Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2022. (VI. 20.) önkormányzati rendelete

Felsőzsolca Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 02. 25

Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2022. (VI. 20.) önkormányzati rendelete

Felsőzsolca Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.02.25.

Felsőzsolca Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelet 22. § (4) bekezdés f) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Ügyrendi és Klímavédelmi Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Felsőzsolca Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az Önkormányzat székhelye: 3561 Felsőzsolca, Szent István utca 20. szám.

(3) Az Önkormányzat működési területe: Felsőzsolca város közigazgatási területe.

(4) Az Önkormányzat jelképei: címer, zászló.

(5) Az Önkormányzat jelképeinek használati rendjét önálló önkormányzati rendelet szabályozza.

(6) Az Önkormányzat hivatalos lapja: Zsolcai Hírmondó.

(7) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).

(8) A Képviselő-testület szervei:

a) polgármester,

b) Képviselő-testület bizottságai:

ba) Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének Humánpolitikai Bizottsága (a továbbiakban: Humánpolitikai Bizottság),

bb) Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága, (a továbbiakban: Pénzügyi Bizottság),

bc) Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi és Klímavédelmi Bizottsága, (a továbbiakban: Ügyrendi és Klímavédelmi Bizottság),

c) Felsőzsolcai Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal),

d) jegyző,

e) Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás,

f) Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulás,

g) Felsőzsolcai Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás.

(9) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.felsozsolca.hu.

Az Önkormányzat feladatai

2. § (1) Az Önkormányzat ellátja azokat a kötelező feladatokat, melyeket számára törvény állapít meg. Az Önkormányzat által ellátott alaptevékenységek kormányzati funkciók szerinti megnevezését a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzata (a továbbiakban: SZMSZ) 1. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 10. § (2) bekezdése alapján – a lakossági igények felmérését követően – önként akkor vállalhat további feladat- és hatásköröket, ha ahhoz a költségvetési rendeletben forrást biztosít.

(3) A feladat- és hatáskör vállalásáról szóló előterjesztésnek tartalmaznia kell a megvalósításhoz szükséges költségvetési források ismertetését.

(4) Az önként vállalt feladatok az alábbiak:

a) egészségügyi szakellátás (fizikoterápia, gyógytorna, gyógymasszázs),

b) szociális alapszolgáltatások körében a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

c) művelődési és közművelődési feladatok (városi televízió működtetése, Zsolcai Hírmondó megjelentetése),

d) önkormányzati rendészet,

e) a bírósági nyilvántartásba bejegyzett, felsőzsolcai székhelyű civil szervezetek működésének támogatása,

f)1 az önkormányzat saját bevétele terhére – külön rendeletben meghatározott – juttatások és támogatások biztosítása.

A Képviselő-testület hatásköre

3. § (1) A Képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit a Mötv. 42. §-a tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület a Humánpolitikai Bizottságra ruházza át az alábbi hatásköreit:

a) települési támogatás iránti kérelmek elbírálása,

b) döntés a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázatra beérkezett kérelmekről.

(3) A Képviselő-testület a Polgármesterre ruházza át az alábbi hatásköreit:

a) rendkívüli települési támogatás iránti kérelmek elbírálása,

b) köztemetés,

c)2

d) tulajdonosi jogok és kötelezettségek tulajdonosi joggyakorlása körében:

da) az 500.000 forint egyedi könyvszerinti bruttó értéket meg nem haladó tárgyi eszközök értékesítésének jóváhagyását (az ingatlanok kivételével),

db) az 500.000 forint egyedi könyvszerinti bruttó értéket meg nem haladó tárgyi eszközök (az ingatlanok kivételével) selejtezésének jóváhagyását,

dc) az 500.000 forint összeghatárt meg nem haladó, polgári jogi jogviszonyból származó követelés elengedését,

dd) az 500.000 forint összeghatárt meg nem haladó, polgári jogi jogviszonyból származó követelést érintő egyezség megkötését,

de) az egy évet meg nem haladó részletfizetés vagy fizetési halasztás engedélyezésére és ehhez kapcsolódóan a kamat, illetve költség címén fennálló követelések elengedését,

df) a nem önkormányzati telkekre bejegyzett jogokkal, jogok rangsorolásával kapcsolatos kérelmekről döntést,

dg) az Önkormányzat többszemélyes gazdasági társaságában és többszemélyes nonprofit gazdasági társaságában meglévő részesedések vonatkozásában a társaság tagjait megillető jogok gyakorlását az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásról szóló 11/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelet 30. § (2)-(3) bekezdésében foglaltak figyelembevételével,

dh) az Önkormányzat egyszemélyes nonprofit gazdasági társaságában a társaság legfőbb szervének hatáskörébe tartozó jogokat, az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásról szóló 11/2022. (II. 24.) önkormányzati rendelet 29. § (2)-(3) bekezdésében foglaltak figyelembevételével,

di)3 az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásról szóló rendeletben foglaltak szerint végrehajtási árverésen az önkormányzat javára történő ingatlanszerzési célú licitáláson való részvételt,

e) a településképi konzultáció, településképi véleményezési, településképi bejelentési eljárás, településképi kötelezés és településképi bírságolási eljárásokhoz kapcsolódó döntési hatásköröket,

f) az Önkormányzat valamennyi közbeszerzési eljárása esetén az ajánlatkérőt megillető döntési jogosultság - a tanúsítás, a békéltetési eljárás, a közbeszerzésekkel kapcsolatos jogorvoslat, az Európai Bizottság eljárása kivételével,

g) az ajánlatkérő nevében a közbeszerzési eljárást lezáró döntés,

h) jeles közéleti személyiségek sírhelytáblája kijelölésének jóváhagyása, az abba történő temetés engedélyezése, hozzátartozó rátemetésének engedélyezése,

i) döntés a közterület igénybevételének engedélyezéséről,

j)4 döntés az önkormányzat saját bevételei terhére nyújtott támogatásokról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott támogatásokról

k)5 dönt az önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítésének szabályairól szóló rendeletben meghatározottak szerint az ideiglenes elhelyezésről, valamint a bérbeadói nyilatkozatokról és hozzájárulásokról.

(4) A Képviselő-testület a Felsőzsolcai Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulásra ruházza át az alábbi hatásköreit:

a) család- és gyermekjóléti szolgáltatás,

b) házi segítségnyújtás,

c) étkeztetés,

d) idős korúak és demens betegek nappali ellátása.

(5) A Képviselő-testület az Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulásara ruházza át az alábbi hatásköreit:

a) Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

b) Támogató szolgáltatás.

(6)6 A Képviselő-testület a Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásra ruházza át a hulladékgazdálkodással összefüggő feladatok ellátásával kapcsolatos hatásköreit.

(7) A Képviselő-testület a Jegyzőre ruházza át a közösségi együttélés alapvető szabályaiba ütköző magatartás elkövetése miatt induló eljárások lefolytatását.

A Képviselő-testület működése

4. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 9 fő.

(2)7 A Képviselő-testület éves munkaterv alapján havonta – július és augusztus hónap kivételével – egy alkalommal tart ülést a munkatervben meghatározott napon. Az ülések helye: a Hivatal földszinti tárgyalóterme (3561 Felsőzsolca, Szent István utca 20.).

(3) A munkatervben nem szereplő ülés rendkívüli ülésnek minősül (a továbbiakban: rendkívüli ülés), melyet a polgármester

a) a Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben,

b)8 Felsőzsolca Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata kezdeményezésére, a nemzetiséget érintő ügyben, valamint

c) a határidőhöz kötött, illetve fontos és halaszthatatlan napirend megtárgyalására,

a rendes üléstől eltérő időpontban hív össze.

(4) A Képviselő-testület rendkívüli ülését a polgármester az ok felmerülésétől vagy a kezdeményezéstől számított 15 napon belül hívja össze.

(5)9 A polgármester a képviselő-testületi üléseket az (2) bekezdésben meghatározott helytől eltérő helyre is összehívhatja.

Az ülések tervezése, előkészítése

5. § (1)10 A Képviselő-testület munkaterve tervezetének összeállításához javaslatot kell kérni az önkormányzati képviselőktől, a bizottsági elnököktől, önkormányzati intézmények vezetőitől, a helyi civil szervek vezetőitől, a rendőrkapitányságtól, a gazdasági szervek vezetőitől, a települési roma nemzetiségi önkormányzattól.

(2) A munkaterv tervezetét a Hivatal állítja össze, a polgármester terjeszti jóváhagyás céljából a Képviselő-testület elé. A munkaterv tervezetének benyújtásakor tájékoztatást kell adni a tervezetbe fel nem vett javaslatokról is.

(3) A munkaterv tartalmazza:

a) a képviselő-testületi ülések tervezett időpontját,

b) a képviselő-testületi ülés napirendjét,

c) a napirendi pontok előterjesztőinek nevét,

d) azokat a napirendi pontokat, melyeket valamely bizottság nyújt be vagy amelyhez bizottsági vélemény szükséges,

e) az előterjesztések elkészítésének felelőseit,

f) a napirend megtárgyalásához külön meghívottak megnevezését,

g) a közmeghallgatás időpontját,

h) az előterjesztések leadásának határidejét.

(4) A munkatervet meg kell küldeni:

a) az önkormányzati képviselőknek,

b) a bizottságok nem képviselő tagjainak,

c) a munkatervben érintett előadóknak,

d) a települési nemzetiségi önkormányzatok elnökeinek,

e) a bírósági nyilvántartásba bejegyzett, felsőzsolcai székhelyű civil szervezetek vezetőinek.

A Képviselő-testület ülésének összehívása, az ülés vezetése

6. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása vagy távolléte esetén az alpolgármester, a polgármester és az alpolgármesterek együttes akadályoztatása, a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(2) A Képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal vesz részt:

a) a jegyző,

b) a Hivatal osztályvezetői,

c) az önkormányzati intézmények vezetői,

d)11 a helyi roma nemzetiségi önkormányzat elnöke,

e) a tevékenységüket érintő napirendi pontok tárgyalására a bírósági nyilvántartásba bejegyzett, felsőzsolcai székhelyű civil szervezetek vezetői,

f) akinek meghívását a munkaterv tartalmazza.,

g) akinek jelenléte a napirend alapos és körültekintő tárgyalásához szükséges.

(3)12 A Képviselő-testület ülésére a testület tagjainak és a meghívottaknak írásbeli meghívót kell kézbesíteni akként, hogy azt az ülés időpontja előtt legalább 5 nappal, rendkívüli ülés esetén legalább 24 órával korábban megkapják. Rendkívüli, halaszthatatlan esetben (pl. pályázat benyújtása, vis maior helyzet, jelentős közérdek) a rendkívüli képviselő-testületi ülést rövid úton (telefonon) akár aznapra is össze lehet hívni a sürgősség okának és a javasolt napirendi pont ismertetésével. A telefonon történő összehívás esetén a meghívó és az írásos előterjesztés az ülésen kerül kiosztásra.

(4) A meghívónak tartalmazni kell:

a) az ülés helyét és időpontját,

b) a javasolt napirendi pontokat, az ülés típusát (alakuló, rendes, rendkívüli,) a zárt ülésre utalást,

c) a napirendi pontok előterjesztőinek nevét,

d) a polgármester aláírását.

(5) A meghívóval együtt a képviselők részére az előterjesztéseket is kézbesíteni kell. Amennyiben adott előterjesztés a meghívó kiküldéséig nem készül el, annak kézbesítésére a telefon útján összehívott rendkívüli ülés szabályait megfelelően alkalmazni kell.

(6) A tanácskozási joggal meghívottak közül valamennyi előterjesztést meg kell küldeni:

a) jegyző,

b) a Hivatal osztályvezetői részére.

(7) Az (5)–(6) bekezdésben nem szabályozott esetben a tanácskozási joggal meghívottak csak az őket érintő napirendek előterjesztéseit kapják meg.

(8) A kézbesítés a képviselő kérésének megfelelően elektronikus formában vagy papír alapon történik. A meghívó kézbesítése minden képviselő részére papíralapon, az előterjesztéseké e-mail vagy papíralapon történik. Amennyiben a Hivatal részéről felmerülő technikai okok miatt elektronikus formában a megküldés nem lehetséges, papíralapon történik a kézbesítés.

(9) A papíralapon történő kézbesítés tényét a képviselő, bizottsági tag, vagy az általa megbízott személy a kézbesítőív aláírásával igazolja. Az átvétellel megbízott személy nevét a képviselőnek, bizottsági tagnak írásban kell bejelenteni a Hivatal titkárságán a Képviselő-testület alakuló ülését illetve az eskütételt követő 30 napon belül.

(10)13 A testületi ülés meghívóját a képviselőknek történő megküldéssel, a nyílt üléseinek előterjesztéseit a 6. § (3) bekezdésében foglalt határidők figyelembevételével, míg a nyílt ülésen hozott döntéseit és a nyílt ülések jegyzőkönyveit a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatalhoz történő felterjesztést követően az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni. A zárt ülésen hozott döntést anonimizálást követően nyilvánosságra kell hozni, azt bárki számára hozzáférhetővé kell tenni.

Az előterjesztés

7. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) rendelettervezet,

b) határozati javaslat,

c) tájékoztató,

d) beszámoló.

(2) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) polgármester,

b) alpolgármesterek,

c) bizottságok elnökei,

d) képviselők,

e) jegyző,

f) Hivatal osztályvezetői,

g) önkormányzati intézmények vezetői,

h) a tanácskozási joggal kötelezően meghívottak,

i) társulások munkaszervezetinek ügyintézői,

j) akiket a Képviselő-testület felkér, illetve kötelez.

(3) A munkaterv szerinti ülések esetében az írásbeli előterjesztéseket a jegyzőnek kell leadni, a bizottsági üléseket megelőző 7 nappal korábban.

(4) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) I. rész:

aa) a tárgy és a tényállás pontos meghatározását,

ab) az esetleges előzményeket, tényeket, korábbi képviselő-testületi döntéseket,

ac) az újabb döntés okainak bemutatását, azokat a körülményeket, összefüggéseket, amelyek a döntési javaslat elfogadását indokolják,

ad) a lehetséges döntési alternatívákat,

ae) a meghozandó döntés indokait és jogszabályi alapját.

b) II. rész:

ba) határozati javaslatot vagy rendelettervezetet,

bb) határozati javaslat esetében a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését, a végrehajtási határidő megjelölését. A végrehajtás határideje naptár szerinti, azonnali vagy folyamatos megjelölést tartalmazhat, ez utóbbi esetben a végrehajtásról a téma újabb napirendre tűzésekor kell számot adni.

bc) mellékleteket.

(5) Az előterjesztésnek mindenkor lényegre törőnek, konkrétnak és tömörnek kell lennie. Az előterjesztéseket az illetékes bizottságnak előzetes megvitatásra ki kell adni.

(6) A kiküldött előterjesztésekkel kapcsolatban a hatáskörrel rendelkező Bizottság és bármelyik önkormányzati képviselő módosító indítványt nyújthat be az ülés kezdete előtt legalább 2 nappal a jegyzőnek vagy a polgármesternek, ezen túlmenően módosító indítványok benyújtására a testületi, bizottsági ülésen is lehetőség van.

A Képviselő-testületi ülés nyilvánossága

8. § (1) A Képviselő-testület ülésének idejéről, helyéről, napirendjéről a város lakosságát a 6. § (3) bekezdésében foglalt határidőknek megfelelően tájékoztatni kell:

a) a meghívó Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével és

b) az Önkormányzat honlapján keresztül.

(2) A hallgatóság a nyilvános ülésen a részére kijelölt helyen foglal helyet. Ha a hallgatóság az ülést zavarja, a polgármester a rendzavarót először figyelmezteti, ismételt rendzavarás esetén távozásra szólítja fel.

(3) A Képviselő-testület nyílt ülésén megjelenő állampolgárok az egyes napirendi pontok tárgyalásához – képviselő-testületi hozzájárulás nélkül - nem szólhatnak hozzá, nem nyilváníthatnak véleményt, nem tehetnek fel kérdéseket. A Képviselő-testület a hozzájárulásról nyílt szavazással dönt.

(4) A Képviselő-testület a Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontja alapján zárt ülést tart az érintett kérésére, melyhez az érintettet legkésőbb az ülésre szóló meghívó kiküldésének napjáig nyilatkoztatni kell arról, hogy kéri-e zárt ülés tartását.

(5) A Képviselő-testület Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja alapján zárt ülést rendelhet el, melyhez az üzleti érdek sérelmét az érdekeltnek kell valószínűsíteni. Legkésőbb az ülésről szóló meghívó kiküldésének napjáig az érdekelt nyilatkozatát be kell szerezni. A nyilatkozat alapján, valamint ha az üzleti érdek önkormányzati érdekkörben merül fel, a polgármester javaslatára – a jegyző véleményének a figyelembevételével – a Képviselő-testület elrendelheti, hogy az előterjesztést zárt ülésen tárgyalják.

(6) A zárt ülés tartásának szükségességét az előterjesztő köteles előzetesen jelezni.

(7) Zárt ülés megtartását:

a) a polgármester,

b) bármely képviselő,

c) a jegyző, és

d) az érintett személy vagy szerv indítványozhatja.

(8) A Képviselő-testület a működése során keletkezett valamennyi közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerését az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben meghatározottak szerint biztosítja, a tájékoztatási és közzétételi kötelezettség teljesítéséről az Önkormányzat honlapján a törvényben meghatározott módon gondoskodik.

(9) A Képviselő-testület normatív határozatait az Önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel kell közzétenni, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján is közölni kell.

A Képviselő-testület tanácskozási rendje

9. § (1) Az ülés megnyitásakor a polgármester számszerűen megállapítja a határozatképességet, kijelöli a két jegyzőkönyv-hitelesítőt. Határozatképtelenség esetén az ülést elnapolja és gondoskodik annak 15 napon belüli újbóli összehívásáról.

(2) A polgármester

a) javaslatot tesz az ülés napirendjére, a napirendi pontok összevont tárgyalására, sorrendjének megváltoztatására, tárgyalásának elnapolására,

b) tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, valamint az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről,

c) napirendenként megnyitja, vezeti és lezárja a vitát, a bizottsági vélemények elhangzása után a jelentkezés sorrendjében megadja a szót a hozzászólásokra,

d) a vita és az előterjesztés során elhangzott határozati javaslatokat és módosító indítványokat egyenként - az elhangzás sorrendjében - szavazásra bocsátja,

e) megállapítja a szavazás eredményét, és kihirdeti a Képviselő-testület határozatát,

f) biztosítja az ülés zavartalan rendjét,

g) berekeszti az ülést.

(3) A polgármester a határozatképességet az ülés alatt folyamatosan figyelemmel kíséri és a határozatképtelenség bekövetkeztekor az ülést félbeszakítja. Amennyiben a határozatképesség rövid idő alatt ismét biztosítható, úgy a polgármester tárgyalási szünetet rendel el.

10. § (1) A Képviselő-testület minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit, amelynek során:

a) az írásbeli előterjesztést az előterjesztő szóban kiegészítheti, indokolhatja,

b) az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre választ kell adnia,

c) a válaszadással kapcsolatosan a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak további egy alkalommal kérdéseket tehetnek fel,

d) a válaszadás után a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak észrevételeiket, javaslataikat ismertethetik.

(2) A hozzászóló az adott napirend tárgyalása során legfeljebb kétszer szólalhat fel, amennyiben megszólítják, további viszonválaszra van lehetősége.

(3) Törvényességi észrevétel esetén a jegyző a vitában soron kívül felszólalhat több alkalommal is.

(4) A napirendi pont előadója válaszol a kérdésekre, hozzászólásokra, ezt követően a polgármester lezárja a vitát, összefoglalja a vita lényegét és a javaslatokat szavazásra bocsátja.

(5) A szavazás megkezdése előtt a jegyzőnek törvényességi észrevétele megtétele céljából szót kell adni, a hozzászólás joga ebben az esetben a jegyzőtől nem tagadható meg.

(6) Először a vitában elhangzott módosító, kiegészítő döntési javaslatokat kell az elhangzás fordított sorrendjében egyenként szavazásra bocsátani.

(7) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását, erről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

11. § A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek érdekében a polgármester

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától,

b) figyelmezteti a hozzászólót, ha a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő módon fogalmaz,

c) a figyelmeztetés eredménytelensége esetén a polgármester a szót megvonja,

d) az önkormányzati képviselő kivételével kiutasítja az ülésteremből azt a rendbontót, aki a figyelmeztetést követően sem hagy fel az ülés rendjét zavaró magatartással,

e) berekeszti az ülést, ha a rend fenntartása más módon nem biztosítható.

12. §14 (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel vagy szavazatszámláló géppel történik. Szavazni igennel vagy nemmel lehet.

(2) A Képviselő-testület bármely önkormányzati képviselő javaslatára név szerinti szavazást rendel el, a kezdeményezésről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

(3) A név szerinti szavazás szavazógéppel történik, amelyről a jegyzőkönyv mellékletét képező névsort a szavazógéppel rögzített adatok alapján el kell készíteni.

(4) Amennyiben a szavazógéppel történő szavazás technikai ok miatt nem lehetséges, a névszerinti szavazás elrendelése esetén a jegyző alfabetikus sorrendben felolvassa a képviselők nevét, akik nevük felolvasásakor „igen”-nel, „nem”-mel szavaznak.

(5) A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy valamelyik önkormányzati képviselő kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételni. A szavazógéppel rögzített nyílt szavazás képviselőnként leadott szavazatai nyilvánosak, ezért hozzáférhetőségüket biztosítani kell.

(6) Az önkormányzati képviselő az ülés megkezdése vagy a napirendi pontok tárgyalása előtt köteles bejelenteni személyes érintettségét.

(7) Amennyiben az önkormányzati képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a Képviselő-testület tárgyhavi tiszteletdíját bármely önkormányzati képviselő javaslatára megvonja.

13. § (1) A Képviselő-testület indítvány alapján, esetenként dönt a Mötv.-ben meghatározott ügyekben a titkos szavazás elrendeléséről.

(2)15 A titkos szavazás írásban történik, lebonyolítására a képviselő-testület 3 tagú szavazatszámláló bizottságot hoz létre, a jegyzőkönyv elkészítését a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyvezését ellátó köztisztviselő végzi.

(3)16 A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, külön helyiségben, szavazóurna igénybevételével történik. A szavazatszámláló bizottság elnökét tagjai közül a titkos szavazás lebonyolításának megkezdése előtt a bizottsági tagok – tagjai közül- egyszerű többséggel nyílt szavazással megválasztják. A szavazatszámláló bizottság elnöke:

a) ismerteti a szavazás módját és elkészíti a szavazólapokat,

b) összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát,

c) a szavazásról jegyzőkönyvet készít, amely tartalmazza

ca) a szavazás helyét, napját,

cb) a bizottság jelenlévő tagjainak nevét és tisztségét,

cc) a szavazás során felmerült körülményeket,

cd) a szavazás során a bizottság megállapításait,

d) a szavazásról készített jegyzőkönyvet a bizottság tagjai aláírják,

e) a szavazás eredményéről a bizottság elnöke jelentést tesz a Képviselő-testületnek.

(4) A titkos szavazás eredményét a polgármester állapítja meg és hirdeti ki.

(5) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv mellékletét képezi. A jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai és a jegyzőkönyvvezető írják alá.

Határozathozatal

14. § (1) A Képviselő-testület a napirendi pont vitájának lezárását követően határozatot hoz vagy rendeletet alkot.

(2) Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges. Minősített többség a megválasztott önkormányzati képviselők több mint felének, azaz 5 főnek az „igen” szavazatát jelenti.

(3) A határozatok tárgy szerinti és határidős nyilvántartásáért a jegyző felelős.

(4) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően azonnal, de legkésőbb 3 munkanapon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személynek.

Az Önkormányzat rendeletalkotása

15. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) a Bizottságok elnökeik útján,

c) az önkormányzati képviselő,

d) a jegyző,

e)17 a roma települési nemzetiségi önkormányzat elnöke,

f) a bírósági nyilvántartásba bejegyzett, felsőzsolcai székhelyű civil szervezetek vezetői.

(2) A rendeletalkotásra irányuló indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni, aki a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet a kezdeményezéséről.

(3) A Képviselő-testület

a) állást foglal a rendeletalkotás szükségességéről,

b) meghatározza a tervezet elkészítésének főbb elveit, menetét, az egyeztetés rendjét,

c) az előkészítéssel megbízhatja valamely bizottságot, illetőleg e célra külön bizottságot, munkacsoportot hozhat létre,

d) szakértőket kérhet fel az előkészítésben való részvételre,

e) közmeghallgatás tartásáról rendelkezhet.

16. § (1) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés útján a rendes ülést követő hétfői napon, rendkívüli ülés esetén, sürgős esetben haladéktalanul. A kihirdetés napja a kifüggesztés napja, amelyet a rendeletre kihirdetési záradék formájában rá kell vezetni.

(2) A rendeletekről a jegyző nyilvántartást vezet, amely tartalmazza:

a) a önkormányzati rendelet számát,

b) a címét,

c) a hatályba lépésének időpontját,

d) a módosító rendelet megjelölését,

e) a hatályon kívül helyező rendelet megjelölését.

A jegyzőkönyv

17. § (1)18 A Képviselő-testület üléséről, valamint a bizottsági ülésekről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül elektronikus úton az erre a célra kialakított informatikai rendszeren keresztül meg kell küldeni a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatalnak.

(2) A jegyzőkönyvnek a Mötv. 52. §-ában meghatározottakon túl tartalmaznia kell:

a) az ülés minősítését, megnyitásának időpontját,

b) az ülésről távolmaradó önkormányzati képviselők, a bizottsági ülésekről készült jegyzőkönyvek esetén a távolmaradó bizottsági tagok nevét, külön jelölve a távolmaradásukat bejelentők és a távolmaradásukat be nem jelentők nevét, az ülés bezárását megelőzően távozók tekintetében a távozás időpontját;

c) a tanácskozási joggal rendelkezők esetében – amennyiben az ülés megnyitásakor nincsenek jelen – az érkezés, az ülés bezárását megelőzően távozók tekintetében a távozás időpontját;

d) a jegyzőkönyvvezető(k) nevét, beosztását;

e) a lakosság részéről megjelentek számát,

f) a polgármester ülésvezetéssel összefüggő intézkedéseit, a Képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket,

g) az ülés bezárásának időpontját.

h) a jegyzőkönyv-hitelesítők nevét, aláírását.

(3) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) meghívó,

b) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv,

c) jelenléti ív.

(4) A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyvet mellékleteivel együtt, valamint a zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntést az állampolgárok részére hozzáférhetővé kell tenni. A testületi dokumentumok megtekintésének lehetőségét a jegyző biztosítja, gondoskodik azok évenkénti beköttetéséről.

(5) A jegyzőkönyvet évenként egy főszámon kell iktatni és folyamatosan növekvő alszámokkal kell ellátni.

Közmeghallgatás

18. § (1) A Képviselő-testület évente egy alkalommal a munkatervben meghatározott időpontban közmeghallgatást tart. A lakosságot a közmeghallgatás helyéről és időpontjáról annak megtartása előtt legalább 15 nappal korábban meghívóval értesíteni kell. A meghívót a Hivatal hirdetőtábláján ki kell függeszteni és a honlapon közzé kell tenni.

(2) A közmeghallgatáson kötelesek részt venni a képviselők, a jegyző, a Hivatal osztályvezetői, valamennyi önkormányzati intézmény vezetője és a polgármester által kijelölt személyek.

(3) A közmeghallgatáson a lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű ügyben szólalhatnak fel. Egyedi hatósági ügyekben nem adható szó.

(4) A lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a Képviselő-testülethez, a képviselőkhöz, a polgármesterhez, alpolgármesterekhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek és javaslatot tehetnek, melyekre a megkérdezettnek válaszolni kell. Amennyiben az azonnali válaszadásra nincs lehetőség, a polgármester kijelöli azt a szervet, amely 15 napon belül írásban választ ad.

(5) A Képviselő-testület támogatja a lakossági önszerveződő közösségek tevékenységét, a közösségekkel együttműködik. Az együttműködés formái a képviselő-testületi ülésen való részvétel biztosítása.

(6) A lakossággal való szorosabb kapcsolattartást szolgálja az önkormányzattal összefüggő híreknek a helyi médiában való megjelentetése.

Az önkormányzati képviselők jogai és kötelezettségei

19. § (1) Az önkormányzati képviselő jogaira és kötelezettségeire a Mötv. és jelen rendelet rendelkezései az irányadóak.

(2) Az önkormányzati képviselő kötelezettsége:

a) tevékenyen részt venni a Képviselő-testület és a bizottságok munkájában,

b) képviselő-testületi vagy bizottsági felkérés alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,

c) a tudomására jutott (állami, szolgálati, üzleti és magán) titkot megőrzi, a titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll,

d) a testületi ülésen a döntést megelőzően bejelenti személyes érintettségét, amennyiben az ügy őt, vagy közvetlen hozzátartozóját személyesen érinti,

e) a Képviselő-testület vagy a bizottság nevében történő eljárásról a következő testületi ülésen beszámolni,

f) írásban vagy szóban köteles előre bejelenteni a polgármesternek ha a Képviselő-testület ülésén nem tud részt venni, vagy ha egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,

g) a Mötv. alapján a lakosság tájékoztatása az önkormányzati képviselői tevékenységéről évente legalább egy alkalommal, melyről nyilatkozatot küld a polgármesternek.

(3) A bizottsági tag írásban vagy szóban köteles előre a bizottság elnökének bejelenteni, ha a bizottság ülésén nem tud megjelenni, vagy valamely megbízatásában akadályoztatva van.

(4) Amennyiben a képviselő a rendes testületi ülésen, vagy a bizottság tagja a bizottság rendes ülésén nem vesz részt és ezt az ülést megelőző napig a polgármesternél, a bizottság elnökénél nem jelzi, vagy utólag távolmaradását nem igazolja, az ülést követő havi tiszteletdíját 50%-kal csökkenteni kell.

(5) Amennyiben a képviselő két egymást követő rendes ülésen, vagy a bizottság tagja a bizottság két egymást követő rendes ülésén nem jelenik meg, az elmulasztott második ülés hónapjától havi tiszteletdíj nem illeti meg mindaddig, amíg rendes testületi vagy bizottsági ülésen ismételten meg nem jelenik.

(6) Igazolt távollétnek minősül:

a) a keresőképtelenséggel járó betegség,

b) a Képviselő-testület vagy a polgármester megbízása alapján, közfeladat ellátása céljából történő távollét,

c) foglalkozással összefüggő hivatalos kiküldetés, kirendelés,

d) közeli hozzátartozó halála, temetése.

(7) A polgármester az önkormányzati képviselő testületi ülésen való részvételét kérésre írásban igazolja.

(8)19 A Hivatal földszinti tárgyalóterme képviselői iroda funkciót is betölt előre egyeztetett időpontban az önkormányzati képviselő lakossággal való kapcsolattartása céljából.

A Képviselő-testület bizottságai

20. § (1) A Képviselő-testület Pénzügyi Bizottságot, Humánpolitikai Bizottságot, valamint Ügyrendi és Klímavédelmi Bizottságot hoz létre.

(2) A Pénzügyi Bizottság 3 fő önkormányzati képviselő és 2 fő nem képviselő tagból áll.

(3) A Humánpolitikai Bizottság 3 fő önkormányzati képviselő és 2 fő nem képviselő tagból áll.

(4) Az Ügyrendi és Klímavédelmi Bizottság 2 fő önkormányzati képviselő és 1 fő nem képviselő tagból áll.

21. § A bizottságok nem képviselő tagjait az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény szerinti, nem nyilvános vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség terheli.

A bizottságok feladatai

22. § (1) A bizottság véleményezi a feladatkörébe tartozó előterjesztést, amelyre vonatkozóan

a) módosító javaslatot tehet,

b) nem kellő előkészítettségre hivatkozva javasolhatja a kiegészítést,

c) javasolhatja, hogy az előterjesztést a Képviselő-testület vegye le a napirendjéről.

A bizottságnak a döntést indokolnia kell.

(2) A Pénzügyi Bizottság feladatai:

a) Véleményezi:

aa) az éves költségvetés és a zárszámadás, valamint a pénzmaradvány felosztásának tervezetét,

ab) az intézmények részére biztosított keretszámok elosztását és felhasználását,

ac)20 a költségvetést érintő beszámolókat,

ad)21 az utakra, közterületekre, közlekedésre, közmű- és energiaellátásra, víz- és szennyvízelvezetésre, hulladékgazdálkodásra, településtisztaságra, helyi iparra, kereskedelemre, tűzvédelemre, temetkezésre, állattartásra, földhasználatra vonatkozó pénzügyi, gazdálkodást és vagyongazdálkodást érintő előterjesztéseket, az ezekkel kapcsolatos pályázatok kiírását.

b) Véleményezi

ba) a nettó 200.000 Ft és a nettó 1.000.000,-Ft közötti értékű ingó vagyontárgy értékesítését,

bb) az önkormányzati intézmények, vagyonkezelő szervek használatába adott korlátozottan forgalomképes és forgalomképtelen vagyontárgyak egy évnél hosszabb időre történő bérbeadását,

bc) a versenyeztetési eljárásra benyújtott ajánlatokat,

bd) a helyi adók mértékére tett javaslatot,

be) a számlavezető pénzintézet kiválasztását.

c) Ellenőrzi az önkormányzati vagyon nyilvános értékesítését, hasznosítását.

d) Figyelemmel kíséri az önkormányzati vagyon hasznosítását, gyarapítása érdekében tett intézkedéseket.

e) Az éves költségvetés benyújtásával egyidejűleg javaslatot tesz a társadalmi megbízatású alpolgármesterek és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjára.

f) Előterjeszti a polgármester, alpolgármesterek jutalmazására vonatkozó előterjesztést.

g) Közreműködik a Támogatási Alap felosztásának előkészítésében.

h) Előzetesen értékeli az önkormányzati vagyon versenyeztetési eljárásra benyújtott ajánlatokat és javaslatával ellátva terjeszti elő döntésre a képviselő-testület részére.

(3) A Humánpolitikai Bizottság feladatai:

a) Véleményezi a város egészségügyi intézményeinek fejlesztésével összefüggő terveket, végrehajtásukat ellenőrzi.

b) Véleményezi az Önkormányzat költségvetését, a gazdálkodásról szóló beszámolókat.

c) Véleményezi a helyi adók mértékére tett javaslatot,

d) Javaslatot tesz közterületek elnevezésére, emlékmű állítására, áthelyezésére, lebontására.

e) Javaslatot tesz művészi alkotások közterületen, valamint önkormányzati tulajdonú épületen történő elhelyezésére.

f) Javaslatot készít a város köznevelési, művelődési és sport terveihez.

g) Közreműködik a Támogatási Alap felosztásának előkészítésében.

(4) Az Ügyrendi és Klímavédelmi Bizottság feladatai:

a) Véleményezi a rendelettervezeteket,

b) Véleményezi a helyi adók mértékére tett javaslatot,

c) Figyelemmel kíséri a Képviselő-testület és szervei szabályszerű működését,

d) A közigazgatási munka egyszerűsítését kezdeményezi (hatósági, szervezési),

e) Kivizsgálja a polgármester, az alpolgármesterek és az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségével kapcsolatos kezdeményezést és ellátja az összeférhetetlenség és a méltatlanság megállapításával kapcsolatos feladatokat,

f) Nyilvántartja és ellenőrzi az önkormányzati képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatait,

g) Klímavédelmi szempontból véleményezi az előterjesztéseket.

A Bizottság működése, munkaterve

23. § (1) A Bizottság éves munkaterv alapján működik. A munkaterv tartalmazza:

a) a bizottsági ülések tervezett időpontját és napirendjét,

b) a napirendi pontok előterjesztőinek nevét.

(2) A munkaterv elkészítéséről a Képviselő-testület munkatervének elfogadását követő 30 napon belül a Bizottság elnöke gondoskodik.

(3) A Bizottság az elnök helyettesítésére elnökhelyettest választ.

A bizottság összehívása, tanácskozási rendje

24. § (1)22 A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. A bizottság rendkívüli ülését össze kell hívni a bizottsági tagok egynegyedének kezdeményezésére. Az ülések helye: a Hivatal földszinti tárgyalóterme (3561 Felsőzsolca, Szent István utca 20.).

(2) Az ülések összehívása, vezetése az elnök, akadályoztatása esetén az elnökhelyettes feladata.

(3) A bizottság elnökének feladatai:

a) a bizottság munkatervének előkészítése és végrehajtásának szervezése,

b) a bizottság munkájának szervezése, összehangolása,

c) a bizottság képviselete.

(4) Az ülésre a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy személyes érintettség esetén az érintett kezdeményezésére vagy bármely bizottsági tag javaslatára a bizottsági tag szavazásból történő kizárásáról a bizottság dönt.

(5)23 A bizottsági ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet az ülést követő 15 napon belül a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatalnak meg kell küldeni. A jegyzőkönyvet a bizottsági elnök és a bizottság egy tagja írja alá.

(6) A bizottságok tevékenységükről a Képviselő-testületnek évente beszámolási kötelezettséggel tartoznak. A beszámolás rendjéről a Képviselő-testület munkatervének elfogadása során dönt.

(7) A bizottság önkormányzati hatósági jogkörben hozott egyedi döntésre vonatkozó határozatát – mely tartalmazza az ülés időpontját is – a bizottság elnöke írja alá.

A polgármester

25. § (1) A polgármester főállásban látja el feladatát.

(2) A polgármester feladatai – e rendeletben és a Mötv.-ről szóló törvényben foglaltakon túl – különösen, hogy:

a) segíti a képviselők, bizottságok munkáját,

b) biztosítja az Önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát,

c) együttműködik az egyházakkal, civil szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.

(3) A polgármester feladata az Önkormányzat képviselete során a médiával való kapcsolattartás.

(4) A polgármester előzetes bejelentkezés alapján minden szerdán ügyfélfogadást tart 14.00 órától 15.00 óráig.

(5) A határozat végrehajtásáért a kijelölt felelős legkésőbb a megjelölt határidő lejárta után 5 napon belül köteles írásban jelentést tenni a polgármesternek a végrehajtásról. A polgármester a határozat végrehajtásáról írásban jelentést tesz a Képviselő-testületnek, amelyet a testületi ülés meghívójával együtt kell kiküldeni az ülés időpontja előtt 5 nappal.

(6) Ha a Képviselő-testület határozata olyan folyamatosan ellátandó feladatok megvalósítására irányul, melynek végrehajtási határideje is folyamatos, a Képviselő-testületnek a határozatban megjelölt időközönként tájékoztatást kell adni.

(7) Azokban az esetekben, amikor a Képviselő-testület határozatát a végrehajtásért felelős mulasztása miatt nem hajtják végre, az erről szóló beszámoló keretében a Képviselő-testületet a mulasztást elkövető felelősségre vonásáról tájékoztatni kell. Ha a felelősségre vonás megállapítása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik, az erre vonatkozó javaslatot is elő kell terjeszteni.

(8) A határozat végrehajtásáért felelős személy, ha akadályozó körülményt észlel, köteles a polgármester felé jelezni.

(9) A Képviselő-testület évente a költségvetésről szóló rendeletben pénzügyi keretet bocsát a polgármester rendelkezésére.

(10) A keret nem használható fel:

a) a választási eljárásról szóló törvényben meghatározott kampánytevékenység céljára;

b) a polgármester a Képviselő-testület képviseletében vagy megbízásából végzett tevékenységével összefüggő költségre;

c) olyan célra, amely - különösen fenntartási- vagy karbantartási igényére tekintettel - az Önkormányzat részére további olyan terhet keletkeztet, amelynek fedezete nem biztosított.

(11) A polgármesteri pénzügyi keret felhasználásáról a polgármester a felhasználást követő rendes testületi ülésen tájékoztatást nyújt.

Az alpolgármesterek

26. § (1) A Képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára titkos szavazással, minősített többséggel két társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármesterek tevékenységét a polgármester irányítja.

(3) Az alpolgármesterek ügyfélfogadást tartanak minden hónap utolsó szerdáján 16.00 órától 17.00 óráig.

A jegyző

27. § (1) A Képviselő-testület hivatalának szervezetét a jegyző vezeti. Az önkormányzati és államigazgatási feladatait a Hivatal bevonásával látja el.

(2) A jegyző a jogszabályban meghatározott feladatai mellett:

a) megszervezi a Képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

b) tájékoztatja a Képviselő-testületet az Önkormányzatot érintő új jogszabályokról,

c) gondoskodik a testületek és a tisztségviselők munkájának segítéséről, a munkájukhoz szükséges feltételek megteremtéséről,

d) elvégzi az előterjesztések törvényességi ellenőrzését,

e) rendszeres kapcsolatot tart azokkal a nem önkormányzati szervekkel, amelyek tevékenységi köre az önkormányzati ügyintézéssel összefügg (Ügyészség, Bíróság stb.),

f) irányítja a közigazgatási munka egyszerűsítésével és korszerűsítésével kapcsolatos feladatok végrehajtását,

g) elemzi, értékeli, ellenőrzi a hivatal döntés-előkészítő, a végrehajtást szervező tevékenységét,

h) biztosítja a Hivatal működési rendjét és fegyelmét.

(3) A jegyző a Képviselő-testület ülésén jelzi, ha a döntési javaslat jogszabálysértő, mely tényt a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(4) Minden szerdán 14.00 órától 16.00 óráig – előzetes bejelentkezés alapján – fogadóórát tart.

(5) A Hivatalt érintő igazgatási ügyekben képviseli az Önkormányzatot és a polgármesterrel történt előzes egyezetetést követően nyilatkozik a sajtónak, a hírközlő szerveknek.

A hatósági osztályvezető

28. § A hatósági osztályvezető a jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat havi időtartamra – ellátja a jegyzői feladatokat.

A Képviselő-testület hivatala

29. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával, valamint a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njtv.) kapcsolatos feladatok ellátására önkormányzati hivatalt hoz létre. Az önkormányzati hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.

(2) Az önkormányzati hivatal önálló jogi személy, önállóan gazdálkodó, előirányzatai felett teljes gazdálkodási jogkörrel rendelkező költségvetési szerv.

(3) A hivatal elnevezése: Felsőzsolcai Polgármesteri Hivatal.

Együttműködés a nemzetiségi önkormányzatokkal

30. § (1)24 Az Önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek kifejezésre juttatása érdekében együttműködik a településen működő roma nemzetiségi önkormányzattal.

(2)25 Az Önkormányzat a roma települési nemzetiségi önkormányzat részére az alábbiak szerint biztosítja a működéséhez szükséges feltételeket:

a) a Hivatalban a roma települési nemzetiségi önkormányzat munkáját a nemzetiségi feladatellátással megbízott ügyintéző segíti,

b) az Önkormányzat biztosítja a roma települési nemzetiségi önkormányzat üléseinek összehívásával, lebonyolításával kapcsolatos feladatok ellátását (gépelés, sokszorosítás, postázás stb.),

c) az Önkormányzat a roma települési nemzetiségi önkormányzat üléseinek megtartásához a Polgármesteri Hivatalban a Felsőzsolca, Szent István utca 20. szám alatti helyiségében a földszinti tárgyalótermet biztosítja,

d) a Hivatal, mint a roma települési nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve ellátja a gazdálkodási feladatokat.

(3) Az önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ügyekben a települési nemzetiségi önkormányzatok elnökei a nemzetiségi közügyek intézése érdekében a polgármesternél kezdeményezhetik a Képviselő-testület eljárását, ilyen ügyekről tájékoztatást kérhetnek, továbbá a Képviselő-testület részére javaslatot tehetnek.

(4) A polgármester a Njtv-ben előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve a tájékoztatás megadása iránt intézkedni.

(5) Azon előterjesztések esetében, amelyek vonatkozásában a Njtv. alapján a nemzetiségi önkormányzatot egyetértési, véleményezési jog illeti meg, azok beszerzéséről a polgármester gondoskodik.

(6) Az (5) bekezdés szerinti véleményezési, egyetértési jog gyakorlására a véleményezési, egyetértési jog jogosultjának az erre irányuló kezdeményezés kézhezvételét követő 30 napos jogvesztő határidő áll rendelkezésére.

(7) A települési nemzetiségi önkormányzat a Njtv-ben rögzített egyetértési és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntést, a kialakított és írásba foglalt véleményt a nemzetiségi önkormányzat elnöke útján a polgármesternek küldi meg. A véleményezésre, egyetértésre jogosultak nyilatkozatának tartalmáról, a nyilatkozattétel elmaradásáról a Képviselő-testületet az előterjesztő tájékoztatja.

Az Önkormányzat költségvetése és vagyona

31. § Az Önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos rendelkezéseit a Képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletekben szabályozza.

Záró rendelkezések

32. §26

33. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet27

Az Önkormányzat által ellátott alaptevékenységek kormányzati funkciók szerinti megnevezése:

1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2. 013320 Köztemető-fenntartás és -működtetés

3. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

4. 016010 Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselő-választásokhoz kapcsolódó tevékenységek

5. 016020 Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

6. 016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

7. 031030 Közterület rendjének fenntartása

8. 031060 Bűnmegelőzés

9. 041110 Általános gazdasági és kereskedelmi ügyek igazgatása

10. 041232 Start-munka program — Téli közfoglalkoztatás

11. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

12. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

13. 045120 Út, autópálya építése

14. 045140 Városi és elővárosi közúti személyszállítás

15. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

16. 045161 Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása

17. 045170 Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása

18. 047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

19. 051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

20. 061040 Telepszerű lakókörnyezetek felszámolását célzó programok

21. 062010 Településfejlesztés igazgatása

22. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk

23. 063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás

24. 064010 Közvilágítás

25. 066010 Zöldterület-kezelés

26. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

27. 072111 Háziorvosi alapellátás

28. 072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

29. 072311 Fogorvosi alapellátás

30. 072312 Fogorvosi ügyeleti ellátás

31. 072313 Fogorvosi szakellátás

32. 072450 Fizikoterápiás szolgáltatás

33. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

34. 074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás

35. 074040 Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás

36. 074054 Komplex egészségfejlesztő, prevenciós programok

37. 076062 Település-egészségügyi feladatok

38. 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

39. 081041 Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

40. 081042 Fogyatékossággal élők versenysport tevékenysége és támogatása

41. 081043 Iskolai, diáksport-tevékenység és támogatása

42. 081044 Fogyatékossággal élők iskolai, diáksport-tevékenysége és támogatása

43. 081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

44. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

45. 082043 Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

46. 082044 Könyvtári szolgáltatások

47. 082061 Múzeumi gyűjteményi tevékenység

48. 082063 Múzeumi kiállítási tevékenység

49. 082064 Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység

50. 082070 Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása

51. 082091 Közművelődés közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

52. 082092 Közművelődés hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

53. 082093 Közművelődés — egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

54. 082094 Közművelődés kulturális alapú gazdaságfejlesztés

55. 084020 Nemzetiségi közfeladatok ellátása és támogatása

56. 084070 A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése

57. 086020 Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

58. 086030 Nemzetközi kulturális együttműködés

59. 086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás

60. 091110 Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

61. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

62. 095040 Munkaerő-piaci felnőttképzéshez kapcsolódó szakmai szolgáltatások

63. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

64. 096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

65. 101221 Fogyatékossággal élők nappali ellátása

66. 102031 Idősek nappali ellátása

67. 102032 Demens betegek nappali ellátása

68. 104031 Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása,

69. 104035 Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

70. 104036 Munkahelyi étkeztetés gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben

71. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

72. 104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások

73. 104060 A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok (kivéve tanoda)

74. 104070 A gyermeki jogok érvényre juttatásával összefüggő feladatok

75. 105020 Foglalkoztatást elősegítő képzések és egyéb támogatások

76. 106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

77. 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

78. 107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán

79. 107052 Házi segítségnyújtás

1

A 2. § (4) bekezdés f) pontja a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 3. § (3) bekezdés c) pontját a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2022. (IX. 8.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.

3

A 3. § (3) bekezdés d) pont di) alpontját a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdése iktatta be.

4

A 3. § (3) bekezdés j) pontját a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2022. (IX. 8.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be. A 3. § (3) bekezdés j) pontja a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 67. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

5

A 3. § (3) bekezdés k) pontját a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (VI. 19.) önkormányzati rendelete 67. § (2) bekezdése iktatta be.

6

A 3. § (6) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 4. § (2) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 4. § (3) bekezdés b) pontja a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

9

A 4. § (5) bekezdését a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 3. § (3) bekezdése iktatta be.

10

Az 5. § (1) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

11

A 6. § (2) bekezdés d) pontja a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

12

A 6. § (3) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

13

A 6. § (10) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 5. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.

14

A 12. § a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

15

A 13. § (2) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

16

A 13. § (3) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

17

A 15. § (1) bekezdés e) pontja a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

18

A 17. § (1) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.

19

A 19. § (8) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.

20

A 22. § (2) bekezdés a) pont ac) alpontja a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2022. (IX. 8.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

21

A 22. § (2) bekezdés a) pont ad) alpontját a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2022. (IX. 8.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdése iktatta be.

22

A 24. § (1) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 11. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

23

A 24. § (5) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 11. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

24

A 30. § (1) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg.

25

A 30. § (2) bekezdése a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg.

26

A 32. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

27

Az 1. melléklet a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (X. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Felsőzsolca Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete 13. §-ával megállapított szöveg.