Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2013. (XII. 18.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról, a vagyongazdálkodás és vagyonhasznosítás szabályairól
Hatályos: 2018. 09. 15- 2025. 10. 04Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2013. (XII. 18.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról, a vagyongazdálkodás és vagyonhasznosítás szabályairól
Helvécia Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban Mötv.) 109. § (4) bekezdésében, és a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (továbbiakban Nvtv. ) 3. § (1) bekezdés 6. pontja, az 5. § (4) bekezdésében, a 11. § (16) bekezdésében, a 13. § (1) bekezdésében, a 18. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezések, valamint a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény (a továbbiakban Htv.) 138. § (1) bekezdés j) pontjában kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság véleményére, a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a tulajdoni hányad nagyságától, illetve a részesedés mértékétől függetlenül, az alábbi önkormányzati vagyonra:
a) Helvécia Nagyközség Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) kizárólagos tulajdonában álló dolgokra,
b) az a) pont hatálya alá nem tartozó önkormányzati tulajdonban lévő dologra;
c) az Önkormányzat tulajdonában lévő pénzügyi eszközökre, továbbá az önkormányzatot megillető társasági részesedésekre,
d) az Önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek, intézmények vagyonára,
e) az Önkormányzatot megillető bármely vagyoni értékű jogra, (a továbbiakban: önkormányzati vagyon.)
(2) A rendelet hatálya nem terjed ki az önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatba adására, ezen önkormányzati vagyonelemek szabályozása külön rendeletekben történik.
Az önkormányzat vagyona
2. § Az önkormányzat vagyona a nemzeti vagyon része, amely törzsvagyonból és üzleti vagyonból áll. A törzsvagyon közvetlenül a kötelező önkormányzati feladatkör ellátását vagy hatáskör gyakorlását szolgálja.
1. Törzsvagyon
3. § (1) A törzsvagyon körébe tartozó vagyon lehet:
a) forgalomképtelen törzsvagyon, és
b) korlátozottan forgalomképes törzsvagyon.
(2) A forgalomképtelen törzsvagyon:
a) kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyon,
b) nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon.
(3) Az önkormányzat nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnal nem rendelkezik.
4. § (1) Az Önkormányzat kizárólagos tulajdonát képező és a forgalomképtelen törzsvagyon körébe tartozó vagyontárgyak:
a) az Önkormányzat tulajdonában álló közutak és műtárgyaik,
b) az Önkormányzat tulajdonában álló terek, parkok,
c) az Önkormányzat tulajdonában álló – külön törvény rendelkezése alapján részére átadott – vizek, vízi közműnek nem minősülő közcélú vízi létesítmények,
d) a köztemető,
e) a településrendezési tervben közcélú hasznosításra kijelölt ingatlanok
f) mindaz a vagyon, melyet törvény, vagy az Önkormányzat Képviselő-testülete rendeletével annak nyilvánít.
(2) A forgalomképtelennek besorolt önkormányzati vagyon:
a) nem idegeníthető el,
b) nem terhelhető meg (kivéve a vagyonkezelői jogot és a jogszabályon alapuló használati vagy szolgalmi jogot),
c) dologi jog nem létesíthető,
d) osztott tulajdon nem létesíthető.
(3) A forgalomképtelen törzsvagyon, kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló vagyonelemeket e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
5. § (1) Korlátozottan forgalomképes törzsvagyonnak minősül az a vagyonelem, amelyet törvény vagy jelen önkormányzati rendelet annak minősít.
(2) Az Önkormányzat korlátozottan forgalomképes vagyontárgyai:
a) közművek,
b) középületek,
c) sportpályák és sportcélú létesítmények,
d) KMB iroda és lakás,
e) közjóléti célokat szolgáló ingatlanok (közjóléti erdők, búcsútér),
f) az önkormányzat tulajdonában lévő művészeti alkotások.
(3) A korlátozottan forgalomképes vagyonelemeket e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(4) A korlátozottan forgalomképes törzsvagyon csak az Önkormányzat Képviselő-testülete egyedi döntése alapján minősíthető át és idegeníthető el.
(5) A korlátozottan forgalomképes vagyonelemek hasznosítása rendeltetésük sérelmét nem eredményezheti, elidegenítésükre e rendelet keretei között akkor van lehetőség, ha a vagyonelem a közfeladat ellátásához feleslegessé válik vagy megszűnik a közfeladat ellátásának kötelezettsége, amelyre tekintettel jogszabály vagy a tulajdonosi joggyakorló a vagyonelem korlátozott forgalomképességét megállapította.
2. Üzleti vagyon
6. § Üzleti vagyon mindazon önkormányzati tulajdonban álló vagyonelem, amely nem tartozik a rendelet 4. § (1) és 5. § (1)–(2) bekezdésében meghatározott törzsvagyon körébe.
3. Az önkormányzati vagyon nyilvántartása, vagyon értékelése
7. § (1) Az Önkormányzat vagyonát a Polgármesteri Hivatal tartja nyilván a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény, valamint az államháztartás számviteléről szóló kormányrendelet szerint.
(2) Az önkormányzat ingatlan vagyonát a Polgármesteri Hivatal a Mötv. 110. §-ában meghatározottak szerint tartja nyilván.
(3) A vagyonleltár az Önkormányzat tulajdonában – a költségvetési év zárónapján – meglévő vagyon állapot szerinti kimutatása, melynek célja az önkormányzati vagyontárgyak tételes kimutatása. A vagyonleltárban szerepeltetni kell az önkormányzati vagyont terhelő kötelezettségeket is.
(4) A vagyonleltárnak külön kell tartalmazni a törzsvagyont (forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes bontásban), valamint az önkormányzat egyéb vagyonát és a kötelezettségeket. Ki kell emelni a befektetett eszközök csoportjaiban a részesedéseket, valamint az értékpapírokat.
(5) A vagyonleltárt az éves költségvetési beszámolóhoz, a vagyonkimutatást zárszámadáshoz csatolva az Önkormányzat Képviselő-testületének kell bemutatni.
(6) A vagyonleltárak elkészítéséért az intézmények vezetői, illetve a vagyonkezeléssel megbízott szervezetek vezetői a felelősek.
8. § (1) A vagyon értékének megállapítása:
a) A vagyon értékének megállapítására a forgalmi (piaci) érték az irányadó.
b) Azon ingatlanokat, amelyek a számviteli nyilvántartásban nem szerepelnek, a kiadott értékelési irányelv szerint becsült értéken veszi fel a tőkeváltozással szemben, és pénzforgalom nélküli állománynövekedésként rögzíti a könyvekben. Azon ingatlanok, amelyek a számviteli nyilvántartásban a hatályos számviteli előírások szerinti bekerülési értéken szerepelnek, az értékbecslés adatait a számvitelben nem rögzítik.
c) Az ingatlan vagyon értékét – elidegenítés, megterhelés valamint csere esetén az értékkülönbözetet –egyedi értékbecslés alapján kell meghatározni, mely 6 hónapnál régebbi nem lehet. Ha rendelkezésre áll egy évnél nem régebbi forgalmi értékbecslés, annak értékbecslő által felülvizsgált változata is elfogadható. Az ingatlan vagyon értékét egyéb hasznosítás esetén az infláció mértékével megemelve kell meghatározni.
d) A tagsági jogot megtestesítő értékpapír elidegenítése esetén az értéket a tőzsdére bevezetett részvénynél a tőzsdei árfolyamon, a tőzsdén nem jegyzett részvényeknél, valamint üzletrészeknél 6 hónapnál nem régebbi üzleti értékelés alapján kell meghatározni.
e) Örökölt vagyon esetén a hagyatéki eljárás során megállapított értéket kell a vagyon értékének tekinteni, amennyiben az adó- és értékbizonyítvány 6 hónapnál nem régebbi.
f) Az Önkormányzat vagyonának nem pénzbeli hozzájárulásként gazdasági társaság, egyesülés, illetve közhasznú társaság részére történő szolgáltatásakor csak az ingatlan vagyon esetén értékbecslő által megállapított, ingó vagyon esetén szokásos piaci értéken vehető figyelembe.
4. Vagyongazdálkodási terv
9. § (1) Az Önkormányzat három évre szóló középtávú és hat évre szóló hosszú távú vagyongazdálkodási tervet készít.
(2) A középtávú vagyongazdálkodási terv tartalmazza
a) vagyonkimutatásnak megfelelő szerkezetben a középtávú terv időszakának első és utolsó napján várható vagyonadatokat,
b) az ellátott közfeladatokat és a közfeladatok ellátását biztosító vagyont.
(3) A tervben szerepeltetni kell a tervidőszakra tervezett vagyonváltozást.
(4) A hosszú távú vagyongazdálkodási tervnek a (2) bekezdés b) pontja szerinti adatokat kell tartalmaznia.
(5) A vagyongazdálkodási tervet a Polgármesteri Hivatal pénzügyi csoportja készíti el, melyet a Képviselő-testület határozattal fogad el.
(6) A vagyongazdálkodási tervet évente felül kell vizsgálni.
Az önkormányzati vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlása
5. Önkormányzati vagyon hasznosítása
10. § A rendelet alkalmazásában a vagyonnal való rendelkezés:
a) tulajdon-átruházás,
b) a vagyonhasznosítás, ideértve a vagyon használatba, bérbe, használatra, haszonbérbe vagy haszonkölcsönbe, üzemeltetésbe adása, vagyonkezelésbe adását, lízingszerződéssel való hasznosítását, koncesszióba adását,
c) a vagyon megterhelése, ideértve a vagyon biztosítékul adását, zálog- és jelzálogjog, illetve szolgalmi és egyéb használati jog alapítását, használat jogának biztosítását, elidegenítési és terhelési tilalom, valamint kezesség vállalását, az Önkormányzat tulajdonán fennálló vagyonértékű jog gazdasági társaság rendelkezésére bocsátásához való hozzájárulást,
d) az Önkormányzatot megillető elővásárlási-, vételi- és visszavásárlási jog gyakorlása,
e) gazdasági és közhasznú társaságokban üzletrész, részvény alapján az Önkormányzatot megillető jog gyakorlása,
f) a b-c) pontokban meghatározott az Önkormányzat javára más személy tulajdonában lévő vagyonon fennálló jogokkal, illetve azok alapján való rendelkezés,
g) a vagyon átlátható gazdasági társaságba apportként történő bevitele,
h) a vagyon technikai kezelésbe és üzemeltetésbe adása, illetve onnan való kivonása,
i) vagyonszerzés,
j) értékpapírral, pénzeszközökkel a költségvetési, államháztartási törvény és önkormányzati rendelet alapján való gazdálkodás,
k) önkormányzati vagyont érintő hatósági eljárásban az Önkormányzatot megillető jog gyakorlása.
11. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó vagyon feletti tulajdonosi jogokat az Önkormányzat Képviselő-testülete gyakorolja a (2)–(3) bekezdésben foglalt kivételekkel.
(2) A Polgármester hatáskörébe tartozik:
a) a közterület-használati engedélyek megadása,
b) a törzsvagyon körébe tartozó ingatlanok alkalomszerű, valamint legfeljebb egy év időtartamú határozott idejű és érték ellenében történő bérbe, haszonbérbe vagy használatba adása, építési telkek értékesítése, e körben a bérleti és az adásvételi szerződések megkötése
c) önkormányzati bérlakások bérbe vagy használatba adása,
d) a közszolgálatban nélkülözhető, felesleges ingó vagyontárgyak elidegenítése,
e) hatósági eljárások körében felmerülő tulajdonosi hozzájárulások megtétele,
f) gazdasági társaságban az önkormányzat képviselete és ennek körében a szavazati jog gyakorlása, kivéve az Önkormányzat többségi (51 %-nál nagyobb) részvételével működő gazdasági társaságokat, valamint az önkormányzat tagsági jogait érintő vagy számára vagyoni kötelezettségeket megállapító ügyekben adható szavazatokat, mely szavazatokhoz a képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges,
g) a hatáskörrel rendelkező szerv döntése alapján a vagyonhasznosítási jogügyletek megkötése.
(3) Az intézmények alapító okiratában az intézmény használatába adott vagyontárgyak tekintetében az intézmény vezetője hatáskörébe tartozik a vagyon körébe tartozó ingatlanok alkalomszerű, valamint legfeljebb egy év időtartamú határozott idejű és érték ellenében történő bérbeadása.
6. Az önkormányzati ingatlan vagyon átruházása
12. § (1)1 Az önkormányzati tulajdonban álló ingatlan vagyon tekintetében nettó 30.000.000,- Ft értékhatár feletti vagyon tulajdonjogát átruházni – ha törvény kivételt nem tesz – csak versenyeztetés útján, az összességében legelőnyösebb ajánlatot tevő részére, a szolgáltatás és ellenszolgáltatás értékarányosságával lehet.
(2) A versenyeztetési eljárás szabályait a 3. melléklet tartalmazza.
(3) Kétszeres sikertelen versenyeztetési eljárás után a döntést hozó/képviselő-testültet jogosult – a meghatározott feltételek változatlansága mellett – egyszerűsített eljárás keretében eljárni a vagyonhasznosítás során.
(4) Önkormányzati vagyon tulajdonjogát átruházni
a) természetes személy vagy
b) Nvtv.-ben meghatározott átlátható szervezet részére lehet.
(5) Az önkormányzati vagyon tulajdonjogát ingyenesen átruházni az Nvtv. 13. § (3) – (8) bekezdése alapján lehet. E szabályokat nem kell alkalmazni a pénzvagyonra, követelésekre valamint a fizetési kötelezettségekre.
(6) Az önkormányzati ingatlan vagyon értékesítése esetén az Nvtv. 14. §-a alapján az államot elővásárlási jog illeti meg.
7. Az önkormányzati vagyon kezelése, vagyonkezelésbe adása
13. § A vagyonkezelői jog kivételesen törvényben történő kijelöléssel, a törvényben megjelölt személyekkel, vagy a törvényben egyedileg meghatározott jogi személlyel jön létre.
14. §2 (1) Az önkormányzati vagyon ingyenesen kizárólag közfeladat ellátása céljából adható használatba, a közfeladat ellátásához szükséges mértékben.
(2) Vagyonkezelői jog visszterhes átengedése esetén a vagyonkezelői jog ellenértékének legalább a magyar állampapírok előző évi átlagos hozamát el kell érnie.
15. § (1) Az önkormányzati intézmény annak a törzsvagyonnak a használati jogát gyakorolhatja, amely adott intézmény Alapító Okiratában szerepel.
(2) Az önkormányzati intézmény a rábízott törzsvagyont bérbeadás útján, az alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül hasznosíthatja. Az ebből származó bevétel az intézményt illeti meg. Az önkormányzati intézmény használatában lévő vagyontárgyak tekintetében a bérleti szerződés megkötésére az intézmény vezetője jogosult.
(3) A hasznosítás az intézmény feladatainak ellátását nem korlátozhatja, nem veszélyeztetheti, a vagyon állagát nem ronthatja.
(4) Ha egy vagyontárgyhoz kapcsolódó intézményi funkció megszűnik, a vagyon hasznosításáról az Önkormányzat Képviselő-testülete dönt. Az intézmények által megszerzett vagyontárgyak, az Önkormányzat tulajdonába kerülnek. E vagyontárgyak, általában az azokat megszerző intézmények használatába kerülnek, kivéve, ha a Képviselő-testület másképpen rendelkezik.
16. § (1) A vagyonkezelők kötelesek az Önkormányzat törzsvagyona körébe tartozó ingatlanok állagmegőrzéséről, felújításáról, korszerűsítéséről folyamatosan gondoskodni, e faladata kapcsán az Önkormányzat Képviselő-testülete az éves költségvetésében dönt a tárgyévi feladatokról és azok megvalósításának forrásairól.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt rendelkezés alkalmazása során a feladatok tervezéséhez meg kell kérni a vagyonkezelő szervezetek vezetőinek véleményét, melyek figyelembevételével a vagyon állagmegóvását, felújítását, illetve korszerűsítését célzó éves feladattervet kell meghatározni.
17. § A vagyonkezelők kötelesek a tőlük elvárható gondossággal eljárni a kezelt vagyon működtetése során, e kötelezettség teljesítésért a vagyonkezelő szervezetek vezetői felelnek.
18. § (1) A vagyonkezelés ellenőrzésének kertében a vagyonkezelő köteles évközi beszámolásra, adatszolgáltatásra, adatszolgáltatási kötelezettsége az Önkormányzat jogszabályokban előírt beszámolási, adatszolgáltatási kötelezettségéhez kapcsolódik.
(2) A vagyonkezelő tulajdonosi ellenőrzése az Önkormányzat Képviselő-testülete által esetileg elrendelt ellenőrzéssel valósul meg.
8. A felajánlott vagyon elfogadása
19. § Ha a vagyonról az Önkormányzat javára lemondtak, a vagyon elfogadásáról a polgármester dönt, feltéve, hogy az önkormányzat képes a vagyonhasznosításra járó kötelezettségek teljesítésére.
9. Eljárás a tulajdonos képviseletében
20. § (1) Az önkormányzati vagyont érintő hatósági eljárásban a tulajdonost megillető nyilatkozattételi jogot, továbbá a közigazgatási és bírósági eljárásban az ügyfél jogát a polgármester gyakorolja.
(2) Az önkormányzat jogi képviseletének biztosításáról a polgármester gondoskodik.
10. Az Önkormányzat kizárólagos gazdasági tevékenységei
22. § Az Önkormányzat a kizárólagos gazdasági tevékenységei gyakorlásának jogát a nemzeti vagyonról szóló törvény alapján engedi át.
11. A pénzeszközök feletti joggyakorlás
23. § (1) Az Önkormányzat jogosult az ideiglenesen feleslegessé vált pénzeszközeinek hasznosítására, a pénzeszközeinek ideiglenes és végleges átadására.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jog gyakorlásának részletező szabályait az Önkormányzat költségvetési rendelete, és más rendelete határozza meg.
12. Az önkormányzati követelések elengedése
24. § (1) Az Önkormányzat és költségvetési szerve – kis összegű követelések 50 000.-Ft értékhatárig – csak az alábbi esetekben mondhat le részben vagy egészben követelésről:
a) csődegyezségi megállapodásban,
b) bírói egyezség keretében,
c) felszámolási eljárás során, ha a felszámoló által írásban adott nyilatkozat alapján az várhatóan nem térül meg,
d) ha a követelés bizonyítottan csak veszteséggel vagy aránytalanul nagy költségráfordítással érvényesíthető,
e) kötelezett bizonyítottan nem lelhető fel,
f) az Önkormányzat a többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságával szemben fennálló követeléséről, amennyiben a követelés rendezése a gazdasági társaság működőképességét veszélyezteti az Önkormányzat Képviselő-testülete külön döntés alapján.
Záró rendelkezések
25. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat tulajdonáról
és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 13/2000.(XII. 11.) számú önkormányzati rendelet, és az azt módosító 12/2001. (VIII.28.), 12/2002. (VII.5.) és 8/2004. (VI.25.), 15/2007. (X.31.), 9/2008. (X.29.), 8/2010. (VI.30.), 6/2012. (II. 22.) számú önkormányzati rendelet.
A 10/2018. (IX.14.) önkormányzati rendelettel módosított érték.
A 8/2014. (IX.27.) önkormányzati rendelettel megállapított szöveg.
A 10/2018. IX.14.) önkormányzati rendelet módosította
A 10/2018. (IX.14.) önkormányzati rendelet módosította