Füzér község Önkormányzat Képviselő-testületének 20/2013.(XII.19.) önkormányzati rendelete
egyes szociális ellátásokról
Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 10. 06Füzér község Önkormányzat Képviselő-testületének 20/2013.(XII.19.) önkormányzati rendelete
egyes szociális ellátásokról
2014-01-01-tól 2014-10-06-ig
Füzér község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a.) pontjában, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdésben biztosított felhatalmazás alapján. az önkormányzat által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja:
- F E J E Z E T
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
- A rendelet célja
1. §.
E rendelet célja, hogy megállapítsa a magasabb rendű jogszabályok figyelembevételével az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő, pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.
2. A rendelet alkalmazási köre
- §.
A rendelet hatálya kiterjed Füzér közigazgatási területén élő
a.) lakóhellyel és tartózkodási hellyel rendelkező magyar állampolgárokra,
- bevándoroltakra és letelepedettekre,
- hontalanokra
- továbbá az Szt. 7 § (1) bekezdésében meghatározott átmeneti segély, étkezés, szállás tekintetében a fentiekben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyar Köztársaság területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.
FEJEZET
ELJÁRÁSI SZABÁLYOK
- §
(1) Az e rendeletben foglalt ellátási formákra a kérelmet szóban vagy írásban, a szükséges mellékletek csatolásával - a képviselő-testületnek címezve - Mikóházai Közös Önkormányzati Hivatal Füzéri Kirendeltség (3996 Füzér Rákóczi út 2.) címre kell benyújtani illetve postai úton megküldeni.
(2) E rendeletben szabályozott pénzbeli ellátások iránti kérelmet az Szt-ben és a végrehajtási rendeletben, valamint e helyi rendeletben meghatározott formanyomtatványon kell előterjeszteni. A szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.
(3) A rászoruló életét, testi épségét veszélyeztető élethelyzet esetén a kérelem hatáskörre és illetékességre tekintet nélkül benyújtható.
(4) Minden szociális ellátás iránti kérelemhez csatolni kell a saját és a vele közös háztartásban élő személyek jövedelméről szóló igazolásokat, továbbá a kérelmező és a vele közös háztartásban élő vagyonnyilatkozatát, amennyiben azt az Szt. előírja.
(5) A szociális ügyintéző a döntés előkészítése során a támogatást igénylő szociális helyzetéről tájékozódik. Ennek keretében becsatoltatja:
a.) az igénylő és családja rendszeres jövedelméről szóló igazolásokat;
b.) egyéb jövedelmi viszonyaira vonatkozó igazolásokat, különös a keresőképtelenség alátámasztásáról szóló orvosi kórházi igazolást, terhes gondozásról szóló igazolást,
c.) elemi kár esetén a helyreállítás költségeiről készített kimutatást,
d.) temetési költségek finanszírozása érdekében nyújtható önkormányzati segély esetén a halotti anyakönyvi kivonatot,
f.) továbbá a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendeletben jelölt szükséges bizonyítékokat,
g.) környezettanulmányt készíthet az igénylőnél.
(6) A jövedelem igazolása az Sztv. 10. §-ban foglaltaknak megfelelően történik.
(7) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő személyek jövedelméről szóló igazolások formái:
a.) nyugdíjszerű ellátás esetében: nyugdíjszelvény, utalás esetén a pénzintézet eredeti folyószámla értesítője
b.) munkáltató által kiállított, a kérelem benyújtását megelőző havi jövedelemre vonatkozó igazolást,
c.) GYES, GYED, illetve családi pótlék esetében kézbesítési szelvény, utalás esetén a pénzintézet eredeti folyószámla értesítője vagy a Magyar Államkincstár által kiadott eredeti igazolás
d.) Vállalkozó, őstermelő esetében: az Szt. 10. § 2. bekezdés b) pontja szerinti igazolást
e.) Munkanélküli ellátás esetén az azt megállapító határozat
f.) alkalmi munkavállalás esetén kérelmező nyilatkozata.
(8) E rendelet alkalmazása során megállapított pénzbeli ellátások esetében az ellátott köteles együttműködni a felülvizsgálat során az önkormányzattal, ennek keretében a kérelmező az előírt határidőig személyes megjelenésre, a kért nyomtatványok és igazolások benyújtására köteles.
(9) Amennyiben a kérelmező a kérelmet illetve annak mellékleteit a hiánypótlásra történő felszólítás ellenére sem egészíti ki, illetve nem csatolja az eljárást meg kell szüntetni.
(10) Szociális ellátásra jogosult az, akinek az ellátása más módon nem biztosítható és a jogszabályi feltételeknek megfelel.
(11) Az ellátásra jogosultság feltételeit érintő lényeges ténynek, körülménynek minősül:
a) jövedelem az Sztv. 4. § a) pontjában meghatározottak szerint, amiből a kérelmezőnek akár rendszeres, akár időszakonkénti bevétele van,
b) lakcím, tartózkodási hely,
c) gyermekek száma, elhelyezésének megváltozása,
d) jelentősebb vagyontárgyak, ingó-ingatlan vagyon változása,
e) életközösség fennállása, megszűnése.
(12) Amennyiben a kérelmező és családtagjai jövedelme alkalmi munkából származik, annak összegét saját nyilatkozattal kell igazolni.
III. F E J E Z ET
SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK
Az ellátások formái
4. §
(1) Szociális ellátási formák a következők:
a) aktív korúak ellátása, rendszeres szociális segély,
b) önkormányzati segély, azon belül
ba) átmeneti krízishelyzet,
bb) temetési költségek enyhítésére,
bc.) születés alkalmával fizetendő segély
bd) elemi kár miatt bekövetkező krízishelyzet és
be) gyermekek ellátásához kapcsolódó krízishelyzet,
c) köztemetés,
Aktív korúak ellátása, rendszeres szociális segély
5. §
(1) Az aktív korúak ellátása és az Sztv. 37. § (1) bekezdés b)-d) pontja szerinti esetben a rendszeres szociális segély megállapításának feltétele, hogy az önkormányzat döntése alapján kijelölt, az önkormányzat családsegítő feladatokat ellátó intézményével együttműködési kötelezettségét nyilatkozatban vállalja.
(2) Az együttműködés keretében
a) az önkormányzat családsegítő feladatokat ellátó intézményével nyilvántartásba veteti magát,
b) a beilleszkedését segítő programról írásban megállapodik az együttműködésre kijelölt szervvel,
c) teljesíti a beilleszkedését segítő programban foglaltakat, mely - az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva - kiterjedhet
c.a.) az egyéni képességeket fejlesztő foglalkozáson,
c.b.) munkatanácsadáson, munkába állást elősegítő,
c.d.) élethelyzet javító, problémamegoldó programokon,
c.e.) önsegítő csoportfoglalkozáson,
c.f.) életvitelt, életmódot formáló egyéni foglalkozáson,
c.g.) életvezetési tanácsadáson,
c.h.) a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő, különösen az általános iskolai végzettség, az első szakképesítés megszerzésére irányuló oktatásban, képzésben történő részvételre,
d) az együttműködésre kijelölt szervvel 3 havi rendszerességgel kapcsolatot tart, a (6) bekezdés d) pontjában meghatározott formában.
(3) Az együttműködési kötelezettség megszegése esetén az önkormányzat családsegítő feladatokat ellátó intézményének munkatársa - amennyiben az aktív korúak ellátására jogosult személy nem tartja be az együttműködés eljárási szabályait, a szolgálatnál nem jelenik meg az előírt határidőre, nem teljesíti a beilleszkedést elősegítő programban foglaltakat - 3 napon belül megkeresi a jogosultat és megvizsgálja a mulasztás okát.
(4) Az aktív korúak ellátására jogosult személy amennyiben önhibáján kívül nem tesz eleget kötelezettségének, az akadályoztatás megszűnését követő 8 napon belül azt igazolni köteles és az akadály elhárulását követően köteles megkezdeni, illetve folytatni az együttműködést.
(5) Amennyiben az aktív korúak ellátására jogosult személy önhibájából nem tesz eleget kötelezettségének, 5 munkanapon belül az önkormányzat családsegítő feladatokat ellátó intézménye jelzi a jogosultságot megállapító szervnek az együttműködés létrejöttének elmaradását, illetve megszegését.
(6) Az aktív korúak ellátására jogosult személy az ellátás folyósításának időtartama alatt, jelen rendelet 6. § (2) bekezdésében foglaltak szerint együttműködni köteles, azaz
a) a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül megjelenik az együttműködésre kijelölt szervnél,
b) a megjelenést követő 60 napon belül írásban megállapodást köt a beilleszkedését segítő programról,
c) az együttműködési megállapodásban foglaltakat betartja,
d) legalább havonta egyszer felkeresi az együttműködésre kijelölt szervet.
(7) Meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a rendszeres szociális segélyre jogosult személynek, aki a rendszeres szociális segély folyósításának időtartama alatt az együttműködésre kijelölt szervvel fennálló együttműködési kötelezettségét neki felróhatóan 2 éven belül ismételten megszegi.
Aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételei
6. §
(1) Az aktív korúak ellátását kérelmező személy, aki az aktív korúak ellátására válik jogosulttá, az Szt. 33 §-ában foglaltakon felül a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:
a) az általa lakott ingatlan udvarán valamint a lakásban egy-egy db. szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata
b) a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására,
c) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,
d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése,
e) a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint:
ea) a lakás folyamatos tisztán tartása, takarítása,
eb) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése,
f) az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése,
g) állattartásra vonatkozó szabályok betartása.
(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően is fenntartani.
(3) A Szt. 34 § (2) valamint 36 § (2) bekezdésében foglaltakon túl meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak az aktív korúak ellátására jogosult személynek, aki ezen rendelet 6 §. (1)-(2) bekezdéseiben foglalt kötelezettségét nem teljesíti, vagy nem gondoskodik annak fenntartásáról.
(4) A jogosultság feltételeként e rendelet 6. §-ában foglalt szabályok betartását az önkormányzat ellenőrzi.
Önkormányzati segély
7. §.
(1) Az önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati segélyben részesítheti azokat a személyeket, akik létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerültek, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyeket az e rendeletben meghatározottak szerint.
(2) Önkormányzati segély különösen az alábbiakra való tekintettel állapítható meg:
a.) betegség;
- haláleset;
- elemi kár bekövetkezése;
- egyedülálló, ellátatlan személy;
- válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása;
- a gyermek fogadásának előkészítése;
- nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának elősegítése;
- gyermek családba való visszakerülésének elősegítése;
- iskoláztatás biztosítása;
- gyermek hátrányos helyzete,
- egyéb, rendkívüli ok bekövetkezése esetén.
(3) A segély célzott felhasználásához igényelhető a Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat segítsége is.
(4) Kivételes méltánylást érdemlő esetben (pl. elemi kár, baleset, vis maior esemény, stb.) a polgármester is megállapíthat a képviselő-testületnek való utólagos beszámolási kötelezettséggel.
(5) Az önkormányzati segélyt a rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. A formanyomtatvány a Mikóházai Közös Önkormányzati Hivatal Füzéri Kirendeltségén elérhető, vagy a www.fuzer.hu honlapról letölthető.
(6) A kérelemnek tartalmaznia kell, hogy
- milyen konkrét élethelyzet következtében vált szükségessé a kérelem benyújtása,
- a kérelmező mire kívánja fordítani a segély összegét.
Önkormányzati segélyformák, hatáskör
8. §.
(1) Képviselő-testület hatásköre:
1. Átmeneti krízishelyzet
2. Elemi kár miatt bekövetkező krízishelyzet
3. Gyermekek ellátásához kapcsolódó krízishelyzetben nyújtható támogatások
(2) Polgármester hatásköre
1. Temetési költségek enyhítésére támogatás
2. Szülési segély
Átmeneti krízishelyzet
9. §
(1) Átmeneti krízishelyzet esetén nyújtható önkormányzati segély formái:
a) pénzbeli juttatás,
b) természetbeni juttatás ,
c) gyógyszertámogatás.
(2) Átmeneti krízishelyzet esetén önkormányzati segély annak a családnak állapítható meg, ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át, egyedül élő esetén 150%-át, és a kérelmező/család vagyonnal nem rendelkezik.
(3) A vagyon meghatározásánál az Sztv. 4. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.
(4) Átmeneti krízishelyzetre tekintettel pénzbeli segély, természetbeni juttatás alkalmanként egy családból csak egy személy részére adható, értéke 3.000-10.000.- Ft-ig terjedhet, összességében az évi 30.000 forintot nem haladhatja meg.
(5) Átmeneti krízishelyzet esetén gyógyszertámogatás állapítható meg- a (2)-(3) bekezdésben foglalt feltételek szerint.
(6) Az önkormányzati segély természetbeni juttatásként is adható.
(7) A természetben nyújtott önkormányzati segély Erzsébet-utalvány, élelmiszer, tüzelősegély, tankönyv- és tanszervásárlás támogatás formájában, valamint a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának kifizetéséhez, valamint a családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás formájában is adható.
Temetési költségek enyhítésére támogatás
10. §
(1)Temetési költségek enyhítésére támogatás annak a füzéri lakóhellyel rendelkező hozzátartozónak, kérelmezőnek állapítható meg, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott és akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő esetében a 300 %-át.
(2) A képviselő-testület a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét 100 000 Ft-an állapítja meg.
(3) A temetési segély összege 10 000 Ft.
(4) Nem állapítható meg temetési segély annak, aki a hadigondozásról szóló 1994.vi XLV. tv. alapján temetési hozzájárulásban részesül.
(5) A temetési költségekről a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen lakó közeli hozzátartozó nevére, a temetési szolgáltatást végző szerv által kiállított számla eredeti példányát a kérelemhez mellékelni kell.
(6) Temetési segély megállapítása a polgármester átruházott hatásköre.
Szülési segély
11. §
- Az önkormányzat képviselő-testülete azt a füzéri lakóhellyel rendelkező anyát aki gyermeket szül és akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, 10 000 Ft összegű önkormányzati segélyben részesíti.
- A gyermek születése alkalmából fizetendő önkormányzati segély a születési anyakönyvi kivonat bemutatásával kérelemre történik.
- A kérelmet a Mikóházai Közös Önkormányzati Hivatal Füzéri Kirendeltségén a szülést követő 3 napon belül lehet benyújtani. Kifizetésének engedélyezése egyszerűsített határozat formájában a polgármester hatáskörébe tartozik.
Elemi kár miatt bekövetkező krízishelyzet
12. §
(1) A körülmények figyelembevételével elemi kár esetén önkormányzati segély adható a család részére egy évben legfeljebb egy alkalommal, amennyiben a családban az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %- át.
(2) Az átmeneti krízishelyzetre adott segély összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének négyszeresét.
Gyermekek ellátáshoz kapcsolódó krízishelyzetben
nyújtható támogatások
13. §
(1) Gyermekek ellátásához kapcsolódó krízishelyzet esetén nyújtható önkormányzati segély formái:
a) pénzbeli támogatás,
b) beiskolázási támogatás,
c) étkezési térítési díj támogatás.
(2) A gyermekek ellátásához kapcsolódó krízishelyzet állapítható meg meghatározott esetekben
a) a gyermeket ellátó hozzátartozónak, vagy
b) a gyermeket ténylegesen nevelő személynek,
ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd.
14. §
(1) A pénzbeli támogatás nyújtásának feltétele, hogy a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, beteg gyermeket nevelő családok esetében a 200 %-át és a gyermeket gondozó család vagyonnal nem rendelkezik.
(2) Pénzbeli támogatás jogosultja a gyermek.
(3) Támogatás mértéke gyermekenként és alkalmanként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10-200 %-ig terjedhet. Akkor indokolt a megállapítása, ha a gyermek iskoláztatása, tankönyvvel ellátása, ruházkodása, étkezése, más módon nem biztosítható.
15. §
(1) Beiskolázási támogatás állapítható meg a gyermeknek, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg.
(2) A beiskolázási támogatás összege gyermekenként 3 000, Ft-tól – 12 000, Ft-ig terjedhet.
(3) A beiskolázási támogatás iránti kérelem benyújtási ideje: minden év augusztus 1. napjától október 31. napjáig.
(4) Beiskolázási támogatás a képviselő-testület döntése alapján, hivatalból is megállapítható.
(5) Beiskolázási támogatás kifizetéséhez az iskolalátogatási igazolást be kell mutatni.
16. §
(1) Gyermekintézményi étkeztetési térítési díj támogatás állapítható meg a gyermeknek, ha családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, gyermekét egyedül nevelő esetén a 200 %-át nem haladja meg és a család vagyonnal nem rendelkezik.
(2) A gyermekintézményi étkezési térítési díj támogatást a gyermekintézmény részére egy összegben utalja a Mikóházai Közös Önkormányzati Hivatal Füzéri Kirendeltség gazdálkodási csoportja az adott időszakban.
(3) A támogatás minden év január 1 és június 15 között, valamint szeptember 1 és december 31 között állapítható meg a kérelem benyújtása hónapjának első napjától.
(4) A jogosulatlanul igénybe vett, vagy fel nem használt támogatást a gyermekintézmény visszautalja az önkormányzat költségvetési számlájára.
(5) A gyermekintézményi étkezési térítési díj támogatásként gyermekenként 1000 Ft/hó összegű támogatás állapítható meg.
IV. FEJEZET
Gazdálkodást segítő támogatás
17. §.
(1) Szociális földprogramban való részvételre jogosult:
a) Az a család, amelyben legalább egy munkanélküli van, függetlenül attól, hogy ellátásban részesül-e vagy sem.
b) Az a kérelmező, aki más jogszabályok szerint egyébként rendszeres szociális segélyben részesül.
c) Az olyan két vagy többgyermekes család, amelyben az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át és e szociális rendeletben foglaltak szerint önkormányzati segélyre lenne jogosult.
d) Azon család, vagy egyedülálló, ahol illetve akinek az egy főre jutó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át
e) Aki az a.)-d.) pontokba foglalt feltételek valamelyikének megfelel és legalább 500 m2 földterülettel rendelkezik, de annak mértéke az 1 ha területe nem haladja meg.
(2) A kérelem benyújtása szóbeli vagy írásbeli kérelem alapján történik. Az igények benyújtásának határideje: egész évben folyamatos.
(3) A kérelem benyújtására és elbírálására egyebekben az önkormányzati segélyre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
(4) A kérelem elbírálása a polgármester hatásköre.
18. §.
(1) A 17 §. (1) bekezdése alapján megállapított jogosultság a 18. §. (2) bekezdésében felsorolt kizáró okok megvalósulása esetén megszűnik.
(2) A megszűnés nevesített esetei:
a) Ha a kedvezményezett szociális helyzete (vagyoni, jövedelmi viszonyai) a vonatkozó jogszabályokban foglaltaknak megfelelően részvételét már nem indokolja.
b) Ha a kedvezményezett rendelkezik olyan eszközökkel, mellyel az önkormányzat a szolgáltatást végzi.
19. §.
(1) A gazdálkodást segítő támogatás keretében nyújtott szolgáltatás kizárólag az önköltséget fedezi.
(2) Az Önkormányzat által szervezett oktatás, előadás, tájékoztató anyagok költségmentesek a programban résztvevők számára.
- F E J E Z E T
Záró rendelkezések
20. §
(1) Ez a rendelet 2014. január 01. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 10/2006.(V.10.) önkormányzati rendelet, a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 12/2004.(VI.30.) önkormányzati rendelet.
(3) E rendelet az Európai Unió joganyagával ellentétes rendelkezést nem tartalmaz.
Kmft.
Horváth Jenő dr.Kárpát Györgyné
polgármester jegyző