Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete

Damak Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 26- 2028. 12. 30

Damak Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete

Damak Község Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről

2025.02.26.

[1] Damak Község Önkormányzata Képviselő-testülete az adott költségvetési évben megvalósításra váró, jogszabályban meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatai ellátása, a feladatellátáshoz szükséges források, kiadások és létszámok meghatározása érdekében figyelembe veszi a hatályos jogszabályok előírásait, az önkormányzat korábbi döntéseit, elnyert pályázatait, a különböző megállapodásokat, szerződéseket és mindezekre tekintettel az egységes önkormányzati költségvetés kialakítása, az önkormányzati költségvetés bevételi és kiadási oldal közötti egyensúly biztosítása céljából kinyilvánítja, hogy a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának az alapja az éves költségvetése, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait, azt a felelősségét hangsúlyozva, hogy az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

[2] Damak Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdésében és 78. § (3) bekezdés b) pontjában, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Damak Község Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2024 (XII. 17.) önkormányzati rendelet 3. melléklet 2. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya Damak Község Önkormányzatára, a Képviselő-testületre és annak bizottságára, továbbá az Önkormányzat által támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiségekkel nem rendelkező szervezetekre, az Önkormányzat által alapított, vagy önkormányzati támogatással működő gazdasági társaságok költségvetési kapcsolataira terjed ki.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetését

a) 41.676.707 forint költségvetési bevétellel

b) 50.963.146 forint költségvetési kiadással

c) - 9.286.439 forint költségvetési egyenleggelebből

ca) - 9.121.439 forint működési egyenleg

cb) - 165.000 forint felhalmozási egyenleg

d) 10.174.291 forint finanszírozási bevétellel

e) 887.852 forint finanszírozási kiadással

fogadja el.

(2) Képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek, költségvetési kiadások címrendjét a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg.

(3) A működési és felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év maradványának igénybevételét rendeli el.

(4) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását, a finanszírozási célú bevételeket és kiadásokat, továbbá a bevételi és kiadási kiemelt előirányzatokat kötelező, önként vállalt és államigazgatási feladatok szerinti bontásban, a költségvetési összevont mérleget a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(5) A működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 3. melléklet és a 4. melléklet részletezi.

3. A költségvetés részletezése

3. § (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyeletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az 5. melléklet részletezi.

(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 6. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat 2025. évre nem tervez olyan fejlesztést, melynek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban:Stabilitási törvény) 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik szükségessé.

(4) Képviselő-testület az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 7. melléklet szerint határozza meg.

(5) Képviselő-testület 2025. évre felújítási kiadást nem tervez megvalósítani.

(6) Képviselő-testület EU-s támogatással programot nem valósít meg.

(7) Képviselő-testület az önkormányzat éves tervezett létszám előirányzatát, valamint a közfoglalkoztatottak létszámát a 8. melléklet szerint fogadja el.

(8) Képviselő-testület 2025. évben államháztartáson kívüli szervezeteknek céljelleggel nem juttat támogatást.

(9) Képviselő-testület a kiadások között 4.162.567 forint tartalékot állapít meg, melyből 619.052 forint általános tartalék, 3.543.515 forint céltartalék.

(10) A céltartalék összege a közfoglalkoztatási saját bevételekből közfoglalkoztatásba visszaforgatandó összegéből adódó működési céltartalék.

(11) A költségvetésben elkülönített általános tartalék az év közben jelentkező többletfeladatok kielégítésére, valamint a bevételek elmaradásának pótlására használható fel.

(12) A költségvetésben elkülönített működési és felhalmozási céltartalékok a 3. § (10) bekezdésében megjelölt célokra használhatóak fel.

(13) A tartalékok és céltartalékok felhasználásáról - a (14) bekezdés szerinti kivétellel - a Képviselő-testület dönt.

(14) Képviselő-testület az általános tartalékkal és a céltartalékokkal való rendelkezés jogát éves szinten tartalékonként maximum 1.500.000 forint erejéig a polgármesterre ruházza át. A tartalék felhasználásáról a polgármester a soron következő testületi ülésen a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(15) A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület magának tartja fenn.

(16) Képviselő-testület a főállású polgármester és a falugondnok 2025. évre vonatkozó cafetéria-juttatását nettó 240.000 forint/fő/év összegben állapítja meg. A polgármester cafetéria juttatásának igénybevételére az Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal cafetéria szabályzata alkalmazandó.

(17) Képviselő-testület 2025. évre a köztisztviselői illetményalapot a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdése alapján 50.000 forint összegben állapítja meg.

4. A költségvetés végrehajtásának főbb szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző felel.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére.

(4) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(5) Képviselő-testület elrendeli, hogy az igényelhető kiegészítő támogatásokra, központosított támogatásokra a hivatal az igénybejelentést készítse el, illetve határidőben nyújtsa be.

(6) Az önkormányzatnál a jutalmazásra fordítható és kifizethető összegre a költségvetésben tervezett előirányzat szolgál. Tervezett előirányzat hiányában ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat. A polgármester jutalmazásáról a képviselő-testület dönt.

(7) A költségvetési maradvány elszámolását a Képviselő-testület a zárszámadási rendeletével egyidejűleg hagyja jóvá.

5. A pénzeszközök felhasználása

5. § (1) Az Önkormányzatnak a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni.

(2) A készpénzben történő kifizetés jogcímei a következők:

a) bankszámlával nem rendelkező foglalkoztatottak bére, egyéb járandóságai,

b) közfoglalkoztatás, nyári diákmunka, egyszerűsített foglalkoztatás keretében foglalkoztatottak bére,

c) megbízási díj, tiszteletdíj,

d) foglalkoztatottak költségtérítései, belföldi kiküldetés költségtérítése, külföldi kiküldetéssel kapcsolatos kiadások,

e) készletvásárlás, nyomtatvány, szakkönyv, kisértékű tárgyi eszköz, szolgáltatási kiadások esetenként maximum 500.000 forint összeghatárig;

f) üzemanyagvásárlással kapcsolatos kiadások, amennyiben üzemanyagkártya használata nem lehetséges,

g) reprezentációs kiadások, üzleti ajándék kiadása,

h) nagyértékű tárgyi eszköz beszerzés esetén a polgármester eseti döntése alapján,

i) ellátottak pénzbeli juttatásainak készpénzben kifizetendő összege,

j) kitüntető címmel járó pénzbeli juttatás,

k) céljelleggel juttatott támogatás

l) elszámolási kötelezettséggel adott készpénzelőleg,

m) fizetési számlára történő készpénz befizetés.

6. Az előirányzatok módosítása

6. § (1) A kiemelt kiadási előirányzatok közötti módosításokra – a működési és felhalmozási kiadások közötti is lehetővé téve – saját hatáskörben a polgármester 3.000.000 forint összegig jogosult. A módosítás nem veszélyezteti a vállalt kötelezettség teljesítését, a feladatellátás feltételeinek biztosítását. A módosításról a költségvetési rendelet módosításakor a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(2) A kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításról – az (1) bekezdésben foglalt kivétellel - a Képviselő-testület dönt.

(3) Rovatok közötti átcsoportosítás az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 43/A. § (3) bekezdése szerint történhet.

(4) Amennyiben az Önkormányzat évközben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(5) Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett hozzájárul az évközi állami pótelőirányzatok, továbbá pályázatok terhére történő kiadási előirányzatok emeléséhez, az ezzel kapcsolatos kifizetések teljesítéséhez.

(6) Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

(7) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – előirányzatot zárol, csökkent vagy töröl, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(8) A pályázatokhoz kapcsolódóan megkötött támogatási szerződésekben foglaltak végrehajtása érdekében a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a meghatározott létszámkereten kívüli munkaszerződések megkötésére a pályázati források erejéig.

7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

7. § (1) Az Önkormányzat belső ellenőrzésének kialakításáról, megfelelő működtetéséről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni. A belső ellenőrzés kialakításáról külső vállalkozó útján gondoskodik.

(2) A jegyző a tárgyévre vonatkozó éves ellenőrzési jelentést – a tárgyévet követően, a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg – a képviselő-testület elé terjeszti jóváhagyásra.

8. Záró rendelkezések

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és 2028. december 31-én hatályát veszti.

9. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.