Csokonyavisonta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2018. (III. 13.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
Hatályos: 2018. 03. 13- 2019. 05. 30Csokonyavisonta Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2018 (III.13.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
2018-03-13-tól
Csokonyavisonta Község Önkormányzata Képviselő-testületének
1/2018. (III. 13.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
Csokonyavisonta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) a. és (1) f. bekezdésében foglalt feladatkörében eljárva, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §. (1) bekezdésében meghatározott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
- §.
A rendelet hatálya
- A rendelet hatálya a képviselő-testületre és annak szerveire terjed ki.
- A rendelet meghatározza a kötelező és önként vállalt feladatok ellátásához szükséges bevételeket és kiadásokat, figyelemmel a 2018. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
- §.
A költségvetés címrendje
- A képviselő-testület a címrendet az alábbiak szerint állapítja meg.
- Csokonyavisonta Község Önkormányzata és a
- Csokonyavisontai Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban Hivatal) önálló címet alkot.
II. fejezet
A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI
- §.
A költségvetés bevételei és kiadásai
- A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szerve együttes 2018. évi költségvetését
852.128.379 Ft összes költségvetési bevétellel,
852.128.379 Ft összes költségvetési kiadással
állapítja meg.
2
Ezen belül:
a működési célú bevételt 781.809.842 Ft-ban
felhalmozás célú bevétel 0 Ft-ban
előző évi pénzmaradvány
működési 67.270.537 Ft-ban
felhalmozási 3.048.000 Ft-ban
működési célú kiadásokat 846.866.582 Ft-ban
ebből:
- a személyi juttatások kiadásait 127.690.478 Ft-ban
- a munkaadót terhelő járulékokat 21.341.114 Ft-ban
- a dologi kiadásokat 54.047.049 Ft-ban
- az ellátottak pénzbeli juttatásait 16.510.000 Ft-ban
- egyéb működési célú kiadásokat 536.885.033 Ft-ban
- Áht.-n belüli megelőlegezések kiadásai 20.792.284 Ft-ban
- az általános tartalékot 60.000.000 Ft-ban
- céltartalék 9.600.624 Ft-ban
a felhalmozás célú kiadásokat 5.261.797 Ft-ban
állapítja meg.
- §.
- Az Önkormányzat és a Hivatal bevételi és kiadási főösszegének mérlegszerű bemutatását az 1. sz. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat és a Hivatal bevételeit részletes bontásban kötelező és önként vállalt államigazgatási feladatok szerinti részletezésben a 2. sz. melléklet, kormányzati funkciók szerinti bontásban a 4/a, 5/a mellékletek tartalmazzák
- Az Önkormányzat és a Hivatal kiadásait elkülönítetten, jogcímenkénti bontásban kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti részletezésben a 3. sz. melléklet, kormányzati funkciók szerint bontásban a 4/b, 5/b mellékletek tartalmazzák.
- Az Önkormányzat felhalmozási kiadásait részletes bontásban kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti részletezésben 6. sz. melléklet tartalmazza.
- Az Önkormányzat költségvetési tartaléka 69.600.624 Ft.
- Az Önkormányzat és a Hivatal költségvetési szervének létszámkeretét a 7. sz. melléklet tartalmazza
- A Hivatal finanszírozási ütemtervét a 8. sz. melléklet tartalmazza
- Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból származó kötelezettségeit és a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény szerinti saját bevételeit a 11. melléklet tartalmazza.
3
A bevételi többlet kezelése
- §.
- A gazdálkodási év során keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak teljesülését követően esetenként dönt.
- A Hivatal a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételét az irányító szerv egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használja fel.
Általános és céltartalék
- §.
- A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 60.000.000 Ft összegben, céltartalékát 9.600.624 Ft összegben állapítja meg. A céltartalék kizárólag előre nem látható esetekben – belvízmentesítés, viharkár elhárítás stb. – használható fel. A céltartalék felhasználásáról - a képviselő-testület előtti utólagos beszámolási kötelezettséggel – a polgármester dönt.
- Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület az erre vonatkozó igény felmerülésekor dönt.
Többéves kihatással járó döntések, európai uniós
programok, projektek
- §.
A képviselő-testület többéves kihatással járó feladatról, ill. európai uniós forrásból megvalósuló programok, projektek tárgyában nem döntött.
Előirányzat- felhasználási ütemterv
- §.
A költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 9. sz. melléklet tartalmazza.
Támogatások
- §.
- Az önkormányzat által adott közvetlen támogatásokat tartalmazó kimutatást e rendelet 10. sz. melléklete tartalmazza.
4
- Az önkormányzat a lakossági és közösségi szolgáltatások támogatásáról, - amelyeket nem a helyi önkormányzati, helyi kisebbségi önkormányzati költségvetési szervek útján végeztet – 2.500.000 Ft összegben döntött.
- Az önkormányzat közvetett támogatást nyújt 4.072.000 Ft összegben, építményadó mentesség formájában.
III. fejezet
A költségvetés végrehajtásának szabályai
- §.
(1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet mellékletében átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási, bevételi és létszám-előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát nem ruházza át, azt magának fenntartja.
(2)Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(3)Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente negyedévet követő első képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.
(4) Az általános tartalék előirányzaton belül a költségvetési évet tekintve összesen 300.000 Ft felhasználását a képviselő-testület – a teljesülést követően negyedévenkénti beszámolási kötelezettséggel – a polgármester hatáskörébe utalja.
11. §
(1) A Hivatal éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a jegyző a felelős.
(2) A Hivatal éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
12. §.
(1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a testület dönt a polgármester előterjesztésére, szükség esetén a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
5
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról és a Hivatal saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő testület az (1) bekezdésben foglalt módon dönt.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
13. §
(1) Az önkormányzat és a költségvetési szerv bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók az előirányzat módosításával. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.
(2) A költségvetési szerv saját hatáskörű előirányzat módosítást csak abban az esetben hajthat végre, ha a személyi juttatások és/vagy a munkaadót terhelő járulék előirányzatból dologi kiadásokra csoportosít át. Az átcsoportosítást a képviselő-testület rendelet-módosításban hagyja jóvá.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletbe történő átvezetése, annak módosítása után használhatják fel.
(4) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül az átcsoportosításról a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.
(5) A költségvetési szerv a saját hatáskörű előirányzat módosításokról az irányító szervét félévenként tájékoztatja.
(6) Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34 § (2) bekezdése alapján a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert feladatonként nettó 15 millió forint értékhatárig az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására, és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra. A módosítást a költségvetési rendelet módosítása során át kell vezetni.
(7) Év közben az önkormányzat számára meghatározott kötött felhasználású pótelőirányzat felhasználásáról a polgármester dönt. Az előirányzat módosítást a költségvetési rendelet módosításakor át kell vezetni.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
14. §
(1) A polgármester, illetve a Hivatal vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva az engedélyezett létszám (álláshely)-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2)Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
6
Támogatási szerződés
15. §.
(1) Az 1.000.000 Ft-ot meghaladó összegű támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.
(2) A képviselő-testület a megállapodás megkötése előtt ellenőrzi a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználását, elszámolását.
(3) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás egy évig nem ítélhető meg.
16. §.
Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja.
Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások évi két egyenlő részletekben kerüljenek kiutalásra.
Szolgáltatási szerződés
17. §.
A Hivatal szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:
(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e §-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
- Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
7
(4) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(5) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a.) az ellátandó feladatot,
b.) a díjazás mértékét,
c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d.) a szerződés időtartamát,
e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Önkormányzati biztos kirendelése
18. §
(1) Ha a helyi önkormányzati költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy egyébként a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor a képviselő-testület a költségvetési szervnél az Áht. 71. §. (2) és (3) bekezdésében foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
b) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
c) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
(5) Amennyiben az önkormányzatnál időközben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek az általa fenntartott költségvetési szervek körében, az önkormányzati biztos további tevékenységére az alábbi szabályok alkalmazandók:
a.) az önkormányzati biztos tevékenységéről a képviselő-testületnek havonta köteles beszámolni,
b.) az önkormányzati biztos haladéktalanul köteles tájékoztatni a polgármestert, ha a költségvetési szervvel szemben adósságrendezési eljárást kezdeményeztek.
8
Pótköltségvetés, költségvetés módosítása
19. §
(1) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 10 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén a költségvetési rendeletet módosítani kell.
(2) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 30 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén pótköltségvetési rendeletet kell elfogadni. A pótköltségvetési rendeletnek újból meg kell állapítania a költségvetési rendeletnek az előirányzatok meghatározására vonatkozó rendelkezéseit.
Záró és egyéb rendelkezések
20. §.
(1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Csokonyavisonta, 2018. március 5.
Harasztia Attila Balla Róbert
polgármester címzetes főjegyző
Kihirdetési záradék:
A rendelet kihirdetve:
2018. március 13.
Balla Róbert
címzetes főjegyző