Fülöpszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020.(I.31.) önkormányzati rendelete
a Fülöpszállás Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról
Hatályos: 2023. 11. 28- 2024. 02. 28Fülöpszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2020.(I.31.) önkormányzati rendelete
a Fülöpszállás Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról
Fülöpszállás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 53.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Fülöpszállás Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról (a továbbiakban: SZMSZ) a következőket rendeli el:
I.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezéseit, valamint az önkormányzat számára egyéb jogszabályban megállapított hatásköri, szervezeti és működési szabályokat e rendeletben foglaltakkal együtt kell alkalmazni.
(2) Az önkormányzat megnevezése: Fülöpszállás Községi Önkormányzat.
(3) Az önkormányzat hivatala: Fülöpszállási Polgármesteri Hivatal
(4) Az önkormányzat és a polgármesteri hivatal székhelye: 6085 Fülöpszállás, Kossuth L.u.2.
(5) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(6) A képviselő-testület a címer és zászló használatára vonatkozó szabályozásáról külön önkormányzati rendeletet alkot.
(7) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.
(8) A képviselő-testület bélyegzője: körbélyegző, a Magyarország hivatalos címerét ábrázolja középen, a köríven Fülöpszállás Község Képviselő-testülete felirat olvasható, melyet a képviselő-testület és bizottságai üléséről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére kell használni.
(9) Az önkormányzat bélyegzője: körbélyegző, a Magyarország hivatalos címerét ábrázolja középen, a köríven Fülöpszállás Községi Önkormányzat felirat olvasható.
(10) A polgármester, a jegyző hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:
a) Fülöpszállás Község Polgármestere
b) Fülöpszállás Község Jegyzője.
2. § (1) A lakosság helyben szokásos tájékoztatása a Fülöpszállási Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján keresztül valósul meg.
(2) Az önkormányzat a lakosság tájékoztatására az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően a www.fulopszallas.hu weboldalt használja fel.
(3) Az önkormányzat lapjaként jelenik meg időszakonként a Fülöpszállási Újság, melynek főszerkesztőjét a Képviselő-testület választja meg.
II.
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE
3. § (1) A Képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházásával, a hatáskör gyakorlásával, a hatáskör visszavonásával kapcsolatosan az Mötv. rendelkezései az irányadóak.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a jogosítottak a soron következő munkaterv szerinti képviselő-testületi ülésen tájékoztatást adnak.
III.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
4. § (1) A Képviselő-testület összehívására, az ülés nyilvánosságára, valamint zárt ülés tartására az Mötv. rendelkezései az irányadók.
(2) A képviselő-testület évente legalább 10 ülést tart.
(3) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik, amely meghatározza az ülések számát és időpontját. A munkaterv elkészítése és előterjesztése a polgármester kötelező feladata.
(4) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni írásban, határidő megjelölésével
A képviselő-testület összehívása
5. §1 (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze, akadályoztatása esetén ezt a hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke jogosult a képviselő-testület ülésének összehívására és vezetésére.
(3) A képviselő-testület ülését írásbeli (papíralapú vagy elektronikus levél formájú) meghívóval kell összehívni.
(4) A meghívónak tartalmaznia kell
a) az ülés helyét és időpontját,
b) a javasolt napirendeket és azok előadóját,
c) a napirend zárt ülés keretében történő tárgyalását vagy az arra vonatkozó javaslatot.
(5) A képviselő-testületi ülés meghívóját és annak mellékleteit – a rendkívüli ülés kivételével - úgy kell megküldeni, hogy azt a képviselő-testület tagjai, valamint a meghívót a 8. § (1) bekezdésében meghatározott, általános tanácskozási joggal rendelkező tisztségviselők, személyek, az adott napirendhez kapcsolódóan pedig a 8. § (2) bekezdésében felsorolt személyek, tisztségviselők az ülésnap előtt a kézbesítés napját is beleértve legalább 5 nappal korábban megkapják. A meghívók kézbesítéséről a jegyző gondoskodik.
(6) A meghívót
a) a képviselő-testület tagjai és a 8. § (1) bekezdés a) – b) pontjaiban meghatározott tisztségviselők részére az általuk írásban megadott e-mail címre elektronikus levél formájában,
b) a 8. § (1) bekezdés c) és a (2) bekezdés a) – h) pontjaiban meghatározott személyek, tisztségviselők részére helyi kézbesítéssel az e célra rendszeresített kézbesítési ívvel, a vidéki meghívottak részére postai tértivevényes levélben kell kézbesíteni.
(7) A meghívó mellékletei a napirendek tárgyalásához készített anyagok, előterjesztések. A mellékleteket a (6) bekezdés a) – b) pontja szerint kell megküldeni. Zárt ülésen tárgyalandó előterjesztések kizárólag a zárt ülésen részt vevők részére küldhetőek meg a (6) bekezdésben foglaltak alapján.
(8) A jegyző gondoskodik az ülés meghívójának a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kihirdetéséről, valamint Fülöpszállás község honlapján történő közzétételéről.
A képviselő-testület ülésére meghívottak
6. § (1) A képviselő-testületi ülésekre meg kell hívni a képviselő-testület tagjait, valamint állandó és általános tanácskozási joggal
a) a jegyzőt ( nyilvános és zárt ülésre)
b) a képviselő-testület bizottságainak nem képviselő tagjait, (nyilvános ülésre)
c) a települési roma nemzetiségi önkormányzat elnökét.
(2) A képviselő-testület nyilvános ülésére tanácskozási joggal – amennyiben az ülésen tárgyalandó napirend az adott személyt, szervezetet érinti – e napirendhez meg kell hívni
a) az önkormányzati intézmények vezetőit,
b) a polgármesteri hivatal napirend szerint illetékes köztisztviselőjét,
c) a választókerület országgyűlési képviselőjét,
d) a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottját,
e) a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Kiskőrösi Járási Hivatal vezetőjét,
f) a településen működő civil szervezetek, egyházak, lakossági önszerveződő közösségek képviselőit,
g) a rendőrség képviselőjét.
(3) A képviselő-testület üléseire a napirendekhez, beszámolókhoz kapcsolódóan más személyek, szervezetek képviselői is meghívhatók.
(4) A (2) – (3) bekezdésben meghatározott meghívottak körét a polgármester az ülés összehívásának előkészítése során határozza meg, a meghívandókra ezen túl bármely képviselő, illetve a jegyző tehet javaslatot.
(5) A képviselő-testületi ülés írásos előterjesztéseibe, anyagába – a zárt ülés anyagainak kivételével – az (1) bekezdés b), c) pontjában és a (2) bekezdésben meghatározott személyek, valamint a választópolgárok a Polgármesteri Hivatalban az ülés időpontját megelőzően betekinthetnek.
(6) A zárt ülésre készült írásos előterjesztéseket az ülést megelőzően kizárólag a képviselő-testület tagjai, a jegyző és meghívása esetén az érintett és a szakértő részére lehet megküldeni.
Rendkívüli ülés
7. § (1) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze, továbbá Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott esetekben a rendkívüli ülést köteles összehívni.
(2) Kizárólag halaszthatatlan döntést igénylő - (4) bekezdés d.) pontjában részletezett - ügyekben rendkívüli ülést kell összehívni.
(3) A rendkívüli ülés szóban és írásban is összehívható, az ülést megelőző 24 órával korábban.
(4) A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni a
IV.
A képviselő-testület elé kerülő anyagok tartalmi követelményei és a benyújtásukra vonatkozó szabályok
8. § A képviselő-testület elé kerülhet:
Sürgősségi indítvány
9. § (1) Sürgősségi indítványt a polgármester, bármely képviselő és a jegyző terjeszthet elő.
(2) Az indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával és a szükséges iratok becsatolásával – írásban, az ülést megelőző munkanap 12 óráig a polgármesterhez kell benyújtani.
(3) A sürgősség elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz. A sürgősség elfogadása esetén a képviselő-testület az indítványt napirendjére tűzi.
(4) Ha a képviselő-testület a sürgősség tényét nem fogadja el, dönt arról, hogy az ügyet mely ülésén tárgyalja.
Előterjesztés
10. § (1) Az előterjesztés benyújtására jogosult:
Beszámoló
11. § (1) A beszámoló önkormányzati hatáskör gyakorlásáról, a képviselő-testület valamely határozatának végrehajtásáról, az interpelláció kivizsgálásáról, a képviselő-testület és szervei tevékenységéről készíthető írásban.
(2) A beszámoló benyújtására a képviselő-testület határozataiban felelősként megjelölhető személyek –a polgármester, bizottságok elnökei, jegyző, intézményvezetők- továbbá jogszabály alapján beszámolásra kötelezettek jogosultak.
(3) A beszámoló elfogadásáról a képviselő-testület határozatot hoz.
Tájékoztató
12. § (1) A tájékoztató olyan információk képviselő-testület elé terjesztését jelenti, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát általános jelleggel támasztják alá.
(2) Tájékoztató benyújtására a 13. § (2) bekezdésében megjelöltek jogosultak írásban.
(3) A tájékoztató határozati javaslatot nem tartalmaz, elfogadásáról a képviselő-testület vita és felszólalás nélkül dönt.
Képviselői indítvány
13. § (1) A képviselői indítvány javaslatot tartalmaz rendelet vagy határozat meghozatalára, intézkedés megtételére.
(2) Indítványt bármely képviselő írásban terjeszthet a képviselő-testület elé.
(3) A képviselői indítvány elfogadásáról a polgármester nem nyit vitát, azonban ahhoz bármelyik képviselő – további javaslat megtételével – csatlakozhat.
(4) Az indítvány elfogadása esetén a képviselő-testület az ügyet a polgármesternek, a jegyzőnek, az illetékes bizottságnak adja ki a testületi döntés előkészítése céljából.
Interpelláció
14. § (1) A képviselő a testületi ülésen a polgármestertől (alpolgármestertől), jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet.
(2) A képviselő az interpellációt - lehetőség szerint - az ülés megkezdése előtt írásban a polgármesternek nyújtja be, aki azt továbbítja a címzetthez. Kivételesen az interpelláció a testületi ülésen szóban is előterjeszthető.
(3) Az interpelláció címzettje a képviselő-testületi ülésen, vagy 15 napon belül írásban az interpellálónak, legkésőbb azonban a soron következő képviselő-testületi ülésen köteles érdemi választ adni.
(4) A válasz után az interpelláló képviselőnek viszontválaszra van joga, amely nem terjedhet túl az interpellációra adott válasz értékelésén.
(5) Amennyiben az interpellációra adott választ a képviselő nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(6) A válasz testületi elutasítása esetén az interpellációt a képviselő-testület részletes vizsgálatra a tárgya szerint illetékes bizottságnak adja ki. A vizsgálatban lehetővé kell tenni az interpelláló képviselő részvételét. Az interpelláció tárgyában a képviselő-testület a bizottsági jelentés beérkezését követő ülésén dönt.
Kérdés
15. § (1) A képviselők kérdést intézhetnek a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, a jegyzőhöz és az intézmények vezetőihez a feladatkörükbe tartozó ügyekben.
(2) A kérdést az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban lehet a kérdezetthez előterjeszteni, a napirendi pontok tárgyalását követően.
(3) A kérdezett - lehetőség szerint- a képviselő-testületi ülésen vagy a soron következő ülésen köteles válaszolni. A válasz felett vita nem nyitható.
IV.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TANÁCSKOZÁSI RENDJE
Határozatképesség
16. § (1) A polgármester az ülés megnyitása előtt - a jegyző közreműködésével- megvizsgálja a képviselő-testület határozatképességét és kihirdeti az arra vonatkozó megállapítását. A határozatképességet az ülés teljes időtartama alatt figyelemmel kell kísérni.
(2) A képviselő-testület határozatképességére Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadók.
(3) A határozatképtelenség miatt elmaradt testületi ülést 15 napon belül ugyanazon napirend tárgyalására újra össze kell hívni.
A képviselő-testület napirendje
17. § (1) A napirend tervezetét a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. A napirend tervezete tartalmazza a tárgyalandó anyagok tárgyának megjelölését, azok előterjesztőjét.
(2) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja valamely napirendi pont elhagyását, elnapolását, új napirendi pont felvételét, illetve a tárgyalási sorrend megváltoztatását.
(3) Azokat az előterjesztéseket, amelyek tárgyalását a testület elnapolta, a következő rendes ülés napirendjére fel kell venni, kivéve, ha az elnapolásról hozott határozatában a képviselő-testület másként döntött.
(4) Az ülés napirendjének megállapításáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
A tanácskozás rendje
18. § (1) A napirendi pont megvitatását szóbeli kiegészítés előzheti meg az előterjesztő részéről.
(2) A kiegészítés után az előterjesztőhöz először a képviselők, majd a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, melyekre az előterjesztő köteles választ adni.
(3) Ezután a polgármester napirendi pontonként megnyitja és berekeszti a vitát. A hozzászólásra jelentkezőknek a polgármester a jelentkezés sorrendjében adja meg a szót.
(4) A vita során a képviselők a tárgyalt előterjesztésre vonatkozóan módosító, illetve kiegészítő javaslatokat tehetnek. A módosító és kiegészítő javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni.
(5) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(6) A vita lezárása után a napirendi pont előterjesztője válaszol a hozzászólásokra és nyilatkozik arról, hogy az elhangzott kiegészítéseket és módosító javaslatokat elfogadja-e.
(7) A válasz után a polgármester az elhangzott módosító javaslatokat összefoglalja és szövegszerűen, az eredeti javaslathoz illeszkedő módon ismerteti, annak megjegyzésével, hogy azt az előterjesztő elfogadta-e.
(8) A bizottság elnöke ismerteti a bizottság napirendi pontra vonatkozó döntését.(véleményét)
A személyes érintettség
19. § (1) A képviselő személyes érintettségére, azzal kapcsolatos bejelentési kötelezettségére, a döntésből történő kizárására az Mötv. 49. § (1) – (3) bekezdéseinek rendelkezései az irányadók.
(2) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására – annak ismertté válását követően azonnal – a képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a képviselő-testület Pénzügyi Bizottsága hatáskörébe tartozik.
(3) A Pénzügyi Bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.
(4) A Pénzügyi bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.
Az ülés rendjének fenntartása
20. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata.
(2) Ha a felszólaló személy eltér a napirend tárgyától a polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra. A polgármester megvonhatja a szót, ha a második felszólítása is eredménytelen. Akitől a szót megvonták, ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a megjelenteket, ismétlődő rendzavarásnál kötelezheti az érintetteket a terem elhagyására.
(4) Amennyiben a rendzavarás a tanácskozás folytatását nem teszi lehetővé, a polgármester az ülést meghatározott időre felfüggesztheti. A rendzavarás tényét minden esetben jegyzőkönyvbe kell rögzíteni.
(5) A polgármester bármikor szünetet vagy tárgyalási szünetet rendelhet el.
A szavazás módja
21. § (1) A döntési javaslat elfogadására, a minősített többséggel meghozandó döntések körére, a minősített többség meglétére Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadók.
(2) A szavazás általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel történik, melynek eredményét a polgármester állapítja meg. A képviselő-testület tagjai “igen”-nel vagy “nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazástól. A szavazás eredményének megállapítása céljából a tartózkodók szavazatát a nem szavazatokhoz kell számolni.
Titkos szavazás
22. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben titkos szavazást tarthat, amelynek lebonyolítás a Pénzügyi Bizottság feladata. Amennyiben ez bármely okból nem lehetséges, a képviselő-testület a feladat ellátására - nyílt szavazással – 3 fős szavazatszámláló bizottságot választ.
(2) A titkos szavazás a jelenléti ív névjegyzékként történő felhasználásával, legalább egy szavazófülke felállításával, a jegyző által elkészített és a Pénzügyi Bizottság vagy a szavazatszámláló bizottság által kiadott szavazólapon történik.
(3) A titkos szavazás eredményét a Pénzügyi Bizottság, ill. a szavazatszámláló bizottság elnöke a képviselő-testület ülésén azonnal kihirdeti és az ülés jegyzőkönyvébe foglaltatja.
(4) A titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyv készül, melyet az ülésről készült jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
Név szerinti szavazás
23. § (1) A képviselő-testület bármely képviselő javaslatára névszerinti szavazást rendelhet el. A képviselő-testület a névszerinti szavazásra vonatkozó képviselői javaslatról vita nélkül határozattal dönt.
(2) A név szerinti szavazásnál a jegyző egyenként olvassa a testületi tagok nevét, akik nevük elhangzásakor “igen”, “nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak, amelynek eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
A szavazás rendje
24. § (1) A polgármester bocsátja szavazásra az eldöntendő javaslatokat. Egy előterjesztésről általában csak egy határozat hozható. A polgármester először a vitában elhangzott módosító, kiegészítő javaslatokat bocsátja szavazásra, elhangzásuk sorrendjében.
(2) A képviselő-testület a módosító és kiegészítő javaslatok feletti szavazás lezárása után dönt az eredeti előterjesztés szerinti javaslat képviselő-testület által elfogadott módosításokat is tartalmazó egészéről.
Rendeletalkotás
25. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotására az Alaptörvény, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény, a jogalkotásról szóló törvény, valamint a jogszabályszerkesztésről szóló igazságügyi és rendészeti miniszteri rendelet rendelkezései az irányadóak.
(2) A képviselő-testület állást foglal a rendelet tervezetének előkészítéséről, főbb elveiről. A rendelet előkészítésével megbízhatja valamely bizottságát, vagy az előkészítésre külön bizottságot hozhat létre.
(3) Az önkormányzati rendelet szakmai előkészítése minden esetben a jegyző feladata. A tervezet előkészítéséhez a testület szükség esetén más külső szakértőt is felkérhet.
(4) A rendelet tervezetét a tárgya szerinti illetékes bizottság előzetesen megvitatja. A gazdasági programról, a költségvetésről és a zárszámadásról szóló rendelet-tervezetet valamennyi bizottság megvitatja.
(5) A rendelet-tervezetet előterjesztheti a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a bizottságok, a jegyző és az aljegyző.
(6) Az önkormányzati rendelet megjelölésére a jogszabály kihirdetése során történő megjelöléséről szóló közigazgatási és igazságügyi miniszteri rendelet szabályai az irányadóak.
(7) A rendelet elfogadását követően, annak hiteles szövegét a jegyző köteles megszerkeszteni. Az önkormányzati rendelet aláírására és a kihirdetésével kapcsolatos feladatok ellátására Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezése az irányadó.
(8) Az önkormányzati rendeletet a jegyző a megalkotástól számított 8 napon belül a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő elhelyezéssel hirdeti ki. A rendeletet az önkormányzat honlapján is közzé kell tenni.
(9) A képviselő-testület rendeleteit szükség szerint, de legalább kétévente felülvizsgálja.
(10) Az önkormányzati rendeletekről a jegyző nyilvántartást vezet.
Határozat
26. § (1) A határozatot az ülésről készült jegyzőkönyv szó szerint tartalmazza. A határozat magában foglalja a végrehajtásért felelős megjelölését, a végrehajtás határidejét, pénzügyi kihatással járó döntés esetén a pénzügyi fedezet megjelölését.
(2) A képviselő-testület által hozott határozatok megjelölésére a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelölését szabályozó közigazgatási és igazságügyi miniszteri rendelet szabályai az irányadóak.
(3) A képviselő-testület normatív határozatának közzétételére a 27. § (8) bekezdése előírásait kell alkalmazni.
(4) A képviselő-testület határozatairól a jegyző nyilvántartást vezet.
A képviselő-testületi ülések jegyzőkönyvei
27. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvvezető által vezetett írásos jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik. Az ülésről szószerinti jegyzőkönyv nem készül, de a képviselő írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, valamint véleményét kérésére rögzíteni kell a jegyzőkönyvben az Mötv. 32. § (2) bek. c.) pontja alapján.
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottakon kívül:
Lakossági fórumok
28. § (1) A lakossági fórumok a lakosság, a társadalmi szervezetek és gazdálkodó szervek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.
(2) A lakossággal való kapcsolattartás formája a
Közmeghallgatás
29. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a településen érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás időpontját és helyét a képviselő-testület határozza meg.
(3) A közmeghallgatás idejéről és helyéről hirdetmény útján legalább 15 nappal korábban a polgármester tájékoztatja a lakosságot.
(4) A közmeghallgatás a képviselő-testület ülése keretében történik.
V.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEZETE
A települési képviselő
30. § (1) A települési képviselő a választói érdekek képviseletével kapcsolatos jogaira és kötelezettségeire Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(2) A képviselő köteles részt venni a képviselő-testület munkájában. Ha a képviselő a testület, vagy -mint bizottsági tag- a bizottság ülésén nem tud részt venni, ezt a polgármesternek, vagy a bizottság elnökének köteles bejelenteni.
(3) A képviselők és a bizottságok tagjai a munkájukhoz szükséges jogszabályokat és egyéb dokumentumokat a polgármesteri hivataltól igényelhetik, a jegyzőnek történő előzetes bejelentés alapján.
(4) A települési képviselő képviselői munkája során a Polgármesteri Hivatal helyiségeit használhatja, eszközeit díjmentesen igénybe veheti.
(5) A települési képviselő külön önkormányzati rendeletben megállapított tiszteletdíjra jogosult.
A képviselő-testület bizottságai
31. § (1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére a választási ciklus időtartamára
a) 3 tagú Pénzügyi Bizottságot
b) 7 tagú Oktatási-, Kulturális-, és Sport Bizottságot választ.
(2) A bizottság elnökének és tagjainak megválasztására Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény rendelkezései az irányadóak.
(3) A bizottság a települési képviselők közül elnökhelyettest választhat a bizottság zavartalan működésének biztosítása érdekében.
(4) A bizottság elnöke az ülések tervezett időpontjáról és napirendjéről a képviselő-testület munkatervének előkészítése során tájékoztatja a polgármestert.
(5) A bizottság üléséről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
Az állandó bizottság elnökének és tagjainak
jogai és kötelezettségei
32. § (1) A bizottság elnöke:
Az ideiglenes bizottságok
33. § (1) A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására, javaslat kidolgozására, bármelyik képviselő kezdeményezésére ideiglenes bizottságot választhat.
(2) Az ideiglenes bizottság feladatát, megbízatásának terjedelmét, elnevezését, tagjainak számát a képviselő-testület a bizottság létrehozásakor határozza meg.
(3) A bizottság a feladat elvégzéséről beszámol a képviselő-testületnek. A beszámoló elfogadásával az ideiglenes bizottság megbízatása megszűnik.
(4) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságokra megállapított szabályok vonatkoznak.
A bizottságok általános feladata, hatásköre
34. § A bizottságok előzetesen véleményt nyilvánítanak
a) a tárgyévi költségvetési és zárszámadási rendelet-tervezet
b) a képviselő-testület gazdasági programjának tervezete
c) a képviselő-testület éves munkaterv tervezete
bizottsági feladatkört érintő részeiről.
A pénzügyi bizottság sajátos feladatai
35. § A pénzügyi bizottság az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél
a) véleményezi a tárgyévi költségvetési és zárszámadási rendelet-tervezetre vonatkozó előterjesztéseket,
b) ellátja az önkormányzat Gazdasági Programja döntésre való előkészítésével kapcsolatos feladatokat, véleményezi a program módosítására vonatkozó előterjesztéseket,
c) véleményezi az önkormányzat és költségvetési szerveinél lefolytatott pénzügyi-gazdasági ellenőrzésekkel kapcsolatos jelentésekben foglaltakat és az ezekkel kapcsolatos előterjesztéseket,
d) véleményezi a hitelfelvételre vonatkozó előterjesztéseket,
e) a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésére véleményezi az egyéb pénzügyi- gazdasági tárgyú előterjesztéseket,
f) javaslatot tehet bármely önkormányzati feladat ellátásának megszervezésére, megszüntetésére, a feladatellátás személyi, tárgyi feltételei megváltoztatására,
g) ellátja az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának átfogó felülvizsgálatával kapcsolatos teendőket a jegyző közreműködésével, valamint véleményezi az SZMSZ módosítására vonatkozó előterjesztéseket, az ezzel kapcsolatos képviselő-testületi előterjesztések kizárólag az PÜB állásfoglalásával nyújthatóak be,
h) szavazatszámláló bizottságként látja el a képviselő-testület hatáskörébe utalt titkos szavazások lebonyolításával kapcsolatos feladatokat, megállapítja a szavazás eredményét,
i) ellátja a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők ellen kezdeményezett összeférhetetlenségi eljárás kivizsgálásával kapcsolatos teendőket, javaslatot tesz az összeférhetetlenség megállapítására vagy alapos indok hiányában annak elutasítására,
j) ellátja a polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatainak nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat az 1. számú mellékletben foglaltak alapján,
k) figyelemmel kíséri a képviselők köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételének megtörténtét, továbbá évente legalább egy alkalommal jelentést készít a képviselő-testületnek az érintettek ezirányú kötelezettsége teljesítéséről,
l) a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésre véleményezi az önkormányzat által ellátott, egészségügyi alapellátási feladatokat érintő előterjesztéseket,
m) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel a képviselő-testület esetenként megbízza,
n) ügyrendi vizsgálatot folytat le, ha a képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségét elmulasztja.
Az oktatási-, kulturális-, és sport bizottság sajátos feladatai
36. § Az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság
a) véleményezi az oktatási, közművelődési intézmények vezetői állásaira benyújtott pályázatokat,
b) véleményezi az oktatási, közművelődési intézmények éves szakmai beszámolóiban foglaltakat,
c) a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésére véleményezi az oktatási, közművelődési önkormányzati költségvetési szervek alapítása, megszüntetése, működési feltételeinek megváltoztatása ügyében az Alapító Okiratok, Társulási megállapodások, módosítására vonatkozó döntési tervezeteket,
d) a képviselő-testület vagy a polgármester felkérésére részt vesz az önkormányzat által ellátott, oktatási, közművelődési és sport alapellátási feladatokat érintő előterjesztések kidolgozásában,
e) rendszeresen figyelemmel kíséri az oktatási-, kulturális és sport feladatok ellátási színvonalának alakulását, javaslatot tehet a képviselő-testületnek az ellátási színvonalat javító döntésekre,
f) feladatkörében javaslatot tehet önkormányzati feladat ellátásának megszervezésére, megszüntetésére, a feladatellátás személyi, tárgyi feltételei megváltoztatására.
g) Ellátja a képviselőtestület által ráruházott hatásköröket.
VI.
POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER, JEGYZŐ, ALJEGYZŐ
Polgármester
37. § (1) A polgármester a Fülöpszállás Községi Önkormányzat vezetője, a képviselő-testület elnöke, a község első számú tisztségviselője. Megbízatását főállásban látja el. A polgármester polgármesteri esküjének megfelelően képviseli a képviselő-testületet. Szervezi az önkormányzat és más szervezetek együttműködését.
(2) A polgármester – az alpolgármester közreműködésével – összehangolja a bizottságok működését, indítványozhatja azok összehívását, a bizottságok elnökeit egyeztető megbeszélésre összehívhatja.
(3) A költségvetési szervek vezetőivel egyeztetett költségvetési és zárszámadási rendelettervezetet a polgármester a bizottságok elé terjeszti, annak megtárgyalása és véleményezése végett.
(4) A képviselő-testület által polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök jegyzékét a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(5) Dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja.
(6) A képviselő-testület a polgármestert érintő munkáltatói jogkörében hozott határozatok, jogszabályi rendelkezés végrehajtásával kapcsolatos kiadmányozást és a szabadság engedélyezésével kapcsolatos munkáltatói jogkört az alpolgármester, akadályoztatása, vagy az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke gyakorolja.
Az alpolgármester
38. § (1) A képviselő-testület a polgármester munkájának segítésére és a polgármester helyettesítésére egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármester távolléte és akadályoztatása esetén gyakorolja a polgármestert közvetlenül megillető jogosítványokat.
(3) Az alpolgármester a polgármestert megillető jogosítványok gyakorlásáról a polgármester akadályoztatásának megszűnését követően haladéktalanul beszámol a polgármesternek.
(4) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
(5) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.
A jegyző
39. § (1) A jegyző – a Mötv. 81. § (3) bekezdésben meghatározott – feladatai körében:
a) a polgármester irányításával vezeti a polgármesteri hivatalt, megszervezi annak munkáját,
b) rendszeresen tájékoztatást ad a képviselő-testületnek, a bizottságoknak, a polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,
c) tájékoztatja a képviselő-testületet a polgármesteri hivatal munkájáról és az ügyintézésről,
d) szervezi a jogi felvilágosító munkát,
e) gondoskodik a polgármesteri hivatal dolgozói rendszeres továbbképzéséről,
f) gyakorolja a munkáltatói jogokat a polgármesteri hivatal köztisztviselői tekintetében,
g) biztosítja a képviselők munkájának tárgyi és személyi feltételeit,
h) előkészíti a képviselő-testületi és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
i) Ellátja a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat.
(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző akadályoztatása esetén helyettesítését legfeljebb hat hónapig tartó időtartamra a polgármester által megbízott, a Polgármesteri Hivatalnál közszolgálati jogviszonyban levő köztisztviselője látja el.
A Polgármesteri Hivatal
40. § Az önkormányzat az Mötv. 84. § (1) bekezdésében foglalt feladatok ellátására polgármesteri hivatalt tart fenn Fülöpszállási Polgármesteri Hivatal néven.
Nemzetiségi önkormányzat
41. § (1) A községi önkormányzat a helyi roma nemzetiségi önkormányzat részére biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi törvény CLXXIX. törvény alapján kötött együttműködési megállapodás szerint.
(2) A működési feltételek biztosításával kapcsolatos feladatok végrehajtásáról a Polgármesteri Hivatal gondoskodik.
VII.
Az önkormányzat az önkormányzat vagyona, költségvetése, ellenőrzés
Az önkormányzat vagyona
42. § Az önkormányzat vagyonára, a vagyongazdálkodás szabályaira vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.
Az önkormányzat költségvetése, gazdálkodásának ellenőrzése
43. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetését rendeletben határozza meg.
(2) A költségvetési rendelet előkészítésére, tartalmára, elfogadásának rendjére, módosítására és a beszámolásra, valamint az ellenőrzésre az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. valamint a végrehajtására kiadott 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet, a belső ellenőrzésre a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet helyi önkormányzatokra és helyi önkormányzatok által irányított költségvetési szervekre vonatkozó előírásait kell alkalmazni a (3) bekezdésben foglaltak betartásával.
(3) Az önkormányzat alaptevékenysége keretében ellátott feladatai államháztartási szakágazati besorolását, valamint államháztartási kormányzati funkciók szerinti besorolása felsorolását a 3. számú melléklet tartalmazza.
IX.
VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
Záró rendelkezések
44. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a Fülöpszállás Községi Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatát megállapító 20/2014.(XII.12.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
(3) A szabályzat mellékletei:
1. számú: A képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozat nyilvántartásának, kezelésének és ellenőrzésének szabályai
2. számú: A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzéke
3. számú: Az önkormányzat alaptevékenysége keretében ellátott feladatai államháztartási szakágazati, valamint államháztartási kormányzati funkciók szerinti besorolása
1. melléklet a 2/2020. (I. 31.) önkormányzati rendelethez
Nyilvántartásának, kezelésének és ellenőrzésének szabályai
I.
A vagyonnyilatkozatok benyújtása, átvétele
1. A kitöltéskori állapotnak megfelelő adatok alapján kitöltött képviselői, hozzátartozói vagyonnyilatkozat egy példányát a Pénzügyi Bizottságnak (továbbiakban: bizottság) címezve kell benyújtani a vonatkozó jogszabályban előírt határidőn belül.
2. A vagyonnyilatkozatokat a jegyző veszi át, és igazolást állít ki azok átvételéről.
a) A képviselői vagyonnyilatkozat átvétele névvel ellátott, nyitott borítékban,
b) A hozzátartozói vagyonnyilatkozat átvétele névvel ellátott, lezárt borítékban történik.
II.
A vagyonnyilatkozat kezelése, nyilvántartása
1. A képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat az egyéb iratoktól elkülönítetten kell kezelni, azokat a jegyző által kijelölt biztonsági zárral ellátott helységben, páncélszekrényben kell tárolni.
2. A vagyonnyilatkozat nyilvánossága:
a) A képviselői vagyonnyilatkozat nyilvános (kivéve az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatokat)
b) A hozzátartozói vagyonnyilatkozat nem nyilvános, abba csak a bizottság tagja tekinthetnek be ellenőrzés céljából.
3. A képviselői vagyonnyilatkozatokat a Fülöpszállás Községi Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának arra kijelölt helységében – hivatali munkaidő alatt – bárki megtekintheti.
4. A bizottság felel azért, hogy a vagyonnyilatkozatokat az adatvédelmi szabályoknak megfelelően őrizzék, kezeljék, és hogy az azokban foglaltakat – a nyilvános vagyonnyilatkozatok kivételével – más ne ismerhesse meg.
III.
Ellenőrzési eljárás
1. A képviselői és hozzátartozói vagyonnyilatkozatokat a bizottság ellenőrzi.
2. Az ellenőrzési eljárást a bizottságnál bárki írásban kezdeményezheti.
3. A bizottság eljárásra a képviselő-testület zárt ülésére vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
4. Az ellenőrzési eljárás lefolytatása a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállás esetén van helye.
5. A bizottság a kezdeményezés érdemi vizsgálata esetén a képviselőt, illetve hozzátartozóját felszólítja a vagyonnyilatkozatban feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatok 8 napon belüli írásban történő bejelentésére.
6. Az ellenőrzési eljárás eredményéről a bizottság a képviselő-testület soron következő ülésén tájékoztatást ad.
7. Az ellenőrzési eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállást (adatot) tartalmazza.
8. A bizottság eljárására egyebekben az SZMSZ rendelkezései az irányadóak.
2. melléklet a 2/2020. (I. 31.) önkormányzati rendelethez
1. A helyi közlekedésről szóló 1988. évi I. tv. 46. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt közútkezelői hatásköröket.
2. A szociális, gyermekvédelmi hatáskörök közül az önkormányzati segély megállapítását az önkormányzat által nyújtott szociális ellátásokról szóló 2/2015.(II.20.) önkormányzati rendelet alapján.
3. Az egyes vagyonkezeléssel kapcsolatos hatásköröket az önkormányzat vagyonáról, a vagyonkezelés szabályairól szóló 9/2012. (VI.28.) önkormányzati rendelet alapján.
4. Dönt az önkormányzati kötelezettségvállalást – ide értve a működési költséget is – nem igénylő pályázatok benyújtásáról.
5. Gondoskodik az ideiglenes elhelyezésről, ha a lakás elemi csapás, vagy más ok következtében megsemmisül, illetőleg az építésügyi hatóság életveszély miatt annak kiürítését rendelte el, és a bérlő (használó) elhelyezéséről maga, vagy a lakással rendelkező szerv nem tud gondoskodni.
6. Mint a közút kezelője elrendelheti a közút melletti ingatlanon, annak rendeltetésszerű használatát lényegesen nem akadályozó módon közúti jelzés, mozgatható hóvédmű elhelyezését.
7. Véleményezi a szomszédos települések településszerkezeti tervét.
8. Dönt közútkezelőként a közút nem közlekedési célú igénybevételéről és a közútkezelői hozzájárulások kiadása iránti kérelmekről.
9. Dönt a közfoglalkoztatott személyek foglalkozás-egészségügyi vizsgálatának elvégzésére vonatkozó megállapodás megkötéséről.
10. Dönt a közfoglalkoztatáshoz nyújtható támogatásokról szóló Kormány rendeletben meghatározott együttműködési megállapodás megkötéséről.
11. Dönt a pénzügyi kötelezettségvállalást nem igénylő együttműködési megállapodások jóváhagyásáról.
12. Dönt az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásáról.
13. Gyakorolja a munkáltatói jogokat a Fülöpszállási Polgármesteri Hivatal Kjt. (A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1993. évi XXXIII. tv. ) hatálya alá tartozó közalkalmazottak tekintetében.
14. Gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat a Fülöpszállás Községi Önkormányzat Család-, és Gyermekjóléti Szolgálata és Védőnői Szolgálata Kjt. (A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1993. évi XXXIII. tv.) és Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó közalkalmazottai illetve munkavállalói, valamint a Községi Könyvtár és a Fülöpszállási Mesevár Óvoda intézményvezetői tekintetében.
Az 5. § a Fülöpszállás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 3. melléklet a Fülöpszállás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (V. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 3. melléklet a Fülöpszállás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (X. 2.) önkormányzati rendelete 1. mellékletével megállapított szöveg. A 3. melléklet a Fülöpszállás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2023. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.