Putnok Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelete

PUTNOK VÁROS ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 2/2024. (II.14.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE AZ ÖNKORMÁNYZAT 2024.ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL

Hatályos: 2024. 02. 15

Putnok Város Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2024. (II. 14.) önkormányzati rendelete

PUTNOK VÁROS ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 2/2024. (II.14.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE AZ ÖNKORMÁNYZAT 2024.ÉVI KÖLTSÉGVETÉSÉRŐL

Hatályos: 2024. 02. 15

Putnok Város Önkormányzat Képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében Putnok Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 18/2022. (XII.14.) önkormányzati rendelet 2. melléklet I.2. pontjában foglalt véleményezési jogkörében eljáró Putnok Város Önkormányzata Pénzügyi és Ügyrendi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya Putnok Város Önkormányzat Képviselő-testületére, annak bizottságaira, a Közös Önkormányzati Hivatalra és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.

2. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2024. évi költségvetését:

a) 3.420.641.022 Ft költségvetési bevétellel,

b) 4.395.583.030 Ft költségvetési kiadással,

c) 974.942.008 Ft költségvetési egyenleggel,

d) 1.025.903.612 Ft finanszírozási bevétellel,

e) 50.961.604 Ft finanszírozási kiadással,

f) 974.942.008 Ft finanszírozási egyenleggel

g) a bevételek és kiadások főösszegét 4.446.544.634Ft-ban állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a Rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a Rendelet 1.2. – 1.4. mellékletei szerint állapítja meg.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a Rendelet 2.1. és 2.2. melléklet részletezi.

(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.

(6) A felhalmozási hiány külső finanszírozása a felhalmozási maradvány igénybevételével történik, illetve a Rendelet 2.2. mellékletében szereplő többlet felhasználásával.

3. § (1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a Rendelet 3. melléklete részletezi. (nemleges)

(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a bevételeket a Rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat 2024. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az Rendelet 5. melléklete részletezi.

(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a Rendelet 6. melléklete szerint határozza meg.

(5) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a Rendelet 7. melléklete szerint részletezi.

(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a Rendelet 8. melléklet tartalmazza.

(7) A Rendelet 9.1. – 9.1.6. mellékletei, továbbá a 9.2. – 9.5. mellékletei az önkormányzati, közös hivatali, valamint a költségvetési szervenkénti megoszlását, az éves (tervezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, államigazgatási feladatok szerinti bontásban határozzák meg.

(8) A Rendelet 10. melléklet tartalmazza az adatszolgáltatás tábláját az elismert tartozásállományról.

(9) A Rendelet 11. melléklet az Önkormányzat 2024. évi ágazati feladataihoz nyújtott támogatásokat részletezi.

(10) A Rendelet 12. melléklet a céljelleggel nyújtott támogatásokat határozza meg.

(11) Az Önkormányzat a kiadások között 0 E Ft általános tartalékot állapít meg. A céltartalék összege 0 Ft .-

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési szerveknél jutalmazásra fordítható összeg nem tervezhető.

(4) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(5) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti költségvetési előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv önkormányzati biztost jelöl ki.

(6) A költségvetési szervek minden hét utolsó munkanapján kötelesek tartozás állományukról adatot szolgáltatni a „R” 10. melléklete szerint.

(7) A költségvetési szerve vezetője a 4. § (5) bekezdésben foglaltak fennállása esetén haladéktalanul köteles a jegyzőnek jelenteni.

(8) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik külön Képviselő-testületi döntés alapján.

(9) A személyi juttatások tervezésénél is, felhasználásánál figyelembe kell venni az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm.rendelet 51 §. (2) bekezdésének előírásait.

(10) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

5. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról a kiadási átcsoportosításnál a Képviselő-testület dönt. A költségvetési szervek negyedévente kezdeményezhetik előirányzat módosításukat.

(2) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatokon belül saját hatáskörben átcsoportosítást hajthat végre.

(3) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi önállóan működő és gazdálkodó szerv, valamint az önállóan működő költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

(4) A költségvetési szervek többletbevételeik terhére csak a Képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak kötelezettséget.

(5) Az önkormányzat a Putnoki Közös Önkormányzati Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően az illetményalapot 46.380.- Ft – ban állapítja meg.

6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal Képviselő-testület által elfogadott 77/2021. (IX.27.) határozattal munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4) A Putnoki Közös Önkormányzati Hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső szolgáltatás igénybevételével gondoskodott. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. § Ez a rendelet 2024. február 15-én lép hatályba.