Mátramindszent Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2017.(VII.27.) önkormányzati rendelete

az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól

Hatályos: 2017. 08. 01- 2017. 08. 08

Mátramindszent Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96.§ a) -b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 19.§-ban  meghatározott feladatkörében eljárva, a családi eseményekre vonatkozó rendelkezések tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, a következőket rendeli el:

I.

A rendelet hatálya


1.§


A rendelet hatálya Mátramindszent Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) illetékeségi területén történő házasságkötés, valamint gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás során az e rendeletben meghatározott szolgáltatást igénybe vevőkre, valamint a Mátramindszenti Közös Önkormányzati Hivatalnál közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvvezetőkre terjed ki.

II.

Értelmező rendelkezések


2.§


E rendelet alkalmazásában:


a) anyakönyvi esemény: a házasságkötés;

b) családi esemény: gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás;

c) hivatali munkaidő: a Mátramindszenti Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkarend;

d) hivatali helyiség: az Önkormányzat házasságkötő terme. Amennyiben a házasságkötésre, vagy családi esemény megtartására kijelölt hivatali helyiség műszaki, technikai vagy egyéb ok miatt nem áll rendelkezésre, abban az esetben megfelelő helyiség biztosításáról a jegyző gondoskodik;



III.


A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő események engedélyezésének szabályai


3.§


  1. Anyakönyvi-, illetve családi eseményt hivatali munkaidőben és hivatali munkaidőn kívüli időben az Önkormányzat házasságkötő termében (Mátramindszent, Kossuth tér 24.) lehet lebonyolítani.
  2. A hivatali helyiségen kívül anyakönyvi-, illetve családi esemény tartását a jegyző akkor engedélyezheti, ha a külső helyszín alkalmas az anyakönyvi-, illetve családi esemény méltóságteljes, ünnepélyes lebonyolítására és a jogszabályban előírt feltételek biztosítására, továbbá az e rendeletben meghatározott díjat megfizetik.
  3. Anyakönyvi-, illetve családi esemény hivatali helyiségen kívüli helyszínen való tartásának engedélyezése iránti kérelmet az esemény tervezett időpontját megelőző 30 nappal előbb írásban kell benyújtani a jegyzőhöz.
  4. Az anyakönyvvezető meggyőződik a külső helyszín alkalmasságáról.
  5. Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi-, illetve családi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a már előjegyzésbe vett anyakönyvi-, illetve családi eseményekre, azok lebonyolítását az engedélyezendő hivatalon kívüli esemény nem veszélyeztetheti.

4.§


  1. Az önkormányzati intézményekben tartandó anyakönyvi-, illetve családi esemény az intézményvezető vagy az általa kijelölt személy írásbeli jóváhagyását követően engedélyezhető.


2. Családi eseményt csak hivatali munkaidőn kívül lehet tartani.


IV.

Az anyakönyvi-, illetve családi események díjazása


5.§


  1. Az Önkormányzat hivatali munkaidőben térítésmentesen biztosítja az anyakönyvi esemény lebonyolításához alkalmas hivatali helyiséget.


2. Az anyakönyvi-, illetve családi esemény házasságkötő teremben, hivatali munkaidőn kívüli, valamint hivatali helyiségen kívüli lebonyolításának díját e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

V.

Díjfizetésre vonatkozó szabályok


6.§


(1) A hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi-, illetve családi esemény esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként a Mátramindszenti Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) részére az 1. mellékletben meghatározott díjat kell fizetni.


(2) Az (1) bekezdésekben meghatározott díjat az anyakönyvi-, illetve családi eseményt megelőző 15. napig be kell fizetni az Önkormányzat pénzforgalmi bankszámlájára, vagy a házipénztárba. A befizetés tényét az anyakönyvvezető felé igazolni kell.


(3) Az anyakönyvi-, illetve családi esemény elmaradása esetén a befizetett díjat a kérelmező részére, az anyakönyvvezető írásos jelzése alapján az Önkormányzat visszautalja.


(4) Rendkívüli körülmények esetén, így különösen akkor, ha valamelyik fél

a) közeli halállal fenyegető egészségi állapota miatt

b) büntetés-végrehajtási intézetben fogvatartott,

c) mozgáskorlátozottsága miatt,

d) orvosi igazolással alátámasztott súlyos egészségi állapota vagy kora miatt


különös erőfeszítés lenne számára az anyakönyvvezető hivatali helyiségében való megjelenés, a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi-, illetve családi esemény díjmentes.


(5) Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés, házasságkötést megerősítő szertartás) hivatali helyiségen kívül történő megkötéséért, illetve megtartásáért fizetendő díj mértéke, független a házasság, egyéb családiesemény megkötésének, illetve megtartásának napjától.


(6) Az 1. számú melléklet 2. és 3. pontjában meghatározott díjból – amennyiben legalább az egyik fél Mátramindszenti állandó lakcímmel rendelkezik – 50 % kedvezményt biztosít.

VI.

Az anyakönyvvezető és egyéb közreműködő díjazása


7.§


Az anyakönyvvezetőt hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi-, illetve családi eseménynél történő közreműködése esetén, eseményenként az Önkormányzat részére megfizetett díjon felül


bruttó 10.000 Ft díjazás illeti meg.


VII.

Záró rendelkezések


8.§


(1) Ez a rendelet 2017. augusztus 1. napján lép hatályba.


(2) Hatályát veszti a hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés engedélyezésének szabályairól szóló 8/2012.(VI.08.) önkormányzati rendelet.


(2) E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentett házassági szándék, valamint családi esemény alapján indult eljárásokban kell alkalmazni.

Mellékletek