Zics Önkormányzat Képviselő-testületének 14/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2013. évi költségvetésének módosítása

Hatályos: 2014. 03. 19- 2021. 03. 07

Zics Község Önkormányzata Képviselő-testületének

a 14/2013. (XII. 20.), 4/2014. (II. 28.) rendelettel módosított

1/2013. (II.15.)

RENDELETE

az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről


Az önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. § (1) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló többször módosított 2001.évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban Mötv.) 143. § (4) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2013. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya a 2013. évi költségvetési gazdálkodás vonatkozásában Zics Község Önkormányzatának Képviselő-testületére terjed ki.


2. §


(1)     Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a [1]1.sz. melléklet tartalmazza.


(2)     Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a [2]4. sz. melléklet tartalmazza.


(3)     Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a [3]5.sz. melléklet tartalmazza.



[4](4)  Az önkormányzat -elemi költségvetés szerinti- költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2.sz. melléklet tartalmazza.


A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


[5](1)    A Képviselő-testület a helyi önkormányzat 2013. évi költségvetését 105.492 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


                              95.492 eFt tárgyévi bevétellel,

                              10.000 eFt előző évi pénzmaradvány igénybevételével,

                            105.492 eFt tárgyévi kiadással, ezen belül

                                       74.667 eFt működési célú bevétellel,

                                       84.101 eFt működési célú kiadással,

                                         9.434 eFt működési célú egyenleggel (finanszírozási bevétellel)

                                                                     20.825 eFt felhalmozási célú bevétellel,

                                       21.391 eFt felhalmozási célú kiadással,

                                                  566 eFt felhalmozási célú egyenleggel, (finanszírozási bevétellel)

          állapítja meg.



  1. [6]A költségvetésben jelentkező 566 eFt tárgyévi felhalmozási célú hiányt és 9.434 eFt működési célú hiányt a képviselő-testület az előző évi pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza.


  1. Az önkormányzat az állami támogatáson belül 14.090 eft összegű kiegészítő támogatást tervez melyre pályázatot nyújt be a Magyarország 2013.évi központi költségvetéséről szóló 2012.évi CCIV. törvény 4. számú melléklet IV. pontjában szereplő, helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásra.


(4)        Az önkormányzatnak 2013. évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


(5)       [7] A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                                       74.667 eFt

a működési célú pénzmaradvány                                                    9.434 eFt

működési költségvetés tárgyévi kiadás                                         84.101 eFt

ebből:

- a személyi juttatások kiadásai                                 28.558 eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                              4.650 eFt

        - a dologi kiadások                                                    23.774 eFt

        - ellátottak pénzbeli juttatása                                              0 eFt

        - egyéb működési célú kiadás                                    26.619 eFt

        - az általános tartalék                                                      400 eFt

        - a céltartalék                                                                  100 eFt



a felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel                                          20.825 eFt

a felhalmozási célú pénzmaradvány                                                             566 eFt

a felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás                                           21.391 eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                                                  21.391 eFt

                                    - egyéb felhalmozási célú kiadások                                                          0 eFt


(6)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási célú /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az [8]3. és  [9]4. sz. melléklet szerint állapítja meg.


(7)     Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2013. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 2 fő.


(8)       A közfoglalkoztatottak éves létszáma 23 fő.


Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az 1. sz. melléklet tartalmazza.



Az önkormányzat kiadásai

5. §


A képviselő-testület a 2013. évi költségvetés kiadásait és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát az l. sz. melléklet szerint állapítja meg.



Tartalékok

[10]6. §


Az önkormányzat 500 eFt tartalékot képez, melyből 400 eFt az általános tartalék, 100 e Ft pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő testület rendelkezik.


Több éves kihatással járó feladatok

7 §


Az önkormányzat több éves kihatással járó kötelezettsége nincs.


8. §


(1)     Az előirányzat felhasználási tervet a [11]9. sz. melléklet tartalmazza.


(2)     A 2013. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 6. sz. melléklet tartalmazza.


(3)     Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása az Önkormányzatnak 2013.évben nincs.


  1. A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a [12]11.sz.melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a [13]10.sz.melléklet tartalmazza.


A 2013. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

9. §

(1)       A gazdálkodás során az év közben keletkezett bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület dönt.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 1.500.000.-Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


  1. A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó szabad pénzeszköz felhasználásáról a képviselő-testület esetenként dönt.



(4)     Az önkormányzat előirányzatai -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatóak. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(5)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(6)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 100 eFt összeghatárig a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


  1. Az önkormányzatnál jutalmazásra (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az elemi költségvetésben megállapított eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-áig vállalható kötelezettség.



[14](8) Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV.törvény 107.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések

szociális ellátások, segélyek



ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

10. §

(1)       A Képviselő-testület tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2013.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.






(2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.



Zics, 2013. február 14.






                         Fellinger János                                             Dr. Szűts Dóra
                           polgármester                                                       jegyző






Záradék:


Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a mai napon hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Zics, 2014. február 28.


                       


                        Fellinger János                                                                     Dr. Szűts Dóra

                        polgármester                                                                               jegyző































Indokolás

Zics Község Önkormányzata

1/2013. (II.15.) sz. költségvetési rendeletéhez


Az Országgyűlés a 2012. évi CCIV.. törvénnyel elfogadta a 2013 évi költségvetés alapját képező Magyarország 2013.évi központi költségvetését.


Magyarország számára kedvezőtlen, bizonytalan nemzetközi pénzügyi, gazdasági környezetben készült a 2013. évi költségvetés. Az euró zóna néhány tagállamának pénzügyi nehézségei erősítik a pénzpiacok bizonytalanságát, ami Magyarország számára külső kockázatot jelent. Az államadósság csökkentése továbbra is fegyelmezett pénzügypolitikát és jelentős tartalékképzést követel meg.


Az elmúlt időszakban a Kormány egy elhúzódó pénzügyi-gazdasági válsággal terhelt külgazdasági környezetben csökkentette az államadósság mértékét, miközben az államadósság visszaépülését megakadályozó munkaerő-bővítésen alapuló és növekedésorientált strukturális reformokat hajtott végre. Az első Széll Kálmán Tervvel elérték, hogy a reálgazdaság is növekedni tudjon, miközben hosszú távon fenntarthatóvá tette az államháztartás egyensúlyát.


Magyarország a 2013. évi uniós és az ehhez kapcsolódó hazai források összegeinek meghatározásával a 2007-2013. évi programozási periódus utolsó évébe érkezett, mely a kötelezettségvállalási keretek 2015. évi kifizetése szempontjából is feszített tervezést igényel. A támogatási források felhasználása – nagyságrendjénél fogva – alapvetően befolyásolja a makrogazdasági paraméterek teljesülését.

Elsődleges cél, hogy az Európai Bizottság hét évre hazánk számára biztosított kötelezettségvállalási kereteit az ország maximálisan le tudja kötni. Ezt szem előtt tartva a Kormány folyamatosan napirenden tartja, és döntéseket hoz annak érdekében, hogy a Nemzeti Stratégiai Referenciakeret (Új Széchenyi Terv) fejlesztési forrásait mind hatékonyabban és gyorsabban lehessen felhasználni. Ezt a célt szolgálta a 2011. év végi, a 2012. évi egyes operatív programok közötti, illetve azokon belüli átcsoportosításokkal kapcsolatos kormánykezdeményezés, a 2011-2013. évi akciótervek módosítása, és számos intézményrendszert, döntéshozatalt érintő, többlet-kötelezettségvállalást lehetővé tevő, projektmegvalósítást nyomon követő intézkedés.

A 2013. évi uniós támogatásokhoz kapcsolódó államháztartási társfinanszírozás összegei mindezek figyelembevételével kerültek meghatározásra. A felülről nyitott uniós előirányzatok szintén azt garantálják, hogy ne legyenek se pénzügyi, se szabályozási akadályai az uniós források felhasználásának. Az uniós forrásokhoz kötelezően biztosítandó államháztartási (központi költségvetési) finanszírozás továbbra is prioritásként biztosított az egyes fejezetek költségvetésében.

A 2007-2013. közötti időszak támogatásainak felhasználási adatai közül kiemelendők – átfogó fejlesztéspolitikai jellegük és a rendelkezésre álló európai uniós forrás nagyságrendje miatt – a strukturális alapok és a Kohéziós Alap forrásait magában foglaló Nemzeti Stratégiai Referenciakeret (NSRK), valamint az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap forrásainak felhasználását meghatározó Darányi Ignác Vidékfejlesztési Program (DIVIP) támogatásai. Az NSRK, a DIVIP programjainak, projektjeinek kifizetése a gyorsítás érdekében tett kormányzati intézkedések nyomán 2013-ban várhatóan növekszik.


Néhány mutató alakulása 2010-2013 években:

                                                                       2010    2011    2012   2013

                                                                       tény     tény          várható

GDP növekedés %                                        1,2         1,7     0,1       1,6

Infláció %                                                      4,9         3,9     5,2       4,2

Folyó fiz.mérleg

egyenleg a GDP %-ában-                              2,1      1,4       3,4       4,1

Államháztartás hiánya

a GDP-%-ában                                              -4,3      4.2.      -2,5      -2,4


2013.évi önkormányzati támogatások szabályozása:

Az önkormányzatok részére megállapított támogatások összetétele és nagysága 2013. évben teljesen átalakult.

A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:

A települési önkormányzatok működésének támogatásán belül a

  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatására 22.261 forint/hektár összeget
  • Közvilágítás fenntartásának támogatása, mely a 2011.évi teljesített kiadás figyelembevételével a  településkategóriánként számított átlagos, a településen kiépített kisfeszültségű hálózat egy kilométerre jutó kiadási szint figyelembevételével történik.
  • Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása a 2011.évi nettó kiadási szint figyelembevételével történik.
  • Közutak fenntartásának támogatása szintén a 2011.évi kiadási szint korrekciója alapján kerül sor.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása 2.700.-forint/fő, de településenként legalább 3.000.000 forint.


A fenti támogatások összegeit -az egyéb önkormányzati feladatok támogatása kivételével- csökkenti az önkormányzatok elvárt bevétele. Az elvárt bevétel a 2011.évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti, ez a beszámítási összeg. Zicsen ez 276 ezer forintot jelent.



A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatására az alábbi címen igényelhető támogatás:

  • Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése címén a rendszeres szociális segélyre a lakásfenntartási támogatásra kifizetett összeg 90%-a igényelhető. A foglalkoztatás helyettesítő támogatás után 80%, az időskorúak járadéka után 90% támogatás igényelhető. Az óvodáztatási támogatás 100%-át a központi költségvetés megtéríti.
  • Hozzájárulás pénzbeli szociális ellátásokhoz járó állami támogatás elsősorban a helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátáshoz, a közfoglalkoztatás saját önrészének biztosításához kapcsolódik.


A települési önkormányzatok kulturális támogatása jogcímen az alábbi támogatásra vagyunk jogosultak:

  • Nyilvános könyvtári ellátási és a közművelődési feladatokhoz való hozzájárulás összege 1.140.-forint/fő.


A helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok köre jelentősen nem változott.

A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatása szolgál többek között az önkormányzatok működőképességének megőrzését biztosító támogatásra.



Részletes indokolás


BEVÉTELEK:


Működési bevételek:


Helyi adókból 1.450 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból és a magánszemélyek kommunális adójából származik.


Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 44 millió forint bevétele várható. Ennek elosztása az előző évhez képest átalakult, az indoklási részben már jelzettek szerint. A támogatás összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.


Felhalmozási és tőke jellegű bevételek


Fejlesztési célú támogatásértékű bevételre 1.394 eFt-ot terveztünk, mely a Kazán program támogatási összege.



Átengedett központi adók, támogatások:

Az átengedett központi adók összetétele leszűkült, megszűnt a személyi jövedelemadó településre kimutatott összeg 8 %-a amely az önkormányzatnál maradt, és a gépjármű adóból csak 40% illeti meg a települési önkormányzatot.


Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 44 millió forint bevétele várható. Ennek elosztása az előző évhez képest átalakult, az indoklási részben már jelzettek szerint. A támogatás összegeit a 11.sz.melléklet tartalmazza.


A rendelet tervezetben  az állami támogatáson belül 14.090 eft összegű kiegészítő támogatást terveztünk melyre pályázatot kívánunk benyújtani a Magyarország 2013.évi központi költségvetéséről szóló 2012.évi CCIV. törvény 4. számú melléklet IV. pontjában szereplő, helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatásra, mivel a jelenlegi állami támogatások nem nyújtanak fedezetet a kötelező feladatokra sem.




Az önkormányzat 2012. évi pénzmaradványa várhatóan 5.581 e Ft.


Hitel felvételt 2013 évben nem terveztünk.



KIADÁSOK:


A tervezéshez a 2013. évi költségvetési koncepció, a vállalt kötelezettségek, a szociális törvényből és az önkormányzati rendeletből adódó feladatok szolgáltatták az alapot.

A kötelező alapfeladatok ellátása jelentősen behatárolja az önkormányzat mozgásterét.


Önkormányzati jogalkotás kiadásai:

A személyi juttatások között a polgármester tiszteletdíját és annak járulékait vettük figyelembe.


Igazgatási szakfeladat kiadásai:

A személyi juttatások között a hivatalsegéd munkabérét és járulékait vettük figyelembe.


A dologi költségek között terveztük a helyi hivatal működtetési kiadásait, a számlavezető pénzintézet által felszámított bankköltség összegét, a közművek költségeit, a postaköltséget, a tárgyi eszközök karbantartását.


Egyéb folyó kiadások közt szerepel az önkormányzati ingatlanok vagyonbiztosításának, valamint a ruházati költségtérítés, az étkezési utalványok és a telefonhasználat után fizetendő kifizetői adó összege.


Ezen a szakfeladaton terveztük meg a hagyomány szerint évente megrendezésre kerülő falunap, az idősek napi ünnepség költségeit.


A hivatali feladatok ellátására, mint kötelező alapfeladatra a Tab Város Önkormányzatával megkötött megállapodás alapján biztosítani kell a pénzeszközátadást. A hivatali munkára –5.299 eFt átadását terveztük.


Tartalékok:

2013. évre tartalékként 500 eFt-ot irányoztunk elő, ebből 400 eFt-ot általános tartalék és 100 eFt összegben céltartalékot.


Egyéb szakfeladat kiadásai:

A személyi juttatások a közmunkások és a falugondnok bérét és azok járulékait tartalmazzák.


A dologi kiadásokban terveztük a közvilágítást, a közkifolyók vízdíját, a különféle szolgáltatások díjait és ezek ÁFA-ját, az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok karbantartásának, a köztemető fenntartásának költségeit.


A kötelező alapfeladatok ellátására – mint az általános iskolai és az óvodai nevelés Tab Város Önkormányzatával megkötött megállapodások alapján biztosítani kell a pénzeszközök átadását. Az alsó tagozatos gyermekek után 187 eFt, a felső tagozatos tanulók után 187 eFt. Iskolai étkeztetésre 300 e Ft-ot, úszásoktatásra 98 e Ft-ot adunk át Tab Város Önkormányzatának.

Az Óvoda-Iskola Társulásnak 6000 eFt-ot, háziorvosi alapellátásra 1.000 eFt-ot, háziorvosi ügyeletre 800 eFt-ot, család-és nővédelemre 591 eFt-ot terveztünk átadni.

A „Koppány-Völgye KEK” Egészségügyi és Szolgáltató Nonprofit Kft-vel történő megállapodás alapján 1.041 eFt működési célú pénzeszköz átadást terveztünk.

Működési célú pénzeszköz átadásként jelentkezik még a Hulladékgazdálkodási Konzorcium, a Zics Faluért Alapítvány, a Falugondnoki Egyesület és a Tabi Fúvószenekari Egyesület támogatása.

A fenti támogatások összegét e rendelet 5. számú melléklete tartalmazza.



Közmunka program:


Önkormányzatunk a 2013. évi közfoglalkoztatás kertében a 2012. évben indult  mezőgazdasági projektet tervezett, melynek időtartama 2013. március 1-től – 2013. december 31-ig tart, 22 fő bevonásával.

Ezen kívül önkormányzatunk még 2012. novemberében kérelmet nyújtott be a „Bio- és megújuló energiafelhasználás startmunka mintaprogram támogatása (kazánprogram) céljából.

A projekt támogatására Zics Község Önkormányzata és a Somogy Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ hatósági szerződést kötött. A hatósági szerződés alapján a támogatás időtartama 2013. január 1-től – 2013. november 30-ig tart.

A közfoglalkoztatottak bérköltségének támogatása 100 %-os.



Szociális kiadások alakulása:

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.


Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


A szociális törvény értelmében a rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások döntő többsége esetében a támogatások mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének bizonyos százalékában van megállapítva.


Jegyzői, polgármesteri, illetve testületi hatáskörben marad továbbra is az aktív korúak ellátása, a lakásfenntartási támogatás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, az óvodáztatási támogatás, a méltányossági közgyógyellátás, a méltányossági ápolási díj, a kiegészítő gyermekvédelmi támogatás, az átmeneti segély, a temetési segély, a szociális kölcsön, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíj, nyári gyermekétkeztetés.


Évek óta folyamatosan növekvő rezsi és megélhetési költségek, és a szociális ellátások már négy éve változatlan mértéke, valamint a béreknek az inflációnál lényegesen kisebb mértékű emelkedése, az adójóváírás kivezetése egyre nagyobb terhet ró a családokra, így a szociális rászorultságtól függő ellátások iránt várhatóan egyre nagyobb igény jelentkezik. Ez az ellátásra jogosultak egyre emelkedő számában is meg fog mutatkozni.


A  szociális és gyermekjóléti ellátások terén jelentős változások várhatók 2013. évben.


A pénzbeli ellátások terén fontos változás, hogy egyes segélyek kikerülnek a jegyző hatásköréből: a járások kialakításáról, valamint egyes ezzel összefüggő törvények  módosításáról szóló törvény alapján 2013. január 1-jétől a normatív ápolási díjról, az időskorúak járadékáról, alanyai és normatív közgyógyellátásról a járási kormányhivatalok fognak dönteni.


A jegyzői hatáskörben levő segélyek a jövőben „létalapként” egyesülnek. E kategória egységesebb rendszerként fogja össze a jelenlegi jövedelemhez, vagy különböző élethelyzetekhez kapcsolódó támogatásokat (megtartva ugyanakkor az egyes élethelyzetek különbözőségéből eredő eltéréseket). 


Pénzbeli és természetbeni juttatások


Az aktív korúak ellátása, lakásfenntartási támogatás:

A szakmai elképzelések szerint a létalap:

- alaptámogatási komponense nyújtana segítséget a kellő jövedelemmel nem rendelkező háztartásoknak úgy, hogy jövedelmüket egy meghatározott szintig kiegészíti (azaz ide tartozna mostani foglalkoztatást helyettesítő támogatás, illetve a rendszeres szociális segély), 

- kiegészítő támogatási komponense foglalná magába a háztartás társadalmilag elismert egyéb szükségleteinek biztosításához nyújtott támogatásokat (pl. a lakásfenntartási támogatást).

A létalapként nyújtott ellátásokat önkormányzati szinten (a képviselőtestület hatáskörében) már csak egy, ún. krízisellátás egészítheti ki, amely az egyének, háztartások egyedi, átmeneti jellegű krízishelyzetének megoldását segíti. 


2013. évben a normatív alapon nyújtott lakásfenntartási támogatás esetén az egy négyzetméterre eső lakásfenntartási költség (mely a folyósítandó támogatás mértéként jelentősen meghatározza) változásával nem kell számolnunk.

Zics Község Önkormányzatának képviselő-testülete helyi rendeletben szabályozza a méltányossági ápolási díjra, az átmeneti segélyre, a szociális kölcsönre, a temetési segélyre, a méltányossági közgyógyellátásra, rendkívüli gyermekvédelmi támogatás vonatkozó jogosultsági feltételeket.

Ezen ellátások tervezésnél számolnunk kell a gazdasági válság következtében növekvő munkanélküliséggel, továbbá a családok növekvő megélhetési nehézségeivel.

Erre figyelemmel a 2013. évben a 2012. felhasználáshoz képest kis mértékű növekedéssel számoltunk.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény: 2012. szeptember 30. napjától változott a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény. A jogszabályváltozás szerint a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek Erzsébet utalvány formájában részesülnek a támogatásban, mely utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

2012. évre a jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás 5800.-Ft volt, mely támogatási összeg 2013. évben változatlan marad.

A település tekintetében a 2013. évre 32 gyermek támogatásával terveztünk.

A települési önkormányzat jegyzője annak a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeknek a szülője részére, aki a három,- illetve a négyéves gyermekét beíratta az óvodába, továbbá gondoskodik gyermeke rendszeres óvodába járatásáról, és akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága fennáll pénzbeli támogatást folyósít (óvodáztatási támogatás). A támogatás megállapításának további feltétele, hogy a gyermek törvényes felügyeletét ellátó szülő a jegyzői eljárásban önkéntes nyilatkozatot tegyen arról, hogy gyermekének hároméves koráig legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be sikeresen. A pénzbeli támogatás összege a 2012. évhez hasonlóan 2013. évben gyermekenként első alkalommal 20.000.-Ft, ezt követően esetenként és gyermekenként 10.000.-Ft.

2013. évben 2 gyermek óvodáztatási támogatásával számoltunk.


A rászoruló gyermekek nyári étkeztetéséről szóló kormányrendelet 2011. évben jelentősen átalakította a nyári gyermekétkeztetés rendszerét, melyre tekintettel A 2013. évi támogatás elosztásának részletes szabályairól az illetékes miniszter várhatóan 2013. év tavaszán rendeletet ad ki.

A 2013. évben 35 gyermek nyári étkeztetésével számoltunk.



Felhalmozási kiadások:


Kazán program:

2013 januárjában indult 2013 novemberéig folytatódó, közmunka program keretén belül megvalósuló biomassza kazán építése Zics Község óvoda és könyvtár épületében. Mivel az épületben jelenleg gáz fűtés van, amely nagyon költséges, ezért szeretnénk egy gazdaságosabb, fenntarthatóbb, környezet-barát és megújuló energiára épülő fűtési rendszerre átváltani.

A program 2013.évre eső beruházási összege 1.960 eFt. Az önerő összege 566 eFt.


A 2013. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:

Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe.


Több éves kihatással ráró kiadások indoklása:

Az önkormányzatnak nincs több éves kihatással járó ügylete.


Az Európai Uniós támogatásával megvalósuló beruházások alakulása:

Az önkormányzatnak 2013. évben nincs Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházása.




Zics, 2013. február 14.



                                                                                                Fellinger János
                                                                                                  polgármester


I N D O K O L Á S

a 14/2013. (XII.20.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1/2013.(II. 14.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2013. évi költségvetését.


Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:



  • A rendeletből kivezetésre került Tab Város Önkormányzatának iskolára, iskolai étkezésre és úszásoktatásra átadott 772 eFt,  amelyet 2013-ban nem kell fizetni.


  • 2013. május hónaptól a hivatali működésre biztosított állami támogatás 1.633 eFt-tal nőtt, ezzel együtt a hivatalra átadott működési célú pénzeszköz ugyanennyi összeggel nő.


  • A 97/2013. (VII.23.) sz. képviselő-testületi határozat alapján 200 eFt kamatmentes kölcsönt biztosítottunk a Zics Község Roma Nemzetiségi Önkormányzatának „Hagyományőrző nap” megrendezésére, amely 2014-ben kerül visszafizetésre.


  • Szerkezetátalakítási tartalékból folyósított támogatás címén 276 eFt-ot folyósítottak az önkormányzat számára, az egyéb működési célú központi támogatás összege ezzel az összeggel nő.


  • A nyári gyermekétkeztetésre kapott állami támogatás (713 eFt) a rendelet tervezetben az egyes jövedelempótló támogatásokból a központosított előirányzatok közé került.


  • Az állami támogatásoknál az egyes jövedelempótló támogatás külön sorban lett feltüntetve. A természetbeni gyermekvédelmi támogatás állami támogatása (528 eFt) az egyes jövedelempótló támogatás sorból átcsoportosításra került az egyéb működési célú központi támogatások közé.


  • A költségvetési szerveknél foglalkoztatottak 2013.évi kompenzációjára 168 eFt állami támogatást kapunk.


  • Miklósi Község Önkormányzatától létszámcsökkentési elszámolás címén 322 eFt   működési célú támogatást kaptunk.


  • Kistérségi Társulásnak gyermekjóléti szolgálatra  99 eFt, családsegítésre 105 eFt fizetési kötelezettségünk keletkezett.


  • START mezőgazdasági projekten belül 18.454 eFt összegben tenyészállatot, nagyértékű tárgyi eszközöket, traktort stb. vásároltunk, így a felhalmozási kiadás és a felhalmozási átvett pénzeszköz ezzel az összeggel nő, a dologi kiadás és a működési célú átvett pénzeszköz ezen összeggel csökken.



  • A falugondnoki szolgálat 2012.évi támogatásának felülvizsgálata során 1.497 eFt visszafizetési kötelezettségünk keletkezett, ezen felül késedelmi kamatra 143 eFt-ot, jogtalan igénybevételi kamatra 203 eFt-ot  kell utalnunk az Államkincstárnak.


  • Az önkormányzat 10 eFt értékben DRV részjegyet vásárolt előző évi pénzmaradvány terhére.


  • 93/2013.(VII.23.) sz. képviselő-testületi határozat alapján 35 eFt értékben üzletrészt vásároltunk ZŐŐD Kft-ben előző évi pénzmaradvány terhére.


  • A dologi kiadás óvodára 150 eFt-tal, mozgókönyvtárra 88 eFt-tal, falugondnoki szolgálatra 1.400 eFt-tal nő.


  • Az óvoda épületének felújítására tervezett 2.200 eFt kivezetésre került a rendeletből, felhalmozási célú pénzmaradvány ezzel az összeggel csökken.


  • Közösségi közlekedés pályázatra 45 eFt felhalmozási célú támogatást kaptunk, felhalmozási célú pénzmaradvány ezzel az összeggel csökken.


  • A Somogy Megyei Munka-és Tűzvédelmi Társulásnak 57 eFt működési célú támogatást adtunk át.


  • A R.-ben az államháztartáson belül háziorvosi alapellátásra átadott pénzeszköz (1.000 eFt) átkerült az államháztartáson kívülre átadott pénzeszközökhöz.


  • A rendelet-tervezet összességében 10.000 eFt előző évi pénzmaradvány igénybevételt tartalmaz.



Zics, 2013.12.19.



                                                                                          Fellinger János

                                                                                             polgármester



I N D O K O L Á S

a 4/2014. (II.28.) rendelethez


A Képviselő-testület az 1/2013.(II. 14.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2013. évi költségvetését, majd a 14/2013.(XII. 20.) sz. rendeletével módosította azt.


Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:



  • 2012. évi elszámolás alapján 252 eFt-tal nő a járóbeteg szakellátásra átadott pénzeszköz.


  • Az óvodára átadott pénzeszköz 1.670 eFt-tal, az ügyeletre átadott 144 eFt-tal, a család-és nővédelmi egészségügyi gondozásra pedig 591 eFt-tal csökken. A Zics Faluért Alapítványnak átadott pénzeszköz 300 eFt-tal csökken.


  • Az egyes jövedelempótló támogatás összege csökken 4.389 eFt-tal.


  • 2012. évről áthúzódó bérkompenzáció támogatás címén 15 eFt-ot kaptunk.


  • A működőképesség megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás 7.509 eFt-tal csökken.


  • Szerkezetátalakítási tartalékra kapott támogatás 441 eFt-tal nő.


  • Dél-Balatoni Vízitársulatnak 134 eFt tagdíjat fizettünk.


  • A működési célú átvett pénzeszköz a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult közfoglalkoztatottak esetében 3.821 eFt-tal csökken, az egyéb közfoglalkoztatottak esetében 3.730 eFt-tal nő, a start téli közfoglalkoztatásnál 1.285 eFt-tal szintén nő. A Start mezőgazdasági projekten belül 2.126 eFt külön juttatást kaptunk.


  • A működési célú pénzeszköz átadás óvodai működésre 1.670 eFt-tal csökken, háziorvosi ügyeleti ellátásra 144 eFt-tal csökken, járóbeteg szakellátásra 252 eFt-tal nő.


  • A szociális juttatás összességében 5.765 eFt-tal csökken.


  • Terményértékesítésből származó bevétel 2.441 eFt-tal nő.


  • A 93/2013.(VII.23.) sz. képviselő-testületi határozat alapján 35 eFt értékben üzletrészt vásároltunk a ZŐŐD Kft-ben az előző évi pénzmaradvány terhére.


  • A dologi kiadások a következőképpen alakultak: az igazgatás szakfeladaton 165 eFt-tal csökken, az utak, hidak üzemeltetésénél 318 eFt-tal csökken, közvilágításnál 88 eFt-tal csökken, város-és községgazdálkodásnál 30 eFt-tal nő, falugondnoki szolgálatnál 181 eFt-tal nő, köztemető fenntartásnál 93 eFt-tal csökken, foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult közfoglalkoztatottak esetében 4.856 eFt-tal csökken.


  • A személyi juttatás a falugondnoki szolgálatra vonatkozóan 504 eFt-tal csökken, az foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult közfoglalkoztatottak esetében 3.527 eFt-tal csökken, az egyéb közfoglalkoztatásnál 3.285 eFt-tal nő, a start téli közfoglalkoztatás esetében 1.135 eFt-tal nő. A járulék az önkormányzati jogalkotást illetően 45 eFt-tal nő, a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult közfoglalkoztatottaknál 423 eFt-tal csökken, az egyéb közfoglalkoztatásnál 444 eFt-tal nő, a start téli közfoglalkoztatásnál 183 eFt-tal nő, a mozgókönyvtárnál 20 eFt-tal csökken.


  • Az állami támogatás összességében 11.442 eFt-tal csökken.


  • 2 db öntözőberendezést vásároltunk 932 eFt értékben, a felhalmozási célú pénzeszköz átvétel ezzel az összeggel nő.




Zics, 2014. 02. 27.


                                                                                          Fellinger János

                                                                                          polgármester



[1]

Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 1. § (1) bekezdése, a 4/2014. (II. 28.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2014. február 28.  napjától.

[2]

Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 1. § (2) bekezdése, a 4/2014. (II. 28.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2014. február 28.  napjától.

[3]

Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 1. § (3) bekezdése, a 4/2014. (II. 28.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2014. február 28.  napjától.

[4]

Beiktatta a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától.

[5]

Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (1) bekezdése, a 4/2014. (II. 28.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2014. február 28. napjától.

[6]

Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2013. december 20. napjától

[7]

Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (3) bekezdése, a 4/2014. (II. 28.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2014. február 28. napjától.

[8]

Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (4) bekezdése, a 4/2014. (II. 28.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2014. február 28. napjától.

[9]

Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 2. § (4) bekezdése, a 4/2014. (II. 28.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2014. február 28. napjától.

[10]

Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 3. §-a, hatályos 2013. december 20. napjától

[11]

Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 4. § (1) bekezdése, a 4/2014. (II. 28.) rendelet 3. § (1) bekezdése, hatályos 2014. február 28. napjától.


[12]

Módosította a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 4. § (2) bekezdése, a 4/2014. (II. 28.) rendelet 3. § (2) bekezdése, hatályos 2014. február 28. napjától.

[13]

Módosította a 4/2014. (II. 28.) rendelet 3. § (3) bekezdése, hatályos 2014. február 28. napjától.


[14]

Beiktatta a 14/2013. (XII. 20.) rendelet 5. §-a, hatályos 2013. december 20. napjától.