Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő- testületének 5/2019.(X.25.) önkormányzati rendelete
Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő- testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2019. 11. 08- 2020. 03. 12Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő- testületének 5/2019.(X.25.) önkormányzati rendelete
Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő- testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról1
Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el
Általános rendelkezések
1. §
A Képviselő-testület működése
A Képviselő-testület ülései
2. § (1) A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.
(2) A Képviselő-testület évente a munkaterv szerinti ülésezik.
(3) A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő.
(4) A munkaterv tartalmazza:
a) az ülések várható időpontját.
b) az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját.
c) közmeghallgatás, falugyűlés időpontját.
A Képviselő-testületi ülések összehívása
3. § A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság elnöke hívja össze a Képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testületi ülést.
4. § (1) A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét,
b) az ülés időpontját,
c) a tervezett napirendeket,
d) a napirendek előadóit,
e) a Képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A polgármester felmentést adhat az előterjesztések írásban történő kiadása alól. Amennyiben az előterjesztések postázására vagy email-ben történő elküldésére nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor, azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy tárgyalható legyen.
(4) A meghívót és az előterjesztéseket a Képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
a) képviselőknek,
b) jegyzőnek,
c) nem állandó meghívottaknak:
5. § (1) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet, a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal.
(2) A polgármester rendkívüli ülést bármikor összehívhat.
(3) Indokolt esetben lehetőség van a Képviselő-testületi ülés összehívására telefonon keresztül történő szóbeli meghívással. A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.
6. § A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
a) a jegyzőt,
b) előterjesztőt,
c) szakértőt.
7. § A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt 5 nappal tájékoztatni kell.
A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok
8. § (1) A polgármester feladata:
a) képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
b) javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása,
c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,
d) az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,
e) tárgyalt napirendként:
A döntéshozatali eljárásról a szavazás módjáról
A határozatképesség megállapítása
9. § (1) A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszáma: 4 fő, polgármesterrel együtt 5 fő.
(2) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 3 fő jelen van.
(3) Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása
10. § (1) A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.
(2) A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.
(3) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és bocsátja szavazásra.
A Képviselő-testület döntései
11. § (1) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 3 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.
(2) A Képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
(3) A Képviselő-testület a név szerinti szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt.
(4) A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
(5) A titkos szavazásról a képviselő testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel.
(6) A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott bizottság gondoskodik.
(7) Minősített többség szükséges a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) meghatározottakon túl:
a) helyi népszavazás kiírásához,
b) hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz, kölcsönfelvételhez vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállaláshoz,
c) települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárásával kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyben való döntéshez,
d) összeférhetetlenség és méltatlanság megállapításához.
(8) Döntéshozatal során amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja és bármely képviselő vagy a polgármester tudomására jut a képviselő személyes érintettsége, első alkalommal a polgármester felszólítja kötelezettsége jövőbeni teljesítésére, következő alkalommal bírság kiszabására kerül sor. A bírság mértéke 1000 Ft.
Önkormányzati rendelet
12. § (1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezheti:
a) polgármester,
b) képviselő,
c) képviselő-testület bizottsága,
d) jegyző.
(2) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni.
(4) Helyben szokásos módnak minősül: önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.
13. § (1) A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A képviselő-testület által alkotott rendelet megjelölése:
Önkormányzati határozat
14. § (1) A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(2) Határozathozatal nélkül jegyzőkönyvben rögzítendő a beszámolók és szakmai beszámolók elfogadása.
(3) A Képviselő-testület hatósági határozataira az Mötv.-ben foglalt eltérésekkel az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
15. § (1) A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A képviselő-testület által hozott határozatok jelölése a következő formában történik:
A jegyzőkönyv
16. § (1) A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyvet egy példányban kell készíteni, melyet 15 napon belül aláírásokkal, pecséttel ellátva a Nemzeti Jogszabálytár felületére fel kell tölteni, melyért a jegyző a felelős.
(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
a) a meghívót,
b) a jelenléti ívet,
c) előterjesztéseket,
d) illetve a képviselők kérése alapján a képviselői beadványokat, hozzászólásokat és írásban benyújtott képviselői hozzászólásokat.
(3) A jegyzőkönyv közhitelességének biztosítása érdekében a jegyzőkönyv oldalát zsinórral át kell fűzni, majd a zsinórt a jegyzőkönyv hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárcédulával rögzíteni.
(4) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.
(5) A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
(6) A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti tárolásáról a jegyző gondoskodik.
(7) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
A képviselők névsora
17. § A települési képviselők névsorát az 1. függelék tartalmazza.
A képviselők tiszteletdíja
18. § (1) A képviselő tiszteletdíjra jogosult.
(2) A települési képviselők tiszteletdíja havonta 15.000,-Ft.
(3) A bizottság tagjai tiszteletdíjban nem részesülnek.
(4) A képviselő tiszteletdíjra jogosult abban az esetben is, ha az ülésről igazoltan hiányzott.
(5) Igazoltnak kell tekinteni a képviselő távolmaradását, ha az ülés megkezdése előtt jelzi indokolt távolmaradását a polgármesternek.
(6) Indokolt a távolmaradás:
a) betegség miatt,
b) munkájával kapcsolatos elfoglaltság miatt,
c) halaszthatatlan családi esemény miatt.
(7) A távolmaradás „igazolt” vagy „igazolatlan” tényét a jelenléti íven és a jegyzőkönyvben is rögzíteni kell.
(8) Ha a képviselő indokolatlanul és előzetes bejelentés nélkül nem vett részt a képviselő- testületi ülésen, a következő hónap képviselő-testületi ülés után járó tiszteletdíjra nem jogosult.
(9) Az ismételt kötelezettség szegés esetén ismételten megállapítható a megvonás.
(10) A (8)–(9) bekezdésében foglaltak utáni tiszteletdíj megvonás a jelenléti ívek alapján történik.
(11) A tiszteletdíjak kifizetése utólag a tárgyfélévet követően kerül sor a tárgyfélévet követő hó 20-ig.
(12) A képviselő tiszteletdíjáról írásban lemondhat.
(13) A tiszteletdíjról történő írásbeli lemondó nyilatkozatnak tartalmaznia kell:
a) mely időtartamra járó tiszteletdíjról kíván lemondani vagy az összeg meghatározása,
b) az a) pontban meghatározott tiszteletdíj mely célra kerüljön felhasználásra.
A Képviselő- testület bizottságai
A bizottságok létrehozása
19. § A Képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hoz létre.
A bizottság működése
20. § (1) A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze, a polgármester indítványozhatja a bizottsági ülés összehívását.
(2) A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.
(3) A bizottság ülésén a jegyző tanácskozási joggal részt vesz.
(4) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek:
a) képviselők,
b) bizottság által meghívott személyek.
(5) Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
(6) A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
(7) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles a Nemzeti Jogszabálytár felületére feltölteni.
(8) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Képviselő-testület hivatala látja el.
A Képviselő-testület állandó bizottsága
21. § (1) A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében állandó bizottságot hoz létre. Az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság tagjainak száma: 3 fő.
(2) A bizottsági tagok névsorát a rendelet 2. függeléke tartalmazza.
(3) Az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság feladatai:
a) a képviselő-testület tagjait terhelő vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget nyilvántartja, ellenőrzi és az ezzel összefüggő kezdeményezéseket vizsgálja
b) a képviselői összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést vizsgálja
c) az önkormányzati intézmények dolgozóinak magatartásával kapcsolatban felmerülő etikai észrevételek kivizsgálása.
A Képviselő-testület ideiglenes bizottságai
22. § (1) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:
a) meghatározott időre, vagy
b) meghatározott feladat elvégzésére hozhatja létre.
(2) A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
(3) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
a) dönt a bizottság elnevezéséről,
b) rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
c) meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő- testülethez,
d) meghatározza a bizottságok feladat- és hatáskörét.
(4) Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.
A Polgármester, Alpolgármester, Jegyző
A polgármester
23. § A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
24. § (1) A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztást nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:
a) döntés azon pályázat benyújtásáról, melynek fedezete a költségvetésben biztosított,
b) pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozatok megtétele,
c) a képviselőtestület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem járnak többletkötelezettség vállalással az önkormányzat részéről.
(2) Dönthet az 500.000 Ft-ot meg nem haladó kötelezettségvállalások, szerződések megkötésének érdekében.
Az alpolgármester
25. § (1) A képviselő-testület képviselő –testületi tagjai közül alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
(3) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
A jegyző
26. § (1) A jegyzői tisztség betöltetlensége esetén, ill. tartós akadályoztatása esetére a jegyzői feladatok ellátását - legfeljebb hat hónap időtartamra- a hivatalnak az a közszolgálati dolgozója végzi, akinek a munkaköri leírásában szerepel és aki rendelkezik a jegyzői munkakör betöltéséhez szükséges képesítéssel.
(2) Amennyiben a jegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint a jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.
A Képviselő-testület hivatala
27. § A hivatal a jegyző által elkészített Szervezeti és Működési Szabályzat szerint működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső munkamegosztást.
Közmeghallgatás
28. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghirdetett – közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdetőtábláján, a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 7 nappal.
(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét.
(4) Közmeghallgatáson az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.
(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, melyről jegyzőkönyvet kell készíteni és azt aláírás után a jegyző 15 napon belül köteles feltölteni a Nemzeti Jogszabálytár felületére.
Társulás
29. § (1) Alsódobsza Község Önkormányzata az alábbi társulásoknak a tagja:
a) Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás (székhelye: Szerencs),
b) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás (székhelye: Kazincbarcika)
(2) A Társulási Tanácsok ülésén az önkormányzatot a polgármester képviseli, akadályoztatása esetén feladatát a képviselő-testület kijelölő határozata alapján az alpolgármester látja el.
(3) A Képviselő-testület által az 29. § (1) bekezdésben meghatározott Társulások társulási tanácsaira nem ruházott át hatásköröket.
Vagyongazdálkodás
30. § Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkcióit a rendelet 3. függeléke tartalmazza.
Záró rendelkezések
31. § (1) A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2019 (VII.30.) önkormányzati rendelete.
1. függelék
2. függelék
3. függelék
Sorsz. |
kor.funk. |
megnevezés |
|---|---|---|
1 |
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
2 |
013320 |
Köztemető-fenntartás és - működtetés |
3 |
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
4 |
013390 |
Egyéb kisegítő szolgáltatás |
5 |
031030 |
Közterület rendjének fenntartása |
6 |
041231 |
Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
7 |
041232 |
Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás |
8 |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
9 |
042220 |
Erdőgazdálkodás |
10 |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
11 |
047410 |
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
12 |
064010 |
Közvilágítás |
13 |
066010 |
Zöldterület-kezelés |
14 |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
15 |
082042 |
Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása |
16 |
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
17 |
082091 |
Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
18 |
082092 |
Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
19 |
091140 |
Óvodai nevelés,ellátás működetési feladatai |
20 |
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
21 |
096025 |
Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben |
22 |
104031 |
Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása |
23 |
104035 |
Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében |
24 |
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
25 |
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
26 |
107051 |
Szociális étkeztetés szociális konyhán |
27 |
107055 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
Hatályon kívül helyezte Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2020. (III.12.) önkormányzati rendelet 31.§ (2) bekezdése.