Ároktő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2014. (VI. 11.) önkormányzati rendelete
A Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2016. 06. 09- 2021. 11. 03Ároktő Község Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2014(VI.12.)önkormányzati rendelete
Ároktő Község Önkormányzat Képviselő–testületének 7/2014. (VI.11.) önkormányzati rendelete
A Szervezeti és Működési Szabályzatról
/Egységes szerkezet/
I. Az Önkormányzat elnevezése, székhelye, feladatai
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos elnevezése: Ároktő Község Önkormányzata
(a továbbiakban Önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 3467 Ároktő, Széchenyi u. 75.
2. § (1) Az önkormányzat feladatait, ellátási kötelezettségeit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) határozza meg.
(2) Az Önkormányzat tevékenységéhez kapcsolódó feladatainak felsorolását Ároktő
Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2014. (VI. 11.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. függeléke tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat a Mötv. 13. § (1) bekezdésének 6. pontjában meghatározott önkormányzati feladat ellátása érdekében óvodát alapított, melynek főbb adatait a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.
3. § A képviselő- testület a szociális ellátásokról szóló 4/2015. (II. 24.) önkormányzati rendeletében meghatározott egyes feladatait illetve hatásköreit átruházta a polgármesterre, melyeket a Rendelet 2. melléklete tartalmaz.
4. § (1) Az átruházott hatáskör gyakorlója – az e kereten belül tett – intézkedéseiről, azok eredményeiről polgármester esetén a soron következő rendes ülésen, egyéb hatáskörgyakorló esetén évente legalább egyszer beszámol.
(2) A képviselő kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a polgármester, a bizottság – a képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését.
II. Együttműködés
Társulások
5. § (1) Az önkormányzat feladatai hatékony, gazdaságos és célszerű megoldása érdekében társulásokban vesz részt.
(2) A képviselő-testület a rendelkezésre álló eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok megoldására, annak segítésére irányulnak.
(3) A társulások létrehozását, szervezeti és működési rendjét rögzítő együttműködési megállapodások az Önkormányzat nyilvántartásában szerepelnek.
III. A képviselő-testület
1. A képviselő-testület működése
6. § (1) A képviselő-testület évente legalább 6, a munkatervben meghatározott ülést tart. Az ülések nyilvánosak, azokon bárki részt vehet és a képviselő-testület előzetes hozzájárulásával felszólalhat.
(2) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább
5 nappal megkapják. Az anyagok megküldése a képviselők és a bizottsági tagok részére papíralapon, illetve nagyobb terjedelem esetén elektronikus úton történik.
(3) A testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét az önkormányzat hirdetőtábláján és internetes honlapján közzé kell tenni, valamint azt, hogy a napirendek anyagát meg lehet tekinteni az önkormányzat hivatalában.
(4) A polgármester rendkívüli testületi ülést hív össze a képviselők egynegyedének vagy a bizottság napirendet is tartalmazó indítványára. Sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 2 órával is kiküldhető a meghívó. A meghívásra bármilyen értesítési mód igénybe vehető, a sürgősség okát azonban közölni kell.
(5) A Képviselő-testület üléseire - az előterjesztések megküldésével – tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a jegyzőt,
b) a kirendeltségvezetőt,
(6) A Képviselő-testület üléseire meghívót kell küldeni azon személyeknek és szervezetek képviselőinek, akik jelenléte a napirend tárgyalásánál a polgármester megítélése szerint szükséges.
7. § (1) A képviselő-testület megbízatásának időtartamára a Mötv. alapján elfogadja tevékenységének irányvonalát, az elsőbbséget élvező célokat, a fejlesztési elképzeléseket tartalmazó koncepciót, a gazdasági programot.
(2) A gazdasági program tervezetét a polgármester készíti el és terjeszti a képviselő-testület elé.
8. § (1) A képviselő-testület működésének alapja a munkaterv.
(2) A munkaterv tervezetét - a polgármester irányításával - a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé.
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) a testületi ülések tervezett időpontját,
b) az egyes ülések napirendi pontjainak felsorolását,
c) a napirendek előadóit,
(4) A munkaterv-tervezetbe fel kell venni a Mötv.-ben és egyéb jogszabályokban kötelezően előírtakat, a képviselő-testület saját határozatával előírtakat, valamint a képviselő-testület bizottsága által javasoltakat.
2. A képviselő-testület ülésének vezetése
9. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a legidősebb képviselő hívja össze és vezeti az ülést.
(2) A képviselő testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok:
a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása
b) napirend elfogadása
c) zárt ülés bejelentése
d) napirendenként:
da) vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,
db) a vita összefoglalása,
dc) az indítványok szavazásra való feltevése,
dd) határozati javaslatok szavaztatása,
de) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,
df) a napirend tárgyában hozott döntés kihirdetése
e) a rend fenntartása
f) ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása, a szavazás eredményének kihirdetése
g) időszerű kérdésekről tájékoztatás
h) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről
i) az ülés bezárása
(3) A képviselő-testület határozatképességének szabályait a Mötv. tartalmazza.
3. A vita és a döntéshozatal módja
10. § (1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek. A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak napirendenként két alkalommal kérdést intézhetnek. Az első alkalommal a hozzászólásra illetve a kérdésre rendelkezésre álló idő
3 perc, második alkalommal 2 perc.
(2) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.
(3) Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.
(4) A jegyző a jogszabálysértő működést az ülés alatt bármikor, a jogszabálysértő döntést a szavazás előtt jelzi a képviselő-testület felé.
(5) A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges (egyszerű többség).
(6) Minősített többség szükséges a Mötv.-ben meghatározott esetekben.
(7) Amennyiben a képviselő személyes érintettségét nem jelenti be, úgy a képviselő-testület határozatban rögzíti, hogy a képviselő törvényben előírt kötelezettségének nem tett eleget.
11. § (1) A képviselő–testület a döntéseit általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
12. § (1) A képviselő-testület név szerinti szavazást rendel el, ha azt
13. § (1) A Képviselő-testület
a) kitüntetés, elismerő oklevél adományozásáról,
b) intézményvezető megbízásáról, felmentéséről,
c) valamint jogszabályban meghatározott esetekben titkos szavazást tart.
(2) Titkos szavazásra bármely képviselő tehet javaslatot. A Képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt a titkos szavazás tartozásáról.
(3) A titkos szavazást a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság tagjai bonyolítják le.
(4) A titkos szavazás eredményét a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság állapítja meg. A szavazásról jegyzőkönyv készül, melyet a Bizottság tagjai és a jegyzőkönyv vezetője ír alá.
4.A felvilágosítás kérés szabályai
14. § (1) A képviselők az ülésen a polgármestertől, az alpolgármestertől, a bizottság elnökétől, valamint a jegyzőtől – az önkormányzat feladatkörébe tartozó témában – írásban felvilágosítást kérhetnek.
(2) Felvilágosítás kérésnek az a kérdés-, ill. problémafelvetés tekinthető, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, ill. valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.
(3) A felvilágosítás-kérést a polgármesternél lehetőleg az ülés előtt 3 munkanappal írásban kell benyújtani.
(4) Amennyiben a felvilágosítás-kérést a (3) bekezdésben előírt határidőn túl vagy a testület ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a testület a soron következő ülésén dönt.
(5) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik és ha azt nem fogadja el, arról a testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás-kérés tárgyának kivizsgálását.
5. Előterjesztés
15. § (1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó:
a) tájékoztató
b) beszámoló
c) rendelet-tervezet
d) határozat-tervezet
(2) A képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt meg kell küldeni az érintetteknek.
(3) Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is. Az ülés napján, ill. az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.
(4) Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalható a rendelet - alkotással összefüggő napirend.
16. § Az előterjesztések tartalmi elemei:
a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,
c) a téma ismertetése,
d) a jogszabályi háttér bemutatása,
e) anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,
f) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,
g) határozati javaslat.
17. § Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia.
6. A képviselő-testület döntései
18. § A képviselő-testület döntései:
a) határozat (egyedi és normatív)
b) rendelet
19. § (1) A képviselő-testület határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
20. § (1) A képviselő-testület Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott esetekben rendeletet alkot.
(2) Rendelet alkotását a képviselő, a polgármester, az alpolgármester, a bizottság és a jegyző kezdeményezheti a polgármesternél.
(3) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(4) A képviselő-testület egyes rendelet-tervezeteket az érdemi vita előtt közmeghallgatásra, a lakosság széles rétegeinek jogait, kötelességeit érintő önkormányzati rendeletek tervezeteit legalább 8 napig közszemlére bocsáthatja, amelynek megtörténtéről a lakosságot a helyben szokásos módon tájékoztatni kell.
21. § (1) A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.
(2) A képviselő-testület évenként felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosságát.
(3) A jegyző gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe foglalásáról.
(4) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének módja:
a) az Önkormányzati Hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés
b) az önkormányzat hivatalos honlapján történő megjelentetés.
7. Jegyzőkönyv
22. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni a Mötv. 52. § (1) bekezdés szerinti tartalommal. A jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és 1 fő képviselő – hitelesítő – írja alá.
(2) Valamely képviselő kérésére a jegyző köteles a képviselő által elmondottakat szó szerint jegyzőkönyvbe venni.
(3) Zárt ülés esetén rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben (érintett vagy szakértő) vannak jelen. A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül.
(4) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
a) a meghívót
b) a jelenléti ívet
c) az írásos előterjesztéseket
d) a jegyzőkönyv szövegében nem szereplő rendeletet.
(5) A jegyzőkönyvbe való betekinthetőségről, valamint a jegyzőkönyvek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.
IV. A polgármester, az alpolgármester, a települési képviselő
1. A polgármester és az alpolgármester
23. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.
(2) A képviselő-testület a Mötv.-ben foglaltak szerint a polgármester javaslatára titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának helyettesítésére saját tagjai közül 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
2. A települési képviselő
24. § (1) A települési képviselő jogait, kötelezettségeit a Mötv. szabályozza.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl a képviselő köteles:
b) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni
d) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.
(3) A települési képviselők járandóságait az önkormányzat képviselő-testülete külön rendeletben határozza meg.
(4) A képviselő-testület tagjainak névsorát a Rendelet 2. függeléke tartalmazza.
3. A képviselők és a polgármester, alpolgármester vagyonnyilatkozata
25. § A képviselők és a polgármester, alpolgármester valamint a velük közös háztartásban élő házas- vagy élettárs, továbbá gyermek vagyonnyilatkozatának nyilvántartását, ellenőrzését, vizsgálatát a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság végzi.
V. A képviselő-testület bizottságai
26. § (1) A képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre:
27. § (1) A képviselő-testület a bizottság létrehozásakor
a) dönt a bizottság elnevezéséről
b) rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról
c) meghatározza a bizottságok feladat- és hatáskörét.
(2) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti.
(3) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely - a bizottság feladatkörébe tartozó - ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
28. § (1) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül a Mötv.-ben szabályozott tartalommal. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke, valamint a bizottság által kijelölt tagja írja alá.
(2) A bizottság tevékenységéről - a képviselő-testület munkaterve szerint - beszámol a képviselő-testületnek.
VI. Az önkormányzati hivatal és a jegyző
29. § (1) A Képviselő-testület közös önkormányzati hivatalt hozott létre Mezőcsát és Hejőpapi települések Képviselő-testületeivel.
(2) A közös hivatal elnevezése: Mezőcsáti Közös Önkormányzati Hivatal, melynek Ároktő településen Kirendeltsége működik.
(3) A Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti felépítéséről, munkarendjéről, ügyfélfogadási rendjéről annak Szervezeti és Működési Szabályzata rendelkezik.
(4) A Közös Önkormányzati Hivatal igény és szükség szerint köteles adatot szolgáltatni és jelentést készíteni a képviselő-testületnek és az önkormányzati bizottságnak.
30. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatalt a jegyző vezeti és ellátja a Mötv. 81. § (3) bekezdés szerinti feladatokat.
(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén – legfeljebb 6 hónapi időtartamra – a jegyzői feladatokat megbízott kirendeltségvezető látja el.
VII. Az önkormányzat gazdasági alapja, az önkormányzat vagyona
1. Az önkormányzat vagyona „költségvetése, gazdálkodásának ellenőrzése”
31. § Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.
32. § (1) A képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg.
(2) A költségvetési rendelet tervezetét a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság előzetesen kötelezően megtárgyalja és véleményezi.
VIII. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés, lakossági fórumok
33. § (1) A helyi népszavazást a képviselő-testület köteles kitűzni, ha azt a polgármesternél a választópolgárok 25%-a kezdeményezi.
(2) A választópolgárok 10 %-ának aláírása esetén köteles a képviselő-testület a népi kezdeményezést napirendre tűzni.
(3) A jegyző az aláírásgyűjtő íven a hitelesítéskor feltünteti e rendelet alapján szükséges aláírások számát.
(4) A helyi népszavazás kiírását és eredményét tárgyaló képviselő-testületi ülésre a polgármester tanácskozási joggal meghívja az aláírásgyűjtők képviselőjét, képviselőit.
(5) A népi kezdeményezés tárgyalására-tanácskozási joggal meg kell hívni a kezdeményezők képviselőit.
(6) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy esetben közmeghallgatást tart, melynek fontosabb szabályai:
a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, ill. közérdekű javaslatokat tehetnek,
b) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a községháza hirdetőtábláján kell tájékoztatni a lakosságot a rendezvény előtt legalább 5 nappal,
c) a közmeghallgatást a polgármester vezeti,
d) a közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
(7) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, ill. a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából - falugyűlést hívhat össze.
IX. Záró rendelkezések
34. § E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 7/2014. (VI. 11.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 7/2014. (VI. 11.) önkormányzati rendelethez
1. Települési támogatást adhat a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez, továbbá létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személynek.
2. Rendkívüli települési támogatást adhat elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra, amennyiben a kérelmezőn kívül az elhunyt is Ároktő községben állandó bejelentett lakóhellyel rendelkezett.
3. melléklet a 7/2014. (VI. 11.) önkormányzati rendelethez
1. Véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásról szóló féléves, éves beszámoló tervezetét.
2. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását-külön tekintettel a saját bevételekre-, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az előidéző okokat.
3. Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és a gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.
4. Véleményezi a vállalkozásokban való önkormányzati részvételt célzó testületi előterjesztéseket.
5. Javaslatot tesz a polgármester bérének, jutalmának megállapítására, az alpolgármesterek tiszteletdíjának, jutalmának megállapítására, az alpolgármesterek tiszteletdíjának, jutalmának, a képviselők tiszteletdíjának és természetbeni juttatásainak megállapítására.
6. Javaslatot tesz a helyi adók, közterület-használati, bérleti, használati díjak összegére.
7. Tevékenységével, javaslataival közreműködik az önkormányzati vagyonnal, eszközökkel való hatékony gazdálkodásban, a felújítások, fejlesztések szakszerű, megalapozott lebonyolításában.
8. Előzetesen véleményezi a képviselő-testület hatáskörébe tartozó, az önkormányzati vagyont érintő döntéseket, beleértve a különböző fejlesztési terveket, koncepciókat, a konkrét (egyedi) önkormányzati beruházásokat, fejlesztési és felújítási javaslatokat.
Vagyonnyilatkozat nyilvántartásával kapcsolatos feladatai:
1. A képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatainak gyűjtése.
2. A vagyonnyilatkozatok nyilvántartása.
3. A vagyonnyilatkozatok olyan kezelése, mely lehetővé teszi a nyilvánosság biztosítását.
4. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ellenőrzési eljárás lefolytatása.
5. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás eredményéről a képviselő-testület soron következő ülésén való tájékoztatás.
Jogi, ügyrendi feladatai:
1. Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása.
2. Ellátja a testület hatáskörébe tartozó választási, kinevezési ügyekkel kapcsolatos szavazás lebonyolításával összefüggő feladatokat,
3. Közreműködik a képviselőtestület munkáját érintő ügyrendi, jogi feladatok ellátásában
4. A bizottság elnöke ellátja a polgármester foglalkoztatási jogviszonyához kapcsolódó egyéb munkáltatói jogokat.
1. függelék a 7/2014. (VI. 11.) önkormányzati rendelethez
2. függelék a 7/2014. (VI. 11.) önkormányzati rendelethez
3. függelék a 7/2014. (VI. 11.) önkormányzati rendelethez