Kelemér Község Képviselő-testületének 4/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete

Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2015. 02. 27- 2019. 10. 03

Kelemér Község Képviselő-testületének 4/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete

Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

2015.02.27.
Kelemér Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d, pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el:

1. Fejezet
Általános rendelkezések

1. § Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Kelemér Község Önkormányzata

2. §
Az Önkormányzat székhelye: 3728 Kelemér, Tompa M. út 17.

3. § Az Önkormányzat jelképeit külön rendelet szabályozza

A kitüntetések és díjak adományozásának rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

4. § Az önkormányzat illetékessége Kelemér község közigazgatási területére terjed ki.

5. § Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Kelemér Község Önkormányzatának Képviselő-testülete.

II. Fejezet

Az önkormányzat szervezete és működése

1. A Képviselő-testület működése

6. § A települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 5 fő.

A települési képviselők tagjainak felsorolását az 1. számú függelék tartalmazza,
7. §
(1) A Képviselő-testület évente legalább hat alkalommal tart ülést.
(2) Rendkívüli ülést kell tartani a Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben.
(3) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó, sürgős döntést igénylő ügyben.

8. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester

akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze a képviselő-testület ülését.
(2) Az ülés meghívója tartalmazza az ülés helyét, napját és kezdési időpontját, a napirendi javaslatot.
(3) A polgármester írásos meghívóval hívja össze a Képviselő-testület ülését. A meghívókat és az ülések napirendjéhez kapcsolódó írásos előterjesztéseket a képviselőknek az ülést megelőzően legalább öt nappal meg kell kapniuk. Rendkívüli ülés esetén a testület telefonon vagy személyesen szóban is összehívható.
(4) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról a lakosságot a polgármester tájékoztatja az önkormányzat hirdetőtábláján.
(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
a) a Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője,
b) a napirend által érintett szervezet vezetője,
c) a napirend által érintett helyi önszerveződő közösség képviselője,
d) akinek meghívását a polgármester szükségesnek tartja
(e) nemzetiségi önkormányzat vezetője a napirend által érintett kérdésben zárt ülés
esetén.

9. §

A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívottak:

a) a Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője,
b) a napirend által érintett szervezet vezetője,
c) a napirend által érintett helyi önszerveződő közösség képviselője,
d) akinek meghívását a polgármester szükségesnek tartja
e) nemzetiségi önkormányzat vezetője a napirend által érintett kérdésben zárt ülés esetén.

2. Az ülés vezetése

10. § A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, amennyiben ő is akadályoztatva van, a legidősebb települési képviselő hívja össze és vezeti az ülést.

11. § (1) Az elnök ülésvezetési feladatai:

a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése,
b) a határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése, a Képviselőtestület üléséről távolmaradó képviselők előzetes bejelentéséről tájékoztatás,
c) napirendi javaslat előterjesztése,
d) az ülés vezetése, a szó megadása, az ülés rendjének biztosítása
e) rendzavarás esetén az ülés félbeszakítása
javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására, napirendek összevont tárgyalására,
g) a vita összefoglalása
h) szavazás elrendelése, a szavazás számszerű eredményének megállapítása.
(2) Az elnök figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket használ, méltatlan magatartást tanúsít. Ismételt rendzavarás esetén a szót megvonhatja.

12. § (1) A polgármester és a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont tárgyalásának elnapolását, illetve a napirendi pontok sorrendjének megváltoztatását.

(2) Az ülés napirendjéről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

13. § Ügyrendi javaslat az ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.

14. § (1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.

(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.

(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.

15. § (1) A nyilvános ülésen a képviselő-testület tagjain kívüli meghívott személyek és a

hallgatóság a kijelölt helyen foglalhatnak helyet.
(2) A képviselő-testületi ülés vezetője az ülésen tanácskozási joggal nem rendelkező résztvevőknek legfeljebb öt perc időtartamú hozzászólási jogot adhat.

3. A szavazás rendje

16. § (1) A képviselőtestület a napirendi pont vitáját követően a döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

(2) Az ülés elnöke az előterjesztett javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra. A módosító javaslatról való szavazás megelőzi az előterjesztett javaslatról való szavazást. Ha az egymást kizáró javaslatok közül a képviselő-testület az egyik javaslatot elfogadja, a többiről nem kell szavazást elrendelni,

(3) Ha a képviselőtestület két vagy több előterjesztést együtt vitatott meg a határozati

javaslatokról akkor is külön-külön kell szavazást elrendelni.
(4) A szavazás előtt a jegyzőnek joga van törvényességi észrevételt tenni.

17. § (1) A képviselő-testület a döntéseit kézfelemeléssel hozza.

(2) Szavazategyenlőség esetén a vita tovább folytatható és a javaslat ismét szavazásra bocsátható. Ismételt szavazategyenlőség esetén az előterjesztő javaslatát a következő rendes ülésre terjesztheti

(3) A Képviselő-testület a döntéseit egyszerű többséggel hozza. Az egyszerű többséggel elfogadható javaslat elfogadásához a jelenlévő Képviselő-testületi tagok több mint felének „igen" szavazata szükséges.

(4) A minősített többséggel elfogadható javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének „igen" szavazata szükséges.

18. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazással dönt mindazon esetekben amikor jogszabály azt kötelező jelleggel előírja.

(2) A Képviselő-testület titkos szavazással dönthet az Mötv. 46. § (2) a) év b) pontja szerinti tárgykörökben, amennyiben azt legalább 3 képviselő kezdeményezi.

(3) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le. Tájékoztatást ad a szavazás lebonyolításáról, a szavazást követően megszámlálja a szavazatokat és a. szavazás eredményéről tájékoztatja. a Képviselő-testületet.

(4) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és szavazóurna igénybevételével történik.

(5) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:

a) a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,

b) a képviselő-testület jelen lévő tagjainak nevét,

c) a szavazás során felmerült körülményeket.

(6) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselőtestület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.

19. § (1) A képviselőtestület legalább 2 fő képviselő indítványára név szerinti szavazást tart.

(2) Névszerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa képviselők nevét akik „igen", „nem", „tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszondálja és az eredményről az ülés elnökét tájékoztatja. A szavazás eredményét az ülés elnöke állapítja meg.

(3) Személyi és ügyrendi kérdésben névszerinti szavazás nem tartható.

(4) A név szerinti szavazás tényét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

( 5) A név szerinti szavazásra vonatkozóan az Mötv. 48. § (3) bekezdésében foglaltak irányadóak.

4. Az önkormányzati rendelet

20. § (1) A jegyző az önkormányzati rendeleteket az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel hirdeti ki.

(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. A rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.

21. § (1.) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a települési képviselő

b) a bizottság,

e) a polgármester,

d) az alpolgármester,

e) a jegyző,

j) az önkormányzat által fenntartott intézmény vezetője,

g) a település önszerveződő közössége

(2) A rendelet alkotásának kezdeményezését a polgármester a Képviselő-testület elé terjeszti. A Képviselő-testület dönt a rendeletalkotás szükségességéről. A rendelet-tervezet előkészítéséhez a Képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg.

(3) A rendelet-tervezet kodifikációját a jegyző végzi.

(4) A rendelet-tervezetet a polgármester vagy a jegyző terjeszti a Képviselő-testület elé.

5. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve

22. § (1) A Képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52. §-ában meghatározott tartalmi elemeket.

(3) A jegyzőkönyvben a hozzászólások lényegét, valamint az ülés levezetője által szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát rögzíteni kell.

(4) A szavazás számszerű eredményét ügy kell rögzíteni, hogy megállapítható legyen, hányan, illetve - név szerinti szavazás esetén - kik szavaztak igennel vagy nemmel, illetőleg tartózkodtak a szavazástól.

(5) A határozatot és a rövidebb rendeletet a jegyzőkönyv szövegébe kell beépíteni. Terjedelmesebb határozat, rendelet esetében a jegyzőkönyvben szerepeltetni kell, hogy a döntés a jegyzőkönyv mellékleteként került elfogadásra. A döntés szövegét ez esetben a jegyzőkönyvhöz mellékletként kell csatolni.

(6) Zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben vannak jelen.

(7) A jegyzőkönyvet két példányban kell elkészíteni.

a) egy példányt a jegyző kezel,

b) egy példány a képviselő-testületi példány, ami a polgármester részére kerül átadásra

23. § Az Mötv. 52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a

jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
III. Fejezet

A települési képviselő

24. § A képviselőt törvényben és önkormányzati rendeletben meghatározott jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.

A települési képviselő köteles
a, kapcsolatot tartani választóival, tájékoztatni őket a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,
b, előre bejelenteni a polgármesternek, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,
c, képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,
d, az üléseken pontosan megjelenni,
e, a testületi ülések anyagait az üléseket megelőzően megismerni,
f, a jelen szervezeti és működési szabályzatban a képviselők vonatkozásában meghatározott jogokat szabályszerűen gyakorolni.
g, a képviselő — a választópolgárokkal való közvetlen és rendszeres kapcsolat tartása végett — fogadóórát tarthat.
h, a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magántitkot megőrizni.
IV. Fejezet

Az Önkormányzat szervei

1. A polgármester és az alpolgármester

25. § Az Önkormányzatnál a polgármesteri tisztség főállásúként van betöltve.

26. § A polgármester munkájának segítésére a Képviselő-testület egy társadalmi megbízatású alpolgármester (választ. Az alpolgármester feladatait a polgármester szóbeli és írásbeli irányításával látja el.

27. § A polgármester jogait és kötelezettségeit az Mötv. 67. §-a szabályozza.

28. § A polgármester ismételt tárgyalásra vonatkozó jogait az Mötv 68. § (1) bekezdése tartalmazza.

29. § A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerült, halaszthatatlan, a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a. önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár, és a rendkívüli ülés összehívása nem megoldható,
b. az önkormányzat költségvetési rendelete alapján meghatározott eredeti előirányzati főösszeg 5 %-át elérő kiadás megtakarítást, vagy bevételszerzést eredményező új kötelezettségvállalás esetén,
c. az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatt intézkedést kell hozni.

2. A Képviselő-testület bizottságai

30. § (1) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére, valamint az átruházott hatáskörben való döntéshozatalra állandó és ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

(2) A Képviselő-testület állandó bizottsága és létszáma:

Ügyrendi Bizottság: 3 fő
Az Ügyrendi Bizottság tagjainak felsorolását a 2. számú függelék tartalmazza, melynek naprakész vezetéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Az Ügyrendi Bizottság feladata:
a. A képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatok ellátása,
b. A képviselők vagy polgármester összeférhetetlenségével kapcsolatos kezdeményezés kivizsgálása,
c. A Szervezeti és Működési Szabályzat célszerűségének, helyi igényeknek, adottságoknak való megfelelőségének nyomon követése,
d. A Képviselő-testület ülésein a titkos szavazások lebonyolítása,
e. Ellátja a Képviselő-testület által esetenként meghatározott feladatokat.
31. §
A bizottságokra vonatkozó szabályokat a Mötv.57-61. -a határozza meg.
32. §
A bizottságok ügyviteli feladatainak ellátásáról a jegyző gondoskodik
3. A Közös önkormányzati Hivatal

33. § (1) A helyi igazgatási feladatokat az Aggteleki Közös Önkormányzati Hivatal (Hivatal) látja el.

(2) A Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése határozza meg A Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

(3) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét tartalmazó Szervezeti és Működési Szabályzatot - az Mötv. 67. § d) pontja figyelembevételével - a Képviselő-testület határozattal fogadja el.

(4) A Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának folyamatos (jogszabályokhoz igazodó) aktualizálása a jegyző feladata.

4. A jegyző

34. § (1) A jegyző jogállására és kinevezésére az Mötv. 81. § (1) bek., 82. § (2) bek. és 83. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

(2) A jegyző ellátja az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsorolt feladatokat.

35. § A települési képviselő a Hivataltól a jegyző útján igényelheti a képviselői munkához szükséges tájékoztatást és ügyviteli közreműködést.

5. Társulások

36. § (1) Az Önkormányzat az alábbi jogi személyiséggel rendelkező társulásoknak a tagja:

a. Putnok és Térsége Önkormányzati Társulás,
b. Putnok-Dubicsány-Gömörszőlős-Kelemér Köznevelési Intézményfenntartó Társulás
c. Sajó- Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás
(2) A helyi igazgatási feladatokat az Aggteleki Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
V. Fejezet

Közmeghallgatás, Falugyűlés

37. § (1) Általános közmeghallgatást kell tartani az Mötv. 54. §-ában foglaltak szerint.

(2) A közmeghallgatáson köteles részt venni a Képviselő-testület tagja, a jegyző, valamint a jegyző által kijelölt hivatali dolgozók.

(3) meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét.

(4) A közmeghallgatást a polgármester hirdeti meg és vezeti le.

(5) A Képviselő-testület a lakosság közvetlen tájékoztatására ás a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonásának céljából eseti jelleggel falugyűlést tart.

(6) A falugyűlés és a közmeghallgatás megszervezéséért a polgármester a felelős.

(7) A falugyűlések, közmeghallgatások időpontját a Képviselő-testület határozza meg.

(8) Közmeghallgatás és falugyűlés összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás, illetve falugyűlés időpontja előtt legalább 5 nappal az Önkormányzat hirdetőtábláin.

VI. Fejezet

Az önkormányzat gazdálkodása

38. § (1) Az önkormányzat gazdálkodására az Mötv. 111-118. §-aiban foglaltakat kell alkalmazni.

(2) Az Mötv. 115 § (1) bekezdése alapján az önkormányzat gazdálkodásának szabályszerűségéért a polgármester, míg annak biztonságáért a Képviselő-testület a felelős.

39. § (1) A Képviselő-testület a megbízatásának időtartamára gazdasági programot fogad el,amelyben meghatározza főbb fejlesztési, beruházási, felújítási terveit, a gazdálkodás fő irányait és céljait.

(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a Képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

VII Fejezet
Záró rendelkezések

40. § A Szervezeti és Működési Szabályzat függelékei:

1.sz. függelék A képviselő-testület tagjainak felsorolása.
2.sz. függelék A bizottságok felsorolása, névsora.

41. § A jegyző feladata, hogy gondoskodjon a Szervezeti és Működési Szabályzat függelékeinek folyamatos vezetéséről, kiegészítéséről.

42. § (1) A rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2010.(X.13.) önkormányzati rendelet.

1.sz. függelék

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló
4/2015. (11.27.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület tagjainak felsorolása:
A Képviselő-testület tagjai:
Bukovenszki Józsefné polgármester
Baksa Gáborné alpolgármester
Lehocki József képviselő
Rási László képviselő
Pákó Imre képviselő
2.sz. függelék

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szőlő
4/2015. (11.27.) önkormányzati rendelethez

A bizottságok felsorolása, névsora
Ügyrendi Bizottság tagjai:
Rási László elnök
Lehocki József elnökhelyettes
Pákó Imre tag