Borsfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 15.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatról

Hatályos: 2025. 05. 16- 2025. 05. 16

Borsfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 15.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatról

2025.05.16.

[1] Borsfa Község Önkormányzata Képviselő-testület működésének részletes szabályainak, helyi közügyek intézésének, a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteinek az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése céljából,

[2] Borsfa Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

Az önkormányzat, a képviselő-testület és a közös önkormányzati hivatal elnevezése, székhelye és hivatalos bélyegzői

1. § (1) Az önkormányzat elnevezése: Borsfa Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Az Önkormányzat székhelye: 8885 Borsfa, Zrínyi út 7.

(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Borsfa Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).

(3) A Képviselő-testület hivatalának feladatait a Becsehelyi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: közös hivatal) látja el. A közös hivatal székhelye: 8866 Becsehely, Béke utca

(4) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.borsfa.hu, az önkormányzat hivatalos hirdetőtáblája a 8885 Borsfa, Zrínyi út 7. szám alatt, a Becsehelyi Közös Önkormányzati Hivatal Borsfai Kirendeltségén található hirdetőtábla.

(5) A Képviselő-testület, a polgármester és a közös hivatal hivatalos körbélyegzőjén középen a Magyar Köztársaság címere áll, a köríven pedig:

a) a Képviselő-testület bélyegzőjén: „Borsfa Község Önkormányzati Képviselő-testülete”

b) a polgármester bélyegzőjén: „Borsfa Község Polgármestere”

c) a közös hivatal bélyegzőjén: „Becsehelyi Közös Önkormányzati Hivatal”

d) a kirendeltség bélyegzőjén: „Becsehelyi Közös Önkormányzati Hivatal Borsfai Kirendeltsége”

felirat olvasható.

(6) Az önkormányzat működési területe: Borsfa község közigazgatási területe.

(7) Az önkormányzat jogi személy.

(8) A képviselő-testület létszáma 5 fő.

(9) A képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző, a társulás.

(10) A képviselő-testület az önkormányzat jelképeiről és azok használatáról külön rendeletben rendelkezik.

Testvértelepülési kapcsolatok

2. § (1) Az önkormányzat együttműködik más országok településeivel és képviselő-testületeivel.

(2) A hazai és nemzetközi kapcsolatok kiépítése, ápolása a polgármester irányítása és szervezése mellett a Képviselő-testület feladata.

II. Fejezet

A Képviselő-testület feladat- és hatáskörei, az átruházott hatáskörök

3. § (1) Az önkormányzat által a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében kötelezően ellátandó helyi önkormányzati feladatokat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban Mötv.) törvény állapítja meg.

(2) Az önkormányzat a törvényben meghatározott kötelező feladatain túlmenően – a képviselő-testület vagy a helyi népszavazás döntésével – önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önkormányzat az önként vállalt helyi közügy feladatellátásának mértékét és módját a feladatvállalást tartalmazó döntésében – önkormányzati rendeletben vagy képviselő-testületi határozatban határozza meg.

(3) Az önként vállalt helyi közügyek finanszírozását az önkormányzat költségvetési rendelete tartalmazza.

(4) Az önkormányzat a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében önként vállalt feladatai az alábbiak:

a) helyi civil szervezetek alakulásának, működésének segítése;

b) gyermekjóléti ellátásként gyermekek napközbeni ellátása: többcélú óvoda-bölcsőde létrehozása, működtetése;

c) Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj Pályázat képviselő-testület határozat alapján

d) Falugondnoki szolgálat képviselő-testületi határozat alapján

e) Rendezvények, közösségi programok szervezése költségvetési rendelet alapján

f) Közművelődési, kulturális programok támogatása költségvetési rendelet alapján

g) Sportlétesítmények, játszóterek működtetése költségvetési rendelet, sportkoncepció alapján

h) Sportegyesület támogatása költségvetési rendelet alapján

i) Kitüntetések adományozása önkormányzati rendelet alapján

j) Helytörténeti emlékek gyűjtése képviselő-testületi határozat alapján

k) Postai szolgáltatás képviselő-testületi határozat alapján

4. § (1) A képviselő-testület át nem ruházható feladat és hatásköreit törvény állapítja meg.

(2) A hatáskör átruházására írásbeli előterjesztés alapján kerülhet sor. Az előterjesztésben be kell mutatni a javasolt hatáskört, az átruházás indokoltságát és gyakorlásának eljárásrendjét. Ellenőrzési jogkörében a képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlásáról beszámolót kérhet. Az átruházott hatáskör gyakorlásának visszavonását a hatáskör gyakorlója is indokai bemutatásával kezdeményezheti, arról a képviselő-testület soron következő ülésén egyszerű többséggel dönt.

(3) Amennyiben a feladat és hatáskör átruházásáról önkormányzati rendelet rendelkezik, akkor a hatáskör visszavonásának elhatározásával egyidejűleg gondoskodni kell a rendelet megfelelő módosításáról.

(4) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat- és hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.

III. Fejezet

A képviselő-testület ülései

5. § (1) A képviselő-testület alakuló, soros, soron kívüli, zárt ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(2) A Képviselő-testület tagjainak felsorolását ezen rendelet 2. melléklete tartalmazza.

Alakuló ülés

6. § (1) A képviselő-testület az alakuló ülését a Mötv.-ben meghatározottak szerint tartja meg.

(2) A képviselő-testület alakuló ülésének összehívása esetén a rendes ülés összehívására vonatkozó általános szabályoktól el lehet térni.

(3) Alakuló ülésen:

a) helyi önkormányzati képviselő (a továbbiakban: önkormányzati képviselő), a polgármester, az alpolgármester, a bizottság nem önkormányzati képviselő tagja leteszi az esküt,

b) a polgármester az alakuló vagy az azt követő ülésen benyújtja azokat az előterjesztéseket, amelyeket az Mötv. meghatároz.

Az ülések összehívása, a meghívottak köre

7. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.

(2) A munkaterv szerinti ülés a soros ülés. A képviselő-testület munkatervtől eltérő időpontra összehívott ülése a soron kívüli ülés.

(3) A képviselő-testület az üléseit a Borsfa, Zrínyi út 7. szám alatt tartja. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja, a Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a székhelyétől eltérő helyen tartja meg.

(4) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését az alpolgármester hívja össze. Az alpolgármester és a polgármester együttes akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze az ülést.

(5) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén, helyettesítésükre és a képviselő-testület ülésének összehívására a korelnök jogosult.

(6) Tartós akadályoztatásnak minősül szabadság kivételével a 30 napot meghaladó távollét

(7) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak legkésőbb az ülés időpontja előtt 4 nappal meg kell küldeni. A képviselők az ülés anyagát nyomtatásban vagy elektronikusan is kérhetik.

(8) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés minősítését (alakuló, soros, soron kívüli) időpontját és helyét,

b) az ülés nyilvánosságát vagy zártságát, vagy zárt ülés elrendelése vonatkozó javaslatot (napirend megjelölésével),

c) a megtárgyalásra javasolt napirendeket és azok előterjesztőjét,

d) utalást az előterjesztés szóbeli vagy írásbeli jellegére,

e) a napirendhez meghívottat,

f) a polgármester aláírását, a polgármesteri körbélyegző lenyomatát.

8. § (1) A Képviselő-testület ülésein tanácskozási és szavazati joggal vesznek részt az alpolgármesterek, a képviselők és a polgármester.

(2) A Képviselő-testület ülésein tanácskozási joggal vesznek részt:

a) a jegyző,

b) nem képviselő alpolgármester,

c) a napirendi pontok szavazati joggal nem rendelkező előadója,

d) a helyi székhelyű társadalmi szervezetek képviselői tevékenységi körüket érintő napirendi pontok tárgyalása esetén,

e) a napirend által érintett az Mötv. szerinti intézmény vezetője.

(3) Egyes napirendek tárgyalásához a polgármester a (2) bekezdésben felsoroltakon kívül más személyeket is meghívhat. A meghívottat tájékoztatni kell, ha meghívása tanácskozási joggal történik. A tanácskozási joggal meghívott a napirendi ponthoz egy alkalommal, legfeljebb három perc időtartamban szólhat hozzá.

9. § A határozatképtelen ülést 10 napon belüli időpontra változatlan napirenddel ismét össze kell hívni. A napirendi pontokhoz készült javaslatokat, előterjesztéseket ebben az esetben nem kell ismételten megküldeni.

10. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén bármely képviselő indítványára dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendi pontok tárgyalását folytatja.

11. § Az érintett kérésére, a képviselő-testület az Mötv-ben meghatározott esetekben tart és rendelhet el zárt ülést. Az érintettnek, a zárt ülés tartására vonatkozó kérését, az ülés megnyitásáig a polgármesterhez kell eljuttatnia. Amennyiben, az érintett, a kérését a képviselő-testületi ülés ideje alatt jelenti be, akkor a képviselő-testület dönt a zárt ülésről.

12. § A képviselő-testület Becsehely Község Polgármestere, Borsfa Község Polgármestere vagy Valkonya Község Polgármester kezdeményezésére együttes ülést tart. Együttes ülése esetén a képviselő-testület ülését, Becsehely Község Polgármestere a polgármesterek megállapodása szerinti helyszínre hívja össze. Az együttes ülést, a polgármesterek megállapodása szerinti polgármester vezeti. A jegyzőkönyvet a polgármesterek és a jegyző írják alá. A képviselő-testületek döntéseiket külön hozzák meg, és azt rendelet és határozat nyilvántartásuk szerint számozzák.

Soros ülés

13. § (1) A nyilvános ülésen bármely érdeklődő megjelenhet, és a testület hozzájárulásával legfeljebb 5 perces időkeretben felszólalhat.

(2) A hozzájárulás megadásáról a testület vita nélkül határoz.

Soron kívüli ülés

14. § (1) A képviselő-testület ülésének összehívására vonatkozó kezdeményezést – a javasolt napirend megjelölésével, valamint az ülés összehívásának indokával – írásban kell a polgármesternél benyújtani.

(2) A polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belüli időpontra tűzi ki a képviselő-testület rendkívüli ülését és a meghívóban jelzi a rendkívüli ülés összehívásának indokát, az ülés napirendjét.

(3) Az Mötv-ben meghatározott esetekben, a képviselő-testületi ülését, a polgármester 15 napon belüli időpontra köteles összehívni, az ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával. Amennyiben a polgármester, a kormányhivatal képviselő-testület összehívására tett indítványának 15 napon belül nem tesz eleget, a képviselő-testület ülését a kormányhivatal hívja össze.

(4) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 44. §-ában felsoroltakon kívül a polgármester kezdeményezheti rendkívüli ülés összehívását.

(5) Rendkívüli, halasztást nem tűrő, sürgős esetben, vagy ha a (2) bekezdéseben foglalt határidőben történő összehívásnak akadálya van, a polgármester a testületet a napirend megjelölésével az ülés összehívására előírt formai követelmények indokolt mértékű mellőzésével összehívhatja. Ilyen esetben az ülés összehívására bármilyen értesítési mód igénybe vehető, a sürgősség okát azonban ekkor is közölni kell.

A zárt ülés

15. § (1) A képviselő-testület zárt ülést tart vagy rendelhet el a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott esetekben.

(2) A zárt ülésen a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott személyek vehetnek részt.

(3) A közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell. A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés is nyilvános.

(4) A zárt ülés anyagát kizárólag a következő személyeknek lehet átadni:

a) a képviselő-testület tagjainak,

b) a jegyzőnek,

c) a nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester,

d) a napirendi pontot tárgyaló bizottság tagjainak,

e) a Zala Vármegyei Kormányhivatal vezetőjének,

f) a napirendi pontot előkészítő, valamint végrehajtó személynek.

g) aki számára a törvény a megismerését lehetővé teszi.

Az előterjesztés

16. § (1) A képviselő-testületnek az előterjesztéseket a meghívóval együtt kell megküldeni. Indokolt esetben az írásos előterjesztés vagy határozati javaslat később, az ülésig kerül kiküldésre vagy az ülésen kerül kiosztásra.

(2) Az előterjesztés tartalma szerint:

a) önkormányzati rendelet alkotására irányuló javaslat,

b) képviselő-testületi döntést igénylő ügy,

c) beszámoló, tájékoztató.

(3) A polgármester különleges szakértelmet igénylő ügyben szakértőt is felkérhet az előterjesztés és a döntési javaslat összeállítására.

(4) Előterjesztés benyújtására jogosult:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a bizottság,

d) a képviselő,

e) a jegyző

f) a polgármester által felkért személy.

(5) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztést írásban kell benyújtani. Nem a jegyző által összeállított írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülése előtt 8 nappal kell a jegyzőhöz eljuttatni annak érdekében, hogy az előterjesztésre vonatkozó jogszabályokat rendelkezésre bocsáthassa, jogszerűségi észrevételt tehessen, elkészítse a hiányzó határozati javaslatot és gondoskodjék valamennyi anyag postázásáról.

(6) Az (5) bekezdés feltételeinek meg nem felelő előterjesztést a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján lehet felvenni a napirendek közé.

(7) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) az előterjesztés címét vagy tárgyát, az előzmények ismertetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntésekre,

b) a tárgykört érintő jogszabályokat, melyekről a jegyző tájékoztatja az előterjesztőt,

c) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést és a döntést indokolják,

d) az egyértelműen megfogalmazott döntési alternatívákat,

e) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.

17. § (1) A napirendi javaslatban nem szereplő előterjesztés sürgős tárgyalását indítványozhatja:

a) a polgármester,

b) alpolgármester,

c) a képviselő-testület tagjainak legalább egyharmada,

d) a képviselő-testület bizottsága,

e) a jegyző.

(2) A sürgősségi indítványt legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző nap 12 óráig a polgármesterhez írásban kell benyújtani. Az indítványnak tartalmaznia kell a kidolgozott előterjesztést, a sürgősség indokát, a döntési javaslatot.

(3) A sürgősségi indítvány tárgyalásáról vagy elnapolásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(4) A sürgősségi indítvány támogatottsága esetén, a főnapirendi pontok végén, az interpellációkat, kérdéseket, bejelentéseket megelőzően kerül megtárgyalásra.

(5) A képviselő-testület a sürgősségi indítvány tárgyalásának elutasítása esetén dönt arról, hogy az ügyet későbbi tárgyalásra ülésére felveszi-e.

A nyilvánosság biztosítása

18. § (1) A képviselő-testület nyilvános ülésének időpontjáról, helyéről és tervezett napirendjéről, a közös hivatal a meghívó kiküldésével egyidejűleg a meghívónak az önkormányzat honlapján, továbbá az önkormányzat hivatalos hirdetőtábláján való közzétételével biztosítja a nyilvánosságot.

(2) Nyilvános ülésen a hallgatóság a kijelölt helyet foglalhatja el.

(3) A képviselő-testület zárt ülést tart vagy zárt ülést rendelhet el a Mötv-ben meghatározott esetekben.

(4) A zárt ülésen az Mötv-ben meghatározott személyek vehetnek részt.

(5) A zárt ülés jegyzőkönyvébe a (4) bekezdésben meghatározott személyek tekinthetnek be azzal, hogy a zárt ülésre meghívott a zárt ülés jegyzőkönyvének kizárólag azon részébe tekinthet be, melyre meghívást kapott vagy melyen részt vehetett.

(6) A képviselő-testület nyilvános ülésére benyújtott előterjesztések az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény rendelkezései szerint a www.borsfa.hu honlapon, a benyújtás időpontjától nyilvánosak.

Önszerveződő közösségek

19. § (1) A képviselő-testület kiemelt figyelmet fordít a lakosság önszerveződő közösségeinek véleményére, javaslataira és közreműködésére az önkormányzati döntések megalapozásában. A képviselő-testület a település fejlesztése, az ellátás magasabb szintre való emelésének, a lakosság véleményének megismerése, továbbá közéleti szerepének növelése érdekében együttműködik a lakosság önszerveződő közösségeivel.

(2) Az együttműködés céljainak teljesülése érdekében az önkormányzat tisztségviselői meghívásuk esetén részt vesznek a lakossági önszerveződő közösségei, a civil szervezetek fontosabb rendezvényein. A felek, két és többoldalú megbeszéléseket, közös rendezvényeket szervezhetnek.

(3) A képviselő-testület a költségvetésének függvényében támogatja az önszerveződő közösségek működését, amelyeknek céljai és tevékenysége az önkormányzati célok és feladatok megvalósulását elősegíti.

Az ülésvezetés szabályai, a tanácskozás rendje, a döntéshozatal

20. § (1) Az ülés megnyitásakor a polgármester számszerűen megállapítja a határozatképességet.

(2) Ha a képviselő-testület nem határozatképes, a polgármester megkísérli a határozatképesség biztosítását. Amennyiben ez nem vezet eredményre, a polgármester megállapítja a hiányzó önkormányzati képviselők névsorát, és az ülést berekeszti.

(3) Határozatképtelenség esetén a polgármester 8 napon belüli időpontra a képviselő-testület ülését újból összehívja.

(4) Ha a képviselő-testület ülés közben válik határozatképtelenné, de legfeljebb tizenöt perc felfüggesztés után a határozatképesség biztosított, az ülést tovább kell folytatni.

(5) A polgármester ülésvezetési feladatai, jogkörei:

a) az ülés megnyitása, berekesztése, elnapolása, szünet elrendelése,

b) határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése,

c) a képviselő-testület üléséről távolmaradó képviselő-testületi tag igazolt vagy igazolatlan távollétének bejelentése,

d) napirendi javaslat előterjesztése;

e) az ülés vezetése,

f) a szó megadása bejelentkezési sorrendben, a szó megtagadása, a szó megvonása, amennyiben annak megadása, a szervezeti és működési szabályzat hozzászólások időkeretének korlátozására vonatkozó szabályába ütközik,

g) az ülés rendjének biztosítása,

h) javaslattételi jog az ülés félbeszakítására, elnapolására,

i) szavaztatás,

j) döntés az újraszavaztatásra vonatkozó javaslatról, ha szavazás vagy a szóbeli javaslat egyértelműségében vita van;

k) a szavazás eredményének megállapítása és az ülésen történő kihirdetése.

(6) A polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjére, melyhez a képviselő-testület tagjai, a nem képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester, a jegyző módosító indítványt terjeszthetnek elő. A napirendről, annak módosításáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(7) A polgármester minden előterjesztés felett külön nyit vitát, de egyes napirendek összevont tárgyalását is javasolhatja. Erről a képviselő-testület vita nélkül dönt. Napirendek összevont tárgyalása esetén a határozathozatal külön-külön történik.

(8) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő, a polgármester, illetve bármely képviselő javaslatot tehet, melyet köteles megindokolni. Az indítvány elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

21. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden napirendi pont felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt legfeljebb 5 percben szóbeli kiegészítést tehet,

b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek.

(2) A hozzászólásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívül is engedélyezhet felszólalást. A hozzászólások leghosszabb időtartama három perc.

(3) Az előterjesztő hozzászólásainak száma a vita során nem korlátozható.

(4) A jegyző a vita bármelyik szakaszában, soron kívül törvényességi észrevételt tehet.

(5) A hozzászólás időkeretét túllépőtől a polgármester figyelmeztetés után a szót megvonhatja.

(6) A szavazás elindítását követően kérdezni, hozzászólni már nem lehet. A szavazás elindításának kell tekinteni a polgármester erre vonatkozó felhívását.

(7) A polgármester javaslatára, a képviselő-testület hozzászólást biztosíthat, az ülésen részt vevő, a tárgyalt napirendben érintett személynek, ha azt, az ülést megelőzően indokaival alátámasztva kéri, kivételesen, ha azt az ülésen kéri. A hozzászólás biztosításáról a képviselő-testület vita nélkül dönt. A hozzászólás időkeretét a polgármester állapítja meg.

(8) A polgármester a vita során önálló időkeret nélküli, soron kívüli hozzászólásra jogosult.

22. § (1) A képviselő-testület tagja ügyrendi kérdésben bármikor, soron kívül szót kérhet. Az ügyrendi javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(2) Ügyrendi javaslat: a képviselő-testületi ülés vezetésével, az ülés rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendet érdemben nem érintő, eljárási kérdésre vonatkozó indítvány. Az ügyrendi felszólalásnak az ügyrendi javaslat megfogalmazásával kell kezdődnie, ezt követi annak indokolása együttesen legfeljebb három perc időtartamban. Amennyiben a polgármester megállapítja, hogy a hozzászólás nem ügyrendi kérdés, a képviselőtől megvonhatja a szót. A polgármester intézkedésével szemben vitát kezdeményezni nem lehet.

(3) A vita lezárása után személyes megjegyzést tehet, legfeljebb egy perc időtartamban az, aki személyét ért kritikára kíván válaszolni, illetve álláspontja miatt a vita során keletkezett félreértést kívánja tisztázni.

A tanácskozás rendjének fenntartása

23. § (1) A képviselő-testület tagja és a képviselő-testület ülésén részt vevő minden jelenlévő köteles a tanácskozás rendjét tiszteletben tartani.

(2) Az ülés rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.

(3) A tanácskozás rendjének megtartása érdekében a polgármester:

a) a tárgytól eltérő vagy ugyanazon érveket megismétlő felszólalót figyelmezteti, ismétlődő esetben megvonja tőle a szót,

b) rendre utasítja a felszólalót, aki a képviselő-testület üléséhez méltatlan, zavaró magatartást tanúsít,

c) rendzavarás esetén figyelmezteti a rendbontót, súlyos esetben, a képviselő kivételével, az ülésterem elhagyására kötelezi,

d) amennyiben a rendzavarás a tanácskozás folyatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja.

(4) A polgármester által a rend fenntartása érdekében tett intézkedések ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azokkal vitába szállni nem lehet.

A döntéshozatali eljárás

24. § (1) Az előterjesztő, a polgármester, bármely képviselő, illetve a jegyző a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt terjeszthetnek elő, akár írásban, akár szóban.

(2) Az előterjesztő és a módosító indítványt benyújtó – figyelemmel a vitában elhangzottakra – az előterjesztést, illetve a módosító indítványt a vita bezárásáig visszavonhatja. A visszavonás elfogadásáról a képviselő-testület dönt.

25. § A képviselő köteles bejelenteni személyes érintettségét. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezménye, hogy a meghozott önkormányzati határozat végrehajtását fel kell függeszteni és az ügyet az érintettség ismeretében újra kell tárgyalni úgy, hogy a mulasztó képviselő az ügyben szükségessé vált új döntéshozatalban nem vehet részt.

26. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja. A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a testület vita nélkül határoz.

(2) A vita lezárása után a polgármester a módosító indítványokat az eredeti előterjesztést megelőzve bocsátja szavazásra. A módosító indítványokról azok előterjesztésének sorrendjében dönt a testület.

(3) A Képviselő-testület a szavazati arányok rögzítésével alakszerű határozat nélkül dönt:

a) napirend elfogadása,

b) napirendi pont levétele,

c) lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadása, amennyiben újabb határidő vagy feladat nem kerül megállapításra,

d) tájékoztatók elfogadása, tudomásul vétele,

e) döntés elhalasztása.

(4) Alternatívákat tartalmazó javaslat az alternatívák sorrendjében kerül szavazásra, és ha valamely javaslat megkapta a szükséges többséget, a szavazást nem kell folytatni.

(5) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat melletti igen, majd ellene szavazók nem szavazatait és a tartózkodás szavazatok számát, majd kihirdeti a szavazás számszerű eredményét. A döntés meghozatalához az „igen” szavazatok előírt (egyszerű vagy minősített) többségének megléte szükséges.

(6) Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.

(7) A képviselő kérésére szavazatát a jegyzőkönyvben név szerint kell rögzíteni.

(8) A képviselő-testület a döntését nyílt vagy titkos szavazással hozza meg. A nyílt szavazás kézfeltartással vagy név szerinti szavazással történik. Szavazni kizárólag személyesen lehet.

(9) Név szerinti szavazást kell tartani, az Mötv-ben meghatározott eseteken túlmenően:

a) a polgármester indítványára,

b) a képviselő-testület bizottságának indítványára,

c) amennyiben jogszabály előírja.

(10) Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(11) Személyi kérdésben név szerinti szavazás nem tartható.

(12) Név szerinti szavazás esetén, a képviselő-testületi tagok nevét a jegyző „ABC” sorrendben felolvassa. A képviselő-testületi tagok a nevük elhangzását követően nyilatkoznak szavazatukról. A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és a szavazás eredményéről a polgármestert tájékoztatja. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A szavazás eredményét a jegyzőkönyvben külön rögzíteni kell.

27. § (1) Titkos szavazásra, az Mötv-ben meghatározott eseteken túlmenően, a képviselő-testület eseti döntése alapján kerülhet sor. A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság jelenlevő tagjai bonyolítják le, urna és szavazólap felhasználásával. A szavazás eredményének megállapításáról külön jegyzőkönyv készül.

(2) A titkos szavazással meghozott döntés szavazati arányát képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvében fel kell tüntetni, utalva a titkos szavazásra.

A rendeletalkotás folyamata és a rendelet kihirdetése

28. § (1) A képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikkben meghatározott feladatkörében eljárva önkormányzati rendeletet alkot.

(2) A jogszabály alapján kötelezően megalkotandó rendeleteken felül önkormányzati rendelet megalkotását, módosítását, rendelet vagy egyes rendelkezéseinek hatályon kívül helyezését kezdeményezheti, előterjesztheti:

a) a képviselő-testület tagja,

b) a bizottság,

c) a polgármester,

d) a jegyző.

(3) A rendelet tervezetét főszabályként a jegyző készíti elő. A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság, illetve külső szakértő is megbízható, akiknek bevonására a jegyző tesz javaslatot. A közös hivatal akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, ideiglenes bizottság, illetve külső szakértő készíti el.

(4) A jogalkotásról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően kell elvégezni a szabályozás előzetes hatásvizsgálatát és a törvény által meghatározott tartalommal kell a jogszabály tervezetéhez indokolást csatolni.

(5) A (2) bekezdés nem zárja ki, hogy az (1) bekezdés a)-d) pontjában felsoroltak rendelet-tervezetet terjesszenek a Képviselő-testület elé. A jegyző a nem általa előterjesztett rendelet-tervezetet törvényességi szempontból véleményezni köteles.

(6) A Képviselő-testület határozattal szabályozási elveket, szempontokat állapíthat meg bármely rendelet elkészítéséhez.

(7) Az önkormányzati rendelet-tervezethez előterjesztett módosító javaslatot a polgármesterhez, írásban kell benyújtani, legkésőbb a rendelet-tervezet vitájának lezárását megelőzően.

29. § (1) Az önkormányzati rendeleteket a naptári év elejétől kezdődően külön-külön, folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.

(2) Az önkormányzati rendelet megjelölése, annak kihirdetése során tartalmazza:

a) a rendelet megalkotójának teljes megjelölését: Borsfa Község Önkormányzat Képviselő-testületének;

b) a rendelet sorszámát arab számmal;

c) a „/” jelet;

d) az önkormányzati rendelet kihirdetésének évét arab számmal;

e) zárójelben az önkormányzati rendelet kihirdetésének hónapját római számmal és napját arab számmal;

f) az „önkormányzati rendelete” kifejezést és

g) az önkormányzati rendelet címét.

(3) A jegyző intézkedik a rendeletek kihirdetéséről az önkormányzat honlapján és közzétételéről a Nemzeti Jogszabálytár internetes felületén.

(4) A jegyző gondoskodik a rendeletek nyilvántartásáról és folyamatos felülvizsgálatáról, karbantartásáról, egységes szerkezetbe foglalásukról. Szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását, vagy hatályon kívül helyezését.

A határozat

30. § (1) A képviselő-testület határozata:

a) normatív határozat,

b) egyedi határozat.

(2) A Képviselő-testület határozatainak számozását évenként újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására arab számokat kell alkalmazni. A határozat megjelölése tartalmazza:

a) Borsfa Község Önkormányzat Képviselő-testületének;

b) a határozat sorszámát arab számmal;

c) a „/” jelet;

d) a határozat közzétételének évét arab számmal;

e) zárójelben a határozat meghozatalának hónapját római számmal és napját arab számmal;

f) az „önkormányzati határozata” kifejezést,

(3) A határozat az (1) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:

a) a Képviselő-testület döntését,

b) a végrehajtásért felelős személy megnevezését,

c) a végrehajtás határidejét.

(4) A határozatokat a meghozatalát követő 10 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.

Interpelláció, kérdés, bejelentés

31. § (1) A képviselő, a nem képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester a testületi ülésen - a fő napirendi pontok lezárása után - a

a) polgármesterhez

b) alpolgármesterhez,

c) az önkormányzat bizottságának elnökéhez,

d) jegyzőhöz,

önkormányzati ügyekben maximum 5 perc időtartamban interpellációt és kérdést intézhet, amelyre az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.

(2) Az interpelláció: az önkormányzat és szervei feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben probléma felvetése, intézkedés kezdeményezése.

(3) A kérdés: önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés. A kérdésnél vitának helye nincs. A kérdezett az ülésen szóban vagy az ülést követő 15 napon belül írásban köteles a választ megadni. Az írásbeli választ a képviselő e-mail címére kell megküldeni.

(4) Az interpellációt a képviselő-testület ülésén akkor kell megválaszolni, ha azt a címzett az ülés előtt legalább 3 nappal megkapta.

(5) A képviselő-testület ülésén benyújtott interpellációra elsősorban az ülésen, de legkésőbb 15 napon belül kell, írásban, érdemi választ adni. Az írásos választ, minden képviselő-testületi tagnak és a nem képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármesternek is meg kell küldeni.

(6) Az interpellációra adott szóbeli, vagy írásbeli válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik, majd, ha a választ az interpelláló nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(7) Ha az interpellációra adott választ a képviselő-testület nem fogadja el, a polgármester az interpellációt illetően további vizsgálatot rendel el. A kivizsgálás során az interpelláló részvételét lehetővé kell tenni.

(8) A kivizsgálás eredményéről a polgármester a képviselő-testület legközelebbi rendes ülésén ad tájékoztatást. Az írásban megküldött válasz elfogadásáról, a következő rendes ülésen az interpelláló nyilatkozik, majd ezt követően dönt a képviselő-testület.

(9) A polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottság elnökéhez, a jegyzőhöz feltett kérdések megválaszolására az interpellációra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem dönt.

(10) Az interpellációk és a kérdések megválaszolása után a polgármester, alpolgármester, az önkormányzati képviselők, a jegyző bejelentést tehetnek.

(11) A bejelentések nyomán szükséges intézkedések megtételéről és azok eredményéről, a polgármester a képviselő-testület, következő rendes ülésén ad tájékoztatást.

A jegyzőkönyv

32. § (1) A Képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv az Mötv.-ben felsoroltakon felül az alábbiakat tartalmazza:

a) az ülés jellegét (alakuló, rendes, rendkívüli, zárt, közmeghallgatás),

b) az ülés nyilvános, vagy zárt módját,

c) a határozathozatal módját (nyílt, titkos, minősített vagy egyszerű többség),

d) a rend fenntartása érdekében, a polgármester által tett intézkedéseket,

e) az elhangzott hozzászólások, kérdések tartalmát, az azokkal kapcsolatos döntéseket, intézkedéseket,

f) az ülés bezárásának időpontját.

(2) A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell

a) a meghívót

b) az írásos előterjesztéseket

c) az írásban benyújtott hozzászólásokat, interpellációkat

d) az elfogadott rendeleteket

e) jelenléti íveket

f) titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet

g) név szerinti szavazásról készül jegyzőkönyvet,

(3) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

(4) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a nyílt ülés jegyzőkönyvétől elkülönítetten kell kezelni és tárolni.

(5) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének a jegyzőkönyvébe. Erre a közös hivatalban van lehetőség. A közérdekű adatok megismerésére vonatkozó részletes szabályokat a közérdekű adatok közzétételéről és az adatigénylések teljesítésének rendjéről szóló szabályzat, valamint a közös hivatal adatvédelmi szabályzata rögzíti.

(6) A jegyzőkönyvet füzetként kell összefűzni.

(7) A jegyzőkönyvről térítés ellenében másolat készíthető.

(8) A zárt ülés jegyzőkönyvébe a képviselők, a polgármester, alpolgármester, jegyző, a Zala Vármegyei Kormányhivatal vezetője, a tárgyban közvetlenül érintett, valamint a törvényességi ellenőrzést végzők tekinthetnek be. A zárt ülésre meghívottak, illetve az azon részt vevők is betekinthetnek a zárt ülés jegyzőkönyvének azon részébe, melyre meghívást kaptak, vagy melyen részt vettek.

IV. Fejezet

A települési képviselő, és a Képviselő-testület szervei

Az önkormányzati képviselő jogai és kötelességei

33. § (1) A közös önkormányzati hivatal köteles az önkormányzati képviselőt soron kívül fogadni, a képviselői munkához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést, irat előállítást, sokszorosítást megadni.

(2) Az önkormányzati képviselő részére az önkormányzati ügyeket tartalmazó iratokba a betekintést a jegyző biztosítja. A másolat, jegyzet, feljegyzés készítése, a személyes adatok védelmét, az iratvédelmet és iratkezelésre vonatkozó szabályokat be kell tartani.

(3) Az önkormányzati képviselő, aki a képviselő-testület eseti meghatalmazása alapján jár el, a képviselő-testület bármely tagja kérésére köteles tájékoztatást adni az eljárásáról.

(4) Az önkormányzati képviselő szóbeli és írásbeli tájékoztatást igényelhet a polgármesteri hivataltól a jegyző megkeresésével, melyre a tájékoztatást felkészülést nem igénylő ügyekben legkésőbb 3 munkanapon belül, alaposabb felkészülést igénylő ügyekben legkésőbb 8 munkanapon belül kapja meg.

34. § (1) A képviselőket az Mötv.-ben és az e rendeletben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, terhelik.

(2) A képviselő köteles:

a) tevékenyen részt venni az önkormányzat feladatainak ellátásában, a képviselő-testületi ülésen és bizottsági tagsága esetén a bizottsági ülésen megjelenni, annak munkájában részt venni,

b) írásban, vagy szóban az ülést megelőzően, továbbá előzetesen bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,

c) felkérés, vagy a képviselő-testület döntése alapján részt venni a képviselő-testületi ülésének előkészítésében, különböző vizsgálatokban, ellenőrzésekben,

d) a tudomására jutott állami és hivatali, üzleti titkot megőrizni,

e) a közmeghallgatáson részt venni.

(3) A képviselő köteles, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottak szerint, a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot bejelenteni és megszüntetni.

(4) A vagyonnyilatkozatokat vizsgáló bizottság számára a vagyonnyilatkozatokat személyenként külön-külön kell benyújtani zárt borítékban, a borítékon „Vagyonnyilatkozat” feltüntetésével.

(5) Azt a képviselőt, aki a szabályszerűen kiküldött meghívóban megjelölt időpontban a képviselő-testület üléséről előzetes bejelentés vagy igazolás nélkül távol marad, és távolmaradását alapos indokkal nem menti ki, igazolatlanul távollevőnek kell minősíteni.

A polgármester

35. § (1) A polgármester szervezi a településfejlesztést és közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul a település fejlődéséhez, az önkormányzati szervek munkájának hatékonyságához. Megőrzi és gyarapítja az önkormányzat vagyonát, megteremti az önkormányzat gazdálkodásának feltételeit. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését. Gondoskodik a képviselő-testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a vármegyei önkormányzat, az egyházak, a társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőivel, a nemzetiségi önkormányzatok elnökeivel.

(2) A polgármester képviseli a képviselő-testületet és irányítja a hivatalt. A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

(3) Amennyiben a képviselő-testület, határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt, két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester döntést hozhat azokban az ügyekben, melyek esetében képviselő-testületi döntés hiányában az önkormányzatot kár érné. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

Az alpolgármester

36. § (1) A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ saját tagjai közül. Az alpolgármester feladatkörét a polgármester határozza meg.

(2) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

A közös hivatal, a jegyző

37. § (1) A jegyző a polgármester irányításával vezeti a Hivatalt, gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, biztosítja a képviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit.

(2) Ennek keretében:

a) évente beszámol a képviselő-testületnek a Hivatal munkájáról,

b) törvényességi szempontból véleményezi a képviselő-testület, valamint a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,

c) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselő-testületet, a bizottságokat, a az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,

d) ellátja a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

e) a képviselő-testület ülésén törvényességi véleményt nyilvánít, továbbá köteles jelezni a képviselő-testület, a bizottságok, a nemzetiségi önkormányzatok, a polgármester döntéseinél észlelt jogszabálysértést,

f) amennyiben a jogszabálysértést utólag észleli és nincs módja a képviselő-testületet tájékoztatni, a polgármestert köteles haladéktalanul tájékoztatni;

g) kezdeményezi a rendeletalkotást, gondoskodik az önkormányzati rendelet-tervezet szakmai előkészítéséről,

h) gondoskodik a képviselő-testület, bizottsági ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről és a Zala Vármegyei Kormányhivatalnak való megküldéséről,

i) az önkormányzati rendeletet a polgármesterrel együtt aláírja, gondoskodik – a képviselő-testület döntését követő 30 napon belül - annak kihirdetéséről, nyilvántartásáról, a rendeletek hatályos szövegének naprakészségéről,

j) gondoskodik az önkormányzati rendeletek kihirdetéséről és végrehajtásáról.

(3) A jegyző egyéb feladatai:

a) vezeti a Hivatalt, szervezi a Hivatal munkáját, a polgármester irányításával elkészíti a Hivatal szervezetés működési szabályzatát, valamint ügyrendjét,

b) ellátja a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatokat, hatósági jogköröket,

c) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás, kötelezettségvállalás, utalványozás és ellenjegyzés rendjét,

d) rendszeresen ügyfélfogadást tart,

e) köteles a képviselő-testület tagjai által a Hivatal és saját működésével kapcsolatban kért adatokat, információkat megadni,

f) gondoskodik a Hivatal dolgozói rendszeres továbbképzéséről,

g) gondoskodik a Hivatal működéséhez szükséges dologi, technikai, és személyi feltételek biztosításáról.

(4) A jegyzőt távolléte esetén az általa írásban megbízott, a közös hivatal megfelelő végzettségű ügyintézője, ennek hiányában más település jegyzője helyettesíti.

(5) A jegyző feletti munkáltatói jogokat Becsehely Község Polgármestere gyakorolja.

Közös Önkormányzati Hivatal

38. § (1) A Becsehelyi Közös Önkormányzati Hivatal Becsehely Község Önkormányzata, Borsfa Község Önkormányzata és Valkonya Község Önkormányzata fenntartásában működő költségvetési szerv. A Hivatal gazdálkodási besorolása szerint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, az önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve, egyidejűleg önkormányzati igazgatási szervezet.

(2) A hivatal igény és szükség szerint köteles adatokat szolgáltatni, jelentést készíteni a képviselő-testületeknek és a bizottságoknak.

A Képviselő-testület bizottságai

39. § (1) A képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre. A bizottság tagjainak névsorát az 3. melléklet tartalmazza.

(2) A bizottság feladatai:

a) ellátja a vagyonnyilatkozatok nyilvántartásával, ellenőrzésével, vizsgálatával kapcsolatos feladatokat.

b) jogosult az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására.

c) javaslatot tehet a polgármester illetményének emelésére.

d) ellátja a szavazás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat, amennyiben valamely képviselő-testületi döntés meghozatalára az önkormányzat rendelete vagy magasabb szintű jogszabály alapján titkos szavazásra kerül sor.

- véleményezi a képviselő-testület hatáskörébe tartozó választásokat, kinevezéseket, megbízásokat – állást foglal ügyrendi kérdésekben.

40. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke, a közös hivatal segítségével készíti elő, hívja össze és vezeti.

(2) A jegyzőkönyvek egy példányát a közös hivatalban kell őrizni.

(3) A bizottság elnökét, az elnök által kijelölt önkormányzati képviselő bizottsági tag helyettesíti, és ennek keretében gyakorolja az elnöki jogköröket.

(4) A bizottság ülése határozatképes, ha a bizottság tagjainak több mint a fele jelen van.

(5) A bizottsági üléseken a tanácskozás rendjére megfelelően alkalmazni kell a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat.

(6) A bizottság ülését 8 napon belüli időpontra össze kell hívni

a) a bizottság tagjai egyharmadának,

b) illetve a polgármester

napirendet is megjelölő indítványára.

(7) A bizottsági ülés időpontjáról és napirendjéről írásbeli meghívóval a képviselőket tájékoztatni kell. A meghívó tartalmára a jelen rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni. A meghívót és mellékleteit az ülés előtt legalább 3 nappal kell a bizottság tagjainak megküldeni.

(8) A bizottsági üléseken a nem bizottsági tag képviselők tanácskozási joggal részt vehetnek.

(9) A bizottság elnöke a bizottság ülésére szakértőt hívhat meg, aki az ülésen tanácskozási joggal vesz részt. Szakértő meghívására - a szakértő személyének megjelölésével vagy anélkül - a bizottság tagjai is tehetnek javaslatot, melyről a bizottság dönt.

(10) A bizottság napirendjére az elnök tesz javaslatot, erre a bizottság tagjainak, valamint a polgármesternek is joga van.

(11) A bizottság köteles napirendjére felvenni azon előterjesztést, melyet előterjesztésre jogosult tett, és témája szerint a megkeresett bizottság hatáskörébe tartozik.

(12) A bizottság elnöke engedélyezi a felszólalásokat, gondoskodik az üléseken a rend fenntartásáról, lebonyolítja a szavazást, kimondja a bizottság határozatát, és aláírja az ülésről készült jegyzőkönyvet.

(13) A vitában résztvevő képviselő indokolt esetben kérheti hozzászólásának szó szerinti jegyzőkönyvezését.

(14) A bizottsági döntéshozatalból kizárható, akit vagy akinek a hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érintett köteles bejelenteni. A kizárásról az elnök esetén a polgármester, bizottsági tag esetén a bizottság minősített többséggel dönt.

(15) A bizottsági tag köteles a tudomására jutott állami, szolgálati és hivatali titkot megőrizni. A titoktartási kötelezettsége a bizottsági tagságának megszűnése esetén is fennáll.

V. Fejezet

Önkormányzati társulások

41. § A társulások felsorolását és a társulásokra átruházott hatásköröket a 4. melléklet tartalmazza.

VI. Fejezet

A lakossággal való kapcsolattartás formái

42. § (1) A lakossággal való együttműködés, kapcsolattartás formái különösen:

a) közmeghallgatás,

b) a helyi népszavazás.

(2) A képviselő-testület a lakosság tájékoztatása, véleményének megismerése céljából közmeghallgatás útján a lakosság elé terjeszti a helyi közösség életében alapvető jelentőségű kérdéseket. A közmeghallgatáson a polgármester évente egy alkalommal tájékoztatja a falu közösségét a képviselő-testület munkájáról, valamint a község fejlesztésére vonatkozó tervekről, s azok megvalósításáról.

Közmeghallgatás

43. § (1) A képviselő-testület testületi ülés keretében – évente legalább egyszer – előre meghirdetett időpontban közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás helyéről és időpontjáról a lakosságot 8 nappal a közmeghallgatás időpontja előtt értesíteni kell az önkormányzat hirdetőtábláján elhelyezett hirdetménnyel.

(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatás vezetésére, rendjére egyebekben, a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(4) A közmeghallgatáson az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben, helyi önkormányzati ügyben a képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, közérdekű javaslatokat tehetnek.

(5) A közmeghallgatáson megjelentek 5 perces időkorlátozással fejthetik ki véleményüket, a felszólalás időtartamát a képviselő-testület indokolt esetben vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel egy alkalommal legfeljebb 3 perccel meghosszabbíthatja.

(6) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül.

(7) A közmeghallgatás során elhangzott közérdekű kérdésekre, javaslatokra, észrevételekre lehetőség szerint azonnal, ellenkező esetben 15 napon belül válaszolni kell.

Helyi népszavazás

44. § A helyi népszavazást a választópolgárok legalább 20%-a kezdeményezheti.

VII. Fejezet

Az önkormányzat gazdasági alapjai

Az önkormányzat vagyona

45. § Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal való gazdálkodás és az önkormányzat vállalkozásával kapcsolatos részletes előírásokat a Képviselő-testület önálló rendeletben szabályozza.

Az önkormányzat költségvetése

46. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetését rendelettel állapítja meg.

(2) A költségvetési rendeletet megalkotása az államháztartásról szóló törvény, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló Korm. rendeletben foglaltak szerint történik.

Az önkormányzati gazdálkodás szabályai, az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

47. § (1) Az önkormányzati gazdálkodással kapcsolatos feladatokat a jogszabályi előírások alapján a közös hivatal látja el.

(2) E körben különösen:

a) a minisztérium által előírt módon és időben elkészíti az év végi költségvetési beszámolót, az időközi költségvetési és mérlegjelentést, valamint a havi pénzügyi információs jelentést és ezeket megküldi a Magyar Államkincstár részére.

b) Beszedi az önkormányzat saját bevételeit.

c) Gondoskodik az önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról.

d) Biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, s ezen belül – a nemzetgazdasági miniszter által meghatározottak szerint – kialakítja a saját, valamint az intézmények könyvvitelének számlarendjét. Kötelező irányelveket határoz meg az önkormányzat egységes számviteli rendjének kialakításához.

e) Biztosítja az önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását.

f) Elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárát, s azt csatolja az év végi költségvetési beszámolóhoz.

g) Az önkormányzat fizetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az önkormányzat tartozásainak és az önkormányzat intézményei működési kiadásainak kiegyenlítéséről, teljesítéséről.

(3) A nemzetiségi önkormányzatok gazdálkodásával kapcsolatos feladatokat a közös hivatal a nemzetiségi önkormányzatokkal kötött közigazgatási szerződésben foglaltak szerint látja el.

(4) Az önkormányzat vállalkozási tevékenységet folytathat.

48. § (1) Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére az Mötv.-ben és az egyéb vonatkozó jogszabályokban írt rendelkezések irányadók.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről külön szerződés alapján gondoskodik.

(3) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.

(4) Az önkormányzatnak nyújtott európai uniós és az ahhoz kapcsolódó költségvetési támogatások felhasználását a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott szervezetek is ellenőrizhetik.

VIII. Fejezet

Települési nemzetiségi önkormányzatok

49. § (1) Az önkormányzat biztosítja a településen működő horvát és roma nemzetiségi önkormányzat testületének működési feltételeit.

(2) Az Önkormányzat a nemzetiségi önkormányzatok részére biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a nemzetiségek jogairól szóló törvény alapján a képviselő- testület a települési nemzetiségi önkormányzatok képviselő- testületeinek határozatával jóváhagyott közigazgatási szerződésben foglaltak szerint.

IX. Fejezet

Záró rendelkezések

50. § Hatályát veszti a Borsfa Község Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2014 (XII.1.) önkormányzati rendelet.

51. § Hatályát veszti a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges számú választópolgárok számáról szóló Borsfa Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2017 (III.1..) önkormányzati rendelete.

52. § Ez a rendelet 2025. május 16-án lép hatályba.

1. melléklet a 7/2025. (V. 15.) önkormányzati rendelethez

A polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzéke

1. Önkormányzati hatósági ügyben a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzéke

2. - normatív lakásfenntartási támogatás

3. - köztemetés

4. - településkép védelméről szóló törvényben foglalt önkormányzati hatósági hatáskör

5. - a közúti közlekedésről szóló törvényben foglalt önkormányzati hatósági hatáskör gyakorlója a polgármester

2. melléklet a 7/2025. (V. 15.) önkormányzati rendelethez

Borsfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének névsora

1. Jetzin István Sándor polgármester

2. Bánfai Zsolt alpolgármester

3. Husz Csabáné képviselő

4. Bedő József Marcell képviselő

5. Németh Mária képviselő

3. melléklet a 7/2025. (V. 15.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat Ügyrendi bizottságának névsora

1. Elnök: Husz Csabáné képviselő,

2. Tagok: Bedő József Marcell képviselő

3. Németh Mária képviselő

4. melléklet a 7/2025. (V. 15.) önkormányzati rendelethez

A társulásokra átruházott hatáskörök

1. A Zalaispa Hulladékgazdálkodási Társulásra átruházott hatáskör:

a) A képviselő- testület a Nyugat-Balaton és Zala folyó Medence Nagytérség Települési Szilárd Hulladékai Kezelésének Korszerű Megoldására létrehozott Önkormányzati Társulás (rövidített neve: ZALAISPA Hulladékgazdálkodási Társulás) – a továbbiakban Társulás – célját képező projekt keretében az ISPA/KA támogatással létrejövő vagyon- és eszközrendszer üzemeltetésével kapcsolatosan az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás ellátására irányuló feladatkörét a Társulásra átruházza.

b) A fenti hatáskör átruházás nem érinti a képviselő-testület helyi közszolgáltató kiválasztására irányuló, valamint helyi közszolgáltatási díj-megállapítási hatáskörét. Az önkormányzati közfeladat fentiek szerinti átruházása a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás ellátására irányuló már meglévő helyi közszolgáltatási szerződéseket azok hatálya alatt nem érinti.

c) A Társulás célját képező projekt keretében az ISPA/KA támogatással létrejövő vagyon- és eszközrendszerrel megvalósuló települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából kizárólag egyszemélyes gazdálkodó szervezet alapítására és vezetőjének kinevezésére irányuló hatáskörét – a Mötv. 41. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján - a Társulásra átruházza.

2. A Becsehelyi Szociális Társulásra átruházott hatáskörök

2.1. A Szoctv. 62. § (1) bekezdésében és az önkormányzat önkormányzati rendeletében foglaltak szerint étkeztetés keretében a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről való gondoskodás.

2.2. A Szoctv. 63. §-a szerint megállapított gondozási szükséglettel rendelkező, házi segítségnyújtást igénylő személyek ellátásáról való gondoskodás.