Vámosújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2015 (II.28.) önkormányzati rendelete

a közterület használat szabályairól

Hatályos: 2015. 03. 01


Vámosújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testülete az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 54. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések


1. § A rendelet célja azoknak a helyi szabályoknak a megállapítása, amelyek meghatározzák a község területén a közterületek használatát, figyelemmel a községrendezési, környezetvédelmi, településképi, köztisztasági valamint a közlekedésbiztonsági előírásokra.

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Vámosújfalu Község közigazgatási területén az önkormányzat tulajdonában lévő, ingatlan-nyilvántartásban közterületként nyilvántartott belterületi földrészletekre (továbbiakban: közterület).


(2) A rendelet hatálya kiterjed valamennyi olyan természetes személyre, jogi személyre és jogi személyiség nélküli gazdasági társaságra, aki a közterületet e rendeletben foglaltak szerint használja.

2. A közterület rendeltetéstől eltérő célú használata


3. § (1) Közterület rendeltetéstől eltérő használatához (a továbbiakban: közterület használat) közterület-használati engedély szükséges.


(2) Közterület használati engedély szükséges:

a) a közterületbe 20 cm-en túlnyúló üzlethomlokzat (portál), kirakatszekrény, üzleti védőtető, ernyőszerkezet, hirdető berendezés, továbbá cég-és címtábla elhelyezéséhez,

b) árusító és egyéb fülke elhelyezéséhez,

c) építési munkával kapcsolatos állvány, építőanyag és törmelék elhelyezéséhez,

d) alkalmi és mozgó árusításhoz,

e) kiállítás, vásár, sport- és kulturális rendezvények, továbbá mutatványos tevékenységhez,

f) zöldfelület bármilyen célú igénybevételéhez,

g) cirkuszi rendezvények céljára,

h) vendéglátó-ipari egység közterületen kialakított kerthelyiségéhez,

i) tüzelőanyag, építési anyag, törmelék tárolására, ha ez a tevékenység a 48 óra időtartamot meghaladja,

j) közterület felbontása esetén.


(3) Nem adható közterület használati engedély:

a) tűz-és robbanásveszélyes tevékenység gyakorlására,

b) szeszesital forgalmazására, kivéve a vendéglátó-ipari egység közterületen kialakított kerthelyisége,

c) a közlekedés biztonságát veszélyeztető berendezések és anyagok elhelyezésére,


(4) A közterület-használati engedély határozott időre adható. Az engedély legrövidebb időtartama 1 nap, leghosszabb időtartama 5 év.


(5) Az engedély az engedélyezett időtartam lejárta előtt 15 nappal benyújtott kérelemre meghosszabbítható. Az engedély szüneteltetésére nincs lehetőség.

3. A közterület használati engedély iránti kérelem


4. § (1) Az engedély megadása iránti kérelmet a Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatal Vámosújfalui Kirendeltségéhez kell benyújtani.


(2) A terület használatára és a közterület felbontására csak az engedély birtokában kerülhet sor.


(3) A kérelem elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.

5. § (1) A kérelemnek a következőket kell tartalmaznia

a) a kérelmező nevét és állandó lakóhelyének, vagy telephelyének címét,

b) a közterület használat célját és időtartamát,

c) a közterület használat helyét, módját és mértékét,

d) amennyiben a közterületen folytatni kívánt tevékenység engedélyhez kötött, a tevékenység gyakorlására jogosító okirat másolati példányát,

e) zöldterület, közpark használata és a közterület felbontása esetén a közterület helyreállítására vonatkozó nyilatkozatot,

f) árusítás esetén, amennyiben az árusítást végző személy nem azonos a kérelmezővel, akkor az árusítást végző személy nevét és címét.


(2) A kérelem benyújtása a közterület-használat megkezdésére nem jogosít.

6. § (1) Az engedély tartalmazza:

a) az engedélyes nevét és az állandó lakóhelyének, vagy a telephelyének címét,

b) a közterület használat célját és időtartamát,

c) a közterület használat helyét, módját, mértékét,

d) zöldterület, közpark használata és a közterület felbontása esetén, az eredeti állapot helyreállítására vonatkozó előírásokat,

e) közterület használati díj fizetési kötelezettség esetén, a díj mértékét és megfizetésének módját.


(2) Közterület használati engedély csak annak adható, aki rendelkezik:

a) a közterületen folytatni kívánt tevékenység gyakorlására jogosító okirattal, amennyiben a közterületen folytatni kívánt tevékenység engedélyhez kötött,

b) a tevékenység végzéséhez szükséges hatósági engedélyekkel,

c) vendéglátó-ipari egység közterületen kialakított kerthelyisége esetén, amennyiben a közterületen építési szerkezetet helyeznek el, az illetékes építésügyi hatóság által jóváhagyott helyszínrajzzal és műszaki tervvel.

7. § (1) A közterület használati engedély jogosultja köteles az igénybevett területet és környezetét tisztán tartani, a keletkezett hulladék elszállításáról gondoskodni, valamint az általa a közterület használathoz elhelyezett tárgyakat a használati időn túl a közterületről eltávolítani.


(2) Az engedélyes köteles a közterület használati engedélyt, valamint a tevékenység folytatásához szükséges engedélyeket  magánál tartani és azokat az ellenőrző hatóságok kérésre felmutatni.


(3) A közterület használati engedély érvényét veszti, ha a tevékenység végzésére jogosító okirat érvénye megszűnik, amennyiben a közterületen folytatni kívánt tevékenység engedélyhez kötött.


(4) Közterület használati engedéllyel a közterületet úgy kell használnia, hogy az ne zavarja sem a közterület más részeinek, sem a szomszédos ingatlanok rendeltetésszerű használatát.


4. Járművek elhelyezésével kapcsolatos szabályok


8. § (1) Kamion, autóbusz, traktor, munkagép és 3,5 tonna összsúlyt meghaladó tehergépjármű, továbbá pótkocsi, utánfutó és lakókocsi közterületen nem tárolható.


(2) Tilos közterületen a gépjárművek javítása, átalakítása, szerelése, a műszaki hiba elhárításának kivételével.


(3) Gépjárművel tilos a közhasználati zöldterületre ráhajtani, azon parkolni.

5. A közterület használati díj


9. § (1) A közterület rendeltetéstől eltérő használatáért díjat kell fizetni.


(2) A díjfizetési kötelezettség megállapítása során

a) az elfoglalt közterület nagyságának meghatározásánál a létesítmény alapterületét és a használatához szükséges csatlakozó terület mértékét kell figyelembe venni,

b) reklámtábla elhelyezése esetén a reklámfelület nagysága a mérvadó,

c) minden megkezdett nap, hónap, négyzetméter, egész napnak, hónapnak, négyzetméternek számít.


(3)Az engedélyes a közterület használati díjat előre köteles megfizetni. Hosszabb időtartamú használat esetén, a díjfizetés ütemezését a közterület használatát engedélyező határozatban kell megállapítani.


(4) A közterület használat díjának mértékét az 1. melléklet tartalmazza.


(5) A közterület használati díjat az önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára kell megfizetni.


(6) Az önkormányzat a közterület használati díj fizetésétől eltekint, ha

a) a közterület használat különösen fontos települési érdeket, vagy közérdeket szolgál,

b) önkormányzati intézmény a közterület használó,

c) a közterületet használó, külön megállapodás szerint, olyan módon ellentételezi a közterület használati díjat, amely az önkormányzat tulajdonában, vagyonában növekedést, vagy kiadásában csökkentést eredményez.



6. A közterület használat megszűnése és az engedély megvonása


10. § (1) Az engedélyező a közterület használati engedély bevonására történő figyelmeztetés mellett, határidő kitűzésével, felszólítja a szabálytalanság megszűntetésére azt az engedélyest, aki

a) a közterületen elhelyezett árusítóhely folyamatos tisztántartásáról nem gondoskodik,

b) az engedélyezettnél nagyobb területet foglal el,

c) az engedélyben foglaltaktól eltérő terméket árul,

d) a számára engedélyezett közterület használatát másnak átengedi,

e) a közterület használati díjat a meghatározott határidőig nem fizeti meg.


(2) Amennyiben az engedélyes a megadott határidőig kötelezettségének nem tesz eleget, a közterület használati engedély haladéktalanul visszavonásra kerül


(3) Haladéktalanul meg kell vonni az engedélyt akkor is, ha az engedélyes a közterületet nem az engedélyezett célra és engedélyezett módon használja.


(4) Ha az engedélyes a közterület használatát, az engedélyben meghatározott idő lejárta előtt megkívánja szüntetni, köteles az engedély visszavonását kérni az eljáró hatóságnál.


(5) Ha az engedélyben meghatározott idő lejár, vagy az engedélyes az engedély visszavonását kérte, az engedélyes a saját költségén köteles az eredeti állapotot, minden kártalanítási igény nélkül helyreállítani.


(6) Ha a közterület használat az (2)-(4) bekezdésben említett módon szűnik meg, a már esedékessé vált és megfizetett közterület használati díjat visszakövetelni nem lehet.



7. A közterület felbontási engedéllyel kapcsolatos eljárás


11. § (1) Közterületen felbontási munkát csak közterület felbontási engedély birtokában lehet végezni. A közterület felbontási engedély megadása, megtagadása, feltételhez kötése önkormányzati hatósági ügy.


(2) Közterület felbontásához hozzájárulást új közmű létesítése, közmű rekonstrukciója esetén a beruházó kérelmére lehet kiadni.


(3) A közterület felbontási engedélyben, forgalombiztonsági okokból előírható a közterület azonnali helyreállítása.

12. § (1) Közterület felbontási hozzájárulás kiadására kérelem alapján kerül sor, a kérelem benyújtása a közterület felbontására nem jogosít.


(2) A közterület felbontásához szükséges hozzájárulás iránti kérelemnek tartalmaznia kell:

a) a felbontást kérő nevét és állandó lakóhelyének, vagy telephelyének címét,

b) az igénybevétel célját és módját,

c) az igénybevett közterület jellegét,

d) a felbontani kívánt terület pontos nagyságát négyzetméterben,

e) a helyreállításért felelős személy nevét és állandó lakóhelyének címét,

f) az igénybevétel időtartamát.

13. § (1) A közterület felbontási engedélynek tartalmaznia kell

a) az engedélyes nevét és állandó lakóhelyének vagy telephelyének címét,

b) a közterület helyreállítására vonatkozó előírásokat,

c) a közterület helyreállításának határidejét,

d) a helyreállításért felelős személy nevét, és állandó lakóhelyének címét,

e) a garanciális, szavatossági előírásokat.


(2) Újonnan létesített út- vagy járdaburkolat elkészültétől számított 5 éven belül, illetve park vagy zöldterület létesítésétől számított 2 éven belül közterület felbontási engedély csak különösen indokolt esetben adható.


(3) A felbontott közterületek helyreállításának folyamatos ellenőrzéséről az önkormányzat gondoskodik. A felbontott közterület helyreállítását az érvényben lévő műszaki szabványok és irányelvek figyelembevételével kell elvégezni.

8. Az engedély nélküli vagy az engedélytől eltérő használat jogkövetkezményei


14. § (1) Közterület használati engedély nélküli, valamint, az engedélyben meghatározott időtartam lejárta, illetve egyéb okból történő megszűnése utáni használat esetén a jogosulatlan használó felhívásra köteles a közterület használatot azonnal megszűntetni és a közterület eredeti állapotát saját költségén, a megadott határidőig helyreállítani.


(2) Amennyiben a jogosulatlan közterület használó a felhívásra a jogosulatlan közterület használatot nem szűnteti meg, az önkormányzat, vagy megbízottja a közterületen elhelyezett dolgokat a jogosulatlan használó költségére és veszélyére eltávolíthatja és közterület használati díj megfizetésére kötelezheti.



9. Záró rendelkezések


15. § Ez a rendelet 2015. március 1-én lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépést követően indult ügyekben kell alkalmazni.