Beleg Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2017.(V.23.) önkormányzati rendelete

az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól

Hatályos: 2017. 07. 01- 2021. 01. 31

Beleg Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § a)-b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. A rendelet hatálya


1. §


A rendelet hatálya Beleg Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) illetékességi területén történő házasságkötés, valamint gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás során az e rendeletben meghatározott szolgáltatást igénybe vevőkre, valamint a Segesdi Közös Önkormányzati Hivatalnál közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvezetőkre terjed ki.



2. Értelmező rendelkezések


2. §


E rendelet alkalmazásában:

  1. anyakönyvi esemény: a házasságkötés;
  2. alapszolgáltatásos szertartás: az anyakönyvvezetőnek az anyakönyvi-, illetve családi esemény során jogszabályban rögzített eljárása és szövege, valamint a hivatali helyiség használata az esemény alatt;
  3. családi esemény: gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás;
  4. hivatali munkaidő: a Segesdi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkarend;
  5. hivatali helyiség: az Önkormányzat házasságkötő terme. Amennyiben a házasságkötésre, vagy családi esemény megtartására kijelölt hivatali helyiség műszaki, technikai vagy egyéb ok miatt nem áll rendelkezésre, abban az esetben megfelelő helyiség biztosításáról a jegyző gondoskodik;
  6. ünnepélyes szertartás: az anyakönyvvezetőnek az anyakönyvi-, illetve családi esemény során jogszabályban rögzített eljáráson és szövegen felül nyújtott szolgáltatása, a házasulók, valamint a családi eseményen részt vevők kérésének figyelembevételével;



3. A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő események engedélyezésének szabályai


3. §


(1) Anyakönyvi-, illetve családi eseményt hivatali munkaidőben és hivatali munkaidőn kívüli időben az Önkormányzat házasságkötő termében (Beleg, Kossuth utca 97.) lehet lebonyolítani.


(2) A hivatali helyiségen kívül anyakönyvi-, illetve családi esemény tartását a jegyző akkor engedélyezheti, ha a külső helyszín alkalmas az anyakönyvi-, illetve családi esemény méltóságteljes, ünnepélyes lebonyolítására és a jogszabályban előírt feltételek biztosítására, továbbá az e rendeletben meghatározott díjat megfizetik.


(3) Anyakönyvi-, illetve családi esemény hivatali helyiségen kívüli helyszínen való tartásának engedélyezése iránti kérelmet az esemény tervezett időpontját megelőző 30 nappal előbb írásban kell benyújtani a jegyzőhöz.


(4) Az anyakönyvvezető meggyőződik a külső helyszín alkalmasságáról.


(5) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi-, illetve családi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a már előjegyzésbe vett anyakönyvi-, illetve családi eseményekre, azok lebonyolítását az engedélyezendő hivatalon kívüli esemény nem veszélyeztetheti.


4. §


(1) Az önkormányzati intézményekben tartandó anyakönyvi-, illetve családi eseményt az intézményvezető vagy az általa kijelölt személy írásbeli jóváhagyása után tervezheti az anyakönyvvezető.


(2) Családi eseményt csak hivatali munkaidőn kívül lehet tartani.



4. Az anyakönyvi-, illetve családi események díjazása


5. §


(1) Az Önkormányzat hivatali munkaidőben térítésmentesen biztosítja az anyakönyvi esemény lebonyolításához alkalmas hivatali helyiséget.


(2) Az anyakönyvi-, illetve családi esemény házasságkötő teremben, hivatali munkaidőn kívüli, valamint hivatali helyiségen kívüli lebonyolításának díját e rendelet 1. melléklete tartalmazza.


5. Díjfizetésre vonatkozó szabályok


6. §


(1) A hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi-, illetve családi esemény esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként a Segesdi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Hivatal) részére, az 1. mellékletben meghatározott díjat kell fizetni.


(2) Az (1) bekezdésekben meghatározott díjat az anyakönyvi-, illetve családi eseményt megelőző 15. napig be kell fizetni a Közös Hivatal pénzforgalmi bankszámlájára, vagy a házipénztárába. A befizetés tényét az anyakönyvvezető felé igazolni kell.


(3) Az anyakönyvi-, illetve családi esemény elmaradása esetén a befizetett díjat a kérelmező részére, az anyakönyvvezető írásos jelzése alapján a Közös Hivatal visszautalja.


(4) Rendkívüli körülmények esetén, így különösen akkor, ha valamelyik fél

  1. közeli halállal fenyegető egészségi állapota miatt,
  2. büntetés-végrehajtási intézetben fogvatartott,
  3. mozgáskorlátozottsága miatt,
  4. orvosi igazolással alátámasztott súlyos egészségi állapota vagy kora miatt

különös erőfeszítés lenne számára az anyakönyvvezető hivatali helyiségében való megjelenés, a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi-, illetve családi esemény díjmentes.


(5) Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés, házasságkötést megerősítő szertartás) hivatali helyiségen kívül történő megkötéséért, illetve megtartásáért fizetendő díj mértéke, független a házasság, egyéb családi esemény megkötésének, illetve megtartásának napjától.



6. Az anyakönyvvezető és egyéb közreműködő díjazása


7. §


Az anyakönyvvezetőt hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi-, illetve családi eseménynél történő közreműködése esetén, eseményenként a Közös Hivatal részére megfizetett díjon felül


a) „alapszolgáltatásos” szertartás esetén bruttó 5.000 Ft,

b) ünnepélyes szertartás esetén bruttó 10.000 Ft díjazás illeti meg.



7. Záró rendelkezések


8. §


(1) Ez a rendelet 2017. július 1. napján lép hatályba.


(2) E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentetett házassági szándék, valamint családi esemény alapján indult eljárásokban kell alkalmazni.


9. §


Hatályát veszti Beleg Község Önkormányzata Képviselő-testületének az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól szóló 10/2015. (V. 5.) önkormányzati rendelete.



                        Tamás Csaba                                                dr. Varga Katalin

                        polgármester                                                         jegyző



Kihirdetve: 2017. május 23.



                                                                        dr. Varga Katalin

                                                                                   jegyző

1. melléklet a 12/2017. (V. 23.) önkormányzati rendelethez



A Közös Hivatal részére fizetendő díjak


1.

Hivatali munkaidőben, a hivatali helyiségben tartott anyakönyvi eseményért az ügyfél által fizetendő díj.


ingyenes

2.

Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás) hivatali munkaidőn túli – hétköznapi és szombati napokon – történő megkötéséért, illetve megtartásáért az ügyfél által fizetendő díj.


20.000 Ft

3.

Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás) hivatali munkaidőn túli – vasárnap és ünnepnapokon – történő megkötéséért, illetve megtartásáért az ügyfél által fizetendő díj


30.000 Ft

4.

Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás) hivatali helyiségen kívül történő megkötéséért, illetve megtartásáért az ügyfél által fizetendő díj


35.000 Ft


Általános indokolás



Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. §-a értelmében, felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben határozza meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés engedélyezésének szabályait, valamint rendeletben állapítsa meg a hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként az önkormányzat részére, valamint az anyakönyvvezető részére fizetendő díj mértékét.



Részletes indokolás



1. – 2. §-okhoz


Az 1. § rögzíti, hogy a rendelet hatálya a Beleg Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) illetékességi területén történő házasságkötés, valamint gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás során a rendeletben meghatározott szolgáltatást igénybe vevőkre, valamint a hivatalnál közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvvezetőkre terjed ki.

A 2. § a rendeletben használt, alkalmazott fogalmakat magyarázza meg.



3. – 4. §-okhoz


A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő anyakönyvi-, illetve családi esemény engedélyezésének szabályait tartalmazza, kimondva azt, hogy hivatali helyiségen kívül anyakönyvi-, illetve családi esemény tartását a jegyző akkor engedélyezheti, ha a külső helyszín alkalmas a jogszabályban előírt feltételek biztosítására.

A 4. §-ban kerül rögzítésre az, hogy családi esemény kizárólag hivatali munkaidőn kívül tartható.


5. – 6. §-okhoz


Az anyakönyvi- és családi események díjazására vonatkozó szabályokat határozza meg a rendelet, az 1. mellékletre történő utalással. Rögzíti a jogszabály a díjfizetés eljárási szabályait is.


7. §-hoz


Az anyakönyvvezető díjazását határozza meg.


8. – 9. §-okhoz


A hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmazza.