Cikó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2013. (IX. 30.) önkormányzati rendelete
Cikó Község Önkormányzatának SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Hatályos: 2023. 06. 02- 2024. 10. 31Cikó Község Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2013.(IX.30.) önkormányzati rendelete
Cikó Község Önkormányzatának SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL 1
Egységes szerkezetben
Az Önkormányzat
1. § (1) Az önkormányzat elnevezése: Cikó Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az Önkormányzat székhelye: 7161 Cikó, Iskola tér 1.
2. § Az Önkormányzat önállóan, szabadon és demokratikusan, széleskörű nyilvánosság mellett intézi a község közügyeit. Gondoskodik a közszolgáltatásokról. Gyakorolja a helyi önkormányzati közhatalmat.
3. § (1) Az Önkormányzat jelképei
a) a község címere,
b) a község zászlaja.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jelképek leírását és használati módját külön rendelet szabályozza.
4. § Az Önkormányzat tisztségviselője: a polgármester és az alpolgármester.
5. § (1) Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség terheli az 1. függelékben meghatározott személyt.
(2) Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait az 5. számú melléklet tartalmazza.
A Képviselő-testület
1. A Képviselő-testület megalakulása
6. § Cikó Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) a polgármesterrel együtt 5 főből áll. A Képviselő-testület tagjainak (a továbbiakban: képviselő) névsorát a 2. függelék tartalmazza.
7. § (1) Az újonnan megválasztott képviselő-testület az alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő tizenöt napon belül tartja meg. Az alakuló ülést a polgármester hívja össze.2
(2) Az alakuló ülés meghívóját és a javasolt napirendi pontokat a polgármester állítja össze. A meghívó, ha az lehetséges, az ülés előtt 5 nappal kiküldendő. Alakuló ülésre nem szükséges írásbeli előterjesztést készíteni.
(3) Az alakuló ülést a polgármester vezeti.
(4) A Képviselő-testület alakuló ülését a polgármester nyitja meg. Ezt követően a HVB elnöke tájékoztatást ad a választások lefolyásáról és hivatalos eredményéről.
(5) A tájékoztatást követően a HVB elnöke a megválasztott polgármesternek átadja a megbízólevelét, majd a polgármester a Képviselő-testület előtt esküt vagy fogadalmat (a továbbiakban: eskü) tesz, melyről okmányt ír alá.
(6) Az eskütételt követően a polgármester a HVB elnökkel együtt átadja a képviselőknek a megbízólevelüket. A megbízólevelek átvételét követően a képviselők a polgármester előtt esküt tesznek, melyről okmányt írnak alá.
(7) Az alakuló ülésen a Képviselő-testület dönt a polgármester tiszteletdíjáról és esetleges költségtérítéséről. Sor kerülhet alpolgármester-választásra is, mely esetben a polgármester javaslata alapján az alpolgármesteri tiszteletdíjról és költségtérítésről is dönteni szükséges.
(8) Az alpolgármester személyére a polgármester tesz javaslatot, melyhez módosító indítvány nem fűzhető. Az alpolgármesterhez kérdés intézhető, de személyére vonatkozóan vita nem kezdeményezhető.
(9) Az alakuló ülésen más napirendi pont tárgyalására ezt követően kerülhet sor.
(10) Az alakuló ülésre a rendes ülésre vonatkozó szabályok az e §-ban foglalt eltéréssel alkalmazandók.
2. A Képviselő-testület üléseinek rendje
8. § (1) A Képviselő- testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést és ünnepi Képviselő-testületi ülést tart.
(2) Az ülést folytatólagosan is lehet tartani, ha több napra lett összehívva, vagy ha az ülés az elfogadott napirend valamennyi pontjának megtárgyalása előtt el lett napolva.
(3) Az alakuló ülésre a 7. §-ban foglalt rendelkezések az irányadók.
9. § (1) A Képviselő-testület rendes ülést – július és augusztus hónap kivételével, amikor nem ülésezik, - elsődlegesen minden hónap harmadik szerdai napján tart 16 órai kezdettel, de kivételesen a polgármester más napra és más időpontra is összehívhatja az ülést.
(2) A polgármester rendkívüli ülést hív össze, ha azt
a) szükségesnek tartja, vagy
b) jogszabály kötelezővé teszi.
(3) A (2) bekezdésben foglaltakon kívül bármely képviselő is kérheti rendkívüli ülés tartását az e §-ban foglaltak szerint, mely esetben a polgármester dönt az indítványban foglaltak teljesítéséről.
(4) A (2) bekezdés b) pontjában foglalt ülés esetén, az ülés tartását indítványozó az indítványt a polgármesterhez írásban eljuttatja. Ebben az esetben a polgármester a rendkívüli ülést az indítvány kézhezvételétől számított 15 napon belülre összehívja. Az indítvány tartalmazza a kezdeményezés indokát, az ülés javasolt időpontját és a napirendjére vonatkozó javaslatot.
(5) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének tervezett időpontja úgy határozandó meg a kérelemben, hogy az lehetőség szerint szerdai napra essen 16 órai kezdettel. A javasolt időpont a polgármestert nem köti.
(6) A rendkívüli ülés napirendjére vonatkozó javaslat interpellációt és kérdést nem tartalmazhat. A rendkívüli ülés napirendjére vonatkozó javaslatban szereplő napirendi ponton kívül a polgármester más napirendi pontra is javaslatot tehet.
(7) A rendkívüli ülés napirendjére kerülő előterjesztés tárgyalásának - kivéve ha törvény nem zárja ki - nem feltétele a jelen rendeletben előírt, előzetes bizottsági vélemény beszerzése.
3. A Képviselő-testület programja és munkaterve
10. § (1) A Képviselő-testület megbízatásának időtartamára gazdasági programot (a továbbiakban: program) fogad el. A programot a polgármester állítja össze, és terjeszti a Képviselő-testület elé az alakuló üléstől számított hat hónapon belül.
(2) Az előkészítő munka folyamatának megszervezése a Hivatal feladata.
11. § (1) A Képviselő-testület az előre látható feladatok jobb előkészítése érdekében munkatervet fogad el.
(2) A munkaterv tartalmazza
a) a Képviselő-testületi ülések tervezett időpontját, amely azonban nem köti a polgármestert az összehívásnál,
b) az egyes ülésen megtárgyalásra tervezett, jelentősebb súlyú rendelettervezet, hosszabb távú stratégia, koncepció vagy programterv elfogadására vonatkozó javaslat és beszámoló felsorolását,
c) a napirendi pont előterjesztőjét - aki felelős az előterjesztés elkészítéséért -,
d) az előterjesztés elkészítésében résztvevő, valamint az előterjesztést véleményező személy vagy szervezet megnevezését és
(3) A munkaterv összeállításához a polgármester javaslatot kérhet
a) a Képviselő-testület állandó bizottságtól az elnökön keresztül,
4. A Képviselő-testületi előterjesztések
12. § (1) Előterjesztésnek minősül
a) a rendelet megalkotására vonatkozó javaslat,
c) a beszámoló és
d) a tájékoztató.
(2) Az (1) bekezdés a) és b) pontja szerinti előterjesztés a polgármester, alpolgármester, Képviselő-testület illetékes bizottsága, képviselő, továbbá a jegyző és az aljegyző előterjesztésében kerülhet a Képviselő-testület elé.
(3) Az (1) bekezdés c) és d) pontja szerinti előterjesztés a (2) bekezdésben feljogosítottakon kívül a beszámolóra vagy tájékoztatóra jogszabályban vagy Képviselő-testületi döntésben kötelezett személynek vagy szerv vezetőjének az előterjesztésében is a Képviselő-testület elé kerülhet.
13. § (1) Az előterjesztés elsődlegesen írásban kerül a Képviselő-testület elé. Kivételesen a Képviselő-testület elé a polgármester vagy a polgármester által felkért 12. § (3) bekezdése szerinti szerv vagy személy szóbeli előterjesztést is terjeszthet a rendelettervezet kivételével.
(2) Az előterjesztés főbb formai és tartalmi elemei a következők:
a) az előterjesztés címe és zárt ülésen való tárgyalásra vagy annak lehetőségére történő utalás,
b) az ülésre történő meghívásra javasolt személyt, szerv képviselőjét,
c) a megszólítás,
d) az elemző rész,
e) a döntési javaslat,
f) az előterjesztés készítésének helyének és idejének megjelölése, valamint az előterjesztő megnevezése és aláírása; de a polgármester engedélyével kivételesen a „saját kezűleg” (s.k.) megjelölés is alkalmazható,
g) az előterjesztést törvényességi szempontból megvizsgáló személy megnevezése és aláírása, esetleges véleménye,
(3) A (2) bekezdés a)-b) és g) pontjában foglaltakat az előterjesztés előlapja tartalmazza. Az előterjesztés - tartalmi és formai követelményeknek megfelelő - mintáját a 3. függelék tartalmazza. Indokolt esetben a formai követelményektől a polgármester engedélyével ellehet térni.
(4) Ha az előterjesztést bizottság véleményezi, a Képviselő-testületi ülésen a bizottság elnöke ismerteti a bizottság véleményét.
(5) Az előterjesztést az alakuló ülés kivételével a Képviselő-testület ülése előtt, ha az lehetséges, legalább 8 nappal - a munkatervben nem szereplő, havi gyakoriságnál rövidebb időn belülre összehívott Képviselő-testületi ülés esetén, ha az lehetséges, legalább 5 nappal - korábban leadja az előterjesztő a Hivatal testületi ülés szervezéséért felelős személynek.
(6) Bármely képviselő kezdeményezheti a polgármesternél benyújtva az általa elkészített írásos előterjesztés napirendre vételét.
5. Beszámoló és tájékoztató
14. § (1) Beszámoló
a) a Képviselő-testület valamely határozatának végrehajtásáról,
b) az interpelláció kivizsgálásáról vagy
c) az önkormányzati feladatot ellátó szervezet, tevékenységéről
készíthető.
(2) A beszámolóra, az előterjesztésekre vonatkozó előírások az e §-ban foglalt eltéréssel alkalmazandók.
(3) A polgármester havonta beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.
(4) A beszámoló elfogadásáról a Képviselő-testület határozatot hoz, melynél a felelős és a határidő nincsen megjelölve.
15. § (1) Tájékoztató
a) a polgármester, és a bizottság a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben hozott határozatáról,
b) valamely önkormányzati program vagy feladat megvalósításáról, folyamatának állapotáról,
c) valamely a község életével kapcsolatos jelenségnek vagy nem önkormányzati szerv tevékenységének a megismeréséről vagy
d) törvényben meghatározott esetben
készíthető.
(2) A tájékoztatóra, az előterjesztésekre vonatkozó előírások az e §-ban foglalt eltéréssel alkalmazandók.
(3) A tájékoztatót előterjesztőhöz kérdés intézhető, de azon vita nem nyitható. A tájékoztató elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül hoz határozatot, melynél a felelős és a határidő nincsen megjelölve.
6. Az ülés összehívása
16. § (1) A Képviselő-testület ülésének meghívóját a polgármester állítja össze és írja alá.
(2) A meghívó tartalmazza
a) az ülés helyét és időpontját, amelyre elsődlegesen a munkaterv irányadó, de az a polgármestert nem köti,
b) a javasolt napirend sorrendjét,
c) a napirendi pont előterjesztőjének megnevezését,
d) azt a tényt, hogy az anyag később kerül megküldésre, feltéve, hogy a meghívóval együtt, a megküldésre nincsen lehetőség, és
e) a napirendi pont zárt ülés keretében való megtárgyalására vagy annak lehetőségére való utalást.
(3) A munkatervben szereplő vagy havi gyakoriságnál rövidebb időn belül összehívott Képviselő-testületi ülés esetében a meghívó kiküldési határideje, ha az lehetséges, legalább 5 nap, amelyhez lehetőség szerint csatolandó valamennyi tárgyalandó előterjesztés is.
(4) Rendkívül sürgős esetben a meghívó a (3) bekezdésben foglaltnál rövidebb időn belül is kiküldhető. Kivételesen a meghívó kiküldése elektronikus levél vagy más rövid úton is történhet.
(5) Egyes napirendi ponthoz külön meghívottnak a meghívóhoz csak az őt érintő előterjesztés csatolandó elektronikusan vagy papír alapon, ha azt igényli.
17. § (1) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal kap meghívást
a) a jegyző, az aljegyző,
b) a Hivatal köztisztviselője a feladatkörét érintő előterjesztések esetében,
c) a települési nemzetiségi önkormányzatok elnöke,
d) a civil szervezet képviselője - a (3) bekezdés szerint - a tevékenységét érintő napirendi pont tárgyalásához, valamint
e) a polgármester és a napirend előterjesztője által javasolt személy és szerv képviselője.
(2) A meghívott akadályoztatása esetén az őt helyettesítő megbízottat is megilleti a tanácskozási jog. A helyettesítés tényéről a helyettesítő megbízott az ülés megkezdése előtt a polgármestert tájékoztatja, és bemutatja a helyettesítésre irányuló, teljes bizonyító erejű írásbeli felhatalmazást.
(3) A tanácskozási jog gyakorlásának megengedhetősége tekintetében a polgármester dönt.
7. Az ülések nyilvánossága és a zárt ülés
18. § (1) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és tervezett napirendjéről a lakosság helyi hírközlő szerv útján, valamint az Önkormányzat honlapján való közzététellel tájékozódhat.
(2) A Képviselő-testület ülésének helye elsődlegesen a Községháza Tanácsterme.
(3) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívott helyét a polgármester jelöli ki.
(4) A nyilvános ülésen megjelent érdeklődő a tanácskozóteremben külön megjelölt helyen foglalhat helyet.
19. § (1) Ha a zárt ülés elrendelése a Képviselő-testület döntésétől függ, akkor e kérdésben a Képviselő-testület a napirend elfogadása során, a végszavazás előtt minősített többséggel dönt.
(2) A zárt ülésen való tárgyalást az előterjesztő kezdeményezi, de arra az illetékes bizottság, a polgármester vagy bármely képviselő is javaslatot tehet.
(3) A zárt ülésen tárgyalt napirendi ponthoz tartozó előterjesztés és a tárgyalás során elhangzottak, az elfogadott döntés és a zárt ülés kapcsán keletkezett adatok - a közérdekű adatok és a közérdekből nyilvános adatok kivételével - titkosak.
8. Az ülés vezetése és az ülés rendjének biztosítása
20. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, a tisztség betöltetlensége vagy akadályoztatása esetén a Képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester vezeti.
(2) A polgármesteri és a Képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze, és vezeti.
21. § (1) A polgármester az ülés kezdetén megállapítja, majd folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet.
(2) A polgármester az ülés elején ismerteti az előzetes bejelentés alapján hiányzó, továbbá a késést jelző képviselők névsorát.
(3) Határozatképtelenség esetén a polgármester az ülés folytatását elnapolja, vagy az ülést bezárja.
22. § (1) A polgármester az ülés vezetése során jogosult
a) határozatképtelenség miatt az ülés elnapolására vagy bezárására, vagy
b) tárgyalási szünet elrendelésére.
(2) A polgármester az ülés vezetése során jogosult
a) az ülés félbeszakítására és az elnapolását vagy bezárását kezdeményezni,
b) a napirendi pontok összevont tárgyalásának kezdeményezésére és
c) a vita lezárásának kezdeményezésére,
melyről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(3) Ha a polgármester határozatképtelenség miatt vagy a Képviselő-testület (2) bekezdés szerinti döntése alapján az ülést bezárja, az emiatt elmaradt napirendek a következő ülés első napirendi pontjait képezik. Sürgős esetben az elmaradt napirendek megtárgyalására a polgármester rendkívüli ülést hívhat össze.
(4) Ha a polgármester határozatképtelenség miatt vagy a Képviselő-testület (2) bekezdés szerinti döntése alapján az ülést elnapolja, kihirdeti, hogy a Képviselő-testület az ülését mikor és hol folytatja, melynek időpontja nem lehet későbbi, mint az elnapolástól számított 8. nap. Elnapolt ülésen a napirend nem kerül ismételt elfogadásra, a megkezdett ülés napirendje folytatólagos.
(5) Kivételesen - minősített többséggel - az elnapolt ülés napirendjére új napirendi pont is felvehető.
23. § A polgármester gondoskodik az ülés során a rend fenntartásáról. Ennek biztosítása érdekében jogosult
a) figyelmeztetni az előadót, ha az írásos előterjesztést ismétli, vagy a tárgytól eltér, a figyelmeztetés eredménytelensége esetén a szót megvonni,
b) figyelmeztetni a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától, nem a bejelentkezésnek megfelelő hozzászólást tesz, a figyelmeztetés eredménytelensége esetén a szót megvonni,
c) figyelmeztetni a hozzászólót, ha a hozzászólásával más személyét sértő megfogalmazást használ, a figyelmeztetés eredménytelensége esetén a szót megvonni,
d) rendre utasítani azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
e) ismételt rendzavarás esetén a rendbontót - kivéve az önkormányzati képviselőt - a terem elhagyására utasítani vagy a teremből kivezettetni, továbbá
f) valamennyi olyan intézkedést megtenni, amit a rend fenntartása érdekében szükségesnek tart.
9. Az ülések napirendje
24. § (1) Az ülés napirendjére a polgármester tesz javaslatot. Az ülés napirendje lehetőség szerint rendelettervezet, döntést igénylő ügy, beszámoló és tájékoztató sorrend szerint épül fel.
(2) Ha 12. § (2) bekezdésében feljogosítottakon kívüli, beszámolóra vagy tájékoztatóra köteles, külső szerv vezetőjének az ülésen való jelenléte valószínűsíthető, a beszámolója vagy tájékoztatója megelőzheti a többi napirendi pontot.
(3) Az interpellációra és a kérdésre a napirend végén kerül sor.
(4) A zárt napirendi pont megtárgyalására elsődlegesen a nyílt napirend megtárgyalása után kerülhet sor.
(5) A polgármester a napirendi ponti javaslatát annak elfogadása előtt az ülésen szabadon módosíthatja vagy visszavonhatja.
(6) A polgármester által az ülésen javasolt nyílt napirendi pont elsődlegesen közvetlenül a zárt napirendi pont előtt kerül megtárgyalásra. Az ülésen felvett zárt napirendi pont lehetőség szerint a zárt napirendi pontok között folytatólagosan kerül megtárgyalásra.
(7) A polgármester javaslatára a napirend elfogadását követően az ülésen új napirendi pont felvehető, a felvett napirendi pont levehető, a felvett napirendi pont későbbi ülésre halasztható vagy a felvett napirendi pont sorrendje módosítható, mely esetén a Képviselő-testület az új napirend felvételéről, a felvett napirendi pont levételéről, a felvett napirendi pont későbbi ülésre halasztásáról vagy a napirend sorrendjének módosításáról minősített többséggel szavaz. Későbbi ülésre való halasztásról már megkezdett napirend tárgyalásakor is dönthet a Képviselő-testület, mely során - ha mód van rá - az ülés időpontját meghatározza.
(8) A polgármester az e §-ban foglaltaktól indokolt esetben eltérhet.
10. Sürgősség
25. § (1) A 12. § (2) bekezdésében felsorolt személy vagy szerv indokolással ellátva javasolhatja a Képviselő-testületnek valamely előterjesztés sürgősségi tárgyalását.
(2) A sürgősségi javaslatot az előterjesztéssel együtt a Képviselő-testület ülésének napján 9 óráig nyújtja be a polgármesterhez.
(3) A sürgősség kérdésében a Képviselő-testület a napirend elfogadása során, minősített többséggel dönt.
(4) A sürgősség elfogadása esetén az előterjesztést a Képviselő-testület első napirendi pontként tárgyalja.
(5) Ha a Képviselő-testület nem fogadja el a sürgősséget, úgy a napirendek meghatározásakor dönti el, hogy az ügyet hányadik napirendi pontként tárgyalja.
(6) A Képviselő-testület először a sürgősség, majd a zárt ülés kérdésében, azt követően a napirendi javaslathoz fűzött képviselői módosító indítványról, majd a napirendről az elfogadott módosítással együtt vita nélkül határoz.
11. Képviselői indítvány
26. § Valamely kérdés napirendre tűzését képviselő is kezdeményezheti rövid indokolással a polgármesternél írásban vagy a Képviselő-testület ülésén szóban (a továbbiakban: képviselői indítvány). A képviselői indítvány napirendre tűzéséről a Képviselő-testület a napirendre vonatkozó módosító indítványok között vita nélkül határoz. A javaslat elfogadása esetén a polgármester gondoskodik az előterjesztés elkészíttetéséről és a Képviselő-testület következő rendes ülésre való előterjesztéséről.
12. A tanácskozás rendje
27. § (1) Az írásos előterjesztés előterjesztője szóban kiegészítheti az előterjesztést olyan kérdésben, mely abban nem szerepel, de a döntéshozatalt befolyásolhatja.
(2) A szóbeli előterjesztés előterjesztője ismertetheti az előterjesztést és a döntési javaslatot.
28. § (1) A vitában az előterjesztőhöz kérdés intézhető, valamint az előterjesztéshez hozzászólás és módosító indítvány tehető.
(2) A vitát a polgármester akkor zárja le, amikor már nincs további kérdező és hozzászóló.
(3) Tájékoztató esetén a képviselő csak kérdést tehet fel. Valamennyi kérdésre adott választ követően a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(4) Ha a Képviselő-testület a tájékoztatót nem fogadja el, az a következő ülésen részletesebb indokolással ismét előterjesztendő.
13. Ügyrendi kérdés
29. § (1) Ügyrendi kérdés a Képviselő-testület ülésének vezetésével vagy rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő eljárási kérdésre vonatkozó olyan javaslat, amelyről a polgármester vagy a Képviselő- testület döntést tud hozni.
(2) Az ügyrendi kérdésben való hozzászólás az ügyrendi javaslat megfogalmazásával kezdődik, majd azt követően történhet annak indokolása.
(3) Ugyanazon ügyrendi kérdésben napirendi pontonként csak egyszer lehet javaslatot tenni.
(4) Személyes megtámadtatás esetén a képviselő ügyrendi bejelentkezéssel soron kívüli, hozzászólást kérhet, melynek megadásáról a polgármester dönt.
30. § (1) Módosító indítvány tehető a határozati javaslat érdemi részére, felelősére, határidejére, valamint a rendelettervezetre.
(2) Az előterjesztő – kivéve, ha az előterjesztő testületi szerv - az elhangzott módosító indítványt befogadhatja. A befogadott módosító indítvány az eredeti határozati javaslatnak, javaslatrésznek vagy rendelettervezet szövegrészének a helyébe lép, de a jegyzőnek jelzési kötelezettsége van, ha jogszabálysértést észlel.
(3) A lezárt napirendet a polgármester javaslatára a testület minősített többséggel, egy alkalommal újra megnyithatja.
(4) A megnyitásról szóló döntés után a Képviselő-testület minősített döntéshozatallal rendelkezik a korábban meghozott döntés hatályon kívül helyezéséről, ha az szükséges.
14. A szavazás módja
31. § (1) A nyílt szavazás a (3) bekezdésben foglalt kivétellel kézfeltartással történik.
(2) A Képviselő-testület bármely képviselő ügyrendi javaslatára név szerinti szavazást is elrendelhet.
(3) Név szerinti szavazás esetén a polgármester ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét, akik nevük elhangzásakor igen, nem vagy tartózkodom nyilatkozattal szavaznak.
32. § (1) Ha jogszabály előírja a titkos szavazást, a szavazás szavazólapon szavazófülke és urna igénybevételével történik. A szavazólap a kérdést tartalmazza, és az igen, a nem és a tartózkodás lehetőségét, kivéve az alpolgármester-választásnál, amelyen szavazni csak igen szavazattal lehet, de a képviselő jogosult érvénytelen szavazatot leadni. Szavazni tollal, körben elhelyezett két egymást metsző vonallal lehet. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely az ülésről készített jegyzőkönyvhöz csatolandó.
(2) A titkos szavazásnál a Képviselő-testület 3 tagú eseti szavazatszámláló bizottságot választ.
33. § (1) A polgármester a (2) bekezdésben foglalt kivétellel a szavazást követően a szavazás eredményét számszerűen állapítja meg, majd kihirdeti a döntést.
(2) Titkos szavazás esetén a szavazatszámláló bizottság elnöke a szavazatok összeszámlálását követően a szavazás eredményét számszerűen állapítja meg, majd kihirdeti a döntést.
15. Kérdés, interpelláció
34. § (1) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyben - kivéve az egyedi hatósági és a személyiségi jogot (különösen a személyes adatot tartalmazó) érintő ügyet - intézkedési lehetőség iránti tudakozódás.
(2) Az interpelláció az önkormányzati hatáskörbe tartozó, a Képviselő-testület által korábban hozott, a lakosság szélesebb körét érintő konkrét döntés végrehajtásához kapcsolódó felvilágosítás-kérés.
(3) Az elnevezéstől függetlenül a polgármester a tartalom alapján állapítja meg a beadványról, hogy az kérdés vagy interpelláció.
(4) A sem kérdésnek, sem interpellációnak nem minősíthető beadványt, valamint az olyan személyhez címzett kérdést vagy interpellációt, aki nem kérdezhető vagy interpellálható, a polgármester 3 napon belül a képviselőnek az ok írásbeli megjelölésével együtt visszaküldi.
(5) Rendkívüli ülésen nem lehet kérdést vagy interpellációt feltenni.
35. § (1) Kérdést polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy jegyzőhöz lehet intézni.
(2) A képviselő a Képviselő-testület rendes ülését megelőző 4. naptári nap 15 óráig beérkezőleg a polgármesternél írásban terjesztheti elő a kérdést, megjelölve azt a személyt, akihez a kérdést intézi.
(3) A polgármester a kérdését válaszadás céljából a kérdezetthez továbbítja.
(4) Az írásban feltett kérdést a képviselő a Képviselő-testület ülésén ismertetheti.
(5) A kérdésre a Képviselő-testület következő rendes ülésén írásban vagy szóban válaszol a kérdezett. Ha a kérdés megválaszolása több időt vesz igénybe, akkor a válasz a kérdés beérkezésétől számított 15 napon belül írásban küldendő meg a kérdező részére, mely a rákövetkező rendes Képviselő-testületen tájékoztatás céljából kiosztásra kerül.
(6) A válasz elfogadásáról indokolás nélkül igen vagy nem válasszal - az (5) bekezdés kivételével - csak a kérdező nyilatkozik, azzal kapcsolatban a Képviselő-testület nem foglal állást. Ha a kérdés tárgyalásakor a kérdező nincsen jelen, a válasz elfogadottnak tekintendő.
36. § (1) Interpellációt polgármesterhez, alpolgármesterhez, bizottsági elnökhöz, továbbá jegyzőhöz lehet intézni.
(2) A képviselő a Képviselő-testület rendes ülését megelőző 8. naptári nap 15 óráig beérkezőleg a polgármesternél írásban terjesztheti elő interpellációját, megjelölve a személyt, akihez az interpellációt intézi.
(3) A polgármester az interpellációt válaszadás céljából az interpellálthoz továbbítja.
(4) Az interpellációt a képviselő a Képviselő-testület ülésén ismertetheti.
(5) Az interpellációra a Képviselő-testület következő rendes ülésén írásban vagy szóban válaszol az interpellált. Ha az interpelláció megválaszolása több időt vesz igénybe, akkor a válasz az interpelláció beérkezésétől számított 15 napon belül írásban küldendő meg az interpelláló részére, mely a rákövetkező rendes Képviselő-testületen kiosztásra kerül, és az interpelláló - ha a választ nem fogadja el - kérheti ezen rendes ülést megelőző 8. napig, hogy a Képviselő-testület szavazzon az elfogadásáról.
(6) A válasz elfogadásáról az interpelláló indokolás nélkül igen vagy nem válasszal - az (5) bekezdés kivételével - nyilatkozik. Ha az interpelláció tárgyalásakor az interpelláló nincsen jelen, a válasz elfogadottnak tekintendő.
(7) Ha az interpelláló a választ nem fogadja el, arról a Képviselő-testület vita nélkül határoz, egyébként a Képviselő-testület nem foglal állást.
(8) Ha a Képviselő-testület a választ nem fogadja el, egyszerű szótöbbséggel dönt a további szükségesnek tartott intézkedésről, melynek hiányában az interpelláció lezártnak tekintendő.
16. Döntések
37. § (1) A Képviselő-testület rendeletei és határozatai évente elölről kezdődő sorszámmal vannak dátumozva.
(2) Az önkormányzati rendelet megjelölése - az alábbi sorrendben -
a) „Cikó Község Önkormányzata Képviselő-testületének” fordulatát, mint a rendelet megalkotójának megjelölését,
b) a rendelet sorszámát arab számmal,
c) a „/” jelet,
d) a rendelet kihirdetésének évét,
e) zárójelben a rendelet kihirdetésének hónapját római számmal és napját arab számmal,
f) az „önkormányzati rendelete” kifejezést és
g) a rendelet címét „-ról, -ről” raggal
foglalja magában.
(3) A Képviselő-testület határozatainak megjelölése - az alábbi sorrendben -
a) a határozat sorszámát arab számmal,
b) a „/” jelet,
c) a határozat meghozatalának évét,
d) zárójelben a határozat meghozatalának hónapját római számmal és napját arab számmal és
e) a „Képviselő-testületi”. határozat” kifejezést
foglalja magában.
(4) A Képviselő-testület számozott határozat nélkül dönt ügyrendi és egyéb, az ülés vezetésével kapcsolatos kérdésben, beleértve a napirend elfogadását is.
38. § (1) A rendeletek tárgymutatós, a Képviselő-testületi határozatok tárgymutatós és határidős nyilvántartásának vezetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A Képviselő-testület határozatait a jegyző továbbítja a végrehajtásért felelősökhöz, folyamatosan figyelemmel kíséri végrehajtásukat.
39. § (1) A Mötv. 49. §-a szerinti személyes érintettségét a képviselő köteles bejelenteni.
(2) Amennyiben a képviselő elmulasztja a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét és ezt a képviselő-testület megállapítja, úgy a polgármester – rosszallásának egyidejű kifejezése mellett – az ülés nyilvánossága előtt nyomatékosan felhívja, hogy a jövőben ez irányú kötelezettségének tegyen eleget.
(3) A kizárt képviselő – amennyiben a kizárás ellenére – leadja szavazatát, azt semmisnek kell tekinteni.
17. Az önkormányzati rendelet
40. § (1) Az önkormányzati rendelet megalkotására vagy módosítására irányuló kezdeményezés írásban - a rendelet-alkotás indokainak és főbb elveinek megjelölésével - a polgármesternél nyújtandó be, ha az nem a rendelet megalkotásának szervezeti és működési szabályzat szerinti előterjesztőjétől származik.
(2) A kezdeményezésre kidolgozott rendelettervezetet a jegyző véleményének kikérése után a téma szerint érintett bizottság vagy a polgármester a Képviselő-testület elé terjeszti, mely dönt annak elfogadásáról.
41. § A rendelet elfogadását követően a hiteles szöveg szerkesztése a jegyző feladata.
42. § Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről a jegyző a Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel gondoskodik. A rendelet Cikó Község Önkormányzatának honlapján is megjelenik.
18. Határozathozatal
43. § (1) A Képviselő-testület általában egyszerű szótöbbséggel hoz határozatot.
(2) A Képviselő-testület minősített többséggel dönt
19. Jegyzőkönyv
44. § (1) A Képviselő-testület nyilvános üléséről hangfelvétel készül.
(2) A jegyzőkönyv a Mötv.-ben meghatározott tartalommal készül.
45. § A Képviselő-testület nyílt ülésének dokumentumai a lakosság tájékoztatása céljából megjelennek az Önkormányzat honlapján. A választópolgár - a zárt ülés kivételével - betekinthet a Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvébe. A betekintésre a Hivatal biztosít lehetőséget.
20. A Képviselő-testület és a lakosság kapcsolata
46. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, lehetőség szerint az Önkormányzat éves zárszámadás elfogadása után.
(2) A közmeghallgatás helye és időpontja az Önkormányzat honlapján és szórólapok, plakátok kijuttatásával kerül közzétételre.
47. § (1) A közmeghallgatáson napirendi pont is tárgyalható, amely esetében a rendkívüli ülésre vonatkozó szabályok az irányadók.
(2) A közmeghallgatáson megjelent személy - nevének és lakóhelyének bemondását követően - 3 perces időtartamban egy közérdekű, a lakosság nagyobb csoportját érintő kérdéssel kapcsolatban egy alkalommal fejtheti ki véleményét.
(3) A közmeghallgatás során elhangzott kérdés és vélemény lehetőség szerint az ülésen szóban megválaszolandó. A kivizsgálást igénylő kérdés vagy észrevétel esetén a hozzászóló a kivizsgálás eredményéről írásban kap tájékoztatást.
(4) A (2) bekezdésben meghatározott időtartam alól a polgármester felmentést adhat.
21. Lakossági fórum
48. § (1) A lakosság véleményének megismerésére, a döntés-előkészítésbe való bevonása céljából az Önkormányzat lakossági fórumot tart
a) a közterület elnevezéssel kapcsolatos előterjesztés előkészítése során, vagy
b) ha a Képviselő-testület azt határozatban elrendeli.
(2) A polgármester, valamint a képviselő a lakosság fontos döntésről való tájékoztatására vagy a választókkal való találkozás és véleményük megismerése céljából is szervezhet lakossági fórumot.
(3) A lakosság véleményének megismerésére a helyi civil vagy érdekvédelmi szervezetek képviselőinek részvételével szervezett tanácskozás is felhasználható.
49. § (1) A lakossági fórum szervezéséről a polgármester, a jegyző segítségével gondoskodik.
(2) A lakossági fórum helyéről, időpontjáról és témájáról a lakosság és a szervezetek az Önkormányzat honlapján és szórólapok, plakátok kijuttatásával kap tájékoztatást.
22. Fogadóóra
50. § (1) A képviselő a választókkal való kapcsolattartás céljából szükség szerint, esetenként meghatározott időpontban egyénileg vagy más képviselővel közösen fogadóórát tart.
(2) A fogadóóra helyéről és időpontjáról a képviselő a lakosságot értesíti.
A képviselő
51. § (1) A képviselő a képviselői munka ellátása során a Községháza kijelölt helyiségeit használhatja, eszközeit díjmentesen igénybe veheti, a Hivatal illetékes szervezeti egységének munkatársától ügyviteli közreműködést igényelhet.
(2) A képviselő
a) olyan magatartást tanúsít, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre,
b) tevékenyen részt vesz a Képviselő-testület, valamint azon bizottság munkájában, amelynek tagja,
c) a tudomására jutott - nem közérdekű vagy nem közérdekből nyilvános adat kivételével - minden információt megőriz azzal, hogy e titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll,
d) bejelenti a polgármesternek, ha a Képviselő-testület ülésén akadályoztatása miatt nem tud részt venni,
e) bejelenti a bizottság elnökének, ha annak a bizottságnak az ülésén, melynek tagja, akadályoztatása miatt nem tud részt venni,
f) bejelenti a polgármesternek, ha valamely megbízatása teljesítésében akadályoztatva van,
g) bejelenti a személyes érintettségét a döntéshozatalnál, valamint
h) vagyon-nyilatkozatot tesz.
(3) A (2) bekezdés g) pontjában foglalt kötelezettség megszegése esetén az ülés vezetője - ha tudomással bír róla - felhívja a képviselőt arra, hogy jelentse be személyes érintettségét.
(4) Ha a képviselő úgy nyilatkozik, hogy ő személyesen nem érintett az ügyben, de a körülményekből arra lehet következtetni, hogy a képviselő személyes érintettsége fennáll, a képviselő kizárásáról a polgármester javaslatára a Képviselő-testület dönt. Ha a Képviselő-testület kizárja a képviselőt, a képviselő az adott ügyben nem szavazhat, de a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek számít.
A bizottság
52. § (1) A Képviselő-testület 1 állandó bizottságot hoz létre, melyek elnevezése a következő:
a) Ügyrendi Bizottság
(2) A bizottság 3 főből áll, ebből legalább 2 fő képviselő és 1 fő nem képviselő személy.
(3) A bizottság tagjainak névsorát az 4. függelék tartalmazza.
53. § (1) A bizottság elnökének megválasztására az alakuló ülésen, az alelnök és a tag megválasztására legkésőbb az azt követő rendes ülésen kerül sor. Az elnöki, az alelnöki vagy a tagi viszony megszűnése esetén a választásra legkésőbb a jogviszony megszűnését követő rendes ülésen kerül sor.
(2) A bizottság elnökének, alelnökének és tagjának személyére a polgármester tesz javaslatot, melyhez módosító indítvány nem tehető.
(3) A jelöléshez beszerzendő a jelölt írásbeli elfogadó nyilatkozata és a vagyonnyilatkozat-tételre vonatkozó vállalása.
54. § (1) Az állandó bizottság feladat- és hatáskörét a 2. melléklet tartalmazza.
(2) Az állandó bizottságot - a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben - a 2. mellékletben meghatározott ügyben döntési jogkör illeti meg (átruházott hatáskörben hozott döntés).
(3) A Képviselő-testület bármely bizottsági hatáskörbe átruházott ügyet esetileg magához vonhat vagy felülvizsgálhat. A Képviselő-testület a hatáskörbe vonás és a felülvizsgálat kérdésében minősített többségű szavazattal határoz.
(4) A Képviselő-testület esetenként minősített többségű szavazattal megbízhat bizottságot a hatáskörébe nem tartozó feladat elvégzésével is.
55. § (1) A bizottság elnöke
a) összehívja és vezeti a bizottság ülését,
b) aláírja a bizottsági ülés meghívóját és a bizottság egy tagjával együtt az ülésről készült jegyzőkönyvet,
c) figyelemmel kíséri a bizottság határozatának végrehajtását,
d) évente a tárgyévet követő május 31. napjáig beszámol a bizottság munkájáról a Képviselő-testületnek, és
e) képviseli a bizottságot.
(2) A bizottság alelnöke:
a) a bizottság elnökének akadályoztatása esetén ellátja az (1) bekezdésben meghatározott feladatokat, és
b) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel a bizottság elnöke esetenként megbízza.
(3) A bizottság tagja
a) szavazati joggal részt vesz a bizottság ülésén,
b) a bizottság feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben felvilágosítást kérhet a jegyzőtől, az aljegyzőtől, a Hivatal köztisztviselőjétől, és
c) a bizottság megbízása alapján képviseli a bizottságot.
56. § Az egyes bizottságok működésével kapcsolatos ügyviteli feladatokat, bizottsági koordinátorként, a Hivatal jegyzője által kijelölt köztisztviselője teljesíti.
57. § A bizottság a Képviselő-testület munkatervéhez igazodva működik.
58. § (1) A bizottság a Képviselő-testület üléséhez igazodóan, továbbá szükség szerint tart ülést.
(2) A bizottság ülését az elnök összehívja, ha azt a Képviselő-testület, a polgármester vagy a bizottsági tagok több mint 1/4-e kezdeményezi.
(3) Az elnök a bizottsági ülésre meghívja a bizottság tagjain túl a polgármestert, az alpolgármestert, a képviselőt, a jegyzőt, az aljegyzőt, a tárgyalt előterjesztést előkészítő köztisztviselőt, az előterjesztés előkészítésében közreműködő intézményt, szervet vagy személyt, az érintett önszerveződő közösség vezetőjét. A meghívandó egyéb érdekeltek körét a bizottság elnöke esetileg határozza meg.
(4) Az elnök a kijelölt köztisztviselő útján gondoskodik a meghívó kiküldéséről. A bizottsági titkár meghívót az elnök nevében az írásos előterjesztésekkel - ha lehetőség van rá - az ülés tervezett időpontja előtt legalább 4 nappal korábban küldi meg a bizottsági tagoknak.
(5) Az előterjesztésekre a 13. §-ban foglaltak az irányadók.
(6) A bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vesz a kijelölt köztisztviselő.
(7) A bizottsági ülésre a Képviselő-testületre vonatkozó szabályok értelemszerűen alkalmazandók az V. Fejezetben foglalt eltérésekkel azzal, hogy polgármesteren a bizottság elnöke, az alpolgármesteren az alelnök, értendő.
59 §
60. § (1) A bizottság átruházott hatáskörben hozott döntéséről a bizottság tájékoztatja a Képviselő-testületet. A tájékoztató elfogadásáról - a tájékoztató napirendi pont keretében - a Képviselő-testület határoz.
61. § (1) A kijelölt köztisztviselő a törvényben meghatározott formai és tartalmi kellékekkel rendelkező jegyzőkönyv egy példányát - az ülést követő 15 napon belül – megküldi kormányhivatalhoz.
(2) A kijelölt köztisztviselő a bizottság által hozott határozat kivonatát - az ülést követő 10 napon belül - eljuttatja a határozat végrehajtásáért felelős személynek.
(3) A bizottsági határozatot a kijelölt köztisztviselő elektronikusan tartja nyilván.
62. § A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén az alelnök vezeti.
63. § Az elnökén keresztül a bizottság jogosult
a) a szakmai feladatai ellátásához a Hivatal illetékes szervezeti egységének köztisztviselőjét segítségként igénybe venni,
b) a sajtót közvetlenül tájékoztatni munkájáról és
c) a Képviselő-testület éves munkatervére javaslatot tenni.
64. § (1) A Képviselő-testület a feladatai eredményes ellátása érdekében szükség szerint ideiglenes bizottságot is létrehozhat, melynek összetételét és feladatait annak megalakításakor állapítja meg.
(2) Az ideiglenes bizottság tagjai - a polgármester kivételével - képviselő lehet.
(3) A bizottság működésének általános szabályai az ideiglenes bizottság működésére is megfelelően alkalmazandók.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző és az aljegyző jogállása
23. A polgármester
65. § (1) A polgármester feladatát főállásban végzi.4
(2) A Képviselő-testület a polgármester illetményének emeléséről, egyéb juttatásainak megváltoztatásáról az Ügyrendi Bizottság javaslatára határoz.
66. § (1) A Képviselő-testület a 4. mellékletben felsorolt hatásköreit a polgármesterre ruházza át.
(2) A polgármester az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről írásban tájékoztatást ad.
(3) A polgármester döntést hozhat, ha a Képviselő-testület - határozatképtelenség vagy elfogadott határozat hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, és halaszthatatlan ügyről van szó, kivéve a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó döntést.
(4) A polgármester átruházott hatáskörben vagy törvény által hatáskörébe utalt ügyben hozott határozatait sorszámmal látja el, melynek megjelölése - az alábbi sorrendben -
a) a határozat sorszámát arab számmal,
b) a „/” jelet,
c) a határozat meghozatalának napját, hónapját, évét arab számmal, „/” jellel elválasztva és
d) a „PM. h.” kifejezést
foglalja magában.
(5) A polgármester határozatának nyilvántartását a jegyző a Hivatal kijelölt köztisztviselője útján végzi.
(6) Ha a Képviselő-testület ülésén merül fel olyan kérdés, amely valamely bizottság hatáskörébe tartozik, a polgármester jogosult a javaslatot megtenni.
(7) A polgármester minden munkanap ügyfélfogadást tart, amennyiben a hivatalban tartózkodik.
24. Az alpolgármester
67. § (1) A Képviselő-testület a Képviselő-testület tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. Az alpolgármester a polgármester irányításával végzi munkáját.
(2) Az alpolgármester a választópolgárokkal történt egyeztetés szerint tart ügyfélfogadást.
25. A jegyző és az aljegyző
68. § (1) A polgármesterek – többségi döntéssel - pályázat alapján határozatlan időre jegyzőt neveznek ki.
(2) A jegyző
a) gondoskodik az Önkormányzat működésével kapcsolatos jegyzői feladatok ellátásáról,
b) előkészítteti a Képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
c) tanácskozási joggal vesz részt a Képviselő-testület és a Képviselő-testület bizottságának ülésén,
d) jelzi a Képviselő-testületnek, a Képviselő-testület szervének, a polgármesternek, ha a döntésénél, működésénél jogszabálysértést észlel,
e) gondoskodik a Képviselő-testület üléseiről szóló jegyzőkönyv elkészítéséről,
f) a polgármesterrel közösen aláírja az önkormányzati rendeletet és a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet,
g) az ülést követő 15 napon belül megküldi a Kormányhivatal vezetőjének a Képviselő-testület, a bizottság, a településrészi önkormányzati testületi ülésről készült jegyzőkönyvet,
h) megküldi a Kormányhivatal vezetőjének a polgármester saját és átruházott önkormányzati hatáskörben hozott határozatát, a bizottság és a településrészi önkormányzat határozatát,
i) a Hivatal köztisztviselőinek közreműködésével ellátja a bizottságok, működésének ügyviteli feladatait,
j) rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a bizottságoknak az Önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról és azok változásairól,
k) rendes Képviselő-testületen beszámol a Hivatal munkájáról a tárgyévet követő május 31. napjáig és
l) gondoskodik jelen rendelet függelékének naprakészen tartásáról.
69. § (1) A polgármester a jegyző javaslatára pályázat alapján aljegyzőt nevez ki.
(2) Az aljegyző feladatkörét és a közöttük lévő munkamegosztást a jegyző határozza meg.
(3) A jegyzőt - távolléte vagy akadályoztatása esetén - teljes jogkörrel az aljegyző helyettesíti.
(4) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatok ellátásával a polgármester a Hivatalnak, a jegyzői tisztség betöltéséhez szükséges, törvényben meghatározott képesítési és egyéb előírásoknak megfelelő köztisztviselőjét bízza meg.
(5) A jegyző és az aljegyző minden munkanap ügyfélfogadást tart, amennyiben a hivatalban tartózkodik.
A Közös Hivatal és az önkormányzat intézményei
1. A Közös Hivatal
70. § (1) Kakasd Község Önkormányzata és Cikó Község Önkormányzata az önkormányzatok működésével, valamint a polgármesterek és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Kakasdi Közös Önkormányzati Hivatal (székhelye: 7122 Kakasd, Rákóczi utca 285.) elnevezéssel hivatalt hoz létre.
(2) A Kakasdi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működés Szabályzatát jelen rendelet 7. függeléke tartalmazza.
2. Az önkormányzat intézményei
71. § (1) A képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására – jogszabályban meghatározottak szerint – költségvetési szervet, gazdálkodó szervezetet, nonprofit szervezetet és egyéb szervezetet (továbbiakban együtt: intézmény) alapíthat, továbbá szerződést köthet természetes és jogi személlyel vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel.
(2) Az intézmény önállóan működő és gazdálkodó, vagy önállóan működő költségvetési szerv.
(3) Az intézmény fenntartói jogosítványait a képviselő-testület gyakorolja.
(4) Az intézmények felsorolását a 8. függelék tartalmazza.
VIII Fejezet
Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása
73. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legfontosabb szabályokat külön rendeletben állapítja meg.
(2) Az Önkormányzat szakfeladatait az 1. számú melléklet tartalmazza.
A nemzetiségi önkormányzat
74. § Cikó Községben a 5. számú függelékben meghatározott nemzetiségi önkormányzatok működnek.
75. § (1) A nemzetiségi önkormányzat szervezeti és működési rendjét - törvény keretei között - saját hatáskörben állapítja meg.
(2) A nemzetiségi önkormányzat részére az Önkormányzat által támogatásként rendelkezésre bocsátott pénzügyi forrás mértékét a mindenkori költségvetési rendelet határozza meg.
(3) A nemzetiségi önkormányzat munkáját a Hivatal a 3. mellékletben meghatározott módon segíti.
76. § A nemzetiségi önkormányzat elnöke tanácskozási joggal meghívandó a Képviselő-testület ülésére.
Önkormányzati Társulások
77. § A Képviselő-testület társulásait a 6. számú függelék tartalmazza.
Záró rendelkezések
78. § (1) E rendelet 2013. október 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2007.(IV.5.) önkormányzati rendelet, valamint az azt módosító a 12/2008.(VIII. 19.), 14/2008.(IX.29.), 1/2009.(III.5.), 1/2010. (I.21.) és a 7/2010. (X.14.) számú önkormányzati rendeletek.
1. melléklet a 15/2013. (IX. 30.) önkormányzati rendelethez6
013320 Köztemető- fenntartás és működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
022010 Polgári védelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése
041232 Start-munka program- Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
045120 Út, autópálya építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
046020 Vezetékes műsorelosztás, városi és kábeltelevíziós rendszerek
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása , átrakása
061020 Lakó- épület építése
062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk
063020 Víztermelés,- kezelés,- ellátás
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
074031 Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság- egészségügyi gondozás
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
081071 Üdülői szálláshely - szolgáltatás és étkeztetés
082044 Könyvtári szolgáltatások
082091 Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
082092 Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás
096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások
106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése
107051 Szociális étkeztetés, szociális konyhán
107052 Házi segítségnyújtás
107053 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
2. melléklet a 15/2013. (IX. 30.) önkormányzati rendelethez
Bizottság feladat- és hatásköre
1) Ügyrendi bizottság
3. melléklet a 15/2013. (IX. 30.) önkormányzati rendelethez
A települési nemzetiségi önkormányzatok testületi működése feltételei biztosításának, valamint a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásának módszerei
1. Az Önkormányzat a község területén működő települési nemzetiségi önkormányzat számára
a) a testületi működéshez igazodó ingyenes helyiséghasználatot biztosít,
b) a testületi működést kiszolgáló ingyenes helyiséghasználatot biztosít, amelynek feltételeit a felek írásban rögzítik, valamint
c) a nemzetiségi önkormányzat testületi működéséhez kapcsolódó postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási, nyilvántartási és iratkezelési feladatok ellátását adminisztratív feladatokat ellátó munkatársak foglalkoztatásával biztosítja, az ezzel kapcsolatos költségeket az Önkormányzat viseli.
2. A nemzetiségi önkormányzat munkájának segítésével az 1. pont c) alpontja szerint megbízott dolgozó feladata
a) a nemzetiségi önkormányzat elnökével és tagjával megfelelő munkakapcsolat kiépítése, rendszeres és folyamatos kapcsolattartás, a közvetlen információáramlás biztosítása,
b) a nemzetiségi önkormányzat jogszerű működésének folyamatos figyelemmel kísérése, a törvényi előírásoknak megfelelő működéshez szükséges szakmai segítségnyújtás így különösen tájékoztatásadás szükség esetén joganyag biztosításával,
c) a nemzetiségi önkormányzat tevékenysége során felmerülő probléma kölcsönös közvetítése, a lehetséges megoldás megvalósításának elősegítése a jogszabályi előírások szem előtt tartásával,
d) a nemzetiségi önkormányzat gyakorlati működéséhez szükséges eszközök biztosításának figyelemmel kísérése, koordinálása,
e) a nemzetiségi önkormányzat testületi ülésén való részvétel,
f) a nemzetiségi önkormányzat testületi üléséről készült jegyzőkönyv elkészültének figyelemmel kísérése, annak törvényes határidőn belüli, kormányhivatalba történő továbbítása,
g) szükség esetén statisztikai adatszolgáltatás a nemzetiségi önkormányzat tevékenységével összefüggő feladatokról,
h) pénzkezelés, számlavezetés, költségvetés készítésével kapcsolatos feladat elvégzése, segítése.
i) a nemzetiségi önkormányzat működésével, tevékenységével összefüggő találkozón, rendezvényen és szakmai konzultáción való részvétel,
j) a nemzetiségi önkormányzattal kapcsolatos jogszabályok folyamatos figyelemmel kísérése, alkalmazása,
k) a nemzetiségi önkormányzat működésével, tevékenységével kapcsolatos vezetői döntés közvetítése, annak végrehajtásáról történő referálás, valamint
l) a fenti feladatok ellátásával összefüggő napi, határidős ügyek intézése.
3. A gazdasági-pénzügyi feladatok ellátása az erre vonatkozó megállapodásban rögzítettek szerint történik. A megállapodás tartalmazza különösen a költségvetéssel kapcsolatos együttműködés, a számlakezelés, a pénzforgalom és számviteli nyilvántartások rendjét, a felelősségvállalás mértékét.
4. A nemzetiségi önkormányzat a normatív állami hozzájárulást a települési önkormányzat útján veszi igénybe. A nemzetiségi önkormányzat működését szolgáló állami támogatás az Önkormányzat számlájára való beérkezést követően haladéktalanul, egy összegben továbbutalásra kerül a nemzetiségi önkormányzat alszámlájára. A támogatás összege felett rendelkezni kizárólag a nemzetiségi önkormányzat jogosult.
4. melléklet a 15/2013. (IX. 30.) önkormányzati rendelethez
A polgármester feladat- és hatásköre
1. A polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé mindazokat az ügyeket, melyek előterjesztésére e rendelet más személyt nem jogosít fel
2. A Képviselő-testület a következő hatásköreit ruházza át a polgármesterre döntésre:
2.1. a költségvetésben szereplő kiadási jogcímek előirányzatai a kiemelt előirányzatok kivételével.
2.2. az év közben kapott előirányzat módosítást, amennyiben az előirányzat biztosítása a költségvetési törvényhez kapcsolódik,
2.3. évközben új, a költségvetésben nem szereplő feladat jóváhagyását 100 ezer Ft értékhatár alatt a forrás egyidejű megjelölésével,
2.4. nem önkormányzati szerv, személy, rendezvény támogatását esetenként legfeljebb 10 ezer Ft értékhatárig a tartalékalapterhére,
2.6. a nemzetközi kapcsolatok keretében külföldre utazók körének meghatározását,
2.7. az "Őcsény" név jogi személy és jogi személyiség nélküli gazdasági társaság nevében megkülönböztető jelzőként való használatához hozzájárulást,
2.8. az Önkormányzat vagyonának meghatározásáról, a vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának és a vagyon kezelésének szabályozásáról szóló önkormányzati rendeletben külön meghatározott hatásköröket,
2.9. a szociális igazgatásról és szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 4/2010. (II. 15.) önkormányzati rendelet 1. § (2) bekezdésé b) pontjában, és a 4. § (2) bekezdésében meghatározott hatáskört,
2.10. a község önkormányzati jelképekről és használatukról szóló 5/2000. (IV.1.) Ök. rendelet 2. § (3), bekezdésében, valamint 3. § (2) bekezdésében meghatározott hatáskört,
2.11. a település környezet védelméről szóló 9/2004. (IV. 9.) Ök. rendelet 6 § (1) bekezdésében, 17§ (1 bekezdésében, 22. § (1 bekezdésében és a 43. § (2) bekezdésében meghatározott hatáskört,
2.12. az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 28. § (2) bekezdésében és a 29. § (5) bekezdésében biztosított hatáskörét,
2.13. az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 30/A. § szerinti településrendezési szerződés megkötését,
2.14. az Önkormányzat nevében kötendő - a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe nem tartozó - együttműködési és bármilyen más megállapodás megkötését, és nyilatkozat, igazolás kiadását az Önkormányzat nevében,
2.15. az Önkormányzat képviseletére vonatkozó - a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe nem tartozó - döntés meghozatalát, illetve valamennyi szükséges cselekmény elvégzését,
3. A polgármester felügyeli többek között:
3.1. a vízkárelhárítással, a belvízvédekezéssel, az árvízvédekezéssel és a keletkezett kár helyreállításával kapcsolatos műszaki feladat végrehajtását,
3.2. az Önkormányzat által finanszírozott belvízelvezetéssel összefüggő tervezési és kivitelezési feladat végrehajtását,
3.3. a községüzemeltetési feladat végrehajtását, különösen
3.3.1. játszótér üzemeltetését,
3.3.2. autóbuszváró üzemeltetését,
3.3.3. községi zöldterület-gazdálkodással és -fenntartással kapcsolatos, valamint a szúnyoggyérítési feladatot,
3.3.4. az Önkormányzat kezelésében lévő temető fenntartási és üzemeltetési feladatát,
3.3.5. a szoborgondozási és a parkfenntartási feladatot,
3.3.6. parkoló üzemeltetését,
3.3.7. köztisztasággal, hóeltakarítással, síkosság-mentesítéssel kapcsolatos feladatot, valamint
3.3.8. az útkezeléssel és -fenntartással kapcsolatos feladatot.
5. melléklet a 15/2013. (IX. 30.) önkormányzati rendelethez
Az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai
1. Egészségügyi ellátás
A. Kötelező feladat |
B. Önként vállalt feladat |
C. Jogszabályhely megjelölése vagy a feladatellátás alapja |
|
---|---|---|---|
1. |
háziorvosi ellátás ellátási szerződéssel) |
||
2. |
házi gyermekorvosi ellátás ellátási szerződéssel |
||
3. |
fogorvosi alapellátás (ellátási szerződéssel) |
||
4. |
alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátás (ellátási szerződéssel) |
||
5. |
védőnői ellátás (ellátási szerződéssel) |
||
6. |
iskola-egészségügyi ellátás |
2. Szociális ellátás
A. Kötelező feladat |
B. Önként vállalt feladat |
C. Jogszabályhely megjelölése vagy a feladatellátás alapja |
|
1. |
18 év feletti tartósan beteg személy számára megállapítható ápolási díjjal kapcsolatos ügyek |
||
2. |
átmeneti segéllyel kapcsolatos feladatok |
1993. évi III. törvény 25. alpont § (3) bekezdés b) pont ba) alpont |
|
3. |
temetési segéllyel kapcsolatos feladatok |
1993. évi III. törvény 25. alpont § (3) bekezdés b) pont bc) alpont |
|
4. |
köztemetéssel kapcsolatos feladatok |
1993. évi III. tv. 48. § (1) bekezdés |
|
5. |
rendkívüli gyermekvédelmi támogatással kapcsolatos feladatok |
||
6. |
szociális étkeztetés |
1993. évi III. törvény 62. § (1) bekezdés, 86. § (1) bekezdés b) pont |
|
7. |
házi segítségnyújtás (társulás keretében) |
||
8. |
családsegítés (Családsegítő Szolgálat keretében) |
||
9. |
jelzőrendszeres házi segítségnyújtás (társulás keretében) |
||
12. |
Utcai szociális munka |
||
13. |
Közösségi ellátások |
3. Gyermekjóléti, gyermekvédelmi feladatok
A. Kötelező feladat |
B. Önként vállalt feladat |
C. Jogszabályhely megjelölése vagy a feladatellátás alapja |
|
---|---|---|---|
1. |
gyermekjóléti szolgáltatás (társulás keretében) |
||
2. |
gyermek napközbeni ellátása, különösen a gyermekétkeztetés |
4. Kulturális, előadó-művészeti, közművelődési és közgyűjteményi feladatok
A. Kötelező feladat |
B. Önként vállalt feladat |
C. Jogszabályhely megjelölése vagy a feladatellátás alapja |
|
---|---|---|---|
1. |
Nyilvános közkönyvtári ellátás |
||
2. |
Közművelődési tevékenységek és szolgáltatások, közösségi tér biztosítása, közművelődési intézmények működtetése |
1997. CXL. törvény 73-81. §; |
5. Helyi környezet- és természetvédelmi feladatok
A. Kötelező feladat |
B. Önként vállalt feladat |
C. Jogszabályhely megjelölése vagy a feladatellátás alapja |
|
---|---|---|---|
1. |
környezeti állapot figyelemmel kísérése, adatnyilvántartás és szolgáltatás teljesítése |
||
2. |
környezetvédelmi program kidolgozása, jóváhagyása, az illetékességi terület környezeti állapotának elemzése, értékelése, a lakosság tájékoztatása; a környezetvédelmi programban foglaltak végrehajtása, folyamatos felülvizsgálata |
1995. évi LIII. törvény 46. § (1) bekezdés b) és e) pont, 48/E. § |
|
3. |
avar és kerti hulladék égetésére vonatkozó szabályozás |
1995. LIII. törvény 48. § (4) bekezdés b) pont |
6. Kommunális feladatok
A. Kötelező feladat |
B. Önként vállalt feladat |
C. Jogszabályhely megjelölése vagy a feladatellátás alapja |
|
---|---|---|---|
1. |
egészséges ivóvízellátás |
2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 21. pont |
|
2. |
vizek kártételei elleni védelem |
1995. évi LVII. tv. 16. § (1) és (5) bekezdés |
|
3. |
helyi vízrendezés és vízkárelhárítás, árvíz- és belvízelvezetés |
||
4. |
csatornázás |
||
5. |
közvilágítás |
||
6. |
köztemető fenntartása |
2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2. pont |
|
7. |
helyi közúton, a helyi önkormányzat tulajdonában álló közforgalom elől el nem zárt magánúton, valamint téren, parkban és egyéb közterületen közúti járművel történő várakozás (parkolás) biztosítása |
2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2. pont |
|
8. |
gyalogos-átkelőhely megvilágítása a település belterületén, a gyalogos-átkelőhelyhez vezető szilárd burkolatú járda, gyalogút, kerékpárút és gyalogos felállóhely, a kiemelt szegélyen vagy padkán kívüli gyalogos korlátok, egyéb gyalogos biztonsági berendezések létesítéséről és fenntartása, valamint a gyalogosok részére szolgáló vasúti gyalogos-átkelőhely és a kizárólag kerékpárosok közlekedését szolgáló vasúti átjárók létesítése és fenntartása |
||
9. |
helyi közterületek fenntartása, köztisztaság, településtisztaság biztosítása |
2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 5. pont 68/2003. (XII. 19.) Ök. rendelet 3. § |
|
10. |
hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátása |
||
11. |
Közterületen elhagyott hulladék elszállítása, kezelése |
||
12. |
házszámozással kapcsolatos feladatok ellátása |
253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet 40. § (6) bekezdés |
|
13. |
közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása |
2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 2. pont 69/2003. (XII. 19.) Ök. rendelet 2. § (1) bekezdés |
|
14. |
helyi építészeti örökség értékeinek védelme |
||
15. |
településfejlesztés és településrendezés |
2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pont |
7. Köznevelés
A. Kötelező feladat |
B. Önként vállalt feladat |
C. Jogszabályhely megjelölése |
|
---|---|---|---|
1. |
óvodai nevelés |
2011. évi CXC. törvény 74. § (1) bekezdés |
|
2. |
többi gyermekkel együtt nevelhető, sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése |
2011. évi CXC. törvény 74. § (1) bekezdés |
|
3. |
nemzetiséghez tartozók nevelés az óvodai nevelésen belül |
2011. évi CXC. törvény 74. § (1) bekezdés |
8. Lakásgazdálkodás
A. Kötelező feladat |
B. Önként vállalt feladat |
C. Jogszabályhely megjelölése vagy a feladatellátás alapja |
|
---|---|---|---|
1. |
az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek hasznosítása (bérbeadás, értékesítés, csere, jogutódlás elismerése, stb.) |
2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pont 1993. évi LXXVII. törvény |
9. Sportfeladatok
A. Kötelező feladat |
B. Önként vállalt feladat |
C. Jogszabályhely megjelölése vagy a feladatellátás alapja |
|
---|---|---|---|
1. |
a helyi sportfejlesztési koncepció, a sportszervezettel való együttműködés biztosítása, sportlétesítmény fenntartása |
2011. évi XLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 15. pont |
|
2. |
sporttámogatás nyújtása |
vonatkozó önkormányzati rendeletek, valamint egyéni ügyben hozott Képviselő-testületi határozat |
10. Egyéb feladatok
A. Kötelező feladat |
B. Önként vállalt feladat |
C. Jogszabályhely megjelölése vagy a feladatellátás alapja |
|
---|---|---|---|
1. |
a nemzetiségek jogainak érvényesítése, a helyi nemzetiségi önkormányzat munkájának segítése |
2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 16. pont |
|
2. |
a lakosság önszerveződő közösségei tevékenységének támogatása, az együttműködés biztosítása |
||
3. |
közreműködés a települési közbiztonság biztosításában (megyei rendőr-főkapitánysággal kötött együttműködési megállapodás alapján) |
2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 17. pont |
|
4. |
ebösszeírás, kóbor állat befogadása |
1998. évi XXVIII. törvény 42/B. § (1) és (3) bekezdés, 48/A. § (3) bekezdés |
|
5. |
vagyongazdálkodás |
Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e-g) pontja |
|
6. |
vagyonkataszteri nyilvántartás |
||
7. |
helyiséggazdálkodás |
2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pont |
1. függelék
2. függelék
3. függelék
4. függelék
A. Név |
B. Tisztség |
|
---|---|---|
Kiss Erzsébet |
elnök |
|
László Józsefné |
képviselő tag |
|
Biró Alida |
képviselő tag |
5. függelék
A. Név |
B. Tisztség |
|
1. |
Erni Krisztiánné |
elnök |
2. |
Beréti Józsefné |
elnökhelyettes |
3. |
Jung Györgyné |
képviselő |
6. függelék
|
|
|
---|---|---|
Szociális és gyermekjóléti feladatok ellátására és intézmény fenntartására |
Gyermekjóléti Szolgáltatás, családgondozás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, támogató szolgálat, |
|
Társadalmi Ellenőrző Tájékoztató Társulás |
A NRHT hulladéktárolóval kapcsolatos tájékoztatási, ellenőrzési feladatok megvalósítása |
|
|
|
|
|
Belső ellenőrzés, területfejlesztési feladatok, |
|
|
|
|
|
|
|
Az önkormányzati rendeletet a Cikó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelete 78. §-a hatályon kívül helyezte 2024. november 1. napjával.
A rendelet 7.§ (1) bekezdése a 7/2019.(VII.15.) önkormányzati rendelet 1. §-ával megállapított szöveg. Hatályos 2019. július 16.
A rendelet 44.§(2) bekezdése a 9/2014.(XI.21.) önkormányzati rendelettel megállapított szöveg. Hatályos 2014. november 22.
A 65.§ (1) bekezdését a Képviselő-testület a 92019.(X.25.) önkormányzati rendeletének 1. §-ával módosította. Hatályos 2019. október 25.
VI. fejezet 9/2020.(XII.4.) önkormányzati rendeletének 1.§-val megállapított szöveg. Hatályos :2020. december 5.
Az 1. számú melléklet a 12/2017.(X.31.) önkormányzati rendelettel megállapított szöveg. Hatályos 2017. november 1. Az 1. melléklet a Cikó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (VI. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.