Dusnok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (VIII. 26.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 09. 01

Dusnok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (VIII. 26.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.09.01.

[1] Dusnok Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

[2] és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Alapvető rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos elnevezése: Dusnok Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat), székhelye: 6353 Dusnok, István király utca 9., működési területe: Dusnok község közigazgatási területe.

(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Dusnok Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).

(3) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése: Dusnoki Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal).

(4) A Képviselő-testület és szervei által használt bélyegzők leírásáról és lenyomatáról, valamint használatáról belső szabályzat rendelkezik.

(5) Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Képviselő-testület rendeletben állapítja meg.

(6) A Képviselő-testület a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására rendeletet alkot.

(7) Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.dusnok.hu.

(8) A vásár időpontja: minden év áprilisának és októberének 3. vasárnapja. A búcsú időpontja: minden év májusának 2. vasárnapja.

2. Az Önkormányzat feladata, hatáskörei

2. § (1) A Képviselő-testület gondoskodik mindazon önkormányzati feladatokról, amelyet magasabb szintű jogszabályok hatáskörébe utalnak, valamint amelyeket önként vállal. Az önként vállalt feladatok felsorolását az 1. melléklet tartalmazza

(2) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei - a polgármester, a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság, a jegyző, a Polgármesteri Hivatal és a 2. § (3) bekezdés szerinti társulások - látják el.

(3) Az Önkormányzat részvételével működő társulások:

a) Felső-Bácskai Regionális Szilárd Hulladéklerakó Önkormányzati Társulás (Vaskút)

b) Homokhátsági Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás (Csongrád)

c) Magyar Zarándokút Önkormányzati Társulás (Dabas).

(4) A Képviselő-testület a polgármesterre átruházott feladat és hatásköreit a 2. melléklet, a jegyzőre átruházott feladat és hatásköröket a 3. melléklet és a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságra átruházott feladat és hatásköröket az 5. melléklet tartalmazza. Az átruházott hatáskör gyakorlója az átruházott hatáskörű ügyekben végzett tevékenységéről a Képviselő-testületnek képviselő-testületi ülésen évente beszámol.

(5) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a 4. melléklet tartalmazza.

II. Fejezet

A Képviselő-testület működése

3. A Képviselő-testület összehívásának és működésének alapvető szabályai

3. § (1) A Képviselő-testület tagjainak létszáma – a polgármesterrel együtt - 7 fő.

(2) A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést, továbbá közmeghallgatást és falugyűlést tart. Ünnepi alkalommal a Képviselő-testület ünnepi ülést tarthat.

(3) Az Önkormányzat folyamatos működésének ügyeiben készülő előterjesztéseket a rendes ülésekre kell csoportosítani.

(4) A Képviselő-testület rendes ülését havonta, a munkaterv szerint a hónap harmadik hetében tartja. A munkaterv tervezetét – a polgármester irányításával – a jegyző állítja össze, és legkésőbb a decemberi ülésre a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé. A munkaterv főbb tartalmi elemei:

1. A Képviselő-testületi rendes ülések tervezett időpontja a hónap megjelölésével, napirendje,

2. Napirend előterjesztőjének (felelősének) megjelölése,

3. Közmeghallgatás, falugyűlés időpontja.

(5) Önkormányzati gazdasági programok folyamatában sürgősen eldöntendő ügyekben, változott vagy új törvényi határidők miatt és egyéb önkormányzati érdekből mielőbb meghozandó önkormányzati döntés végett a polgármester rendkívüli ülést hívhat össze. A rendkívüli ülés bármikor megtartható.

(6) A Képviselő-testület évente legalább egyszer – decemberben- előre meghirdetett közmeghallgatást tart a Polgármesteri Hivatal tanácstermében. A Képviselő-testület decemberben falugyűlést tart a József Attila Közösségi Színtéren, vagy a Képviselő-testület által előre kijelölt más helyen. A közmeghallgatás és a falugyűlés időpontját legalább 7 nappal előbb a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel, valamint a kábeltévében való megjelenéssel kell nyilvánosságra hozni.

4. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. Távolléte, akadályoztatása esetében a képviselők közül választott alpolgármester gondoskodik a Képviselő-testület összehívásáról, és a polgármester távollétében vezeti az ülést. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a Képviselő-testületet és vezeti az ülést.

(2) A Képviselő-testület ülését - főszabályként - a Polgármesteri Hivatal Tanácstermében tartja. A Képviselő-testület ülése összehívható a József Attila Közösségi Színtérre, a Turisztikai központba, vagy más, a nyilvánosság számára elérhető helyszínre.

(3) A Képviselő-testület rendes üléseit a munkaterv figyelembevételével kell összehívni a meghívó kiküldésével. A meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét,

b) az ülés időpontját,

c) a tervezett napirendeket.

(4) A meghívót és az előterjesztéseket az ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni a képviselőknek. A tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlevőknek csak az ülés meghívóját, valamint az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.

(5) A Képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni:

1. a jegyzőt,

2. a napirend tárgya szerinti előterjesztőt,

3. a nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,

4. a Dusnoki Óvoda és Bölcsőde igazgatóját és a Gondozási Központ intézményvezetőjét,

5. a közbiztonsági kérdések tárgyalásánál a polgárőrség képviselőjét, a körzeti megbízottat, a mezőőrt,

6. a sporttal kapcsolatos kérdésekben a helyi sportegyesület képviselőjét,

7. a szociális kérdésekben témaérintettség esetén a Polgármesteri Hivatal szociális ügyintézőjét, valamint a Gondozási Központ munkatársait,

8. a nem képviselő alpolgármestert,

9. mindazokat, akik meghívását a polgármester és a Képviselő-testület indokoltnak tart.

(6) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történik. Ha önkormányzati érdek indokolja, lehetőség van az ülés összehívására telefonon keresztül, vagy személyesen történő meghívással. Ez esetben is biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.

(7) A Képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A meghívót az ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell függeszteni a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint Önkormányzat honlapján is meg kell jeleníteni (www.dusnok.hu).

(8) A Képviselő-testület ülése nyilvános. A Képviselő-testület egyedi döntéssel – egyszerű szótöbbséggel – hozzászólási jogot adhat az ülésen megjelent személynek. A döntésében meghatározhatja a hozzászólás maximális időtartamát. Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el. A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt az ülést viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.

5. § (1) A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább – a képviselőknek több mint a fele, azaz – 4 fő jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 1 héten belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.

4. Napirendek tárgyalása - vitától a döntéshozatalig

6. § (1) A polgármester előterjeszti a napirendi pontokat. A polgármester, a képviselők, a jegyző, a bizottság, a nemzetiségi elnökök javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére. A napirend elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.

(2) A napirendi pont tárgyalását megelőzően az előterjesztő szóbeli kiegészítésre jogosult. A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.

(3) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén - közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét. A személyesen érintett képviselő - érintettségének jelzése mellett - bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni. Ez esetben nem kell dönteni a képviselő kizárásáról. A személyes érintettség bejelentése elmulasztásának következménye, hogy a Képviselő-testület nyilvánosságra hozza e tényt és amennyiben a Képviselő-testület 1 szavazattöbbséggel döntött az előterjesztésről, úgy az érintett képviselő részvételével hozott döntés érvényben tartásáról vagy megsemmisítéséről és újratárgyalásáról külön határozattal dönt a Képviselő-testület.

(4) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.

(5) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, melynek időtartama legfeljebb 10 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama az 5 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

(6) A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további felszólaló nem jelentkezik, vagy a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel – a polgármester javaslatára – a vita folytatását szükségtelennek tartja. A vita bezárása után határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(7) A polgármester az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a Képviselő-testület – az elhangzás sorrendjében – majd az eredeti határozati javaslatról.

7. § (1) Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.

(2) Minősített többség esetén a javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselőnek) egybehangzó „igen” szavazata szükséges.

(3) A Képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza, „igen”, „nem” nyilatkozattal. Tartózkodásra nincs lehetősége a képviselőnek.

(4) Névszerinti szavazás (Mötv. 48. § (3) bek.) alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ („igen”, „nem”) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. A név szerinti szavazásról a névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni. A névsorban első helyen a polgármester, második helyen az alpolgármester, végül a többi képviselő szerepel ABC sorrendben.

(5) Titkos szavazás esetén a polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre. A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik. A szavazatok összeszámlálását a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság végzi. A Bizottság elnöke a szavazás lebonyolítását követően ismerteti az eredményt. A Bizottság jegyzőkönyvét az ülés jegyzőkönyve mellé kell csatolni.

5. Interpelláció

8. § (1) A képviselők az ülésen a polgármestertől, az alpolgármestertől, a bizottság elnökétől, valamint a jegyzőtől – az önkormányzat feladatkörébe tartozó témában – írásban felvilágosítást kérhetnek.

(2) Interpellációnak az a kérdés-, illetve problémafelvetés tekinthető, amely szoros kapcsolatban áll az Önkormányzat által ellátott feladatokkal, illetőleg valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.

(3) Az interpellációt a polgármesternél az ülés előtt 2 nappal írásban kell benyújtani. Amennyiben a felvilágosítás-kérést az előírt határidőn túl vagy a Képviselő-testület ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül, írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a Képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.

(4) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a Képviselő-testület elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását.

6. Előterjesztés

9. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) a lakosságot vagy annak csoportjait érintő, helyi közügyek körébe tartozó olyan írásbeli javaslat, amelyben a képviselő-testületnek – törvény által kötelező vagy megengedett - rendeletalkotási joga van,

b) a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó helyi közügyről vagy egyedi ügyről szóló írásbeli vagy szóbeli indítvány, határozati javaslat,

c) a Képviselő-testület tulajdonosi és felügyeleti joggyakorlásával kapcsolatos beszámoló és tájékoztató, és az ehhez kapcsolódó indítvány vagy kezdeményezés,

d) a Képviselő-testület munkáltatói jogkörébe tartozó ügyekről szóló indítvány, határozati javaslat,

e) a Képviselő-testület feladatkörébe közvetlenül nem tartozó, de helyi közösséget vagy közszolgáltatást érintő ügyekről szóló ismertető, tájékoztató, kezdeményezés.

(2) A célirányos testületi munka érdekében - a Képviselő-testület felügyeleti tevékenységét segítő jelentések, beszámolók és tájékoztatók körét kivéve - az előterjesztés célja mindig valamely önkormányzati feladat - és hatáskört érintő ügy eldöntése. E feltétel hiányában előterjesztett ügyet a képviselő-testület nem tárgyalja. Az előterjesztés akkor is megfelelhet ennek a célnak, ha a benne szereplő témaismertetés és véleménykérés nyomán azonnal nem, de később - további döntés-előkészítést követően - döntés születhet az ügyben.

(3) A testületi ülésre az előterjesztést írásban vagy szóban lehet benyújtani vagy előadni. Rendelet tervezetet előterjeszteni csak írásbeli lehet. A szóban előterjesztett határozati javaslatot képviselői kérésre írásban kell kiosztani. Sürgős esetben a polgármester engedélyezheti az írásban foglalt előterjesztésnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(4) A Képviselő-testület ülésére előterjesztési joggal rendelkezik

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a jegyző,

d) a Képviselő-testület bizottsága,

e) a képviselő,

f) a Dusnoki Óvoda és Bölcsőde igazgatója és a Gondozási Központ intézményvezetője.

(5) Az előterjesztést a Képviselő-testület rendes ülését megelőző hét nappal korábban be kell nyújtani a polgármesternek, vagy a jegyzőnek. A napirendre vételről a Képviselő-testület a napirend elfogadásakor dönt.

(6) Az előterjesztések formai és tartalmi követelményei:

a) a tárgy bemutatása,

b) az előkészítésben résztvevők megnevezése,

c) annak megjelölése, hogy a Képviselő-testület vagy szervei foglalkozott-e korábban az előterjesztés tárgykörével, ha igen, milyen határozatot hozott és milyen eredménnyel történt meg annak végrehajtása,

d) az eltérő vélemények megjelölése és annak indokai,

e) mindazon körülmények, összefüggések és tényszerű információ feltüntetése, melyek indokolják a meghozandó döntést,

f) az előterjesztésnek alkalmasnak kell lenni a tárgykör valósághű bemutatására, megfelelő következtetések levonására, és a legcélszerűbb döntések kialakítására.

(7) A határozati javaslatnak:

a) kapcsolódnia kell az előterjesztés megállapításaihoz,

b) törvényesnek és végrehajthatónak kell lennie,

c) rendelkezni kell az ugyanabban a tárgykörben korábban hozott és hatályos határozat sorsáról,

d) meg kell jelölni a végrehajtásért felelős személyt,

e) meg kell jelölni a végrehajtás határidejét.

(8) Sürgősségi indítványt a polgármester, a bizottsági elnök vagy a képviselők 1/4-e terjeszthet elő. Az indítványt az ülés előtt legalább 24 órával a polgármesternél kell bejelenteni, amit az indítványt tevő az ülésen indokolhat. A sürgősség tárgyában a Képviselő-testület minősített többségű szavazata szükséges. A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványt a Képviselő-testület első napirendként tárgyalja meg. Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, abban az esetben szavazást kell elrendelni arról, hogy a Képviselő-testület nem sürgősségi jelleggel napirendjére tűzi-e az indítványt, avagy nem.

(9) Nem küldhető ki azon előterjesztés:

1. mely a minősített adat védelméről szóló 2009. évi CLV. törvény 3. § 1. pontjában meghatározott minősített adatot tartalmaz;

2. amely zárt ülésen tárgyalandó, vagy amelyet az előterjesztő zárt ülésen való tárgyalásra javasol.

(10) A zárt ülésen tárgyalásra kerülő előterjesztések a zárt ülés elrendelését követően kerülnek kiosztásra. A zárt ülés kezdetét követően a polgármester legfeljebb 30 perc időtartamú olvasási szünetet rendelhet el. A zárt ülés vége előtt a polgármester gondoskodik arról, hogy a zárt ülés előterjesztéseinek kiosztott példányai a képviselőktől igazolt módon visszavételre, összegyűjtésre kerüljenek.

7. A Képviselő-testület döntései

10. § (1) A Képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:

a) a napirend meghatározásáról,

b) az ügyrendi kérdésekről,

c) a kérdésre, interpellációra adott válasz elfogadásáról,

d) feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,

e) tájékoztatás tudomásul vételéről,

f) név szerinti szavazás elrendeléséről.

(2) A testületi határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet. A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően 8 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.

11. § (1) A Képviselő-testület rendeleteiről a jegyző sorszám szerint, a rendelet tárgyának megjelölésével nyilvántartást vezet.

(2) A rendelet alkotását kezdeményezheti:

1. a képviselő

2. a Képviselő-testület bizottsága

3. a polgármester,

4. a jegyző

5. a nemzetiségi önkormányzat elnöke.

(3) A rendeletalkotásra irányuló kezdeményezést írásban a polgármesternél kell benyújtani, aki azt a jegyzővel véleményezteti. A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság előzetes állásfoglalásával nyújtható be a költségvetéssel és a zárszámadással kapcsolatos rendeletek és azok módosításai.

(4) A Képviselő-testület a helyi rendeletalkotást megelőzően a települési rendezési terv és a helyi építési szabályzat vonatkozásában írja elő a társadalmi egyeztetést. A rendeletalkotás előtt a társadalmi egyeztetést úgy kell biztosítani, hogy legkésőbb a rendelet-tervezetet tárgyaló képviselő-testületi ülés előtt 7 nappal a tervezet szövegét közzé kell tenni a település honlapján és a Polgármesteri Hivatal hirdetőjén. A lakosság és a társadalmi szervezetek a tervezettel kapcsolatos írásos véleményüket a tervezetet tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző napig juttathatják el a Polgármesteri Hivatalba. A Képviselő-testület előtt a polgármester terjeszti elő a társadalmi egyeztetésben kialakított írásbeli véleményeket és értékeli a rendelet tervezetének tárgyalásakor.

(5) A polgármester a jegyző által elkészített rendelet-tervezetet indokolással együtt a Képviselő-testület elé terjeszti.

(6) A rendeletek kihirdetéséről - a helyben szokásos módnak megfelelően a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel - a jegyző gondoskodik.

8. A jegyzőkönyv

12. § A Képviselő-testület üléséről a jegyző jegyzőkönyvet készít. A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a Képviselő-testület jegyzőkönyveibe és mellékleteibe. A jegyzőkönyvek betekinthetőségről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni. A választópolgárok részére a zárt ülésről készült jegyzőkönyvben szereplő közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerhetőségét biztosítani kell.

III. Fejezet

Az önkormányzat működése

9. A települési képviselő

13. § (1) A települési képviselőt a törvény keretei között önkormányzati rendeletben megállapított mértékű tiszteletdíj illeti meg.

(2) A helyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségével kapcsolatos szabályozást külön szabályzat tartalmazza.

10. A Képviselő-testület bizottsága

14. § (1) A Képviselő-testület 1 bizottságot hoz létre az alábbiak szerint: Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság

(2) A bizottság 3 tagú (2 fő képviselő, 1 fő nem képviselő tag), feladatait a 5. melléklet tartalmazza.

(3) A bizottság ülését az elnök – akadályoztatása esetén az elnökhelyettes - hívja össze és vezeti.

15. § (1) A bizottsági ülés meghívóját legalább 4 nappal az ülés előtt ki kell küldeni a tagoknak, a jegyzőnek, a polgármesternek, a képviselőknek, a nemzetiségi önkormányzatok elnökeinek és mindazoknak, akik meghívását a bizottság elnöke indokoltnak tart.

(2) A bizottság belső működésének szabályait a jogszabályok és e rendelet keretei között maga határozza meg, ellenkező esetben a Képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

11. A polgármester, az alpolgármester, a jegyző

16. § (1) A polgármester főállású tisztségviselő. A polgármester munkarendje a hivatali munkarend szerinti.

(2) A polgármester feladatai a Képviselő-testület ülésének vezetése során:

a) a Képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b) napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

d) napirendenként: vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása, a vita összefoglalása, az indítványok szavazásra való feltevése, határozati javaslatok, rendelet-tervezetek szavaztatása, a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen, a napirend tárgyában hozott döntés(ek) kihirdetése,

e) a rend fenntartása,

f) ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,

g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,

h) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,

i) tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről,

j) az ülés bezárása.

(3) A polgármester:

a) figyelmezteti azt az ülésen jelenlévőt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja,

b) ismételt rendzavarás esetén az ülésterem elhagyására kötelezi a nem képviselő rendzavarót.

(4) Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja, az ülést bezárhatja.

17. § (1) A Képviselő-testület a tagjai közül 1 fő alpolgármestert és 1 fő nem képviselő alpolgármestert választ, akik társadalmi megbízatásban látják el tisztségüket.

(2) Az alpolgármesterek részletes feladatát és hatáskörét a polgármester határozza meg.

18. § (1) A jegyző feladatai különösen:

a) tájékoztatást nyújt a Képviselő-testületnek a hatáskörét érintő jogszabályokról,

b) tájékoztatja a Képviselő-testületet a hivatal munkájáról, az ügyintézésről,

c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,

d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, határozatok érintettekkel való megismertetését.

(2) A jegyző tartós akadályoztatása, illetve a jegyzői tisztség betöltetlensége esetén - legfeljebb hat hónapra – a polgármester által írásban, a Polgármesteri Hivatal képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő köztisztviselője bízható meg.

12. A Polgármesteri Hivatal

19. § A Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, az ügyfélfogadás rendjét Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

13. Az önkormányzati gazdálkodás

20. § (1) A Képviselő-testület - a vonatkozó jogszabályok alapján - rendeletet alkot:

a) az önkormányzat költségvetéséről,

b) a költségvetés végrehajtásáról szóló éves beszámolóról (zárszámadásról),

c) az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodását a polgármester által jóváhagyott pénzügyi-gazdálkodási szabályzatok alapján végzi.

(3) A költségvetés végrehajtására szolgáló számlaszámokkal kapcsolatos adatokat a rendelet 6. melléklete tartalmazza.

(4) A Képviselő-testület a már elfogadott hitelkereten felül csak abban az esetben vehet fel hitelt, amennyiben az erre irányuló döntést minősített többséggel fogadta el.

(5) Az önkormányzati támogatások nyújtásának és elnyerésének feltételeit a Képviselő-testület a költségvetési rendeletében határozza meg.

(6) A jegyző az Önkormányzat és a költségvetési szervei, valamint a nemzetiségi önkormányzatok belső ellenőrzéséről szóló jogszabályokban előírt feladatait az Önkormányzattal polgári jogi jogviszonyban álló belső ellenőr útján látja el.

14. Helyi nemzetiségi önkormányzatok

21. § (1) A Képviselő-testület a következő helyi nemzetiségi önkormányzatokkal tart fenn kapcsolatot:

a) Dusnoki Horvát Nemzetiségi Önkormányzat

b) Dusnoki Német Nemzetiségi Önkormányzat

c) Dusnoki Roma Nemzetiségi Önkormányzat

(2) Az Önkormányzat a jegyző és a Polgármesteri Hivatal útján a helyi nemzetiségi önkormányzatokkal megkötött közigazgatási szerződésekben rögzített feltételek alapján

1. biztosítja a nemzetiségi önkormányzatok munkájának megkönnyítése és hatékonyabbá tétele érdekében a testületi, tisztségviselői, képviselői feladatok ellátásához szükséges személyi, tárgyi és technikai feltételeket;

2. gondoskodik a nemzetiségi önkormányzat költségvetésének tervezésével, végrehajtásával kapcsolatos feladatok, valamint a gazdálkodással kapcsolatos beszámolási, adatszolgáltatási kötelezettségek végrehajtásáról.

(3) A (2) bekezdésben foglaltak teljesítése érdekében az Önkormányzat a szabályzatainak és egyéb belső szabályozóinak hatályát – a nemzetiségi önkormányzattal egyeztetve, annak eltérő sajátosságaira alkalmazottan – szükség szerint kiterjeszti a nemzetiségi önkormányzat működésére is.

(4) A települési nemzetiségi önkormányzat elnöke a képviselő-testületi és bizottsági üléseken a nemzetiség képviselőjeként jogosult részt venni.

15. Helyi népszavazás

22. § Helyi népszavazást a választópolgárok 25 %-a kezdeményezhet. A helyi népszavazás költségeit az Önkormányzat költségvetéséből biztosítja.

IV. Fejezet

Záró rendelkezés

23. § A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a 11/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelet.

24. § Ez a rendelet 2025. szeptember 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 7/2025. (VIII. 26.) önkormányzati rendelethez

Önként vállalt feladatok

1. Szociális célú tűzifa támogatás megállapítása és kiosztása

2. Bursa Hungarica Ösztöndíjpályázat kiírása, elbírálása, folyósítása

3. Arany János Tehetséggondozó Programban résztvevő diákok támogatása

4. Civil szervezetek működési támogatásának megállapítása és folyósítása

5. Közfoglalkoztatás szervezése

6. Kitüntetések adományozása

7. Televízió-műsorszolgáltatás

8. Helyi rendezvények szervezése és lebonyolítása

9. Mezőőri szolgálat működtetése

10. Vallási turizmus és zarándokút fejlesztése (Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás)

11. Szabadidő és sport tevékenységek támogatása

12. Nyári diákmunka szervezése

2. melléklet a 7/2025. (VIII. 26.) önkormányzati rendelethez

Polgármesterre átruházott feladat-és hatáskörök

1. A közterület-használatról szóló 2/2020. (III. 13.) önkormányzati rendelet 1. § (4) bekezdés szerint „A közterület használattal kapcsolatos önkormányzati hatósági feladatokat a polgármester látja el a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben eljárva.”

2. A közterület-használatról szóló 2/2020. (III. 13.) önkormányzati rendelet 8. § (2) bekezdés alapján „A filmforgatás célú közterület-használattal összefüggő, Mktv-ben meghatározott képviselő-testületi hatásköröket a polgármester gyakorolja.”

3. A helyi címer és zászló alapításáról és használatának rendjéről 17/2005. (X.03.) önkormányzati rendelet 6. § (1) bekezdés szerint „Az önkormányzati jelképek használatát a Képviselő-testület által átruházott önkormányzati hatósági hatáskörében a polgármester engedélyezi.”

4. A szociális ellátásokról szóló 5/2023. (IV.27.) önkormányzati rendelet 1. § (3) bekezdés szerint „Az e rendeletben szabályozott pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokra való jogosultság megállapításáról és megszüntetéséről a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt.”5. Az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről szóló 2/2024. (II.21.) önkormányzati rendelet 6. § (1) bekezdés szerint „A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a Képviselő-testület pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.” A rendelet 6. (2) bekezdése alapján „Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a bevételi többlet összegének 10 %-ig a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja.” A rendelet 2/2024. (II.21.) önkormányzati rendelet 17. § szerint „ A fejlesztési előirányzatok tervezet szerinti megvalósításáról, az ehhez kapcsolódó kötelezettségvállalás a képviselő-testületi döntést követően a polgármester hatásköre, aki e pénzeszközök felhasználásáról, az elvégzett feladatokról a tárgyévi költségvetés módosításával egyidejűleg a Képviselő-testületet tájékoztatja. Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester az Önkormányzat költségvetése körében átmeneti – Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat 500.000,-Ft összegig, amelyről a Képviselő-testületet legközelebbi ülésén tájékoztatnia kell. A (2) bekezdésben meghatározott jogkörében a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplőkiadásokat is teljesíthet.”

3. melléklet a 7/2025. (VIII. 26.) önkormányzati rendelethez

Jegyzőre átruházott feladat-és hatáskörök

1. 1. A közösségi együttélés alapvető szabályairól, valamint ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 6/2018. (IV.09.) önkormányzati rendelet 4. § (4) bekezdése szerint „Az eljárás lefolytatására és a bírság kiszabására átruházott hatáskörben a jegyző jogosult.”

4. melléklet a 7/2025. (VIII. 26.) önkormányzati rendelethez

Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási
tevékenysége

013320 Köztemető-fenntartás- és működtetés

013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013370 Informatikai fejlesztések, szolgáltatások

016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

041232 Start munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

045110 Közúti közlekedés igazgatása és támogatása

045120 Út, autópálya építése

047120 Piac üzemeltetése

047320 Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek

062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk

064010 Közvilágítás

066010 Zöldterület-kezelés

066020 Város- és községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111 Háziorvosi alapellátás

072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

081043 Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

082044 Könyvtári szolgáltatások

082091 Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082094 Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés

083050 Televízió-műsor szolgáltatása és támogatása

086030 Nemzetközi kulturális együttműködés

091110 Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091120 Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai

091130 Nemzetiségi óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

102031 Idősek nappali ellátása

102032 Demens betegek nappali ellátása

104030 Gyermekek napközbeni ellátása családi bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, napközbeni gyermekfelügyelet vagy alternatív napközbeni ellátás útján

104031 Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

104035 Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások

106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán

107052 Házi segítségnyújtás

5. melléklet a 7/2025. (VIII. 26.) önkormányzati rendelethez

Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladatai

1. Ügyrendi kérdések elbírálása

2. Titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos szavazatszámláló bizottsági feladatok ellátása

3. Összeférhetetlenségi ügyekkel kapcsolatos eljárás

4. Vagyonnyilatkozatok vizsgálata, nyilvántartása, ellenőrzése

5. Javaslattétel polgármester jutalmazására, illetményének megállapítására, módosítására

6. Javaslattétel az alpolgármester tiszteletdíjára, módosítására

7. Döntés civil szervezetek támogatásáról – kivéve alapítványok támogatása

8. Költségvetést, zárszámadást érintő rendeletek és azok módosításának előkészítésében, felülvizsgálatában való közreműködés, a költségvetéssel kapcsolatos beszámolók, rendelettervezetek véleményezése, az előterjesztésekről szóló állásfoglalás megfogalmazása

9. A költségvetési bevételek, az önkormányzati vagyon alakulásának figyelemmel kísérése, az előidéző okok feltárása

10. A hitelfelvétel indokainak, gazdasági megalapozottságának vizsgálata, a pénzkezelési szabályzat megtartásának, valamint a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítésének esetleges ellenőrzése.

11. Licit útján történő ingatlanértékesítés esetén a pályázat kiírása, licittárgyalás lefolytatása.

6. melléklet a 7/2025. (VIII. 26.) önkormányzati rendelethez

A költségvetés végrehajtására szolgáló számlaszámokkal kapcsolatos adatok
Dusnok Község Önkormányzata bankszámláit az OTP Bank Kalocsai Fiókjánál, valamint a Magyar Államkincstárnál vezeti.

Számlaszám

Számla megnevezése

11732040-15337386

Dusnok Község Önkormányzata Pénzf. Sz.

11732040-15337386-02820000

Dusnok Mg-i Elkerülő út

11732040-15337386-03470000

Dusnok Község Eljárási Illeték

11732040-15337386-03540000

Dusnok Közs. Iparűzési adó Besz. számla

11732040-15337386-03610000

Dusnok Község Bírság számla

11732040-15337386-03780000

Dusnok Közs. Késedelmi pótlék számla

11732040-15337386-03920000

Dusnok Talajterh. díj beszedési szla

11732040-15337386-04640000

Közfoglalkoztatási alszámla

11732040-15337386-05120000

Dusnok K. Állami hozzájárulások szla

11732040-15337386-08800000

Dusnok Közs. Egyéb bevételek szla

11732040-15337386-08970000

Dusnok Közs. Gépjárműadó beszedési számla

11732040-15337386-10024003

Dusnok-DAOP Zarándokút Fejlesztés

11732040-15337386-10040007

Dusnok Község OEP Finanszírozás

11732040-15337386-10050006

Dusnok Község Önkor. Mezőgaz. és Vidf.

11732040-15337386-10060005

Teljesítési biztosíték

11732040-15724519

Dusnoki Polgármesteri Hivatal

11732040-15806321

Dusnoki Óvoda és Bölcsőde Pénzforgalmi számla

11732040-16639485

Gondozási Központ Pénzforgalmi számla

10025004-00350020-00000017

TOP-1.2.1-16 Turisztikai pályázat

10025004-00350020-00000024

TOP-2.1.3-15 Csapadékvíz

10025004-00350020-00000031

TOP_Plusz 1.2.1-21 Élhető Dusnok

10025004-00350020-00000048

TOP_Plusz 1.1.33-21 Látogatóközpont

10025004-00350020-00000055

TOP-1.1.3-16 Piac pályázat

10025004-00350020-00000062

TOP-4.1.1-15 Orvosi rendelő

10025004-00350020-00000079

Mg-i elkerülő út