Tarnazsadány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 10. 05

Tarnazsadány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2024.10.05.

Tarnazsadány Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló, 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (4) bekezdésében, 44. §-45. §-ában, 46. § (3) bekezdésében, 48. § (2)-(4) bekezdésében, 49. § (2) bekezdésében, 50. §-ában, 51. § (2) bekezdésben, 52. § (1) bekezdés n) pontjában, 53. § (1)-(3) bekezdésében, 57. § (1) bekezdésében, 59. § (2) bekezdésében, 68. § (2)-(3) bekezdésében, 82. § (3) bekezdésében, 84. § (2) bekezdésében továbbá, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában valamint a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Alapvető rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Tarnazsadány Községi Önkormányzat (továbbiakban: önkormányzat).

(2) Az önkormányzat székhelye: 3283 Tarnazsadány, Kossuth Lajos út 17.

(3) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(4) Az önkormányzat hivatalának hivatalos elnevezése: Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatal Tarnazsadányi Kirendeltsége címe: 3283 Tarnazsadány, Kossuth Lajos út 17.

2. Az önkormányzat feladatai és azok ellátásában részvevők

2. § (1) Az önkormányzat ellátja, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló, 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat, amelyek felsorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület által átruházott hatásköröket a rendelet a 2. melléklete tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

II. Fejezet

A Képviselő-testület működése

3. A működés általános szabályai

3. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.

(2) A Képviselő-testület döntéseit ülésein hozza meg.

(3) Az ülések típusai:

1. alakuló ülés,

2. rendes ülés,

3. rendkívüli ülés.

4. Az alakuló ülés

4. Az alakuló ülés

4. § (1) Az alakuló ülést, a Polgármester hívja össze és vezeti.

(2) Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai:

a) a Képviselők eskütétele,

b) a Polgármester eskütétele,

c) a Polgármester programjának ismertetése,

d) a Polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítása,

e) az Alpolgármester megválasztása, eskütétele, tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítása,

f) az Önkormányzat kötelező, állandó bizottságának megválasztása) a Szervezeti és Működési Szabályzat elfogadása

5. A rendes ülés

5. § A Képviselő-testület rendes ülést tart évente legalább hat alkalommal a munkatervben meghatározottak szerint az Mötv. 44. §-ában meghatározott formában.

6. A rendkívüli ülés

6. § A Képviselő-testület rendkívüli ülését, az ilyen okból szükségessé ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával lehet összehívni.

7. A munkaterv

7. § (1) A rendes ülések tervszerű megtartása érdekében, a Képviselő-testület, a Polgármester javaslatára, éves munkatervet határoz meg. A következő évi munkatervet jóváhagyásra, legkésőbb az adott év decemberi ülésre kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.

(2) A munkatervhez javaslatot kell kérni:

a) Képviselőktől

b) a Jegyzőtől

(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:

1. a Képviselő-testület rendes üléseinek tervezett naptári időpontját (hónap) és az előre rögzíthető napirendeket,

2. a napirendi pontok előterjesztőit,

(4) Az elfogadott munkatervet meg kell küldeni mindazok részére, akiktől a Polgármester javaslatot kért a munkaterv összeállításához, valamint aki a napirendi ponttal érintett. Az elfogadott munkatervet a Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltségének hirdetőtábláján és a település honlapján is közzé kell tenni.

8. A Képviselő- testület összehívása, meghívója

8. § (1) A Képviselő-testület ülését a Polgármester, akadályoztatása esetén az Alpolgármester hívja össze és vezeti.

(2) A Polgármester és az Alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését a Képviselő-testület állandó, kötelező bizottságának elnöke hívja össze és vezeti.

(3) A Képviselő-testület rendes ülését írásbeli – papíralapú vagy elektronikus levél formájú – meghívóval kell összehívni.

(4) A Képviselő-testület rendes ülésének meghívóját és annak mellékleteit – a rendkívüli ülés kivételével – úgy kell megküldeni, hogy azt a meghívottak az ülésnap előtt, 8 nappal megkapják.

(5) A Képviselő-testület meghívójának tartalmaznia kell:

1. az ülés helyét és időpontját,

2. a napirendi javaslatot és azok előterjesztését,

3. a napirend zárt ülés keretében történő tárgyalását.

(6) A meghívó mellékletei a napirendek tárgyalásához készített anyagok.

(7) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének időpontját, a Polgármester tűzi ki. Rendkívüli testületi ülést a megválasztott képviselők 2/3-ának kérése alapján is a Polgármesternek össze kell hívni. A rendkívüli ülés összehívásakor, a meghívót, a Polgármester, az ülés előtt, legalább 24 órával korábban az összehívás okának megjelölésével küldi meg. Az írásbeli meghívó mellőzhető, ha az ülésre okot adó körülmény a Képviselő-testület ülésének azonnali megtartását indokolja. Az ülés összehívása történhet elektronikus levelezés, vagy telefonon hívás, üzenet formájában.

9. A meghívottak

9. § A Képviselő-testület ülésére, a Képviselőkön kívül, tanácskozási joggal, meg kell hívni:

1. a Jegyzőt,

2. a napirend előadóit,

3. a napirendi ponttal érintett önkormányzati intézmények vezetőit,

4. a napirendi ponttal érintett szervek, intézmények vezetőit,

5. a Hivatal tárgyban érintett ügyintézőjét,

6. költségvetési tárgyú előterjesztések esetén a Hivatal gazdasági vezetőjét, gazdálkodási ügyintézőjét

7. azon személyt, akinek jelenléte a napirend tárgyalásához szükséges, az előterjesztő vagy a Polgármester javaslata alapján

8. a roma nemzetiségi önkormányzat elnökét

10. Az ülések nyilvánossága

10. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.

(2) A Képviselő-testület, zárt ülést tart, a Mötv. 46. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetekben.

(3) A Képviselő-testület, a Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetekben az érintett kérésére zárt ülést tart.

(4) A Képviselő-testület, az érdekelt, az előterjesztő, vagy a Képviselő-testület bármely tagja javaslata alapján – minősített többséggel – a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben zárt ülést rendelhet el.

(5) Zárt ülésen, a Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyek vehetnek részt.

11. Határozatképesség

11. § (1) A Polgármester az ülés megnyitásakor – a jelenléti ív alapján – megvizsgálja a Képviselő-testület határozatképességét, s kihirdeti az arra vonatkozó megállapításait.

(2) Ha a Képviselő-testület határozatképtelenné válik, a Polgármester kísérletet tesz a határozatképesség helyreállítására.

(3) Ha a Képviselő-testület a Polgármester kísérlete ellenére, határozatképtelen marad, a Polgármester az ülést berekeszti. Az ülés berekesztése esetén, a Képviselő-testület a következő ülésén elsőként az elmaradt napirendi pontokat tárgyalja meg.

12. A napirend

12. § (1) A napirend tervezetét, a Polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé. A Képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását vagy a javasolt sorrend megváltoztatását, vagy új napirendi pont felvételét.

(2) Új – az előzetesen megküldött meghívóban nem szereplő – napirendi pont felvétele esetében csak olyan téma vehető fel, amely azonnali, sürgős döntést igényel, és nincs hozzá kapcsolódó előterjesztés, vitaanyag, illetve önkormányzati rendelet alkotását, módosítását nem igényli.

13. A tanácskozás rendje

13. § (1) Az ülés vezetésével kapcsolatban, a Polgármester feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében:

1. figyelmeztetheti a hozzászólót, hogy csak a napirenddel kapcsolatban tegye meg észrevételét, javaslatát és attól ne térjen el,

2. felszólíthatja a hozzászólót, hogy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon,

3. rendre utasíthatja azt, aki a testülethez méltatlan magatartást tanúsít,

4. a nem Képviselő résztvevőt – ismételt rendzavarás esetén – a teremből kiutasíthatja.

(2) A Polgármester saját döntésében, vagy bármely Képviselő-testületi tag javaslatára, vita nélkül, minősített többséggel hozott határozattal - rendbírsággal sújthatja azt a Képviselőt, aki

1. az adott ülésen, több mint két alkalommal – engedély nélkül – túllépte a részére biztosított időkeretet,

2. az ülésen másokat sértő vagy a testülethez méltatlan, nem illő kifejezést vagy hangnemet használt,

3. a napirendtől ismételt figyelmeztetés ellenére eltért.

(3) A rendbírság mértéke a Képviselő egy havi tiszteletdíjának megvonása, amely az adott Képviselő-testületi ülés utáni hónapban kerül érvényesítésre.

(4) Amennyiben, a Polgármester az ülést, nem a rendelet szabályainak megfelelően vezeti, a Képviselő-testület állandó, kötelező bizottságának elnöke, jelzéssel él a Polgármester felé.

14. § (1) A rendes Képviselő-testületi ülésen, napirend előtt, bármely Képviselő, 10 perc időtartamban felszólalhat. Napirend előtt felszólalni a település életét, a Képviselő-testület munkáját, vagy a Képviselőket érintő, általános jelentőségű kérdésekben lehet, kivéve az olyan ügyeket, amelyek az általános szabályok alapján napirendre tűzhetők.

(2) A Polgármester, a napirendi pontok tárgyalása előtt, szót ad a napirend előtti felszólalásra jelentkező Képviselőknek.

(3) Amennyiben, a Polgármester szerint, a megjelölt tárgy nem minősül napirend előtti felszólalásnak, és ezért a napirend előtti felszólalás lehetőségét megtagadja, akkor a témában nem lehet felszólalni.

(4) A napirend előtti felszólalás tartalmáról vita nem nyitható, azonban a felszólalással érintett Képviselő 5 perc időtartamban viszontválaszra jogosult.

(5) A napirend előtti felszólalás, határozati javaslatot, illetve rendelet-alkotási és módosítási javaslatot nem tartalmaz, arról a Képviselő-testület határozatot nem hoz.

(6) A napirendi pont tárgyalásakor, elsőként annak előterjesztője legfeljebb 10 perc időtartamban a döntéshozatalt befolyásoló, szóbeli kiegészítést fűzhet az írásbeli előterjesztéshez.

(7) Az előterjesztő esetleges szóbeli kiegészítését követően, az előterjesztőhöz kérdéseket lehet intézni, amelyekre válaszolnia kell a válaszadásra 5 perc biztosított.

(8) A Képviselő hozzászólása alkalmanként legfeljebb 5 percig tarthat.

(9) Az ülésen megjelent meghívottaknak és más személyeknek a Polgármester és a Képviselő-testület, a tárgyhoz tartozó kérdésben hozzászólási jogot biztosíthat. A hozzászólás ebben az esetben sem lehet 5 percnél hosszabb.

(10) Az időhatárt túllépő Képviselőtől vagy hozzászólótól a Polgármester megvonja a szót.

(11) A rendeletben írt időkorlátok alól a Képviselő-testület – a tárgyalt téma fontosságára figyelemmel – felmentést adhat.

(12) Bármikor szót kérhet:

1. az előterjesztő,

2. bármely Képviselő ügyrendi kérdésben,

3. a Jegyző, ha törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.

(13) Ügyrendinek minősül az a hozzászólás, kérdés, melyben a Képviselő a Képviselő-testület munkájával – ülésének lefolytatásával – kapcsolatos eljárási ügyben tesz észrevételt.

(14) A vita során a Képviselők, a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító vagy kiegészítő javaslatokat tehetnek. Új változatot vagy módosító indítványt csak a vita lezárásáig lehet előterjeszteni.

(15) Nagyobb terjedelmű módosító indítványt a Polgármester kérésére írásban kell benyújtani. Ha ezen indítvány a vita során hangzik el, az indítvány írásbeli elkészítése érdekében a Polgármester a napirend tárgyalását felfüggesztheti, szünetet rendelhet el.

(16) Az ügyrendi javaslatokat a Polgármester soron kívül, az elhangzást követően azonnal szavazásra bocsátja.

15. § (1) A Polgármester lezárja a vitát, ha megállapította, hogy hozzászólásra több hozzászóló nem jelentkezik. A vita lezárásáról szóló döntését a Polgármester kimondja.

(2) A vita lezárását követően, a napirend előterjesztője válaszol a hozzászólásokra, és legkésőbb ekkor nyilatkozik az elhangzott kiegészítések és módosító javaslatok felvállalásáról.

(3) Az előterjesztő által elfogadott módosításokat, kiegészítéseket a napirendre vonatkozó eredeti döntési javaslat részének kell tekinteni.

(4) Az előterjesztő a válasz, valamint a nyilatkozat megtétele előtt, a szavazás előtt kérheti szünet elrendelését, amelyet a Polgármester köteles megadni.

(5) A válasz után a Polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen, az eredeti javaslathoz illeszkedő módon ismerteti az előterjesztői nyilatkozattal együtt.

(6) Bármely Képviselő javaslatára, a Képviselő-testület döntése alapján, valamint az előterjesztő kérésére, a több eldöntendő kérdésre osztható határozat-tervezetről, a Képviselő-testület külön-külön szavaz.

16. § (1) A napirendi pont tárgyalásától annak előterjesztője, az ülés bármely – a kérdéses anyag tárgyában történő szavazást megelőző – szakaszában elállhat, és a beterjesztett anyagot Képviselő-testületi döntés nélkül visszavonhatja.

(2) Bármely Képviselő javaslatára, a Képviselő-testület a napirendi pontot a következő rendes Képviselő-testületi ülésre elnapolhatja. A Képviselő-testület az elnapolásról vita és felszólalás nélkül, minősített többséggel határoz.

(3) Ugyanazt a napirendi pontot a Képviselő-testület legfeljebb egy alkalommal napolhatja el.

17. § (1) A Képviselő köteles, a napirendi pont tárgyalása kezdetén – közeli hozzátartozójára is kiterjedően – bejelenteni személyes érintettségét.

(2) A személyesen érintett Képviselő – érintettségének jelzése után a Képviselő-testület minősített többséggel dönt arról, hogy az érintett Képviselő részt vehet-e a napirendi ponthoz kapcsolódó döntésben szavazásban.

18. § (1) A Képviselő-testület döntéseit szavazással hozza. A határozati javaslatról a Képviselő-testület tagjai „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

(2) A szavazás nyílt vagy titkos.

(3) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46. §. (2) bekezdésében foglalt ügyekben.

(4) A Képviselő-testület bármely Képviselő javaslatára, név szerinti nyílt szavazást rendelhet el. A javaslatról a Képviselő-testület dönt.

19. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) Név szerinti szavazás esetén, a Jegyző abc rendben, felolvassa a Képviselők nevét, akik „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A szavazás eredményét a Jegyző összesíti, és ennek dokumentumait a Polgármesternek átadja. A név szerinti szavazás tényét és eredményét, a Képviselő-testület üléséről készült Jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(3) A titkos szavazás szavazólapon, és urna igénybevételével történik.

A titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket, a Jegyző látja el.

20. § (1) A javaslat elfogadásához – a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel – a jelenlévő Képviselők, több mint a felének igen szavazata szükséges (a továbbiakban: egyszerű többség).

(2) A megválasztott Képviselők, több mint a felének igen szavazata szükséges (a továbbiakban: minősített többség) az Mötv 42. § 1., 2., 5., 6., 7. és 16. pontjában foglaltak esetén, az önkormányzati képviselő kizárásához, az összeférhetetlenség, valamint a méltatlanság megállapításához, a képviselői megbízatás megszűnéséről való döntéshez, valamint az Mötv 46. § (2) bekezdés c) pontja szerinti zárt ülés elrendeléséhez, ezen meghatározottakon túl:

1. az Önkormányzat éves költségvetésének és zárszámadásának elfogadásához,

2. fegyelmi eljárás megindításához.

21. § (1) A szavazatok összeszámlálása után, a Polgármester megállapítja és kihirdeti a javaslat mellett, majd ellene szavazók, a tartózkodók és a szavazásban részt nem vett, de jelenlévő Képviselők számát, és kihirdeti a döntést.

(2) Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, a szavazást bármely Képviselő megindokolt kérésére meg kell ismételni. A szavazás megismétlésére csak közvetlenül a döntés kihirdetése után, újabb napirendi pont tárgyalása előtt kerülhet sor.

22. § (1) A Képviselő-testület ülésének időtartama maximális 3 óra lehet.

(2) Ha a Képviselő-testület ülése napirendjeinek tárgyalása 3 óránál tovább tartana, úgy a fennmaradó, meg nem tárgyalt napirendeket a következő Képviselő-testületi ülésen kell tárgyalni.

14. Az ülések jegyzőkönyve

23. § (1) A Képviselő-testület üléséről, írásbeli jegyzőkönyv készül 1 eredeti példányban. Az eredeti példányt a Tarnazsadányi Közös Önkormányzati Hivatal Tarnazsadányi Kirendeltségén kell őrizni. Az ülésről hangfelvétel is készül, melyet szintén meg kell őrizni.

(2) Az írásos jegyzőkönyv az Mötv 52. § (1) bekezdésében meghatározottakat kell, hogy tartalmazza.

(3) A Jegyzőkönyv mellékletei:

1. az ülésre szóló meghívó,

2. az előterjesztések és azok mellékletei,

3. a névszerinti szavazás névsora,

4. titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv,

5. a Képviselői kérdésre adott írásbeli válasz,

6. a jelenléti ív.

(4) A zárt ülés hangfelvétele külön jegyzőkönyvben kerül rögzítésre 1 példányban, a jegyzőkönyvre vonatkozó előírások megtartásával.

(5) A jegyzőkönyv elkészítéséről a Jegyző - a Hivatal, vagy az Önkormányzat munkavállalója útján - gondoskodik.

(6) Az érdeklődők számára a Hivatalban, ügyfélfogadási időben, biztosítani kell a hozzátartozó dokumentumokkal együtt, a Jegyzőkönyv egy példányának – a zárt ülés kivételével – a megtekintését, az adatvédelmi szabályok megfelelő alkalmazása mellett.

(7) A Képviselők vagy más felszólalók a Polgármesternél írásban kérhetik a Jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma, megítélésük szerint, nem egyezik meg az általuk előadottakkal. Ha a Polgármester a kiigazítási javaslattal nem ért egyet, a Képviselő Testület állandó, kötelező bizottsága dönt a jegyzőkönyv kiigazításáról.

15. A közmeghallgatás

24. § (1) A Képviselő-testület évente egy alkalommal, előre meghirdetett időpontban, közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek Képviselői, a helyi közügyeket érintő kérdést és javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a Hivatal hirdetőtábláján, a helyben szokásos módon kell tájékoztatni a község lakosságát.

(3) A közmeghallgatást a Polgármester vezeti és gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról.

(4) A közmeghallgatáson meg nem válaszolt kérdést és javaslatot az annak tárgyában feladat- és hatáskörrel rendelkező bizottságnak, tisztségviselőnek, ki kell adni kivizsgálás céljából. Az érintett 15 napon belül köteles, írásban válaszolni a kérdezőnek, melyről a Képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatni kell.

16. A Roma Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködés

25. § (1) A Képviselő-testület a Tarnazsadányi Roma Nemzetiség Önkormányzattal a nemzetiségek jogainak biztosítása érdekében együttműködik. Az együttműködés részletes feltételeiről megállapodást köt.

(2) Az együttműködési megállapodás tartalmazza:

a) jogszabályi hátteret

b) a nemzetiségi önkormányzat személyi és tárgyi feltételei biztosításának részletes szabályait

c) az önkormányzat és annak hivatalának kötelezettségeit a nemzetiségi önkormányzat működésével kapcsolatban:

ca) a gazdálkodó szerv bejelentési kötelezettségeit

cb) a gazdálkodó szerv által elvégzendő gazdálkodási feladatokat

cc) a gazdálkodó szerv által elvégzendő jelentési, adatszolgáltatási kötelezettségeket

cd) a gazdálkodó szerv által a nemzetiségi önkormányzat számára készítendő dokumentumokat

ce) ellenőrzésre vonatkozó előírásokat

d) a nemzetiségi önkormányzat feladatait és kötelezettségeit a gazdálkodással kapcsolatban:

da) kötelezettségvállalás

db) pénzügyi ellenjegyzés

dc) utalványozás

dd) érvényesítés

de) teljesítés igazolás szabályait

e) összeférhetetlenség szabályait.

(3) Az együttműködési megállapodás megkötésére az önkormányzat Polgármestere és a nemzetiségi önkormányzat elnöke jogosult. A Polgármester a Képviselő-testületi felhatalmazást követően, a nemzetiségi önkormányzat elnöke a nemzetiségi önkormányzati Képviselő-testület felhatalmazását követen élhet e jogkörével.

17. Az előterjesztés

26. § (1) A Képviselő-testület napirendi pontjának előterjesztője

a) Polgármester

b) bizottság

c) képviselő

d) jegyző

e) roma nemzetiségi önkormányzat elnöke, tagja

(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak előadója, törvényességéért a jegyző a felelős. Az előterjesztő az előkészítés során, a lehetőségekhez képest köteles megismerni és figyelembe venni a lakosság, a napirend témájában érintett szervek és szervezetek véleményét, javaslatát.

(3) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) az előterjesztés megnevezését;

b) az előterjesztés készítőjét;

c) az előterjesztés tárgyát;

d) a határozati javaslatot, illetve a rendelet tervezetét;

e) a határidőt, a végrehajtásért felelős megnevezését.

(4) Tájékoztató-jelentés határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.

(5) Végrehajtásért felelősként a Polgármester, az Alpolgármester, a Jegyző, a Hivatal ügyintézője, a bizottság elnöke, az önkormányzat által alapított gazdasági társaság, intézmény vezetője, vagy képviselő jelölhető meg.

(6) Az írásbeli előterjesztést az ülést megelőző 8 nappal a jegyzőnek meg kell küldeni. E nélkül az előterjesztés az ülésen nem tűzhető napirendre. Ez alól kivételt képeznek a rendkívüli testületi ülés napirendi és egyéb előterjesztései. Rendkívüli testületi ülésre önkormányzati rendelet megalkotására, vagy módosítására irányuló előterjesztést nem lehet benyújtani.

(7) A képviselők számára az ülésre szóló meghívóval együtt kell kézbesíteni az előterjesztéseket.

(8) Az előterjesztő, a Polgármester, az Alpolgármester, a Képviselő-testület bizottsága, a Képviselő-testület tagja valamint a roma nemzetiségi önkormányzat elnöke az előterjesztéshez – írásban, illetve szóban – módosító indítványt nyújthat be a képviselő-testülethez.

(9) Az írásbeli módosító indítványt legkésőbb az ülést megelőző napon 12.00 óráig írásban kell benyújtani a Polgármesternél, a Jegyző egyidejű értesítésével, a szóbeli módosító indítványt pedig a napirend tárgyalása során kell szóban előterjeszteni.

III. Fejezet

A Képviselő-testület döntései

18. A rendelet

27. § (1) A Képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendelet előkészítésénél – alapelveket, szempontokat állapíthat meg.

(2) A rendelet-tervezetet a Jegyző készíti elő. A gazdasági, pénzügyi tárgyú rendelet-tervezetek mellékleteit a gazdálkodási ügyintéző készíti elő.

(3) A rendelet-tervezet tárgyában szükséges, érdekképviseleti és egyéb szervezetekkel történő egyeztetést, véleményeztetést a Jegyző folytatja le.

28. § (1) A rendeleteket, a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló, 5/2019. (III.13.) IM rendelet (továbbiakban: IM rendelet) 11. § (2) bekezdésében foglaltak szerint kell megjelölni.

(2) A Képviselő-testület által elfogadott rendelet kihirdetése, a Hivatal székhelyének hivatalos hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel valósul meg (helyben szokásos mód).

(3) A rendeletet kihirdetési záradékkal kell ellátni.

(4) A rendeletet, törvényben meghatározottakon túl, meg kell küldeni azon szerveknek, szervezeteknek és intézményeknek is, amelyek számára az feladatot, vagy hatáskört állapít meg.

19. A határozat

29. § (1) A határozatokat, az IM rendelet 15. §-ban foglaltak szerint, kell megjelölni.

(2) A határozat tartalmazza a végrehajtásért felelős szerv vagy személy nevét, a végrehajtás határidejét.

(3) A végrehajtásért felelősek lehetnek:

1. a Polgármester, az Alpolgármester,

2. a bizottság elnöke,

3. a Jegyző.

(4) A Képviselő-testület határozatait meg kell küldeni a tisztségviselőknek, az állandó bizottságok elnökeinek, és a Hivatal tárgy szerint érintett közszolgálati tisztviselőjének.

IV. Fejezet

A Képviselő-testület szervei

20. A Polgármester

30. § (1) A Polgármester, a Képviselő-testület elnöke, megbízatását főállásban látja el. A Polgármester polgármesteri esküjének megfelelően, képviseli a Képviselő-testületet. Államigazgatási tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős.

(2) A Polgármester szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Tarnazsadány község fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a vármegyei önkormányzat, az egyházak, a helyi pártok és civil szervezetek vezetőivel.

(3) A Polgármester szervezi az önkormányzat és az állami szervek kapcsolatait és együttműködését, az önkormányzat és a külföldi partnertelepülések, szervezetek együttműködését.

(4) A Polgármester összehangolja a bizottság működését, indítványozhatja annak összehívását, a bizottság elnökét egyeztető megbeszélésre hívhatja.

(5) A Polgármester szabadságát az Alpolgármester engedélyezi, a Polgármesterrel történt egyeztetés alapján.

(6) A Polgármester feladatai – a Mötv. Polgármesterre vonatkozó előírásaiban foglaltakon kívül a Képviselő-testület működésével kapcsolatban különösen:

a) meghatározza a képviselők ülésrendjét,

b) gondoskodik – a Jegyző közreműködésével – a Képviselő-testület üléseinek előkészítéséről,

c) szervezi és ellenőrzi a Képviselő-testület határozatainak végrehajtását,

d) figyelemmel kíséri és segíti a Képviselő-testület bizottságainak tevékenységét,

e) biztosítja az Önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát,

f) minden képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad a lejárt határidőjű határozatok végrehajtásáról, illetve az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről,

g) segíti a települési képviselők, bizottságok munkáját, ellátja azokat a feladatokat, amelyeket a Képviselő-testület hatásköréből rá átruház.

h) A Polgármester irányítja az Alpolgármestert feladatai ellátásában.

i) A Polgármester a Mötv. 68. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott jogkörében eljárva döntést hozhat a Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével bármely ügyben.

j) A Polgármester együttműködik a különböző társadalmi, egyházi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel, valamint a településen jelen lévő vállalkozásokkal, vállalkozókkal, intézményekkel. Ezek vezetőitől jogszabályban előírt körben tájékoztatást kérhet, illetve tájékoztatja őket az önkormányzat fejlesztésének jelentősebb kérdéseiről, velük együttműködési megállapodásokat kezdeményezhet.

21. Az Alpolgármester

31. § (1) A Képviselő-testület, saját tagjai közül a Polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.

(2) Az Alpolgármester feladatköreit a Polgármester határozza meg. Az Alpolgármester feladatait, főállásban vagy társadalmi megbízatásban látja el.

22. A Jegyző

32. § (1) A Jegyző vezeti a közös önkormányzati hivatalt. A Jegyző a Polgármester irányításával, gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ennek keretében:

1. előkészíti a Képviselő-testületi ülést

2. a Kirendeltség közszolgálati tisztviselője útján ellátja a testület, a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

3. személyesen vagy megbízottja útján, tanácskozási joggal részt vesz a testület és bizottság ülésein,

4. jogszabálysértés esetén, törvényességi észrevételeket tesz a szavazás előtt az előterjesztés vitájában,

5. köteles jelezni a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a Polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,

6. évente egy alkalommal beszámol a Képviselő-testületnek a Hivatal tevékenységéről.

(2) A Jegyző biztosítja a Képviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit.

(3) A Jegyzőt az Aljegyző, vagy Aljegyző hiányában a Jegyző által kijelölt köztisztviselő helyettesíti és ellátja a Jegyző által meghatározott feladatokat.

(4) A Jegyzői és az Aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége esetén annak kezdő időpontjától számított legfeljebb hat hónap időtartamra a Jegyzői feladatok ellátására a Polgármester a Hivatal olyan tisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelel.

23. A Képviselő

33. § (1) A Képviselő:

1. részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében,

2. részt vesz a Képviselő-testület ülésein,

3. felszólalhat,

4. kérdéseket tehet fel,

5. szavaz a döntést igénylő ügyekben.

6. írásbeli előterjesztéseit elkészíti és a Jegyző felé benyújtja a rendes testületi ülés előtt 8 nappal.

(2) A Képviselő döntéseit kizárólag saját meggyőződése alapján hozza. Szavazatát megindokolni nem köteles, emiatt semmiféle hátrány nem érheti.

34. § (1) A Képviselőt megbízatásával összefüggő feladatainak ellátásában, a Hivatal folyamatosan segíti.

(2) A Képviselőt, a Polgármester, az Alpolgármester, a Jegyző, és a Hivatal közszolgálati tisztviselője, köteles soron kívül fogadni.

24. A Képviselő- testület állandó bizottsága

35. § (1) Az Mötv. által kötelezően létrehozandó bizottság, a Területfejlesztési és Ügyrendi Bizottság.

(2) A bizottság elnökének és tagjainak személyére a Polgármester tehet javaslatot.

(3) A bizottság elnökét és tagjait - a Polgármester előterjesztése alapján - a Képviselő-testület választja meg legkésőbb az alakuló ülésén, vagy az azt követő első ülésén.

(4) A bizottság tagjainak száma 3 fő, amelyből minimum 2 fő Képviselő.

(5) A bizottságból vissza kell hívni azt a tagot, aki a bizottság üléseiről egy naptári éven belül 3 alkalommal indok nélkül távol marad.

(6) A Képviselő-testület állandó bizottsága ellát minden olyan feladat- és hatáskört, amelyet önkormányzati döntés számára meghatároz. E körben:

1. A bizottság előterjesztést nyújthat be a Képviselő-testülethez, kezdeményezheti önkormányzati rendelet alkotását, módosítását

2. A bizottságot feladat- illetve hatáskörébe tartozó ügyekben a bizottság elnöke képviseli.

3. A bizottság előzetesen állást foglal, véleményez, javasol:

a) Tarnazsadány Községi Önkormányzat éves költségvetéséről illetve zárszámadásról szóló rendelet-tervezetről

b) a bizottság valamennyi feladatkörét érintő rendelet-tervezetről, Képviselő-testületi előterjesztésről

c) a lakosság széles körét érintő előterjesztésekről

d) a Képviselő-testület éves munkatervéről

e) a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatának felülvizsgálatáról, módosításáról

f) a bizottság feladatkörébe tartozó területen a helyi népszavazásra és népi kezdeményezésre irányuló előterjesztésekről

4. A bizottság dönt:

a) ügyrendjének megállapításáról

b) munkatervének megállapításáról.

5. A bizottság ellenőrzi határozatainak és feladatkörét érintő önkormányzati rendeleteknek és Képviselő-testületi határozatoknak a végrehajtását.

6. Kezdeményezheti a hatályos rendeletek, határozatok felülvizsgálatát, módosítását.

7. Véleményezi a kitüntetésekre tett javaslatot.

8. Eseti megbízások alapján ellátja a hatáskörébe utalt egyéb feladatokat.

9. A Bizottság látja el a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát.

10. A Bizottság vizsgálja a képviselő-testületen belüli összeférhetetlenségi és méltatlansági eseteket.

36. § (1) A bizottság a működési szabályait tartalmazó ügyrendjét – a rendelet keretei között – maga állapítja meg. A bizottsági ügyrendet a bizottság megalakulását követő 30 napon belül a Jegyzőnek meg kell küldeni. Az ügyrendjét az érintett bizottságnak folyamatosan felül kell vizsgálnia, figyelemmel a rendelet és a jogszabályok változásaira.

(2) A bizottság üléseit az elnök – az ülést megelőzően legalább három nappal – írásban, vagy telefonon hívja össze. A bizottság meghatározhatja azokat a napokat, amikor a rendes üléseit tartja.

(3) A Jegyző, - vagy az általa megbízott személy - tanácskozási joggal vesz részt a bizottság ülésén.

(4) A bizottság határozatot hoz, az ülés Jegyzőkönyvének elkészítésére a 22. §. rendelkezései az irányadók, azzal, hogy a bizottság üléséről készült Jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és 1 tagja írja alá.

(5) A bizottság működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket a Jegyző biztosítja.

37. § (1) A bizottság elnöke:

a) összehívja és vezeti a bizottság üléseit,

b) kiadmányozza a bizottság döntéseit,

c) ellenőrzi a bizottság határozatainak végrehajtását,

d) képviseli a bizottságot.

(2) A bizottság tagja:

a) részt vesz a bizottság ülésein,

b) részt vehet a bizottsági döntések előkészítésében, javasolhatja témakörök napirendre tűzését,

c) a bizottság elé kerülő témakörökkel kapcsolatban külső szakértő segítségét kérheti, javasolhatja az elnöknek a bizottság ülésére való meghívását,

d) az elnök megbízása alapján képviselheti a bizottságot.

38. § (1) A bizottság elnökének és tagjának megbízatása megszűnik:

a) lemondással,

b) a Képviselő-testület megbízatásának megszűnésével,

c) az összeférhetetlenség kimondásával.

(2) A bizottsági elnöki tisztség vagy bizottsági tagság megszűnése esetén, a Polgármester tesz javaslatot.

25. Az ideiglenes bizottság

39. § (1) A Képviselő-testület meghatározott feladat ellátására, javaslat kidolgozására bármely Képviselő javaslatára, a Polgármester előterjesztése alapján, ideiglenes bizottságot választhat.

(2) Az ideiglenes bizottság feladatát, megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a Képviselő-testület a bizottság felállításakor határozza meg.

(3) Az ideiglenes bizottság elnökének, tagjainak megválasztására, a bizottság működésére és megszűnésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

26. A tanácsnokok működése

40. § (1) A Képviselő-testület az Mötv. 34. §-a alapján tanácsnokokat választhat. A tanácsnok a Képviselő-testület által meghatározott, a település életében kiemelten jelentős ügycsoportokat felügyeli.

(2) A tanácsnokok minden év december hónapjában esedékes munkaterv szerinti képviselő-testületi ülés időpontjáig a Képviselő-testület elé terjesztik a következő évre vonatkozó éves munkatervüket. Amennyiben a tanácsnokok megbízatása év közben kezdődik, a megbízatás kezdetétől számított egy hónapon belül kell a munkatervet elkészíteni.

(3) A tanácsnokok minden év április 30. napjáig írásban beszámolnak a Képviselő-testületnek az előző évi munkatervben meghatározott célok és irányelvek betartásáról és megvalósításáról. A beszámoló javaslattételi, döntés-előkészítési célt szolgáló dokumentum.

(4) A tanácsnok részt vesz önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyek javaslattételi vagy véleményezési jogkörében zajló döntés-előkészítésben, és a meghozott bizottsági, polgármesteri vagy jegyzői döntés-előkészítő iratot javaslatával, véleményével látja el. A tanácsnok kifejezi, hogy részt vett a döntés előkészítése során, az ügyet megismerte, egyetért a meghozott döntéssel. A tanácsnok véleménye nem minősül a döntés érvényességi kellékének.

(5) A tanácsnok megbízatása megszűnik:

a) a képviselői megbízatás megszűnésével,

b) a tanácsnoki megbízatás Képviselő-testület általi visszavonásával,

c) a tanácsnoki tisztségről történő lemondással,

d) a tanácsnoki tisztség megszüntetésével.

27. Az önkormányzat hivatala

41. § (1) A Képviselő-testület Tarnazsadány Községi Önkormányzat Képviselő-testületével közösen, Közös Önkormányzati Hivatalt tart fenn, Tarnazsadányi székhellyel, Tarnazsadányi Kirendeltséggel.

(2) A Hivatal, a Képviselő-testületek által elfogadott alapító okirat, valamint a Jegyző által meghatározott és jóváhagyott belső szabályzatok alapján működik.

(3) A Hivatal biztosítja a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. § (1) bekezdésében előírtakat.

V. Fejezet

Költségtérítésre, tiszteletdíjra és természetbeni juttatásra vonatkozó szabályok

28. Költségtérítés

42. § A Képviselő-testület tagjának a Képviselő-testület képviseletében vagy megbízásából végzett tevékenységével összefüggő, általa előlegezett és számlával igazolt szükséges költségét meg kell téríteni. A Képviselői költségek kifizetését a Polgármester engedélyezi.

29. Tiszteletdíj

43. § A Képviselőt, külön önkormányzati rendelet alapján megállapított tiszteletdíj illetheti meg, amennyiben az az Önkormányzat kötelező feladatellátását az nem veszélyezteti.

VI. Fejezet

Az Önkormányzatok gazdasági alapja

44. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályai, az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a központi költségvetési törvény határozza meg.

(2) A költségvetési rendelet elfogadása a következők alapján történik:a kormány által rendelkezésre bocsátott irányelvek, a Képviselő- testület kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatainak alapos elemzése szükséges, ennek érdekében:

a) számba kell venni a bevételi forrásokat, azok bővítésének lehetőségét,

b) meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait,

c) a kielégítés alternatíváit,

d) egyeztetni kell az igényeket a célkitűzésekkel, kialakítható az egyes feladatok megvalósíthatósági sorrendje.

30. Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai

45. § Az önkormányzat gazdálkodási feladatait, a Hivatal látja el. E körben különösen:

a) a szakminisztérium által előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi az illetékes szerv részére,

b) beszedi az önkormányzat saját bevételeit,

c) igényli az illetékes szervtől a címzett és céltámogatásokat,

d) biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, s ezen belül - a nemzetgazdasági miniszter által meghatározottak szerint - kialakítja a saját könyvvitelének számlarendjét,

e) biztosítja az önkormányzat vagyonának és azon belül törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását,

f) elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárát, s azt csatolja az év végi költségvetési beszámolóhoz,

g) az önkormányzat költségvetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az önkormányzat tartozásainak és működési kiadásainak kiegyenlítéséről, illetőleg teljesítéséről.

31. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

46. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrizheti, valamint a Képviselő-testület minden év decemberében fogadja el a belső ellenőrzésről szóló tárgyévet követő év ellenőrzési tervét.

(2) A helyi önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzését a külön jogszabályok szerint, folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés és a belső ellenőrzés útján biztosítja.

(3) A belső ellenőrzést a Hivatal által megbízotti jogviszonyban álló - jogszabályban foglalt képzettséggel rendelkező - külsős személy látja el.

(4) A folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzést a Hivatal Jegyzője - előzetes értesítés nélkül - végzi el.

VII. Fejezet

Záró rendelkezések

47. § Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

48. § Hatályát veszti Tarnazsadány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (I. 25.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról.

1. melléklet a 7/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelethez

AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖTELEZŐ ÉS ÖNKÉNT VÁLLALT FELADATAI

1. támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, együttműködik e közösségekkel, biztosítja a helyi közügyekben való széles körű állampolgári részvételt;

2. erősíti a település önfenntartó képességét, feltárja lehetőségeit és hasznosítja saját erőforrásait;

3. településfejlesztés, településrendezés;

4. településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása);

5. a közterületek, valamint az önkormányzat tulajdonában álló közintézmény elnevezése;

6. egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;

7. környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás);

8. óvodai ellátás biztosítása;

9. kulturális szolgáltatás, különösen a nyilvános könyvtári ellátás biztosítása; filmszínház, előadó-művészeti szervezet támogatása, a kulturális örökség helyi védelme; a helyi közművelődési tevékenység támogatása;

10. gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások;

11. szociális szolgáltatások és ellátások biztosítása, amelyek keretében települési támogatás állapítható meg;

12. lakás- és helyiséggazdálkodás;

13. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás;

14. helyi közfoglalkoztatás;

15. helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok;

16. a kistermelők, őstermelők számára – jogszabályban meghatározott termékeik – értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is;

17. sport, ifjúsági ügyek;

18. nemzetiségi ügyek;

19. közreműködés a település közbiztonságának biztosításában;

20. hulladékgazdálkodás;

21. víziközmű-szolgáltatás, amennyiben a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat ellátásért felelősnek minősül

22. közfoglalkoztatás szervezése

2. melléklet a 7/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelethez

AZ ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETE ÁLTAL ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖRÖK
Polgármesterre átruházott hatáskörök:

1. Köztemetés elrendelése

2. gondoskodik a településen az állati hullák ártalmatlanná tételéről,

3. gondoskodik a település belterületén a kóbor ebek befogásával, őrzésével, értékesítésével vagy megsemmisítésével, továbbá az emberre egészségügyi szempontból veszélyes, valamint az állatállomány egészségét veszélyeztető betegség tüneteit mutató, vagy betegségre gyanús ebek és macskák kártalanítás nélküli kiirtásával kapcsolatos feladatok ellátásáról azzal, hogy az ehhez szükséges anyagi források rendelkezésre állása érdekében előzetes testületi jóváhagyáshoz folyamodik.

4. gondoskodik a település belterületén-a külön jogszabályban meghatározott-növényvédelmi feladatok ellátásáról és ellenőrzéséről azzal, hogy az ehhez szükséges anyagi források rendelkezésre állása érdekében előzetes testületi jóváhagyáshoz folyamodik.

5. vizsgálatra felkérheti a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséget a fogyasztói érdekvédelem és a minőségvédelem érdekében.

6. Saját hatáskörben dönthet a váratlan fellépő eseti segély megítéléséről, indokolt esetben. Saját hatáskörben dönt, a váratlan, krízisesetekkel kapcsolatos estekben.

7. Az önkormányzat költségvetésében jóváhagyott előirányzatot 2.000.000 Ft-ig módosíthatja, átcsoportosíthatja, mely éves szinten az 1.000.000 Ft-ot nem haladja meg.

8. A közszolgáltatáshoz nélkülözhető vagyon-két évet meg nem haladó-határozott időtartamú bérbeadás útján történő hasznosítása

9. A használatban, kezelésben lévő, 100.000 Ft értéket meg nem haladó ingó vagyontárgyak, vagyonértékű jog stb. értékesítése,

10. A Jegyző javaslatára, az önkormányzat javára bejegyzett elidegenítés és terhelési tilalmak törlésének engedélyezése, ha a tilalommal biztosított kötelezettség teljesítésre került.

11. Dönt a település címer, illetve névhasználati engedélyről.

12. Külön önkormányzati rendelet alapján engedélyt ad a közterület használatára.

13. A Polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerül, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

14. Önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén önállóan dönthet.

15. Az önkormányzat működőképessége érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.

16. Dönt az önkormányzat működőképessége megvédése érdekében az esetleges költségvetési forrás hiányában a felmerülő problémák kezelésében. (Kiadások kezelése, önkormányzati struktúra átszervezéséről)

Jegyzőre átruházott hatáskörök:

17. A közösségi együttélés alapvető szabályaiba ütköző magatartás szankcionálása

18. Gyermekek beiskolázási támogatása elbírálása

19. A települési lakásfenntartási támogatás elbírálása

A Hevesi Kistérség Többcélú Társulására átruházott hatáskörök:

20. Hétköznapi éjszakai és hétvégi orvosi ügyelet biztosítása

21. Családsegítő-és gyermekjóléti szolgáltatás

3. melléklet a 7/2024. (X. 4.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat szakágazati besorolása szerinti alaptevékenysége, valamint alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

1. Az Önkormányzat alaptevékenysége: Szakágazati besorolása: 8411 Közigazgatás

2. Tarnazsadány Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása: Kormányzati funkció

2.1. 011130 - Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2.2. 013320 - Köztemető fenntartás és működés

2.3. 013350 - Az Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

2.4. 013370 - Informatikai fejlesztések, szolgáltatások

2.5. 0161010 - Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti Képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

2.6. 016020 - Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

2.7. 021020 - Védelmi képességek fenntartása, fejlesztése, honvédelmi felkészítés

2.8. 032020 - Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

2.9. 041231 - Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

2.10. 041233 - Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

2.11. 041237 - Közfoglalkoztatási mintaprogram

2.12. 045120 - Út, autópálya építése

2.13. 045160 - Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

2.14. 047410 - Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

2.15. 062020 - Települési projektek és támogatások

2.16. 064010 - Közvilágítás

2.17. 066010 - Zöldterület-kezelés

2.18. 066020 - Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

2.19. 072111 - Háziorvosi alapellátás

2.20. 074031 - Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

2.21. 074032 - Ifjúság-egészségügyi gondozás

2.22. 082042 - Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

2.23. 082044 - Könyvtári szolgáltatások

2.24. 082091 - Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

2.25. 082092 - Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

2.26. 107055 - Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

2.27. 107060 - Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

2.28. 104037 - Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

2.29. 106020 - Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

2.30. 107051 - Szociális étkeztetés

2.31. 107052 - Házi segítségnyújtás

2.32. 082094 – közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés