Gádoros Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete1/2016 (II.12.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 02. 12- 2016. 09. 26

Gádoros Nagyközségi Önkormányzatának Képviselő-testülete az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §-ában kapott felhatalmazás alapján Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 27. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljáró Szociális, Ifjúságvédelmi és Oktatási Bizottsága, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró Gádoros Nagyközség Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:



A rendelet hatálya


1. §


A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzatra, az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre (intézményekre), támogatásban részesített magánszemélyekre, valamint az önkormányzat többségi tulajdonban álló gazdasági társaságára.



2. §


(1) Az önkormányzat és annak önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerve a Polgármesteri Hivatal bevételei és kiadásai a költségvetésen belül elkülönülnek.


(2) Az önkormányzat önállóan működő költségvetési szervei:


a)Napközi Otthonos Óvoda

b)Gondozási Központ

c)Justh Zsigmond Művelődési Ház és Könyvtár



Az önkormányzat költségvetési szervei 2016. évi költségvetése



3. §


A Képviselő-testület az önkormányzat 2016. évi költségvetésének

a)bevételi főösszege                    366.406 ezer forint,

b)kiadási főösszege                     380.483 ezer forint,

c)hiánya                                          14.077 ezer forint

ezen belül:

belső finanszírozású bevétel          14.077 ezer forint



I. A költségvetési bevételek


4. §


(1) Az önkormányzat 2016. évi költségvetési bevételeinek előirányzatát a Képviselő-testület a következők szerint határozza meg.

                       Megnevezés                                                  e Ft

I.Működési bevétel                                                                    

1. Intézményi működési bevételek                                  53.385

a) Intézményi térítési díjak                                          32.561

b) Egyéb bevételek                                                        8.400

c) ÁFA                                                                           5.424

d) Bérleti díjak                                                               7.000

e) Működési célú kamat bevétel                                            -

2. Támogatás értékű működési bevétel                       259.801

a) Ebből TB                                                                  17.345

b) Önkormányzat költségvetési támogatása              241.456

c) Földalapú támogatás                                                  1.000

3. Műk. célú pénze. átvétel államháztartáson kívül               -

4. Közhatalmi bevételek                                                  50.500

a) Kommunális adó                                9.500

b) iparűzési adó                                    35.000

c) gépjárműadó 40 %                              4.600

d) Pótlékbírság                                           500

e) Egyéb behajtás, adó                               300

f) Talajterhelési díj                                     600


II. Felhalmozási bevételek                                                          

1. Tárgyi eszközök, immat. javak értékesítése                             -

2. Felhalmozási célú ÁFA visszatérülés                                     -

3. Támogatás értékű fejlesztési bevétel                                      -

4. Támogatási kölcsönök visszatérülése                              2.720


III. Belső finanszírozási bevétel                                                  

a) Pénzmaradvány                                                                 -

b) Működőképesség megőrzését szolgáló kieg. tám.    14.077


      IV. Külső finanszírozás bevételei

a)fejlesztési hitel felvétel                                                        -



II. A költségvetési kiadások


5. §


(1) Az önkormányzat működési, fenntartási kiadási előirányzatait a Képviselő-testület a következők szerint határozza meg.


                             Megnevezés                                            e Ft

a) Működési kiadások előirányzata összesen:         360.303

Ebből:

aa) személyi jellegű kiadások:                                 161.237

ab) munkaadókat terhelő járulékok:                          42.942

ac) dologi jellegű kiadások:                                    116.822

ad) speciális célú támogatások:                                 33.302

ae) társadalom és szociálpolitikai juttatások               6.000

af) ellátottak egyéb pénzbeli juttatásai                               -



6. §


(1) Az önkormányzat felújítási és felhalmozási kiadásai összesen: 3.780 forint.

A felújítási és felhalmozási kiadásokból:

a) a beruházások előirányzata                                                               -

b) a felújítások előirányzata                                        3.780 ezer forint,

c) Egyéb kiadás (kölcsön visszafizetése, nyújtása)    6.400 ezer forint,

d) Felhalmozási célú pénzeszköz átadás                                               -



7. §


Az önkormányzat és költségvetési szervei felújítási előirányzatait célonként az 3. melléklet rögzíti. A rendelet eredeti előirányzatot nem tartalmaz.



III. A költségvetési kiadások és bevételek


8. §


(1) Az önkormányzat tartaléka  10.000 e Ft

 Ebből

a) általános tartalék        5.000 ezer Ft

b) céltartalék                5.000 ezer Ft



9. §


(1) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatait tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen e rendelet 6. melléklete tartalmazza.



10. §


Az önkormányzat összes kiadása V. Pénzeszköz átadás és egyéb támogatás részletezését az 4. és 5. mellékletek tartalmazzák, mely a 2007. évi CLXXXI. tv., valamint Gádoros Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete 31/2000. (XII. 22.) KT. számú rendeletének figyelembe vételével került megállapításra.



11. §


(1) Az önkormányzat 2016. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét a 10. melléklet tartalmazza.


(2) Az intézményi finanszírozás összesített adatait a 8. melléklet tartalmazza.



12. §


A Képviselő-testület a 14/2001. (IX. 14.) önkormányzati rendelet 3. §-ában meghatározott visszatérítendő, illetve vissza nem térítendő szociális, jóléti, kulturális, egészségügyi és egyéb juttatásokra, a nyugállományú köztisztviselők szociális és kegyeleti támogatására, valamint a polgármester hivatal dolgozói részére Cafeteria keret céljából a költségvetésben fedezetet biztosít.



IV. A költségvetési létszámkeret


13. §


(1) A Képviselő-testület az önkormányzat létszám-előirányzatát

a) 65 fő engedélyezett létszámban, és

b) 65 fő az év utolsó napján foglalkoztatható záró-létszámban állapítja meg, melyen felül

c) 150 fő közfoglalkoztatott részére biztosít fedezetet a költségvetésben



(2) Az önkormányzat költségvetési szervei, valamint az alcímek létszám-előirányzatát a Képviselő-testület a 7. melléklet szerint állapítja meg.



Több éves kihatással járó feladatok


14. §


(1) A több éves kihatással járó döntéseket a 12. melléklet mutatja be.


(2) Az önkormányzat kezességvállalásból fennálló kötelezettségeit a 11. melléklet mutatja be.



Európai Uniós projektek


15. §


(1) Európai Uniós támogatással megvalósuló projektekhez, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokra az önkormányzat a céltartalékban biztosít fedezetet 1 millió forint összegben.



Közvetett támogatások


16. §


A Képviselő-testület a közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, összege, illetőleg kedvezményezettje szerinti részletezettséggel a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.



A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok


17. §


Az önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben Képviselő-testületi döntéssel megváltoztathatóak.



18. §


(1) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.


(2) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról – ha az érdemi döntést igényel – a testület dönt a polgármester előterjesztésében, a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.


(3) Ha év közben az önkormányzat előre nem ismert többletbevételhez jut, vagy a bevételek a tervezettől elmaradnak, a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatni köteles.

A Képviselő-testület az első negyedév kivételével negyedévenként – dönt a költségvetési rendeletének pótelőirányzatok szerinti módosításáról.


(4) Az önkormányzat önállóan működő költségvetési szervei a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól – Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben foglaltak figyelembevételével – előirányzat-módosítás nélkül is eltérhetnek.



19. §


(1) Az önkormányzat költségvetési szervei által a 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben meghatározott saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokról, átcsoportosításokról a polgármester a Képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja.


(2) A személyi juttatásokra megállapított összeg nem léphető túl, ha ez mégis bekövetkezne, a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a szükséges intézkedések megtételére, amelyről a következő Képviselő-testületi ülésen be kell számolnia. A személyi juttatások előirányzatán történő bérmegtakarítás terhére a költségvetési szerveknél jutalom fizethető.


(3) A fizetési számlához kapcsolódóan a polgármesteri hivatal köztisztviselői részére havonta a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott mértékű bankszámla hozzájárulást biztosít.



20. §


(1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert 20 millió forint összegű likvid hitel-szerződés megkötésére, és ezt követően arra, hogy a pillanatnyi gazdálkodási nehézségek esetére legfeljebb 60 napos időtartamra likvid hitelt vegyen fel a számlavezető pénzintézettől, melynek legnagyobb összege 5 millió forint lehet. A hitel felvételéhez a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság véleményét ki kell kérnie, és a Képviselő-testületet a következő ülésen erről tájékoztatni kell. Felhatalmazza továbbá a polgármestert legfeljebb 20 millió forint összegű folyószámhitel szerződés megkötésére.


(2) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.


(3) A (2) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.


(4) Az önkormányzat által benyújtható pályázatokhoz szükséges önerő mértékéig, de legfeljebb 500.000 Ft összegig a tartalék feletti rendelkezési jogot a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át. Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a polgármester a következő rendes ülésen a Képviselő-testületet tájékoztatja.


(5) Felhatalmazza a polgármestert, hogy a Képviselő-testület által már eldöntött pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatokat és a megvalósítás érdekében szükséges intézkedéseket tegye meg, és erről a következő testületi ülésen számoljon be.



21. §


(1) Az önkormányzat a gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja. A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármesteri Hivatalt, hogy az ideiglenes szabad forrásokat hozam elérése érdekében fektesse be.



Záró rendelkezések


22. §


(1) Ez a rendelet 2016. február 11-én lép hatályba, de rendelkezéseit 2016. január 1-től kell alkalmazni.


(2) Az önkormányzati költségvetés végrehajtásáról a polgármester a Polgármesteri Hivatal útján gondoskodik.


(3) Gádoros Nagyközség Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert, az évközben kapott póttámogatások és terven felüli átvett pénzeszközök (pályázaton nyert források) nyilvántartásba vételére és cél szerinti felhasználásra. Az ezzel kapcsolatos előirányzat változásokat a soros költségvetési rendelet módosításakor azon át kell vezetni.


Gádoros, 2016. február 4.




                           Maronka Lajos                                                     Varga József

                             polgármester                                                            jegyző



A rendelet kihirdetve: 2016. február 12.




                                                                                                        Varga József

                                                                                                             jegyző