Tiszabábolna Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019. (II. 18.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
Hatályos: 2019. 02. 19- 2022. 12. 03Tiszabábolna Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2019. (II.18.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
2019-02-19-tól
A költségvetés bevételei és kiadásai
1.§ (1) A képviselő-testület az Önkormányzat 2019. évi költségvetésének
a) Bevételi főösszegét | 241 622 609 Ft-ban | ||
b) Kiadási főösszegét | 241 622 609 Ft-ban | ||
állapítja meg. |
(2) A bevételi főösszeg az alábbi finanszírozási bevételeket tartalmazza:
ca) előző évek működési maradványa | 298.774 Ft | ||
cb) előző évek felhalmozási maradványa | 167 138 948 Ft | ||
cc) működési célú hitelfelvétel (forráshiány) | 0.Ft | ||
cd) felhalmozási célú hitelfelvétel (forráshiány) ce) központi irányítószervi támogatás | 0 Ft 0 Ft | 0 Ft | |
cf) betétek megszüntetése | 0 Ft | ||
cg) likviditási célú hitel igénybevétele | 0 Ft | ||
2.§ Az 1. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott költségvetési bevételek nem tartalmaznak fejlesztési célú illetve működési hitelfelvételt.
3.§ Az 1. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott költségvetési kiadások nem tartalmaznak működési, illetve felhalmozási hiteltörlesztést.
4.§ (1) Az 1. § (1) bekezdés a) pontjában megállapított költségvetési bevételi főösszeg költségvetési címek és kiemelt előirányzatok szerinti részletezését e rendelet 1, 8, 9. melléklete tartalmazza.
(2) Az 1. § (1) bekezdés b) pontjában megállapított költségvetési kiadási főösszeg költségvetési címek és kiemelt előirányzatok szerinti részletezését e rendelet 2, 3, 4, 5, 6. melléklete tartalmazza.
5.§ (1) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítási kiadási előirányzat célonkénti részletezését e rendelet 6. melléklete tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási kiadási előirányzat feladatonkénti részletezését e rendelet 6. melléklete tartalmazza.
6.§ A képviselő testület a költségvetési kiadási főösszegen belül
a) 0.- Ft összegű általános (kockázati) tartalékot, és
b) 0.- Ft összegű céltartalékot állapít meg.
7.§ (1) A működési bevételek növelése érdekében pályázatot kell benyújtani a Belügyminisztérium felé működési támogatás igénylésére.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi maradványát a 2019. évi költségvetés feladatai finanszírozásába bevonja. Az intézményi maradvány elszámolás során az Önkormányzatot illeti meg a végleges feladatelmaradás miatti összeg, a meghatározott célra rendelkezésre bocsátott összegek maradványa.
(3) A Képviselő-testület a 2018. évi gazdálkodás intézményi pénzmaradványát a gazdálkodási helyzetének ismeretében az intézményétől elvonhatja.
8.§ A Képviselő-testület a költségvetési szervek létszámkeretét e rendelet 7. melléklet szerint határozza meg.
9.§ Az önkormányzati szintű működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat - tájékoztató jelleggel – mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a rendelet 10. melléklete tartalmazza.
10.§ Az önkormányzat saját bevételeinek és az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségének bemutatását e rendelet 13. melléklet tartalmazza.
11.§ A 2019. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesülésére vonatkozó előirányzat-felhasználási ütemtervet e rendelet 11. melléklete tartalmazza.
A költségvetés végrehajtásának szabályai
12.§ (1) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiemelt előirányzatok és létszámkeretek közötti átcsoportosítás és előirányzat-módosítás jogát minden esetben fenntartja magának.
(2) Évközben felmerülő kötelezettségvállalásra csak a költségvetési rendelet egyidejű módosításával és a fedezet megjelölésével kerülhet sor.
13.§ (1) A Képviselő-testület - az önkormányzati bevételek növelése érdekében - felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket betétként elhelyezze, vagy államilag garantált értékpapírt, vagy „optima” , illetve „prémium” nyílt végű befektetési jegyet, illetve tőkegarantált pénzpiaci befektetési jegyet vásároljon, illetve deviza ügyleteket bonyolítson.
- Az önkormányzat, a kötvénykibocsátásból származó bevétel fel nem használt részének lekötése során realizált hozamokat, kamatokat felhalmozási bevételként számolja el, tekintettel arra, hogy ez a bevétel csak felhalmozási kiadások (felújítás, beruházás, felhalmozási célú pénzeszközátadás) finanszírozására, valamint felhalmozási hitel és kamatának törlesztésére fordítható.
- Az önkormányzat felhalmozási bevételként veszi számba az önkormányzati vagyon bérbeadásából származó bérleti díjbevételeket tekintettel arra, hogy azt a bevételt ugyanazon vagyontárgyak felhalmozási és felújítási célú felhasználására fordítja.
14.§ (1) A költségvetési előirányzatok feletti rendelkezési jogosultság tekintetében a költségvetési szervek vezetői teljes jogkörrel rendelkeznek.
(2) A karbantartási feladatokat döntően a II. félévben kell elvégezni – kivéve a közvetlen életveszély, balesetveszély elhárítására vonatkozó kiadásokat-, melyet az intézményvezetőknek a kötelezettségvállalást megelőzően a polgármesterrel, illetve a jegyzővel egyeztetni szükséges.
15.§ (1) A költségvetési szervek a saját működési bevételük eredeti, illetve módosított előirányzatot meghaladó többletbevételének 50 %-át – a képviselő-testület döntését követően – saját hatáskörben felhasználhatják, míg a másik 50 % az önkormányzat
bevételét képezi. A saját bevételek felhasználását az irányító szerv vezetőjével engedélyeztetni szükséges.
- A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. A kiadási előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
- A költségvetési szervek az államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök, illetve a támogatásértékű bevételek eredeti, illetve módosított előirányzatát meghaladó többletbevételeket intézményi hatáskörben felhasználhatják.
- A költségvetési szervek által – az (1) – (2) bekezdés szerint – saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-változtatása, valamint a személyi juttatások előirányzatának év közbeni módosítása során, az államháztartási törvény végrehatásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet 36. §-a alapján kell eljárni.
16.§ (1) A feladat elmaradásból származó – kiemelt – kiadási előirányzat megtakarítások felhasználására csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(2) A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(4) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.
(5) A költségvetési szervek készpénzt vehetnek fel a házipénztárba. A házipénztárból felvett készpénzelőleggel a készpénzt felvevőnek el kell számolnia a költségvetési szerv belső szabályzatában meghatározottak szerint.
(6) A következő készpénzes kifizetésekre lehet előleget felvenni, illetve kerülhet sor készpénz kifizetésére: a készlet- és kis értékű tárgyi eszköz beszerzésekre, a kiküldetési, reprezentációs kiadásokra, továbbá segélyek, egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások készpénzben történő teljesítésére a költségvetési szerv pénzkezelési szabályzatában meghatározott házipénztári keret nagyságára figyelemmel. A költségvetési szerveknek gazdálkodásuk során a készpénzkímélő megoldásokat kell előnyben részesíteni.
17. § Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
18.§ (1)A tulajdon védelme érdekében az intézmény az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben és értékben. A költségvetési évről, december 31-ei fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – alátámasztó leltározást kell végrehajtani.
(2) Kötelező a megszűnés napjával azonos fordulónappal a leltározást végrehajtani, amennyiben az intézmény átszervezés vagy jogutód nélküli megszűnés következtében megszűnik.
19.§ A tárgyévben képződött maradvány felhasználásáról a Képviselő-testület az adott évről készült zárszámadási rendeletében rendelkezik.
20.§ Az önkormányzat Képviselő-testülete - amennyiben a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény 4. §-a szerinti adósságrendezési eljárást az önkormányzat vagy hitelezői nem kezdeményezték - önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha az önkormányzat által fenntartott költségvetési szerv 30 napon túli tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti előirányzatának 10 %-át, vagy a 100 millió forintot és e tartozását egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani.
21.§ (1) A jóváhagyott kiemelt előirányzatok felhasználására, a rendszeresen jelentkező személyi jellegű kiadásokat, azok járulékait, és a közüzemi díjakat kivéve – az önkormányzat likviditásának biztosítása érdekében -, csak az irányító szerv vezetőjével történt előzetes egyeztetést követően kerülhet sor.
(2) Az intézmények önkormányzati támogatásának rendelkezésre bocsátása az intézményi saját bevételek képződésére, valamint a pénzellátási (finanszírozási) tervben foglaltakra is figyelemmel, a tényleges szükséglethez igazodik.
22.§ A költségvetési szervek vezetői felelősek a feladatfinanszírozás alapját képező, finanszírozást megalapozó mutatószámok (létszám, stb.) valóságtartalmáért, a támogatások elszámolásához szükséges dokumentumok helyességéért. Kötelesek a támogatás igénylésének és elszámolásának alapját képező nyilvántartásokat naprakészen vezetni.
Egyéb rendelkezések
23.§ (1) A Képviselő-testület a civil önszerveződő közösségek, sportegyesületek, együttesek, klubok, alapítványok, egyházi közösségek stb. részére a költségvetésben meghatározott keretösszeg mértékéig pénzbeli támogatást nyújt. A támogatás folyósításának feltétele, hogy a szervezet az önkormányzat által meghatározott pályázati kiírásban rögzítetteket vagy a szervezettel megkötött támogatási szerződésben foglaltakat vállalja.
(2) A támogatás folyósítására azt követően kerülhet sor, hogy a támogatott szervezettel az Önkormányzat nevében a polgármester „Megállapodás”-t köt a támogatási összeg rendeltetésszerű felhasználására, valamint annak elszámolására vonatkozóan.
(3) A Megállapodás megkötésének feltétele, hogy a támogatott szervezet, írásban nyilatkozik arról, hogy köztartozás nem terheli, illetve gazdálkodó és egyéb szervezetek felé fennálló tartozása nincs, valamint, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt feltételeknek.
(4) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállat feladat objektív okból nem vagy csak részben valósítható meg.
(5) Amennyiben a pénzeszközátvevő az átvett támogatást vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, a támogatást az önkormányzat fizetési számlájára köteles egy-összegben visszafizetni.
(6) A kapott támogatással a civil szervezet a pályázatában megfogalmazott cél, illetve a támogató nyilatkozatban megfogalmazott tevékenység megvalósulását követően 30 napon belül, köteles elszámolni. A havi rendszerességgel, vagy a működtetéshez folyósított támogatások esetében a támogatás felhasználását követően, de legkésőbb a következő költségvetési év január 31-éig köteles elszámolni.
(7) A támogatott szervezetek elszámolását (amely szöveges beszámolóból, a felhasználást igazoló számlamásolatokból és a támogatási szerződés mellékletét képező számadásból áll) a revizori feladatok ellátásával megbízott személy ellenőrzi.
(8) Újabb támogatási igény benyújtásának előfeltétele, hogy a támogatott szervezet hiánytalanul eleget tett számadási kötelezettségének és a beszámoló ellenőrzésével megbízott nem talált szabálytalanságot.
(9) A Képviselő-testület által nyújtott, nem normatív, céljellegű működési és fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevét, a támogatás célját, összegét - a kettőszázezer forint alatti támogatások kivételével - az önkormányzat honlapján kell közzétenni.
24.§ (1)az Áht. 91. §-ának (2) bekezdés c) pontjában meghatározott, az Önkormányzat képviselő-testülete részére a zárszámadáshoz csatolt vagyonkimutatást az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11) Kormányrendelet 30. § szerint meghatározott szerkezetű és tartalmú mérlegséma szerint kell bemutatni - tájékoztató jelleggel -, azt tovább nem kell részletezni;
(2) a költségvetési szervek elemi beszámolóikat az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11) Kormányrendelet 32. §-ában meghatározott időpontig jóváhagyásra az irányító szerv vezetőjének megküldik.
(3) A Képviselő-testület a köztisztviselők illetményalapját a 2011. évi CXCIX. törvénytől eltérően, 2019. január 1-től 46.380 forintban határozza meg.
Záró rendelkezés
25.§ Ez a rendelet a kihirdetését követő első napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2019. január 1-től kell alkalmazni.
Dr. Jakab Orsolya Hencz Zsolt
jegyző polgármester