Kiskunhalas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 32/2025. (XI. 28.) önkormányzati rendelete

a helyi önazonosság védelméről

Hatályos: 2026. 01. 01

Kiskunhalas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 32/2025. (XI. 28.) önkormányzati rendelete

a helyi önazonosság védelméről

2026.01.01.

[1] Kiskunhalas Város Önkormányzata Képviselő-testülete tiszteletben tartja a helyi választópolgárok közösségének önkormányzáshoz való jogát, amelyet a választópolgárok közössége demokratikus választáson leadott szavazata alapján, a település egészéért vállalt felelősséggel, közvetett módon gyakorol. A helyi közügyek intézésének, azaz a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásának, illetve a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának szervezeti és működési kereteit – az Alaptörvénybe foglalt államcélok megvalósításának követelményével, valamint a jogszabályokban meghatározott jogaival és kötelezettségeivel összhangban -, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése, a település önfenntartó képességének biztosítása, és a helyi közösség öngondoskodásra való képességének erősítése érdekében állapítja meg.

[2] Kiskunhalas Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyben élő közösség hagyományainak, szokásainak, társadalmi rendjének, életformájának és értékeinek megóvását tekinti elsődlegesnek. A rendelet célja a város közösségi önazonosságának, történelmi és kulturális örökségének, valamint települési karakterének védelme. Egyúttal biztosítja, hogy a város fejlődése és népességmozgása a közösség értékeinek megőrzése mellett, szervezett és fenntartható módon történjen, elkerülve a társadalmi egyensúly felborulását és az infrastruktúra túlterhelését, összhangban az Alaptörvény és a helyi közösségek önazonosságát védő törvény céljaival.

[3] Kiskunhalas Város Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi önazonosság védelméről szóló 2025. évi XLVIII. törvény 22. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a helyi önazonosság védelméről szóló 2025. évi XLVIII. törvény 5. §-ában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Kiskunhalas Város Önkormányzat Képviselő-testületének a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (X.3.) önkormányzati rendelet 31. § (5) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Humánpolitikai Bizottság, Kiskunhalas Város Önkormányzat Képviselő-testületének a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 20/2024. (X.3.) önkormányzati rendelet 3. melléklet 2.1.64. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § E rendelet hatálya kiterjed minden természetes személyre, aki Kiskunhalas város közigazgatási területén ingatlan tulajdonnal, lakóhellyel, tartózkodási hellyel nem rendelkezik és Kiskunhalas város közigazgatási területén ingatlant kíván szerezni, vagy lakcímet létesíteni.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában a fogalmak jelentése megegyezik a helyi önazonosság védelméről szóló 2025. évi XLVIII. törvény (továbbiakban: Hövtv.) 3. §-ában foglaltakkal.

3. A helyi önazonosság tartalma

3. § (1) Kiskunhalas város közösségi önazonossága a település lakosságának történelmileg kialakult társadalmi, kulturális és életviteli sajátosságain, valamint hagyományain, értékrendjén és közösségi szokásain alapul.

(2) A helyi önazonosság különösen az alábbi elemekben nyilvánul meg:

a) a város kisvárosias, kertvárosias jellegében, településszerkezetében,

b) a lakóközösségek többgenerációs együttélésen alapuló életformájában,

c) a hagyományosan kialakult és Kiskunhalas Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) által megalkotott, mindenkor hatályos önkormányzati rendeletekben foglalt magatartási, együttélési és közösségi normák tiszteletben tartásában és betartásában,

d) a helyben élők közötti erős családi, szomszédi és társadalmi kötődésekben,

e) a település történeti és kulturális örökségének megőrzésében,

f) a közösségi bizalomra és felelősségvállalásra épülő társadalmi rendben.

(3) A helyi önazonosság szerves része az a gazdasági életforma is, amely a mezőgazdasági, ipari, szolgáltatói tevékenységek kiegyensúlyozott jelenlétét, a munkahelyhez való közelséget és a helyi vállalkozások fennmaradását támogatja.

4. A helyi önazonosság védelme érdekében alkalmazott jogvédelmi eszközök

4. § Kiskunhalas Város Önkormányzata a helyi önazonosság védelme érdekében az alábbi jogvédelmi eszközöket alkalmazza:

a) elővásárlási jog biztosítása,

b) lakcímlétesítés feltételhez kötése,

c) betelepülési hozzájárulás.

5. Az elővásárlási jog

5. § Kiskunhalas Város Önkormányzata az ingatlan betelepülőnek vagy mentességet nem élvező személynek történő eladása – ideértve a jogi személyek tulajdonában álló ingatlan adásvételét is – esetére elővásárlási jogot vezet be:

a) Kiskunhalas Város Önkormányzata,

b) az ingatlannal telekhatáros ingatlan tulajdonosa,

c) az ingatlan fekvése szerinti településen ingatlantulajdonnal rendelkező természetes személy

részére.

6. A lakcímlétesítés feltételhez kötése

6. § (1) Kiskunhalas Város közigazgatási területén lakcímet betelepülő személy kizárólag akkor létesíthet, ha Kiskunhalas Város Önkormányzata Képviselő-testületének Humánpolitikai Bizottsága – méltányosság gyakorlása esetén a Képviselő-testület- erre engedélyező határozatot hoz.

(2) A lakcímlétesítési engedély kiadásának feltétele, hogy:

a) a kérelmező írásban nyilatkozzon a jelen rendelet 3. § (2) bekezdésében foglalt helyi értékek, normák és szabályok elfogadásáról és betartásáról;

b) a betelepüléssel érintett ingatlanban az újonnan lakcímet létesítővel együtt a már lakcímmel rendelkező személyeket is figyelembe véve a lakóingatlan hasznos alapterülete alapján egy főre legalább 10 négyzetméter jut.

(3) A lakcímlétesítésre vonatkozó döntés a jelen rendelet 3. mellékletében foglalt kérelem benyújtása alapján, egyedi eljárásban történik. A kérelmet a Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőjéhez kell benyújtani a Humánpolitikai Bizottságnak címezve a digitális államról és digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvényben meghatározott elektronikus úton vagy postai úton vagy személyesen. A kérelem indoklása és alátámasztása a kérelmező kötelessége, amely bizonyítékokat a kérelméhez kell csatolnia.

7. Mentességek és a méltányosság szabályai

7. § (1) A Hövtv. 6. § (1) bekezdésében foglalt mentességi körbe tartozó személynek a jelen rendelet 1. mellékletében foglalt kérelmet kell benyújtania, amelyben a mentességet, a mentesség Hövtv. 6. § (1) bekezdésében foglalt konkrét okának megjelölésével a helyi önazonosság védelméről szóló törvény jogvédelmi eszközeinek alkalmazására vonatkozó szabályokról szóló 240/2025. (VII.31.) Korm. rendelet 15. §-ában foglalt előírások szerint igazolnia kell.

(2) A mentesség igazolására vonatkozó kérelmet a Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőjéhez kell benyújtani a digitális államról és digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvényben meghatározott elektronikus úton vagy postai úton vagy személyesen. A kérelem indoklása és alátámasztása a kérelmező kötelessége, amely bizonyítékokat a kérelméhez kell csatolnia.

(3) A kérelem beérkezését követően a jegyző egyszerűsített eljárásban az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) szabályai szerint állítja ki a mentesség igazolására szolgáló hatósági bizonyítványt.

8. § (1) A Képviselő-testület méltányosságból eltérhet a jelen rendelet 6. § (2) bekezdésben előírt feltételek alól, amely esetben a méltányosság körében az alábbiakat mérlegeli:

a) a kérelmező több évtizedes kötődéssel - közösség életében betöltött, közösségépítő tevékenységgel igazolhatóan kötődik, és ezzel hozzájárul(t) a helyi társadalmi, kulturális vagy gazdasági élet fennmaradásához - rendelkezik Kiskunhalashoz, vagy

b) a településhez kötődő, országosan vagy nemzetközileg elismert személy, aki kiemelkedő szakmai, művészeti, tudományos, kulturális, sport- vagy közéleti tevékenysége révén a nemzeti értékek gyarapításához, vagy a település jó hírnevének erősítéséhez jelentős mértékben hozzájárult,

c) az a)–b) pont szerinti feltételnek megfelelő személy közeli hozzátartozója.

(2) A méltányossági döntés a jelen rendelet 2. mellékeltében foglalt kérelem benyújtása alapján, egyedi eljárásban történik. A kérelmet a Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőjéhez kell benyújtani a Képviselő-testületnek címezve a digitális államról és digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvényben meghatározott elektronikus úton vagy postai úton vagy személyesen. A kérelem indoklása és alátámasztása a kérelmező kötelessége, amely bizonyítékokat a kérelméhez kell csatolnia.

(3) Amennyiben a méltányossági kérelem a Képviselő-testület tárgyhavi ülését legalább 10 nappal megelőzően, hiánytalanul beérkezik, a Képviselő-testület azt az adott havi ülésén tárgyalhatja. Ha a tárgyhavi ülés előtt 10 napon belül érkezik be, és a kérelem hiánytalan és elbírálásra alkalmas, annak elbírálására a Képviselő-testület következő ülésén kerülhet sor.

(4) A betelepüléssel összefüggő méltányossági kérelem elbírálása során a Képviselő-testület személyes meghallgatást tarthat.

(5) A személyes meghallgatás időpontjáról a kérelmezőt a jegyző legalább 5 nappal korábban értesíti. A kérelmező jogosult arra, hogy a személyes meghallgatáson meghatalmazott útján képviseltesse magát.

(6) A személyes meghallgatás lefolytatása nem akadálya annak, hogy a Képviselő-testület további bizonyítást rendeljen el.

(7) Amennyiben a jelen rendelet 8. § (1) bekezdésében foglalt feltételek nem teljesülnek a Képviselő-testület a kérelmet elutasíthatja.

8. Betelepülési hozzájárulás

9. § (1) Kiskunhalas közigazgatási területén a betelepülő 500.000 Ft összegű betelepülési hozzájárulást (a továbbiakban: betelepülési hozzájárulás) köteles fizetni a betelepülésének jóváhagyásáról szóló határozat jogerőre emelkedésétől vagy a tulajdonjog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésétől számított egy év leteltét követően, Kiskunhalas Város Önkormányzata bankszámlájára történő utalással.

(2) A betelepülő mentesül a betelepülési hozzájárulás megfizetése alól, ha a betelepülésének jóváhagyásáról szóló határozat jogerőre emelkedésétől vagy a tulajdonjog ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésétől számított egy éven belül nem sérti meg Kiskunhalas Város Önkormányzata Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek megszegésének következményeiről szóló önkormányzati rendeletét oly módon, hogy az alapján vele szemben közigazgatási bírság kiszabására kerül sor.

(3) A betelepülési hozzájárulás megfizetésének a megállapításáról a Humánpolitikai Bizottság dönt, a rendelkezésére álló tények alapján, a betelepülés jóváhagyásáról szóló határozat jogerőre emelkedésétől számított egy év leteltét követő ülésén.

9. Eljárási szabályok

10. § (1) A lakcímlétesítés feltételeinek megfelelésről szóló döntéshozatal – a mentességi eljárást kivéve – egyedi eljárásban történik, és minden esetben írásbeli kérelem alapján indul.

(2) A jelen rendelet 1. melléklete szerinti kérelemhez csatolni kell:

a) a kérelmező személyazonosító igazolványának, vagy útlevelének vagy kártyaformátumú vezetői engedélyének és lakcímkártyájának másolatát;

b) 240/2025. (VII.31.) Korm. rendelet 15. §-ában foglalt, a mentesség igazolásához szükséges iratokat, nyilatkozatokat.

(3) A jelen rendelet 2. melléklete szerinti kérelemhez csatolni kell:

a) a kérelmező személyazonosító igazolványának, vagy útlevelének vagy kártyaformátumú vezetői engedélyének és lakcímkártyájának másolatát;

b) a jelen rendelet 8. § (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben a civil szervezet, egyesület, alapítvány, sportegyesület, egyházközség vagy más helyi szervezet írásos igazolását arról, hogy a kérelmező vagy hozzátartozója több éven át aktívan részt vett a közösség életében, vagy sajtócikkeket, kiadványokat, fotódokumentációkat, amelyek nyilvánosan is alátámasztják a közösségi szerepvállalást, vagy önkormányzati vagy intézményi elismeréseket (pl. helyi díjak, kitüntetések), vagy nyilatkozatot arról, hogy a cége, helyi székhellyel, telephellyel vagy gazdasági érdekeltséggel rendelkezik;

c) a jelen rendelet 8. § (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben állami, önkormányzati vagy szakmai szervezettől kapott díjat (pl. állami kitüntetés, díszpolgári cím, városi díjak), vagy szakmai kamarák, tudományos testületek, kulturális szervezetek elismeréseit, vagy sajtócikkeket, tanulmányokat, könyveket, publikációkat, amelyek a településhez kötődő tevékenységet igazolják, vagy médiamegjelenéseket, interjúkat, amelyek a személy közéleti vagy szakmai szerepet bemutatják, vagy helyi sportegyesület, kulturális szervezet, civil közösség nyilatkozatát arról, hogy az adott személy tevékenysége jelentős mértékben hozzájárult a település hírnevének növeléséhez, vagy Képviselő-testület külön határozatban ismerte el a kérelmező vagy hozzátartozójának hozzájárulását a nemzeti értékekhez vagy a város jó hírnevéhez;

d) a jelen rendelet 8. § (1) bekezdés c) pontja szerinti esetben a jelen rendelet 10. § (3) bekezdés a) pontjában foglaltakat a kérelmező részéről, a 10. § (3) bekezdés b), c) pontjaiban meghatározott bizonyítékokat a kérelmező közeli hozzátartozója részéről, továbbá azt a dokumentumot, amely bizonyítja, hogy a kérelmező ezen személy közeli hozzátartozója.

(4) A jelen rendelet 3. melléklete szerinti kérelemhez csatolni kell:

a) a kérelmező személyazonosító igazolványának, vagy útlevelének vagy kártyaformátumú vezetői engedélyének és lakcímkártyájának másolatát;

b) a jelen rendelet 6. § (2) bekezdés a) pontja esetében a kérelmező nyilatkozatát a jelen rendelet 3. § (2) bekezdésében foglalt helyi értékek, normák és szabályok elfogadásáról és betartásáról;

(5) A 6. § szerint lefolytatandó eljárásban a döntéshozó a Humánpolitikai Bizottság. A Humánpolitikai Bizottság amennyiben az ügy irataiból dönteni nem tud, további bizonyítást rendelhet el, és személyes meghallgatást is tarthat.

(6) Amennyiben a lakcímlétesítési kérelem a Humánpolitikai Bizottság tárgyhavi ülését megelőzően legalább 10 nappal korábban, hiánytalanul beérkezik, a Humánpolitikai Bizottság azt az adott havi ülésén tárgyalhatja. Ha a kérelem a tárgyhavi ülés előtt 10 napon belül érkezik be, és a kérelem hiánytalan és elbírálásra alkalmas, annak elbírálására a Humánpolitikai Bizottság következő ülésén kerülhet sor.

(7) A személyes meghallgatás időpontjáról a kérelmezőt a jegyző legalább 5 nappal korábban értesíti. A kérelmező jogosult arra, hogy a személyes meghallgatáson meghatalmazott útján képviseltesse magát.

(8) A személyes meghallgatás lefolytatása nem akadálya annak, hogy a Humánpolitikai Bizottság további bizonyítást rendeljen el.

(9) Amennyiben a jelen rendelet 6. § (2) bekezdésében foglalt feltételek nem teljesülnek a Humánpolitikai Bizottság a kérelmet elutasíthatja.

(10) A jelen rendelet 6. §, 7. §, 8. § és 9. §-okban nem szabályozottakra az Ákr. szabályai az irányadóak.

10. Jogkövetkezmények

11. § (1) Ha felmerül a jogellenes betelepülés gyanúja, a Képviselő-testület dönt arról, hogy felkéri a Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatalt, hogy folytasson le vizsgálatot a jogellenes betelepülés megállapítása érdekében.

(2) A vizsgálat során a Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatal beszerzi a lakcímnyilvántartást vezető hatóságtól az érintett személy lakcímkártyájába történő bejegyzésre vonatkozó adatokat, amely a lakcímlétesítés idejének meghatározására szolgál.

(3) A Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatal a beérkező adatszolgáltatás alapján megvizsgálja, hogy az érintett személy tekintetében korábban a

a) Képviselő-testület, vagy

b) Humánpolitikai Bizottság, vagy

c) jegyző

hozott-e döntést a betelepülés engedélyezéséről.

(4) A vizsgálat eredményéről a Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatal előterjesztést készít a Képviselő-testület ülésére.

(5) A Képviselő-testület az előterjesztés alapján, amennyiben a Kiskunhalasi Közös Önkormányzati Hivatal által lefolytatott vizsgálat szerint a betelepülő e rendelet hatályba lépését követően létesített lakcímet és nem volt ezen § (3) bekezdésében felsorolt döntés egyike sem, akkor dönthet együttesen, vagy külön-külön:

a) a jogellenes betelepülés megállapításáról,

b) a lakcímbejegyzés törlésének kezdeményezéséről az illetékes hatóságnál,

c) közigazgatási bírság kiszabásáról.

(6) A bírság összegének megállapítására a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény szabályai alapján kerül sor, a kiszabható legmagasabb bírság összeg 200.000 forint.

(7) A döntés végrehajtását – az Ákr. 134. § (1) bekezdése alapján – az önkormányzati adóhatóság foganatosítja.

11. Záró rendelkezések

12. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.

12. Átmeneti rendelkezések

13. § E rendelet előírásait nem kell alkalmazni az e rendelet hatálybalépése előtt megindított ingatlan-nyilvántartási eljárásban, valamint azon jogügylet során, amelyek esetében e rendelet hatálybalépését megelőzően adásvételi előszerződés, adásvételi szerződés került megkötésre és foglaló, előleg vagy vételárrészlet került megfizetésre, továbbá akkor sem, ha az e rendelet hatálybalépése előtt adásvételi előszerződés vagy adásvételi szerződés került megkötésre és a lakcímlétesítésre már e rendelet hatálybalépését követően kerül sor.