Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 25

Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.25.

[1] A helyi önkormányzatok számára a költségvetés készítésének kötelezettségét Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés f) pontja írja elő. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) 111. § (2) bekezdése alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. Mötv. törvény 111/A. § szerint, ha a helyi önkormányzat a költségvetési évre vonatkozóan nem rendelkezik elfogadott költségvetéssel a részére járó egyes támogatások folyósítása az államháztartásról szóló törvényben meghatározottak szerint felfüggesztésre kerül. Fentiek miatt a Képviselő-testületnek évente új önkormányzati rendeletet kell alkotnia.

[2] Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva Felsőzsolca Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2022. (VI.20.) önkormányzati rendelet 22. § (2) bekezdés a) pont aa) alpontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi Bizottság és Felsőzsolca Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2022. (VI.20.) önkormányzati rendelet 22. § (3) bekezdés b) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Humánpolitikai Bizottság, valamint Felsőzsolca Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2022. (VI.20.) önkormányzati rendelet 22. § (4) bekezdés a) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi és Klímavédelmi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya Felsőzsolca Város Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület), annak bizottságaira, a Felsőzsolcai Polgármesteri Hivatalra (a továbbiakban: Hivatal) és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (a továbbiakban: Intézményekre), valamint a támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat és az Intézmények együttes 2025. évi költségvetését

a) 2.142.113.320 Ft költségvetési bevétellel,

b) 2.868.919.167 Ft költségvetési kiadással,

c) -726.805.847 Ft költségvetési egyenleggel,

d) -146.925.196 Ft - ebből működési (hiány)

e) -579.880.651 Ft - felhalmozási (hiány)

f) 737.613.149 Ft finanszírozási bevétellel,

g) 10.807.302 Ft finanszírozási kiadással,

h) 726.805.847 Ft finanszírozási egyenleggel,

i) a bevételek és kiadások főösszegét 2.879.726.469 Ft-ban állapítja meg.

(2) A kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat

a) 1.893.111.416 Ft működési költségvetés kiadásai;

aa) 811.261.925 Ft személyi juttatások kiadásai;

ab) 112.797.363 Ft munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó kiadásai;

ac) 663.920.960 Ft dologi kiadások;

ad) 28.250.000 Ft ellátottak pénzbeli juttatásai;

ae) 276.881.168 Ft egyéb működési célú kiadások;

b) 975.807.751 Ft felhalmozási költségvetés kiadásai;

ba) 392.369.732 Ft beruházások;

bb) 583.438.019 Ft felújítások;

bc) 0 Ft egyéb felhalmozási kiadások;

c) 58.046.415 Ft tartalék;

d) 10.807.302 Ft finanszírozási kiadások;

jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglaltak figyelembevételével a költségvetési bevételek címrendjét az 1. melléklet szerint határozza meg.

(4) A Képviselő-testület a költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat, valamint a kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban a 2. melléklet alapján határozza meg.

(5) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 3. melléklet és a 4. melléklet részletezi.

(6) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának felhasználását rendeli el.

(7) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a Képviselő-testület az előző év költségvetési maradvány felhasználását, valamint a saját bevételek működési kiadások finanszírozásán felüli rész felhasználását rendeli el. A felhalmozási hiány fejlesztési hitelből történő külső finanszírozása érdekében az adott évi saját bevételek 20 %-át, de legfeljebb 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges.

(8) Az Önkormányzat saját forrásai terhére - a Képviselő-testület a Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálatai tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az illetményalapot 65 000 Ft mértékben állapítja meg.

3. A költségvetés részletezése

3. § (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az 5. melléklet részletezi.

(2) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 29/A. §-ában szabályozott középtávú tervezés részeként az Önkormányzat és Intézményei 2025. évi költségvetésének tervezéséhez Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény, valamint az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII.30.) Korm. rendelet szabályozására figyelemmel a saját bevételeket, valamint az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegéről a költségvetési pénzügyi kitekintő adatokat a rendelet 6. melléklet szerinti tartalommal határozza meg.

(3) Az Önkormányzat 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a 7. melléklet részletezi.

(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 8. melléklet szerint határozza meg.

(5) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 9. melléklet szerint részletezi.

(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az Önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) A Képviselő-testület az Önkormányzat bevételeit és kiadásait, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban 12. melléklet szerint határozza meg.

(8) A Képviselő-testület az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek bevételeit és kiadásait, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 13. melléklet, 14. melléklet, 15. melléklet, 16. melléklet szerint határozza meg.

(9) Az Önkormányzat a kiadások között 58.046.415 Ft tartalékot állapít meg. A tartalékot a Képviselő-testület engedélyével lehet felhasználni, átcsoportosítani.

(10) A Képviselő-testület az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek tárgyévi és az előző három év mérlegét a 17. melléklet szerint határozza meg.

(11) A Képviselő-testület az Önkormányzat többéves kihatással járó döntéseit számszerűsítése évenkénti bontásban és összesítve célok szerint a 18. melléklet szerint határozza meg.

(12) A Képviselő-testület az Önkormányzat által adott közvetett támogatások tervezését a 19. melléklet szerint határozza meg.

(13) A Képviselő-testület az Önkormányzat előirányzat felhasználási tervét a 20. melléklet szerint határozza meg.

(14) A Képviselő-testület az Önkormányzat bevételi kormányzati funkciók szerinti jogcímeit a 21. melléklet szerint határozza meg.

(15) A Képviselő-testület az Önkormányzat kiadási kormányzati funkciók szerinti jogcímeit a 22. melléklet szerint határozza meg.

(16) A Képviselő-testület az Önkormányzat céljelleggel tervezett támogatásait a 23. melléklet szerint határozza meg.

(17) A Képviselő-testület a költségvetési évet követő három év tervezett bevételeit és kiadásait a 24. melléklet szerint határozza meg.

(18) A Képviselő-testület az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek engedélyezett létszámait a 25. melléklet szerint határozza meg.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a költségvetési évben együttesen a törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 15 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.

(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(6) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 11. melléklet szerinti adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(9) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és költségvetési szervek vezetőit a bevételek beszedésére és a kiadások teljesítésére.

(10) Az Önkormányzat és a költségvetési szervek elemi költségvetését a polgármester hagyja jóvá.

(11) Az Önkormányzat és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek állományába tartozó személy részére megbízási díj vagy más szerződés alapján díjazás a munkaköri leírása szerint számára előírható feladatra nem fizethető. Más esetben díjfizetésére a feladatra vonatkozóan előzetesen írásban kötött szerződés az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet és a belső szabályzat szabályai szerint igazolt teljesítése urán kerülhet sor. A szerződésben ki kell kötni, hogy a díj kizárólag abban az esetben illeti meg a költségvetési szerv állományába tartozó személyt, ha a szerződésben rögzített feladat mellett a munkakörébe tartozó feladatainak is maradéktalanul eleget tett.

5. Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2) bekezdésben foglalt kivétellel a Képviselő-testület dönt.

(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 20 000 000 Ft összeghatárig - mely esetenként az 5 000 000 Ft összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza. Az átcsoportosításról, a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2025. december 31-ig gyakorolható.

(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatain belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre. Rovatok közötti átcsoportosítás az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. Rendelet 43/A. § (3) bekezdése szerint történhet.

(4) A Képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(6) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(7) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. A gazdálkodás szabályai

6. § (1) Az Önkormányzat és költségvetési szervei a rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az Önkormányzat esetében a polgármester, az Intézmények esetében az Intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a hatályos munkamegosztási megállapodásokban foglaltaknak megfelelően rendelkeznek.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbéli hiányosságért, a felelősség a mindenkori költségvetési szerv vezetőjét terheli.

(4) A Hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(5) A Hivatal, valamint az Intézmények az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 35. § (1) bekezdése szerinti többletbevételeiket csak az irányító szerv előzetes döntése alapján használhatja fel.

(6) A Képviselő-testület a polgármester részére 5 000 000 Ft polgármesteri keretet biztosít. A polgármesteri keretet az év során a polgármester nem használhatja fel Intézmény működtetésére. A polgármesteri keret felhasználásáról a Képviselő-testületet a soron következő testületi ülésen tájékoztatni kell.

(7) A Képviselő-testület által nyújtott - nem normatív - cél jellegű működési vagy fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevét, a támogatás célját, összegét - a kettőszázezer forint összeg alatti támogatások kivételével - az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni. Az Önkormányzat által nyújtott 200 000 Ft alatti támogatást - melyet adott költségvetési évben egybe kell számítani - nem kell közzétenni.

(8) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatottak, valamint a főállású polgármester 2025. évre vonatkozó cafetéria juttatását nettó 400 000 Ft/fő/év összegben állapítja meg. A közalkalmazottak, valamint a Mt. hatálya alá tartozó foglalkoztatottak részére 20 000 Ft/fő/hó került megtervezésre.

(9) A Képviselő-testület - az Önkormányzati bevételek növelése érdekében - felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközöket betétként elhelyezze, vagy állampapírt vásároljon.

7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az Önkormányzat esetében a jegyző, az Intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső szolgáltató bevonásával gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni. Az ellenőrzéseket végző belső ellenőr az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben meghatározott engedéllyel rendelkezik.

8. Záró rendelkezések

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

9. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.