Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete

Zsurk Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2019.(XI.18.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 11. 22- 2025. 11. 23

Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete

Zsurk Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 14/2019.(XI.18.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.11.22.

[1] A rendelet célja Zsurk Község Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatának egyszerűsítése, pontosítása, valamint a magasabb szintű jogszabályoknak való megfeleltetése.

[2] Zsurk Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében és az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Zsurk Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Zsurk Község Önkormányzati Képviselő-testületének 14/2019 (XI.18.) (továbbiakban: Rendelet) 1. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az önkormányzat szervei:

a) Zsurk Község Önkormányzat Képviselő-testülete,

b) Zsurk Község Polgármestere,

c) Összeférhetetlenséget Vizsgáló és Vagyonnyilatkozat-kezelő Bizottság,

d) Záhonyi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője,

e) Záhonyi Közös Önkormányzati Hivatal,

f) Záhony és Térsége Többcélú Kistérségi Társulás,

g) Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás.”

2. § A Rendelet 2. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A képviselő-testület és a bizottságok névsorát az 5. melléklet tartalmazza.”

3. § A Rendelet 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Zsurk község jelképeit és azok használatának rendjét a Zsurk község címeréről, zászlajáról és használatának rendjéről szóló önkormányzati rendelet állapítja meg.”

4. § A Rendelet 4. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„4. A képviselő-testület önként vállalt és átruházott hatáskörei”

5. § A Rendelet 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„6. § (1) A feladatok önkéntes vállalása előtt minden esetben előkészítő eljárást kell lefolytatni.

(2) Jelentősebb költségkihatással járó feladatellátás elvállalása előtt ideiglenes bizottság is létrehozható, valamint külső szakértők közreműködése is igénybe vehető.

(3) Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik. Az önként vállalt helyi közügy elvállalását tartalmazó javaslat akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításához szükséges költségvetési forrásokat.

(4) Az önként vállalt feladatok tekintetében az éves költségvetésben, - a fedezet biztosításával egyidejűleg - kell állást foglalni.

(5) Az önkormányzat által a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatokat kormányzati funkció szám szerinti bontásban az 1. melléklet, az önként vállalt feladatokat a 2. melléklet tartalmazza.

(6) Az önkormányzati intézmények és társulások jegyzékét a 6. melléklet tartalmazza.

(7) A hatáskör átruházására, visszavonására a polgármester, önkormányzati képviselő és bizottság tehet javaslatot.

(8) A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a jegyzőre, továbbá a részvételével alakult önkormányzati társulás(ok)ra ruházhatja. A hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja. Hatáskör átruházásához minden esetben minősített többségű szavazat szükséges, és önkormányzati rendeletben kerülhet rá sor. A képviselő-testület által a bizottságokra, polgármesterre és jegyzőre átruházott hatásköröket a 4. melléklet tartalmazza.

(9) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a polgármester, a bizottságok elnökei, valamint a jegyző az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről évente legalább egy alkalommal beszámolnak a képviselő-testületnek. A társulások átruházott hatáskörben hozott döntéseiről a Polgármester a társulási tanácsban végzett munkájáról szóló beszámoló keretében évente legalább egy alkalommal tájékoztatja a képviselő-testületet.

(10) A törvény, vagy törvény felhatalmazása alapján kormányrendeletben biztosított közigazgatási, hatósági jogkörben eljáró polgármestert, jegyzőt, illetve a Záhonyi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőjét a képviselő-testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.”

6. § (1) A Rendelet 8. § (3)–(7) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli üléseket és közmeghallgatást tart.

(4) A képviselő-testület a munkaterv szerint tartja rendes üléseit, havi ütemezésben. Július és augusztus hónapokban a rendes ülés szünetel. A képviselő-testület rendkívüli üléseire a (10) bekezdés rendelkezései irányadóak.

(5) A képviselő-testület ülését az Önkormányzat székhelyén - 4627 Zsurk, Dózsa György út 1. - tartja.

(6) A képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését az (5) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.

(7) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét,

b) az ülés kezdési időpontját,

c) a javasolt napirendet,

d) a napirendi pontok előadóját.”

(2) A Rendelet 8. §-a a következő (8)–(10) bekezdéssel egészül ki:

„(8) A képviselő-testület ülésének meghívóját és az előterjesztéseket, mellékleteket - a (10) bekezdés esetét kivéve - az ülés előtt legalább 3 nappal a képviselő által megadott elektronikus postafiók címre meg kell küldeni.

(9) A képviselő-testület ülését soron kívül össze kell hívni, amennyiben haladéktalanul döntenie kell a hatáskörébe tartozó ügyben. A rendkívüli ülés összehívása telefonon is történhet. Ilyen sürgős, halasztást nem tűrő esetben a képviselőket az ülés megkezdése előtt 3 órával hamarabb kell értesíteni. A sürgősség okát meg kell jelölni. A rendkívüli ülésre előterjesztett javaslat tárgyalásának nem feltétele az ügyben illetékes bizottság véleményének előzetes beszerzése.

(10) A képviselő-testület rendkívüli ülése szóban is összehívható:

a) pályázatok ügyében,

b) vis maior támogatás igényléséhez,

c) hiánypótlások teljesítése érdekében.”

7. § A Rendelet 12. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Az előterjesztés benyújtására jogosultak az előterjesztést az ülés tervezett időpontja előtt 8 nappal kötelesek a polgármester és a jegyző részére megküldeni.”

8. § A Rendelet 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„16. § (1) A felszólalások típusai:

a) felszólalás ügyrendi kérdésben,

b) napirendhez kapcsolódó:

ba) kérdés

bb) hozzászólás /vélemény-nyilvánítás/

bc) módosító javaslatok

c) felszólalás határozathozatal előtt.

(2) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.

(3) Egy napirendi pont esetében 2 alkalommal, maximum 5-5 perc időtartamban lehet hozzászólni.

(4) A Polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:

a) a (3) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,

b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.”

9. § A Rendelet 22. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A nyílt szavazás során a képviselők „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodom”-mal szavazhatnak.”

10. § A Rendelet 14. alcím címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„14. A döntéshozatali eljárás”

11. § (1) A Rendelet 31. § (1)–(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A képviselő-testület döntésével rendeletet alkot, határozatot hoz.

(2) A határozat - a jogszabályban meghatározottakon túl - tartalmazza

a) a képviselő-testület döntését,

b) a végrehajtására szolgáló határidőt és a végrehajtásért felelős megnevezését.

(3) Önkormányzati rendelet megalkotását, vagy határozat meghozatalát a polgármesternél kezdeményezhetik a 11. § (2) bekezdésben meghatározott előterjesztők, aki a rendelet-tervezet előkészítéséről a jegyző útján gondoskodik.

(4) A kezdeményezés irányulhat a képviselő-testület rendeletalkotásra vonatkozó állásfoglalásának kérésére, vagy konkrét rendelet-tervezet megtárgyalására.

(5) Amennyiben a kezdeményezés a képviselő-testület állásfoglalására irányul, először a rendeletalkotás szükségességéről, főbb elveiről, az előkészítés menetéről és feltételiről hoz döntést a képviselő-testület.”

(2) A Rendelet 31. §-a a következő (6) és (7) bekezdéssel egészül ki:

„(6) Amennyiben a rendelet-tervezetet a kezdeményező tárgyalásra alkalmas módon nyújtja be, azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi javaslatába felvenni.

(7) A rendelet-tervezettel kapcsolatos érdemi módosító indítványt írásban kell megfogalmazni, és az azt tárgyaló testületi ülést megelőző 3 munkanappal kell benyújtani a jegyzőhöz.”

12. § A Rendelet 14. alcíme a következő 31/A. és 31/B. §-sal egészül ki:

„31/A. § (1) A rendelet-tervezetet a jegyző által kijelölt szervezeti egység készíti elő. Az előkészítéssel megbízható a képviselő-testület által jóváhagyott külső szakértő is.

(2) A rendelet-tervezetet az előterjesztések tartalmi előírásainak, valamint a vonatkozó jogszabályban meghatározott jogszabály-szerkesztési követelményeknek megfelelően kell elkészíteni.

(3) A lakosság jogait és kötelességeit alapvetően érintő rendelet-tervezeteket az érintett érdekvédelmi, tudományos és társadalmi szervezetek bevonásával kell megvitatni, amelyre az előterjesztésben és a rendelet-tervezetben utalni kell.

(4) Minősített többség szükséges a döntéshozatalhoz az önkormányzati törvényben meghatározott eseteken kívül az alábbi ügyekben:

a) a hitelfelvétel,

b) önkormányzati vagyon elidegenítése

c) gazdasági társaság alapítása, gazdasági társaság megszűnésének elhatározása,

d) az Önkormányzat szabad pénzeszközeinek befektetése, pénzintézeteknél való elhelyezése.

31/B. § (1) A képviselő-testület a szavazás során először a módosító javaslatokról, majd a rendelet-tervezet egészéről dönt.

(2) Ha a rendelet-tervezet ugyanazon részéhez több javaslatot is benyújtottak, akkor a szavazást az utolsó módosító indítvánnyal kell kezdeni.

(3) Rendelet-tervezet formába foglalt bármely módosító indítványról, módosító javaslatról, alternatíváról a rendeletalkotásra irányadó minősített többséggel lehet érvényesen szavazni.

(4) Az önkormányzati rendelet kihirdetése és közzététele a Hirdetőtáblán való kifüggesztéssel és a Nemzeti Jogszabálytár felületére felöltéssel történik.

(5) A rendeletet a kihirdetést követő 10 napig az önkormányzat hirdetőtábláján kell tartani.”

13. § A Rendelet 33. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A települési képviselő, a bizottság elnöke, a bizottság tagjai részére tiszteletdíjat, költségtérítést, természetbeni juttatást a képviselő-testület önkormányzati rendeletben állapít meg.”

14. § A Rendelet IV. Fejezete a következő 33/A. §-sal egészül ki:

„33/A. § (1) Köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre és a választók bizalmára.

(2) Képviselő-testületi ülésen az ülést vezető személy intézkedését köteles tiszteletben tartani, ezzel megőrizve az ülés méltóságát.

(3) Titoktartási kötelezettség terheli, megbízatásának lejárata után is.

(4) Jogszabályban meghatározott módon gyakorolja jogait és teljesíti kötelességeit.

(5) A képviselő-testület tagja a Mötv. szerinti személyes érintettségét a polgármesternek a napirend tárgyalása előtt bejelenti. A bejelentés elmulasztása esetén a képviselő tárgyhavi tiszteletdíja megvonható vagy csökkenthető. A személyes érintettség bejelentését elmulasztó képviselőt a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott határozattal figyelmeztetésben részesíti.”

15. § A Rendelet 18. alcíme a következő 38/A. §-sal egészül ki:

„38/A. § (1) Amennyiben a képviselő-testület határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt, két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester:

a) pályázat benyújtása,

b) a vagyongazdálkodásáról szóló rendeletben foglalt vagyonhasznosítási ügyben, ide nem értve a vagyon értékesítését, megterhelését, ügyben hozhat döntést.

(2) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan:

a) 500 000 Ft értékhatárig szerződés vagy megállapodás kötése,

b) értékhatártól függetlenül pályázat benyújtása, ügyben hozhat döntést.

(3) A polgármester 500 000 Ft értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről, a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.”

16. § A Rendelet 40. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„40. § (1) A Hivatal vezetőjeként gondoskodik a képviselő-testületi és bizottsági előterjesztések előkészítéséről.

(2) Ellátja a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat.

(3) Törvényességi észrevételt tesz a szavazás előtt az előterjesztés vitájában.

(4) Gondoskodik a szervezeti és működési szabályzat függelékeinek folyamatos aktualizálásáról.

(5) Eleget tesz a döntés és működés jogszabálysértő voltára vonatkozó jelzési kötelezettségének a döntés meghozata előtt, vagy ha az később jut a tudomására, haladéktalanul.”

17. § A Rendelet 43. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az önkormányzat a vagyonával való rendelkezés szabályairól önkormányzati rendeletet alkot (a továbbiakban: vagyonrendelet).”

18. § (1) A Rendelet 2. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) A Rendelet 4. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.

(3) A Rendelet a 3. melléklet szerinti 5. melléklettel egészül ki.

(4) A Rendelet a 4. melléklet szerinti 6. melléklettel egészül ki.

19. § Hatályát veszti a Rendelet

a) 23. §-a,

20. § Ez a rendelet 2025. november 22-én lép hatályba.

1. melléklet a 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelethez

2. melléklet a 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelethez

3. melléklet a 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelethez

5. melléklet a Zsurk Község Önkormányzati Képviselő-testületének 14/2019 (XI.18.)hez

4. melléklet a 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelethez

6. melléklet a Zsurk Község Önkormányzati Képviselő-testületének 14/2019 (XI.18.)hez