Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018.(III.15.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2018. 03. 15- 2019. 11. 13Felsődobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018.(III.15.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Felsődobsza Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörében, Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Felsődobsza Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) és szervei számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) más jogszabályban meghatározott feladat és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatában (továbbiakban: SZMSZ) foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.
(2) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Felsődobsza Község Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat)
(3) Székhelye: 3847 Felsődobsza, Kossuth út 6.
(4) Az Önkormányzat képviselő-testületének megnevezése:
2. § Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.felsodobsza.hu
3. § (1) Az önkormányzat által alapított jelképek:
a) községi címer, és
b) községi zászló
c) pecsét
(2) Az önkormányzat által alapított jelképekkel kapcsolatos szabályokról az önkormányzat önálló rendeletet alkot.
4. § A bélyegzőhasználat rendje:
(1) Polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző
(2) A Hivatal bélyegzőjén a Magyarország címerét kell használni.
5. § Az önkormányzat helyi kitüntető címeket és díjakat alapít, és adományoz, melyek alapításáról és adományozásának szabályairól önálló önkormányzati rendeletet alkot.
Az Önkormányzat feladata, hatásköre, szervei
6. § (1) Az Önkormányzat köteles gondoskodni a Mötv. 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátásáról.
(2) Az Önkormányzat önként vállalt feladata: az Önkormányzat szervezeti egységeként Mezei Őrszolgálatot működtet.
(3) Önkormányzati feladatokat lát el a Képviselő-testület és szervei:
a) polgármester
b) a testület bizottsága
c) a közös önkormányzati hivatal
d) a társulások
A képviselő-testület működése
7. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő.
(2) A polgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.
8. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
(2) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.
(3) A képviselő-testület ülésére a települési képviselőkön kívül, tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a jegyzőt,
b) a kirendeltség-vezető,
c) a napirendi pontok előadóit
d) az önszerveződő közösségeket képviselő személyt
d) akit a polgármester meghív
(4) A Képviselő-testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják. A meghívó kifüggesztendő Felsődobsza Község Önkormányzat hivatali helyiségének hirdetőtábláján.
(5) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető, és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.
1. A munkaterv
9. § (1) A képviselő-testület működésének irányvonala a munkaterv.
(2) A munkaterv tervezetét – a polgármester iránymutatása alapján - a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti elfogadásra a Képviselő-testület elé.
(3) A munkaterv elfogadásáról a Képviselő-testület minden év utolsó ülésén egyszerű többségi szavazattal dönt.
(4) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) az ülések várható időpontját,
b) a napirendi pontok megnevezését, előadóját,
c) a közmeghallgatás időpontját.
1. A képviselő-testület ülése, az ülés vezetésének szabályai
10. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén , illetve tartós akadályoztatása esetén a korelnök.
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja az ülés határozatképességét,
b) javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítő személyére,
c) előterjeszti az ülés napirendjét,
d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,
e) ismertetést ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről,
(3) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
1. Az előterjesztés
11. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli anyag, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Az egyszerűbb döntést kívánó ügyekben a szóbeli előterjesztés is elegendő. Rendelet-tervezetének előterjesztése csak írásbeli történhet.
(3) A polgármester engedélyezheti az írásba foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(4) Előterjesztést nyújthat be:
1. a polgármester
2. képviselő-testület tagjai
3. jegyző
4. aljegyző
5. önkormányzati intézmények vezetői,
6. tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a Képviselő-testület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére
(5) Az előterjesztés főbb elemei:
1. Első rész: tartalmazza az előterjesztés címét, tárgyát, tárgykörhöz kapcsolódó jogszabályokat, és mindazokat a tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést, és indokolják a döntés szükségességét.
2. Második rész: tartalmazza a határozati javaslatokat, felelősök és határidők megnevezését.
1. A tanácskozás rendje, a szavazás
12. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
1. az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet
2. az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.
(2) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(3) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(4) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(5) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
13. § (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.
(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.
(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.
(4) A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
14. § A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
15. § (1) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.
(2) A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
16. § (1) A titkos szavazás lebonyolítását a korelnök képviselő végzi.
(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.
17. § A személyesen érintett képviselő-testületi tag érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban tartózkodik.
18. § Szavazategyenlőség esetén a szavazást meg kell ismételni. Ismételt szavazategyenlőség esetén a Képviselő-testület a következő ülésén hoz határozatot.
6. A tanácskozás rendjének fenntartása
19. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
1. Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja tőle a szót.
2. Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a Képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintetett a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
1. A jegyzőkönyv
20. § (1) A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet.
(2) A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást is mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(3) A hozott határozatot meg kell küldeni a jogszabályban meghatározott szervnek, személynek is.
1. A közmeghallgatás
21. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart, mely falugyűléssel együtt is meghirdethető, főbb szabályai:
1. a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok, és a településen működő társadalmi szervezetek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyekben a polgármesterhez, az egyes települési képviselőkhöz, a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.
2. A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
3. A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a Képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
(2) A közmeghallgatáson a polgármester figyelmeztetheti azt a hozzászólót, aki a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja tőle a szót, és súlyos rendzavarás esetén a tanácskozást berekesztheti.
1. Az önkormányzati rendeletalkotás
22. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
1. a települési képviselők
2. a polgármester,
3. önkormányzati bizottságok
4. a jegyző
5. az aljegyző
6. a települési társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.
(2) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni a Felsődobsza Község Önkormányzat Hivatali Helyiségének hirdetőtábláján, ez a rendelet kihirdetésének módja.
A települési képviselő
23. § A képviselő főbb kötelezettségei:
A képviselő-testület bizottságai
24. § (1) A Képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására- állandó,
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző
25. § (1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
(2) A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ saját tagjai közül, aki társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) Az alpolgármester konkrét feladatát a polgármester esetenként határozza meg.
(4) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:
a) lakhatási támogatás megállapítása
b) gyógyszertámogatás megállapítása
c) temetési támogatás megállapítása
(3) A jegyző ellátja a Mötv. 81. § (3) bekezdésében foglalt feladatokat, egyéb fő feladatai:
a) véleményt nyilvánít a polgármester, alpolgármester és bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben,
b) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára
c) gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek és függelékeinek naprakész állapotában tartásáról.
A társulások
26. § (1) A Szikszói Kistérségi Társulásra átruházott hatáskörök:
a) orvosi ügyeleti feladatellátás megszervezése és működtetése,
b) házi segítségnyújtás működtetése,
c) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás működtetése.
(2) Az Abaújszántó és Térsége Szociális- és Gyermekjóléti Alapellátási Társulásra átruházott hatáskörök:
a) gyermekjóléti feladatok, családsegítés,
b) szociális étkeztetés
(3) Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:
a) az Mötv. 13. § (1) bekezdés 19. pontja alapján meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok ellátása.
VIII. Az önkormányzat gazdasági alapjai
27. § (1) Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket
28. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a Felsődobsza Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2014. (XI. 26.) önkormányzati rendelete, valamint az azt módosító 12/2017. (XII.12.) önkormányzati rendelete.
1. függelék az 1. melléklethez a 3/2018. (III. 15.) önkormányzati rendelethez a 3/2018. (III. 15.) önkormányzati rendelethez
2. függelék az 1. melléklethez a 3/2018. (III. 15.) önkormányzati rendelethez