Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő- testületének 9/2013.(VI. 30.) Önkormányzati rendelete
Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő- testületének 9/2013.(VI. 30.) Önkormányzati rendelete Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő- testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2013. 07. 01- 2014. 12. 05Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő- testületének 9/2013.(VI. 30.) Önkormányzati rendelete
Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő- testületének 9/2013.(VI. 30.) Önkormányzati rendelete Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő- testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2013-07-01-tól 2014-12-06-ig
Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő- testülete a Magyarország helyi Önkormányzatról 2011. évi CLXXXIX tv. (továbbiakban Mötv. 143.§ (4.) a) pontjában kapott felhatalmazása alapján. Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a Sóstófalva község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló alábbi rendelet alkotja.
Általános rendelkezések
1. §
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Sóstófalva község Önkormányzata
- Az önkormányzat székhelye, pontos címe:
3716 Sóstófalva, Kossuth u. 48.
- Az önkormányzatképviselő-testületének hivatalos elnevezése:
Sóstófalva község Önkormányzatának Képviselő-testülete
- A képviselő-testület hivatala Gesztelyi Közös Önkormányzat Hivatal
Székhelye: Gesztely Szabadság tér. 2.
Hernádkaki Kirendeltsége 3563 Rákóczi F. u 42.
Sóstófalvai Kirendeltsége 3716 Kossuth u. 48.
A Képviselő-testület feladata és hatásköre
2. §
(1) A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek jegyzékét az SZMSZ 1. sz. melléklete tartalmazza.
(2) Az átruházott hatáskörök címzettjei az átruházott hatáskörök, azok gyakorlásáról a képviselő-testületnek legkésőbb december 30. napjáig beszámolni kötelesek.
A Képviselő-testület működése
A Képviselő-testület ülései
3. §
- A Képviselő-testület évente a munkaterv szerinti ülést tart.
- A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő.
- A munkaterv tartalmazza:
- Az ülések várható időpontját
- Az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját
- Közmeghallgatás, falugyűlés időpontját.
A Képviselő- testület rendkívüli ülését össze kell hívni bármely állandó bizottság vagy a települési képviselők egynegyedének az indítványára. Polgármester rendkívüli ülést bármikor összehívhat.
A Képviselő-testületi ülések összehívása
4. §
A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testületi ülést.
5. §
- A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
- A meghívónak tartalmaznia kell:
- Az ülés helyét
- Az ülés időpontját
- A tervezett napirendeket
- A napirendek előadóit
- A képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
- A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A polgármester felmentést adhat az előterjesztések írásban történő kiadása alól. Amennyiben az előterjesztések postázásra nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor, azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy tárgyalható legyen.
- A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
- A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
- Képviselőknek,
- Jegyzőnek, aljegyzőnek
- Tanácskozási joggal rendelkező nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármesternek,
- Bizottságok nem képviselő tagjainak, ha a napirend a bizottság előterjesztésében, vagy állásfoglalásával kerül megtárgyalásra
- Nem állandó meghívottaknak:
- előterjesztőknek,
- akiket az ülés összehívója megjelöl.
- intézményvezetőnek, amennyiben az intézményt érinti az előterjesztés és költségvetés, féléves beszámoló, háromnegyed éves tájékoztató, zárszámadás tárgyalásakor.
- szakértőnek
6. §
- A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet.
- Indokolt esetben lehetőség van a Képviselő-testületi ülés összehívására,
telefonon keresztül történő szóbeli meghívással
A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az
előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.
7. §
A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
- a jegyzőt,
- az aljegyzőt
- nem a képviselő-testület által választott alpolgármestert
- a bizottság nem képviselő tagját,
- előterjesztőt
- szakértőt
8. §
A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt 5 nappal tájékoztatni kell.
A tájékoztatás formái:
- meghívó kifüggesztése az önkormányzati hirdetőtáblára, közösségi hirdetőtáblákon.
A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok
9. §
A polgármester feladata:
a) képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
b) javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása,
c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb
önkormányzati döntésekről,
d) az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének
bejelentése,
e) tárgyalt napirendként:
- vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása
- vita összefoglalása
- indítványok szavazásra való feltevése,
- határozati javaslatok szavaztatása,
- a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,
- a napirend tárgyában hozott döntés (ek) kihirdetése
f) a rend fenntartása,
g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,
h)az ülés bezárása.
A döntéshozatali eljárásról a szavazás módjáról
A határozatképesség megállapítás
10. §
- A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszáma: 4 fő (+ 1 fő polgármester)
- A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább:
- a képviselőknek több mint a fele, azaz – 3 fő jelen van.
- Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása
11. §
- A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.
- A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.
Képviselő-testület döntései
12. §
A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és bocsátja szavazásra.
13. §
- Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 3 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.
- A Képviselő testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
- A Képviselő-testület a név szerinti szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt.
- Napirend elfogadása tárgyában és ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem kezdeményezhető.
- A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
- A titkos szavazásról a képviselő testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel.
- A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott bizottság gondoskodik.
- Minősített többség szükséges a Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározottakon túl
- helyi népszavazás kiírásához
Önkormányzati határozat
14. §
- A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
- Jegyzőkönyvi rögzítéssel, számozatlan határozattal dönt a képviselő-testület:
- Napirend elfogadásáról
- Ügyrendi kérdésekről
- Név szerinti és titkos szavazásról
- Intézményi, szakmai beszámolók elfogadásáról
- A Képviselő-testület hatósági határozataira - az Ötv.-ben foglalt eltérésekkel – az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
15. §
- A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
A határozatok jelölése a következő formában történik:
……../………( …….hó….nap) Ök.Határozat
- A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
A határozat-nyilvántartás formája:
- határozatok tárgya
Önkormányzati rendelet
16. §
- Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezheti :
- Polgármester
- Képviselő
- Képviselő-testület bizottsága
- Jegyző
- A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
- Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni,
- Helyben szokásos módnak minősül,
- Önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés
17. §
- A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet kihirdetésének időpontját (év,hó, nap megjelöléssel).
Az Önkormányzati rendelet megjelölése:
Sóstófalva község Önkormányzatának…/év (hó, nap) Önkormányzati Rendelete és a rendelet címe „ról” „ről” toldalékkal ellátva.
- A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.
A rendelet-nyilvántartás formája:
- rendeletek tárgya
A jegyzőkönyv
18. §
- A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet 2 példányban kell készíteni.
- Az egyik példányt a jegyző kezeli
- A másik példányt meg kell küldeni az ülést követő 15 napon belül Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatalhoz.
- A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
- a meghívót,
- a jelenléti ívet,
- írásos előterjesztéseket,
- illetve a képviselők kérése alapján:
- a képviselői beadványokat
- A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.
- A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
- A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti tárolásáról a jegyző gondoskodik.
A képviselők névsora
19. §
A települési képviselők névsorát az 1.sz. függelék tartalmazza.
A képviselők jogai és kötelességei
20. §
- Minden települési képviselőnek azonosak a jogai és kötelességei. A képviselő köteles tevékenyen részt venni a képviselő- testület és a bizottságok munkájában.
- Indokoltnak kell tekinteni annak a képviselőnek a távolmaradását aki:
- Betegség miatt,
- Munkájával kapcsolatos elfoglaltság
- Halaszthatatlan családi esemény miatt van távol
A Képviselő-testület bizottságai
A bizottságok létrehozása
21. §
A Képviselő-testület - állandó
- ideiglenes bizottságot hozhat létre.
A bizottságok működése
22. §
- A bizottság szüksége szerint ülésezik
- A bizottsági üléseket: - a polgármester hívja össze.
- A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.
- A bizottsági ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek,
- Jegyző, aljegyző
- Nem a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester
- Bizottság által meghívott személyek.
- Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
- A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a
Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
- A bizottság a döntéseit egyszerű minősített többséggel hozza, határozat formájában.
- A bizottság üléséről feltétlenül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza az ülés helyét, idejét, jelenlévők felsorolását tárgyalt napirendeket, tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Borsod- Abaúj- Zemplén megyei kormányhivatalhoz.
- A bizottság működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja el.
A bizottság feladatai
23. §
Ügyrendi Bizottság:
- új rendeletek megalkotása
A Képviselő-testület állandó bizottságai
24. §
- A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az
alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
- Ügyrendi Bizottság
- Az (1) bekezdésben felsorolt bizottságok létszámát, a bizottságok
feladatainak, hatáskörét a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
- A bizottságok tagjainak névsorát a 2. sz. függelék tartalmazza.
A Képviselő-testület ideiglenes bizottságai
25.§
- A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:
- meghatározott időre vagy
- meghatározott feladat elvégzésére
hozhatja létre.
- A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
- A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
- dönt a bizottság elnevezéséről,
- rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
- határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,
- határozza meg a bizottságok feladat- és hatáskörét.
- Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.
A Polgármester, Alpolgármester, Jegyző, Aljegyző
A polgármester
26. §
A polgármester teendőit társadalmi megbízatásban látja el.
27. §
- A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztást nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:
- Döntés azon pályázat benyújtásáról, melynek fedezete a költségvetésben biztosított.
- Pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozatok megtétele,
- A képviselőtestület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem járnak többletkötelezettség vállalással az önkormányzat részéről.
28.§
- A képviselő-testület – saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással – a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére álpolgármestert választ. Az alpolgármester megbízatása a megválasztásával kezdődik és amennyiben az önkormányzati választáson települési képviselőnek, megválasztották, akkor az új képviselő-testület alakuló üléséig tart. Ha az alpolgármestert az önkormányzati választáson települési képviselőnek nem választották meg, akkor az alpolgármesteri megbízatása a választás napjával megszűnik.
- Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
A jegyző, aljegyző
29. §
- A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége esetén ill. tartós akadályoztatásuk esetére a jegyzői feladatok ellátásáról - legfeljebb hat hónap időtartamra- a Hivatal közszolgálati dolgozója gondoskodik.
- Amennyiben a jegyző, aljegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.
A Képviselő-testület Hivatala
30. §
- A hivatal a jegyző által elkészített SZMSZ szerint működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső munkamegosztást.
Közmeghallgatás
31. §
- A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghirdetett – Közmeghallgatást tart.
- A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdetőtábláján, előtt legalább 7 nappal.
- A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét
- Közmeghallgatás olyan fórum, ahol az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.
- A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
ZÁRÓ RENDELKEZÉS
32. §
A rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti a többször módosított 7/2011. (IV.28.) Önkormányzat rendelet.