Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2024. (X. 10.) önkormányzati rendeletének indokolása

Sajószentpéter Városi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 10. 10

Sajószentpéter Városi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2024. (X. 10.) önkormányzati rendeletének indokolása

2024.10.10.
Sajószentpéter Városi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Általános indokolás
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 43. § (3) bekezdésében foglaltak szerint „A képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen e törvény szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét…
A Képviselő-testület Sajószentpéter Városi Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) Szervezeti és Működési Szabályzatát (a továbbiakban: SZMSZ) a 6/2017. (V. 2.) önkormányzati rendelettel fogadta el, melyet több alkalommal módosított.
Tekintettel arra, hogy az SZMSZ több rendelkezését is módosítani kell annak érdekében, hogy az megfeleljen az Mötv. előírásainak, a képviselő-testület az önkormányzat működésének szabályozására – a jelenleg hatályos SZMSZ hatályon kívül helyezésével – új önkormányzati rendeletet alkotott, amely tartalmazza az önként vállalt feladatok megjelölését, az azokhoz rendelt forrásokkal, részletesen szabályozza az önkormányzati képviselőknek az önkormányzati ügyekkel kapcsolatos jogait és kötelezettségeit, a képviselők személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményeit, az Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő képviselővel szemben alkalmazandó intézkedések eljárási rendjét, a képviselő-testület összehívására, az ülés vezetésére és a döntéshozatalra vonatkozó előírásokat, a bizottságok által benyújtott, illetve a bizottságok állásfoglalásával benyújtható előterjesztéseket, a főállású alpolgármesterre vonatkozó szabályozást, a bizottságok tagjainak számát.
Részletes indokolás
Az 1–5. §-hoz
Az önkormányzat és a polgármesteri hivatal hivatalos elnevezését, székhelyét, az önkormányzat honlapjának és helyi újságjának megjelölését, az önkormányzat szerveinek felsorolását, az önkormányzat testvérvárosait és partnervárosát tartalmazza.
A 6. §-hoz és a 7. §-hoz
Az önkormányzati feladat- és hatásköröket tartalmazza az erre vonatkozó mellékletek megjelölésével.
A 8. §-hoz és a 9. §-hoz
A képviselő-testület tagjainak számát, valamint a képviselő-testület üléseinek megjelölését tartalmazza.
A 10. §-hoz
Az alakuló ülés összehívásának szabályairól, az alakuló ülés napirendjéről, az alpolgármester választásának titkos szavazással történő lebonyolításáról rendelkezik.
A 11. §-hoz
A rendes, a rendkívüli és ünnepi ülésre vonatkozó szabályokat tartalmazza. Meghatározza az ülések tartásának helyét, a határozatképtelenség esetén a határozatképes ülés megtartásához szükséges várakozási időt, a rendkívüli ülés összehívásának szabályait, és rendelkezik arról, hogy a az ülésekről a nyilvánosság biztosítása érdekében a Sajó Televízió kép- és hangfelvételt készít.
A 12. §-hoz
A képviselő-testület munkatervére vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza. Meghatározza azokat a személyeket, illetve szerveket, amelyektől a munkaterv összeállítása előtt javaslatot kell kérni, és rögzíti azoknak a körét, akik a munkatervhez javaslatot tehetnek. Meghatározza, hogy a munkatervnek mit kell tartalmaznia.
A 13–15. §-hoz
A képviselő-testület ülésére szóló meghívóval kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza. Rögzíti a képviselő-testület ülése összehívásának módját, meghatározza, hogy a polgármester, illetve a polgármester és az alpolgármester akadályoztatása vagy a tisztségének egyidejű betöltetlensége esetén mely állandó bizottságok elnökei milyen sorrendben jogosultak az ülés összehívására és vezetésére. Rögzíti, hogy az ülésre tanácskozási joggal mely személyeket kell meghívni, továbbá, hogy a meghívót milyen módon kell kézbesíteni. Meghatározza a folytatólagos ülés tartásának feltételeit. A meghívó tartalmára és mellékleteire vonatkozó rendelkezéseket tartalmaz.
A 16–20. §-hoz
Az előterjesztésre vonatkozó szabályozást tartalmazza. Meghatározza, hogy mi minősül előterjesztésnek, ki nyújthat be írásbeli előterjesztést és mit kell tartalmaznia az előterjesztésnek. Rögzíti a döntési javaslatokkal szemben elvárásokat. Tartalmazza az előterjesztések benyújtására vonatkozó határidőket. A szóbeli előterjesztésre vonatkozó szabályokat rögzíti. A beszámolóval és a tájékoztatóval kapcsolatos előírásokat tartalmaz.
A 21. §-hoz
A képviselő testület ülésével kapcsolatban tartalmazza az ülésen megjelent hallgatóság hozzászólási jogára vonatkozó szabályokat. Az ülésen a 18 éven aluli személyek csak a polgármester egyedi engedélye alapján vehetnek részt. Tartalmazza a zárt üléssel kapcsolatos rendelkezéseket.
A 22. §-hoz és a 23. §-hoz
A képviselő-testületi ülés vezetésével kapcsolatos szabályozást tartalmazza.
Rögzíti a polgármester ülés vezetésével kapcsolatos feladatait, jogkörét, a határozatképesség megállapításának szabályait, a napirendi pontok tárgyalásának sorrendjét.
A 24. §-hoz és a 25. §-hoz
Az előterjesztések vitájára vonatkozó rendelkezéseket tartalmaz.
Rendelkezik a képviselő kizárására vonatkozó szabályokról.
Tartalmazza a hozzászólások sorrendjét, a vita lezárására vonatkozó rendelkezéseket, az ügyrendi javaslattal kapcsolatos szabályokat.
A 26. §-hoz
Rögzíti, hogy az önkormányzati ügyekben a képviselő a polgármestertől, az alpolgármestertől, a jegyzőtől, a bizottság elnökétől felvilágosítást kérhet. A szóbeli kérdés, bejelentés előadására a képviselőknek a jelentkezés sorrendjében lehetőséget kell biztosítani egy alkalommal 5 perces időkeretben.
A képviselő szóbeli kérdésére az ülésen azonnal szóban vagy 30 napon belül írásban választ kell adni.
A 27. §-hoz
Az ülés rendjének biztosításával kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza.
Meghatározza, hogy a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a polgármester milyen intézkedéseket tehet.
A 28–30. §-hoz
A döntéshozatali eljárás részletes szabályait tartalmazza.
Meghatározza, hogy az Mötv.-ben felsorolt döntéseken túl milyen ügyekben szükséges a képviselő-testület minősített többségének „igen” szavazata.
Rögzíti, hogy a vitában elhangzott módosító, kiegészítő döntéseket milyen sorrendben kell szavazásra bocsátani.
Rendelkezik a szavazás módjáról (nyílt szavazás, titkos szavazás, név szerinti szavazás).
Meghatározza a titkos szavazás lebonyolításának szabályait.
A 31–34. §-hoz
A képviselő-testület döntéseivel kapcsolatos szabályokat tartalmazza.
Tartalmazza a rendelet alkotását, módosítását, hatályon kívül helyezését kezdeményezhetők körét, továbbá, hogy a kezdeményezés – a képviselő-testület kivételével – a polgármesterhez nyújtható be.
Rögzíti a rendelet előkészítésével kapcsolatos feladatok, a rendelet-tervezet társadalmi egyeztetésre bocsátásának szabályait.
Meghatározza a rendelet hatásvizsgálatával kapcsolatos eljárási rendet.
Tartalmazza az önkormányzati rendelet és a határozat megjelölésének tartalmi elemeit.
A 35–37. §-hoz
A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvre vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
Rögzíti a jegyzőkönyv tartalmára vonatkozó előírásokat és a jegyzőkönyv mellékleteit.
Tartalmazza a jegyzőkönyv kiigazítására vonatkozó szabályokat.
Meghatározza, hogy a jegyzőkönyvek hol kerülnek elhelyezésre és a választópolgárok hol tekinthetik meg a jegyzőkönyveket.
Külön szabályokat tartalmaz a zárt ülés jegyzőkönyvére vonatkozóan.
A 38. §-hoz
A közmeghallgatással, lakossági fórummal kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza.
Rögzíti, hogy a közmeghallgatáson résztvevő helyi lakosok, helyben érdekelt szervezetek képviselői felszólalásának tárgya közérdekű kérdés vagy javaslat lehet. Meghatározza, hogy egyedi, valamint hatósági ügyben az ülés elnöke nem adhat szót.
Tartalmazza, hogy a polgármester, alpolgármester, a képviselő-testület tagja a város vagy a választókerület lakosságának széles körét érintő ügyekben lakossági fórumot tarthatnak.
A 39. §-hoz
Rögzíti, hogy a helyi népszavazással kapcsolatos szabályokról a képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletet alkot.
A 40. §-hoz
A képviselő-testületi tagok jogaira és kötelezettségeire vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
Rögzíti, hogy a képviselőt a polgármester, távollétében az alpolgármester, a jegyző, távollétében az aljegyző, munkaidő alatt soron kívül köteles fogadni, és az általa előadott közérdekű ügyekben érdemi választ adni.
Meghatározza a képviselő-testület üléséről, a bizottsági ülésről igazolatlanul hiányzó bizottsági elnök, képviselő tiszteletdíja mérséklésének szabályait. Rögzíti, hogy mi minősül igazolt távollétnek, illetve azt, hogy a Jogi és Ügyrendi Bizottság dönt, ha a távollét tekintetében vita alakul ki.
Tartalmazza, hogy a bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a polgármester dönt a képviselő, a bizottság nem képviselő tagja egy havi tiszteletdíjának 10 %-os csökkentéséről. Ha a polgármester, alpolgármester mulasztja el a bejelentési kötelezettségét, a képviselő-testület a polgármestert, alpolgármestert a képviselői tiszteletdíj 10 %-ával azonos összegű rendbírsággal sújtja.
A 41–48. §-hoz
A képviselő-testület bizottságaira vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
Rögzíti az állandó bizottságok számát, elnevezését, a bizottságok képviselő-testületi és nem képviselő-testületi tagjainak számát, a bizottságok összehívására és vezetésére vonatkozó szabályokat, a bizottságok elnökeinek feladatait, a bizottság elnökének távolléte esetén a helyettesítésének rendjét.
Meghatározza, hogy a bizottságok munkájához a technikai segítő feladatokat a polgármesteri hivatal mely osztályai látják el.
Tartalmazza a bizottsági ülések tartására, több bizottság közös eljárására, a zárt ülésre vonatkozó szabályokat.
Meghatározza a bizottság határozatainak megjelölésére vonatkozó szabályokat, valamint a bizottság üléséről készített jegyzőkönyvre vonatkozó előírásokat.
A 49. §-hoz és az 50. §-hoz
A polgármesterre és az alpolgármesterre vonatkozó szabályozást tartalmazza.
Rögzíti a polgármesternek a képviselő-testület és a bizottságok működéséhez kapcsolódó feladatait, valamint a polgármesteri hivatallal összefüggő jogosítványait.
Tartalmazza, hogy az Mötv. 68. § (3) bekezdése szerinti két ülés közötti időszakban mely ügyekben hozhat a polgármester döntést.
Szabályozást tartalmaz a polgármester fogaórájára vonatkozóan.
Meghatározza, hogy a polgármester javaslatára, titkos szavazással a polgármester helyettesítésére és munkájának segítése érdekében a képviselő-testület a saját tagjai közül egy főállású alpolgármestert választ.
Az 51. §-hoz
A jegyzőre és az aljegyzőre vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
Meghatározza a jegyzőnek a képviselő-testülettel és a polgármesteri hivatallal kapcsolatos feladatait.
Tartalmazza, hogy a jegyző minden hétfői napon 8.00 órától 12.00 óráig fogadóórát tart.
Rögzíti, hogy a jegyzőt távolléte vagy akadályoztatása esetén az aljegyző helyettesíti, valamint a jegyzői és az aljegyzői tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat az Igazgatási Osztályvezető látja el.
Az 52. §-hoz
Rögzíti, hogy a polgármesteri hivatal a jegyző által kiadott és a polgármester által jóváhagyott szervezeti és működési szabályzat szerint működik.
Felsorolja a polgármesteri hivatal belső szervezeti egységeit és a jegyző közvetlen vezetése és ellenőrzése alá tartozó munkatársakat.
Az 53. §-hoz
Rögzíti, hogy az önkormányzat képviselő-testülete feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.
Az 54. §-hoz
Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével, vagyonával kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza.
Rögzíti, hogy az önkormányzat közszolgáltatásokat nyújt, valamint azt, hogy a képviselő-testület költségvetését önkormányzati rendeletben állapítja meg, illetve a polgármester a költségvetési évet követően a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót (zárszámadást) terjeszt a képviselő-testület elé.
Tartalmazza, hogy az önkormányzat vagyonával való rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
Az 55. §-hoz
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésével kapcsolatos előírásokat tartalmaz.
Rögzíti, hogy az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék és a Magyar Államkincstár ellenőrzi.
Tartalmazza, hogy a jegyző köteles belső kontrollrendszert működtetni az Mötv. 119. § (3)-(4) bekezdésében foglaltak szerint, valamint, hogy az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzését a jogszabályi feltételeknek megfelelő képesítésű belső ellenőr végzi.
Az 56. §-hoz
Meghatározza a települési nemzetiségi önkormányzatokkal való együttműködés kereteit.
Rögzíti, hogy a települési nemzetiségi önkormányzatok részére – a települési nemzetiségi önkormányzatokkal kötött külön közigazgatási szerződésben foglaltak szerint – biztosítja a működésükhöz szükséges személyi és tárgyi feltételeket, szakmai segítséget nyújt, és gondoskodik a működésükkel kapcsolatos gazdálkodási és adminisztratív feladatok ellátásáról.
Tartalmazza a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyekben a nemzetiségi önkormányzatok elnökei kezdeményezési jogának gyakorlására vonatkozó eljárási rendet, a tájékoztatás kérésre és a javaslattételre vonatkozó előírásokat.
Az 57. §-hoz és az 58. §-hoz
Hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezést tartalmaz.