Böde község Képviselő-testületének 2/2017 (II.20.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2017. évi költségvetéséről
Hatályos: 2017. 02. 21Böde község Képviselő-testületének 2/2017 (II.20.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2017. évi költségvetéséről
2017-02-21-tól
Böde Község Önkormányzat Képviselőtestületének
2/2017. (II.20.) önkormányzati rendelete
a 2017. évi költségvetésről
Böde Község Önkormányzati Képviselőtestülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1)-(4) bekezdésében, a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény 23. § (5) bekezdésében és 182. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény rendelkezései alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) és g) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111.§-ában meghatározott feladatkörében eljárva Böde Község Önkormányzata 2017. évi költségvetéséről és annak végrehajtási feladatairól a következőket rendeli el:
- A rendelet hatálya kiterjed Böde Község Önkormányzati Képviselőtestületére és annak bizottságára, az önkormányzatra.
- A költségvetési bevételek és kiadások
Költségvetési bevételek:
- működési célú támogatások államháztartáson belülről | 23.684 eFt |
- felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről | 0 eFt |
- közhatalmi bevételek | 2.249 eFt |
- működési bevételek | 0 eFt |
- felhalmozási bevételek | 0 eFt |
- működési célú átvett pénzeszközök | 0 eFt |
- előző évi pénzmaradvány | 10.221 eFt |
A bevételek címenkénti, költségvetési szervek szerinti részletezését az 1., 2., 5., 8. mellékletek tartalmazzák.
- A 2017. évi összes kiadást 36.154 eFt-ban, ezen belül a költségvetési kiadások összegét 36.154 eFt-ban hagyja jóvá, melynek jogcímei:
Költségvetési kiadások:
- személyi juttatások | 9.879 eFt |
- munkaadókat terhelő járulékok és szociális hj.-i adó | 2.722 eFt |
- dologi kiadások | 7.999 eFt |
- ellátottak pénzbeli juttatásai | 2.400 eFt |
- egyéb működési célú kiadások | 3.015 eFt |
- beruházási kiadások | 0 eFt |
- felújítási kiadások | 10.139 eFt |
- egyéb felhalmozási célú kiadások | 0 eFt |
A kiadásokat címenként, feladatonkénti bontásban, költségvetési szervenként a 3., 4., 6., 8. mellékletekben foglaltak szerint hagyja jóvá.
- A költségvetési hiány 2017. évre nem állapított meg.
- A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat, ezen belül a költségvetési és finanszírozási bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen az 8. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat jogcímenként a 3 melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat bevételeit forrásonként a 2. melléklet, az állami hozzájárulások jogcímeit és összegeit a 5 melléklet, hitelállománya az önkormányzatnak nincs.
- A megállapított bevételek és jóváhagyott kiadások várható teljesüléséről elkészült előirányzat-felhasználási ütemtervet (likviditási terv) a 9. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat 2017. évi hitel-törlesztése 0 Ft.
- A Képviselő-testület általános tartalékot nem képez az év közbeni működési-gazdálkodási gondok enyhítésére, a nem tervezett kötelezettségek forrására.
- (1) A Képviselőtestület Böde Község Önkormányzata 2017. évi költségvetésének címrendjét az 3., 4., 5., 6. . melléklet szerint jóváhagyja a hozzá tartozó bevételi és kiadási előirányzatokkal együtt. Az önkormányzat címet, az egyes ágazati feladatok pedig alcímet képeznek.
- A képviselő testület az Önkormányzat létszámkeretét 1 fő létszámban, a 7. mellékletben foglaltak szerint hagyja jóvá.
- Az önkormányzatnál az engedélyezett létszámon felül 6 fő közfoglalkoztatotti létszámot terveznek.
- Létszámkeret emelésére kizárólag a Képviselő-testület jogosult.
- Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.
- A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
- (1) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratukban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk, törekedve a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási és számviteli szabályok maradéktalan betartására az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.
- A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert, a Jegyzőt, a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
- A költségvetésben jóváhagyott feladatok csak akkor valósíthatók meg, ha finanszírozásuk megoldható, a fedezet a forrás oldalon elkülönítetten rendelkezésre áll.
- (1) Az önkormányzat költségvetési gazdálkodásának biztonságáért a Képviselőtestület, agazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
- Céltartalékok között elkülönített előirányzatok igénybevételére
- a költségvetési szervek felújítási (Vis maior) keretének életveszély, balesetveszély és rendkívüli kárelhárítás érdekében történő felhasználásáról a polgármester döntését követően kerülhet sor,
- egyéb esetekben a Képviselőtestület döntését követően kerülhet sor.
Az átruházott hatáskörben hozott döntések alapján a céltartalékból történő átvezetést a költségvetési rendelet soron következő módosításában kell megtenni.
- Egyéb államháztartáson kívüli forrás átvételére a polgármester jogosult, melyről a Képviselőtestületet a költségvetési rendelet módosításai keretében utólagosan tájékoztatja.
Egyéb államháztartáson kívüli forrás átadására a forrást biztosító előirányzat feletti rendelkezési joggal bíró polgármester és a Képviselőtestület jogosultak kérelem benyújtása után, a tárgy szerinti önkormányzati rendeletek szabályai alapján.
- A (3) bekezdésben írt pénzeszköz átadások felhasználásáról az átvevő szervezet köteles elszámolni a támogató felé az önkormányzati pénzeszközökből és támogatásokból megvalósuló beszerzésekről, valamint az államháztartáson kívüli forrás átadásáról-átvételéről szóló önkormányzati rendeletekben foglaltaknak megfelelően. Az elszámolást működési kiadások esetén lehetőleg a tárgyévet követő év január 31-ig, a felhalmozási célú felhasználásokról pedig a külön megállapodásban megjelölt határidőig kell benyújtani.
- Azok a szervezetek, amelyeknek lejárt határidejű tartozása van az önkormányzat, az önkormányzat költségvetési szervei, valamint gazdasági társaságai felé, addig költségvetési forrásból támogatást nem kaphatnak, amíg tartozásukat nem rendezték.
- Év közben új kötelezettségvállalás csak a tényleges pénzügyi, likviditási helyzet függvényében lehetséges.
- Az évközben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról, ha az érdemi döntést igényel, a Képviselő-testület dönt a Polgármester előterjesztése alapján.
- Az önkormányzat, által a gáz-, villamos energia és vízszolgáltatás sorokon megtervezett eredeti előirányzat más kiadásra nem használható fel.
- (1) Kifizetéseket teljesíteni csak a jóváhagyott előirányzat mértékéig a költségvetési célokra és feladatokra lehet. Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a polgármester az alábbiak szerint jogosult:
a) működési kiadásokra vonatkozóan a feladatok között a jóváhagyott előirányzatokon belül engedélyezhet átcsoportosítást. Új feladatokra csak a források egyidejű megjelölésével, illetve az általános tartalék 50 %-os felhasználásáig,
b) felhalmozási célú előirányzatok esetében a Képviselőtestület által már jóváhagyott fejlesztési feladatok és felújítási célok előirányzatai között átcsoportosításokat engedélyezhet, esetenként 500 e forintos összeghatárig,
c) a költségvetési cél megvalósítása érdekében indokolt esetben jogosult a működési és felhalmozási célú kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítások engedélyezésére.
- A költségvetésben jóváhagyott feladatokat a végrehajtás során rangsorolni kell, elsőbbséget kell biztosítani az intézményfinanszírozásnak, az önkormányzat működésével összefüggő kiadásoknak. A működési kiadásokat időarányosan, felhalmozási és felújítási kiadásokat teljesítményarányosan lehet kiutalni. Ettől eltérő finanszírozás csak a Képviselőtestület jóváhagyása szerint történhet.
- Az éves gazdálkodás során a gazdaságossági intézkedések eredményeként keletkező pénzügyi többleteket, illetve egyszeri bevételeket lehetőség szerint tartalékba kell helyezni a jövőbeni kötelezettségek teljesítése érdekében.
- Az önkormányzat esetében a polgármester, a Közös Önkormányzati Hivatal esetében a jegyző saját hatáskörben engedélyezheti:
a) a felszámolási eljárás alá vont szervezettel szemben fennálló meg nem térült követelés törlését,
b) egyéb, a végrehajtási eljárások során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott behajthatatlan követelés törlését,
Minden más egyedi esetben követelés csak a Képviselőtestület hozzájárulásával törölhető.
- A gazdálkodás során keletkezett átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről a polgármester gondoskodik. Kiemelt szempont a biztonság és az elérhető hozam nagysága.
- A bevételek beszedésekor és a kiadások teljesítésekor készpénzkímélő fizetési módot kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére az alábbi esetekben kerülhet sor:
- készlet- és kis értékű tárgyi eszköz beszerzése
- reprezentációs kiadások
- kisösszegű szolgáltatási kiadások
- elszámolásra felvett előlegek
- pályázatok végrehajtása során felmerülő (banki átutalással nem teljesíthető) kiadások
- munkavállalók személyi juttatásai rendkívül indokolt esetben
- külső személyi juttatások
- fizetési előleg és elszámolásra felvett előleg
- egyéb esetekben jogcímtől függetlenül 200.000,- Ft összeget meg nem haladó kifizetés.
- (1) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított intézményfinanszírozása és saját bevételei terhére köteles úgy megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodása, kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
- A költségvetési szerve éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül a szerv vezetője a felelős.
- A költségvetési szerv kiadási és bevételi előirányzatait saját hatáskörben módosíthatja, előirányzatai között átcsoportosíthat az államháztartásról szóló törvényben és a törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben foglaltak szerint. A módosítások költségvetési rendeleten történő átvezetésére a költségvetési szerv adatszolgáltatása alapján az Áht szerint kerül sor.
- Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek szabadon használhatják fel a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételüket, az éves költségvetésében meghatározott célokra és módon.
- Az intézményi többletbevételekről a Képviselő-testületet tájékoztatni szükséges, és a többletbevétellel a költségvetési rendeletet módosítani kell.
- (1) Az önkormányzat által támogatott civil szervezetek, egyesületek és egyéb szervezetek féléves ütemezésben, időarányosan részesülnek a támogatás kiutalásában.
- Az Önkormányzat által folyamatosan támogatott szervezetek, illetve más szervezetek kötelesek évente elszámolni a részükre biztosított támogatás felhasználásáról.
- A támogatott szervezetek, illetve magánszemélyek számára az Önkormányzat számadási kötelezettséget ír elő a részükre juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról. A támogatás több ütemben történő folyósítása esetén a támogatott végszámadásra köteles. A támogatás csak a támogatási szerződés megkötését követően nyújtható. A támogatási szerződésben meg kell határozni a támogatás célját, összegét, a folyósítás ütemét és a számadási kötelezettség rész és véghatáridejét.
- A közvetett támogatásokról a 3. melléklet ad tájékoztatást.
- Vegyes és záró rendelkezések
- A fejlesztési hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.
- E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2017. költségvetési év során kell alkalmazni.
Böde, 2017. február 14.
Takácsné dr. Simán Zsuzsanna jegyző | Ujj Tibor polgármester |
Záradék:
A rendelet a község hirdetőtábláján 2017. február 20-án kihirdetve.
Böde, 2017. február 20.
Takácsné dr. Simán Zsuzsanna |
Jegyző |