Ladánybene Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2025. 11. 28Ladánybene Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
[1] A szervezeti és működési szabályzat az önkormányzati működés egyik legfontosabb alapdokumentuma, melynek időtállónak és megfelelően kimunkáltnak kell lennie. A rendeletalkotás célja az önkormányzat belső struktúrájának, egyes szerveinek, illetve szervezeti egységeket megjelenítő természetes személyek feladat- és hatáskörének megállapítása.
[2] Ladánybene Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva az Ügyrendi, Vagyon-nyilatkozattételi, Összeférhetetlenségi és Településfejlesztési Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. Az önkormányzat
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése Ladánybene Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).
(2) Az önkormányzat székhelye: 6045 Ladánybene, Fő utca 66.
(3) Az önkormányzat működési területe: Ladánybene közigazgatási területe.
(4) Az önkormányzat Képviselő-testülete: Ladánybene Község Önkormányzat Képviselő-testülete.
(5) Az önkormányzat szervei:
a) a polgármester,
b) a bizottság,
c) a közös önkormányzati hivatal,
d) a jegyző,
e) a társulás.
(6) A képviselő-testület Kunbaracs Község Önkormányzat Képviselő-testületével közös önkormányzati hivatalt tart fenn Ladánybenei Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: hivatal) elnevezéssel. Székhelye: 6045 Ladánybene, Fő utca 66.
(7) Az önkormányzat által fenntartott további intézmény: Ladánybenei Csiribiri Óvoda és Mini Bölcsőde. Székhelye: 6045 Ladánybene, Rákóczi Ferenc utca 6.
2. § Az önkormányzat testvértelepülési kapcsolatot tart fenn a romániai Szentábrahám, valamint a németországi Nebelsütz településekkel.
3. § Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
4. § Az önkormányzat kitüntetései: Ladánybene Községért Emlékérem, Ladánybene Község Díszpolgára.
5. § Ladánybene Község ünnepe: július 31., amely a település önállóvá válásának napja. A helyi ünnephez tartozó rendezvény a Falunap.
2. Az önkormányzat feladata, hatásköre
6. § (1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladatokat.
(2) Az önkormányzat önként vállalt feladatai:
a) tanyagondoki szolgálat fenntartása,
b) piac fenntartása,
c) önkormányzati rendezvények szervezése,
d) az államháztartáson kívülre adott pénzeszköz átadások, civil szervezetek támogatása.
(3) Az önkormányzat által ellátott alaptevékenységek kormányzati funkciók szerinti felsorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(4) Az önkormányzat hatáskörét a képviselő-testület gyakorolja. A képviselő-testület egyes hatásköreit átruházza
a) a polgármesterre,
b) a jegyzőre,
c) a bizottságra.
(5) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
3. A képviselő-testület működése
7. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma - a polgármestert is beleértve - 7 fő.
(2) A képviselő-testület döntéseit ülésein hozza meg.
(3) Az ülések típusai:
a) alakuló ülés,
b) rendes ülés,
c) rendkívüli ülés.
(4) A képviselő-testület évente 10 ülést tart, feladatait éves munkaterv alapján látja el.
(5) A képviselő-testület üléseit a községháza tanácstermében tartja. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja a képviselő-testület ülése a Művelődési Házban is megtartható. A közös önkormányzati hivatalt érintő kérdésekben tartandó együttes ülés Kunbaracs településen (Kunbaracs, Kölcsey utca 1.) is tartható.
(6) A képviselő-testületi ülés meghívóját és az írásos előterjesztéseket az ülést megelőző 5 naptári nappal kell kézbesíteni. A kézbesítés elektronikus úton (e-mailen keresztül) történik a meghívott által előzetesen megjelölt elektronikus kézbesítési címre.
8. § (1) A képviselő-testület működésének alapja a munkaterv. A munkaterv tervezetét - előzetes egyeztetés alapján - a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé jóváhagyásra.
(2) A munkatervben szereplő napirendekre javaslatot tehetnek az önkormányzat által fenntartott intézmények vezetői, a képviselők, a bizottságok, a jegyző és a Ladánybene székhellyel működő önszerveződő közösségei. Az önszerveződő közösségek listáját a 3. melléklet tartalmazza.
(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) az előző munkatervi időszak főbb feladatai végrehajtásának értékelését,
b) az ülések várható időpontját,
c) a közmeghallgatás időpontját,
d) a napirendek címét, előadóját,
e) az előkészítésért felelős nevét.
(4) A következő évi munkaterv elfogadásáról a polgármester javaslatára a képviselő-testület minden év utolsó ülésén határoz.
9. § (1) A polgármester a képviselő-testület rendkívüli ülését a munkatervtől eltérő időpontban és helyen is összehívhatja.
(2) Sürgős halasztást nem tűrő esetben az ülést megelőzően egy nappal is kiküldhető a meghívó. Különösen indokolt a képviselő-testületi ülés összehívása, ha a döntés a munkatervben szereplő következő rendes ülés időpontjáig nem várhat.
4. A képviselő-testületi ülés összehívása
10. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. Távolléte, akadályoztatása esetében az alpolgármester gondoskodik a képviselő-testület összehívásáról, és a polgármester távollétében vezeti az ülést.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester egyidejű, tartós akadályoztatása esetében a Pénzügyi és Ellenőrző Bizottság elnöke hívja össze és vezeti az ülést.
(3) A képviselő-testületi ülések időpontjáról és napirendjéről a meghívónak a hivatal hirdetőtábláján történő elhelyezésével tájékoztatni kell a lakosságot.
11. § (1) A képviselő-testületi ülésre meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) a napirend tárgya szerint illetékes köztisztviselőket,
d) azoknak a bizottságoknak a nem képviselő tagjait, amely bizottságokat a napirend érint,
e) a napirendi pontok előadóit,
f) a közös önkormányzati hivatalt érintő kérdésekben Kunbaracs Község polgármesterét,
g) az önszerveződő közösségek képviselőit a tevékenységi körüket érintő napirendi pont tárgyalásakor.
(2) A képviselő-testületi ülés meghívójának tartalmaznia kell
a) az ülés helyét, napját, kezdési időpontját,
b) az ülés minősítését (alakuló, rendes, rendkívüli),
c) a tervezett napirendeket, a napirendek előterjesztőit.
(3) A meghívó mellékletét képezik az előterjesztések, beszámolók és a tájékoztatók.
5. A képviselő-testületi ülés vezetése, a rend fenntartása
12. § (1) A levezetőelnök ülésvezetési feladatai:
a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését a Szervezeti és Működési Szabályzatban (a továbbiakban: SZMSZ) szabályai szerint hívták össze,
b) megállapítja és folyamatosan vizsgálja az ülés határozatképességét, számba veszi az igazoltan, illetve igazolatlanul távollevőket,
c) javaslatétel a jegyzőkönyv-hitelesítők személyére,
d) figyelemmel kíséri a személyes érintettséget,
e) tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásának állásáról és a két ülés között történt fontosabb eseményekről,
f) előterjeszti az ülés napirendjét,
g) az ülést megnyitja, szünetet rendel el, berekeszti azt,
h) megadja a szót illetve megtagadja azt,
i) megvonja a szót, a tárgyra térésre szólít fel,
j) megadja a szót ügyrendi kérdésekben illetve megtagadja azt,
k) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,
l) javaslattétel a napirendek összevont tárgyalására.
(2) A levezetőelnök vitavezetési feladatai:
a) napirendi pontonként megnyitja, vezeti és berekeszti a vitát,
b) szavazást rendel el,
c) megállapítja a szavazás eredményét,
d) kimondja a határozatot.
(3) A levezetőelnök az ülés rendjének biztosítása érdekében:
a) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő megfogalmazást használ,
b) rendre utasítja azt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít,
c) a rendre utasított felszólítótól megvonja a szót, és szükség esetén javaslatot tesz a vitából való kizárásra, amely javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz,
d) rendre utasítja, illetve a terem elhagyására kötelezheti a rendzavarástó tanúsító - nem képviselő - jelenlévő/ket.
6. Az ülés napirendje, az előterjesztés
13. § (1) A képviselő-testület a napirend kérdésében vita nélkül határoz. A napirend elfogadása után az előterjesztő az elfogadott napirendi ponthoz kötve van. A napirend megváltoztatására csak a képviselő-testület döntése alapján van lehetőség.
(2) A napirend keretében tárgyalásra kerülő előterjesztések sorrendje:
a) közérdekű bejelentések,
b) lejárt határidejű határozatok,
c) rendelet-tervezetek,
d) normatív határozati javaslatok,
e) határozati javaslatok,
f) beszámolók,
g) tájékoztatók.
(3) A képviselő-testület a levezetőelnök javaslatára az ülés napirendjét a napirendi pontokhoz meghívottakra tekintettel a (2) bekezdésben szereplő sorrendtől eltérően is meghatározhatja.
(4) Az írásbeli bejelentést az ülés megkezdésének kezdetéig a levezetőelnöknél kell benyújtani.
14. § (1) A képviselő-testület tagjai, a bizottságok és a jegyző javasolhatják a képviselő-testületnek az előterjesztés sürgős tárgyalását.
(2) A sürgősségi javaslatot - a sürgősség tényének indokolásával és az anyag becsatolásával - írásban az ülés előtt legalább 24 órával a polgármesterhez kell benyújtani.
(3) A sürgősségi ok elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz. Elfogadása esetén javaslatot a képviselő-testület napirendre tűzi.
15. § (1) Előterjesztésnek minősül a rendelet-tervezet, a normatív határozat-tervezet, a határozat-tervezet, beszámoló és a tájékoztató.
(2) Az előterjesztés írásban készülhet.
(3) Az előterjesztés főbb elemei:
a) rendelet-tervezet és annak tárgya, indokolása és az előzetes hatásvizsgálat,
b) az előterjesztés címe, tárgya, ismertetni kell az előzményeket ezen belül különösen a hozott határozatokat, a tárgykört szabályozó jogszabályokat, az előkészítésben résztvevők nevét, véleményét, mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, döntési alternatívákat, melyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést alátámasztják,
c) határozati javaslat és annak tárgya, amely egyértelműen tartalmazza a döntés tartalmát, a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők megjelölésével.
(4) Az egyes napirendi pontok tárgyalását megelőzően az előterjesztő, vagy az előterjesztés készítője az általa elkészített anyagot szóban kiegészítheti.
(5) A kiegészítés után az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előterjesztő, vagy az előterjesztés készítője köteles választ adni még a vita előtt.
(6) A képviselő-testület ülésén a napirenddel kapcsolatban a tanácskozási joggal rendelkezőkön túl felszólalhat az, akinek a levezető elnök szót ad.
16. § (1) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. Egyazon napirendi pontnak a vitája kapcsán a képviselő legfeljebb két alkalommal kérhet szót.
(2) A képviselő részére a harmadik felszólalás engedélyezéséről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(3) A felszólalások időtartama legfeljebb 5 perc. Az idő túllépése miatt a levezető elnök megvonhatja a szót.
(4) Bármikor szót kérhet:
a) az előterjesztő,
b) az, aki a személyét érintő hozzászólásokra kíván reagálni,
c) a jegyző, ha a törvényességi észrevételi jelzést kíván tenni az Mötv. 81. § (1) bekezdés e) pontja alapján.
(5) A napirend tárgy szerinti bizottság elnöke közvetlenül a határozathozatal előtt felszólalhat, ajánlást nyújthat be a képviselő-testületnek.
17. § (1) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot, melyről a testület vita nélkül határoz.
(2) Az érdemi vitát követően a napirend előterjesztője, vagy az előterjesztés készítője válaszol a kérdésekre és a hozzászólásokra. A válasz után a levezető elnök az elhangzottakat összefoglalja.
18. § (1) Kérdés: az önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy érdeklődés.
(2) A kérdésre a képviselő-testület ülésén köteles választ adni a megkérdezett.
19. § (1) Ha az interpelláció írásbeli benyújtására a képviselő-testület soron következő ülését megelőzően legalább 8 nappal sor került, úgy arra az ülésen kell érdemi választ adni.
(2) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásába az interpelláló képviselőt kérésére be kell vonni.
(3) A képviselő-testület részletesebb kivizsgálást is elrendelhet, ezzel megbízhatja bizottságát. A megbízásról a testület vita nélkül határoz.
(4) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló képviselő nyilatkozik, amennyiben nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a testület vita nélkül határoz.
7. Személyes érintettség
20. § (1) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén - közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét.
(2) A személyesen érintett képviselő - érintettségének jelzése mellett - bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.
(3) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának vizsgálatára - annak ismertté válását követően azonnal - a képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a képviselő-testület Ügyrendi- Vagyon-nyilatkozattételi, Összeférhetetlenségi és Településfejlesztési Bizottsága hatáskörébe tartozik.
(4) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
(5) A bizottság eljárásnak lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.
8. A döntések meghozatala
21. § (1) A képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően a döntést igénylő kérdésekben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
(2) Az ülésvezető a vita lezárását követően először a módosító indítványokat, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra.
(3) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.
22. § (1) A képviselő-testület döntéseit nyílt vagy titkos szavazással hozza meg.
(2) A települési képviselő igen, nem vagy tartózkodom szavazattal szavazhat.
(3) Szavazni csak személyesen lehet.
(4) Nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(5) A szavazás megkezdése előtt indítványozhat a képviselők egynegyede az Mötv. 48. § (3) bekezdésében foglaltak szerint.
(6) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a testületi tagok nevét ABC sorrendben, akik nevük elhangzása után igen-nel, vagy nem-mel, tartózkodom-mal szavaznak. Ezt követően a levezető elnök a szavazás eredményét kihirdeti.
(7) Az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben a titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül határoz az Mötv. 50. §-ában szabályozottak figyelembe vételével.
(8) Titkos szavazás esetén a szavazás borítékban elhelyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.
(9) A titkos szavazást a képviselő-testület tagjaiból vita nélkül választott 3 tagú szavazatszámláló bizottság bonyolítja le. A bizottság tagjaira a levezető elnök tesz javaslatot.
(10) A titkos szavazást jegyzőkönyvben kell rögzíteni, melynek tartalmaznia kell a szavazás helyét, napját a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét, tisztségét, a szavazás során felmerült egyéb körülményeket. A szavazás eredményét a képviselő-testület határozattal fogadja el.
(11) A képviselő-testület minősített többségű döntése szükséges a hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz és a kitüntetések és elismerő címek adományozásához.
23. § (1) A képviselő-testület határozatait külön – külön naptári év elejétől kezdődően - külön- külön, egymást követő folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni az alábbi megjelöléssel: Ladánybene Község Önkormányzat Képviselő-testületének sorszám/év. (hónap/nap) határozata. A zárójelben feltüntetett dátum a határozatot hozó testületi ülés napját jelöli.
(2) A határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.
(3) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:
a) a jegyzőkönyv-hitelesítőkről,
b) a napirend meghatározásáról,
c) az ügyrendi kérdésekről,
d) a képviselői kérdésre, interpellációra adott válasz elfogadásáról,tájékoztatás tudomásul vételéről.
24. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását írásban kezdeményezhetik:
a) képviselők,
b) a képviselő-testület bizottságai,
c) polgármester,
d) alpolgármester,
e) jegyző,
f) település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.
(2) A rendeletalkotási kezdeményezést írásban a polgármesterhez kell benyújtani, aki erről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet. Az önkormányzati képviselő részéről érkezett kezdeményezés a képviselő-testület ülésén szóban is előterjeszthető. A képviselő-testület dönt a kezdeményezésről, elfogadása esetén azt a rendelet-tervezet előkészítése céljából a jegyzőhöz továbbítja.
(3) A rendelet-tervezet csak indokolással és hatásvizsgálattal nyújtható be a képviselő-testület elé. A kitöltött hatásvizsgálati lap az előterjesztés mellékletét képezi.
(4) A rendeletek jelölése a kihirdetés során: Ladánybene Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/év (hónap, nap) önkormányzati rendelete a {a rendelet címe} – ról/ről. A zárójelben feltüntetett dátum a rendelet kihirdetésének időpontja.
(5) A képviselő-testület által elfogadott rendelet kihirdetése a közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik.
(6) A rendeletet kihirdetési záradékkal kell ellátni.
(7) A rendeletet meg kell küldeni azon személyeknek, szerveknek, akik, vagy amelyek számára feladatot, vagy hatáskört állapít meg, és a kormányhivatalnak.
(8) A rendeletekről a közös önkormányzati hivatal nyilvántartást vezet.
9. Jegyzőkönyv
25. § (1) A képviselő-testület üléséről szóló jegyzőkönyvet egy példányban kell elkészíteni.
(2) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvekhez csatolni kell a meghívót, az előterjesztéseket és a mellékleteket, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet.
(3) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell egy példányban készíteni.
(4) A jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és két 2 jegyzőkönyv hitelesítő írja alá.
10. Közmeghallgatás, falugyűlés
26. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás meghívóját, annak időpontja előtt 5 nappal közzé kell tenni a hivatal hirdetőtábláján. A közmeghallgatást a polgármester vezeti és gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról.
(2) A képviselő-testület a falugyűlésen tájékoztatja a lakosságot:
a) az önkormányzat éves költségvetéséről,
b) az önkormányzat éves és középtávú terveiről,
c) a képviselő-testület munkájáról,
d) a lakosságot érintő kérdésekről.
(3) A falugyűlés megtartásának időpontjáról a képviselő-testület dönt.
(4) Évente egy falugyűlést kell tartani.
(5) A képviselő-testület a falugyűlés előkészítésével, összehívásával és vezetésével a polgármestert bízza meg.
(6) A falugyűlést Ladánybene Község Művelődési Házában kell megtartani.
27. § (1) A falugyűlésen elhangzott javaslatok alapján hozott intézkedésekről a lakosságot a képviselőkön keresztül tájékoztatni kell.
(2) A falugyűlésről a tanácskozás lényegét és a javaslatokat tartalmazó feljegyzést kell készíteni, melynek az elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
11. A települési képviselő
28. § (1) A képviselő kötelessége:
a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában,
b) kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatni őket a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,
c) lehetőség szerint előre, az ülés előtt bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,
d) tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti, valamint magántitkot megőrizni.
(2) A képviselő a képviselő-testület ülésén írásban vagy szóban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.
(3) A települési képviselő igényelheti az önkormányzat tisztségviselőitől, az önkormányzat által fenntartott intézmények vezetőitől soron kívül fogadását.
(4) A képviselők munkájukért tiszteletdíjban nem részesülnek.
12. A képviselő-testület bizottságai
29. § (1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére állandó bizottságokat hoz létre.
(2) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi – és Ellenőrző Bizottság létszáma 3 fő, amelyből 2 fő képviselő, 1 fő nem képviselő,
b) Ügyrendi, Vagyon-nyilatkozattételi, Összeférhetetlenségi és Településfejlesztési Bizottság létszáma 5 fő, amelyből 3 fő képviselő, 2 fő nem képviselő.
(3) A bizottság üléseit a bizottság elnöke írásban hívja össze – akadályoztatása esetén az általa írásban meghatalmazott képviselő – az ülést megelőzően legalább 3 munkanappal.
(4) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(5) A bizottságok ügyviteli feladatait a közös önkormányzati hivatal látja el.
(6) A bizottság általános feladatai:
a) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése,
b) bizottsági ajánlástétel,
c) javaslatot tesz az önkormányzati intézmények létesítésével, átszervezésével, megszüntetésével és az ellátottságával kapcsolatos testületi döntésekhez,
d) javaslatot tesz a képviselő-testület hatáskörébe tartozó és a bizottság feladatkörét érintő személyi kérdésekben,
e) közreműködik a képviselő-testület által elrendelt szakmai és pénzügyi vizsgálatokban.
30. § (1) A Pénzügyi – és Ellenőrző Bizottság állásfoglalásával terjeszthető elő:
a) a költségvetési rendeletről és annak módosításáról szóló előterjesztések,
b) a zárszámadási rendeletről szóló előterjesztések,
c) a vagyonrendeletről szóló előterjesztések.
(2) A Pénzügyi- és Ellenőrző Bizottság által benyújtható előterjesztés a településen élők életminőségének javítását szolgáló gazdasági fejlődés előmozdítását célzó intézkedés.
31. § (1) Az Ügyrendi, Vagyon-nyilatkozattételi, Összeférhetetlenségi és Településfejlesztési Bizottság állásfoglalásával terjeszthető elő:
a) a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló önkormányzati rendelet,
b) szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendelet.
c) az oktatási, kulturális intézmények szervezeti, strukturális fejlesztésére vonatkozó előterjesztések.
(2) Az Ügyrendi- Vagyon-nyilatkozattételi, Összeférhetetlenségi és Településfejlesztési Bizottság által benyújtható előterjesztések:
a) civil és társadalmi szervezetekkel, vállalkozásokkal, oktatási és szociális intézményekkel való kapcsolatépítés és együttműködés,
b) sport és kulturális rendezvények támogatása.
(3) Az Ügyrendi, Vagyon-nyilatkozattételi, Összeférhetetlenségi és Településfejlesztési Bizottság:
a) véleményezi a sport témájú előterjesztéseket és ügyeket,
b) figyelemmel kíséri a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok ellátását,
c) véleményezi a község egészségügyi, szociális ellátásával kapcsolatos előterjesztéseket,
d) javaslatot tesz Ladánybene Község Díszpolgára kitüntető cím, illetve Ladánybene Községért díj odaítélésre, valamint véleményezi a beérkezett javaslatokat,
e) javaslatot tesz az önkormányzat által közvetlenül támogatott szervezetek által benyújtott támogatási igények elbírálására,
f) véleményezi azokat az előterjesztéseket, melyek az egyházakkal, civil szervezetekkel kapcsolatosak,
g) programjavaslatot dolgoz ki a település rendezvényeire, különösen Falunap, a Mindenki Karácsonya és a Polgármesteri bál megrendezésére,
h) feltárja és figyelemmel kíséri az önkormányzat által benyújtandó pályázatokat.
(4) A bizottság ellátja a képviselők, a nem önkormányzati képviselő bizottsági tagok és a polgármester tekintetében a vagyonnyilatkozat tétellel kapcsolatos feladatokat. A bizottság működésének speciális szabályait a 4. melléklet tartalmazza, amely külön részletezi a vagyonnyilatkozatok nyilvántartási rendjét, a nyilvánosság biztosítását, a nem nyilvános adatok védelmét, valamint a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának részletes rendjét.
(5) A bizottság vizsgálja ki a képviselők esetében benyújtott összeférhetetlenségi, vagy méltatlansági kezdeményezést, valamint a személyes érintettség bejelentésének elmulasztásával kapcsolatos ügyeket.
13. A polgármester, az alpolgármester
32. § (1) A polgármester Ladánybene Község Önkormányzatának vezetője, a Képviselő-testület elnöke. Megbízatását társadalmi megbízatásban látja el. Hatósági tevékenységéért a közszolgálati szabályok szerint felelős.
(2) A polgármester összehangolja a bizottságok működését, elnökeit egyeztető megbeszélésre összehívja.
(3) A polgármester fogadóórát tart a lakosság számára a közös önkormányzati hivatalban szerdai napon 8.00 - 10.00 óra között.
33. § (1) A képviselő-testület egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.
(3) Az alpolgármester fogadóórát tart a lakosság számára a közös önkormányzati hivatalban a hónap első szerdáján 8.00 - 9.00 óra között.
14. A jegyző, az aljegyző
34. § (1) A jegyző előkészíti és ellenőrzi a képviselő-testületi ülés, a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket.
(2) Az Mötv. 82. § (3) bekezdésében foglalt esetben a közös önkormányzati hivatal anyakönyvi feladatokat ellátó köztisztviselője látja el a jegyzői feladatokat.
(3) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak, a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel. Észrevételét a képviselő-testület jegyzőkönyvének felterjesztésekor a jegyzőkönyvhöz csatolja.
15. Közös önkormányzati hivatal
35. § (1) Az 1. § (6) bekezdésében foglaltaknak megfelelően Kunbaracs Község Önkormányzatával fenntartott közös önkormányzati hivatal
a) székhelye: 6045 Ladánybene, Fő utca 66.
b) telephelye: 6043 Kunbaracs, Kölcsey út 1.
(2) A közös önkormányzati hivatal hivatali munkarendje:
a) hétfő – csütörtök 7.30 – 16.00
b) péntek 7.30 – 13.30.
(3) A közös önkormányzati hivatal felépítését, részletes feladatait a képviselő-testület által jóváhagyott szervezeti és működési szabályzat (ügyrend) tartalmazza.
16. A társulás
36. § (1) Az önkormányzat részvételével működő társulások:
a) Ladánybene Szennyvízelvezetési Önkormányzati Társulás.
b) Kerekegyháza és Térsége Feladatellátó Társulás
c) Duna-Tisza közi Hulladékgazdálkodási és Környezetvédelmi Önkormányzati Társulás.
(2) A társulás jogi személy, létrehozásához jogszabály alapján társulási megállapodás szükséges. A társulást a társulási tanács elnöke képviseli.
(3) A társulási a társulási megállapodásban foglalt feladatokat látja el az Mötv. 88 – 95. §-ában foglaltak szerint.
(4) A képviselő-testület a társulás munkáját a polgármesteren keresztül a társulás évenkénti munkájáról szóló tájékoztatás útján kíséri figyelemmel.
17. Zárórendelkezések
37. § Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 13/2019. (XI. 20.) önkormányzati rendelet.
38. § Ez a rendelet 2025. november 28-án lép hatályba.
1. melléklet a 13/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendelethez
|
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
|
011220 |
Adó-, vám- és jövedéki igazgatás |
|
013320 |
Köztemető-fenntartás és – működtetés |
|
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
|
016080 |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
|
041140 |
Területfejlesztés igazgatása |
|
041232 |
Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás |
|
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
|
045120 |
Út, autópálya építése |
|
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
|
047120 |
Piac üzemeltetése |
|
051030 |
Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
|
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
|
061030 |
Lakáshoz jutást segítő támogatások |
|
062020 |
Településfejlesztési projektek és támogatásuk |
|
063020 |
Víztermelés, - kezelés, - ellátás |
|
064010 |
Közvilágítás |
|
066010 |
Zöldterület-kezelés |
|
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
|
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
|
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
|
081030 |
Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
|
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
|
082091 |
Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
|
082092 |
Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
|
084031 |
Civil szervezetek működési támogatása |
|
084040 |
Egyházak közösségi és hitéleti tevékenységének támogatása |
|
086020 |
Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése |
|
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
|
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
|
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
|
107051 |
Szociális étkeztetés szociális konyhán |
|
107055 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
|
107060 |
Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások |
2. melléklet a 13/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendelethez
1. közterület-használat engedélyezése
2. települési támogatás iránti kérelem elbírálása
3. címerhasználat engedélyezése
4. köztemetés költségeinek viselésére kötelezett személy költségviselési mentesítésére vonatkozó kérelem elbírálása
5. útépítési és közművesítési hozzájárulás
6. településképi véleményezési eljárás
7. költségvetésben elkülönítetten szereplő tartalék előirányzata feletti rendelkezési jog 500.000 Ft összeghatárig
8. önkormányzati tulajdonú bérlakások bérbeadása esetén a bérbeadói jogok gyakorlása
9. Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázatok elbírálása
10. önkormányzati többségi tulajdonrésszel működő vállalkozásokban a tulajdonosi képviselet
11. 200.000 Ft értékhatár alatti ingó vagyon esetében a forgalomképes vagyontárgy elidegenítése, elővásárlási jog gyakorlása
12. ingó vagyon esetén a forgalomképes vagyontárgy egyéb módon történő hasznosítása
13. a nettó 500.000 Ft-ot el nem érő egyedi nyilvántartási érték esetén az önkormányzati költségvetési szerv, kezelésében lévő tárgyi eszköz pótlási kötelezettséggel történő értékesítéséhez, selejtezéséhez szükséges hozzájárulás megadása
14. Az önkormányzat vagyonával kapcsolatban
14.1. - telekmegosztáshoz, telekösszevonáshoz, közterületet nem érintő telekhatár-rendezéshez, közterület művelési ága besorolása és tulajdoni viszonyai közül egyiket sem érintő telekhatár-rendezéshez,
14.2. - ingatlanügyi, kereskedelmi igazgatási, birtokvédelmi, építési engedélyezési, bejelentési és egyéb építésügyi vagy létesítési eljárás lefolytatásához,
14.3. - elidegenített ingatlan esetében az elidegenítési és terhelési tilalmak törléséhez, valamint azok hatálya alatt a további megterheléshez,
14.4. - nyomvonal jellegű építmény elhelyezéséhez,
14.5. - hasznosításnak nem minősülő igénybevételhez szükséges, vagy azzal összefüggő nyilatkozatok megadása
15. kisösszegű behajthatatlan követelések lemondása 16. kisösszegű behajthatatlan követelések számviteli rendezésének engedélyezése
3. melléklet a 13/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendelethez
1. Ladánybene Községért Alapítvány - 6045 Ladánybene, Fő utca 66.
2. Bene Vitéz Polgárőr Egyesület - 6045 Ladánybene, Fő utca 66.
3. Ladánybenei Labdarúgó Club - - 6045 Ladánybene, Fő utca 66.
4. melléklet a 13/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendelethez
1. A nyilvántartás szabályai:
1.1. A vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos nyilvántartást az Ügyrendi, Vagyon-nyilatkozattételi, Összeférhetetlenségi- és Településfejlesztési Bizottság (a továbbiakban: bizottság) vezeti. A nyilvántartásokat évenként kell vezetni.
1.2. A bizottság elnöke – a közös önkormányzati hivatalon keresztül – gondoskodik a vagyonnyilatkozat-tételhez szükséges nyomtatványok beszerzéséről.
1.3. A bizottság a megválasztott képviselők számára a megválasztást követő 7 napon belül írásos tájékoztatást ad a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségükről, a kötelezettség elmulasztásának következményeiről.
1.4. A tájékoztatással egy időben adatszolgáltatást kér a képviselőktől és a polgármestertől a velük egy háztartásban lévő hozzátartozóik számáról és nevéről. (Az adatszolgáltatás határideje 5 nap)
1.5. A bizottság a hozzá visszaérkező adatszolgáltatásokat nyilvántartásba veszi.
1.6. A bizottsághoz visszaérkezett adatszolgáltatás alapján, azok beérkezését követő 3 napon belül a képviselők, illetve a polgármester rendelkezésére bocsátja a vagyonnyilatkozat nyomtatványokat:
1.6.1. a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozat nyomtatványát személyenként 2 példányban, valamint
1.6.2. a hozzátartozói vagyonnyilatkozatot a hozzátartozók számának megfelelően 2-2 példányban.
1.7. A bizottság gyűjti a képviselők, illetve a polgármester vagyonnyilatkozatát, valamint a hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat.
1.8. A bizottság a beérkezett vagyonnyilatkozatokat nyilvántartásba veszi, feltünteti a vagyonnyilatkozatok beérkezési időpontját.
1.9. A bizottság a vagyonnyilatkozat benyújtására vonatkozó határidő lejárta előtt 7 nappal áttekinti a nyilvántartását, és figyelmezteti azt a képviselőt, illetve a polgármestert, aki még nem tett eleget a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének. A felszólítás célja, hogy a kötelezettségüknek határidőig eleget tudjanak tenni.
1.10. A bizottság a vagyonnyilatkozat benyújtására vonatkozó határidő lejártakor ellenőrzi a nyilvántartását. A jogkövetkezmények ismertetése mellett ismételten felszólítja a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségre azokat, akik ezen kötelezettségüknek határidőre nem tettek eleget. (Amennyiben a hozzátartozói vagyonnyilatkozat hiányzik, akkor is az érintett képviselőt, polgármestert kell felszólítani a kötelezettség teljesítésére.) A bizottság az önkormányzati választást követő 60 napon belül, majd ezt követően minden év február 28. napjáig megvizsgálja, hogy minden vagyon-nyilatkozattételre kötelezett teljesítette-e a kötelezettségét. A vizsgálat eredményéről határozattal dönt, amely határozat értelmében a kötelezettségét nem teljesítő képviselő a képviselői jogosítványait nem gyakorolhatja. Erről a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
1.11. A bizottság elnöke a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozata nyilvánosságát biztosítja. A vagyonnyilatkozatok megtekintésének módjáról, feltételeiről a bizottság elnöke a helyben szokásos módon tájékoztatja a lakosságot.
1.12. A hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat szintén a bizottság őrzi. A hozzátartozói vagyonnyilatkozatok nem nyilvánosak, ezért azokat elkülönítetten kell kezelni. Az őrzésük páncélszekrényben, illetve tűzbiztos lemezszekrényben történhet. A tárolóhely kulcsaihoz csak a bizottság elnöke férhet hozzá. A hozzátartozói vagyonnyilatkozatba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be, a képviselő, polgármester vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárás során. A volt képviselő hozzátartozójának vagyonnyilatkozatát a képviselő megbízatásának megszűnését követő egy év elteltével a nyilvántartásból törölni kell.
2. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás
2.1. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglalt adatok valódiságtartalmának ellenőrzése.
2.2. A beérkezett, vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló kezdeményezést haladéktalanul át kell adni a bizottságnak.
2.3. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező 15 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a bizottság elnöke az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállást (adatot) tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállítás nélküli – ismételt kezdeményezést a bizottság elnöke az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.
2.4. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatása céljából a Bizottság az azonosító adatok írásbeli közlésére szólítja fel az érintett képviselőt, Polgármestert.
2.5. 1.A Bizottság a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárással érintett személyt az eljárás során meghallgathatja.
2.6. A Bizottság a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásáról jegyzőkönyvet készít.
3. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás nyilvántartásai
3.1. .A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárási cselekményekről nyilvántartást kell vezetni.
3.1.1. az eljárás kezdeményezésének idejét,
3.1.2. az eljárás kezdeményezőjének nevét,
3.1.3. az eljárás kezdeményezésének okát – röviden,
3.1.4. az eljárás kezdeményezésének elutasítására vonatkozó megjegyzéseket,
3.1.5. az eljárás lefolytatása érdekében az azonosító adatok kérésének és azok visszaérkezésének időpontját,
3.1.6. az eljárás eredményét,
3.1.7. az eljárás eredményéről a Képviselő-testület tájékoztatásának időpontját.
3.2. A hozzátartozói vagyonnyilatkozatokhoz kapcsolódva nyilvántartást kell vezetni a vagyonnyilatkozatokba való betekintésről. A nyilvántartásba fel kell jegyezni:
3.2.1. a betekintés időpontját,
3.2.2. a betekintés okát,
3.2.3. a betekintő nevét, minőségét,
3.2.4. a betekintő aláírását.
4. Az adatvédelmi szabályok