Ipolytölgyes Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2019 (XII.5.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2014. (XI.10.) önkormányzati rendeletének módosításáról

Hatályos: 2019. 12. 05- 2019. 12. 16


Ipolytölgyes Község Önkormányzata Képviselő-testületének


6/2019. (XII.5.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló

                              8/2014. (XI.10.) önkormányzati rendeletének módosításáról       


Ipolytölgyes Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2014. (XI.10.) rendeletének ( továbbiakban: Rendelet ) módosításáról a következőket rendeli el:


1. §.


(1) A Rendelet 2. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

„(1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Ipolytölgyes Község Önkormányzata ( a továbbiakban: Önkormányzat ) Az Önkormányzat működési területe: Ipolytölgyes Község közigazgatási területe.”


(2) A Rendelet 2. §-a az alábbi bekezdésekkel egészül ki:

„(5) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.ipolytolgyes.hu.

 (6) Az Önkormányzat hivatalos lapja a Tölgyesi Hírmondó.

(7) Az önkormányzat részvételével működő társulások:

    - Szobi Kistérség Önkormányzatainak Többcélú Társulása

      székhelye: 2628 Szob, Szent Imre u.

    - Észak-Kelet Pest és Nógrád Megyei Regionális Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi

      Önkormányzati Társulás

     székhelye:   

A társulás keretében ellátott feladatokat a társulási megállapodások tartalmazzák.”


(3) A Rendelet 6. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

“(1) A Képviselő-testület tagjainak száma 5 fő.  A Képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) valamint az ágazati törvények szerinti kötelezően előírt, továbbá az  önként vállalt feladat- és hatásköröket. Az önkormányzat tevékenységének kormányzati funkcióinak felsorolását a 2. függelék tartalmazza.”


(4) A Rendelet 9. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép, és a 9. § (4) bekezdése hatályát veszti:

„(1) A helyi közügy vállalása előtt a képviselő-testület előkészítő eljárást köteles folytatni. Az eljárás lefolytatásával a polgármester, vagy erre a célra létrehozott külön bizottság is megbízható.”


(5) A Rendelet 17. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(1) Előterjesztésre jogosult:

            a) polgármester

            b) alpolgármester

            c) bizottság elnöke

            d) képviselő

            e) jegyző

            f) a képviselő-testület, a polgármester, a jegyző által felkért személy”


(6) A Rendelet 32. § (2) és (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2) A rendelet-tervezetet – amennyiben azt nem a jegyző készíti el – a jegyző véleményével együtt, megvitatás céljából a Képviselő-testület elé kell terjeszteni.

(3) A rendelet-tervezetet a polgármester vagy a jegyző terjeszti a Képviselő-testület elé.”


(7) A Rendelet 39. § (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(3) A képviselőt a tisztségviselők, a jegyző ügyintézői munkaidő alatt – előzetesen egyeztetett időpontban – köteles fogadni.


(8) A Rendelet az alábbi 39/A. és 39/B.§-okkal egészül ki:


„Vagyonnyilatkozattal kapcsolatos szabályok

Vagyonnyilatkozat tételi kötelezettség

39/A. §


(1) A vagyonnyilatkozatot a képviselő és a polgármester, a bizottság nem képviselő tagja (továbbiakban: képviselő) illetőleg hozzátartozóik két példányban kötelesek elkészíteni. A vagyonnyilatkozat valamennyi oldalát köteles annak kitöltője aláírni, illetve valamennyi oldalára rávezetni a vagyonnyilatkozat készítésének dátumát. A hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat a képviselő, illetve a polgármester is aláírja.

(2) Az Mötv. 39. § (3) bekezdése szerinti bizottságnak a Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottságot kell tekinteni.

(3) A vagyonnyilatkozattételre köteles képviselő nyilatkozat kitöltésével jelzi a 40. § (1) bekezdésben kijelölt bizottság felé, hogy hány vele közös háztartásban élő személyt érint a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség.

(4) A nyilatkozatot a képviselő határidőben visszajuttatja a jegyzőnek, aki a 40. § (1) bekezdésben kijelölt bizottság elnökének felhatalmazása alapján átveszi a képviselői nyilatkozatokat, és ezzel egyidejűleg átadja a képviselő számára a megfelelő számú vagyonnyilatkozat kitöltésére alkalmas nyomtatványt.

(5) A kitöltött vagyonnyilatkozatot a képviselő átadja a jegyzőnek, aki a 40. § (1) bekezdésben kijelölt bizottság elnökének felhatalmazása alapján a vagyonnyilatkozatok átvételét külön nyomtatványon, írásban igazolja a képviselő számára, továbbá a képviselő hozzátartozójának vagyonnyilatkozatát tartalmazó borítékot a polgármesteri hivatal pecsétjével látja el, oly módon, hogy annak megsérülése nélkül az ne legyen felnyitható.


A vagyonnyilatkozatok kezelése

39/B. §


(1) A képviselői vagyonnyilatkozatok leadásáról a jegyző nyilvántartást vezet. A vagyonnyilatkozatok leadásáról készült nyilvántartás a nyilatkozatot adó képviselő nevét és a vagyonnyilatkozat átadásának időpontját tartalmazza.

(2) Az átadott vagyonnyilatkozatok biztonságos őrzéséről a 40. § (1) bekezdésben kijelölt bizottság gondoskodik, a polgármesteri hivatalban elhelyezett tűzbiztos lemezszekrényben, amelynek kulcsát a jegyző őrzi.

(3) A Képviselő-testület alakuló ülését követően a megszűnt mandátumú képviselők és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatát a jegyző a 40. § (1) bekezdésben kijelölt bizottság elnökének felhatalmazása alapján visszaadja a vagyonnyilatkozat-tételre köteles képviselő részére az átvételt rögzítő igazolás ellenében. Azon megszűnt mandátumú képviselők vagyonnyilatkozatait, amelyeket az arra jogosultak nem vesznek át, haladéktalanul meg kell semmisíteni.”


(9) A Rendelet 40. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:


„(1) A Képviselő-testület állandó bizottsága a Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság, mely ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát, és az ezzel összefüggő feladatokat.

(2) A Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság két önkormányzati képviselő tagból, és egy külső tagból áll. A bizottság tagjainak felsorolását a 3. függelék, a bizottság feladatait a 2. melléklet tartalmazza.

(3) A bizottság működésére, jegyzőkönyveire, előterjesztésére a képviselő-testületre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni, az alábbi eltérésekkel: 

a) A bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő tagja                  jogosult összehívni a bizottság ülését, míg a levezetést az elnök akadályoztatása esetén  a bizottsági tagok által választott tag folytatja le.

b) A bizottság az üléseit Ipolytölgyes Község Önkormányzata székhelyén köteles tartani, kivéve ha a körülmények az ülés más helyen tartását indokolják. Az ülés helyének megváltoztatásáról a bizottság elnöke dönt, azonban döntését a Képviselő-testület előtt a soron következő testületi ülésen indokolni köteles.

c) A bizottsági ülés jegyzőkönyvét a bizottság elnöke, és az ülésen megjelentbizottsági tagok írják alá.

(4) A bizottság működési szabályait - a rendelet 4. függelékében szabályozottakon túl - saját maga határozza meg.”


2. §.


(1) A Rendelet 42. §-a, 43. §-a, 44. §-a, 46. §-a, 49. §-a, 50. §-a, 51. §-a hatályát veszti.

(2) A Rendelet 45. §-a 42. §-ra, 47. §-a 43. §-ra, a 48. §-a 44. §-ra, 52. §-a 45. §-ra, 53. §-a 46. §-ra, 54. §-a 47. §-ra, 55. §-a 48. §-ra, 56. §-a 49. §-ra, 57. §-a 50. §-ra, 58. §-a 51. §-ra, 59. §-a 52. §-ra, 60. §-a 53. §-ra, 61. §-a 54. §-ra módosul.

(3) A Rendelet mellékletei helyébe jelen rendelet mellékletei lépnek.

(4) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, és a kihirdetését követő napon hatályát veszti.



Ipolytölgyes, 2019. december 3.



                                                                         Radnai Bertalan               Bahil Emilné dr.

                                                                           polgármester                       jegyző



Kihirdetési záradék:


A rendelet a mai napon - az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel – kihirdetésre került.


Ipolytölgyes, 2019. december 5.



                                                                                             Hegedűs Ferencné

                                                                                                   aljegyző



































8/2014. (XI.10.) önkormányzati rendelet 1. melléklete

6/2019. (XII.05.) önkormányzati rendelet 1.melléklete


A képviselő-testület által átruházott feladat- és hatáskörök


A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat- és határkörök


1. Gyakorolja a település évenkénti költségvetési rendeletében szabályozott hatásköröket.

2. Dönt a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló rendeletben hatáskörébe utaltakról.

3. Dönt a jogszabály által az önkormányzat feladat- és hatáskörébe utalt közbiztonsággal összefüggő feladatokban.

5. Közfoglalkoztatásra vonatkozó szerződések megkötése, közfoglalkoztatottakkal és önkormányzat által foglalkoztatottakkal kapcsolatos munkáltatói jogok gyakorlása.

6. Gondoskodik a közterületek rendszeres tisztántartásáról, zöldterületek fenntartásáról az erre a célra létrehozott szervezetek útján, vagy megbízással.

7. Dönt az önkormányzat vagyonáról, a vagyonnal való gazdálkodás egyes szabályairól szóló önkormányzati rendeletben hatáskörébe utaltakról.

8. Az Önkormányzat döntéseinek előkészítése, valamint a Képviselő-testület munkájának segítése céljából dönt szakértő igénybevételéről.

9. A Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönt a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében szükséges intézkedésről, saját forrást nem igénylő önkormányzati pályázat benyújtásáról,

10. Ha a Képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester döntést hozhat, kivételt képeznek ez alól a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó, valamint a minősített többséget igénylő döntések. A polgármester a döntésről a Képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

11. Véleményezi a menetrend szerint közlekedő tömegközlekedési eszközök menetrend változásait.

12. Megállapodások, különböző együttműködési, csatlakozási nyilatkozatok aláírása, mely sem az aláírásakor, sem azt követően az önkormányzat számára pénzügyi kötelezettségvállalást nem jelent, a képviselő-testület által át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyek kivételével.

13. Ellátja a közterületek használatáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott hatáskörébe utalt feladatokat.

14. Dönt a gazdasági társaságok legfőbb szervének hatáskörébe tartozó ügyekkel kapcsolatban az önkormányzat, mint tulajdonos képviseletének ellátásához szükséges álláspont kialakításáról az önkormányzat költségvetését terhelő pénzügyi, vagyoni kötelezettséget megállapító döntés meghozatala és a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó tárgykörök kivételével.

15. Ellátja a településkép védelméről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott, hatáskörébe utalt feladatokat.















8/2014.(XI.10.) önkormányzati rendelet 2. melléklete

6/2019. (XII.05.) önkormányzati rendelet 2. melléklete



A bizottság feladat és hatásköre



Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság



  • vagyonnyilatkozatok ellenőrzése,
  • vagyonnyilatkozatok nyilvántartása,
  • a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményéről tájékoztatási kötelezettség a képviselő-testület felé.
  • a képviselő, a polgármester, alpolgármester tekintetében az összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyek kivizsgálása.








































8/2014. (XI.10.) önkormányzati rendelet 3. melléklete

6/2019. (XII.05.) önkormányzati rendelet 3. melléklete



A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök


1. Gyakorolja a település évenkénti költségvetési rendeletében szabályozott hatásköröket.

2. Dönt a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló rendeletben hatáskörébe utaltakról.

3. Dönt a jogszabály által az önkormányzat feladat- és hatáskörébe utalt közbiztonsággal összefüggő feladatokban.

5. Közfoglalkoztatásra vonatkozó szerződések megkötése, közfoglalkoztatottakkal és önkormányzat által foglalkoztatottakkal kapcsolatos munkáltatói jogok gyakorlása.

6. Gondoskodik a közterületek rendszeres tisztántartásáról, zöldterületek fenntartásáról az erre a célra létrehozott szervezetek útján, vagy megbízással.

7. Dönt az önkormányzat vagyonáról, a vagyonnal való gazdálkodás egyes szabályairól szóló önkormányzati rendeletben hatáskörébe utaltakról.

8. Az Önkormányzat döntéseinek előkészítése, valamint a Képviselő-testület munkájának segítése céljából dönt szakértő igénybevételéről.

9. A Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönt a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében szükséges intézkedésről, saját forrást nem igénylő önkormányzati pályázat benyújtásáról,

10. Ha a Képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester döntést hozhat, kivételt képeznek ez alól a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó, valamint a minősített többséget igénylő döntések. A polgármester a döntésről a Képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

11. Véleményezi a menetrend szerint közlekedő tömegközlekedési eszközök menetrend változásait.

12. Megállapodások, különböző együttműködési, csatlakozási nyilatkozatok aláírása, mely sem az aláírásakor, sem azt követően az önkormányzat számára pénzügyi kötelezettségvállalást nem jelent, a képviselő-testület által át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyek kivételével.

13. Ellátja a közterületek használatáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott hatáskörébe utalt feladatokat.

14. Dönt a gazdasági társaságok legfőbb szervének hatáskörébe tartozó ügyekkel kapcsolatban az önkormányzat, mint tulajdonos képviseletének ellátásához szükséges álláspont kialakításáról az önkormányzat költségvetését terhelő pénzügyi, vagyoni kötelezettséget megállapító döntés meghozatala és a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó tárgykörök kivételével.

15. Ellátja a településkép védelméről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott, hatáskörébe utalt feladatokat.
















 8/2014. (XI.10.) önkormányzati rendelet  1. függeléke

6/2019. (XII.05.) önkormányzati rendelet 1. függeléke






A képviselő-testület tagjai



Radnai Bertalan                                  polgármester

Kepes István                                       képviselő, alpolgármester

Nagy Tímea                                        képviselő

Kissné Staud Hajnalka                                    képviselő

Drinka Ferencz Mátyás                                  képviselő








































8/2014. (XI.10.) önkormányzati rendelet 2. függeléke

6/2019. (XII.05.) önkormányzati rendelet 2. függeléke


Az önkormányzat tevékenységének kormányzati funkciói



Kormányzati funkció kód

Kormányzati funkció megnevezése

1

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2

013320

Köztemető-fenntartás  és –működtetés

3

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

4

016010

Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

5

016020

Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

6

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

7

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

8

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

9

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

10

041236

Országos közfoglalkoztatási program

11

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

12

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

13

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

14

064010

Közvilágítás

15

066010

Zöldterület kezelése

16

066020

Város-, és községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

17

072111

Háziorvosi alapellátás

18

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

19

074011

Foglalkozás-egészségügyi alapellátás

20

081030

Sportlétesítmények, edzőtermek működtetése és fejlesztése

21

081045

Szabadidős- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

22

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

23

082044

Könyvtári szolgáltatások

24

082092

Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

25

082094

Közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés

26

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

27

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
















8/2014. (XI.10.) önkormányzati rendelet 3. függeléke

6/2019. (XII.05.) önkormányzati rendelet 3. függeléke


A Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság (VEB) bizottság tagjainak névsora



            Nagy Tímea képviselő                        elnök

            Kissné Staud Hajnalka képviselő        tag

            Dományiné Bóna Gyöngyi (külsős)   tag



















































a 8/2014. (XI. 10.) önkormányzati rendelet 4. függeléke

6/2019. (XII.05.) önkormányzati rendelet 4. függeléke



A Képviselő-testület bizottságainak működési szabályzata


A Képviselő-testület bizottságainak általános érvényű működési szabályait a következőkben állapítja meg.

  1. A bizottság működése


1.1 A bizottság szükség szerint tartja ülését.


1.2 A bizottság ülését a bizottság elnöke – akadályoztatása esetén az alelnök, annak távollétében a legidősebb bizottsági tag – hívja össze és vezeti.


1.3 A bizottság ülésének határozatképességére, döntéshozatalának szabályaira, továbbá az ülésének nyilvánosságára, valamint a zárt ülés tartásának eseteire Mötv. valamint ezen rendelet rendelkezéseit – a jelen mellékletben foglaltak kivételekkel - szükséges alkalmazni, azzal, hogy ahol a jogszabály polgármestert említ, ott a bizottság elnöke értendő.

2. A bizottság ülése


2.1 A bizottság ülésére a meghívót a bizottság ülését megelőzően - a 2.2 pontban meghatározott esetet kivéve - legalább 3 nappal korábban meg kell küldeni:


2.1.1 a bizottság tagjainak

2.1.2 a jegyzőnek,

2.1.3 a meghívottaknak.


2.2 Rendkívüli esetben a bizottságot a 2.1 pontban írt kötöttségek nélkül, szóban is össze lehet hívni, és ezzel egyidejűleg a meghívás módjáról, valamint a meghívottakról feljegyzést kell készíteni. A bizottság üléseinek összehívása a Mötv. 60. § és  44. §-a alapján történik.

2.3 A meghívó tartalmazza:

2.3.1 az ülés helyét és kezdési időpontját,

2.3.2 a javasolt napirendeket, lehetőleg mellékletként a napirendek előterjesztéseit,

2.3.3 a napirendek előterjesztőit.


2.4 A bizottság üléséről az önkormányzati hivatal illetékes belső szervezeti egysége tömör jegyzőkönyvet vezet, amely tartalmazza a Mötv. 52.§ (1) bekezdésében meghatározottakat.


2.5 A jegyzőkönyv 1 példányát, valamint a jelenléti ívet a Hivatalban kell őrizni, a másik példányát a Kormányhivatalhoz 15 napon belül, elektronikusan meg kell küldeni.


  1. Az együttes bizottsági ülés


Az együttes bizottsági ülés tartása esetén az alábbiakat kell alkalmazni:


3.1 Amennyiben egy adott napirendi pontot több bizottság is tárgyal egyidejűleg, úgy az érintett bizottságok elnökei közösen egyeztetett időpontban együttes bizottsági ülést is tarthatnak.


3.2 Az együttes bizottsági ülést a résztvevő bizottságok tagjai által egyszerű szótöbbséggel megválasztott levezető elnök vezeti.


3.3 A vitát lezáró szavazás minden résztvevő bizottság részéről külön történik, melynek eredményét a külön-külön készített jegyzőkönyvben kell feltüntetni, és a szavazást követően minden bizottság külön határozatot hoz a soron következő sorszámmal ellátva.


3.4 Az együttes ülést követően a résztvevő bizottságok külön döntése alapján együttes előterjesztés is készíthető, melyet a levezető elnök terjeszt a Képviselő-testület elé, kiemelve mindkét bizottság álláspontját az adott napirendi ponttal kapcsolatban.





Mellékletek