Mátramindszent Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2017.(VII.27.) önkormányzati rendelete
az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól
Hatályos: 2017. 08. 01- 2017. 08. 08Mátramindszent Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2017.(VII.27.) önkormányzati rendelete
az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól
2017-08-01-tól 2017-08-08-ig
Mátramindszent Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96.§ a) -b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 19.§-ban meghatározott feladatkörében eljárva, a családi eseményekre vonatkozó rendelkezések tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, a következőket rendeli el:
I.
A rendelet hatálya
1.§
A rendelet hatálya Mátramindszent Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) illetékeségi területén történő házasságkötés, valamint gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás során az e rendeletben meghatározott szolgáltatást igénybe vevőkre, valamint a Mátramindszenti Közös Önkormányzati Hivatalnál közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvvezetőkre terjed ki.
II.
Értelmező rendelkezések
2.§
E rendelet alkalmazásában:
a) anyakönyvi esemény: a házasságkötés;
b) családi esemény: gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás;
c) hivatali munkaidő: a Mátramindszenti Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkarend;
d) hivatali helyiség: az Önkormányzat házasságkötő terme. Amennyiben a házasságkötésre, vagy családi esemény megtartására kijelölt hivatali helyiség műszaki, technikai vagy egyéb ok miatt nem áll rendelkezésre, abban az esetben megfelelő helyiség biztosításáról a jegyző gondoskodik;
III.
A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő események engedélyezésének szabályai
3.§
- Anyakönyvi-, illetve családi eseményt hivatali munkaidőben és hivatali munkaidőn kívüli időben az Önkormányzat házasságkötő termében (Mátramindszent, Kossuth tér 24.) lehet lebonyolítani.
- A hivatali helyiségen kívül anyakönyvi-, illetve családi esemény tartását a jegyző akkor engedélyezheti, ha a külső helyszín alkalmas az anyakönyvi-, illetve családi esemény méltóságteljes, ünnepélyes lebonyolítására és a jogszabályban előírt feltételek biztosítására, továbbá az e rendeletben meghatározott díjat megfizetik.
- Anyakönyvi-, illetve családi esemény hivatali helyiségen kívüli helyszínen való tartásának engedélyezése iránti kérelmet az esemény tervezett időpontját megelőző 30 nappal előbb írásban kell benyújtani a jegyzőhöz.
- Az anyakönyvvezető meggyőződik a külső helyszín alkalmasságáról.
- Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi-, illetve családi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a már előjegyzésbe vett anyakönyvi-, illetve családi eseményekre, azok lebonyolítását az engedélyezendő hivatalon kívüli esemény nem veszélyeztetheti.
4.§
- Az önkormányzati intézményekben tartandó anyakönyvi-, illetve családi esemény az intézményvezető vagy az általa kijelölt személy írásbeli jóváhagyását követően engedélyezhető.
2. Családi eseményt csak hivatali munkaidőn kívül lehet tartani.
IV.
Az anyakönyvi-, illetve családi események díjazása
5.§
- Az Önkormányzat hivatali munkaidőben térítésmentesen biztosítja az anyakönyvi esemény lebonyolításához alkalmas hivatali helyiséget.
2. Az anyakönyvi-, illetve családi esemény házasságkötő teremben, hivatali munkaidőn kívüli, valamint hivatali helyiségen kívüli lebonyolításának díját e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
V.
Díjfizetésre vonatkozó szabályok
6.§
(1) A hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi-, illetve családi esemény esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként a Mátramindszenti Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) részére az 1. mellékletben meghatározott díjat kell fizetni.
(2) Az (1) bekezdésekben meghatározott díjat az anyakönyvi-, illetve családi eseményt megelőző 15. napig be kell fizetni az Önkormányzat pénzforgalmi bankszámlájára, vagy a házipénztárba. A befizetés tényét az anyakönyvvezető felé igazolni kell.
(3) Az anyakönyvi-, illetve családi esemény elmaradása esetén a befizetett díjat a kérelmező részére, az anyakönyvvezető írásos jelzése alapján az Önkormányzat visszautalja.
(4) Rendkívüli körülmények esetén, így különösen akkor, ha valamelyik fél
a) közeli halállal fenyegető egészségi állapota miatt
b) büntetés-végrehajtási intézetben fogvatartott,
c) mozgáskorlátozottsága miatt,
d) orvosi igazolással alátámasztott súlyos egészségi állapota vagy kora miatt
különös erőfeszítés lenne számára az anyakönyvvezető hivatali helyiségében való megjelenés, a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi-, illetve családi esemény díjmentes.
(5) Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés, házasságkötést megerősítő szertartás) hivatali helyiségen kívül történő megkötéséért, illetve megtartásáért fizetendő díj mértéke, független a házasság, egyéb családiesemény megkötésének, illetve megtartásának napjától.
(6) Az 1. számú melléklet 2. és 3. pontjában meghatározott díjból – amennyiben legalább az egyik fél Mátramindszenti állandó lakcímmel rendelkezik – 50 % kedvezményt biztosít.
VI.
Az anyakönyvvezető és egyéb közreműködő díjazása
7.§
Az anyakönyvvezetőt hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi-, illetve családi eseménynél történő közreműködése esetén, eseményenként az Önkormányzat részére megfizetett díjon felül
bruttó 10.000 Ft díjazás illeti meg.
VII.
Záró rendelkezések
8.§
(1) Ez a rendelet 2017. augusztus 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés engedélyezésének szabályairól szóló 8/2012.(VI.08.) önkormányzati rendelet.
(2) E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentett házassági szándék, valamint családi esemény alapján indult eljárásokban kell alkalmazni.