Sima Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018.(III.13.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
Hatályos: 2018. 03. 14Sima Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018.(III.13.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
2018-03-14-tól
Sima Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (Tktv.) 12. § (2) bekezdés a) – h) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (Tr.) 43/A. § (1) – (10) bekezdéseiben biztosított véleményezési jogkörében eljáró szervek véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK
A rendelet célja, hatálya és értelmező rendelkezések
1. A rendelet célja
1. § A település sajátos településképének társadalmi bevonás és konszenzus által történő védelme és alakítása
- helyi építészeti örökség védelmének meghatározásával;
- településképi szempontból meghatározó területek meghatározásával;
- településképi követelmények meghatározásával;
- településkép-érvényesítési eszközök szabályozásával;
- településképi önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer alkalmazásával.
2. A helyi védelem célja
2. §
- A helyi védelem célja Sima község településképe és történelme szempontjából meghatározó építészeti örökség kiemelkedő értékű elemeinek védelme, jellegzetes karakterének megóvása a jelen és jövő nemzedékek számára.
- A helyi védelem alatt álló építészeti örökség fenntartása, védelmével összhangban lévő használata és bemutatása.
- A helyi védett építészeti örökség veszélyeztetésének, megrongálásának, vagy megsemmisítésének megakadályozása.
3. A településképi szempontból meghatározó területek
megállapításának célja
3. §A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának célja
az egységes karakterű területekre vonatkozó egyes településképi követelmények területi hatályának megállapítása a településkép megőrzése, vagy javítása céljából.
4. A rendelet területi hatálya és alkalmazása
4. §A rendelet területi hatálya Sima község teljes közigazgatási területére terjed ki.
5. Értelmező rendelkezések
5. §E rendelet alkalmazásában:
- Áttört kerítés: A terepszint fölött 0,50 m-től számítva legalább 40 %-os átláthatóságot biztosító kerítés.
- Földszínek: tört, meleg színek, melyek színtartománya a vörös-narancs- sárga-zöldessárga kevéssé telített színei.
- Pasztellszín: a színek nagyon világos és kis telítettségű árnyalatai, melyeknek (a szín mellett) csak fehértartalma van, fekete nincs.
- Tetőtéri térdfal magasság: maximum 1,0 m.
II. FEJEZET
A HELYI VÉDELEM
A helyi védelem feladata, általános szabályai, önkormányzati kötelezettségek
6. A helyi védelem feladata
6. §A helyi védelem feladata:
- a helyi védelmet igénylő építészeti örökség meghatározása, dokumentálása;
- védetté nyilvánítása, nyilvántartása;
- megőrzése, megőriztetése;
- a lakossággal történő megismertetése, valamint
- a védelem alatt álló építészeti örökség károsodásának megelőzése, illetve a károsodás csökkentésének vagy megszüntetésének elősegítése.
7. A helyi védelem alá helyezés és a védelem megszűnésének szabályai
7. §
- A helyi védelem alá helyezést vagy megszüntetést bármely természetes személy, jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet a polgármesternél írásban kezdeményezheti.
- A javaslatnak tartalmaznia kell
- a védendő (védett) érték megnevezését;
- pontos helyét (utca, házszám, helyrajzi szám), szükség esetén körülhatárolását;
- rövid leírását;
- a kezdeményezés indokolását;
- a kezdeményező nevét, megnevezését, címét.
- A helyi védelem alá helyezéshez be kell szerezni az érintett ingatlan tulajdonosok együttes álláspontját.
- A helyi védelem alá helyezésnek, illetve annak megszüntetésének szakmai előkészítése, értékvizsgálat elkészíttetése, döntés-előkészítése a megbízott települési főépítész - alkalmazása hiányában a polgármester – feladata.
- A településképi rendelet helyi védelembehelyezés, vagy megszüntetés miatti módosítására, vagy felülvizsgálatára az eljárásrendi szabályoknak megfelelően, e Rendelet módosítása, vagy új rendelet elrendelése keretében, nyilvánosság biztosítása mellett kerülhet sor.
8. §
- A helyi védelem alá helyezési vagy megszüntetési eljárásban érdekeltnek kell tekinteni:
- a javaslattal érintett földrészlet(ek), ingatlan(ok) tulajdonosait;
- kezdeményező(ke)t.
- A helyi védelem alá helyezési, illetve annak megszüntetésére irányuló eljárás megindításáról az érdekelteket értesíteni kell:
- az egyedi értékre vonatkozó kezdeményezés esetén az értesítést az érdekeltnek írásban kézbesíteni kell;
- nem egyedi érték esetén az értesítés történhet kizárólag a helyben szokásos közhírré tétellel;
- amennyiben az érdekeltek felkutatása aránytalan nehézségekbe ütközne, az értesítésüket a közhírré tétellel megtörténtnek kell tekinteni.
- A Képviselő-testület a kezdeményezés benyújtásától számított 60 napon belül a megbízott települési főépítész - alkalmazása hiányában a polgármester - véleményének figyelembevételével rendeletben dönt a helyi védelem elrendeléséről vagy annak megszüntetéséről.
- A helyi védelem elrendelésével vagy annak megszüntetésével kapcsolatos képviselő-testületi döntésről az érdekelteket 8 napon belül írásban értesíteni kell.
- A helyi védelem elrendelését vagy megszüntetését az ingatlan nyilvántartásba be kell jegyeztetni. Az ingatlan-nyilvántartási bejegyzést a jegyző kezdeményezi. A bejegyzés esetleges elmaradása a védettséget nem érinti.
9.§
- A védelem megszűnik, ha
- a helyi védett érték magasabb jogszabályi védettséget kap, vagy
- a helyi védett érték helyrehozhatatlanul megsemmisül, vagy
- a képviselő-testület a helyi védelmet megszünteti.
- A helyi védett épület, építmény, szobor bontása csak a védelem megszüntetése után engedélyezhető.
8. A védett érték nyilvántartása
10.§
- A helyi védettségről a jegyző nyilvántartást vezet, mely nyilvános, abba bárki betekinthet.
- A nyilvántartás része a helyi védett értéket tartalmazó lista és a helyi védett értékeket feltüntető térkép.
- A nyilvántartás tartalmazza a helyi védett érték:
- megnevezését, védelmi nyilvántartási számát és azonosító adatait;
- a védelem típusát;
- a védett érték helymeghatározásának adatait, területi védelem esetén a védett terület lehatárolását.
9. A helyi egyedi védelem meghatározása
11. §A helyi egyedi védelem alá vont épületek, építmények, területek körét, és ingatlanjainak jegyzékét az 1. sz. melléklet tartalmazza.
10. A helyi egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek
12. §
- A helyi védett értékek rendeltetésszerű használata, jó karbantartása, állapotuk megóvása a tulajdonos kötelessége. Ennek költségei a tulajdonost terhelik.
- Amennyiben a rendeltetéstől eltérő használat a védett érték állagának romlásához vagy megsemmisüléséhez vezetne, úgy a polgármester településképi kötelezés formájában a rendeltetés szerinti használatra, továbbá az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezheti a tulajdonost.
- A védelem és az építési tevékenység összefüggései: A korszerűsítéssel, átalakítással, bővítéssel, részleges bontással nem lehet a védett érték jellemzőit, karakterét megváltoztatni.
III. fejezet
A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK
11. A településképi szempontból meghatározó területek megállapítása
13.§
- A településszerkezet, településkarakter, tájképi elem és egyéb helyi adottság alapján a településképi szempontból meghatározó területek térképi lehatárolását és ingatlanjainak jegyzékét a 2-4. sz. mellékletek tartalmazzák.
- Településkép szempontjából meghatározó területek:
- Fő utca;
- a helyi védett érték területe;
- a NATURA 2000 terület;
- az országos ökológiai hálózat magterülete;
- a tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő terület;
- egyedi tájérték területe;
- Országosan védett forrás;
- világörökségi helyszín védőövezete.
- A településképi szempontból meghatározó Fő utcai terület térképi lehatárolását a 2/A melléklet tartalmazza, ingatlanjainak jegyzékét a 2/B. melléklet tartalmazza;
- 13. § 2) f. g., h. pontokban felsorolt településkép szempontjából meghatározó területek ingatlanjainak jegyzékét a 1. függelék tartalmazza;
- A 13. § 2) c.-e. pontokban felsorolt településkép szempontjából meghatározó területek összevont térképi lehatárolását és ingatlanjainak jegyzékét a 2. függelék tartalmazza;
- A beépítésre nem szánt területek eltérő karakterű területrészeinek bemutatását a 3/A melléklet, ingatlanjainak jegyzékét a 3/B melléklet tartalmazza
- A 13. § (2) d.-j. pontokban felsorolt településkép szempontjából meghatározó területek beazonosítása a jelen állapotot tükrözik.
IV. fejezet
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK
12.Teljes közigazgatási területen
az építmények anyaghasználatára vonatkozó
általános építészeti követelmények
14.§
- Az utcaképben közvetlenül megjelenő épületek, építmények tetőszerkezete nem fedhető és nem újíthatók fel hullámpala, műanyag hullámlemez, trapézlemez, valamint bitumenes hullámlemez alkalmazásával.
- A tetőfedő anyagok közül a rikító, élénk színek nem alkalmazhatók.
- Homlokzatokra és tetőszerkezet héjazataként zavaró fényhatást okozó csillogó, tükröződő felületek nem alkalmazhatók.
- Tilos az erős, élénk színű tömör fémlemez kerítés építése.
13. Belterületen a beépítésre szánt
településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó
területi építészeti követelmények
15. §
- A beépítés telepítés módja: a kialakult állapothoz, a környezeti adottságokhoz igazítottan, a helyi építési szabályzat keretein belül meghatározott beépítési mód alkalmazandó.
- Beépített területeken a közhasználatú építmények kivételével az előkert méretét az illeszkedés szabályai szerint kell meghatározni, figyelmen kívül hagyva a 6 m-en túli előkerteket.
- Olyan közhasználatú építményeknél, amelyeknél az előkert mérete az illeszkedés szabályai szerint adódó mérettől nagyobb, az előkertet közkertként kell kialakítani.
- A jelenlegi telekszerkezetet, telekméretet meg kell tartani, kivéve, ha a telekalakítás a minimális telekméret elérésére irányul, valamint a jelenlegi külterületi ingatlanok esetében, amennyiben az belterületbe történő bevonásra kerül.
- A jellemző szintszám, vagy az épület legmagasabb pontja:
- Az épületek szintszáma: térdfalmagassággal növelt egyszintes, de a 4,0 m-en belőli szomszédos főépületek magasságát nem haladhatja meg 0,60 m-től nagyobb mértékben;
- A 10%-nál nagyobb lejtésű telek esetében az épület magassága a településrészre meghatározott egyszintes magasság és lejtés %-onként további 8 cm;
- A helyi védelem alatt álló épülettel közvetlenül szomszédos épület épületmagassága nem haladhatja meg a helyi védelem alatt álló épület épületmagasságát 0,60 m-től nagyobb mértékben.
- Melléképület az utcai telekhatártól mérve 120 m-en belül helyezendő el.
- Különálló melléképület 1-től több nem építhető.
- A kerti építmények kialakítására vonatkozó előírás: kerti építményeket, műtárgyakat hátsókertben kell elhelyezni, az alábbiak kivételével:
- földbe süllyesztett pince oldalkertben is elhelyezhető;
- pad, lugas előkertben és oldalkertben is elhelyezhető;
- játszótéri építmény, szaletli oldalkertben is elhelyezhető.
- Kerítés kialakítására vonatkozó előírás:
- utcai kerítésnél áttört kerítést kell kialakítani legfeljebb 60 cm átlagmagasságú lábazattal, az alábbi kivételek figyelembevételével:
- történeti hagyományok megtartására,
- építészeti koncepció érvényesítésére
- utcai kerítésnél áttört kerítést kell kialakítani legfeljebb 60 cm átlagmagasságú lábazattal, az alábbi kivételek figyelembevételével:
tömör kerítés is kialakítható, maximum egymás mellett megszakítatlanul 2 ingatlan tekintetében.
- kerítést az alábbi előírások együttes figyelembevételével kell kialakítani, illetve fenntartani:
- az épülettel összhangot mutató anyag- és színhasználat alkalmazása;
- élénk színek kerülése, harmonikus, földszínek, vagy fehér szín alkalmazása;
- növényzet alkotta kerítés lehetősége;
- balesetveszélyt okozó kialakítás (törtüveg, szögesdrót, áram-bevezetés) kerülése;
- a kerítés műszaki állapotának folyamatos karbantartása.
- Közterület alakítási tervre vonatkozó előírások: Közterület alakítási tervet a szükséges forgalomtechnikai és műszaki szempontok figyelembevételével kell készíteni.
14. Belterületen a beépítésre szánt
településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó
egyedi építészeti követelmények
16. §
Egyedi építészeti követelmények:
- Anyaghasználatra:
- Tetőfedés tekintetében a főépületeken nagytáblás fedést, bitumenes zsindelyfedést és fém cserepeslemezfedést alkalmazni tilos;
- Épületszerkezeti anyag tekintetében:
- Tilos nem időtálló építőanyag alkalmazása;
- Tilos homlokzat felületi megjelenésében a döntően vakolt felületképzéstől eltérni.
- Homlokzatszínezés tekintetében:
- Vakolt felületeknél (lábazatok kivételével) tilos a fehér és a pasztell árnyalatú földszínektől eltérő színezés használata;
- Nyílászárók és fa szerkezetek tekintetében tilos a fehér és földszínektől eltérő színezés használata;
- Lábazatok tekintetében tilos a fehér, szürke és földszínektől eltérő színezés használata;
- A tetőfedő anyagok tükröződő, rikító, élénk színben nem alkalmazhatók;
- A tetőfedés színében az egyszínű téglavörös, terrakotta, piros, vagy antracit színektől eltérni tilos;
- Egyéb anyagok tekintetében rikító színek használata tilos.
- Tömegformálásra:
- Új épület építése esetén, vagy a tömegformálást érintő felújításkor tilos a legalább egy oldalon kontyolt, nyeregtetős kialakítástól eltérni;
- tilos eltérni a településrészekre jellemző, vagy ajánlott tetőhajlásszögtől: 38-45 fok;
- Homlokzatkialakításra:
- Aránytalan homlokzat tagolás kerülendő;
- Túldíszítettség kerülendő;
- Az épületek utcai homlokzatán parabola antenna, napelem, napkollektor, gépészeti kültéri egység elhelyezése tilos;
- Az épületek utcai függőleges homlokzati felületén égéstermék kivezetése tilos;
- Magastetős épület utcáról látható tetőfelületén megjelenő síktáblás napelem, napkollektor a ferde tetősíktól eltérő hajlásszögben nem helyezhető el.
- Zöldfelület kialakítására:
- Tilos a szomszédos ingatlan tulajdonosát zavaró helyre, az 4. mellékletben szereplő ültetési távolságokkal ellentétes helyre, a mellékletben szereplő növények telepítése. Nem ültethető: nem őshonos, allergén növényzet, különösen zöld juhar, szürke nyár és kanadai nyár fafajok,
- Tilos a táji jellegzetesség és termőhelyi adottságok figyelmen kívül hagyása;
- Tilos a 3. függelékben szereplő invazív fajok telepítése;
- Közterületen tilos a 4. függelékben szereplő inváziós és termőhely-idegen növényfajok telepítése;
- Amennyiben a meglévő fás szárú növény inváziós növény, úgy a terület tulajdonosa, vagyonkezelője köteles a továbbterjedésének megakadályozása érdekében az újulat eltávolításáról.
- A földhasználó és a termelő köteles védekezni az alábbi növények ellen: parlagfű (Ambrosia artemisiifolia), keserű csucsor (Solanum dulcamara), selyemkóró (Asclepias syriaca), aranka fajok (Cuscuta spp.), aranyvessző fajok (Soligado ssp.), közönséges vadszőlő (Parthenocissus inserta);
- Az 5. mellékletben szereplő őshonos növényfajok, valamint Dr. Orlóci László (szerk.) (2015): Közterületi sorfák jegyzéké-ben található fák, amennyiben a 6. és 7. mellékletben nem szerepelnek, telepíthetőek. (a jegyzék a Polgármesteri Hivatal épületében megtekinthető);
- Az építmények elhelyezésénél biztosítani kell a lehető legnagyobb összefüggő zöldfelület kialakítását;
- a fás szárú növények telepítésére, fenntartására, kezelésére, kivágására és pótlására a 346/2008. (XII.) Kormányrendeletben meghatározottaktól tilos eltérni a rendelet hatálya alá tartozó esetekben;
- A közterületen lévő fás szárú növény kivágását a jegyző engedélyezi;
- Közterületen közművezetéket, amennyiben a terület biztosítja a lehetőséget, úgy kell elhelyezni, hogy az a fás szárú növényt ne veszélyeztesse, közvetlenül vagy közvetetten ne károsítsa.
15. A beépítésre nem szánt táji területbe ékelődő
(állattartó-, üzemi-. mezőgazdasági üzemi, különleges, valamint tanya) településkép szempontjából meghatározó területekre vonatkozó
területi építészeti követelmények
17. §
- A beépítésre nem szánt területen a 12,0 m-nél keskenyebb telkek esetében oldalhatáron álló, egyéb esetekben és helyeken szabadonálló beépítési mód alkalmazandó.
- Előkert minimális nagysága:
- 10,00 m;
- a 37116-os számú út szélétől számítva 50,00 m előkert, vagy beépítetlen terület biztosítandó.
- A 3000 m2 alatti telken csak 1 épület helyezhető el.
- 15 %-tól nagyobb lejtésű telek esetében az épület a terület alsó harmadában helyezendő el.
- Több épület elhelyezése esetén az épületek, építmények szabadonállóan helyezendők el, összeépítésük csak technológiával igazolt módon és esetben történhet.
- A jellemző szintszám, vagy az épület legmagasabb pontja:
- beépítésre nem szánt mezőgazdasági területen: az épület legmagasabb pontja 8,00 m;
- beépítésre nem szánt természeti területen a megengedett szintszám: térdfalmagassággal növelt egyszintes.
- Kerítés kialakítására vonatkozó előírás: lábazat nélküli, áttört kerítés építendő.
16. A beépítésre nem szánt táji területbe ékelődő
(állattartó-, üzemi-. mezőgazdasági üzemi, különleges, valamint tanya) településkép szempontjából meghatározó területekre vonatkozó
egyedi építészeti követelmények
- Anyaghasználatra:
- Tetőfedés tekintetében:
- Beépítésre nem szánt mezőgazdasági területen bitumenes hullámlemezfedés és műanyag hullámlemez, valamint tükröződő fémlemez fedés alkalmazása tilos;
- Beépítésre nem szánt természeti területen: nagytáblás fedés, fémlemez fedés, fém cserepeslemez fedés, bitumenes zsindelyfedés alkalmazása tilos.
- Épületszerkezeti anyag tekintetében:
- Az épület homlokzatának felületi megjelenésében a vakolt, fa, vagy természetes kő felületi megjelenéstől eltérni tilos.
- Homlokzatszínezés tekintetében:
- Tilos a vakolt felületeknél a fehér és a pasztell árnyalatú földszínektől eltérő színezés használata;
- Nyílászárók és fa szerkezetek tekintetében tilos a fehér és földszínektől eltérő színezés használata;
- A tetőfedő anyagok rikító, élénk, színben, valamint több színárnyalatos, vagy sárga és kék árnyalatú színekben nem alkalmazhatók;
- Egyéb anyagok tekintetében rikító színek használata tilos.
- Homlokzatszínezés tekintetében:
- Tömegformálásra:
- A beépítésre nem szánt mezőgazdasági területen az épület tetőformája nem lehet a nyeregtetős tetőformától eltérő;
- A beépítésre nem szánt természeti területen az épület tetőformája nem lehet a kontyolt nyeregtetős tetőformától eltérő;
- A tető hajlásszöge a mezőgazdasági területen nem lehet 25 fok alatti, vagy 40 fok fölötti;
- A tető hajlásszöge a természeti területen nem lehet 35 fok alatti, vagy 45 fok fölötti;
- A mezőgazdasági területen a hosszúkásan nyújtott tömegtől csak technológiával igazolt módon és esetben lehet eltérni.
- Zöldfelület kialakítására:
- Tilos a táji jellegzetesség és termőhelyi adottságok figyelmen kívül hagyása;
- Tilos az invazív fajok telepítése;
- Tilos a beépített terület fasor nélküli lehatárolása;
- Tilos a 3. és 4. függelékben szereplő inváziós és termőhely-idegen növényfajok telepítése. Nem ültethető: nem őshonos, allergén növényzet, különösen zöld juhar, szürke nyár és kanadai nyár fafajok;
- A földhasználó és a termelő köteles védekezni az alábbi növények ellen: parlagfű (Ambrosia artemisiifolia), keserű csucsor (Solanum dulcamara), selyemkóró (Asclepias syriaca), aranka fajok (Cuscuta spp.), aranyvessző fajok (Soligado ssp.);
- Az 5. mellékletben szereplő őshonos növényfajok, valamint Dr. Orlóci László (szerk.) (2015): Közterületi sorfák jegyzéké-ben található fák telepíthetőek, amennyiben a 3. és 4. függelékben nem szerepelnek. (a jegyzék a Polgármesteri Hivatal épületében megtekinthető);
- A fás szárú növények telepítésére, fenntartására, kezelésére, kivágására és pótlására a 346/2008. (XII.) Kormányrendeletben meghatározottaktól tilos eltérni a rendelet hatálya alá tartozó esetekben.
- A közterületen lévő fás szárú növény kivágását a jegyző engedélyezi;
- Közterületen közművezetéket, amennyiben a terület biztosítja a lehetőséget, úgy kell elhelyezni, hogy az a fás szárú növényt ne veszélyeztesse, közvetlenül vagy közvetetten ne károsítsa.
17. A helyi védelemben részesülő
területekre és elemekre vonatkozó
területi építészeti követelmények
19. §
- Amennyiben a helyi védett érték magasabb szintű jogszabály alapján országos védelemre kerül, azt az értéket a rendelet 1. mellékletéből törölni kell.
- Helyi védett érték felújítása esetén a védett érték méltó településképi, illetve tájképi megjelenésének biztosítása érdekében a hagyományos örökséget képviselő műszaki megoldások és építőanyagok elsődlegességét biztosítani kell, az épület felújítás és a külső térhasználat (udvar) esetén is.
- A helyi védett természeti érték megőrzéséhez, továbbfejlesztéséhez szükséges bármilyen beavatkozásakor ki kell kérni a jegyző hozzájárulását.
- A védett természeti értékek megóvása, esetenként őrzése és fenntartása a terület kezelőjének, magántulajdonú ingatlanokat érintő esetben a tulajdonosának a feladata.
20. §
- A beépítés telepítés módja:
- a kialakult állapothoz, a környezeti adottságokhoz igazítottan, a helyi építési szabályzat keretein belül meghatározott beépítési mód alkalmazandó.
- Tilos a védett épületek eredeti telkének megosztása, telekalakítása, amennyiben nem az eredeti telekméret helyreállítására irányul.
- A jellemző szintszám, vagy az épület legmagasabb pontja:
A védett épület bővítése esetén, a bővítmény szintszáma nem haladhatja meg a bővítés előtti szintszámot, térdfallal sem emelhető.
- Kerítés kialakítására vonatkozó előírás:
Az eredeti utcai kerítés megtartása, helyreállítása kötelező, új esetén az épülethez igazodó stílusú és anyaghasználatú kerítés építése kötelező.
18. A helyi egyedi védelemben részesülő
értékekre vonatkozó
egyedi építészeti követelmények
21. §
- A helyi védett építményekre vonatkozó követelmények:
- Kötelező követelmény:
- A történelmileg kialakult tömeg- és tetőforma, az értéket képviselő homlokzatképzés megtartása kötelező;
- Kötelező a falfelületének, lábazatának, tetőfedésének, nyílászáróinak anyaghasználatát megtartani;
- A hiteles nyílásrend, nyílászáró osztás, homlokzati tagozatok és díszítések megtartása kötelező;
- A helyi védett épület homlokzati színezésénél a környezetébe illeszkedő színezést, vagy az eredeti színt kell elsősorban alkalmazni. Kerülni kell az élénk színeket és a túlzott kontrasztokat.
- Tiltó követelmény:
- Utca felöl az épület látványát letakaró, megjelenését befolyásoló reklám elhelyezése tilos mind a telken belül, mind a közterületen és az épületen is;
- A magastetőn nem építhető új kiugró tömegű tetőfelépítmény, tetőablak;
- Utcáról látható felületeken gépészeti, elektromos, hírközlési, műszaki berendezés elhelyezése tilos.
- Megengedő követelmény:
- Utólagos tetőtér-beépítés esetén megengedett a tetősíkban fekvő ablakok elhelyezése az udvari, kerti oldalakon;
- Az épület a telek belseje felé bővíthető, a meglévő épülethez igazodóan, meghagyva a védett érték érvényesülését;
- A védett épület belső korszerűsítése, átalakítása megengedett az eredeti szerkezet és a belső értékek meghagyása mellett;
- A rendeltetésével összefüggő hirdetés és reklám az épületen elhelyezhető, amennyiben az épület megjelenését nem befolyásolja kedvezőtlenül.
- Kötelező követelmény:
- A helyi védett műszaki alkotásokra, műtárgyakra vonatkozó követelmények:
- A védelem alatt álló emlékmű, szobor, feszület, síremlék, kőkereszt karbantartása, javítása során törekedni kell az eredeti anyaghasználatra, a hiányzó részek korhű pótlására.
19. Egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése
22. §
- A település alábbi területei alkalmasak a teljes település ellátását biztosító felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésére:
- gazdasági területek;
- közlekedési és közműterületek;
- Hírközlési adótornyok csak külterületen helyezhetők el úgy, hogy az elhelyezett antennatartó szerkezet (torony) a lakóterülettől minimum 250 m távolságra legyen.
- A település alábbi területei nem alkalmasak a teljes település ellátását biztosító felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésére:
- lakó (kertvárosias, falusias) területek;
- vegyes (településközpont, intézményi) területek;
- üdülő (hétvégi házas, üdülőházas) területek;
- temető;
- erdő (védelmi, gazdasági, közjóléti) területek;
- vízgazdálkodási területek;
- természetközeli területek.
- A településkép szempontjából meghatározó területen a település ellátásához szükséges közmű műtárgyak (transzformátor, kapcsolószekrény, elosztószekrény, gáznyomás-szabályozó stb.) takartan, közterületi látványában kedvezőtlen megjelenéssel nem helyezhető el.
- Világítás kialakítása a fényszennyezés elkerülése érdekében:
- Kerülni kell a hideg fehér fényű világítást, amely 500 nanométernél rövidebb hullámhosszúságú fényt tartalmaz;
- A világítótestek ernyőzése olyan legyen, hogy a fényt oda irányítsa, ahol arra szükség van: A kialakítás olyan legyen, hogy az irányított fény ne jusson a gyalogosok, járművezetők szemébe, az épületek ablakai felé vagy éppen az égbolt irányába. A fényeknek – még a díszvilágítás esetén is – lefelé kell irányulniuk. Így például a talajszintbe épített fényvetőket, melyek felfelé sugároznak, el kell kerülni;
- Az utcákat egyenletes, alacsony intenzitással kell világítani.
- Kötelező a területen lévő középfeszültségű vezetékek és oszlopok madárvédelmi eszközökkel történő felszerelése.
20. A reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények
23. §
1)A település teljes közigazgatási területén a vonatkozó jogszabályok (2016. évi LXXIV. törvény a településkép védelméről, 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról, 224/2011. (X. 21.) Korm. rendelet a reklámtáblák, reklámhordozók és egyéb reklám célú berendezések közutak melletti elhelyezésének részletes szabályairól, 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről) betartásával reklámhordozó csak köztulajdonban álló utcabútoron helyezhető el.
- Belterületi magánterületen közterületről látható módon reklámhordozó és reklámhordozót tartó berendezés nem helyezhető el.
- A település területén a reklámok közzétételének, illetve reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezésének közterületekre és magánterületekre irányadó, reklámrendeletben [jelenleg a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet] rögzített országos rendelkezésektől az alábbi estekben és időtartamra el lehet térni:
- építési reklámháló kihelyezése, kizárólag építési tevékenység időtartamára, bármely települési területen megengedett, építési napló vezetési kötelezettség mellett;
- a település szempontjából jelentős valamely eseményről való tájékoztatás érdekében szükséges reklám, reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés kihelyezése, évente összesen 12 naptári hét időszakra, bármely települési területen megengedett;
- a nyilvánosság biztosítására – például a partnerségi egyeztetési szabályzatban nevesített célok teljesítésére – szolgáló önkormányzati információs felület időkorlát nélkül, bármely települési területen megengedett.
24. §
- Az épületek homlokzatain elhelyezhető reklámnak nem minősülő cégéreket, cég- és címtáblákat, vállalkozást népszerűsítő feliratot, üzlet feliratokat egyedi tájékoztató táblákat úgy kell kialakítani, hogy azok illeszkedjenek az épület jellegéhez és színéhez. Színezésükben két színnél több nem alkalmazható.
- Épületek közterületről látható egy-egy homlokzatának 10%-ánál nagyobb felületén nem helyezhető el cég- és címtábla, információs vagy más célú berendezés.
- Közvilágítási berendezésen, egyéb közműberendezésen, hírközlési oszlopon reklám célú felület nem helyezhető el.
- Önkormányzati információs tábla és egyedi mobil tájékoztató tábla, oszlop tartószerkezetű tábla, továbbá egyedi tájékoztató tábla és transzparens közterületen a közlekedést nem zavaró módon helyezhető el.
- Tetőfelületre cégér nem helyezhető el.
- Épületek homlokzataira kerülő cég- és címtábla, információs vagy más célú berendezés épületdíszítő tagozatot nem takarhat el.
V. FEJEZET
SZAKMAI KONZULTÁCIÓ
21. Rendelkezés a szakmai konzultációról
25.§
- Szakmai konzultációt kell lefolytatni Sima közigazgatási területén tervezett építési tevékenység megkezdése előtt – függetlenül annak építési engedélyezési, egyszerű bejelentési, vagy építési engedély nélkül végezhető voltára, az alábbiak kivételével:
- ha az építési tevékenység közterületről nem látható változást eredményez;
- a kivitelezési időszakra felállított ideiglenes építmény esetében;
- legfeljebb 180 napig fennálló ideiglenes építmény esetében;
- vízfelület létesítése esetében.
- Szakmai konzultáció kötelezettségével érintett a település teljes közigazgatási területe.
- A szakmai konzultáció általános szabályai:
- A szakmai konzultáció lefolytatása a települési főépítész, vagy – folyamatos
foglalkoztatásának, illetve jelenlétének hiányában – a polgármester feladata.
- A szakmai konzultációt a tulajdonos, a beruházó, vagy a tervező írásban kezdeményezi. A kérelemnek tartalmaznia kell:
- a kérelmező nevét, címét, elérhetőségét;
- tervezett tevékenység területi beazonosítását (hrsz., cím);
- tervezett tevékenység rövid leírását;
- fotókat a közterület felőli arculati megjelenés bemutatásához;
- a tervezett tevékenység vázlatos rajzi bemutatása az elbíráláshoz szükséges mértékig.
- A szakmai konzultációról 8 napon belül emlékeztető készül, melyben az alábbiak kerülnek rögzítésre:
- a tervezett tevékenység helyszínét érintő – településképi rendeletben szereplő – településképi követelmények;
- felvetett javaslatok;
- a települési főépítész, vagy a polgármester lényegi nyilatkozata.
- A településképi konzultáció, szakmai tájékoztatás díj- és illetékmentes.
VI. FEJEZET
TELEPÜLÉSKÉPI VÉLEMÉNYEZÉSI ELJÁRÁS
22. A véleményezési eljárással érintett építmények köre
26.§
- Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni építmény építésére, bővítésére, településképet érintő átalakítására irányuló építési, összevont, vagy fennmaradási engedélyezés eljárásokat megelőzően az építésügyi hatósági engedélykérelem tárgyának településképi illeszkedésével kapcsolatban.
- Településképi véleményezési eljárást nem kell lefolytatni
- homlokzati változással nem járó, kizárólag belső átalakítási munkákra vonatkozó, engedélyköteles építési tevékenységek esetén;
- azon esetekben, amelyekben az önkormányzat a vonatkozó jogszabályok szerint nem illetékes.
- Településképi véleményezési eljárással érintett a település teljes közigazgatási területe.
23. A véleményezési eljárás részletes szabályai
27.§
- A kérelmező kérelmét papír alapon adja be, és a véleményezendő dokumentációt elektronikus formában feltölti az elektronikus tárhelyre (ÉTDR), melyhez hozzáférést biztosít a polgármester számára.
- A kérelemnek tartalmaznia kell az építtető/ kérelmező nevét, címét, a tervezett építési tevékenység helyét, az ingatlan helyrajzi számát.
- Az építészeti-műszaki dokumentációnak a véleményezéshez az alábbi munkarészeket kell tartalmaznia:
- a településképi követelményeknek való megfelelést igazoló építészeti-műszaki tervet;
- ha tervezett, a reklámhordozók ábrázolását;
- a rendeltetés meghatározását, valamint
- a településképi követelményeknek való megfelelésről szóló rövid műszaki leírást.
- A polgármester a településképi véleményét – amennyiben települési főépítészt foglalkoztat a település – a települési főépítész szakmai véleményére alapozza.
- A településképi véleményezés során vizsgálni kell
- az e rendeletben előírt településképi követelményeknek való megfelelést;
- közterület mentén az épület kialakításának módját és feltételeit;
- közterületen folytatott építési tevékenység végzése esetén a közterület burkolatának, műtárgyainak, köztárgyainak, növényzetének, továbbá a díszvilágító berendezések és reklámhordozók kialakítását épület kialakításának módját és feltételeit.
- A polgármester vagy főpolgármester véleményében
- engedélyezésre - feltétel meghatározásával vagy feltétel nélkül - javasolja a tervezett építési tevékenységet, vagy
- engedélyezésre nem javasolja a tervezett építési tevékenységet, ha
- a kérelem vagy melléklete nem felel meg az e rendeletben meghatározottaknak, vagy
- a tervezett építési tevékenység nem felel meg a településképi rendeletben foglalt településképi követelményeknek.
- A polgármester a kérelem beérkezésétől számított 15 napon belül megküldi véleményét az építtetőnek/ kérelmezőnek és elektronikus formában feltölti az elektronikus tárhelyre.
- A településképi vélemény ellen önálló jogorvoslatnak nincs helye, csak az építésügyi hatósági ügyben hozott döntés ellen lehet fellebbezni.
- Ha a polgármester az 7) bekezdésben foglalt határidőn belül nem nyilvánít véleményt, hozzájárulását megadottnak kell tekinteni.
- A településképi véleményezési eljárás díj- és illetékmentes.
VII. FEJEZET
TELEPÜLÉSKÉPI BEJELENTÉSI ELJÁRÁS
24. A bejelentési eljárással érintett építmények, reklámhordozók,
és rendeltetésváltozások köre
28.§
Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni
- az építésügyi és építés-felügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) kormányrendelet 1. számú mellékletében felsorolt, építési engedély nélkül végezhető építési munkák közül: 1., 2., 5.-9., 11.-13., 23., 29. pontokban foglalt tevékenységeknél, valamint utcafronti kerítés építésénél;
- meglévő építmények rendeltetésének – részleges vagy teljes – megváltoztatása esetén, valamint az önálló rendeltetési egységek számának változásakor.
- a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) kormányrendeletben szereplő általános településképi követelmények tekintetében a reklámok és reklámhordozók elhelyezésénél.
25. A bejelentési eljárás részletes szabályai
29. §
- A bejelentésnek tartalmaznia kell a bejelentő nevét, címét, a tervezett építési tevékenység, reklámhordozó elhelyezés vagy rendeltetésváltozás helyét, a telek helyrajzi számát.
- A bejelentéshez csatolni kell a településképi követelményeknek való megfelelést igazoló tervet, dokumentumokat.
- A településképi bejelentési eljárás során vizsgálni kell, hogy a tevékenység illeszkedik-e a településképbe, megfelel-e a településképi követelményeknek.
- A polgármester a bejelentés megérkezésétől számított 15 napon belül meghozza a tudomásulvételről, vagy az megtiltásról szóló döntését, és írásban közli azt a bejelentőnek.
- A polgármester a településképi véleményét – amennyiben települési főépítészt foglalkoztat a település – a települési főépítész szakmai véleményére alapozza.
- A polgármester önkormányzati hatósági döntésével szemben az érintett a települési önkormányzat képviselő-testületéhez fellebbezhet.
- A településképi bejelentési eljárás díj- és illetékmentes.
VIII. FEJEZET
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS, TELEPÜLÉSKÉPI BÍRSÁG
26. A településképi kötelezési eljárás
30. §
- A polgármester településképi kötelezési eljárást folytat le a településkép védelme érdekében:
- a kötelező szakmai konzultáció elmulasztása esetén;
- a településképi bejelentési eljárás elmulasztása esetén, vagy a bejelentés során meghozott döntés megszegésekor;
- a közterületről látható építmények esetében, a településképet rontó állapotú építményekre.
- Kötelezési eljárás hivatalból vagy kérelemre, bejelentésre indul, és a polgármester az eljárás lefolytatása után, szükség esetén településképi kötelezést bocsájthat ki a jogsértő állapot megszüntetésére.
- A településképi követelmények teljesülése érdekében - önkormányzati hatósági döntéssel – a polgármester településképi kötelezésben az ingatlan tulajdonosát az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezheti.
- A településrendezési kötelezettségről szóló határozat közlésével egyidejűleg a képviselő-testület megkeresi az ingatlanügyi hatóságot a kötelezettség tényének ingatlan-nyilvántartásba történő feljegyzése érdekében. A kötelezettség megszűnését követően 15 munkanapon belül a képviselő-testület az erről szóló határozat közlésével egyidejűleg a kötelezettség tényének az ingatlan-nyilvántartásból való törlése érdekében megkeresi az ingatlanügyi hatóságot.
- A helyrehozatali kötelezésnek tartalmaznia kell az alábbiakat:
- az építmény beazonosítására alkalmas adatait (cím, helyrajzi szám, alaptérképi elhelyezkedés);
- a kötelezés címzettjét, aki az építménynek helyet adó ingatlan tulajdonosa;
- a helyrehozatali kötelezés által érintett szerkezet(ek), arculati elem(ek) leírását, vagy a teljes építmény megnevezését;
- a helyrehozatal teljesítésének végső határidejét;
- a határidő meghosszabbításának lehetőségeit, indokait;
- a jó karbantartási kötelezettséget meghaladó esetekben a helyrehozatal kivitelezéséhez nyújtható önkormányzati támogatás lehetőségét és feltételeit; valamint
- a helyrehozatal nem teljesítésének szankcióit (pl. településképi bírság).
27. A településképi bírság kiszabásának esetkörei és mértéke, bírság kiszabásának és behajtásának módja
31. §
- A 30. § 1)a. és b. pontjaiban meghatározott esetek vonatkozásában, amennyiben a kötelezett a kötelezésnek a megadott határidőig nem tesz eleget, a jogsértő állapot továbbra is fennmarad, úgy a polgármester pénzbírságot szab ki:
- első alkalommal 20.000,- Ft pénzbírságot,
- második, és minden további alkalommal 20.000 - 100.000,-Ft pénzbírságot.
- Az önkormányzat képviselő-testülete a 30.§ 1) c. bekezdés szerinti településképi követelmények megszegése vagy végre nem hajtása esetére e magatartás elkövetőjével szemben 1.000.000,- Ft-ig terjedő bírság kiszabását rendelheti el.
32. §
- A polgármester a bírság kiszabása során a következő szempontokat mérlegeli
- jogsértés milyen mértékben sérti vagy akadályozza a Tktv. 11/A.§ (1) bekezdésében meghatározott értékek megőrzését vagy kialakítását;
- jogsértés időtartama;
- a jogsértés ismételtsége.
- A településképi bírság befizetésének módja:
- a bírság kiszabásáról szóló határozatban meghatározott határidőben és az abban megjelölt önkormányzati bankszámlaszámra történő befizetéssel;
- az a) pontban szereplő megfizetési mód elmaradása esetén – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény értelmében – a meg nem fizetett bírság köztartozásnak minősül, és adók módjára történik a behajtása.
IX. FEJEZET
ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSI ÉS ÖSZTÖNZŐ RENDSZER
28. A településképi követelmények alkalmazásának önkormányzati ösztönzése
33. §
- Az önkormányzati képviselő-testülete az évenként elfogadásra kerülő költségvetési rendeletében kialakíthatja a településképi követelmények érvényesítését segítő támogató és ösztönző rendszerét.
X. FEJEZET
ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
29. Hatálybaléptetés
34. §
- Ez a rendelet a 34.§ 2) bekezdésében foglalt kivétellel kihirdetését követő napon lép hatályba.
- A 31. §, 33.§ 2018. január 31-én lépnek hatályba.
- E rendeletet a hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.
30. Átmeneti rendelkezések
35.§
- E Rendelet hatálybalépésekor már folyamatban lévő ügyekben, kizárólag az építtető, vagy a tulajdonos kérésére alkalmazhatók e Rendelet előírásai;
- A 2018. január 18-át megelőzően elhelyezett olyan reklámhordozó, amely nem felel meg a Tktv., az Rr. és településképi rendelet rendelkezéseinek legfeljebb a határozott idejű szerződés lejártáig, legkésőbb 2020. december 31-ig használható;
- a vonatkozó határozott időre szóló szerződés lejártával, legkésőbb 2020. december 31-ével a tulajdonosa köteles településképi bejelentési eljárás alapján a reklámhordozót átalakítani a további használhatóság céljával, vagy
- a reklámhordozót a saját költségén eltávolítani.
31. Hatályon kívül helyező rendelkezések
35. § Jelenleg nincs érvényben - Sima településre vonatkozó – más, e rendeletben foglaltakat érintő egyéb rendelet.
………………………….. …………………………..
Takács Vincéné Dr. Lerch Ernő Ottó
polgármester jegyző