Szendrő város képviselő testületének 9/2019 (XI.1.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 01. 31- 2023. 12. 13Szendrő város képviselő testületének 9/2019 (XI.1.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról1
Szendrő Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) E rendelet hatálya kiterjed az Szendrő Város Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület) és annak szerveire.
(2) Képviselő-testület szervei:
a) a polgármester,
b) a képviselő-testület e rendeletben meghatározott bizottsága,
c) Szendrői Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Hivatal),
d) a jegyző,
e) a társulás.
2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Szendrő Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az Önkormányzat székhelye: 3752 Szendrő Hősök tere 1.
(3) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.szendro.hu.
3. § Az Önkormányzat működésével, valamint a polgármester, a jegyző és a bizottságok feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátását a Szendrő Város Önkormányzata, Szuhogy Község Önkormányzata és Galvács Község Önkormányzata megállapodása alapján létrehozott közös önkormányzati hivatal, a Szendrői Közös Önkormányzati Hivatal (3752 Szendrő, Hősök tere 1.) biztosítja.
4. § Az Önkormányzat által használt jelképeket, és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.
2. Az önkormányzat feladat- és hatásköre
5. § (1) Az Önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. §-ban meghatározott kötelező feladatokat. A Képviselő-testület saját hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját.
(2) Az Önkormányzat kormányzati funkciók rendje szerinti alaptevékenységeinek felsorolását az 1. melléklet tartalmazza.
(3) Az Mötv. alapján önként vállalt többletfeladatok felvállalását megelőzően fel kell mérni, hogy képes-e az Önkormányzat a feladatellátás gazdasági feltételeinek folyamatos biztosítására.
(4) Az önkormányzat a kötelező feladat- és hatáskörein túl biztosítja:
a) átmeneti elhelyezést nyújtó időskorúak gondozóházának működtetését,
b) START közmunkaprogramok szervezését, lebonyolítását.
6. § (1) Az Önkormányzat társulásban vesz részt a kistérség összehangolt fejlesztése, a térségi közszolgáltatások biztosítása, fejlesztése, szervezése, intézmények fenntartása, a településfejlesztés összehangolása érdekében.
(2) Képviselő-testület által kötött társulási megállapodások jegyzékét az 1. függelék tartalmazza.
3. A Képviselő-testület
7. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.
(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.
8. § (1) A Képviselő-testület évente szükség szerint, de legalább 6 munkaterv szerinti ülést tart.
(2) Képviselő-testület rendkívüli ülését az Mötv. rendelkezésen túl össze kell hívni, ha
a) azt halaszthatatlan ügyek indokolttá teszik,
b) azt a képviselő-testület tagjainak legalább fele indítványozza,
c) ha azt a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges létszámú lakos kezdeményezi.
(3) A Képviselő-testület halaszthatatlan esetben rövid úton is összehívható bármely munkanapra a napirendi pontok megjelölésével.
9. § Képviselő-testület által
a) polgármesterre átruházott hatásköreit a 2. melléklet,
b) jegyzőre átruházott hatásköreit a 3. melléklet,
c) bizottságra átruházott hatásköreit a 4. melléklet,
d) társulásra átruházott hatásköreit a 5. melléklet
tartalmazza.
10. § A képviselő-testület az Mötv. szerinti összeférhetetlenséggel, méltatlansággal kapcsolatos eljárás lefolytatására, továbbá a vagyonnyilatkozatok kezelésével kapcsolatos feladatok ellátására bizottságot hoz létre.
4. A képviselő-testület munkaterve
11. § (1) A Képviselő-testület munkáját az éves jóváhagyott munkaterv alapján végzi.
(2) A munkatervet minden év december 31-ig a beérkező javaslatok alapján a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé.
(3) A munkaterv összeállítására javaslatot tehet:
5. Az előterjesztés
12. § (1) Előterjesztésnek minősül
13. § (1) Sürgősségi indítvány az a napirendi javaslat, amelyet legkésőbb az ülést megelőző 3 munkanappal korábban nem küldtek meg.
(2) Napirend sürgősségi tárgyalását indítványozhatja:
14. § (1) Beszámoló
a) önkormányzati hatáskör gyakorlásáról,
b) a képviselő-testület határozatainak végrehajtásáról,
d) a képviselő-testület és szervei működéséről,
e) az önkormányzati feladatot ellátó szervezet vagy jogszabályban beszámolásra kötelezett szerv tevékenységéről készíthető.
(2) A beszámoló benyújtására a polgármester, bizottsági elnök, jegyző, továbbá jogszabály alapján beszámolásra kötelezett jogosult.
15. § (1) Tájékoztató benyújtására a polgármester, bizottság, a jegyző, a jogszabály alapján tájékoztatásra kötelezett, továbbá a polgármester által felkért személy vagy szervezet vezetője jogosult.
(2) A tájékoztató jellegű napirendi pont esetében nem kötelező vitát nyitni.
6. Az ülés összehívása
16. § (1) A Képviselő-testület ülését – amennyiben a körülmények másként nem indokolják – a Közösségi Ház Dísztermében (Szendrő, Fő utca 16.) kell megtartani.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg a polgármester és az alpolgármester tartós egyidejű akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A Pénzügyi Bizottság elnökének akadályoztatása esetén a legidősebb, majd az őt korban követő képviselő jogosult az ülés összehívására és vezetésére.
17. § (1) A Képviselő-testület ülésére a testület tagjainak és a meghívottaknak írásbeli meghívót kell kézbesíteni. Az ülés meghívóját olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők és a meghívottak az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
18. § (1) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről – a meghívó kiküldésévek egyidejűleg –hirdetőtáblán és a helyi televízió útján a lakosságot is tájékoztatni kell.
(2) A képviselő-testületi ülésre – a törvényben meghatározott személyeken kívül – meg kell hívni azokat a személyeket is, akiknek részvételét a polgármester indokoltnak tartja.
7. A képviselő- testület tanácskozási rendje
19. § Az ülésvezető feladatai és jogosítványai:
20. § (1) A képviselő-testület ülésein tanácskozási joggal vesz részt:
21. § (1) Az ülésen megjelent hallgatóság a részükre kijelölt helyen foglalhat helyet. A polgármester esetenként hozzászólási jogot biztosíthat az ülésen megjelent polgároknak, amelynek időtartama maximum 3 perc lehet.
22. § (1) A képviselő-testület zárt ülést tart törvényi rendelkezés, az érintett kérése és a képviselő-testület döntése alapján a Mötv. 46. § (2) bekezdése szerint.
(2) A személyi ügyek tárgyalásakor a képviselő-testület ülése előtt a jegyző köteles beszerezni az érintett nyilatkozatát az ülés jellegét érintően.
(3) Képviselő-testület Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában foglalt esetben - bármely képviselő javaslatára - zárt ülést rendelhet el.
(4) A zárt ülésen hozott döntésről a Polgármester a képviselő-testület eseti döntése alapján – a személyiségi jogok tiszteletben tartása mellett – a nyilvánosságot tájékoztatja.
23. § (1) Az ülés kezdetén a polgármester megvizsgálja a határozatképességét, határozatképesség esetén megnyitja az ülést. A határozatképesség biztosítása érdekében a polgármester 15 percet meg nem haladó várakozási időt rendelhet el.
(2) A határozatképtelenség miatt elmaradt testületi ülést 15 napon belüli időpontra, azonos napirendi pontokkal ismételten össze kell hívni.
24. § (1) A határozatképesség megállapítását követően a polgármester javaslatot tesz a napirendre, ismerteti az esetleges sürgősségi indítványokat. Az ülés napirendjének végleges megállapítása előtt a képviselő-testület bármely tagja ügyrendi javaslatként kezdeményezheti a meghívóban szereplő napirendi pont tárgyalásának elhalasztását. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(2) A napirendet a képviselő-testület egyszerű többséggel fogadja el. A képviselő-testület a napirendi pontokat az általa elfogadott sorrend szerint tárgyalja.
25. § (1) A polgármester a napirendi pontok sorrendjében levezeti az előterjesztések megtárgyalását, minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit, melynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,
b) az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 10 perc. Ugyanazon napirend keretében ismételt felszólalásra van lehetőség, amelynek időtartama az 5 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól, valamint soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
26. § Az előterjesztő - figyelemmel a vitában elhangzottakra - a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásig megváltoztathatja, valamint azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.
27. § A vita lezárása után az előterjesztő válaszol a kérdésekre, hozzászólásokra.
28. § (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő, valamint a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként szavaztatja meg, előbb a módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot.
29. § A két ülés közötti fontosabb eseményeiről szóló polgármesteri tájékoztatót a képviselőtestület a napirend utáni témák között vita nélkül tudomásul veszi, valamint dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolók, illetőleg az átruházott hatáskör ügyében hozott intézkedések elfogadásáról.
30. § A jegyző a vita bármely szakaszában, illetve annak lezárása után élhet a jogszabálysértés jelzési kötelezettségével.
8. Az ülés rendjének biztosítása
31. § A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülésvezető gondoskodik. Ennek során:
32. § Az ülésen megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személy rendzavarása esetén az ülésvezető a rendzavarót figyelmezteti, szükség esetén távozásra szólítja fel.
9. Döntéshozatal
33. § A javaslat elfogadásához – amennyiben törvény vagy jelen SZMSZ másként nem rendelkezik – egyszerű többség szükséges.
34. § Minősített többség szükséges az Mötv.50. §-ban vagy más jogszabályban és az SZMSZ 13. § (4) bekezdésében meghatározott döntéseken felül:
a) hitelfelvétel, kötvénykibocsátás,
b) helyi népszavazás elrendelése
c) 58. § (1) bekezdésben foglalt döntés meghozatalához.
35. § Amennyiben a képviselő törvényen alapuló személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget az adott kérdéskört a következő testületi ülésen ismételten tárgyalni kell.
36. § (1) Képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazás útján, kézfelemeléssel hozza. A nyílt szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg, illetve amennyiben szükséges elrendeli a szavazás megismétlését.
37. § (1) Név szerinti szavazást bármelyik képviselő indítványozhat a szavazás megkezdése előtt. Az indítvány felől a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.
(2) Névszerinti szavazásnál a jegyző névsor alapján minden képviselőt ABC sorrendben személyesen szólít, és a képviselő válaszát a névsorban rögzíti. A szavazás végén nyilatkozatát minden képviselő aláírásával hitelesíti. A névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.
(3) A szavazás során a képviselő igen, nem, tartózkodom nyilatkozatot tehet.
38. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tart az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben a polgármester, valamint a képviselők legalább egynegyedének a kezdeményezésére. A titkos szavazás elrendeléséről a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A titkos szavazás borítékba elhelyezett szavazólapon külön helyiségben szavazóurna igénybevételével történik.
(3) Az titkos szavazás lebonyolítására a Képviselő-testület a Polgármester javaslatára – nyílt szavazással – 3 fős szavazatszámláló bizottságot választ. A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazás eredményét, és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.
(4) A titkos szavazásról jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza a szavazás helyét, napját, a szavazást bonyolító bizottság tagjainak nevét és tisztségét, a szavazás során felmerült körülményeket, a szavazás eredményét, valamint a szavazásban résztvevők megnevezését.
(5) A titkos szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.
10. A képviselő-testület döntései
39. § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezhetik:
40. § (1) A rendelet-tervezetet társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, mely során az érintettek kifejthetik véleményüket. A véleménynyilvánításra az önkormányzat honlapján a véleményezés céljára megadott elektronikus levélcímen kerülhet sor.
(2) A rendelet-tervezetet az önkormányzat honlapján kell hozzáférhető tenni oly módon, hogy a jogosultaknak a rendelet céljához és hatálybalépéséhez igazodóan elegendő idő, de legalább 5 nap álljon rendelkezésre véleményük kifejtésére.
(3) A vélemények elküldésére a képviselő-testületi ülést megelőző nap 10 óráig van lehetőség.
(4) Nem kell figyelembe venni az elkésett, névtelenül, vagy nyilvánvalóan álnéven beérkezett véleményeket, valamint azokat, amelyek nem kapcsolódnak a rendelet-tervezet szabályozási tárgykörébe.
(5) Az Önkormányzat a beérkezett véleményeket, a véleményező nevét és elektronikus levélcímét e rendelet érdekében kezelheti. A véleményező adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást az adatkezelés tekintetében megadottnak kell tekinteni. E tényre a vélemény megadása előtt a véleményező figyelmét fel kell hívni. A beérkezett véleményeket, a véleményező adatait a rendelet hatályba lépését követő 30 napon belül törölni kell.
(7) A beérkezett véleményekről a jegyző tájékoztatja a képviselő-testületet és javaslatot tesz a rendelet-tervezet esetleges módosítására.
41. § Nem bocsátható véleményezésre:
42. § A rendelet-tervezet véleményezése körében lakossági fórum tartható.
43. § Az elfogadott és aláírt rendelet kihirdetése a rendelet teljes szövegének az Önkormányzat honlapján való közzétételével történik.
44. § A Képviselő-testület rendeletének megjelölésére a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelölésről szóló 5/2019. (III.13.) IM rendelet (a továbbiakban: IM rendelet) 11§ (2) bekezdés rendelkezései alkalmazandók.
45. § A Képviselő-testület határozatainak megjelölésére IM rendelet 15. § rendelkezései alkalmazandók.
46. § A Képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt:
a) napirend elfogadásáról,
b) ügyrendi kérdésekről,
c) képviselői felvilágosítás kérésre adott válaszokról,
d) név szerinti szavazás elrendeléséről,
e) titkos szavazás elrendeléséről,
f) sürgősségi indítvány napirendre vételéről.
47. § (1) A rendeleteket és határozatokat külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni.
(2) A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről és határozatokról naprakész nyilvántartást vezet.
11. A Képviselő-testület jegyzőkönyve
48. § (1) A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdés a)-m) pontjaiban foglaltakon túl tartalmazza
a) az ülésről távol maradt képviselők nevét, a távollét okát,
b) napirendi pontonként az előterjesztők nevét,
c) szóbeli előterjesztések rövid tartalmát.
(2) A jegyzőkönyv mellékletét képezi:
49. § A Képviselő-testület üléseiről felvétel is készül, melyet az ülést követően meg kell őrizni, nem selejtezhető. Az ülésről készített jegyzőkönyv a felvétel alapján készül.
50. § A nyilvános képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének másolati példányát a választópolgárok a város honlapján megtekinthetik.
12. Közmeghallgatás
51. § (1) A törvényi kötelezettségen felül közmeghallgatást kell tartani a Képviselő-testület erre irányuló döntése alapján.
(2) A közmeghallgatás napirendjéről, helyéről és időpontjáról a lakosságot 10 nappal korábban tájékoztatni kell.
52. § A közmeghallgatás összehívására, a meghívottak körére a Képviselő-testület ülésére vonatkozó általános szabályok az irányadók.
13. Lakossági fórum
53. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetve a jelentősebb döntések előkészítésére a város lakosságának széles körét érintő ügyekben a lakosság tájékoztatása és véleményének kikérése céljából lakossági fórumot hívhat össze.
(2) A lakossági fórum időpontjáról és napirendjéről a lakosságot legalább 10 nappal előtte tájékoztatni kell.
14. Az önkormányzat együttműködései
54. § (1) Képviselő-testület a Szendrő Városi Roma és Német Nemzetiségi Önkormányzattal való együttműködés keretében a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (továbbiakban Njtv.) 80. §-ban foglaltak szerint:
a) biztosítja a nemzetiségi önkormányzatok részére az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit,
b) gondoskodik a működésükkel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról,
c) az Njtv. 80. § (3) bekezdés szerinti tartalommal együttműködési megállapodást köt a nemzetiségi önkormányzatokkal,
d) az együttműködési megállapodásokat az Njtv. 80. § (2) bekezdésében foglalt határidőkben rendszeresen felülvizsgálja.
(2) Az Önkormányzat a Közös Hivatal útján biztosítja a nemzetiségi önkormányzat részére az önkormányzati működéshez szükséges feltételeket. Ennek keretén belül nemzetiségi irodát biztosít a Közös Hivatal Szendrő, Hősök tere 1. szám alatti épületében, az önkormányzatok között létrejött Együttműködési Megállapodásban foglaltak szerint.
55. § (1) A helyi nemzetiségi önkormányzat véleményezési, egyetértési jogának gyakorlásával hozható döntés esetén a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületének az egyetértés tárgyában hozott döntése, illetőleg a kialakított és írásba foglalt véleménye beszerzéséről a polgármester gondoskodik.
(2) A nemzetiségi önkormányzatot jogszabályban biztosított véleményezési, egyetértési jogának fennállásáról - az (1) bekezdés szerinti döntésre vonatkozó döntéstervezetnek a döntéstervezet kialakítását követő öt napon belüli megküldésével - a nemzetiségi önkormányzat elnöke útján kell tájékoztatni.
(3) A nemzetiségi önkormányzat rendelkezésére kell bocsátani a megalapozott döntés meghozatalához szükséges minden rendelkezésre álló adatot, információt.
(4) Közneveléssel kapcsolatos egyetértési és véleményezési jog gyakorlására a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (továbbiakban Njtv.) 27. §-ban foglaltak alapján kell eljárni.
(5) Nemzetiségi kulturális önigazgatással kapcsolatos ügyben egyetértési vagy véleményezési jog gyakorlására az Njtv. 35. §-ban foglaltak alapján kell eljárni.
56. § (1) A nemzetiségi önkormányzat a helyi nemzetiség érdekeit érintő javaslatát, kezdeményezését az előterjesztésre vonatkozó szabályok betartásával, a nemzetiségi önkormányzat elnöke útján a polgármesternek nyújtja be.
(2) Polgármester az (1) bekezdés szerinti javaslatot, kezdeményezést a soron következő testületi ülésen ismerteti.
(3) Képviselő-testület a javaslatról, kezdeményezésről azonnal, de legkésőbb a javaslat, kezdeményezés benyújtását követő soron következő ülésén érdemben dönt.
(4) Képviselő-testület döntéséről és annak indokairól a döntés meghozatalát követő 5 munkanapon belül írásban tájékoztatja a nemzetiségi önkormányzatot.
15. A képviselő-testületi tagok jogai és kötelezettségei
57. § (1) A képviselő igényelheti a képviselői munkájához szükséges feltételek biztosítását, felvilágosítás kérés illeti meg, valamint megbízatásának ellátásával összefüggésben külön rendeletben meghatározott tiszteletdíjra és természetbeni juttatásra jogosult.
(2) A képviselő köteles:
58. § (1) Képviselő-testület határozatával két hónapi időtartamra megvonja a külön rendeletben megállapított havi tiszteletdíj 25%-át attól a képviselőtől, aki önhibájából, előzetes bejelentés nélkül nem vesz részt a testület munkájában vagy annak a bizottságnak a munkájában, amelynek tagja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti döntés meghozatalát a polgármester, a bizottság elnöke vagy bármely képviselő kezdeményezheti.
(3) Az (1) bekezdést a bizottság nem képviselő tagjára is alkalmazni kell azzal, hogy a tiszteletdíj megvonását a bizottság elnöke kezdeményezheti.
59. § (1) A képviselő felvilágosítás kérési jogát a napirendi pontok tárgyalásának befejezését követően gyakorolhatja.
(2) A felvilágosítást kérő képviselőnek a válasz elfogadása tekintetében viszontválaszra van lehetősége.
(3) Amennyiben a képviselő-testület ülésén kért felvilágosításra adott választ a képviselő nem fogadja el, annak elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(4) Amennyiben a képviselő-testület sem fogadja el a felvilágosítást, részletes vizsgálatot rendel el, amelyben a felvilágosítást kért képviselő köteles részt venni.
16. A képviselő-testület bizottságai
60. § (1) A képviselőtestület állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) A képviselőtestület állandó bizottsága a Pénzügyi Bizottság.
61. § A Pénzügyi Bizottság feladat- és hatásköre:
62. § (1) A bizottság tagjainak a személyére bármely képviselő javaslatot tehet, amelyet a polgármester a képviselő-testület elé terjeszt.
(2) A Képviselőtestület nem választhat meg olyan külső tagot, akivel az érintett bizottság nem ért egyet.
(3) A bizottság taglétszámát és személyi összetételét a 3. függelék tartalmazza.
63. § Egy képviselő egyidejűleg legfeljebb egy állandó és egy ideiglenes bizottságnak lehet tagja. A bizottság elnöke más bizottságnak nem lehet az elnöke.
64. § Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
65. § Működésének részletszabályait az Mötv. és az SZMSZ. rendelkezéseivel összhangban a bizottság állapítja meg.
66. § (1) A bizottság éves munkaterv alapján működik. Üléseit legalább kéthavonta a Képviselő-testület ülésének hetén tartják, az elnök által a tagokkal egyeztetett napon és időpontban.
(2) Az ülést az elnök hívja össze úgy, hogy az érdekeltek a meghívót és az előterjesztéseket legalább az ülést megelőző három munkanappal kézhez kapják.
67. § Amennyiben a bizottság tagja az éves bizottsági ülések számának 50 %-án nem vett részt, úgy a bizottság elnökének javaslata alapján a képviselőtestület állást foglal a bizottsági tagság megszüntetéséről.
68. § A bizottság konkrét témakörben külső szakértőt is igénybe vehet. A szakértők megbízásáról és a szakértői díj elszámolásáról a bizottság elnökének javaslata alapján a jegyző gondoskodik.
69. § A bizottsági ülések időpontjáról, a tárgyalandó napirendről a polgármestert és az alpolgármestert, valamint a jegyzőt legalább két munkanappal korábban értesíteni kell.
70. § A bizottsági ülésen megfogalmazott kisebbségi véleményt a Képviselő-testületi ülésen ismertetni kell.
71. § A bizottság döntésének kiadmányozója a bizottság elnöke, távollétében az általa megbízott személy.
72. § A bizottság nem képviselő jogállású tagjait az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló törvény szerinti, nem nyilvános vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség terheli.
73. § A bizottság elnöke a ciklus utolsó képviselő-testületi ülésén beszámol Képviselő-testületnek tevékenységéről.
17. A polgármester, alpolgármester
74. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) A polgármester az Mötv. 67. §-ban meghatározott feladatokon túl:
75. § (1) Az alpolgármester tevékenységét társadalmi megbízatásban látja el.
(2) A munkamegosztás kialakítása, a konkrét feladatok meghatározása a polgármester jogkörébe tartozik.
18. A jegyző, aljegyző
76. § A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésében meghatározottakon felül:
a) megszervezi a képviselő- testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
b) rendszeres tájékoztatást ad a Képviselő-testületnek, bizottságoknak, a polgármesternek az önkormányzat munkáját érintő új jogszabályokról,
c) szervezi a jogi felvilágosító munkát,
d) gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről,
e) biztosítja a Közös Hivatal működési rendjét és fegyelmét
77. § A jegyzői és aljegyzői tisztségek – 6 hónapot meg nem haladó időtartamban történő -egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a munkakör betöltéséhez szükséges iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselő látja el - a polgármester megbízása alapján.
19. A képviselő-testület hivatala
78. § A Közös Hivatal szervezeti felépítését, feladatkörét, ügyfélfogadási rendjét a Közös Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
20. Az önkormányzat vagyona
79. § A Képviselő-testület az Önkormányzat vagyonára vonatkozó szabályokat az Önkormányzat vagyonáról, a vagyonhasznosítás rendjéről és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának szabályairól szóló önkormányzati rendeletben állapítja meg.
21. A gazdálkodás ellenőrzése
80. § Az önkormányzat belső-ellenőrzését megbízási szerződés alapján külső szakember látja el.
22. Átmeneti és záró rendelkezések
81. § Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
82. § Hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 17/2014. (XI. 27.) önkormányzati rendelet.
1. függelék a 9/2019. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez
1. Szendrői Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás
2. Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Társulás
3. Edelényi Többcélú Kistérségi Társulás
2. függelék a 9/2019. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez
1. Dolányi János
2. Hudák József
3. Giák Béla András
4. Turcsik Kornél
5. Beri Csaba
6. Gajdosné Tolnai Klára
7. Stefán Ferenc
3. függelék a 9/2019. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez
1. melléklet a 3. függelékhez a 9/2019. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez
Az Önkormányzat által ellátott alaptevékenységek kormányzati funkciók szerinti besorolása
Kormányzati funkció |
Megnevezés |
|||
1. |
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
||
2. |
013320 |
Köztemető-fenntartás és -működtetés |
||
3. |
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
||
4. |
013360 |
Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltat |
||
5. |
041231 |
Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
||
6. |
041232 |
Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás |
||
7. |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
||
8. |
041236 |
Országos közfoglalkoztatási program |
||
9. |
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
||
10. |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
||
11. |
051030 |
Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
||
12. |
061040 |
Telepszerű lakókörnyezetek felszámolását célzó programok |
||
13. |
062020 |
Településfejlesztési projektek és támogatásuk |
||
14. |
063020 |
Víztermelés, -kezelés, -ellátás |
||
15. |
063080 |
Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése |
||
16. |
064010 |
Közvilágítás |
||
17. |
066010 |
Zöldterület-kezelés |
||
18. |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
||
19. |
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
||
20. |
072112 |
Háziorvosi ügyeleti ellátás |
||
21. |
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
||
22. |
072312 |
Fogorvosi ügyeleti ellátás |
||
23. |
074031 |
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
||
24. |
074032 |
Ifjúság-egészségügyi gondozás |
||
25. |
074052 |
Kábítószer-megelőzés programjai, tevékenységei |
||
26. |
074053 |
Szenvedélybetegségek (kivéve: kábítószer) megelőzésének programjai, tevékenységei |
||
27. |
074054 |
Komplex egészségfejlesztő, prevenciós programok |
||
28. |
074090 |
Közegészségügyi szolgáltatások finanszírozása és támogatása |
||
29. |
076061 |
Környezet-egészségügyi feladatok |
||
30. |
076062 |
Település-egészségügyi feladatok |
||
31. |
081045 |
Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása |
||
32. |
081061 |
Szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás |
||
33. |
081071 |
Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés |
||
34. |
082042 |
Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása |
||
35. |
082043 |
Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme |
||
36. |
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
||
37. |
082061 |
Múzeumi gyűjteményi tevékenység |
||
38. |
082063 |
Múzeumi kiállítási tevékenység |
||
39. |
082064 |
Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység |
||
40. |
082091 |
Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
||
41. |
082092 |
Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
||
42. |
082093 |
Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek |
||
43. |
082094 |
Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés |
||
44. |
084070 |
A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése |
||
45. |
086020 |
Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése |
||
46. |
086090 |
Egyéb szabadidős szolgáltatás |
||
47. |
091220 |
Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok |
||
48. |
092111 |
Köznevelési intézményben tanulók nappali rendszerű nevelésének, oktatásának szakmai feladatai 5-8. évfolyamon |
||
49. |
091140 |
Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai |
||
50. |
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
||
51. |
096025 |
Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben |
||
52. |
02025 |
Időskorúak átmeneti ellátása |
||
53. |
102031 |
Idősek nappali ellátása |
||
54. |
104031 |
Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása |
||
55. |
104035 |
Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében |
||
56. |
104036 |
Munkahelyi étkeztetés gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben |
||
57. |
104042 |
Család és gyermekjóléti szolgáltatások |
||
58. |
104051 |
Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások |
||
59. |
106010 |
Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése |
||
60. |
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
||
61. |
07052 |
Házi segítségnyújtás |
||
62. |
107055 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
||
63. |
107060 |
Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások |
||
64. |
107080 |
Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok |
||
65. |
107090 |
Romák társadalmi integrációját elősegítő tevékenységek, programok |
||
2. melléklet a 3. függelékhez a 9/2019. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez
A képviselő- testület polgármesterre átruházott hatáskörei
1. Előkészíti a közbeszerzési eljárásokat, lefolytatása során az eljárási cselekményekben az ajánlatkérő nevében eljár a közbeszerzési szabályzat szerint
2. Dönt a közterülethasználattal kapcsolatos önkormányzati hatósági ügyekben
3. Dönt a rendkívüli települési támogatásról, a köztemetésről és a köztemetés költségeinek megfizetése alóli mentesítésről
4. Egyedi mérlegelési jogkörben dönt az önkormányzat házipénztárából a kézpénzben teljesíthető kifizetések körén kívül eső kifizetések készpénzben való teljesíthetőségéről
5. Hozzájárul a közkifolyó nem háztartási célú igénybe vételéhez
6. Gondoskodik az önkormányzat tulajdonában álló vagyontárgyak hasznosítására irányuló megállapodások megkötéséről, tulajdonosi nyilatkozatok kiadásáról
7. Gyakorolja az ügyfél jogait az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanokkal kapcsolatos olyan ingatlan-nyilvántartási és építésügyi hatósági eljárásban, amelyek az ingatlanok tulajdonjogának változásával nem járnak, valamint az önkormányzat kötelező feladatellátására szolgáló – megállapodás alapján – használatba adott vagyon esetén a tulajdonost illető nyilatkozattételi jogot.
8. A képviselő-testület munkatervében foglaltak figyelembe vételével dönt a soron következő képviselő-testületi ülés napirendi pontjainak meghatározásáról
3. melléklet a 3. függelékhez a 9/2019. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez
A képviselő- testület jegyzőre átruházott hatáskörei
1. A települési támogatás körében dönt a lakhatási, a gyógyszerhozzájárulási és az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulási támogatásokkal kapcsolatos ügyekben.
2. Eljár a helyi környezet védelméről, az ingatlanok és közterületek tisztántartásáról szóló rendelet előírásainak betartásával kapcsolatos ügyekben.
4. melléklet a 3. függelékhez a 9/2019. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez
A képviselő- testület bizottságra átruházott hatáskörei
1. Dönt a szociális igazgatásról és a szociális a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 17. § (5) bekezdésben meghatározott kérelmek elbírálásáról
2. Hozzájárul önkormányzati tulajdonú bérlakás albérletbe adásához
5. melléklet a 3. függelékhez a 9/2019. (XI. 1.) önkormányzati rendelethez
A képviselő- testület társulásra átruházott hatáskörei
1. Gondoskodik a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33-37/A. §-ban meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok és hatáskörök ellátásáról
1. A társulás által fenntartott intézmény útján ellátott, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben meghatározott feladatok:
a) étkeztetés,
b) házi segítségnyújtás;
c) családsegítés;
2. A társulás által fenntartott intézmény útján ellátott, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben meghatározott feladatok
a) gyermekjóléti szolgáltatás;
Az önkormányzati rendeletet a Szendrő Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2023. (XII. 13.) önkormányzati rendelete 86. §-a hatályon kívül helyezte 2023. december 14. napjával.