Csesztreg Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2020. (XI.20.) önkormányzati rendelete

Csesztreg község jelképeiről, névhasználatának szabályozásáról

Hatályos: 2020. 11. 21

Csesztreg Község Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk. (1) bekezdés i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:


1.Az önkormányzat jelképei

1. §


Az önkormányzat jelképei, mint a település történelmi múltjára utaló díszítő szimbólumok: a címer és a zászló.


2. A címer leírása

2. §


Az önkormányzat címere: arannyal szegélyezett, felső szélén kettős íveléssel csipkézett, jobb és bal szélén ívelt, sarkainál harántosra vágott csücskös-talpú pajzs kék mezejében, törzséből három felé ágazó, dús lombozatú ezüst tölgy lebeg, jobb és bal oldalról a törzs magasságában hegyével lefelé, élével kifelé fordított ezüst ekevassal kisérve.


3. A címer használatának köre és szabályai

3. §


(1) Az önkormányzat címerét, mint díszítő és utaló jelképet, használni lehet:

a)         az önkormányzat körpecsétjén, amely pecsétnyomó, illetőleg gumibélyegző, pecsétnyomó esetében legkisebb 40 mm,  gumibélyegző esetében legnagyobb 35 mm átmérőjű, megfelelő körirattal ellátva,

b)         az önkormányzat zászlaján és annak változatain,

c)      az önkormányzat szerveinek a polgármesternek, alpolgármesternek, a bizottság elnökének, illetve a jegyzőnek készített levélpapírok fejlécén, illetve borítékján,

d)         a Községháza épületének bejáratánál, dísztermében (tanácskozó termeiben) és más protokolláris célt szolgáló helyiségben,

e)         az önkormányzat intézményei bejáratánál és vezetőinek irodáiban,

f)         az önkormányzat és szervei által megjelentetett, a település életével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléktárgyakon,

g)         a községbe vezető utak mellett a közigazgatási határnál lévő táblán.                    

(2) Az önkormányzat címerével ellátott körpecsét az önkormányzat és más bel- illetve külföldi önkormányzatok közötti kapcsolatokban protokolláris célból, illetőleg szerződések, megállapodások hitelesítésekor, valamint az önkormányzat belső működésével és szervezeti felépítésével kapcsolatos rendelkezések, kitüntető oklevelek hitelesítésekor használható.

(3) Az önkormányzat címerével ellátott körpecsét hatósági eljárás során nem alkalmazható.


4. §


(1) A 3. §. (1) bekezdésének f) pontjában meghatározottakon kívül más jogi személy számára az általa készített kiadványokon, vagy jellegzetes termékeken az önkormányzat címerének használatát kérelemre a képviselő-testület engedélyezheti.

(2) A díj megállapítása évi átalány formájában történik. Az átalány összege évi 2.000-50.000.- forintig terjedhet.


5. §


(1) A címer használatára vonatkozó kérelemnek tartalmaznia kell:

            a)         a kérelmező megnevezését, címét,

            b)         a címerhasználat célját,

            c)         előállítani kívánt mennyiséget (darabszámot),

            d)        a címer előállítási anyagát,

            e)         terjesztés, illetve forgalombahozatal esetén ennek módját,

            f)         a használat időtartamát,

            g)         a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát (rajzát, fénymásolatát, stb.),

            h)         a felhasználásért felelős személy megnevezését.

(2) A címer használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:

            a)         az engedélyes megnevezését és címét,

            b)         az előállítás anyagát,

            c)         az engedélyezett felhasználás célját,

            d)        az előállításra engedélyezett mennyiséget,

            e)         a felhasználás idejét, illetőleg az engedély érvényességének időtartamát,

            f)         a terjesztés, a forgalombahozatal módjára vonatkozó esetleges kikötéseket,

            g)         a címer használatáért felelős személy megnevezését,

       h)        amennyiben a címer használatáért díjat kell fizetni, a díj összegét, ellenkező esetben a térítésmentes címerhasználat tényét.

(3) A kiadott engedélyekről a jegyző nyilvántartást vezet.

(4) Indokolt esetben a kiadott engedélyt a képviselő-testület visszavonhatja.


6. §


(1) Az önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.

(2) Amennyiben nincs lehetőség az önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozó tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia, stb.) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.


4. A zászló használata

7. §


(1) A zászlólap - arányában a zászlórúd felől nézve 90x150 cm méretű téglalap - mely a kék alapszínében középen ezüsttel hasított trikolór. A kék-ezüst-kék mezők egymással azonos szélességűek, s a téglalap rövidebb oldaláról indulnak. A község címere az ezüst mezőben helyezkedik el, úgy, hogy a címerpajzs a kék mezőkre is átnyúlik. A címer fölött a település nevét feltüntető felirat boltoz a kék mezőben arany szalagon fekete betűkkel. A zászló kékje világosabb a címer kék színénél.

(2) Az önkormányzat zászlajának más méretben történő elkészíttetése esetén az (1) bekezdésben rögzített arányokat kell betartani.

(3) A zászlórúd színe fehér, a zászlócsúcs aranyozott fémből készült és a Magyar Köztársaság címerét mutatja.

(4) Az önkormányzat zászlaja a Községháza dísztermében kerül elhelyezésre.


8. §


(1) A zászló lobogó formájában is használható. A zászló (a lobogó), vagy annak méretarányos változatai használhatók:

a)         hivatalos állami ünnepek alkalmával Magyarország zászlajával együtt,

b)         a község életében jelentős események, ünnepségek, rendezvények alkalmából más hivatalos zászlóval (zászlókkal) együtt,

c)         a képviselő-testület ülései alkalmával önállóan az ülés helyszínén,

d)        nemzeti, illetőleg megyei, helyi gyászesemény (díszpolgár, tisztségviselő, képviselő halála) alkalmával a fekete zászlóval együtt félárbocra eresztve,

e)         minden a községgel összefüggő, vagy az önkormányzat részvételével rendezett eseményen.

(2) A zászló használatának engedélyezésére a címerre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.


5. „Csesztreg” településnév használata

9.§


(1) A természetes és jogi személyek, és a jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok, tudományos, irodalmi, művészi és egyéb közszereplést végzők részére elnevezésük, tevékenységük gyakorlása, működésük folytatása során a „Csesztreg”, „Csesztreg Község” megjelölés, illetve név (továbbiakban: településnév), valamint ezek bármely toldalékos formájának használatát a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester engedélyezi.


6.A névhasználat engedélyezése

10.§


  1. A településnév felvételét és használatát csak azok kérhetik, akiknek állandó lakcíme/székhelye, vagy telephelye Csesztreg község közigazgatási területén van.

(2) A településnév felvétele és használata iránti kérelmet az általános tételű eljárási illeték lerovásával írásban lehet benyújtani 1. számú melléklet szerinti kérelem nyomtatványon a polgármesterhez, aki határozattal dönt a kérelemről.

(3) Az engedély iránti kérelemnek tartalmaznia kell:

a) a kérelmező megnevezését, székhelyét,

b) a kérelmező tevékenységi körét,

c) a használat célját és módját, és 

d) a használat időtartamát.

(4) Amennyiben dísztárgy, embléma, kiadvány vagy termék megjelölését szolgálja a településnév, úgy annak tervét a kérelemhez csatolni kell.

(5) A településnév felvételére és használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:

a) a jogosult megnevezését és székhelyét,

b) az engedélyezett felvétel vagy használat céljának meghatározását,

c) az engedély érvényességének időtartamát, és

d) a felvétel és használat módjával kapcsolatos esetleges egyéb kikötéseket és előírásokat.

(6) A kiadott engedély érvényessége szólhat:

a) kérelmező működési idejének időtartamára,

b) tevékenység folytatásának időtartamára,

c) meghatározott időpontig történő felhasználásra,

d) egy alkalomra, vagy

e) határozatlan időre

(7) A településnév engedélyezett használatának ellenőrzéséről a jegyző gondoskodik.


7. A névhasználati engedély visszavonása

11.§


(1) Az engedély kiadása megtagadható, ha a használat vagy annak módja és körülményei Csesztreg község lakossága jogait, jogos érdekeit sértené, vagy veszélyeztetné, vagy ha ugyanazon vagy hasonló tevékenység gyakorlásához már van kiadott engedély, vagy az engedélyezni kívánt nevet már valaki jogszerűen használja.

(2) A kiadott engedélyt vissza kell vonni, ha a használat vagy annak célja, módja és körülményei Csesztreg község lakossága jogait, jogos érdekeit sérti, vagy veszélyezteti, vagy ha a felhasználó az engedélyben meghatározott feltételeket, előírásokat megsérti.

(3) A névhasználati engedély jogosultja az engedélyezett névhasználatot másra nem ruházhatja át.

(4) A kiadott engedélyekről a Hivatal nyilvántartást vezet.


8. Záró rendelkezések

12. §


(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Csesztreg község Önkormányzat képviselő-testületének a helyi címer és zászló alapításáról, használatának rendjéről szóló 7/1994. (VI.01.) önkormányzati rendelet.



Csesztreg, 2020. október 30.


                            Stokker Balázs                                               Bedő Róbert

                                   jegyző                                                      polgármester




Kihirdetési záradék:

A rendeletet a mai napon kihirdettem.

Csesztreg, 2020. november 20.



Stokker Balázs

jegyző

Mellékletek