Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete
a 2025. évi költségvetésről
Hatályos: 2025. 02. 16Helvécia Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete
a 2025. évi költségvetésről
[1] A képviselő-testület a mindenkori gazdasági környezet és a helyi sajátosságok figyelembe vételével kíván eleget tenni jogalkotási kötelezettségének, ezért a 2025. évi költségvetés elfogadása során célja az önkormányzat kiegyensúlyozott gazdálkodásának fenntartása, a tervezhető és működtethető feladatellátás finanszírozásának biztosítása, valamint a települési fejlesztési elképzelések pénzügyi megalapozása.
[2] Helvécia Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a 14. § tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(4) bekezdésében és Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdésben és 78. § (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2014 (XII.17.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 2. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi és Gazdasági Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat intézményeire terjed ki.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) Az Önkormányzat és intézményei 2025. évi költségvetésének összesített
a) bevételi főösszege 1 639 029 018 Ft
b) kiadási főösszege 1 859 832 018 Ft
c) költségvetési hiány összege 220 803 000 Ft
(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti bevételből 1 321 099 685 Ft működési költségvetési bevétel, ezen belül:
a) 908 384 546 Ft Működési célú támogatások államháztartáson belülről
b) 252 000 000 Ft Közhatalmi bevételek
c) 159 949 599 Ft Működési bevételek
d) 765 540 Ft Működési célú átvett pénzeszközök
(3) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti kiadásból 1 500 241 011 Ft működési költségvetési kiadás, ezen belül:
a) 580 095 000 Ft Személyi juttatással,
b) 82 273 000 Ft Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
c) 478 630 000 Ft Dologi kiadással
d) 15 000 000 Ft Ellátottak pénzbeli juttatásai
e) 344 243 011 Ft Egyéb működési célú kiadások
(4) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti bevételből 317 929 333 Ft felhalmozási költségvetési bevétel, ezen belül
a) 316 921 675 Ft Felhalmozási bevételek
b) 1 007 658 Ft Felhalmozási célú átvett pénzeszközök
(5) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti kiadásból 332 628 161 Ft felhalmozási költségvetési kiadás, ezen belül:
a) 318 293 161 Ft Beruházási kiadás
b) 14 335 000 Ft Felújítási kiadás
3. § (1) A tárgyévi működési bevételek és kiadások különbözeteként keletkező hiányt a képviselő-testület 206 104 172 Ft összegben, a felhalmozási bevételek és kiadások különbözeteként keletkező hiányt 14 698 828 Ft összegben, ezek együttes összegét 220 803 000 Ft összegben állapítja meg.
(2) A hiány finanszírozásának módja: a költségvetési hiány belső finanszírozására működési célra 206 104 172 Ft, felhalmozási célra 14 698 828 Ft előző évi költségvetési maradvány igénybevételét határozza el.
4. § Az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására a képviselő-testület az egyéb működési célú kiadásokon belül 43 594 794 Ft általános tartalékot, valamint 53 787 625 Ft céltartalékot különít el.
5. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat működési költségvetését és felhalmozási költségvetését az alábbiak szerint hagyja jóvá:
a) 1 271 122 680 Ft működési költségvetési bevétellel, ezen belül:
aa) 908 384 546 Ft Működési célú támogatások államháztartáson belülről
ab) 252 000 000 Ft Közhatalmi bevételek
ac) 109 972 594 Ft Működési bevételek
ad) 765 540 Ft Működési célú átvett pénzeszközök
b) 792 061 011 Ft működési költségvetési kiadással, ezen belül:
ba) 139 841 000 Ft Személyi juttatással,
bb) 19 060 000 Ft munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó
bc) 273 917 000 Ft Dologi kiadások
bd) 15 000 000 Ft Ellátottak pénzbeli juttatása
be) 344 243 011 Egyéb működési célú kiadások
c) 317 929 333 Ft felhalmozási költségvetési bevétellel, ezen belül:
ca) 316 921 675 Ft Felhalmozási bevételek
cb) 1 007 658 Ft Felhalmozási célú átvett pénzeszközök
d) 323 670 161 Ft felhalmozási költségvetési kiadással, ezen belül:
da) 309 335 161 Ft beruházási kiadással
db) 14 335 000 Ft felújítási kiadással
(2) Az önkormányzat engedélyezett létszámkerete:
a) 13 fő az alábbi feladatokra:
aa) Polgármester 1 fő
ab) Művelődési ház 1,5 fő
ac) Községi könyvtár 0,5 fő
ad) Községgazdálkodás 1 fő
ae) Zöldterület-kezelés 3 fő
af) Tanyagondnoki szolgálat 3 fő
ag) Út és közútkezelés 2 fő
ah) Háziorvosi alapellátás 1 fő
b) közfoglalkoztatottak: 12 fő
6. § (1) A képviselő-testület a Helvéciai Polgármesteri Hivatal működési költségvetését és felhalmozási költségvetését az alábbiak szerint hagyja jóvá:
a) 2 716 249 Ft működési költségvetési bevétellel, ezen belül 2 716 249 Ft működési bevétellel
b) 147 326 000 Ft működési költségvetési kiadással, ezen belül:
ba) 117 272 000 Ft Személyi juttatással,
bb) 15 201 000 Ft Munkaadókat terhelő járulék és szociális hozzájárulási adóval
bc) 14 853 000 Ft Dologi kiadással
c) 0 ezer Ft felhalmozási költségvetési bevétellel,
d) 6 858 000 Ft felhalmozási költségvetési kiadással, ezen belül 6 858 000 Ft beruházási kiadással
(2) A Polgármesteri Hivatal engedélyezett létszámkerete 16,31 fő
7. § (1) A képviselő-testület a Helvéciai Napvirág Óvoda és Bölcsőde költségvetési szervének működési költségvetését és felhalmozási költségvetését az alábbiak szerint hagyja jóvá:
a) 47 260 756 Ft működési költségvetési bevétellel, ezen belül 47 260 756 Ft működési bevétellel
b) 560 854 000 Ft működési költségvetési kiadással, ezen belül:
ba) 322 982 000 Ft Személyi juttatással,
bb) 48 012 000 Ft Munkaadókat terhelő járulék és szociális hozzájárulási adóval,
bc) 189 860 000 Ft Dologi kiadással
c) 0 Ft felhalmozási költségvetési bevétellel,
d) 2 100 000 Ft felhalmozási költségvetési kiadással, ezen belül 2 100 000 Ft beruházási kiadással
(2) A Helvéciai Napvirág Óvoda és Bölcsőde engedélyezett létszámkerete 42 fő
3. Az önkormányzat bevételei
8. § (1) Az önkormányzat és az önkormányzat által irányított költségvetési szervek költségvetési bevételeit előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban az 1–4. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat saját bevételeit a 14. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.
4. Az önkormányzat kiadásai
9. § (1) Az önkormányzat és az önkormányzat által irányított költségvetési szervek költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a 5–8. melléklet szerint állapítja meg.
(2) Az önkormányzat 2025. évi felhalmozási és működési támogatási kiadásainak részletezését a 9. melléklet szerint fogadja el.
10. § Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.
11. § A képviselő-testület az önkormányzat beruházási kiadásait feladatonként a 12. melléklet szerint, az önkormányzat felújítási kiadásait feladatonként a 13. melléklet szerint jóváhagyja.
12. § A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát 53 787 625 Ft összegben az 11. mellékletben részletezett célokra állapítja meg.
13. § A képviselő-testület az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására 43 594 784 Ft általános tartalékot képez a 11. melléklet szerint.
14. § (1) A képviselő-testület 2025-ben a jutalmazásra felhasználható mértéket az eredeti rendszeres személyi juttatás 8,16 %-ában határozza meg.
(2) A polgármesteri hivatalban foglalkoztatott felsőfokú és érettségi végzettségű köztisztviselőket illetménykiegészítés illeti meg, amelynek mértéke 2025. évben egységesen a köztisztviselő alapilletményének 20 %-a.
(3) A képviselő-testület a köztisztviselői illetményalap mértékét 65 000 Ft-ban határozza meg.
15. § A 15. melléklet szerint a Képviselő-testület a 2025. évi költségvetés elfogadásakor adósságot keletkeztető jogügylet megkötését nem tervezi.
5. A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
16. § (1) Az önkormányzat egységes költségvetését (bevételek beszedését, kiadások teljesítését) a költségvetési törvény, az államháztartásról szóló törvény és végrehajtási rendelete, az önkormányzat szervezeti és működési szabályzata, valamint a jelen önkormányzati rendelet előírásainak megfelelően hajtja végre a polgármesteri hivatal, valamint költségvetési intézménye útján.
(2) A hivatal a központi költségvetési normatív hozzájárulásokat a pénzügyi információs rendszer szerkezetének megfelelő formában köteles nyilvántartani, hogy az elszámolás az éves lezárást követően elkészíthető legyen.
(3) A költségvetési szervek a részükre jóváhagyott, illetve az évközben az önkormányzat által módosított kiadási előirányzatot nem léphetik túl, vagyis a költségvetési szerv a jóváhagyott előirányzaton belül köteles gazdálkodni.
17. § A bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére 500 000 Ft erejéig egyszeri kifizetés a házipénztárból teljesíthető abban az esetben, ha átutalásra nincs lehetőség. A kiadások készpénzben történő teljesítésének konkrét esetei a következők:
a) a készlet és kis értékű tárgyi eszköz beszerzések (szakmai anyagok, irodaszerek, gyógyszer, könyv, folyóirat, munkaruha, tisztítószerek), a kiküldetési, reprezentációs kiadások, továbbá egyes kisösszegű karbantartási, javítási, szolgáltatási kiadások (szállítási költség, orvosi vizsgálat, hirdetés készpénzben történő teljesítése);
b) a társadalom- és szociálpolitikai juttatások, az ellátottak pénzbeli juttatásainak készpénzben kifizetendő összege;
c) egyéb személyi juttatások kifizetése (utazási költségtérítés) illetményelőleg, megbízási díjak;
d) utólagos elszámolásra kiadott előleg kifizetése;
e) az önkormányzat és intézményei rendezvényeivel kapcsolatos kiadás;
f) a gyermek hátrányos helyzetét megállapító gyámhatósági határozat alapján törvény szerinti pénzbeli támogatás;
g) testületi döntés szerinti beiskolázási támogatás;
h) eseti jelleggel egyéb céljellegű kifizetés (pl. támogatási szerződés alapján a támogatás összegének) kifizetése.
18. § (1) Az önkormányzat és költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai évközben megváltoztathatók.
(2) A polgármester a helyi önkormányzat költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai között átcsoportosítást hajthat végre. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad. A polgármester 5 millió Ft értékhatárig dönthet a forrásfelhasználásról, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.
(3) A képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht). 14. § (3) bekezdése szerinti fejezetben meghatározott támogatások kiadási előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(4) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja a naptári éven belül visszafizetendő hitel felvétele a számlavezető pénzintézettől.
19. § (1) Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközei legfeljebb 3 hónapos lekötési határidővel államilag garantált értékpapírokba leköthető.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedéséről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
20. § (1) E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. naptól kell alkalmazni.
(2) A Képviselő-testület – az Áht. 25. § rendelkezései alapján – felhatalmazza a Polgármestert, hogy 2025. január 1-jétől a 2025. évi költségvetési rendelet hatályba lépéséig a helyi bevételeket folytatólagosan szedje be és a kiadásokat időarányosan teljesítse.
21. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.