Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VII. 1.) önkormányzati rendelete
a szociális rászorultság alapján nyújtandó települési támogatásokról
Hatályos: 2021. 08. 21- 2023. 02. 28Dunaszentgyörgy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VII. 1.) önkormányzati rendelete
a szociális rászorultság alapján nyújtandó települési támogatásokról
Dunaszentgyörgy Község Önkormányzat Képviselő-testületének - a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerinti - hatáskörében eljáró Dunaszentgyörgy Község Önkormányzatának Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetben a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésének b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 45. § (3) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 92. § (1)-(2) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében, valamint 134/E. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8.a pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet személyi hatálya kiterjed Dunaszentgyörgy (a továbbiakban: település) közigazgatási területén érvényes lakó- illetve tartózkodási hellyel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1) bekezdés a) – d) pontjaiban, a 3. § (3) bekezdésében és 6. §-ában megjelölt személyekre.
(2) A rendelet hatálya az Szt. 7. § (1) bekezdésében megjelölt ellátások vonatkozásában az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is kiterjed.
2. § A rendelet tárgyi hatálya az Szt., a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet (a továbbiakban Korm.r.) által nem szabályozott kérdésekre terjed ki.
2. Az ellátások megállapításának általános szabályai
3. § (1) Az ellátásra irányuló kérelmet – ha e rendelet másként nem rendelkezik – a Dunaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatalnál (a továbbiakban: Hivatal) az e célra rendszeresített formanyomtatványon kell benyújtani, melyeket a rendelet 1-4. melléklete tartalmaz.
(2) A kérelemben fel kell tüntetni a (3) bekezdésben meghatározottakon túlmenően - amennyiben az adott támogatási forma előírja – a támogatás elbírálásához szükséges további adatot, igazolást, valamint a támogatás igénylésének indoklását.
(3) A kérelemhez mellékelni kell:
a) a kérelmező, valamint a vele egy családban vagy háztartásban lakó személyek vonatkozásában az érvényes személyi azonosító igazolvány vagy személyazonosságot igazoló más érvényes hatósági igazolvány másolatát,
b) a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány másolatát,
c) a társadalombiztosítási azonosító jelet igazoló hatósági igazolvány másolatát, adókártya másolatát,
d) a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelméről igazolást, tárgyévi nyugellátásról szóló éves értesítőt, valamint az utolsó havi nyugellátásról szóló postai szelvényt vagy folyószámla kivonatot,
e) társadalombiztosítási ellátás esetében a havi járandóságró1 szó1ó igazolást,
g) a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,
h) 18. életévét betöltött gyermek esetén a tanulói jogviszony nappali tagozaton való fennállását igazoló iskolalátogatási igazolást,
i) annak igazolását, hogy valamely jövedelem, támogatás megállapítása folyamatban van,
l) a gyermektartásdíj – amennyiben az rendelkezésre áll – megállapításáról szóló jogerős bírósági ítélet eredeti, vagy az eredetivel megegyező hiteles másolatát, valamint
k) a támogatás megállapításához előírt egyéb igazolást.
(4) A lakhatási támogatás iránti kérelem benyújtásakor a kérelmező – amennyiben az adott támogatás elbírálásához szükséges – köteles az ingatlanában bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek vagyoni – jövedelmi viszonyairól igazolást becsatolni, vagy ha ez aránytalan nehézségekbe ütközne és időigényes, akkor ezekről büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tenni.
(5) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelem benyújtásakor a kérelmező – amennyiben az adott támogatás elbírálásához szükséges – köteles maga és a vele egy háztartásban vagy családban élő személyek vagyoni – jövedelmi viszonyairól igazolást becsatolni, vagy ha ez aránytalan nehézségekbe ütközne és időigényes, akkor ezekről büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tenni.
(6) Az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyont, vagyoni helyzetet a Korm. r. 1. számú mellékletében foglaltak szerint kell igazolni.
4. § (1) A települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell az egyes támogatási formákhoz külön is előírt igazolásokat.
(2) Vállalkozó kérelmező esetén az Szt. 10. § rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy jövedelmének igazolásához az adóbevallással már lezárt időszak tekintetében az illetékes adóhatóság igazolása szükséges.
(3) Amennyiben a jövedelemre vonatkozó nyilatkozatban foglaltak a Hivatal tudomása, vagy környezettanulmány alapján vitathatók, alkalmazni kell a vélelmezett jövedelem számítására vonatkozó szabályokat.
(4) Az e rendelet hatálya alá tartozó támogatások megállapításával kapcsolatos eljárási cselekmények elektronikus ügyintézés keretében nem gyakorolhatók.
5. § (1) A megítélt települési támogatás kifizetése az ellátást megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 5 munkanapon belül az önkormányzat házipénztárából vagy a jogosult folyószámlájára történő átutalás útján történik.
(2) Ha e rendelet másként nem rendelkezik, a rendszeres pénzbeli ellátásokat havonta utólag, minden hónap 5. napjáig, postai úton, vagy a kérelmező által megadott folyószámlára történő utalással kell folyósítani. Ha bármely okból a folyósítás megszüntetésre kerül, akkor a tárgyhónap utolsó napjáig jár a megítélt támogatás.
6. § (1) A benyújtott adatok, igazolások, nyilatkozatok tartalmának ellenőrzése érdekében a Hivatal megkeresheti:
a) a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,
b) az igazolást kiállító szervet,
c) a munkáltatót,
d) az állami adóhatóságot.
(2) A megállapított pénzbeli ellátások jogosultsági feltételeinek fennállását – a jogosultság megállapítását követően is – a Hivatal bármikor jogosult ellenőrizni.
(3) Amennyiben a települési támogatás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, vagy annak gyanúja merül fel, hogy a jogosult az ellátást nem rendeltetésének megfelelően használja fel, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni, majd ezt követően az ellátást haladéktalanul felül kell vizsgálni.
(4) A települési támogatásban részesülő köteles az ellenőrzést tűrni és az ellenőrzést végzővel együttműködni, a kért adatok rendelkezésre bocsájtani és az ellátás cél szerinti felhasználását igazolni.
(5) A polgármester a települési támogatások felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználását alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta, szerződés stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.
(6) A települési támogatás keretében nyújtott ellátás ellenőrzését Dunaszentgyörgy Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a belső ellenőrzés keretében is biztosítja.
(7) Amennyiben az ellenőrzés során a települési támogatásban részesülő nem működik együtt a Hivatallal, úgy a rendszeres ellátás megszüntethető.
7. § Jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítésére, e körben méltányosság gyakorlására az Szt. rendelkezései az irányadók, de a visszafizetés nem mentesít az egyéb, így különösen a büntető, vagy szabálysértési felelősség alól.
8. § (1) A (2) bekezdésben foglalt támogatás kivételével a települési támogatásokról a Szociális Bizottság dönt.
(2) A 14. § (5) bekezdésében foglalt esetben a Képviselő-testület dönt.
(3) A 16. § szerinti köztemetést a polgármester hatáskörébe utalja a képviselő-testület.
Települési támogatások
1. Lakhatási támogatás
9. § (1) A képviselő-testület települési támogatásként lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó támogatást nyújthat a lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez való hozzájárulásként.
(2) A lakhatási támogatás a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás, tüzelőanyag (a továbbiakban együtt: rezsiköltség) díjához való lakhatási hozzájárulás.
(3) A lakhatási támogatás olyan, a lakásfenntartással összefüggő rendszeres kiadásokhoz nyújtható, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.
(4) Lakhatási támogatás nyújtható annak a személynek, aki
a) az érintett ingatlan tulajdonosa, és az ingatlanában bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek - beleértve a kérelmezőt is - egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ( a továbbiakban: nyugdíjminimum) a 150 %-át,
b) az érintett ingatlan tulajdonosa, aki az ingatlanban egyedüli bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személy, és a havi nettó jövedelme nem haladja meg a nyugdíjminimum 200 %-át,
(5) Az (1) bekezdésben foglalt lakhatási támogatás iránt benyújtott kérelemhez a 3. § (3) bekezdésében meghatározottakon túlmenően mellékelni kell a háztartás rezsiköltségét igazoló, a kérelem benyújtását megelőző, egy hónapnál nem régebbi számlákat.
(6) Az (1) bekezdésben meghatározott lakhatási támogatás legfeljebb a kérelem benyújtását követő hónaptól kezdődően, és legfeljebb egy évre állapítható meg.
(7) Az (1) bekezdésben meghatározott lakhatási támogatás összege havonta:
a) ha a háztartás összjövedelme és a rezsiköltség aránya nem haladja meg a 25 %-ot, 2500.-Ft,
b) ha a háztartás összjövedelme és a rezsiköltség aránya meghaladja a 25 %-ot, de a 30 %-ot nem, 3500.-Ft,
c) ha az összjövedelem és a rezsiköltség aránya meghaladja a 30 %-ot, 4500.-Ft.
10. § (1) A 7. § (1) bekezdésben meghatározott lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy tulajdonosnak állapítható meg.
(2) A lakhatási támogatás iránti kérelem elutasítása, vagy a megállapított támogatás megszüntetése esetén ugyanazon lakásra vonatkozóan a döntés jogerőre emelkedésétől számított 3 hónapon belül a lakás egy tulajdonosa sem nyújthat be ilyen irányú kérelmet.
(3) A lakhatási támogatást, és annak folyósítását meg kell szüntetni:
a) ha a kérelmező lakcíme a támogatás folyósítása alatt megváltozik, vagy a kérelmező elhalálozott, vagy
b) ha a kérelmező, valamint a lakásában bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek jövedelmi, vagy vagyoni viszonyaiban – e támogatásra irányadó, jövedelemhatárt érintő - változás következik be,
a változás hónapját követő hónaptól.
(4) Kérelmező a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni a Hivatalt.
2. Rendkívüli települési támogatás
11. § (1) A szociális bizottság rendkívüli települési támogatásban részesíti azt a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint a tartósan vagy időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személyt - elsősorban az Sztv 45. § (4) bekezdésében meghatározott esetben - akinek az egy főre számított havi családi jövedelme nem haladja meg
a) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át,
b) egyedülálló esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át
(2) A rendkívüli települési támogatás pénzben és természetbeni ellátásban is nyújtható. Természetbeni ellátás különösen az Erzsébet-utalvány, az élelmiszer, a tüzelősegély, a tankönyv- és tanszervásárlás támogatása, a tandíj, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetéséhez nyújtott támogatás.
(3) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazoláson túl a rendkívüli élethelyzet bekövetkeztét bizonyító igazolást, nyilatkozatot.
12. § (1) A képviselő-testület ikergyermekek születésére tekintettel 680.000. Ft rendkívüli települési támogatást nyújthat a szülők számára, ha a kérelmező háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a 200.000.-Ft-ot.
(2) A kérelem a gyermekek születése után 2 hónapon belül nyújtható be, mely határidő jogvesztő.
(3) A kérelmet bármelyik szülő benyújthatja, de ugyanazon gyermekek után egy alkalommal állapítható meg a támogatás.
(4) A támogatás megállapítható egyösszegben és részletekben is
13. § (1) A rendkívüli települési támogatás adható alkalmanként és havi rendszerességgel. Indokolt esetben a többszöri folyósítását egy határozatban is meg lehet állapítani, ilyen esetben rögzíteni kell a kifizetések, juttatások módját és időpontját.
(2) Havi rendszeresség esetén támogatás havi összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
14. § (1) A rendkívüli települési támogatás kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható.
(2) A kamatmentes kölcsön maximum 20.000,- Ft értékhatárig nyújtható olyan család - személy - részére, ahol a létfenntartást veszélyeztető helyzet csak átmeneti, előre látható ideig áll fenn és a kölcsön visszafizetésére az anyagi fedezet biztosítottnak látszik. /Ilyen esetnek tekinthető az az állapot, mikor a nyugdíjba vonuló személy részére néhány hónapig nem folyósítanak összeget, utána viszont visszamenőleg megkapja a nyugdíját, és a kölcsönt vissza tudja fizetni, vagy az elhalt hozzátartozója a temetési költség fedezésére kér kölcsönt, melynek visszafizetésére - anyagi fedezet igazolásával - kötelezettséget vállal./
(3) A kamatmentes kölcsön biztosítása esetén meg kell határozni a kölcsön összegét, annak kifizetési és visszafizetési módját és formáját.
(4) Az összeg visszafizetésére a fizetési képesség beálltát követően maximum 5 hónapi részletfizetési kedvezmény adható.
(5) A képviselő-testület a (2) és (4) bekezdésekben meghatározott korlátozásokra tekintet nélkül adhat kamatmentes kölcsönt rendkívüli méltánylást igénylő esetben. A megállapításának feltételéül szabhatja, hogy a visszafizetés biztosítására kerüljön az önkormányzat javára jelzálogjog bejegyzésre a kérelmező által felajánlott, és fedezetre alkalmas ingatlanra.
(6) Annak a magánszemélynek, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül – rászorultság vizsgálata nélkül- vissza nem térítendő támogatás adható, amelynek összege legfeljebb 200.000,-Ft. lehet. A támogatás odaítélésénél és az összeg megállapításánál az összes körülményt figyelembe kell venni, és azokat megfelelően mérlegelni kell. A vissza nem térítendő támogatás odaítéléséről a képviselő-testület határozattal dönt.
15. § (1) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagja számára ugyanazon rendkívüli élethelyzetre vagy okra való hivatkozással 6 hónapon belül ismételten benyújtott kérelemre rendkívüli települési támogatás nem állapítható meg.
(2) Elemi kár, vis maior bekövetkezése esetén az (1) bekezdésben meghatározott támogatás akkor nyújtható, ha a kérelmező hitelt érdemlően igazolja, hogy a kár megtérítésére harmadik személy nem kötelezhető, vagy kötelezhető ugyan, de a kártérítés várható mértéke jóval alacsonyabb a bekövetkezett kár összegénél, és a kár viselése a kérelmező, illetve családja életét, vagy létfenntartását veszélyezteti.
3. Köztemetés
16. § (1) Az Szt. 48. §-a szerinti köztemetés esetén a polgármester jár el.
(2) A polgármester az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesítheti, ha a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, vagyonnal nem rendelkezik, és a hagyaték csak hagyatéki teherből áll.
(3) A helyben szokásos legolcsóbb temetés összege 98.000,-Ft, melynek megfizetésére legfeljebb hat havi részletfizetés engedélyezhető.
Záró rendelkezések
17. § (1) Ez a rendelet 2021. augusztus 1. napján lép hatályba.
(2) Az e rendelet hatályba lépését megelőzően indult eljárásokra az eljárás megindulásakor hatályos rendelet rendelkezéseit – figyelemmel az Szt. ide vonatkozó rendelkezéseire is - kell megfelelően alkalmazni.
(3) E rendelet hatályba lépésével hatályát veszti a szociális rászorultság alapján nyújtandó települési támogatásokról szóló 2/2015 (II.28.) önkormányzati rendelet.