Kerkaszentkirály Község Önkormányzata Képviselőtestületének 3/2017(IV.30.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2017. 04. 30- 2017. 08. 30Kerkaszentkirály Község Önkormányzata Képviselőtestületének 3/2017(IV.30.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2017-04-30-tól 2017-08-30-ig
MÓDOSÍTÁSOKKAL EGYSÉGES SZERKEZETBEN
Kerkaszentkirály Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) d) pontjában kapott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
- Az önkormányzat és jelképei
1. §
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kerkaszentkirály Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat).
- Az önkormányzat székhelye: 8874 Kerkaszentkirály, Petőfi út 2/A
- Az önkormányzat illetékességi területe: Kerkaszentkirály Község közigazgatási területe.
- Az önkormányzat hivatalos honlapja: http:// kerkaszentkirály.hu/
- Az önkormányzat jelzőszámait, az alaptevékenységek kormányzati funkció szerinti megjelölését, valamint a fizetési számlák felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.
2. §
- A képviselő- testület hivatalos elnevezése: Kerkaszentkirály Község Önkormányzatának Képviselő- testülete (a továbbiakban: Képviselő- testület).
- Az önkormányzat hivatalának neve: Bázakerettyei Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye: 8887 Bázakerettye, Fő u.4.
- A Bázakerettyei Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltségének neve: Bázakerettyei Közös Önkormányzati Csörnyeföldi Kirendeltsége (a továbbiakban: Hivatal), címe: 8873 Csörnyeföld, Fő u.8.
3. §
Az önkormányzat jelképei a címer, amelynek képét a 2. melléklet tartalmazza.
4. §
A képviselőtestület, a polgármester, a jegyző és a Hivatal hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:
a) Kerkaszentkirály Község Önkormányzatának Képviselőtestülete,
b) Kerkaszentkirály Község Polgármestere,
c) Bázakerettyei Közös Önkormányzati Csörnyeföldi Kirendeltsége.
5. §
A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti ünnepeket méltó módon megünnepelhesse.
II. FEJEZET
A HELYI ÖNKORMÁNYZÁS ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
2. A helyi önkormányzat alapjogai
6. §
- Az önkormányzat a helyi közügyek intézése és a helyi közhatalom gyakorlása érdekében működik.
- A helyi közügyek alapvetően a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, valamint a helyi önkormányzás és a lakossággal való együttműködés szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek megteremtéséhez kapcsolódnak.
- Az önkormányzat alapvető jogait és kötelezettségeit az Alaptörvény és törvény állapítja meg.
3. Az önkormányzat feladata, hatásköre
7. §
- Az önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladat- és hatásköröket.
- Az önkormányzat az állammal kötött külön megállapodás alapján elláthat állami feladatokat.
8. §
- Az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatait különösen a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) illetve egyéb törvény tartalmazza.
- Az önkormányzat kötelező feladatai közül önállóan látja el a következőket:
- közművelődési feladatok,
- helyi közutak és a köztemető fenntartása,
- nemzeti és kisebbségek jogainak biztosítása,
ezenfelül
- az egészséges ivóvíz ellátást Dél-Zalai Víz és Csatornamű Zrt. útján,
- közvilágítás közszolgáltatói szerződés alapján,
- Közterület tisztántartása, hulladékszállítás: egyrészt önkormányzat saját maga, másrészt a Lenti Hulladékkezelő Kft.-vel kötött szerződés alapján
biztosítja.
- A kötelező feladatok közül társulásban látja el:
- óvodai nevelés
- egészségügyi és szociális alapellátás.
- Az önkormányzati társulások megnevezését a 3. melléklete tartalmazza.
- A családsegítés és gyermekjóléti feladatokat az önkormányzat a Bázakerettyei Közös Önkormányzati Hivatal székhelytelepülése, Bázakerettye Község Önkormányzata által alkalmazott két fő közalkalmazott foglalkozatásával látja el.
9. §
- A képviselő-testület szabadon vállalhatja közfeladat ellátását a Mötv.-ben meghatározott feltételek fennállása esetén.
- Az önkormányzat helyi közszolgáltatások körében önként vállalt feladatai különösen:
- a szociális, valamint gyermekvédelmi ellátásokról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott, önkéntes feladatvállalás útján nyújtott ellátások biztosítása;
- a fiatal családok otthonáról, illetve az első lakáshoz jutók támogatásáról szóló önkormányzati rendeletekben foglaltak szerint a lakáshoz jutás segítése;
- külön önkormányzati rendeletek és határozatok alapján a felsőoktatásban tanulók támogatása;
- képviselőtestületi határozatok alapján művészeti, kulturális egyesületek, alapítványok, civil szervezetek támogatása;
- a településfejlesztés keretében külön határozatok és a mindenkori költségvetési rendeletben meghatározottak szerint önkormányzati beruházások megvalósítása;
- külön önkormányzati rendelet alapján gondoskodás a helyi jelentőségű természeti értékek védelméről, az épített környezet helyi védelméről, valamint a védett építmények felújításának és a díszkivilágítás kiépítésének támogatásáról;
- falugondnoki szolgálat működtetése.
III. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEI ÉS MŰKÖDÉSÜK
4. A képviselő-testület
10. §
A helyi önkormányzat jogi személy. Az önkormányzat feladat- és hatásköreit a képviselő-testület - Alaptörvényben, valamint törvényben meghatározott módon - gyakorolja. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.
11. §
- Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják.
- A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő.
- A képviselőtestület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a közös önkormányzati hivatal, jegyző, valamint a társulás.
- Önkormányzati döntést a képviselő-testület, a helyi népszavazás, a képviselő-testület felhatalmazása alapján a képviselő-testület bizottsága, a társulása, a polgármester, továbbá a jegyző hozhat.
- A képviselő-testület névsorát a 4. melléklet tartalmazza.
12. §
- A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit törvény, valamint önkormányzati rendelet tartalmazza.
- A képviselő-testület – törvényben meghatározott hatásköreit – rendeletében a polgármesterre, a bizottságára, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja.
- Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
- A képviselő- testület által átruházott hatásköröket a 6. melléklet tartalmazza.
- A képviselőtestület az önkormányzat feladat-és hatáskörébe tartozó, települése szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló feladatkörét, valamint – a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából –gazdálkodó szervezet alapítására és vezetőjének kinevezésére irányuló hatáskörét, - az Mötv. 13.§.(1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján – a Nyugat-Balaton és Zala folyó medence nagytérségi települési szilárd hulladékai kezelésének korszerű megoldására létrehozott Önkormányzati Társulásra – a továbbiakban ZALAISPA Társulás – ruházza át. Az önkormányzati közfeladat átruházása, a települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltatás ellátására irányuló, már meglévő helyi közszolgáltatói szerződéseket, azok hatálya alatt nem érinti.
A Társulás a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából kizárólag egyszemélyes gazdasági társaságot alapíthat.
A Társulás által a települési szilárd hulladékkezelési közszolgáltatás regionális szintű végzése céljából alapítandó egyszemélyes gazdasági társaság további gazdálkodó szervezetet nem alapíthat és gazdálkodó szervezetben részesedést, nem szerezhet.
A Társulás kizárólagos tulajdonában álló, egyszemélyes gazdasági társaság alapítására, működtetésére, a gazdasági társaságokra vonatkozó általános szabályok mellett, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény az irányadó.
5. A képviselő-testület ülései
13. §
A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
14. §
- Az alakuló ülést a Mötv.- ben meghatározott időpontra a megválasztott polgármester hívja össze.
- Az alakuló ülés kötelező napirendi pontja:
a) a Helyi Választási Bizottság elnökének beszámolója a választás eredményéről,
b) a képviselők eskütétele,
c) a polgármester eskütétele,
d) a polgármester programjának ismertetése,
f) a polgármester illetményének, tiszteletdíjának megállapítása,
g) az alpolgármester megválasztása, eskütétele, tiszteletdíjának megállapítása,
h) bizottságok létrehozása, tagjainak megválasztása, tiszteletdíjuk megállapítása,
15. §
A képviselő-testület évente szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal rendes ülést tart.
16. §
- Rendkívüli ülést kell tartani sürgős, halasztást nem tűrő esetben.
- A polgármester rendkívüli ülést 3 munkanapon belüli időpontra köteles összehívni a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára. Az indítvány alapján a testületi ülést a polgármester a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával hívja össze. Ha a polgármester a kormányhivatal indítványának nem tesz eleget, a képviselő- testület ülését a kormányhivatal hívja össze.
17. §
A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatása esetén az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Tételi Bizottság elnöke hívja össze.
18. §
- Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt legalább 5 nappal az ülést megelőzően megkapják.
- Rendkívüli ülésre szóló meghívót 3 nappal, sürgős esetekben pedig legalább 24 órával az ülés előtt kell kézbesíteni.
- Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásban foglalt előterjesztésnek és a határozati javaslatnak az ülés megkezdése előtt történő kiosztását.
19. §
- A meghívó tartalmazza:
a) a képviselő-testületi ülés időpontját és helyszínét,
b) a napirendi pontokat,
c) a napirendi pontot előterjesztő nevét, beosztását,
d) kiadásának időpontját és a polgármester aláírását.
- A meghívóban szereplő tárgysorozat sorrendjére a polgármester tesz javaslatot.
- Az önkormányzat honlapján, a kirendeltség ajtaján és a hirdetőtáblákon közzé kell tenni a képviselő-testületi, a bizottsági ülés időpontját, helyét és napirendjét.
- A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.
- A képviselő-testület ülésére a települési képviselőkön kívül tanácskozási joggal meg kell hívni:
- a jegyzőt és az aljegyzőt,
- a hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,
- a napirend előadóját,
- azt a személyt, akinek meghívását a polgármester indokoltnak tartja,
- hirdetmény útján az önszerveződő közösségek képviselőit.
20. §
- A képviselő- testület ülése nyilvános.
- A képviselő-testület zárt ülést tart a Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott esetben, az ülés elnökének bejelentésére, vagy az érintett kérésére vita és szavazás nélkül.
- A zárt ülés tarthat a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben a polgármester, bármely képviselő, ill. a jegyző indítványára a képviselő- testület minősített többséggel hozott határozata alapján.
- A zárt ülésen a Mötv. -ben meghatározott személyek vehetnek részt.
- Zárt ülés tartásáról a képviselő- testület mindig esetenként határoz.
- A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe csak a képviselő, a polgármester, a jegyző, valamint a tárgyban közvetlenül érdekelt, illetve meghatalmazottja tekinthet be.
- A zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást a polgármester, vagy a jegyző adhat.
6. A képviselő-testületi ülés elnöke
21. §
A képviselő- testületi ülés elnöke a polgármester. A polgármester akadályoztatása esetén, a képviselő- testület tagjai közül választott alpolgármester elnököl.
7. A levezető elnök jogköre
22. §
- A levezető elnök ülésvezetési feladatai, jogkörei:
- az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése,
- az ülés megkezdésekor a jelenléti ív alapján a jelenlevő képviselők számának, a hiányzó képviselők személyének megállapítása és kihirdetetése,
- az ülés határozatképességét megállapítása és folyamatos figyelemmel kísérése,
- határozatképtelenség esetén a képviselő-testület ülését 5 napon belüli időpontra változatlan napirenddel újra összehívja,
- annak megállapítása, hogy a képviselő- testület összehívása a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint, szabályszerűen történt,
- az ülés napirendjének előterjesztése,
- javaslattétel a napirendi pontok összevont tárgyalására, sorrendjének megváltoztatására, tárgyalásának elnapolására,
- az ülés vezetése, a szó megadása a bejelentkezés sorrendjében, megtagadása és megvonása,
- tárgyra térésre való felhívás, rendre utasítás, az ülés félbeszakítása,
- a tanácskozás rendjének fenntartása.
- A levezető elnök vitavezetési feladatai, jogkörei:
a) a vita megnyitása, berekesztése,
b) javaslattétel a vita lezárására,
c) a szavazás elrendelése,
d) a szavazás eredményének megállapítása,
e) a határozat kimondása,
f) tárgyalási szünet elrendelése.
23. §
- Az ülés rendjének fenntartásáért a levezető elnök felel. A levezető elnök rendre utasíthatja azt a képviselőt, vagy hozzászólót, aki a testület munkáját akadályozza, vagy a rendelet tanácskozás rendjére és a szavazásra vonatkozó szabályait megsérti.
- A tanácskozás rendjének megtartása érdekében a levezető elnök jogosult:
- a tárgytól eltérő vagy ugyanazon érveket megismétlő felszólalót figyelmeztetni, ismétlődő esetben megvonni tőle a szót,
- rendre utasítani, súlyos esetben jegyzőkönyvi megrovásban részesíteni azt a képviselőt, hozzászólót, aki mások jogait sértő kijelentést tesz, vagy kifejezést használ, vagy az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít,
- rendzavarás esetén figyelmeztetni a rendzavarót,
- ismétlődő rendzavarás esetén a rendzavarót a terem elhagyására kötelezni.
- A levezető elnök a rendfenntartás érdekében tett – e rendeletben szabályozott – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
- Az ülésen megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személyek mindennemű tetszésnyilvánítása tilos. A levezető elnök a hallgatóság soraiból kiutasíthatja azt, aki a képviselő- testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsít.
- Amennyiben a képviselő- testületi ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, a levezető elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
24. §
Bármely képviselő kérésére a levezető elnök – a napirendi pont tárgyalása közben – egy alkalommal tárgyalási szünetet rendelhet el. A szünet időtartama - az elnök döntésétől függően - legfeljebb 30 perc lehet. Tárgyalási szünet elrendelését minden képviselő ülésenként egy alkalommal kérheti.
8. Az ülés napirendjének meghatározása
25. §
A levezető elnök az ülés megnyitása, a határozatképesség és a távollévők számának megállapítása után ismerteti a javasolt napirendet.
26. §
- Az ülésre írásban beterjesztett vagy előre bejelentett képviselői indítványt, kérdést, interpellációt a napirendre fel kell venni. Amennyiben a levezető elnök a napirendre vételt mellőzi, a napirendre vételi javaslatról a képviselő- testület vita nélkül, minősített többséggel dönt.
- A képviselő- testület indokolással ellátott javaslat alapján dönthet bármely napirendi pont elnapolásáról, a napirendről való levételéről, illetve – elnapolás mellett – bizottsági tárgyalásra vagy szakértői előkészítésre utalásáról, továbbá a napirendi pontok tárgyalási sorrendjének megváltoztatásáról. A javaslatot a polgármester, bármely képviselő, vagy a jegyző jogosult előterjeszteni. A javaslatról a képviselő- testület vita nélkül határoz.
27. §
- A polgármester a meghívó szerinti írásos napirendi tervezetet szóban kiegészítheti az ülésen kiosztott anyagok napirendre vételéről szóló javaslattal.
- A napirenden nem szereplő, az ülésen kiosztott, vagy szóban közölt előterjesztés napirendre vételére – képviselői indítványok, interpellációk és kérdések kivételével – csak halasztást nem tűrő esetben, az előterjesztő indokolása alapján, a jegyző törvényességi véleményének ismertetése mellett, a napirend elfogadása előtt kerülhet sor. A napirendre vételi javaslatról képviselő- testület vita nélkül, minősített többséggel dönt.
- A képviselő- testület - képviselői javaslatra - előzetesen vagy a napirend tárgyalása közben bármely napirendi pont időkeretben történő tárgyalását határozhatja el. Az erre vonatkozó javaslat ügyrendi javaslatnak minősül.
- A polgármesteri tájékoztató keretében kell tájékoztatást adni a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, valamint az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről, tárgyalásokról, továbbá az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
9. Előterjesztő, előadó
28. §
- A képviselő-testületi ülés napirendi pontjának előterjesztésére jogosult:
- a polgármester, alpolgármester,
- a bizottság,
- a képviselő,
- a jegyző,
- akit a törvény erre felhatalmaz.
- A napirendi pont előadója az előterjesztő vagy az általa megbízott képviselő, bizottsági elnök, polgármester, alpolgármester, jegyző vagy hivatali köztisztviselő lehet.
10. Előterjesztések
29. §
- Az előterjesztést írásban kell elkészíteni. Az előterjesztésnek formai és tartalmi, valamint nyelvhelyességi szempontból alkalmasnak kell lennie a megalapozott döntésre. A megfelelő színvonalú, tárgyalásra és döntésre alkalmas tervezet elkészítéséért az előterjesztő felel.
- A testületi ülésre az előterjesztés szóban vagy írásban kerül benyújtásra. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
- Az előterjesztések lehetnek:
- rendelet-tervezetek,
- határozati javaslatok,
- beszámolók,
- tájékoztatók,
- jelentések,
- interpellációk, kérdések.
- Az előterjesztés két részből áll. Az előterjesztés első része tartalmazza:
- az előterjesztés címét, tárgyát, előzményeit,
- a jogszabályi környezetet,
- az előkészítésben résztvevők nevét, véleményét,
- mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják,
- az rendelet-tervezetnél annak társadalmi, gazdasági, valamint költségvetésre gyakorolt hatását.
- Az előterjesztés második része az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslat a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők megjelölésével.
- A határozati javaslat formai és tartalmi követelményei:
- az előterjesztés megállapításain alapuló feladat meghatározást kell tartalmaznia,
- törvényesnek, célszerűnek, szakszerűnek és végrehajthatónak kell lenni, konkrétan meg kell határozni a végrehajtás objektív és szubjektív feltételeit,
- amennyiben a döntésnek vagy a végrehajtásnak több módja is lehetséges, tartalmaznia kell az alternatívákat,
- rendezni kell az ugyanabban a tárgykörben korábban hozott és hatályos határozat sorsát (részben vagy egészben történő hatályon kívül helyezése, esetleges módosítása, kiegészítése vonatkozásában),
- meg kell jelölni, hogy elfogadása egyszerű vagy minősített többséget igényel,
- fel kell tüntetni a végrehajtásért felelőst, több felelős esetén a feladatok végrehajtásának koordinálásáért felelős személyt,
- meg kell jelölni a végrehajtási határidőt, a határidőt évre, hónapra, napra kell meghatározni, szükség esetén részhatáridőt lehet alkalmazni.
- Végrehajtásért felelősként polgármester, bizottság, jegyző és felkérésre külső személy, szervezet, operatív felelősnek intézményvezető, szervezeti egység vezető jelölhető meg.
11. Jelentés, tájékoztató és beszámoló
30. §
- A jelentés, tájékoztató és beszámoló valamely megtett intézkedésről, elvégzett vizsgálatról vagy valamely szerv tevékenységéről tájékoztatja képviselő- testületet.
- Jelentést, tájékoztatót, beszámolót azok készítenek, akiket jogszabály vagy képviselő- testület döntése erre kötelez.
- A jelentéshez, beszámolóhoz módosító javaslat nem terjeszthető elő.
- A képviselő- testület a jelentést, tájékoztatót tudomásul veszi, a beszámoló elfogadásáról vagy elutasításáról dönt.
12. Interpelláció, kérdés
31. §
- Interpellációnak minősül a magyarázatadási kötelezettség az interpellált személy feladatkörébe tartozó valamennyi ügyben.
- A képviselő a képviselő- testület soros ülésén interpellációt intézhet önkormányzati feladatkörbe tartozó minden ügyben a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, bizottságok elnökeihez, valamint a jegyzőhöz. Egyedi hatósági ügyben nincs helye interpellációnak.
- Az interpellációnak tartalmaznia kell a képviselő nevét, az interpelláció tárgyát, rövid leírását, a vele kapcsolatos tények és körülmények közlését.
- A képviselő az interpellációt az ülés napját megelőzően legalább 3 munkanappal a polgármesterhez írásban terjesztheti be, vagy a képviselő- testületi ülésen szóban terjesztheti elő.
- A szabályszerűen előterjesztett interpelláció a napirend része.
- Az interpellációra az interpellált az ülésen szóban, vagy ha interpelláció részletesebb vizsgálatot igényel, az üléstől számított tizenöt napon belül írásban köteles érdemi választ adni.
- A szóbeli válaszok elfogadásáról az interpelláló képviselő az ülésen, az írásbeli válaszok elfogadásáról a képviselő- testület soron következő ülésén nyilatkozik.
- Ha az interpellációra adott választ az interpelláló képviselő nem fogadja el, akkor a képviselő- testület egyszerű többséggel határoz a válasz elfogadásáról.
- Ha a választ a képviselő- testület nem fogadja el, további vizsgálat és javaslattétel céljából az interpellációt a tárgy szerint illetékes bizottság vagy ideiglenes bizottság elé utalja. Az ügyben eljáró bizottság kijelöléséről a jegyző javaslatára a polgármester dönt. A bizottság állásfoglalását döntésre a képviselő-testület következő soros ülésére terjeszti be.
- Visszavontnak kell tekinteni azt az interpellációt, melynek megtárgyalásánál az interpelláló képviselő nincs jelen és a megtárgyalás elnapolását nem kérte.
- Az interpellációnál vitának helye nincs.
32. §
- A képviselő a képviselő-testület rendes ülésén az interpellációk után a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, valamint a jegyzőhöz a feladatkörükbe tartozó ügyben felvilágosítás céljából a kérdés tárgyának megjelölésével kérdést intézhet.
- A kérdésnél vitának helye nincs.
- A kérdésre a képviselő- testület ülésén szóban, vagy az ülést követő 15 napon belül írásban köteles válaszolni az, akihez a kérdést intézték.
- Ha a kérdező a választ nem fogadta el, annak elfogadásáról vagy elutasításáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
13. Nem önálló indítványok
33. §
Valamely napirendi ponthoz kapcsolódóan az alábbi, nem önálló indítványok nyújthatók be:
a) sürgősségi indítvány,
b) módosító javaslat,
c) ügyrendi javaslat.
34. §
- Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, amely az ülés meghívójában nem szerepel, de napirendre vételének elmulasztásával az önkormányzatot vagy annak költségvetési szervét érdeksérelem érné.
- Sürgősségi indítványt terjeszthetnek elő:
- polgármester,
- alpolgármester,
- bizottságok,
- a képviselő- testület tagjai,
- a jegyző.
- Sürgősségi indítvány előterjesztéssel vagy önálló indítvánnyal együtt írásban, a sürgősség tényének rövid indokolásával, a képviselő- testületi ülést megelőző nap 12.00 óráig nyújtható be a polgármesternél.
- A sürgősségi indítvány napirendre vételéről a képviselő- testület egyszerű többséggel határoz.
35. §
- A módosító javaslat a határozati- vagy rendeleti javaslat szövegének konkrétan megjelölt részére vonatkozó – az attól való eltérési szándékot kifejező – az illetékes bizottságok javaslataival és a jegyző törvényességi véleményével ellátott javaslat.
- A módosító javaslatot a képviselő- testületi ülést megelőzően a bizottságok ülésére írásban, szövegszerűen kell előterjeszteni. Kivételesen, indokolt esetben, sürgősséggel előterjesztett módosító javaslat a képviselő- testületi ülésen írásban és szóban is előadható. A szavazás előtt a polgármester és az előterjesztő kérheti a szóbeli javaslat írásba foglalását. A módosító javaslatot indokolni kell.
- A módosító javaslatokról a képviselő-testület külön szavazás alapján egyszerű többséggel dönt. Nem kell a módosító javaslatról szavazást tartani, ha a javaslat előterjesztője a módosító javaslattal egyetért. Ebben az esetben a módosító javaslat az eredeti javaslat részévé válik.
36. §
- Ügyrendi javaslat az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő - döntést igénylő - eljárási kérdésre vonatkozó képviselői javaslat.
- Ügyrendi javaslat esetén a polgármester soron kívül köteles szót adni a képviselőknek.
- Ügyrendi kérdésben bármely képviselő, bármikor szót kérhet. Az ügyrendi javaslatról a képviselő-testület azonnal vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.
14. Tanácskozási jog
37. §
- A képviselő- testületi ülésen tanácskozási joggal vesznek részt a 19. § (5) bekezdésében meghatározott személyek.
- Azon meghívottak, akiket valamelyik napirendi pont tárgyalásához hívtak meg, csak a meghívásuk szerinti napirendi pont vitájában vehetnek részt.
- A levezető elnök jogosult, de nem köteles szót adni az ülésen megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személyeknek.
15. Vita, a szavazás rendje
38. §
- Az elnök minden egyes a napirendi pont felett külön vitát nyit.
- A napirendi pont vitája az előterjesztés ismertetésével kezdődik. Az előterjesztéssel kapcsolatban az előadó szóban kiegészítést tehet. Ezután az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előterjesztő válaszol. Az előterjesztő válasza után kezdődik az érdemi vita.
- Az érdemi vitában felszólalásra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.
- A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
- A bizottság bármely előterjesztéshez – az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő – véleményt nyújthat be a képviselő-testülethez.
- A sürgősséggel előterjesztett módosító indítványt a vita lezárásáig a levezető elnöknél jelenhetik be az előterjesztésre jogosultak.
- Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig módosíthatja és a szavazás megkezdéséig azt visszavonhatja.
- Kötelező szót adni kérésük esetén minden esetben:
- az ügyrendi hozzászólást jelző képviselőnek;
- a jegyzőnek, és az általa felhatalmazott köztisztviselőknek;
- tanácskozási joggal bíró személyeknek.
(9) Bármelyik képviselő a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét, a döntéshozatal elhalasztását.
(10) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatot meg kell indokolni. Erről a képviselő- testület vita nélkül határoz.
(11) A vita lezárása után a napirendi pont előterjesztője válaszol a hozzászólásokra, összefoglalja a vitában elhangzottakat és módosíthatja javaslatát. Ha a módosítás olyan elemet is tartalmaz, amire módosító javaslat nem hangzott el a vita során, a levezető elnök újból megnyitja a vitát.
(12) A levezető elnök a vita lezárását követően a javaslatokat az alábbi sorrendben - a 36. § (3) bekezdésében meghatározott eset kivételével - szavazásra bocsátja:
- elsőként a vita során elhangzott módosító és kiegészítő javaslatokat az elhangzás sorrendjében,
- az alternatív javaslatokat, ezt követően
- az előterjesztésben szereplő javaslat nem módosított részét.
(13) A szavazás előtt a javaslat szövegét eldöntendő kérdésként kell a képviselő- testülettel ismertetni.
(14) A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt. A határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(15) A javaslat egyes pontjairól bármelyik képviselő részszavazást kezdeményezhet. A részszavazással elfogadott határozati pont a határozat részévé válik.
39. §
A határozati javaslatról és a rendelet elfogadásáról egy alkalommal lehet szavazni. Ugyanazon kérdésre (pontra) vonatkozó több javaslat esetén a szavazás véget ér, ha valamely javaslat a szükséges többséget megkapta.
40. §
- A képviselő- testület döntéseit nyílt szavazással hozza. Szavazni csak személyesen lehet.
- A javaslat elfogadásához az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelenlévő önkormányzati képviselők felének, minősített többséget igénylő javaslat elfogadásához a megválasztott önkormányzati képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. Ennek hiányában a képviselő- testület a javaslatot elutasította.
- Minősített többség szükséges törvényben meghatározott esetekben a döntés meghozatalához.
- A (3) bekezdésben meghatározottakon túl minősített többség szükséges:
- a polgármesterrel szemben fegyelmi eljárás kezdeményezése esetén annak megindításához és megszüntetéshez,
- a képviselő tiszteletdíjának csökkentéséhez,
- bizottságok létrehozásához, tagjainak megválasztásához,
- állandó és ideiglenes bizottság elnöke és tagja megbízatása alóli felmentéséhez,
- a napirenden nem szereplő javaslat napirendre vételéhez,
- titkos szavazás, illetve név szerinti szavazás elrendeléséhez,
- rendelet-tervezethez benyújtott módosító javaslat elfogadásához,
- képviselő- testületi hatáskör átruházásához és visszavételéhez,
- helyi kitüntetések és elismerő címek, díjak adományozásához,
- önkormányzati tulajdonú vagyontárgyak korlátozottan forgalomképessé, vagy forgalom-képtelenné minősítéséhez,
- gazdasági társaság alapításához, megszüntetéséhez, átalakításhoz,
- szövetkezet alapításának kezdeményezéséhez,
- helyi népszavazás elrendeléséhez,
- minden olyan döntéshez, melynél a minősített többséget jogszabály, vagy e rendelet előírja,
41. §
A képviselő-testület a döntéseit kézfelemeléssel hozza.
42. §
- Ha a szavazás eredményének megállapítása kétséges, akkor a levezető elnök a szavazás megismétlését rendeli el. A szavazás megismétlésére csak közvetlenül a döntés kihirdetése után, újabb napirendi pont tárgyalásának megkezdése előtt kerülhet sor.
- A levezető elnök a szavazatok összeszámlálása után megállapítja a szavazás eredményét. Megállapítja az igen és a nem szavazatokat, végül a szavazástól tartózkodók számát.
- Szavazategyenlőség esetén az előterjesztő javaslatát a következő rendes ülésre terjesztheti elő.
43. §
- Név szerinti szavazást tart a képviselő-testület a képviselők negyede indítványára, valamint a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlásának kimondása esetén.
- A (1) bekezdésben foglaltakon túl a név szerinti szavazást kell tartani a képviselő-testület minősített többséggel hozott határozata alapján.
- A tanácskozások lefolytatásával összefüggő, ügyrendi javaslatot tartalmazó kérdésekben, valamint a bizottság létszáma és összetétele tekintetében nem lehet név szerinti szavazást tartani.
- Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet név szerinti szavazást javasolni.
- Név szerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa a képviselő-testület tagjainak nevét ABC sorrendben. A jelen lévő tagok szóban „igen”-nel, „nem”-mel, vagy „tartózkodom” nyilatkozattal fejezik ki álláspontjukat. A jegyző a nyilatkozatokat a névsoron feltünteti, a szavazatokat összesíti, a szavazás eredményét a polgármester ismerteti. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, a polgármester a szavazást megismételtetheti, a 42. § (2) bekezdése szerint.
- A név szerinti szavazás tényét és eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a külön hitelesített névsort.
44. §
- A képviselő-testület titkos szavazás tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. Az alpolgármester választásánál a titkos szavazás kötelező.
- Titkos szavazás esetén a polgármester ismerteti a szavazás menetét. A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóurna igénybevételével történik.
- A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
- a szavazás helyét, napját, a szavazás kezdetét és végét,
- a képviselő- testület jelen lévő tagjainak nevét,
- a szavazás során felmerült körülményeket.
- Titkos szavazásnál, szavazategyenlőség esetén a szavazást meg kell ismételni.
- A titkos szavazás lebonyolítása és az eredmény megállapítása a jelenlevő képviselők közül egyszerű többséggel választott, három főből álló szavazatszámláló bizottság feladata. A szavazatszámláló bizottság tagjai maguk közül elnököt választanak. A titkos szavazás eredményét a szavazatszámláló bizottság elnöke hirdeti ki.
- A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.
45. §
- A képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárás eseteit és eljárási rendjét a Mötv. tartalmazza.
- A képviselő-testület tagja köteles bejelenteni érintettségét a döntéshozatalnál. A bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a képviselőtestület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el, mely az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Tételi Bizottság bizottság hatáskörébe tartozik. A vizsgálatot követő képviselőtestületi ülésen ismertetik a vizsgálat eredményét, és a képviselőtestület külön határozattal dönt, hogy a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozatot érvényben tartja-e.
16. A jegyzőkönyv
46. §
- A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv elkészítésére és a felügyeleti szervnek történő felterjesztésére a Mötv. rendelkezései vonatkoznak.
- A képviselő- testületi ülésről 1 példányban az elhangzottak lényegét tartalmazó jegyzőkönyv készül, amelyet a jegyző kezel, egy elektronikus példányt 15 napon belül meg kell küldeni a törvényességi felügyeletet ellátó szervnek,
(3) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és mellékleteit, a jelenléti ívet, az elfogadott rendeleteket, a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólását mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(4) A jegyzőkönyv tartalmazza:
- az ülés jellegét
aa) alakuló ülés
ab) rendes ülés,
ac) rendkívüli ülés,
ad) közmeghallgatás,
- azt, hogy az ülés nyilvános, vagy zárt,
- az ülés helyét, időpontját,
- a megjelent és a távolmaradt képviselők nevét,
- az ülésen tanácskozási joggal megjelentek nevét, megjelenésük tényét,
- a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat,
- az előterjesztéseket,
- az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk lényegét,
- a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát,
- a döntéshozatalban részt vevők számát,
- a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét, és a kizárás indokát,
- a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését,
- a szavazás számszaki eredményét és a hozott döntés szövegét,
- a polgármester ülésvezetés során hozott intézkedését, továbbá az ülésen történt fontosabb eseményeket,
- az elhangzott kérdést, interpellációt, az azokra adott választ,
- az ülés bezárásának idejét.
(5) A jegyzőkönyv mellékletét képezik:
- ülésre szóló meghívó,
- előterjesztések és azok mellékletei,
- az interpellációk,
- a nem önálló indítványok,
- a képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólása,
- az önkormányzati rendeletek kihirdetett szövege,
- a név szerinti szavazásról készült névsor,
- titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv,
- aláírt esküokmány,
- jelenléti ív.
(6) A jegyzőkönyv aláírására vonatkozó rendelkezéseket az Mötv. tartalmazza.
(7) A jegyzőkönyvbe való betekintésre vonatkozó szabályokat az Mötv. tartalmazza.
(8) A zárt ülés jegyzőkönyvébe a képviselők, a polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző, a Zala Megyei Kormányhivatal vezetője, a tárgyban közvetlenül érintett, valamint a törvényességi ellenőrzést végzők - titoktartási kötelezettség mellett- tekinthetnek be, és a zárt ülés jegyzőkönyvéről másolatot, kivonatot kérhetnek.
(9) A zárt ülésre meghívottak, illetve az azon részt vevők - titoktartási kötelezettség mellett - betekinthetnek a zárt ülés jegyzőkönyvének azon részébe, melyre meghívást kaptak, vagy melyen részt vettek, illetve a jegyzőkönyvről kivonatot kérhetnek.
(10) A jegyzőkönyvbe történő betekintésekről, a jegyzőkönyv kivonatának, és a jegyzőkönyv másolatának készítéséről és kiadásáról a Hivatal nyilvántartást vezet.
(11) Közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét a zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell. A zárt ülésen hozott képviselő- testületi döntés is nyilvános a személyiségi jogok tiszteletben tartásával.
IV. FEJEZET
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET DÖNTÉSEI
17. A képviselő- testület határozata
47. §
- A képviselő-testület a törvényben meghatározott esetben határozatot hoz.
- A képviselő-testület határozata tartalmazza:
- a testület döntését,
- a döntés végrehajtásának határidejét
- a végrehajtásért felelős személy nevét, szerv elnevezését,
- A képviselő-testület határozatának megjelölésére a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelölésről szóló jogszabály rendelkezéseit kell alkalmazni.
- A képviselő-testület döntéseiről a Hivatal nyilvántartást vezet.
- A döntést a jegyzőkönyv aláírását követően 5 munkanapon belül el kell elküldeni a végrehajtásért felelős személynek és szervnek.
- A határozatok végrehajtásáért felelős személy a határozat végrehajtásáról jelentést köteles készíteni és azt a jegyző számára megküldeni.
18. Az önkormányzati rendeletalkotás
48. §
- Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
- a képviselő,
- a bizottság,
- a polgármester,
- az alpolgármester,
- a jegyző,
- ha működik, akkor a településen működő nemzetiségi önkormányzat, a nemzetiségi lakosságot érintő kérdésben,
- az önkormányzat által fenntartott intézmény vezetője.
- A rendelet-tervezet előkészítéséhez a képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg.
- A megfelelő színvonalú, tárgyalásra és döntésre alkalmas rendelet- tervezet előkészítéséért, a rendelet- tervezet tartalmáért az előterjesztő felel. A rendelet-tervezet kodifikációját a Hivatal végzi.
- Az előkészítéssel a tárgy szerint illetékes bizottság, vagy ideiglenes bizottság is megbízható. A Hivatal részt vesz a kodifikációs munkában, abban az esetben is, ha a tervezetet a bizottság, vagy az ideiglenes bizottság készíti el.
- Jogszabály rendelkezéseinek megfelelően el kell végezni a szabályozás előzetes hatásvizsgálatát és a rendelet tervezetéhez indokolást csatolni.
- Ha jogszabály valamely szervezet vagy személy számára kifejezetten jogot biztosít arra, hogy a rendelet tervezetét véleményezhesse, a rendelet előkészítője köteles gondoskodni arról, hogy az érintett szerv vagy személy e jogával élhessen.
49. §
- A rendelet-tervezetet a polgármester, a jegyző vagy a képviselő terjeszti képviselő-testület elé. A rendelet-tervezetet a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság állásfoglalásával együtt kell a testület elé terjeszteni.
- Az előterjesztésben be kell mutatni azokat a társadalmi, gazdasági és szakmai körülményeket, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismertetni kell a jogi megoldás szempontjait.
- Amennyiben a rendelettervezet az európai közösségi jog tárgykörét érinti, az előterjesztésben tájékoztatást kell adni arról, hogy a javasolt szabályozás milyen mértékben tesz eleget a jogharmonizációs követelményeknek, illetőleg összeegyeztethető-e az Európai Unió jogával. Ha a rendelet az Európai Unió jogának való megfelelést szolgálja, erre a rendelet végén, az irányadó uniós jogi aktus megjelölésével utalni kell.
50. §
- A rendelet hiteles, kihirdetésre kerülő szövegét a jegyző állapítja meg. A rendelet aláírásának rendjét a Mötv. határozza meg.
- Az önkormányzati rendeletet jogszabályban rögzített módon kell megjelölni.
- Az önkormányzati rendelet az önkormányzat hirdetőtábláján történő közzététellel kerül kihirdetésre. A Hivatalban az önkormányzati rendelet egy példányát el kell helyezni. A jegyző gondoskodik arról, hogy az érintett szervek és személyek a szabályozás tartalmáról tájékoztatást kapjanak.
- A jegyző a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezeti.
V. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEZETE
19. A képviselő
51. §
- A település egészéért vállat felelősséggel képviseli a választóinak érdekeit.
- A képviselőt törvényben és önkormányzati rendeletben meghatározott jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik. A települési képviselők jogai és kötelességei azonosak.
- A képviselő eskütételére vonatkozó szabályokat törvény határozza meg.
- A képviselő köteles vagyonnyilatkozatot tenni törvényben foglaltak alapján. A képviselő vagyonnyilatkozata nyilvános, abba bárki betekinthet.
20. A képviselő-testület bizottsága
52. §
- A képviselő- testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságot választ.
- A képviselő-testület állandó jelleggel az alábbi elnevezésű és létszámú bizottságokat hozza létre:
- Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Tételi Bizottság, létszáma: 3 fő,
- A (2) bekezdésben meghatározott bizottság tagjait jelen rendelet 5. melléklete tartalmazza.
- A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására eseti bizottságot hozhat létre. Az eseti bizottság megbízatása a tevékenységéről szóló jelentés elfogadásáig tart.
53. §
- A képviselő-testület bizottságának létrehozására, összetételére és működésére vonatkozó alapvető szabályokat a Mötv. tartalmazza.
- Egy képviselő több bizottságnak a tagja is lehet. A polgármester, a hivatal köztisztviselője nem lehet a bizottság elnöke, vagy tagja.
- A bizottság nem képviselő tagjait a polgármester javaslata alapján a képviselő- testület választja meg.
- A bizottság elnöke, tagja köteles az ülésen tudomására jutott állami, szolgálati és üzleti és hivatali tikot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége a bizottsági tagsága megszűnése után is fennáll.
- A bizottságokra, polgármesterre átruházott hatáskörök felsorolását a 6. melléklet tartalmazza.
21. A bizottsági működés főbb szabályai
54. §
- A bizottság a képviselő- testület üléseihez igazodóan tartja üléseit úgy, hogy a bizottsági ülés időpontja előzze meg a képviselő-testületi ülést.
- A bizottság üléseit az elnök hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén az elnök jogköreit a bizottság korelnöke gyakorolja.
- Az elnök köteles összehívni a bizottságot:
- a képviselő- testület határozata alapján,
- a polgármester indítványára, az indítvány kézhezvételétől számított 8 napon belül,
- a bizottság tagjai egynegyedének írásbeli kérelmére.
- A bizottság ülésén tanácskozási joggal bármely képviselő részt vehet.
- Bármely képviselő javaslatot tehet valamely, a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyekre meghívja az indítványozó képviselőt.
- A bizottság működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására, a bizottsági ülésről készült jegyzőkönyv tartalmára a képviselő- testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni az alábbi eltéréssekkel:
- a kizárásról a bizottság dönt,
- a bizottsági ülésről az elhangzottak lényegét tartalmazó jegyzőkönyv készül, kivéve, ha bármely bizottsági tag az ülésen elhangozottak szó szerinti rögzítését kéri,
- a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy, a bizottság által kijelölt tag írja alá.
- A bizottság döntéseiről a bizottság elnöke ad tájékoztatást.
22. Az összeférhetetlenséggel és vagyonnyilatkozattal kapcsolatos bizottsági feladatok
55. §
- A polgármester a képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést 8 napon belül az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Tételi Bizottság elé terjeszti kivizsgálás végett és erről az érintett képviselőt írásban tájékoztatja. Egyben felkéri, hogy 8 napon belül nyilatkozzon az összeférhetetlenségi ok fennállásáról, illetve kezdeményezze annak megszüntetését.
- Ha a képviselő az összeférhetetlenség megszüntetésének megtörténtét bejelentette és az összeférhetetlen tisztségről szóló lemondásának másolatát a polgármesternek az (1) bekezdésben megjelölt határidőn belül átadta, az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Tételi Bizottság az összeférhetetlenségi eljárást megszünteti.
- Az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Tételi Bizottság vizsgálja a képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést, és ennek eredményéről tájékoztatja a képviselő-testületet.
56. §
- A polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatait az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Tételi Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi, illetve bejelentés alapján vizsgálja azokat. A vizsgálat eredményéről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
- A képviselői vagyonnyilatkozatok leadási határideje minden év január 31. napja. Megőrzési ideje egy év, a soron következő vagyonnyilatkozat leadásával egyidejűleg az előző évi vagyonnyilatkozat átadásra kerül a képviselő részére.
- A képviselő és hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat külön kell kezelni.
- A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos adminisztrációs feladatok ellátása, továbbá a benyújtott vagyonnyilatkozatok őrzése a jegyző feladata.
23. A polgármester
57. §
- A polgármester és az alpolgármester jogállására és feladataira vonatkozó szabályokat törvény és önkormányzati rendelet határozza meg.
- A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el, tiszteletdíjára az alpolgármester tesz javaslatot. Tiszteletdíjat, költségtérítést, jutalmat a képviselő-testület állapíthat meg részére.
- A polgármester fogadóóráját a 7. melléklet tartalmazza.
- A polgármester köteles az alpolgármesternek bejelenteni szabadságát, illetve egyéb tartós- 10 munkanapot meghaladó- távollétét, melynek ideje alatt az alpolgármester jogosult a polgármester helyett eljárni.
- Amennyiben a képviselő- testület – határozatképtelenség- vagy határozathozatal hiánya miatt- két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a képviselő- testület utólagos tájékoztatása mellett, - a képviselő - testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyek kivételével - minden más ügyben döntést hozhat. A polgármester a döntéséről a következő ülésen tájékoztatja a képviselő- testületet.
58. §
- A polgármester a képviselő- testület utólagos tájékoztatása mellett - a képviselő- testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyek kivételével – dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő,
- élet-, balesetveszély, valamint katasztrófahelyzet elhárítását szolgáló, azonnali beavatkozást, intézkedést igénylő, valamint,
- költségvetési rendeletmódosítással és több éves költségvetési kihatással nem járó pályázatok benyújtásával kapcsolatos,
a képviselő- testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben.
- A polgármesternek az önkormányzat működésével összefüggő feladatai az e rendeletben, valamint a törvényben meghatározottakon túl különösen:
- segíti a képviselők munkáját,
- összehívja és vezeti a testület üléseit,
- képviseli az önkormányzatot,
- szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,
- biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését.
- A polgármester a jogszabályban és az SZMSZ-ben már tárgyalt hatáskörén túlmenően a 6. mellékletben meghatározott, képviselőtestület által átruházott hatásköröket látja el.
24. Az alpolgármester
59. §
- A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ saját tagjai közül.
- A képviselőtestület tagjai közül választott alpolgármester megbízását társadalmi megbízatásban látja el.
- Az alpolgármester a polgármester
- tartós akadályoztatása, betegsége ideje alatt,
- halála, lemondása esetén az új polgármester megválasztásáig
ellátja a polgármesteri teendőket, képviseli az önkormányzatot.
- Az alpolgármester jogállására és feladataira vonatkozó szabályokat törvény határozza meg.
25. A jegyző
60. §
- A jegyző, aljegyző jogállására és főbb feladataira vonatkozó rendelkezéseket törvény határozza meg.
- A Bázakerettyei Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjét a hivatalt létrehozó önkormányzatok polgármesterei nevezik ki az Mötv. 83.§- a szerint.
- A Bázakerettyei Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó megállapodás alapján, a jegyző tekintetében az egyéb munkáltatói jogokat Bázakerettye Község polgármestere gyakorolja.
- A jegyző gyakorolja a közös önkormányzati hivatal dolgozói felett a munkáltatói jogokat, a hivatal köztisztviselőjének kinevezéséhez a polgármesterek egyetértése szükséges.
- A jegyző irányítja a közös önkormányzati hivatalt és a csörnyeföldi kirendeltségét, a hivatal ügyrendjében foglaltak szerint ügyfélfogadást tart és biztosítja a településeken a kihelyezett ügyfélfogadást.
- A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetére a hivatal székhelye szerinti önkormányzat polgármestere a jegyzői feladatok ellátására, a hivatal megfelelő szakképzettséggel rendelkező köztisztviselőjét bízza meg.
- A jegyző helyettesítése a Bázakerettyei Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában foglaltak szerint történik.
61. §
- A jegyző a polgármester irányításával vezeti a Hivatalt, gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, biztosítja a képviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit. Ennek keretében:
- előkészíti és törvényességi szempontból ellenőrzi a képviselő- testület, valamint a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
- ellátja a képviselő- testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
- tanácskozási joggal vesz részt a képviselő- testület és a bizottságok ülésein,
- rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselő- testületet, a bizottságokat, az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a Hivatal munkájáról és az ügyintézésről,
- a képviselő- testületi ülésen az előterjesztés vitájában - a szavazás előtt - törvényességi észrevételt köteles tenni, amennyiben a szavazás eredményeként jogszabályt sértő döntés születhet, továbbá köteles jelezni a bizottságnak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,
- gondoskodik a képviselő- testület és a bizottságok üléseinek jegyzőkönyvei elkészítéséről és a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletéért felelős szervnek való megküldéséről,
- igény szerint, illetve kézi szavazásnál gondoskodik a szavazatok összeszámlálásáról,
- évente beszámol a képviselő-testületnek a Hivatal munkájáról.
- A jegyző önkormányzati rendeletalkotással kapcsolatos feladatai:
- kezdeményezheti rendelet alkotását,
- elvégzi a rendelet- tervezet szakmai előkészítésével kapcsolatos feladatokat,
- gondoskodik a rendeletek kihirdetéséről, végrehajtásáról, nyilvántartásáról és a rendeletek hatályos szövegének naprakészségéről.
- A jegyző egyéb feladatai:
- vezeti a Hivatalt, szervezi a Hivatal munkáját, a polgármester irányításával elkészíti a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát, valamint Ügyrendjét,
- gyakorolja a munkáltatói jogokat a Hivatal dolgozói felett,
- ellátja a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatokat, hatósági jogköröket,
- döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
- dönt a polgármester által átadott hatósági ügyekben,
- a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás, kötelezettségvállalás, utalványozás és ellenjegyzés rendjét,
- rendszeresen ügyfélfogadást tart,
- köteles a képviselő- testület tagjai által a Hivatal és saját működésével kapcsolatban kért adatokat, információkat megadni,
- gondoskodik a Hivatal dolgozói rendszeres továbbképzéséről,
- gondoskodik a Hivatal működéséhez szükséges dologi, technikai, és személyi feltételek biztosításáról,
- rögzíti a talált dolgok nyilvántartásába a talált idegen dologgal kapcsolatos a körözési nyilvántartási rendszerről és a személyek, dolgok felkutatásáról és azonosításáról szóló törvény szerinti adatokat, valamint a talált idegen dolog tulajdonosnak történő átadást követően törli azokat.
26. Az aljegyző
62. §
- A polgármester pályázat alapján, a jegyző javaslatára, határozatlan időre jogszabályban megállapított képesítési feltételeknek megfelelő aljegyzőt nevezhet ki a jegyző helyettesítésére és a jegyző által meghatározott feladatok ellátására.
- Az aljegyzői munkakört az igazgatási osztályvezetői munkakör egyidejű betöltésével is el lehet látni.
- A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatok ellátására a polgármester jelöli ki a képesítési feltételeknek megfelelő vezetői megbízással rendelkező köztisztviselőt.
27. A Hivatal
63. §
- A képviselőtestület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályban előírt államigazgatási feladatok ellátására Bázakerettye, Csörnyeföld, Kerkaszentkirály, Kiscsehi, Lasztonya, Lispeszentadorján, Maróc, Muraszemenye, Szentmargitfalva Községek Képviselőtestületeivel közösen egységes hivatalt hozott létre.
A hivatal elnevezése: Bázakerettyei Közös Önkormányzati Hivatal
Hivatal székhelye: 8887 Bázakerettye Fő út 4.
- A hivatal székhelyén kívül egy állandó kirendeltség működik.
A kirendeltség neve: Bázakerettyei Közös Önkormányzati Hivatal Csörnyeföldi Kirendeltsége
Címe: Csörnyeföld Fő út 8.
- A hivatal létszámát, belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait, valamint feladat és hatásköreit a hivatalt alapító társulási megállapodásban kell meghatározni.
- A hivatal ügyrendjének tervezetét az érintett polgármesterek véleményének kikérésével jegyző készíti el és terjeszti jóváhagyás végett a képviselőtestületek együttes ülésére.
- A hivatalt létrehozó képviselőtestületek együttes ülése dönt:
- hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának jóváhagyásáról, módosításáról,
- a hivatal működéséről szóló beszámoló elfogadásáról,
- a hivatal költségvetésének elfogadásáról.
(6) Az SZMSZ naprakészen tartásáról a jegyző gondoskodik.
64. §
- Az együttes ülés összehívását kezdeményezhetik az érintett önkormányzatok polgármesterei és a jegyző.
- Az együttes ülés előkészítésére a képviselőtestületi ülések előkészítésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
- Az együttes üléseket a polgármesterek egymást követő sorrendben ülésenként felváltva vezetik.
- Az együttes ülésen a határozati javaslatok tárgyában a képviselőtestületek külön-külön szavaznak és hoznak határozatot.
- Az együttes ülésről jegyzőkönyv készül, amely a testületi ülés jegyzőkönyvére vonatkozó szabályoknak megfelelően a képviselőtestületek által hozott határozatokat külön, valamint a tanácskozáson elhangzott valamennyi – beleértve a más képviselő-testület tagja által tett – hozzászólás lényegét tartalmazza.
28. Társulások
65.§
(1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A képviselőtestület elsősorban más települések képviselőtestületeivel, szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatást nyújtó intézményekkel alakít társulásokat.
(2) A képviselőtestület a rendelkezésre álló eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan társulásait is, amelyek célja a helyi önkormányzati feladatok segítésére irányulnak.
(3) Az önkormányzati társulások felsorolását a 3. melléklet tartalmazza.
VI. FEJEZET
A VÁLASZTÓPOLGÁROK ÉS AZ ÖNKORMÁNYZAT
29. Helyi népszavazás[1]
66. §
- A helyi népszavazás kezdeményezésére, a teljes népszavazási eljárás lefolytatására a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvényben foglaltak az irányadóak.
- A képviselő-testület helyi népszavazást köteles elrendelni, ha azt a település választópolgárainak huszonöt százaléka kezdeményezte. A helyi népszavazás esetén az aláírásgyűjtő ív hitelesítésekor a választási iroda vezetője az ívre ráírja, hogy hány aláírás esetén lesz kötelező a helyi népszavazás kiírása.
(3)[2]
(4)[3]
(5)[4]
(6) [5]
30. Közmeghallgatás, lakossági fórum
67. §
- A képviselő- testület legalább évente egyszer közmeghallgatást tart.
- A képviselő-testület által tartott közmeghallgatásra a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, a (3) – (6) bekezdésében foglalt eltérésekkel.
- A közmeghallgatáson állampolgárok és a településen működő önszerveződő közösségek képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, a képviselőhöz, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.
- A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot az önkormányzat hirdetőtábláján, honlapján keresztül kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 7 nappal.
- A közmeghallgatáson részt vesznek:
- a települési képviselők,
- a polgármester,
- a jegyző,
- az aljegyző,
- az önkormányzat tulajdonában lévő vállalatok, valamint a fenntartásában álló és az önkormányzat által működtetett intézmények vezetői,
- A közmeghallgatáson előterjesztett közérdekű kérdéseket és javaslatokat külön törvényben meghatározott módon kell kezelni. Az elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson, vagy legkésőbb 15 napon belül választ kell adni.
68. §
- A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetve jelentősebb döntések előkészítése érdekében az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, véleményük megismerése céljából lakossági fórumot hívhat össze.
- A lakossági fórum egyaránt összehívható a község egészét vagy annak egy részét érintő tárgykörben.
- A fórum helyéről és idejéről az ismertetésre, vagy tárgyalásra kerülő témákról a lakosságot az önkormányzat hirdetőtábláján és honlapján keresztül értesíteni kell a rendezvény előtt legalább 5 nappal.
- A fórumot a polgármester, az alpolgármester, az önkormányzati képviselő vezeti.
- A fórumról az elhangzott vélemények, javaslatok, állásfoglalások lényegét tartalmazó feljegyzés készül. Elkészítéséről a fórum vezetője gondoskodik.
69. §
Az önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik a közösségekkel.
VII. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI
31. Az önkormányzat vagyona
70. §
- Az önkormányzat vagyonáról, a vagyonnal való gazdálkodás és a vagyonhasznosítás szabályairól önkormányzati rendelet rendelkezik.
- Az önkormányzat saját felelősségére gazdasági társaságai és intézményei által vállalkozási tevékenységet folytathat. Az önkormányzat vállalkozása a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti.
32. Az önkormányzat költségvetése
71. §
- A képviselő- testület az önkormányzat költségvetését rendeletben állapítja meg. A költségvetés összeállításnak részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló Korm. rendelet, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a költségvetési törvény határozza meg.
- A jegyző készíti elő az önkormányzat költségvetési koncepcióját, melyet a polgármester terjeszt a képviselő - testület elé.
- A jegyző készíti elő az önkormányzat költségvetési rendeletének tervezetét. Az előkészítés során a költségvetési szervek vezetőivel egyeztet.
- A polgármester terjeszti a képviselő- testület elé a bizottságok által megtárgyalt költségvetési rendelet- tervezetet.
- Az éves költségvetési rendelet módosításának szabályait az államháztartásról szóló törvény és az önkormányzati költségvetési rendelet tartalmazza.
- A zárszámadási rendelet tervezetének elkészítésére az államháztartásról szóló törvényben, az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló Korm. rendeletben foglaltak az irányadók. A zárszámadási rendelet- tervezetről a könyvvizsgáló írásos jelentést készít, amelyet a bizottsági véleményekkel együtt a képviselő- testület megtárgyal.
33. Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai
72. §
(1) Az önkormányzat gazdálkodásának feladatát a Hivatal látja el. E körben különösen:
- a minisztérium által előírt módon és időben elkészíti évközi, év végi költségvetési beszámolót, az időközi költségvetési és mérlegjelentést, valamint a havonkénti pénzforgalmi információt és ezeket megküldi a Magyar Államkincstár részére,
- beszedi az önkormányzat saját bevételeit,
- gondoskodik az önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról,
- biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, és ezen belül – a nemzetgazdasági miniszter által meghatározottak szerint – kialakítja a saját, valamint az intézmények könyvvitelének számlarendjét,
- kötelező irányelveket határoz meg az önkormányzat egységes számviteli rendjének kialakításához,
- biztosítja az önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását,
- elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárát,
- az önkormányzat fizetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az önkormányzat tartozásainak és az önkormányzat intézményei működési kiadásainak kiegyenlítéséről, illetőleg teljesítéséről.
34. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
73. §
- Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
- Az önkormányzatnak nyújtott európai uniós és az ahhoz kapcsolódó költségvetési támogatások felhasználását a Mötv.- ben meghatározott szervezetek is ellenőrizhetik.
- A jegyző– a jogszabályok alapján meghatározott – belső kontrollrendszert működtet, amely biztosítja az önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.
- A jegyző – a belső kontrollrendszeren belül - a belső ellenőrzés működtetéséről a Dél- Zala Murahíd Letenye Térségi Társulás keretein belül, az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók és a nemzetközi belső ellenőrzési standardok figyelembevételével gondoskodik. Az önkormányzat belső ellenőrzése keretében gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is.
- Az önkormányzatra vonatkozó éves ellenőrzési tervet a képviselő-testület az előző év december 31-ig hagyja jóvá.
VIII. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
74.§
- A rendelet 2017. április 30. napján 9 órakor lép hatályba.
- A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti: Kerkaszentkirály Község Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról 3/2011. (III.11.) önkormányzati rendelete és ezen rendeletet módosító rendeletek.
- A rendelet mellékletei:
- 1. melléklet: Az önkormányzat jelzőszámai, az alaptevékenységek kormányzati funkció szerinti megjelölése, fizetési számlák
- 2. melléklet: Az önkormányzat jelképe
- 3. melléklet: Önkormányzati társulások megnevezése
- 4. melléklet: Képviselőtestület névsora
- 5. melléklet: Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Tételi Bizottság tagjai
- 6. melléklet: A képviselő- testület által átruházott hatáskörökről
- 7. melléklet: Kerkaszentkirály Polgármesterének ügyfélfogadási rendje
Kerkaszentkirály 2017. április 10.
Pál Zoltán | Dr. Resch Karolina |
polgármester | jegyző |
A módosításokkal egysége szerkezetbe foglalt rendeletet 2018. augusztus 31. napján 8 órakor kihirdettem.
Dr. Resch Karolina
jegyző
A 29. címet módosította a 9/2017. (VIII.31.) önkormányzati rendelet 1. §-a. A módosítás hatályos 2017. augusztus 31-től.
A 66. § (3) bekezdését 2017. augusztus 31. napjával hatályon kívül helyzete a 9/2017. (VIII.31.) önkormányzati rendelet 2. §-a.
A 66. § (4) bekezdését 2017. augusztus 31. napjával hatályon kívül helyzete a 9/2017. (VIII.31.) önkormányzati rendelet 2. §-a.
A 66. § (5) bekezdését 2017. augusztus 31. napjával hatályon kívül helyzete a 9/2017. (VIII.31.) önkormányzati rendelet 2. §-a
A 66. § (5) bekezdését 2017. augusztus 31. napjával hatályon kívül helyzete a 9/2017. (VIII.31.) önkormányzati rendelet 2. §-a.