Forró Község Önkormányzat képviselő-testületének 4/2018 (III.26.)
az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési szabályzatáról
Hatályos: 2020. 07. 31- 2020. 08. 31Forró Község Önkormányzat képviselő-testületének 4/2018 (III.26.)
Az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2020-07-31-tól 2020-08-31-ig
Forró Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.”
- FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
- § A Forró Községi Önkormányzat – a törvény keretei között – önállóan igazgatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket.
- § (1) Az önkormányzati jogok a választópolgárok közösségét illetik meg, akik a választópolgárok az önkormányzati testületbe választott képviselőik útján közvetetten és a helyi népszavazáson való részvételükkel közvetlenül gyakorolják az önkormányzáshoz való jogaikat.
(2) Önkormányzati döntést a képviselő-testület, annak felhatalmazására az általa létrehozott bizottság, a polgármester, társulása, a jegyző, illetőleg helyi népszavazás hozhat.
- § Forró Községi Önkormányzat képviselő-testülete e rendeletben meghatározza szervezetét és működési rendjét, megállapítja az önkormányzati tevékenységében résztvevők jogait és kötelességeit, rögzíti az eljárási szabályokat.
- § A képviselő-testület és szervei számára a jogszabályokban foglalt feladat- és hatásköri, valamint szervezeti és működési előírásokat a jelen SZMSZ-ben foglaltak figyelembe vételével kell alkalmazni.
- § Az SZMSZ hatálya kiterjed az Önkormányzat képviselő-testületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a képviselő-testület bizottságaira, a polgármesterre, alpolgármesterre, a jegyzőre, a közös önkormányzati hivatal valamennyi köztisztviselőjére és közszolgálati munkavállalójára .
- § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Forró Községi Önkormányzat (a továbbiakban Önkormányzat)
Az önkormányzat székhelye:
3849 Forró, Fő út 62.
A képviselő-testület hivatala:
Forrói Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban a Hivatal)
(2) Az Önkormányzat jelképét, címerét, a település névhasználatának rendjét a képviselő-testület rendeletben állapítja meg.
- FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT ÉS A KÉPVISELŐ-TESTÜLET FELADATA, HATÁSKÖRE
- Az Önkormányzat feladata- és hatásköre
7. § (1) Az önkormányzat a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó feladatai az Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény / a továbbiakban: Mötv/.13.§.(1) bekezdésében foglaltakkal és más törvényben megállapított feladatokkal azonosak.
(2) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, a gazdálkodást megalapozó pénzügyi tervben-a fedezet biztosításával – kell dönteni a képviselő-testületnek.
(3) A képviselő-testület állást foglal a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben. E jogával különösen a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével kapcsolatos ügyekben él.
- A képviselő-testület feladatai, hatásköre
8.§ (1) A képviselő-testület ellátja a jogszabályban megállapított és az önként vállalt feladat- és hatásköröket.
(2) A képviselő-testület a Mötv. 42.§-án kívüli, egyes hatásköreit a biztosságaira, a polgármesterre, a jegyzőre és társulására átruházhatja. Az átruházott hatáskörök jegyzékét az SZMSZ 1. számú melléklete tartalmazza.
(3) Az átruházott hatásköröket a címzettek nem ruházhatják tovább, azok gyakorlásáról a képviselő-testületnek legkésőbb tárgyév november 30. napjáig beszámolni kötelesek.
(4) Bármely képviselő írásban kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a képviselő-testület szerveinek – átruházott hatáskörben – önkormányzati ügyben hozott döntését.
(5) A képviselő-testület jogosult arra, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, és azok következményeinek az elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a költségvetés körében átmeneti intézkedéseket hozzon.
(6) A képviselő-testület két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztást nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:
- döntés települést érintő pályázat benyújtásáról,
- pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozatok megtétele,
- közmunka pályázatok benyújtása,
- temetési segély megállapítása.
- FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
- A képviselő-testület ülései
9.§ (1) A képviselő-testület tagjai a települési képviselők és a megválasztott polgármester.
(2) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő. A képviselők névsorát a 2. számú melléklet tartalmazza.
10.§ (1) A képviselő-testület minden hónapban testületi ülést tart.
(2) A képviselő-testületnek tárgyalnia kell:
- az önkormányzat költségvetését és zárszámadását,
- a Hivatal tevékenységéről szóló beszámolót,
- a település közrendjének és közbiztonságának az értékelését,
- az átruházott képviselő-testületi hatáskörök gyakorlásáról szóló beszámolót,
- az éves ellenőrzési tervet és annak végrehajtását,
- § A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.
- § (1) A képviselő-testület rendkívüli – munkatervben nem szereplő – ülését össze kell hívni a bármely állandó biztosság vagy a képviselők egynegyedének, valamint az illetékes megyei kormányhivatal vezetőjének indítványára.
(2) Az indítványban meg kell jelölni az ülés napirendjét, javasolt időpontját és összehívásának indokait. Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni, aki a rendkívüli ülést annak kézhezvételétől számított 15 napon belül köteles összehívni.
(3) Halaszthatatlan esetben a rendkívüli képviselő-testület telefonon is összehívható az értesítést követő napra, a napirend megjelölésével.
12. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén a helyettesítésével megbízott alpolgármester, a polgármester és az alpolgármester tisztség egyidejű betöltetlensége vagy egyidejű tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze és vezeti.
(2) A képviselőket az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, továbbá a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.
(3) A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal kell kézbesíteni. A meghívó megküldése kézbesítő útján történik.
(4) A meghívónak a munkatervbe felvett napirenden túl tartalmaznia kell a polgármester, alpolgármester, jegyző, bizottságok által benyújtott javaslatokat, valamint azokat, amelyek tárgyalását legalább 4 képviselő kérte.
13. § (1) A képviselő-testület ülésére a képviselőkön, tisztségviselőkön és a jegyzőn kívül tanácskozási joggal meg kell hívni:
- a megyei kormányhivatal vezetőjét,
- a település országgyűlési képviselőjét
- a napirend előadóját, amennyiben egyébként nem kötelezően meghívott,
- akinek meghívása jogszabály szerint kötelező,
- akiket a polgármester vagy a képviselő-testület a megtárgyalandó napirend témájától függően indokoltnak tart,
- a képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül, a hangfelvétel a jegyzőkönyv mellékletét képezi.
14. § (1) A képviselő-testület meghívóval egyidejűleg kézbesíteni kell az írásos előterjesztéseket is.
(2) Rendkívül indokolt esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülés megkezdése előtt történő kiosztását.
(3) A képviselő-testület ülésének időpontjáról és napirendjéről a lakosságot az ülést megelőző legalább 5 nappal tájékoztatni kell, az ülés összehívásáról szóló hirdetménynek az önkormányzat hivatalos honlapján történő megjelentetésével.
15. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A képviselő-testület zárt ülést tart, zárt ülést tarthat a Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben.
(3) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, az aljegyző továbbá meghívása esetén az érintett és a szakértő vesz részt.
16. § A hallgatóság a nyilvános ülésen csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet. Amennyiben a hallgatóság az ülést zavarja, az elnök a rendzavarót vagy rendzavarókat először figyelmezteti és ha az nem jár eredménnyel, akkor az ülésről kiutasíthatja.
17. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen az önkormányzati képviselők több mint fele jelen van.
(2) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirendek megtárgyalására a képviselő-testületet 8 napon belül újból össze kell hívni.
(3) Ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívására vonatkozó szabályok szerint köteles intézkedni. Az így tartott rendkívüli ülésen tisztázni kell a határozatképtelenség okait.
- A tanácskozás rendje
18. § (1) A képviselő-testület ülésének elnöke a polgármester.
(2) A polgármester akadályoztatása esetén a képviselő-testület összehívásával, vezetésével kapcsolatos feladatokat az általa kijelölt – képviselő-testületi tag – alpolgármester látja el.
(3) Ha a polgármester és az alpolgármesterek is akadályoztatva vannak, a képviselő-testület összehívásával, vezetésével kapcsolatos feladatokat a korelnök látja el.
(4) Az ülés megnyitásakor a polgármester a megjelentek létszáma alapján megállapítja az ülés határozatképességét.
19. § Az elnök ülésvezetési feladatai, jogköre.
- az ülés megnyitása, berekesztése, félbeszakítása, szünet elrendelése,
- a határozatképesség, illetve tanácskozóképesség megállapítása,
- javaslat a napirendre, a napirend elfogadtatása,
- az ülés levezetése, a szó megadása vagy ennek megtagadása,
- a napirendi pont tárgyalásának elnapolására javaslattétel,
- tartalmilag összefüggő napirendek együttes tárgyalására javaslattétel.
20. § Az elnök vitavezetési feladatai.
- a vita megnyitása,
- szavazás elrendelése,
- a szavazás eredményének megállapítása,
- a döntés kimondása.
- § A polgármester napirend előtt tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
- § (1) Az ülés rendjének fenntartásáért az elnök felel.
(2) Az elnök
- figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,
- rendre utasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.
(3) Ha a rendreutasítás eredménytelen, az elnök kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület a képviselőt rója meg. Erről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
23. § Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
24. § (1) Az elnök a napirendi pontok tárgyalását külön-külön nyitja meg. Tájékoztató jellegű előterjesztések felett nem lehet vitát nyitni.
(2) A tárgyalás során elsőként az előterjesztőnek kell szót adni. Az előterjesztő a javaslatát a tárgyalás során bármikor módosíthatja.
(3) Az előterjesztő, a tisztségviselők, a jegyző a napirendhez kapcsolódóan bármikor szót kérhetnek.
25. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének napirendjére a meghívó alapján az elnök tesz javaslatot. A napirendet a képviselő-testület vita/tárgyalás nélkül állapítja meg. Munkatervben szereplő napirend elmaradását az ülésen indokolni kell.
(2) Rendelet-tervezetet csak önálló napirendi pontként lehet előterjeszteni.
(3) Napirendi javaslaton kívül téma csak sürgősségi indítvány esetén tárgyalható.
(4) A képviselő-testületi ülések napirendjéről és azok tárgyalási sorrendjéről a testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
(5) Az előterjesztés megtételére jogosultak:
- polgármester,
- képviselő-testület bizottsága,
- képviselő-testületi tag,
- jegyző.
(6) Előterjesztésnek minősül: a határozat és rendelettervezet, beszámoló, tájékoztató.
(7) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés általában írásban, kivételesen szóban kerül benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
26. § Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
- az előterjesztés címét és előadóját,
- a jogszabályi hátteret a korábbi, a tárggyal összefüggő testületi határozatokat,
- a helyzetértékelést, az alternatívákat, a lefolytatott egyeztetéseket,
- a döntési javaslatot és indokait,
- a rendelet-tervezetet, illetve a határozati javaslatot,
- a határidő, a végrehajtásért és ellenőrzésért felelős megjelölését.
27. § (1) A napirend megtárgyalására bármely képviselő indítványt tehet. Az önálló indítványt a rendes ülés napját megelőzően legalább 3 nappal kell írásban a polgármesterhez benyújtani.
(2) Önálló indítvány alapján napirendi pontként csak a 38. § megfelelő rendelet tervezet, vagy határozati javaslat vehető fel.
28. § (1) A képviselők a tisztségviselőknek, a bizottságok elnökének, a jegyzőnek felvilágosítás kérése céljából kérdést tehetnek fel. A kérdés a képviselő-testület ülése előtt legalább 24 órával írásban vagy az ülésen szóban tehető fel.
(2) A megkérdezett az ülésen szóban válaszol. Ha az erre való felkészüléshez hosszabb idő szükséges, akkor a megkérdezett 5 napon belül írásban adja meg válaszát.
29. § (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén magyarázat kérése céljából interpellációt intézhet a tisztségviselőkhöz, a jegyzőhöz vagy a bizottság elnökéhez, amelyre az ülésen szóban vagy legkésőbb 5 napon belül írásban érdemi választ kell adni.
(2) Az interpellációt az ülés előtt írásban kell benyújtani a képviselő-testület elnökéhez és a megkérdezett személyhez.
(3) Az ülésen az interpelláció 3 percben összefoglalva szóban is indokolható.
(4) Az interpellációra adott írásos választ a képviselőknek meg kell küldeni.
(5) Az interpellációra adott választ követően az interpellálónak - legfeljebb 2 percben - viszontválaszra van joga. Ezt követően a képviselő-testület vita nélkül határoz a válasz elfogadásáról.
(6) Ha a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, a megkérdezett köteles a kérdést újból megvizsgálni és ennek eredményéről az interpellálót 3 napon belül és a képviselőket legközelebbi ülésen tájékoztatni.
(7) A sürgősség elfogadása esetén az indítványt azonnal tárgyalni kell. Ellenkező esetben egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni és napirendre tűzésének időpontjáról a testület dönt.
30. § A napirendek tárgyalásának sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:
- polgármesteri beszámoló,
- rendelet-tervezet,
- beszámoló (jelentés) és határozati javaslat,
- sürgősséggel tárgyalandó javaslat,
- kérdés és interpelláció,
- tájékoztató és egyéb bejelentés.
31. § (1) Napirendi ponthoz kapcsolódóan az alábbi nem önálló indítványok nyújthatók be:
- sürgősségi javaslat,
- módosító javaslat,
- bizottsági vélemény.
(2) Módosító javaslattal bármely képviselő és a jegyző is élhet.
32. § (1) A módosító javaslatokat 2 nappal az ülés előtt írásban lehet előterjeszteni. A sürgősséggel tárgyalt napirendhez módosító javaslat az ülésen előterjeszthető. A módosító javaslatokat indokolni kell.
(2) A módosító javaslat ismertetését követően az elnök a napirend előterjesztőjét érdemi nyilatkozattételre hívja fel.
33. § (1) A felszólalások lehetnek:
- napirend előtti felszólalás,
- napirendhez kapcsolódó felszólalás,
- ügyrendi felszólalás,
- személyes megjegyzés.
(2) A nem képviselő-testületi tag meghívottak az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt. Azok, akiket valamelyik napirend tárgyalásához hívtak meg, csak a meghívásuk szerinti napirend vitájában vehetnek részt.
34. § A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő két percre szót kérhet és javaslatot tehet. A képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.
- Határozathozatal
35. § (l) A képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
(2) Az ülés elnöke az eldöntésre váró kérdést úgy köteles feltenni, hogy a szavazás "igen"-nel vagy "nem" -mel történhessen.
(3) Az ülés elnöke az előterjesztett és a vitában elhangzott, döntést igénylő javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő döntési javaslatokról kell szavazni.
- Rendeletalkotás
36. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján annak végrehajtásában önkormányzati rendeletet alkot.
(2) A rendelet megalkotására az SZMSZ rendelkezéseit az ebben a címben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
37. § (1) A rendelet-tervezetről szóló előterjesztésnek tartalmaznia kell:
- a rendelet megalkotásának indokait, szükségességét,
- az előzetes hatásvizsgálat eredményét,
- az elérni kívánt célt,
- az egyes szabályozási megoldások indokait (részletes indokolás),
- a tervezetbe beépített, illetve elvetett véleményeket, javaslatokat,
- a rendelet-tervezet teljes szövegét.
38. § A képviselő-testület a szavazás során először a rendelet-tervezetet módosító javaslatokról, majd a rendelet egészéről dönt. Indokolt képviselői javaslatra a képviselő-testület - egyszerű többségű szavazással - részenkénti szavazást is elrendelhet.
39. § (1) A rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(2) A rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni.
(3) Helyben szokásos mód alatt a Forrói Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő közzétételt kell érteni.
(4) A rendeletek kihirdetéséről és naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik. .
40. § (l) Az egyszerű többséggel hozható határozat elfogadásához a határozatképes számban jelenlévő képviselők több mint a felének egybehangzó igen szavazata szükséges.
(2) Azt a határozati javaslatot, amely nem kapja meg a szükséges többséget, elutasítottnak kell tekinteni.
41. § (l) A rendeletek megjelölése tartalmazza:
a) az önkormányzat teljes megnevezését,
b) a rendelet sorszámát arab számmal
c) a „/” jelet,
d) a rendelet kihirdetésének évét arab számmal,
e) zárójelben a rendelet kihirdetésének hónapját római számmal és napját arab számmal,
f) az „önkormányzati rendelete” kifejezést és
g) a rendelet címét
(2) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől külön-külön megjelöléssel kell ellátni, amely tartalmazza:
- a képviselő-testület megnevezését,
- határozat évente kezdődő arab sorszámát,
- a tárgyi év megjelölését,
- a normatív határozat közzétételének hónapját római számmal és napját arab számmal.
- A szavazás módja
42. § (1) Szavazni csak személyesen lehet. Szavazás közben a szavazást indokolni nem szabad.
(2) A szavazás nyíltan történik kézfeltartással.
43. § Ha törvény, vagy SZMSZ rendelkezése alapján az adott ügyben titkos szavazással kell dönteni, azt a képviselő-testület által választott „ad hoc” szavazatszámláló bizottság bonyolítja le. A titkos szavazáshoz szükséges feltételek biztosításáról, szavazólapok előkészítéséről a jegyző gondoskodik.
44. § (1) Név szerint szavazást - a Mötv. 48. § (3) bekezdésében meghatározottakon túl - az előterjesztő indítványozhat a szavazás megkezdése előtt. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(2) A napirend elfogadása , ügyrendi kérdés valamint a bizottság létszáma és összetétele tárgyában név szerinti szavazás nem indítványozható.
(3) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően igen, nem, tartózkodom nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és a szavazás eredményéről az elnököt tájékoztatja. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. A névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
45. § Minősített többség szükséges - a Mötv-ben meghatározottakon túl - a következő ügyekben:
- a képviselő-testület éves programjának elfogadása,
- az önkormányzati vagyonnal való rendelkezése,
- hitelfelvétel,
- kitüntetés, díszpolgári cím adományozása,
- helyi népszavazás kiírása,
- interpellációra adott válasz elfogadása,
- polgármester (alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása),
- sürgősségi indítvány elfogadása,
- közfeladat önkéntes felvállalása,
- fegyelmi ügyekben hozott döntés.
- A döntések nyilvántartása
46. § (1) A döntések végrehajtásának megszervezése érdekében a képviselő-testület által hozott döntésekről a Hivatalban betűrendes és határidős nyilvántartást kell vezetni.
(2) Külön nyilvántartást kell készíteni az önkormányzati rendeletekről és az önkormányzati határozatokról.
(3) Az önkormányzati határozatokról készült nyilvántartásban a döntések számát, tárgyát a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személyt kell feltüntetni.
(4) Az önkormányzati rendeletekről készített nyilvántartásban a rendelet számát, tárgyát módosítás esetén a módosítások számát kell feltüntetni. A nyilvántartás tartalmazza a kihirdetés, a hatálybalépés időpontját, továbbá a későbbi módosításra, hatályon kívül helyezésre vonatkozó megjegyzés rovatait is.
- A jegyzőkönyv
47.§ (1) A képviselő-testület üléseiről írásos jegyzőkönyvet kell készíteni.
(2) Az írásos jegyzőkönyvnek az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakat valamint a jegyzőkönyv hitelesítő aláírását kell tartalmaznia.
(3) Az írásos jegyzőkönyv mellékletét képezik:
- meghívó,
- az írásos előterjesztések, a képviselői önálló indítványok és írásban benyújtott hozzászólások az interpellációk, a nem önálló indítványok, továbbá az önkormányzati rendeletek kihirdetett szövege,
- a jegyző törvényességi észrevétele,
- a jelenléti ív, a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv és mellékletei,
- a név szerinti szavazásról készült névsor.
48. § A képviselők vagy más felszólalók a polgármesternél írásban kérhetik a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma megítélésük szerint nem egyezik az általuk közöltekkel.
49. § (1) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá, valamint a képviselő-testületi ülésen a jelenlévő képviselők az általuk megválasztott jegyzőkönyv hitelesítő. A jegyzőkönyv hitelesítő a jegyzőkönyv minden oldalát aláírja.
(3) A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatalnak, a rendeletek felterjesztéséről haladéktalanul köteles gondoskodni.
(4) A képviselő-testület határozatairól készült jegyzőkönyvi kivonatot - intézkedés céljából - haladéktalanul át kell adni a felelősként és végrehajtásban közreműködőként megjelölt személyeknek, illetőleg szerveknek.
50. § (1) A választópolgárok a nyilvános ülés képviselő-testületi előterjesztéseibe és az arról készült jegyzőkönyvbe betekinthetnek.
(2) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvben szereplő közérdekű és közérdekből nyilvános adatok megismerése a közérdekű adatok megismerésére vonatkozó eljárásrendben történhet.
IV. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEINEK FELADATA, MŰKÖDÉSE
- A Bizottság
51. § (1) A képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
- Pénzügyi Bizottság,
- Szociális Bizottság.
(2) A bizottságok tagjainak száma 5 fő.
(3) A bizottságok feladat- és hatáskörét részletesen a 3. számú melléklet tartalmazza.
(5) A bizottságok tagjaira javaslatot tehetnek:
- a polgármester,
- bármely képviselő.
(6) A települési képviselők vagyonnyilatkozatának vizsgálatát a Pénzügyi Bizottság végzi. Az egyes vagyonnyilatkozatokat e bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.
(7) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a bizottságná1 bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről a bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselő-testületet.
(8) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás során a bizottság felhívására a képviselő köteles saját, illetve a hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni.
(9) Az azonosító adatokat csak a bizottság tagjai ismerhetik meg, azokat az eljárás lezárását követő 8 napon belül törölni kell.
52. § (1) A bizottságok feladataikat, hatáskörüket testületként ülésükön gyakorolják.
(2) A bizottságok szükség szerint, saját munkatervüknek megfelelően üléseznek. A bizottság ülését a polgármesternek, a bizottság elnökének, illetve tagjai többségének az indítványára a bizottság elnöke összehívja.
(3) A bizottságok üléséről - az ülés időpontjának, helyének és a javasolt napirendjének megjelölésével - legalább 5 munkanappal korábban a bizottság tagjait, a polgármestert, az alpolgármestert és a jegyzőt írásban vagy más megfelelő módon értesíteni kell, az írásbeli előterjesztések egyidejű kiküldésével.
(4) A bizottságok ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek:
- tisztségviselők,
- bármelyik képviselő,
- a Hivatal illetékes szervének megbízottja,
- a bizottság által meghívott személyek és szervezetek.
- Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke
(5) A bizottságok üléseire a képviselő-testületre vonatkozó előírások érvényesek.
53. § (1) A bizottságok döntéseiket határozatok formájában a képviselő-testületre vonatkozó szabályok szerint hozzák meg .
(2) A bizottságok ülését az elnök, távollétében a bizottság képviselő tagjai közül egyszerű szótöbbséggel választott alelnök vezeti.
(3) A bizottságok ülésének jegyzőkönyvére, a jelen SZMSZ-ben a képviselő-testületi ülésekről készített jegyzőkönyvekre rendelkezések az irányadóak.
(4) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke, a bizottság egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet a képviselők bármikor megtekinthetik.
(5) A bizottságok működésének feltételeit a jegyző köteles biztosítani.
54. § (1) A bizottságok határozatot a képviselő-testület által átruházott jogkörben, valamint saját működésükre és tagjaikra nézve hozhatnak.
(2) A képviselő-testület bizottságai a Hivatalhoz irányuló megkereséseiket a polgármester útján terjeszthetik elő.
- A települési képviselők
55. § (1) A képviselőt a Mötv.-ben és az SZMSZ-ben, valamint más önkormányzati rendeletben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetőleg terhelik.
(2) A települési képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztást követő ülésen esküt tesz.
56.§ (1) A képviselő köteles:
- tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában, az ülésekről való távolmaradását akadályoztatása esetén a polgármesternek írásban bejelenteni,
- a bizottsági tagságával összefüggő feladatait ellátni, annak ülésein részt venni,
- a vele szemben felmerült kizárási okot a napirend tárgyalása előtt bejelenteni,
- választóival megfelelő kapcsolatot tartani (beszámoló, fogadóóra).
(2) A települési képviselők, a képviselő-testületi bizottságok tagjainak juttatásáról, költségtérítéséről és tiszteletdíjáról önkormányzati rendelet rendelkezik.
(3). Amennyiben a képviselő 3 egymást követő testületi vagy bizottsági ülésen nem vesz
rész számára a tiszteletdíj tárgyhavi összege nem kerülhet folyósításra.
(4) A képviselő-testület bármely tagjának javaslatára rendbírsággal sújthatja azt a képviselőt, aki személyes érintettségével kapcsolatos bejelentési kötelezettségét elmulasztotta. A rendbírság összege 10.000 Ft.
57. § (1) Az önkormányzati képviselő a megbízólevelének átvételétől, majd ezt követően minden év január l-jétől számított 30 napon belül a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 2. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot köteles tenni.
(2) A képviselő saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének melléklet szerinti vagyonnyilatkozatát.
(3) A képviselő vagyonnyilatkozata - az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével - nyilvános.
(4) A képviselő hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság tagjai tekinthetnek be az ellenőrzés céljából.
(5) A vagyonnyilatkozat tétel szabályait a bizottságok nem képviselő tagjaira is alkalmazni kell.
58. § (1) Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének a megállapítását bárki kezdeményezheti írásban a polgármesterné1.
(2) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármester haladéktalanul átadja a képviselő-testület Pénzügyi Bizottságának, amely azt kivizsgálja.
(3) A bizottság előterjesztése alapján a képviselő-testület a következő ülésén, legkésőbb az összeférhetetlenség megállapításának kezdeményezését követő 30 napon belül határozattal dönt az összeférhetetlenségről.
- A polgármester
59. § (1) A polgármester a jogszabályok által meghatározott kereteken belül látja el feladatait és gyakorolja önkormányzati és hatósági hatásköreit. A polgármester megválasztásakor, majd az követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni a helyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályok szerint.
(2) A polgármester a bizottságok működésével összefüggésben:
- indítványozhatja a bizottság összehívását, 8 napon belül,
- felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit; a felfüggesztett döntés a képviselő-testület soron következő ülésén határoz.
- Az alpolgármester
60. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére saját tagjai közül alpolgármestert választ.
(2) A képviselő-testület dönt az alpolgármester tiszteletdíjának mértékéről.
(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatai.
(4) Az alpolgármester feladata különösen:
- a testület elé kerülő anyagok kidolgozásában való részvétel,
- kapcsolattartás gazdasági, társadalmi szervezetekkel,
- a képviselők, a bizottságok munkájának a segítése.
- A jegyző
61. § (1) A polgármester határozatlan időre- pályázat alapján - a jogszabályban meghatározott képesítési feltételeknek megfelelő jegyzőt nevez ki.
(2) A Hivatalt a jegyző vezeti.
(3) A jegyző gyakorolja a munkáltatói jogokat a Hivatal köztisztviselői tekintetében. A Mötv. 81. § (4) bekezdésében meghatározott esetekben a jegyző - döntését megelőzően - írásban a polgármester egyetértését kéri. Az egyetértés kérdésében a polgármester 3 munkanapon belül dönt.
62. §(1) A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ennek keretében:
- törvényességi szempontból véleményezi a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
- ellátja a képviselő-testület, a bizottságok és a működésével kapcsolatos szervezési és ügyviteli feladatokat,
- írásban vagy a testületi ülésen jegyzőkönyvbe foglaltan jelzi, ha a testületek és a polgármester döntéseinél jogszabálysértést észlel,
- gondoskodik a testületi ülések jegyzőkönyvének elkészítéséről,
- rendszeresen tájékoztatja a testületeket az önkormányzatot érintő jogszabályokról,
- gondoskodik az önkormányzati rendelet-tervezetek szakmai előkészítéséről.
(2) A jegyző egyéb feladatai:
- szervezi, összehangolja a Hivatal munkáját,
- részt vesz az ügyfélfogadás megszervezésében,
- gondoskodik a bizottságok működési feltételeinek biztosításáról,
- gondoskodik a képviselői adatigénylések teljesítéséről.
(3) Amennyiben a jegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint jelzését írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.
63.§ A jegyzői és aljegyzői munkakör egyidejű betöltetlensége illetve a jegyző és aljegyző egyidejű akadályoztatása esetén helyettesítésüket a Hivatal pénzügyi vezetője látja el.
- A Hivatal
64. § (1) A képviselő-testület közös önkormányzati hivatalt hoz létre az önkormányzat működésével, önkormányzati valamint az államigazgatási hatósági ügyek döntésre való elkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján meghatározza a hivatal belső szervezeti tagozódását, munka és ügyfél fogadásának rendjét, valamint a működéshez szükséges feltételeket, a működési és fenntartási költségeket.
(3) A polgármester előterjesztését a jegyző javaslatának figyelembe vételével teszi meg.
(4) A hivatal ügyfélfogadási rendje:
Hétfő 08.00 órától 16.00 óráig
Szerda 08.00 órától 12.00 óráig
Péntek 08.00 órától 12.00 óráig
7. Társulások
65. § A Mötv. 87.§ (1) bekezdése alapján a képviselő-testület – egyes feladatok hatékonyabb és célszerűbb ellátására – az alábbi, jogi személyiségű társulásokat hozta létre:
a) 35 települési önkormányzattal az Encsi Többcélú Kistérségi Társulást, a kistérség
települései fejlesztésének előmozdítására, az oktatásigazgatási, belső ellenőrzési és
orvosi ügyelet megszervezési feladatok ellátására,
b) a Hernád völgyének 57 települési önkormányzatával a Hernád Völgye és Térsége
Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulást, mely 4 kistérséget érintő
területen koordinálja és segíti a helyi önkormányzatok hulladékgazdálkodási
feladatainak ellátását.
- 5 települési önkormányzattal az Ináncs- Forró- Fancsal- Csobád- Hernád-
szentandrás Mikrotérség Szociális Alapszolgáltató Intézményfenntartó Társulást ,
amely az önkormányzat természetben nyújtott szociális ellátásainak feladatát végzi
8.Közmeghallgatás
66. § (1) A képviselő-testület minden év decemberében közmeghallgatást tart, melynek időpontját és helyét 8 nappal megelőzően a lakosság tudomására kell hozni.
(2) A közmeghallgatással egybekötött képviselő-testület összehívására és lefolytatására az SZMSZ előírásait az e fejezetben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.
67. § (1) A közmeghallgatáson kötelesek részt venni a képviselők, a tisztségviselők, a Hivatal vezetői, a polgármester által kijelölt önkormányzati intézmények vezetői.
(2) Az ülésen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű ügyben szólalhatnak fel.
(3) Az állampolgárok és a (2) bekezdésben említett szervezetek képviselői a képviselő-testülethez, a képviselőkhöz, a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, amelyre a megkérdezett tartozik válaszolni.
68. § (1) Az ülésen elhangozott közérdekű kérdéseket és javaslatokat a képviselő-testület megtárgyalja és értékeli. Amennyiben az azonnali válaszadásra, intézkedésre nincs lehetőség, kijelöli azt a szervezetet, vagy személyt, amely (aki) az elhangzott felszólalás tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket megteszi.
(2) A felszólaló részére a vizsgálat eredményéről és a tett intézkedésekről 15 napon belül, írásban a polgármester, az alpolgármester, vagy a jegyző ad választ.
V. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSA
69. § (1) Az önkormányzat saját tulajdonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik. A gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(2) Az önkormányzat vagyonát elsődlegesen az önkormányzati feladatok és célok ellátásra kell hasznosítani. Az önként vállalt feladatok céljára vagyonfelhasználásra akkor kerülhet sor, ha az önkormányzat a vagyonával az önkormányzati feladatok és célok ellátását teljesítette.
70. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről rendeletet alkot.
(2) A gazdálkodásra vonatkozó részletes előírásokat a költségvetésről szóló rendelet állapítja meg.
71.§(1) Az önkormányzat törzsvagyonának forgalomképtelen, illetőleg korlátozottan forgalomképes körét, valamint a vagyontárgyakról való rendelkezés feltételeit a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
(2) A település vagyoni helyzetének alakulásáról a képviselő-testület a lakosságot hirdetmény útján tájékoztatja.
VI. FEJEZET
Együttműködés a nemzetiségi önkormányzattal
72.§ (1) Az önkormányzat a településen működő nemzetiségi önkormányzat részére, annak
feladatellátásához Forró Szent Imre tér 4/a szám alatti épületet és a Közös
Önkormányzati Hivatal felszerelésének térítésmentes használatát biztosítja .
(2) A településen működő nemzetiségi önkormányzat kötelező feladatai ellátását
szolgáló, nagyobb férőhelyigénnyel járó rendezvényei megtartása céljából az
önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat rendelkezésére bocsátja – a polgármester
felé való előzetes, legalább 15 nappal korábbi jelzés alapján – a Művelődési Ház
nagytermét.
73.§ (1) A közös önkormányzati hivatal a jegyző irányításával – és - a településen működő
nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületének tisztségviselői és nem
tisztségviselő tagja telefonhasználata költségei kivételével – a települési
önkormányzat általi költségviseléssel – ellátja a településen működő nemzetiségi
önkormányzat képviselő-testületi ülései előkészítő és utáni feladatokat, a képviselő-
testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítését, a képviselő-testületi
és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási,
postázási feladatokat, a nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával
kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat.
(2) A településen működő nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületi ülésein a
települési önkormányzat megbízásából és képviseletében a jegyző vesz részt.
VII. fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
74. § (1) Ez a rendelet 2018. április 1. napján lép hatályba.
(2) Jelen SZMSZ hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a 7/2014 (XII.9) számú önkormányzati rendelet.
(3) Az SZMSZ kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(4) SZMSZ mellékletei és függelékei
1. számú melléklet Átruházott feladat- és hatáskörök
2. számú melléklet Bizottságok hatásköre
1. számú függelék Képviselők és bizottsági tagok névsora
Rakaczki Zoltán Nagyné dr. Pail Marianna
polgármester jegyző
A rendelet 2018. március 26-án kihirdetésre került.
Nagyné dr. Pail Marianna
jegyző