Edelény Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 22.) önkormányzati rendelete

Edelény Város Önkormányzata 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 02. 23- 2027. 12. 30

Edelény Város Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 22.) önkormányzati rendelete

Edelény Város Önkormányzata 2024. évi költségvetéséről

2024.02.23.

Edelény Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvény 62. § (6) bekezdésében és 75. § (3) bekezdés b) pontjában, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Edelény Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelet 3. melléklete 1.2 pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Humánpolitikai Bizottság és az Edelény Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelet 3. melléklete 2.2.1 és 2.20 pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya Edelény Város Önkormányzatára, a Képviselő-testületre és annak bizottságaira, az Edelényi Közös Önkormányzati Hivatalra és az önkormányzat költségvetési szerveire, továbbá az Önkormányzat által támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiségekkel nem rendelkező szervezetekre, az Önkormányzat által alapított vagy önkormányzati támogatással működő gazdasági társaságok költségvetési kapcsolataira terjed ki.

2. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évi költségvetését

a) 2.606.041.610 forint költségvetési bevétellel

b) 3.394.482.175 forint költségvetési kiadással

c) - 788.440.565 forint költségvetési egyenleggel ebből

ca) - 155.736.080 forint működési egyenleg

cb) - 632.704.485 forint felhalmozási egyenleg

d) 864.371.935 forint finanszírozási bevétellel

e) 75.931.370 forint finanszírozási kiadással fogadja el.

(2) Képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek, költségvetési kiadások címrendjét a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg.

(3) A működési és felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év maradványának igénybevételét rendeli el.

(4) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási célú bevételeket és kiadásokat, a költségvetési összevont mérleget a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(5) A működési és felhalmozási célú bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 3. melléklet és a 4. melléklet részletezi.

3. § (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyeletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az 5. melléklet részletezi.

(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 6. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat 2024. évre nem tervez olyan fejlesztést, melynek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban:Stabilitási törvény) 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik szükségessé.

(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 7. melléklet szerint határozza meg.

(5) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 8. melléklet szerint részletezi.

(6) Képviselő-testület az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) Képviselő-testület a 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételi és kiadási kiemelt előirányzatok önkormányzati, közös hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megbontását, és az éves tervezett létszám előirányzatot, a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 10. melléklet, 11. melléklet, 12. melléklet, 13. melléklet és 14. mellékletek szerint határozza meg.

(8) Képviselő-testület az Önkormányzat által az államháztartáson kívüli szervezeteknek céljelleggel juttatott támogatások kedvezményezett szervezetenkénti részletezését és a támogatás összegét a 16. melléklet szerint hagyja jóvá.

(9) Képviselő-testület a kiadások között 121.150.658 forint tartalékot állapít meg, melyből 15.000.000 forint általános tartalék, 106.150.658 forint céltartalék.

(10) A céltartalék összegéből 1.640.400 forint pályázatokhoz kapcsolódó működési céltartalék, 1.649.661 forint a Környezetvédelmi Alaphoz kapcsolódó működési céltartalék, 102.860.597 forint pályázatokhoz kapcsolódó felhalmozási céltartalék.

(11) A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület magának tartja fenn.

(12) Képviselő-testület Edelény Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 2.12. pontjában felhatalmazta a polgármestert, hogy döntsön a szabad pénzeszközök betétként történő elhelyezéséről és visszavonásáról. A polgármester a megtett intézkedésről tájékoztatást ad a Képviselő-testületnek.

(13) Az önkormányzat és a költségvetési szervek elemi költségvetését a polgármester hagyja jóvá.

(14) Képviselő-testület az Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal alkalmazottai, valamint a főállású polgármester 2024. évre vonatkozó cafetéria-juttatását nettó 240.000 forint/fő/év összegben állapítja meg. A polgármester cafetéria juttatásának igénybevételére az Edelényi Közös Önkormányzati Hivatal cafetéria szabályzata alkalmazandó.

(15) Képviselő-testület 2024. évre a köztisztviselői illetményalapot a Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvény 62. § (6) bekezdése alapján 50.000 forint összegben állapítja meg.

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző felel.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és a költségvetési szervek vezetőit a bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére.

(4) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(5) Képviselő-testület elrendeli, hogy az igényelhető kiegészítő támogatásokra, központosított támogatásokra a hivatal az igénybejelentést készítse el, illetve határidőben nyújtsa be.

(6) Az önkormányzati költségvetési szervek az e rendeletben megállapított döntési körükbe tartozó bevételi és kiadási előirányzatokkal – jogszabályi keretek között – önállóan gazdálkodnak. A költségvetés végrehajtása során a költségvetési szervek szervezeti és működési feltételeit ennek betartására kötelesek kialakítani.

(7) A költségvetési szervek részéről önkormányzati támogatás biztosítására irányuló pótigény csak a költségvetés tervezésekor még nem látható, az intézmény működését veszélyeztető, intézkedést igénylő feladatok megoldására nyújtható be.

(8) Elszámolási kötelezettség terheli az intézményeket a kötött felhasználású állami támogatásokkal. A feladatmutató alapján járó állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése. Az Önkormányzat által igényelt feladatmutató szerinti állami hozzájárulások alapjául szolgáló mutatószámok statisztikái, egyéb szakmai dokumentumokon alapuló kimutatásai megfelelő, pontos meghatározásáért az intézmény vezetője teljeskörű felelősséggel tartozik.

(9) Feladatcsökkenés esetén a szükséges korrekciókat ennek megfelelően kötelesek megtenni. Az intézményi költségvetés végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért az intézmény vezetője felelősséggel tartozik.

(10) A költségvetési szervek az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben 35. § (1) bekezdése szerinti többletbevételeiket csak az irányító szerv előzetes döntése alapján használhatják fel.

(11) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása automatikusan nem vonja maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok, amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, nem teljesíthetők.

(12) A költségvetési szervek kizárólag a Képviselő-testület jóváhagyásával nyújthatnak be pályázatot abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat költségvetési többlettámogatást igényel. Többlettámogatási igénnyel nem járó pályázat benyújtása esetén a pályázatról a polgármestert tájékoztatni kell.

(13) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összegre a költségvetésben tervezett előirányzat szolgál. Tervezett előirányzat hiányában ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat. A polgármester jutalmazásáról a képviselő-testület dönt.

(14) A költségvetési szervek a részükre megállapított létszámkerettel – jogszabályi keretek között – önállóan gazdálkodnak. Az engedélyezett létszámkeret év közben a képviselő-testület által elrendelt feladatcsökkentéssel összefüggésben csökkentendő, feladatbővüléssel összefüggésben növelhető.

(15) A képviselő-testület által megállapított intézményi létszámkeret intézményi saját hatáskörben nem növelhető.

(16) Amennyiben év közben a gazdálkodás feltételeiben olyan kedvezőtlen változások következnek be, amelyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester – a képviselő-testület utólagos jóváhagyása mellett – a teljes önkormányzati körben a kiadási előirányzatok felhasználását korlátozhatja, az előirányzatokat csökkentheti vagy zárolhatja az önkormányzat és szervei költségvetési gazdálkodásának stabilizálása, a likviditás megőrzése érdekében.

(17) A költségvetési maradvány elszámolását a Képviselő-testület a zárszámadási rendeletével egyidejűleg hagyja jóvá. A feladat elmaradásából vagy hibás tervezéséből adódó maradványokat a Képviselő-testület elvonhatja. Gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető költségvetési maradvány felhasználását a Képviselő-testület korlátozhatja.

5. § (1) Az Önkormányzatnak és a költségvetési szerveknek a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni.

(2) A készpénzben történő kifizetés jogcímei a következők:

a) személyi juttatások: bankszámlával nem rendelkező foglalkoztatottak bére, egyéb járandóságai, közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatottak bére, megbízási díj, tiszteletdíj, foglalkoztatottak költségtérítései, belföldi kiküldetés költségtérítése, külföldi kiküldetéssel kapcsolatos kiadások,

b) dologi kiadások: készletvásárlás, nyomtatvány, szakkönyv, kisértékű tárgyi eszköz, szolgáltatási kiadások, reprezentációs kiadások esetenként max. 500.000 forint összeghatárig; üzemanyagvásárlással kapcsolatos kiadások, amennyiben üzemanyagkártya használata nem lehetséges,

c) nagyértékű tárgyi eszköz beszerzés esetén a költségvetési szerv vezetőjének eseti döntése alapján,

d) ellátottak pénzbeli juttatásainak készpénzben kifizetendő összege,

e) elszámolási kötelezettséggel adott készpénzelőleg,

f) települési támogatás nyújtása rendkívüli élethelyzetben,

g) fizetési számlára történő készpénz befizetés.

6. § (1) A költségvetésben elkülönített általános tartalék az év közben jelentkező többletfeladatok kielégítésére, valamint a bevételek elmaradásának pótlására használható fel.

(2) A költségvetésben elkülönített működési és felhalmozási céltartalékok a 3. § (10) bekezdésében megjelölt célokra használhatóak fel.

(3) A tartalékok és céltartalékok felhasználásáról - a (4) bekezdés szerinti kivétellel - a Képviselő-testület dönt.

(4) Képviselő-testület az általános tartalékkal és a céltartalékokkal való rendelkezés jogát éves szinten tartalékonként maximum 5.000.000 forint erejéig a polgármesterre ruházza át. A tartalék felhasználásáról a polgármester a soron következő testületi ülésen a Képviselő-testületet tájékoztatja.

7. § (1) Az önkormányzati szintű kiadási előirányzatok közötti módosításokra – a működési és felhalmozási kiadások közötti is lehetővé téve – saját hatáskörben a polgármester 5.000.000 forint összegig jogosult. A módosítás nem veszélyezteti a vállalt kötelezettség teljesítését, a feladatellátás feltételeinek biztosítását. A módosításról a költségvetési rendelet módosításakor a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(2) A kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításról – az (1) bekezdésben foglalt kivétellel - a Képviselő-testület dönt.

(3) Képviselő-testület a polgármester 3. § (12) bekezdése szerinti döntéseire vonatkozóan az önkormányzat finanszírozási bevételeinek és kiadásainak az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek betétben történő elhelyezése miatti előirányzat módosítási jogát a polgármesterre átruházza, melyről a költségvetés módosításakor köteles beszámolni.

(4) Rovatok közötti átcsoportosítás az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 43/A. § (3) bekezdése szerint történhet.

(5) Amennyiben az Önkormányzat évközben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(6) Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett hozzájárul az évközi állami pótelőirányzatok, továbbá pályázatok terhére történő kiadási előirányzatok emeléséhez, az ezzel kapcsolatos kifizetések teljesítéséhez.

(7) Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a központi költségvetésről szóló törvény szerinti helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(8) Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

(9) A pályázatokhoz kapcsolódóan megkötött támogatási szerződésekben foglaltak végrehajtása érdekében a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a meghatározott létszámkereten kívüli munkaszerződések megkötésére a pályázati források erejéig.

8. § (1) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a 150 millió forintot, akkor az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(2) A költségvetési szerv vezetője a 15. mellékletben foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni.

9. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A gazdasági szervezettel nem rendelkező Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsőde rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézményvezető – a Hadobás Pál Művelődési Központ, Könyvtár és Közérdekű Muzeális Kiállítóhelynél pénzügyi ellenjegyzésre jogosult dolgozó pénzügyi ellenjegyzésével - előirányzat felhasználási jogkörrel rendelkezik.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságokért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4) A közös önkormányzati hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat módosításokról kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(5) Az Önkormányzat a költségvetési szerv szállítói tartozásállománya és a rendelkezésre álló források figyelembevételével biztosítja a költségvetési szervek működéséhez szükséges fedezetet.

10. § (1) Az intézmények vezetői kötelesek gondoskodni a belső kontrollrendszer kialakításáról, hatékony működtetéséről és nyilatkozatban értékelni annak minőségét. A nyilatkozatot az éves költségvetési beszámolóval együtt meg kell küldeniük az irányító szervnek.

(2) Az irányító szerv belső ellenőrzés keretében ellenőrzi a költségvetési gazdálkodást, működést. A jegyző a tárgyévre vonatkozó éves ellenőrzési jelentést – a tárgyévet követően, a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg – a Képviselő-testület elé terjeszti jóváhagyásra.

(3) Az Önkormányzat belső ellenőrzésének kialakításáról, megfelelő működtetéséről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni. A belső ellenőrzés kialakításáról külső vállalkozó útján gondoskodik.

11. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és 2027. december 31-én hatályát veszti.

12. § E rendelet rendelkezéseit 2024. január 1. napjától kell alkalmazni.