Galvács Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2023. 12. 01

Galvács Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

2023.12.01.

Galvács Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezése

1. § A képviselő-testület és annak szervei számára a jogszabályokban megállapított feladat- és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat a jelen Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ) rendelkezéseire figyelemmel kell alkalmazni.

2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Galvács Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az Önkormányzat székhelye: 3752. Galvács, Bereg út 10. szám.

(3) Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.galvacs.hu.

(4) Az önkormányzat működési területe: Galvács község közigazgatási területe

3. § (1) Az önkormányzat számára meghatározott feladatokat Galvács Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) és az Önkormányzat szervei látják el.

(2) Az Önkormányzat szervei különösen:

a) polgármester,

b) jegyző,

c) Közös Önkormányzati Hivatal,

d) Társulások

4. § Az Önkormányzat által használt jelképeket, és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.

2. Az önkormányzat feladat- és hatásköre

5. § (1) Az önkormányzat által a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó feladatai körét a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § határozza meg.

(2) Az Önkormányzat a jogszabályban meghatározott kötelező feladatok ellátása mellett – a Mötv. szabályai szerint – önként vállalhatja további feladat- és hatáskörök ellátását.

(3) A feladat- és hatáskör vállalásáról szóló előterjesztésnek tartalmaznia kell a megvalósításhoz szükséges költségvetési források ismertetését.

(4) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását az 1. melléklet tartalmazza.

6. § Az önkormányzat feladatai ellátásának pénzbeli mértékét, módját az éves költségvetés határozza meg.

3. A Képviselő-testület működése

7. § (1) A képviselő-testület önkormányzati feladatait a polgármester, az erről szóló megállapodás körébe tartozó esetekben a Szendrői Közös Önkormányzati Hivatal, továbbá a megválasztott önkormányzati képviselők tevékenysége útján látja el.

(2) A képviselő-testület tagjai: a polgármester és a megválasztott önkormányzati képviselők. A képviselő-testület tagjainak száma: 3 fő.

8. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.

(2) A képviselő-testület alakuló ülését a polgármester – a választás eredményének jogerőssé válását követő tizenöt napon belüli időpontra – hívja össze.

(3) Az alakuló ülés meghívója kézbesítésének időpontjára a rendkívüli ülésre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(4) Az alakuló ülésen a helyi választási bizottság elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről. Az alakuló ülésen a települési képviselők és a polgármester esküt tesznek, és aláírják az esküokmányt.

(5) Az alakuló ülésen kell dönteni az alpolgármester megválasztásáról, a polgármester és az alpolgármester illetményéről, tiszteletdíjáról.

9. § (1) A képviselő-testület ülését – amennyiben a körülmények másként nem indokolják – az Önkormányzat székhelyén (Faluház, 3752 Galvács, Bereg utca 10.) kell megtartani.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és az alpolgármester tartós egyidejű akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a korban legidősebb képviselő hívja össze és vezeti le.

10. § (1) A képviselő-testület rendkívüli esetben, kivételesen, rövid úton a napirendi pontok megjelölésével (telefon, elektronikus levél, stb.) is összehívható bármely munkanapra.

(2) Rendkívüli ülést az Mötv rendelkezésen túl össze kell hívni, ha:

a) azt halaszthatatlan ügyek indokolttá teszik,

b) azt a képviselő-testület tagjainak legalább fele indítványozza.

11. § A képviselő-testület az Mötv. szerinti összeférhetetlenséggel, méltatlansággal kapcsolatos eljárás lefolytatására, továbbá a vagyonnyilatkozatok kezelésével kapcsolatos feladatok ellátására tagjai közül határozattal 2 fő képviselőt bíz meg.

12. § (1) A képviselő-testület által polgármesterre átruházott hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.

(2) A jegyzőre átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.

(3) A társulásra átruházott hatásköreit a 4. melléklet tartalmazza.

4. A Képviselő-testület munkaterve

13. § (1) A képviselő-testület munkáját az évenként jóváhagyott munkaterv alapján végzi.

(2) A munkatervet minden év december 31-ig a beérkező javaslatok alapján a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé.

(3) A munkatervre javaslatot tehet:

a) polgármester,

b) alpolgármester,

c) jegyző,

d) aljegyző,

e) képviselő.

14. § (1) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontját,

b) a képviselő-testületi ülés napirendjét,

c) a napirendek előadóit,

d) a jelentések, előterjesztések elkészítésének határidejét,

(2) Az elfogadott munkatervet meg kell küldeni a képviselők részére, és közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.

5. A meghívó

15. § (1) Az ülések összehívása írásos meghívóval történik. A meghívót és az írásbeli előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy azt az érdekeltek az ülést megelőző legalább 5 nappal korábban kézhez kapják.

(2) A meghívót a polgármester írja alá, mely tartalmazza az ülés helyét, időpontját, a javasolt napirendi pontokat és az előterjesztők nevét.

(3) Halasztást nem tűrő esetekben a testületi ülés formális meghívó nélkül is (telefon, email) összehívható.

16. § (1) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről – a meghívó kiküldésévek egyidejűleg –hirdetőtáblán a lakosságot is tájékoztatni kell.

(2) A képviselő-testületi ülésre – a törvényben meghatározott személyeken kívül – meg kell hívni azokat a személyeket is, akiknek részvételét a polgármester indokoltnak tartja.

6. Az előterjesztés

17. § A testületi ülésre előterjesztést kell készíteni, ha az adott kérdésben a Képviselő-testület döntése szükséges.

18. § A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái:

a) beszámoló valamely feladat elvégzéséről, valamely szerv tevékenységéről,

b) döntést igénylő javaslat, amely rendelet megalkotására, vagy határozat meghozatalára irányulhat,

c) tájékoztató, amelyek tudomásulvételt igényelnek.

19. § Döntést igénylő javaslat előterjesztésére a polgármester, alpolgármester, bármelyik képviselő és a jegyző jogosult.

20. § (1) Az előterjesztés készülhet írásban és lehet szóbeli is. Kizárólag írásban nyújtható be előterjesztés az alábbi esetekben:

a) önkormányzati rendeletalkotás,

b) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,

c) helyi népszavazás kiírása,

d) önkormányzati jelképek meghatározása, díszpolgári cím adományozása,

e) munkaterv,

f) önkormányzati vállalkozással kapcsolatos ügyek,

g) társulás létrehozása, csatlakozásról, kilépésről szóló döntés.

(2) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek az ülésen történő kiosztását és ismertetését.

21. § Az előterjesztés tartalmazza a szabályozni kívánt tárgyat, az előzmények ismertetését, az előterjesztés tárgyát érintő jogszabályokat, amennyiben rendelkezésre áll az előkészítésben résztvevők véleményét, valamint a határozati javaslatot, ha a döntést határozatba kell foglalni. A rendelet tervezet és az ahhoz kapcsolódó tájékoztatók az előterjesztés mellékletét képezik.

22. § (1) Az írásbeli előterjesztés terjedelme – határozati javaslattal és mellékletekkel együtt – a 15 gépelt oldal terjedelmet nem haladhatja meg. Indokolt esetben a polgármester engedélyezheti a terjedelem túllépését.

(2) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a testületi ülést megelőző 10. munkanapig kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki a jogszerűségi észrevételt követően gondoskodik valamennyi anyag kiküldéséről.

(3) A szóbeli előterjesztés időtartama nem haladhatja meg a 10 percet. Az időbeli korlát túllépését a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel engedélyezheti.

7. A képviselő- testület tanácskozási rendje

23. § A képviselő-testület ülését a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti.

24. § Az ülésvezető feladatai és jogosítványai:

a) megállapítja a határozatképességet, megnyitja, berekeszti az ülést,

b) tájékoztatást ad a két ülés közötti eseményekről

c) előterjeszti a napirendi javaslatokat, tájékoztatást ad a sürgősségi indítványokról,

d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát és szavazásra bocsátja a döntési javaslatot,

e) hozzászóláskor megadja, megtagadja, illetve megvonja a szót a jelenlévők tekintetében,

f) figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától, figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonja a szót, aminek következményeként az illető személy ugyanazon ügyben már nem szólhat,

g) a tanácskozás rendjének fenntartása.

25. § (1) A képviselő-testület ülésein tanácskozási joggal vesz részt:

a) jegyző, aljegyző,

b) egyes napirendi pontok tárgyalásában érintett személyek, és

c) akiket a polgármester külön meghívott.

(2) A 15. § (2) bekezdésében meghatározott személyek kizárólag csak az ülés adott napirendi pontjához kapcsolódóan illeti meg tanácskozási jog.

26. § (1) A nyilvános testületi ülésen jelenlévők a polgármester engedélye alapján az egyes napirendi pontokat illetően felszólalhatnak, véleményt nyilváníthatnak.

(2) A képviselő-testület zárt ülést tart törvényi rendelkezés, az érintett kérése és a képviselő-testület döntése alapján a Mötv. 46. § (2) bekezdése szerint.

(3) A személyi ügyek tárgyalásakor a képviselő-testület ülése előtt a jegyző köteles beszerezni az érintett nyilatkozatát az ülés jellegét érintően.

(4) Képviselő-testület Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt esetben - bármely képviselő javaslatára - zárt ülést rendelhet el.

(5) A zárt ülésen hozott döntésről a Polgármester a képviselő-testület eseti döntése alapján – a személyiségi jogok tiszteletben tartása mellett – a nyilvánosságot tájékoztatja.

27. § (1) Az ülés kezdetén a polgármester a jelenléti ív alapján megvizsgálja a határozatképességét, felsorolja az előzetes bejelentés alapján, illetve anélkül távol lévő képviselőket, majd határozatképesség esetén megnyitja az ülést.

(2) A határozatképtelenség miatt elmaradt testületi ülést 15 napon belüli időpontra, azonos napirendi pontokkal ismételten össze kell hívni.

28. § (1) A határozatképesség megállapítását követően a polgármester javaslatot tesz a napirendre, ismerteti az esetleges sürgősségi indítványokat. Az előterjesztett napirendi javaslatról a képviselő-testület dönt.

(2) A napirendet a képviselő-testület egyszerű többséggel fogadja el. A képviselő-testület a napirendi pontokat az általa elfogadott sorrend szerint tárgyalja.

29. § (1) A polgármester a napirendi pontok sorrendjében levezeti az előterjesztések megtárgyalását, minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit, melynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,

b) az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek.

(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 10 perc. Ugyanazon napirend keretében ismételt felszólalásra van lehetőség, amelynek időtartama az 5 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól, valamint soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

30. § Az előterjesztő - figyelemmel a vitában elhangzottakra - a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásig megváltoztathatja, valamint azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.

31. § A vita lezárása után az előterjesztő válaszol a kérdésekre, hozzászólásokra

32. § (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő, valamint a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként szavaztatja meg, előbb a módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot.

(2) A jegyző a vita bármely szakaszában, illetve annak lezárása után élhet a jogszabálysértés jelzési kötelezettségével.

8. Sürgősségi indítvány

33. § (1) Napirend sürgősségi tárgyalását indítványozhatja:

a) polgármester,

b) alpolgármester,

c) települési képviselő,

d) jegyző.

(2) A sürgősségi indítványt – rövid indokolással – legkésőbb az ülést megelőző munkanap 12 órájáig lehet írásban benyújtani a polgármesternél.

(3) A sürgősségi indítvány elfogadásáról a testület vita nélkül – minősített többséggel – határoz.

34. § (1) A napirendi pont tárgyalását maximum 10 perces szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő jogosult.

(2) A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.

(3) A napirenddel kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek. Az előterjesztő válaszadását követően a jelenlévők hozzászólhatnak a napirendi ponthoz.A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az észrevételekre.

(4) A szavazás előtt a jegyző észrevételt tehet.

9. A tanácskozás rendjének fenntartása

35. § A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, amely során az alábbi jogosítványokkal rendelkezik:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása,

b) rendre utasíthatja azt a képviselőt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.

36. § A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a nyilvános ülésen megjelent rendzavaró állampolgárt a polgármester rendreutasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott döntéssel a terem elhagyására kötelezheti.

37. § A Képviselő-testület a polgármester javaslatára az ülést határozott időre félbeszakíthatja, ha a testületi ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi. A félbeszakadt ülés csak újabb polgármesteri összehívásra folytatódhat.

38. § Az a képviselő-testületi tag, aki a tanácskozás méltóságát magatartásával sérti, a képviselő-testület tagjait sértő kifejezésekkel illeti, és bántó kijelentéseit rögtön nem vonja vissza, továbbá a sértettet, vagy a testületet nem követi meg, széksértést követ el. A széksértés tényét a polgármester, vagy bármelyik képviselő javaslatára a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel állapítja meg és a képviselőt szóbeli figyelmeztetésben részesíti.

10. Döntéshozatal

39. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint fele jelen van.

(2) A képviselő-testület a határozatait – amennyiben törvény vagy jelen SZMSZ másként nem rendelkezik – egyszerű többséggel hozza meg. Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges

40. § Minősített többség szükséges az Mötv. 50. § -ában meghatározott döntések meghozatalához.

41. § Amennyiben a képviselő törvényen alapuló személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget az adott kérdéskört a következő testületi ülésen ismételten tárgyalni kell

42. § A képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazás útján, kézfelemeléssel hozza. A szavazatok megszámlálásáról a jegyző gondoskodik. A nyílt szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg, illetve amennyiben szükséges elrendeli a szavazás megismétlését.

43. § (1) A képviselő-testület névszerinti szavazást a törvényben meghatározott esetekben rendel el. Névszerinti szavazásnál a jegyző névsor alapján minden képviselőt ABC sorrendben személyesen szólít, és a képviselő válaszát a névsorban rögzíti. A szavazás végén nyilatkozatát minden képviselő aláírásával hitelesíti.

(2) A szavazás során a képviselő igen, nem, tartózkodom nyilatkozatot tehet.

(3) A névszerinti szavazásról kötelező jegyzőkönyvet készíteni, amelyet a polgármester és a jegyző ír alá és az ülés jegyzőkönyvéhez csatolni kell.

44. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben a polgármester, valamint a képviselők legalább egynegyedének a kezdeményezésére. A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(2) A titkos szavazás szavazólapon, urna igénybevételével történik.

(3) A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza a szavazás helyét, napját, a szavazás eredményét, a szavazásban résztvevők megnevezését.

11. A Képviselő-testület döntései

45. § (1) Az önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) képviselő-testületi tagok,

b) polgármester,

c) alpolgármester,

d) jegyző.

(2) Az érintettek a rendeletalkotásra irányuló kezdeményezésüket a polgármesternek nyújtják be, a rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.

(3) A rendelet tervezetéhez indokolást kell csatolni, amely tartalmazza a felhatalmazó rendelkezést megállapító jogszabályi rendelkezéseket, azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat és célokat, amelyek a javasolt szabályozást szükségesség teszik.

46. § (1) A polgármester a jegyző útján terjeszti a rendeletalkotásra irányuló kezdeményezést tartalmazó indítványt a Képviselő-testület elé.

(2) A Képviselő-testület a rendelettervezet szakszerű előkészítésével a jegyzőt bízza meg, szükség esetén a rendelet tárgya szerinti szakértőt kérhet fel.

47. § (1) A rendelet-tervezetet társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, mely során az érintettek kifejthetik véleményüket. A véleménynyilvánításra az önkormányzat honlapján a véleményezés céljára megadott elektronikus levélcímen kerülhet sor.

(2) A rendelet-tervezetet az önkormányzat honlapján kell hozzáférhető tenni oly módon, hogy a jogosultaknak legalább 3 nap álljon rendelkezésre véleményük kifejtésére.

(3) Nem vehető figyelembe az a vélemény, amely sérti a közerkölcsöt, nem kapcsolódik a tervezet témájához, vagy névtelenül érkezett.

(4) A beérkezett véleményeknek, a véleményezők nevének, és e-mail címének kezelése a véleményezett rendelet hatálybalépésétől számított hat hónapig történik. Amennyiben a véleményezett rendelet nem lép hatályba a véleményeket, a véleményezők nevét, és e-mail címét legkésőbb a vélemény beérkezését követő három hónapon belül törölni kell. Az adatkezelés magába foglalja az adatok gyűjtését, tárolását, közzétételét, felhasználását és törlését is, melyre a véleményezők figyelmét fel kell hívni

(5) A rendelet-tervezet készítője a beérkezett véleményeket áttekinti, azok elfogadásáról, elutasításáról a honlapon közzéteendő összefoglalót készít.

48. § Nem bocsátható véleményezésre:

a) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatának tervezete,

b) költségvetést érintő, állami és egyéb támogatások felhasználásáról szóló tervezet,

c) az a tervezet, amelynek elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik,

d) az a tervezet, amelynek egyeztetése a község pénzügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi, örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyezteti,

e) a köztisztviselői jogviszonyban állók munkavégzésével és juttatásaival kapcsolatos rendelet-tervezetet,

f) az önkormányzati rendeletet módosító rendelet-tervezetet, ha az csak magasabb szintű jogszabály módosítása miatt szükséges rendelkezéseket tartalmaz,

g) a törvényességi ellenőrzésért felelős szerv felhívására törvénysértés megszüntetése érdekében előkészített rendelet-tervezetet.

49. § A rendelet-tervezet véleményezése körében lakossági fórum tartható.

50. § A polgármester és a jegyző tájékoztatja a Képviselő-testületet az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról.

51. § A képviselő-testület elhatározhatja a rendelettervezet kétfordulós tárgyalását is.

52. § (1) A rendeletalkotás esetén a képviselő-testület a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát tarthat. Az erről szóló polgármesteri indítványról a testület vita nélkül hoz határozatot.

(2) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.

(3) Az elfogadott és aláírt rendelet kihirdetése a rendelet teljes szövegének az Önkormányzat hirdetőtábláján történő kihelyezésével történik.

53. § A képviselő-testület rendeletének megjelölésére a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet (a továbbiakban: IM rendelet) 11§ (2) bekezdés rendelkezései alkalmazandók.

54. § A képviselő-testület határozatainak megjelölésére IM rendelet 15. § rendelkezései alkalmazandók.

55. § A Képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt:

a) napirend elfogadásáról,

b) ügyrendi kérdésekről,

c) képviselői felvilágosítás kérésre adott válaszokról,

d) név szerinti szavazás elrendeléséről,

e) titkos szavazás elrendeléséről,

f) sürgősségi indítvány napirendre vételéről.

56. § A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a polgármester tájékoztatást ad a Képviselő-testület részére.

57. § (1) A rendeleteket és határozatokat külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni.

(2) A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről és határozatokról naprakész nyilvántartást vezet.

12. A jegyzőkönyv

58. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyv készül. Az ülésről az eredeti példányban készült jegyzőkönyv a Szendrői Közös Önkormányzati Hivatal Szervezési és Titkársági Irodáján kerül elhelyezésre.

(2) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik

(3) A jegyzőkönyvben rögzíteni kell az Mötv. 52. § (1) bekezdés a)-m) pontjaiban foglaltakon túl:

a) az ülés minősítését,

b) a napirend előtti felszólalásokat és azok lényegét,

c) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat,

d) a polgármester ülésvezetéssel összefüggő intézkedéseit, a képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket,

e) az ülésről távol maradt képviselők nevét,

f) napirendi pontonként az előterjesztők nevét,

g) szóbeli előterjesztések rövid tartalmát.

(4) A jegyzőkönyv mellékletét képezi:

a) a meghívó;

b) a jelenléti ív;

c) az előterjesztések és azok mellékletei

d) a névszerinti szavazásról készült külön jegyzőkönyv,

e) az ülésen jóváhagyott rendelet szövege.

13. Közmeghallgatás, lakossági fórum

59. § (1) A törvényi kötelezettségen felül közmeghallgatást kell tartani a képviselő-testület erre irányuló döntése alapján.

(2) A közmeghallgatás napirendjéről, helyéről és időpontjáról a lakosságot 10 nappal korábban tájékoztatni kell.

60. § (1) A közmeghallgatás összehívására, a meghívottak körére a Képviselő-testület ülésére vonatkozó általános szabályok az irányadók.

(2) A polgármester előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetve a jelentősebb döntések előkészítésére a település lakosságának széles körét érintő ügyekben a lakosság tájékoztatása és véleményének kikérése céljából lakossági fórumot hívhat össze.

(3) A lakossági fórum időpontjáról és napirendjéről a lakosságot legalább 10 nappal előtte tájékoztatni kell.

14. Az önkormányzat társulásai és együttműködései

61. § (1) Az Önkormányzat a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (továbbiakban Szoctv.) és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben (továbbiakban Gyvt.) meghatározott szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások ellátására jogi személyiségű intézményfenntartó társulásban vesz részt.

(2) Az Önkormányzat a köztisztasági és településtisztasági feladatok ellátására társulásban vesz részt, valamint többcélú kistérségi társulás tagja.

15. A képviselő-testületi tagok jogai és kötelezettségei

62. § Az önkormányzati képviselőt megillető jogok és kötelezettségek körét az Mötv. 32.§-ban foglalt rendelkezései határozzák meg.

63. § (1) A képviselő felvilágosítás kérési jogát a napirendi pontok tárgyalásának befejezését követően gyakorolhatja.

(2) A felvilágosítást kérő képviselőnek a válasz elfogadása tekintetében viszontválaszra van lehetősége.

64. § Amennyiben a képviselő-testület ülésén kért felvilágosításra adott választ a képviselő nem fogadja el, annak elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.

65. § Amennyiben a képviselő-testület nem fogadja el a felvilágosítás kérésre adott választ, részletes vizsgálatot rendel el, amelyben a felvilágosítást kért képviselő köteles részt venni.

16. A polgármester, alpolgármester

66. § (1) Az önkormányzat választott vezetője a polgármester ,tisztségét főállásban látja el.

(2) A polgármester az Mötv. 67. §-ban meghatározott feladatokon túl:

a) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát,

b) feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése,

c) segíti a települési képviselők, bizottságok munkáját,

d) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.

e) rendszeresen fogadóórát tart.

(3) A polgármester döntési jogköre a képviselőtestület utólagos tájékoztatása mellett, sürgős esetben az alábbi ügykörökre terjed ki:

a) döntés pályázat benyújtásáról az önkormányzat nevében,

b) hatósági, cégeljárási és pályázati ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítése,

c) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtétele,

d) területszervezési eljárásokkal kapcsolatos véleménynyilvánítás,

e) véleménynyilvánítás központi államigazgatási szervek megkeresésére.

67. § (1) A képviselő-testület tagjai közül egy alpolgármestert választ. Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el a feladatait.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait, a munkamegosztás kialakítása, a konkrét feladatok meghatározása a polgármester jogkörébe tartozik.

17. A képviselő-testület hivatala

68. § (1) képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésének adminisztratív feladatai, és a jogszabályban előírt államigazgatási feladatok ellátására Szendrő Város és Szuhogy Község Önkormányzatok Képviselő-testületével közösen önkormányzati hivatalt hoz létre.

(2) A közös önkormányzati hivatal elnevezése: Szendrői Közös Önkormányzati Hivatal.

(3) A közös hivatal székhelye: 3752 Szendrő, Hősök tere 1..

(4) A közös hivatal kirendeltsége: 3734 Szuhogy , József Attila utca 52..

69. § (1) Az Mötv. 83. § b) pontja szerinti eljárással kinevezett jegyző felett az egyéb munkáltatói jogokat a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.

(2) A közös önkormányzati hivatalban az Mötv. 83. § b) pontja szerinti eljárással kinevezett aljegyző működik.

(3) A jegyzői feladat és hatásköröket a tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén az aljegyző gyakorolja.

(4) jegyző és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a helyettesítést legfeljebb 6 havi időtartamra a köztisztviselők jogállásáról szóló 2011. évi CXCIX. törvény 247. §-ában meghatározott képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő közös hivatali köztisztviselő látja el.

70. § A jegyző kötelezettsége a jogszabálysértő döntések, jogszabálysértő működés jelzése az érintett képviselő-testület, a képviselő-testület szervei és a polgármester részére.

71. § A közös hivatal feladatai ellátásának részletes belső rendjét és módját a közös hivatal szervezeti és működési szabályzata állapítja meg.

18. Az önkormányzat költségvetése

72. § (1) Az önkormányzat közszolgáltatásokat nyújt. Saját tulajdonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik.

(2) A polgármester gondoskodik arról, hogy program készüljön a képviselő-testület megbízatásának időtartamára a gazdálkodás és a településfejlesztés irányelveiről, célkitűzéseiről, a helyi közszolgáltatások szervezésének, a település üzemeltetésének feladatairól.

(3) A képviselő-testület költségvetését önkormányzati rendeletben állapítja meg.

(4) A polgármester a költségvetési évet követően a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót (zárszámadást) terjeszt a képviselő-testület elé.

(5) Az önkormányzat a vagyonával kapcsolatos rendelkezéseket önkormányzati rendeletben szabályozza.

19. A gazdálkodás ellenőrzése

73. § Az önkormányzat gazdálkodásának belső- és pénzügyi ellenőrzését megbízási szerződés alapján külső szakember látja el.

20. Záró rendelkezések

74. § Ez a rendelet 2023. december 1-jén lép hatályba.

75. § Hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2014.(XI.28.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet a 17/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelethez

Az Önkormányzat által ellátott alaptevékenységek kormányzati funkciók szerinti besorolása

1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2. 013320 Köztemető-fenntartás és –működtetés

3. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

4. 041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

5. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

6. 041236 Országos közfoglalkoztatási program

7. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

8. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

9. 051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

10. 052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

11. 063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás

12. 064010 Közvilágítás

13. 066010 Zöldterület-kezelés

14. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

15. 076061 Környezet-egészségügyi feladatok

16. 076062 Település-egészségügyi feladatok

17. 081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

18. 082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

19. 082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

20. 086020 Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

21. 086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás

22. 107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

2. melléklet a 17/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelethez

A képviselő- testület polgármesterre átruházott hatáskörei

1. Előkészíti a közbeszerzési eljárásokat, lefolytatása során az eljárási cselekményekben az ajánlatkérő nevében eljár

2. Dönt a közterület használattal kapcsolatos önkormányzati hatósági ügyekben

3. Dönt a rendkívüli települési támogatásról, a köztemetésről és a köztemetés költségeinek megfizetése alóli mentesítésről

4. Rangsorol a falugondnok által nem kötelezően ellátandó feladatok tekintetében az ellátás biztonságos megvalósítása érdekében

5. Megköti a szerződést a helyi lakáshoz jutás keretében megítélt támogatás folyósítása körében

6. Egyedi mérlegelési jogkörben dönt az önkormányzat házipénztárából a kézpénzben teljesíthető kifizetések körén kívül eső kifizetések készpénzben való teljesíthetőségéről

7. Gyakorolja az ügyfél jogait az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanokkal kapcsolatos olyan ingatlan-nyilvántartási és építésügyi hatósági eljárásban, amelyek az ingatlanok tulajdonjogának változásával nem járnak, valamint az önkormányzat kötelező feladatellátására szolgáló – megállapodás alapján – használatba adott vagyon esetén a tulajdonost illető nyilatkozattételi jogot.

8. A képviselő-testület munkatervében foglaltak figyelembe vételével dönt a soron következő képviselő-testületi ülés napirendi pontjainak meghatározásáról

3. melléklet a 17/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelethez

A képviselő- testület jegyzőre átruházott hatáskörei

1. A jegyző eljár a helyi környezet védelméről szóló rendelet előírásainak betartásával,

2. az ingatlanok és közterületek tisztán tartásáról szóló rendelet előírásainak betartásával,

3. helyi közút kezelői feladatok ellátásával és

4. az elhagyott hulladék felszámolásával kapcsolatos ügyekben.

4. melléklet a 17/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelethez

A képviselő- testület társulásra átruházott hatáskörei

1. A Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Társulás gondoskodik a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33-37/A. §-ban meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok és hatáskörök ellátásáról.

2. A Szendrői Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás az által fenntartott intézmény útján ellátja

a) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben meghatározott szociális étkeztetés,házi segítségnyújtás,családsegítés,

b) és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben meghatározott gyermekjóléti szolgáltatás feladatokat.