meghatározott – szervek, intézmények végzik.

(2) A jegyző köteles – jogszabályok, módszertani útmutatók és nemzetközi belső ellenőrzési standardok alapján meghatározott – belső kontrollrendszert működtetni. A belső ellenőrzés keretében gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is.

XI. Fejezet

Záró rendelkezések

31. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzat kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A hatályba lépéssel egyidejűleg Gyód község Önkormányzata 2/2015 (I.26.) számú, – a Képviselőtestület Szervezeti és Működési Szabályzatáról – szóló rendelete hatályát veszti.

1. melléklet

Az önkormányzat által ellátott alapfeladatok és a feladatok államháztartási besorolása

Áht. besorolása

Feladat megnevezése

Feladat ellátás módja

1.

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

önállóan

2.

013320

Köztemető-fenntartás és –működtetés

önállóan

3.

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

önállóan

4.

031030

Közterület rendjének fenntartása

önállóan

5.

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

önállóan

6.

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

önállóan

7.

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

önállóan

8.

041236

Országos közfoglalkoztatási program

önállóan

9.

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

önállóan

10.

045150

Egyéb szárazföldi személyszállítás

önállóan

11.

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

önállóan

12.

047410

Ár-, és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

önállóan

13.

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

önállóan

14.

063020

Víztermelés, - kezelés, - ellátás

önállóan

15.

064010

Közvilágítás

önállóan

16.

066010

Zöldterület-kezelés

önállóan

17.

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

önállóan

18.

072111

Háziorvosi alapellátás

önállóan

19.

074011

Foglalkozás-egészségügyi alapellátás

önállóan

20.

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

önállóan

21.

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

önállóan

22.

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

önállóan

23.

081041

Versenysport és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

önállóan

24.

081043

Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

önállóan

25.

081045

Szabadidősport- (rekreációs sport) tevékenység és támogatása

önállóan

26.

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

önállóan

27.

082091

Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

önállóan

28.

082092

Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

önállóan

29.

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

önállóan

30.

107051

Szociális étkeztetés

önállóan

31.

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

önállóan

2. melléklet18

Átruházott hatáskörök

1. A Képviselő-testület Polgármesterre átruházott hatáskörei:

1.1. A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló rendelet alapján átruházott hatáskörök (az újszülött támogatás, a temetési költségek támogatása, sürgős esetben rendkívüli települési támogatás, gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről)

1.2. A szociális tűzifa támogatásról szóló döntés.

1.3. Az önkormányzat munkavállalói tekintetében a munkáltatói jogok gyakorlása.

1.4. A filmforgatás célú közterület-használattal összefüggő, a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvényben meghatározott képviselő-testületi hatáskörök.

1.5. Az éves költségvetési kiadások előirányzataihoz kapcsolódó feladatok, fejlesztések szervezése, az azokkal kapcsolatos megrendelések és szerződések aláírása, kiadásaik utalványozása.

1.6. A költségvetési rendeletben nem szereplő – szükséges, váratlan – működési, felújítási és egyéb kiadások 1.000.000,-, azaz egymillió értékhatárig saját hatáskörben történő – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – teljesítése.

1.7. Önkormányzati rendeletekben meghatározottak szerint gyakorolja az önkormányzati ingatlanokra vonatkozó tulajdonosi jogokat.

1.8. Közlekedési igazgatás keretében szervezi a közút tisztántartásával, hó eltakarításával és a síkosság-mentesítéssel kapcsolatos önkormányzati feladatokat.

1.9. A közterület-használat engedélyezése.

1.10. A helyi közutak nem közlekedési célú igénybevétele érdekében benyújtott kérelmekről szóló döntés.

1.11. Szervezi a közterületek tisztaságával kapcsolatos feladatok ellátását.

1.12. Gondoskodik a kóbor állatok befogásáról, őrzéséről, illetve az állati tetemek ártalmatlanná tételével kapcsolatban megteszi a szükséges lépéseket.

1.13. Szervezi és irányítja a helyi vízrendezés és vízkárelhárítás, valamint az árvíz és belvíz-védekezés és a helyi vízkárelhárítás feladatait.

1.14. Közvilágítással kapcsolatos létesítési, üzemeltetési és karbantartási feladatok ellátása.

1.15. Lefolytatja a településképi bejelentési eljárást a a) reklám- és reklámhordozó-elhelyezések, b) az építmények rendeltetésének módosítása vagy rendeltetési egysége számának megváltozása, c) építési engedélyhez vagy az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez nem kötött, a Gyód község Önkormányzata Képviselő-testületének Gyód Község településképi védelméről szóló 18/2018. (XII.7.) önkormányzati rendelete 5. mellékletében meghatározott építési tevékenységek esetén.

1.16. Településképi kötelezési eljárást indít és településkép-védelmi bírságot szab ki a magatartás elkövetőjével szemben a településképi bejelentési kötelezettség elmulasztása, valamint a településképi bejelentési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése esetén.

1.17. Foganatosítja a kötelezést tartalmazó döntés végrehajtását a településképi kötelezésben foglaltak nem teljesítése esetén – a településkép-védelmi bírság ismételt kiszabása helyett –, mely során a meghatározott cselekményt a kötelezett költségére és veszélyére elvégzi vagy mással elvégezteti, egyúttal a kötelezettet a felmerülő költség megfizetésére kötelezi.

2. A Képviselő-testület jegyzőre átruházott hatáskörei:

2.1. Gyód közigazgatási területén a házszám megállapítása.

2.2. A közösségi együttélés szabályainak megszegése esetén dönt a jogkövetkezményekről.

2.3. Döntés állattartási ügyekben.

2.4. Döntés köztisztasági és hulladékkal kapcsolatos ügyekben.

1

Az I. Fejezet címeje a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 10. § a) pontja szerint módosított szöveg.

2

Az 1. § (2) bekezdése a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

Az 1. § (3) bekezdés - pontja a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 10. § b) pontja szerint módosított szöveg.

4

Az 1. § (4) bekezdését a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 11. §-a hatályon kívül helyezte.

5

A 2. § (2) bekezdése a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

6

A 6. § (4) bekezdése a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 6. § (7) bekezdése a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 6. § (9) bekezdése a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

9

A 7. § (4) bekezdése a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

10

A 7. § (5) bekezdése a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

11

A 20. § (3) bekezdés a) pontja a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

12

A 21. § (2) bekezdése a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 10. § c) pontja szerint módosított szöveg.

13

A 21. § (9) bekezdése a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

14

A VIII. Fejezet címeje a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 10. § d) pontja szerint módosított szöveg.

15

A 22. § (1) bekezdése a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

16

A 23. § (1) bekezdése a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 10. § e) pontja szerint módosított szöveg.

17

A 24. § (1) bekezdés a) pontja a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

18

A 2. mellékletet a Gyód Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 17.) önkormányzati rendelete 9. §-a iktatta be.