Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2019. (XII. 17.) önkormányzati rendelete
Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2022. 02. 24- 2022. 11. 10Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő -testületének 21/2019(XII.17.)önkormányzati rendelete
Mezőcsát Város Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 21/2019. (XII. 17.) önkormányzat rendelete 40. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Mezőcsát Város Önkormányzat Képviselő-testülete Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottsága, Jogi és Humán Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:1
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos elnevezése: Mezőcsát Város Önkormányzata (a továbbiakban Önkormányzat)
(2) Az Önkormányzat székhelye: 3450 Mezőcsát, Hősök-tere 1.
(3) Az Önkormányzat illetékességi területe: megegyezik a település közigazgatási területével.
2. § Mezőcsát Város Önkormányzata önállóan szabályozza, egyedi ügyekben szabadon igazgatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket, melynek során demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot.
3. § Mezőcsát Város Önkormányzata jelképeit a 14/1999. (V.27.) rendelete Mezőcsát Város címeréről, zászlajáról és pecsétjéről szabályozza.
4. § A helyi kitüntetések és elismerő címek alapítását és adományozásának rendjét a 13/1999. (V.27.) önkormányzati rendelete a kitüntetések alapításáról és adományozásáról állapítja meg.
5. § Mezőcsát Város Önkormányzat tevékenységéhez kapcsolódó feladatainak felsorolását a rendelet 1. függeléke tartalmazza.
A KÉPVISELŐTESTÜLET
6. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma 9 fő a következők szerint:
A Képviselő-testület feladata és hatásköre
7. § (1) Az Önkormányzat hatásköreinek átruházásához a Képviselő-testület minősített többséggel hozott döntése szükséges.
(2) A Képviselő-testülettől a bizottságokra és a polgármesterre átruházott hatáskört a R. 1. melléklete tartalmazza.
(3) A hatáskör gyakorlója a Képviselő-testületnek félévente beszámol.
(4) A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáért felelős a határidő lejártát követő rendes ülésen beszámol a határozat végrehajtásáról.
A képviselő-testület munkaterve
8. § (1) A Képviselő-testület ülései időpontját munkatervében szabályozza, melyet minden év december 31-ig a polgármester a képviselőtestület elé terjeszti elfogadásra
(2) A munkaterv elkészítéshez javaslatot kell kérni:
a) a képviselőktől
b) a bizottságoktól
c) a jegyzőtől
d) a polgármesteri hivatal szervezeti egységeinek vezetőitől
e) az önkormányzat által alapított intézmény, társaság vezetőitől
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) tervezett testületi ülések időpontjai és napirendjét,
b) napirendi pontok előadóit,
c) tanácskozási joggal meghívottakat az egyes napirendekre vonatkozóan,
d) napirendet véleményező bizottságot,
e) a közmeghallgatás időpontját.
(4) A képviselő-testület munkatervét közzé kell tenni a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján, az önkormányzat honlapján és az önkormányzat hivatalos lapjában.
Képviselő-testület ülései
9. § A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli, ünnepi ülést és közmeghallgatást tart.
10. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 9, munkatervben meghatározott ülést tart. Az ülést a hónap utolsó hetének keddi munkanapjára 9 órai kezdettel kell összehívni.
(2) Indokolt esetben a polgármester az (1) bekezdésben foglalt időponton kívüli időpontra is összehívhatja az ülést.
(3)2
11. § A Képviselő – testület határozatképtelensége esetén ugyanazon napirendi pont tárgyalására a Képviselő-testület ülését 5 napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.
A Képviselő-testület összehívásának rendje
12. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén pedig a Jogi és Humán Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését.
(2) Az ülés meghívója tartalmazza az ülés helyét, napját és kezdési időpontját, a napirendi javaslatot, előadóját.
(3) A meghívó mellékletét képezik az előterjesztések és az önálló indítványok.
(4) A Képviselő-testület ülésén kiosztható előterjesztésre csak sürgősségi indítvány esetén kerülhet sor, a jegyző törvényességi véleményezésével.
13. § (1) A rendes ülésre szóló meghívót és annak mellékleteit az ülés napját megelőzően legalább 4 nappal kell kézbesíteni.
(2) A rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 24 órával az ülés időpontja előtt kell kézbesíteni. A rendkívüli ülés indokolt és sürgős esetben rövid úton szóbeli megkereséssel, telefonon, vagy elektronikus üzenettel is összehívható.
(3) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról a polgármester a meghívó képviselőknek történő megküldésével egyidejűleg tájékoztatja a lakosságot a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján és a település honlapján történő közzététellel, valamint a Csáti Újságban az elfogadott munkaterv megjelentetésével.
14. § A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívott
a) a Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti egységének vezetője
b) a napirend által érintett szervezet vezetője, az intézményvezető
c) a napirend által érintett helyi önszerveződő közösség képviselője
d) a nemzetiségi önkormányzat elnöke
e) akinek meghívását a polgármester szükségesnek tartja.
15. § A meghívó és az előterjesztések megküldése a Képviselő-testület és a Bizottságok üléseire papír alapon, vagy elektronikus üzenet megküldésével történik. Az elektronikus forma előnyben részesíthető a nagy terjedelmű előterjesztési anyagok megküldése esetén, melyek a meghívón megjelöltek szerint a Képviselő-testület és a bizottságok tagjai által megadott e-mail címre kerülnek megküldésre.
A Képviselő-testület üléseinek vezetése
16. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, akinek ülésvezetői feladatai a következők:
a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése,
b) a határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése, a képviselő-testület üléséről távolmaradó képviselők előzetes bejelentéséről tájékoztatás,
17. § (1) Az ülés napirendjéről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(2) A napirend sorrendje
a) sürgősséggel tárgyalandó indítvány
b) munkatervben szereplő napirendek
c) rendelet-tervezet
d) személyi kérdések
e) más napirendek
f) kérdések, bejelentések, tájékoztatók, beszámolók.
(3) A napirendi pont előterjesztője polgármester, alpolgármester, képviselő, jegyző, illetve a Képviselő-testület által felkért személy lehet.
Előterjesztés
18. § (1) Előterjesztésnek minősül a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a Képviselő-testület Bizottsága és a jegyző által tárgyalásra javasolt rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló, tájékoztató, bejelentés.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban kerül benyújtásra. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Az előterjesztés tartalmazza:
a) a tárgy pontos meghatározását, a meghozandó döntés indokainak bemutatását, az előkészítésben résztvevők megnevezését,
b) a tárgykört rendező jogszabályokat, tényeket, adatokat,
c) határozati javaslatot, amely tartalmazza az egyértelműen megfogalmazott rendelkező részt, az alternatív döntésre előterjesztett szakértői javaslatokat, a végrehajtásért felelős szerv, vagy személy megnevezését, a határidők megjelölésével.
19. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért az előterjesztő a felelős. Az előterjesztő az előkészítés során megismeri és figyelembe veszi a napirendi témájában érintett szerv, a lakosság véleményét, javaslatát.
(2) Előterjesztés a sürgősségi indítvány kivételével csak az érintett bizottságok véleményének ismeretében tűzhető napirend
20. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában az előterjesztések között nem szerepel.
(2) A képviselő-testület a napirend tárgyalása során dönt az előterjesztés napirendre vételéről. Ha nem ismeri el a sürgősséget, az előterjesztést a következő ülés napirendi javaslataként kell kezelni.
(3) A sürgősségi indítványt írásban a polgármesternél kell benyújtani a napirend megállapítását megelőzően, a sürgősség tényének indokolásával.
(4) Sürgősségi indítványt nyújthat be
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a bizottság
d) a képviselő
e) a jegyző.
Kérdés, interpelláció
21. § (1) Kérdésnek minősül az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű tudakozódás.
(2) Interpellációnak minősül a magyarázatadási kötelezettség az interpellált személy feladatkörébe tartozó valamennyi ügyben.
(3) A kérdésre a képviselő-testület ülésén válaszol az, akihez a kérdést intézték.
(4) A képviselő a képviselő-testület ülésén interpellációt intézhet
a) a polgármesterhez,
b) az alpolgármesterhez,
c) a bizottság elnökéhez,
d) a jegyzőhöz.
(5) Az interpellációra az ülésen, ennek hiányában 15 napon belül írásban érdemi választ ad az, akihez az interpellációt intézték.
(6) Ha a képviselő az interpellációra adott választ nem fogadja el, úgy a képviselő-testület dönt az elfogadásról. Elfogadás hiányában a képviselő-testület eseti bizottságot hoz létre az interpelláció tárgyát képező téma vizsgálatára, vagy a kivizsgálással bizottságát bízza meg. A vizsgálat eredményéről a soron következő rendes ülésen a képviselő-testületet tájékoztatni kell.
Vita
22. § (1) Az írásbeli előterjesztést és az önálló indítványt az előterjesztő vita előtt szóban kiegészítheti, módosíthatja.
(2) A vita megkezdése előtt az illetékes szakbizottság elnöke – távollétében képviselő tagja – nyilatkozik az előterjesztésről.
(3) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.
(4) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó válaszol.
(5) Felszólalásra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(6) A vita során az első hozzászólás maximum 5 percig, a második hozzászólás maximum 2 percig tarthat.
(7) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
23. § (1) A vita lezárása után a napirend előterjesztője a hozzászólásokkal összefüggésben ismerteti álláspontját.
(2) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(3) Bármelyik képviselő a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét, a döntéshozatal elhalasztását. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
24. § Módosító javaslatot az ülés előtt írásban, illetve az ülésen szóban lehet előterjeszteni.
A szavazás rendje
25. § (1) A képviselőtestület a napirendi pont vitáját követően a döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.
(2) Az ülés elnöke az előterjesztett javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra. A módosító javaslatról való szavazás megelőzi az előterjesztett javaslatról való szavazást. Ha az egymást kizáró javaslatok közül a képviselőtestület az egyik javaslatot elfogadja, a többiről nem kell szavazást elrendelni. A szavazatok összeszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik
(3) Ha a képviselőtestület két vagy több előterjesztést együtt vitatott meg a határozati javaslatokról külön-külön kell szavazást elrendelni.
26. § (1) A képviselő-testület a döntéseit kézfelemeléssel hozza. A levezető elnök köteles a szavazatokat megszámlálni. Először a javaslat mellett, majd ellene szavazó képviselők, s végül a döntésről tartózkodók szavaznak.
(2) Az eredmény kihirdetése előtt a nem szavazók figyelmét fel kell hívni a szavazatuk hiányára. A felhívás után nyilatkoznak arról, hogy nem kívánnak szavazni, vagy pótolják az elmaradt szavazást. A nem szavazókat a határozatképesség szempontjából jelen lévő képviselőknek kell tekinteni.
(3) A szavazatok összeszámlálása után a levezető elnök megállapítja a javaslat mellett, a javaslat ellen szavazók számát, a szavazástól tartózkodók számát és végül a teremben tartózkodó, de a döntéshozatalban részt nem vevők számát.
(4) Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik képviselő kéri, az ülést vezető elnök köteles a szavazást megismételni.
27. § (1) A Képviselőtestület titkos szavazással dönt mindazon esetekben, amikor jogszabály azt lehetővé teszi, valamint az alábbi esetben:
a) kitüntetés, elismerő oklevél adományozásáról
(2) A titkos szavazást a Jogi és Humán Bizottság bonyolítja le, tájékoztatást ad a szavazás menetéről, megszámlálja a leadott szavazatokat és a szavazás eredményéről jelentést tesz a Képviselő-testületnek.
(3) A titkos szavazás szavazólapon történik. A szavazólapon fel kell tüntetni a döntési javaslatot/javaslatokat. A képviselők úgy szavaznak, hogy „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozatot jelölnek meg két egymást metsző vonallal.
(4) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,
b) a bizottság jelen lévő tagjainak nevét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket.
(5) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselőtestület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.
28. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt
Jegyzőkönyv
29. § (1) A Képviselő-testület üléséről gyorsírás alapján készül jegyzőkönyv.
(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül.
(3) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a jegyző kezeli.
(4) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és 1 fő képviselő testületi tag írja alá.
30. § (1) A képviselő-testület a törvényben meghatározott esetben
a) rendeletet alkot,
b) határozatot hoz,
c) határozathozatal nélkül tudomásul veszi az előterjesztést a tájékoztató anyagok vonatkozásában.
(2) A képviselő-testület határozata tartalmazza
a) a testület döntését,
b) a döntés végrehajtásának határidejét
c) a végrehajtásért felelős személy nevét, szerv elnevezését,
(3) A képviselő-testület határozatának megjelölésére a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelölésről szóló jogszabály rendelkezéseit kell alkalmazni.
(4) A képviselő-testület döntéseiről a jegyző betűrendes nyilvántartást vezet.
(5) A döntést a jegyzőkönyv aláírását követően haladéktalanul el kell elküldeni a végrehajtásért felelős személynek és szervnek.
31. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti
a) a települési képviselő
b) a bizottság,
c) a polgármester,
d) az alpolgármester,
e) a jegyző,
f) a településen működő kisebbségi önkormányzat
g) az önkormányzat által fenntartott intézmény vezetője,
h) a település önszerveződő közössége.
(2) A rendelet-tervezet előkészítéséhez a képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg.
(3) A rendelet-tervezet kodifikációját a jegyző végzi.
32. § (1) Az önkormányzati rendelet előkészítése során elemezni kell a jogszabályi környezetet, a szabályozandó tárgy szerint érintett szervezetek, szakemberek véleményét, a lakosság egyes csoportjainak álláspontját, melynek formája közvélemény-kutatás.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott elemzés eredményét a rendelet előterjesztésében az előterjesztő ismerteti.
33. § (1) A rendelet-tervezetet a polgármester vagy a jegyző terjeszti képviselő-testület elé.
(2) A rendelet-tervezet általános és részletes indokolással terjeszthető elő. Az előterjesztő tájékoztatja a képviselő-testületet az előkészítés és a véleményeztetés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról is, utalva a mellőzés indokaira.
(3) A rendelet hiteles, kihirdetésre kerülő szövegét a jegyző állapítja meg.
(4) A jegyző a hatályos önkormányzati rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezeti.
34. § (1) A képviselőtestület rendeleteit, határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan kell számozni. A rendelet megjelölése tartalmazza a számát, a kihirdetés dátumát, a határozat megjelölése tartalmazza számát és meghozatalának időpontját.
(2) A rendelet és a normatív határozat a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre. Közzé kell tenni továbbá a rendelet teljes szövegét az Önkormányzat honlapján és terjedelemtől függően a Csáti Újság havi lapban.
Közmeghallgatás
35. § (1) Kötelező közmeghallgatást tartani a munkatervben valamint a Képviselő-testület által esetenként meghatározott egyes napirendek tárgyalása előtt.
(2) A közmeghallgatás pontos helyéről és időpontjáról a jegyző a Képviselő-testület tagjait és a város önkormányzati és állami intézményeinek vezetőit meghívó küldésével, a város lakosságát pedig hirdetménnyel tájékoztatja a közmeghallgatást megelőzően legalább egy héttel. A hirdetményt közforgalmú helyeken, az önkormányzat hirdetőtábláján és honlapján kell megjelentetni. Éves közmeghallgatást november első hetében tartja meg a Képviselő-testület.
Lakossági fórum
36. § (1) A polgármester vagy a Képviselő-testület előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetőleg a jelentősebb döntések előkészítésére a választópolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot hívhat össze.
(2) A polgárok tájékoztatása érdekében várospolitikai fórumot vagy városrészi tanácskozást kell szervezni.
(3) A lakossági fórum meghirdetésére, lebonyolítására, valamint a meghívottak körére a közmeghallgatás szabályai alkalmazandók.
A települési képviselő
37. § (1) A képviselőt törvényben és önkormányzati rendeletben meghatározott jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.
(2) A képviselő eskütételére vonatkozó szabályokat törvény határozza meg.
(3) A képviselő
a) tevékenyen részt vesz a képviselő-testület és annak a bizottságnak a munkájában, amelynek tagja
b) írásban vagy szóban a polgármesternek, vagy a bizottság elnökének bejelenti, ha a Képviselő-testület, illetve bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van,
c) személyes érintettségét az előterjesztés vitájának megkezdése előtt bejelenti,
d) a Képviselő-testület vagy bizottság megbízásából való eljárásáról a következő ülésen beszámol.
(4) A képviselők és a nem képviselő bizottsági tagok tiszteletdíjáról és költségtérítéséről külön rendelet rendelkezik.
(5) Ha a bizottság tagja a bizottság üléséről indokolatlanul, sorozatosan távol marad, úgy a bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönthet a bizottsági tagság megszüntetéséről. E pontban foglalt rendelkezések irányadók a bizottság nem képviselő tagjaira is.
(6) A képviselő – a választópolgárokkal való közvetlen és rendszeres kapcsolat-tartása végett – fogadóórát tarthat.
38. § (1) A képviselőt a tisztségviselők, a jegyző, az önkormányzati társaságok és intézmények vezetői, ügyintézői munkaidő alatt kötelesek fogadni.
(2) A képviselő az önkormányzati hivatalos iratokba betekinthet.
39. § Amennyiben a képviselő személyes érintettsége esetén a törvényben meghatározott bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, akkor erre irányuló indítvány esetén – a Képviselő-testület soron következő ülésén dönt a képviselő tiszteletdíjának 15%-os csökkentéséről, melynek időtartama a következő 1 hónap.
A képviselő-testület bizottságai
40. § (1) A Képviselő-testület két állandó bizottságot hoz létre
41. § (1) A képviselő-testület meghatározott feladat ellátására eseti bizottságot hozhat létre. Az eseti bizottság megbízatása a tevékenységéről szóló jelentés elfogadásáig tart.
(2) Az eseti bizottság feladatát és működésének időtartamát a Képviselő-testület a bizottság megválasztásakor állapítja meg.
(3) Az eseti bizottság működésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok megfelelően irányadók. Az eseti bizottság elnöke csak képviselő lehet.
42. § A bizottság feladatkörébe tartozó ügyekben
a) döntenek
aa) a Képviselő-testület által átruházott hatáskörökben,
ab) önkormányzati rendeletekben a Bizottság részére megállapított hatáskörökben.
b) előkészítik
ba) a szakterületüket érintő önkormányzati koncepciókat,
bb) a feladatkörükbe tartozó testületi előterjesztéseket.
c) véleményezik
ca) a Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések szakterületüket érintő részét
cb) az Önkormányzat éves költségvetésének szakterületüket érintő részét
d) ellenőrzik a Képviselő-testületi és bizottsági döntések végrehajtását,
e) beszámolnak a Képviselő-testületnek a Bizottság tevékenységéről.
f) ellátja a képviselő-testület által esetenként meghatározott feladatokat.
A bizottsági működés főbb szabályai
43. § (1) A bizottság üléseit az elnök hívja össze és vezeti. A bizottság elnökét akadályoztatása esetén a bizottság Képviselő-testületi tagja közül írásban megbízott személy helyettesíti. E feladatkörében gondoskodik a bizottság összehívásáról és az ülés vezetéséről.
(2) A bizottság elnöke a meghívót és a napirendi pontokhoz tartozó előterjesztéseket az ülés előtt legalább 3 nappal megküldi a bizottság tagjainak és a meghívottaknak.
(3) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert, az alpolgármestert, a jegyzőt, valamint a napirend által érintett helyi önszerveződő közösség képviselőjét. A bizottság elnöke a bizottsági ülésre más érdekelteket is meghívhat, akik az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt.
(4) Bármely képviselő, a polgármester, az alpolgármester és a jegyző javaslatot tehet valamely, a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyekre köteles meghívja az indítványozó képviselőt.
(5) A bizottság köteles a munkatervében szereplő, illetve a Képviselő-testület által meghatározott feladatokat az előírt határidőre elvégezni.
(6) A bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság által kijelölt tag írja alá.
(7) A bizottságok ügyviteli feladatainak ellátásáról a jegyző gondoskodik. A bizottságok iratait az ügyiratkezelésre vonatkozó szabályok szerint kell kezelni.
(8) A polgármester, a Képviselő-testület tagjai és a bizottságok tagjai által tett vagyonnyilatkozatok nyilvántartását és ellenőrzését a Jogi és Humán Bizottság látja el.
44. § A Képviselő-testület tagjai a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 39. § (1) bekezdése alapján, a bizottságok nem képviselő tagjai az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. § (3) bekezdése e) pontja szerint kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni.
45. § A polgármester megbízatását főállásban látja el.
46. § (1) A polgármester feladata a képviselő-testület működésével kapcsolatban
a) képviseli a képviselő-testületet,
b) előterjeszti a képviselő-testület munkatervét,
c) beszámol az átruházott hatáskör gyakorlásáról,
d) segíti a képviselők munkáját,
e) aláírja a képviselő-testület rendeletét, valamint az ülésről készített jegyzőkönyvet,
f) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását.
(2) A polgármester minden hónap első és harmadik szerdáján 9.00 órától 11.00 óráig tart fogadóórát.
47. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére saját tagjai közül a polgármester javaslatára társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
48. § (1) A jegyző feladatai a képviselő-testület és a bizottságok működésével kapcsolatban
a) törvényességi szempontból véleményezi az előterjesztéseket,
b) biztosítja a működéssel összefüggő szervezési és ügyviteli feladatok ellátását,
c) gondoskodik a jegyzőkönyv elkészítéséről és a Megyei Kormányhivatalhoz való felterjesztéséről,
d) előkészíti az önkormányzati rendelet-tervezeteket,
e) aláírja az önkormányzat rendeleteit, gondoskodik a kihirdetésről.
f) rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a Képviselő-testületet és a Bizottságokat az Önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról.
(2) A jegyző gyakorolja a munkáltatói jogokat a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői felett.
(3) A jegyzői és a jegyzőt helyettesítő igazgatási osztályvezetői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén – legfeljebb 6 hónapi időtartamra – a jegyzői feladatokat megbízott ügyintéző látja el.
49. § (1) A Képviselő-testület Közös Önkormányzati Hivatalt hozott létre Hejőpapi, Ároktő települések Képviselő-testületével.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatal elnevezése: Mezőcsáti Közös Önkormányzati Hivatal
(3) A Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3450 Mezőcsát, Hősök tere 1.
(4) A Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti felépítéséről, munkarendjéről, ügyfélfogadási rendjéről annak Szervezeti és Működési Szabályzata rendelkezik.
(5) A Közös Önkormányzati Hivatal ügyfélfogadás rendje:
a) hétfő: 8.00–12.00 óráig
b) szerda 8.00–17.00 óráig
c) péntek 8.00–12.00 óráig
Együttműködés a helyi nemzetiségi önkormányzattal
50. § (1) Mezőcsát Város Önkormányzata a helyi nemzetiségi önkormányzat részére külön megállapodás szerint biztosítja a működés személyi és tárgyi feltételeit.
(2) A helyi nemzetiségi önkormányzat a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njt.) meghatározott kezdeményezését, javaslatát, tájékoztatás-kérését a polgármesterhez nyújthatja be.
(3) Az írásban megküldött javaslatot, véleményt a Képviselő-testület legkésőbb a soron következő rendes ülésén tárgyalja meg. Írásos vélemény hiányában a helyi nemzetiségi önkormányzat elnöke szóban ismerteti önkormányzata álláspontját a Képviselő-testület ülésén.
(4) A helyi nemzetiségi önkormányzati képviselő a közös önkormányzati hivataltól igényelheti a nemzetiségi önkormányzati feladatkörének ellátásához szükséges tájékoztatást, szakmai közreműködést.
Az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatai
51. § . Az Önkormányzat hivatalos külföldi kapcsolatot tart fenn Németországban Leinelfelde-Worbis települések Önkormányzatával.
Záró rendelkezés
52. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Mezőcsát Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló többször módosított 16/2014. (XI.25.) rendelet.
1. melléklet
1.3 Polgármesterre átruházott hatáskörök
a) dönt a rendkívüli települési támogatásról;
b) dönt rendkívüli lakhatási támogatásról;
c) dönt köztemetésről;
d) gondoskodik az ideiglenes elhelyezésről a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 23. § (4) bekezdése alapján; e) ellátja a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. §-ában meghatározott önkormányzati hatósági hatásköröket.
e) ellátja a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. §-ában meghatározott önkormányzati hatósági hatásköröket.
2. Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottságra átruházott hatáskörök
2.1. Feltárja, számba veszi a helyi építészeti örökség értékeit (1997. évi LXXVIII. Tv. 57. §)
3. Jogi és Humán Bizottságra átruházott hatáskörök
3.1. A szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendeletben foglaltak szerint rendkívüli települési támogatást állapít meg (3/2015. (II. 24.) önkormányzati rendelet).
3.2. Eljár az önkormányzati képviselőket érintő összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyekben Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 37. §-a szerint.
4. A Társulásokra átruházott hatáskörök
4.1. A Képviselő-testület által a Dél-borsodi Sürgősségi Betegellátási Társulásra átruházott hatáskörök
orvosi ügyelet megszervezése, fenntartása, ezekkel kapcsolatos döntések meghozatala
4.2. A Képviselő-testület által a Mezőcsát és Térsége Területfejlesztési Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök
Területfejlesztési, településfejlesztési feladatok ellátása, ehhez kapcsolódó igazgatási tevékenység
4.3. A Képviselő-testület által a Mezőcsát Kistérség Többcélú Társulására átruházott hatáskörök
Család és gyermekjóléti szolgálat, házi segítségnyújtás, időskorúak nappali ellátása, fogyatékos személyek nappali ellátása, támogató szolgáltatás
4.4. A Képviselő-testület által a Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök
a) A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás megszervezése, működtetése, a hulladékgazdálkodási rendszerek fejlesztése, szükség esetén közvetlen üzemeltetése
b) Hulladékgazdálkodási és hulladékkezelési rendszer hatékony működtetéséhez szükséges fejlesztések és beruházások szervezése
c) A települési hulladék elkülönített begyűjtése, szállításra, átrakása és egyéb szennyeződés mentesítési tevékenység, ezekhez kapcsolódó igazgatási tevékenység
2. melléklet
1. A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság feladatai:
1.1. Véleményezi:
- a költségvetési intézmények alapítását, megszüntetését, gazdasági társaság létrehozását az abban való önkormányzati részvételt
- az önkormányzati rendeletek tervezeteit, kezdeményezheti rendeletek alkotását, illetve módosítását.
- a testület egyes hatásköreinek átruházására vonatkozó javaslatot
- a Képviselő-testület által kötendő szerződéseket, megállapodásokat
- az éves költségvetési rendelet-tervezetet, a végrehajtásról szóló beszámolókat
- az önkormányzati intézmények alapítását, megszüntetését, átszervezését
- az Önkormányzat vagyonát érintő javaslatok pénzügyi vonatkozásait
- hitelfelvételt, melynek kapcsán vizsgálja a hitelfelvétel indokait, gazdasági megalapozottságát
- beruházási célú javaslatokat
- tevékenységi körét érintő rendeletek tervezetét
- a belső ellenőr munkaprogramját
1.2. Közreműködik:
- az Önkormányzat Gazdasági Programjának elkészítésében
- az önkormányzati tulajdonú ingatlanok, mezőgazdasági földek bérleti díjának megállapításában
- a költségvetési rendelet-tervezet kidolgozásában
- az éves zárszámadás és rendelet-tervezet előkészítésében
1.3. Figyelemmel kíséri:
- a környezetvédelemmel kapcsolatos tervek megalkotását
- a város közműveinek fejlesztésére vonatkozó javaslatot
- a belső ellenőrzés végrehajtását, tájékozódik az ellenőrzések tapasztalatairól
- a vagyonváltozás alakulását
- az intézmények gazdálkodását
1.4. Saját hatáskörben:
- javaslatot dolgoz ki az Önkormányzat tulajdonát képező vagyonnal való gazdálkodásra
- javaslatot tesz az éves költségvetésben a felhalmozási kiadások tervezetére
- javaslatot tesz önkormányzati lakás bérlő kijelölésére
2. A Jogi és Humán Bizottság feladatai
2.1. Véleményezi:
- mindazon testületi előterjesztéseket, melyek a szociális területtel, egészségüggyel, közművelődéssel és közoktatással kapcsolatosak
- az ifjúsággal és sporttal kapcsolatos helyi rendeleteket
- a költségvetési intézmények alapítását, megszüntetését, gazdasági társaság létrehozását az abban való önkormányzati részvételt
- az önkormányzati rendeletek tervezeteit, kezdeményezheti rendeletek alkotását, illetve módosítását.
- a testület egyes hatásköreinek átruházására vonatkozó javaslatot
- a Képviselő-testület által kötendő szerződéseket, megállapodásokat
- a város közbiztonságával, bűnügyi helyzetével kapcsolatos előterjesztéseket
- a képviselőket érintő összeférhetetlenség és méltatlansági ügyeket, javaslatot fogalmaz meg a Képviselő-testület számára
2.2. Közreműködik:
- az önkormányzat által fenntartott intézményekre vonatkozó fenntartói döntések végrehajtásában, ellenőrzésében
- a szociális területet érintő fenntartói döntések végrehajtásában, ellenőrzésében
- a Szervezeti és Működési Szabályzat és melléletei kidolgozásában és figyelemmel kíséri hatályosulását, kezdeményezheti módosításukat, kiegészítésüket
- a Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Koncepció megalkotásában
2.3. Figyelemmel kíséri:
- az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények tevékenységét, a szociális ellátás feladatait
- a testület működésére vonatkozó rendelkezések betartását, hatályosulását
- a település közbiztonsági helyzetét
- a Bűnmegelőzési Koncepcióban megfogalmazottak végrehajtását
- saját hatáskörben kezeli a vagyonnyilatkozatokat
2.4. Saját hatáskörben
- a szociális és gyermekvédelmi önkormányzati rendeletek alkotásához a Közös Önkormányzati Hivatal közreműködésével előkészíti és a Képviselő-testület elé tejreszti a rendelet-tervezeteket, évente felülvizsgálja a hatályosságukat és a módosításuk szükségességét
- a költségvetési rendelet megalkotásához véleményezi az egészségügyi ellátást szolgáló költségvetési tételeket, a szociális- és gyermekvédelmi pénzbeni és természetbeni ellátások költségvetési tervezetét
1. függelék
2. függelék
1. Siposné Horváth Anita polgármester |
3. függelék
A bevezető a Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2022. (II. 23.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § (3) bekezdését a Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2022. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.
Az 1. melléklet 1. pontja a Mezőcsát Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2022. (II. 23.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.