Erdőbénye község Önkormányzatának Képviselőtestületének 2/2018 (III.20.. önkormányzati rendelete

A Képviselőtestület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2018. 03. 21- 2021. 08. 25

Erdőbénye község Önkormányzatának Képviselőtestületének 2/2018 (III.20.. önkormányzati rendelete

A Képviselőtestület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2018.03.21.

Erdőbénye Község Önkormányzata az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

Az önkormányzat elnevezése

1. § (1) Az önkormányzat elnevezése: Erdőbénye község Önkormányzata (továbbiakban Önkormányzat) Székhelye: 3932. Erdőbénye, Kossuth u. 31.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testületének elnevezése: Erdőbénye Községi Önkormányzat Képviselő-testülete ( a továbbiakban Képviselő-testület) Székhelye: 3932. Erdőbénye, Kossuth u. 31.

(3) Az önkormányzat címere: Erdőbénye község címere egyenes, címerpajzsa csücskös talpú pajzs, melynek kék mezőjében Sárkányölő Szent György lovas képe. A pajzs fölött ezüst színű sisak és korona, amit körbe ölel az arany, ezüst kék és piros sisakdísz, tetején arany színű koronával, alul a pajzs alját követő ívelt formában rendezett ERDŐBÉNYE felirat.

(4) Erdőbénye község címerének használatát külön rendelet szabályozza

(5) Az önkormányzat honlapja: www.erdobenye.hu

(6) Az önkormányzat hivatalos bélyegzője: p.h.

A képviselőtestület

2. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 6+1 (polgármester) fő

(2) A Képviselő-testület névjegyzékét az 1. függelék tartalmazza

(3) Az önkormányzat bizottságait a 2.sz. függelék tartalmazza

(4) A Képviselő-testület kötelezően ellátandó, valamint önként vállalt feladatai jegyzékét a 3. függelék tartalmazza.

(5) Az önkormányzat által ellátott kötelező és önként vállalt feladatok kormányzati funkciók szerinti kimutatását a 4.sz. függelék tartalmazza

(6) Az átruházott hatásköröket és átadott feladatokat az 5.sz. függelék tartalmazza.

(7) A bizottságok feladatait jelen rendelet 32. §-a tartalmazza.

(8) A polgármester, az önkormányzati képviselővel szemben kezdeményezett összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést kivizsgálásra, az Ügyrendi Bizottságnak adja át.

(9) Az önkormányzati képviselők és a bizottságok nem képviselő tagjai minden év január 31. napjáig vagyonnyilatkozatot kötelesek tenni, melyet az Ügyrendi Bizottság tart nyilván.

(10) A Képviselő-testület a kötelezettségeit megszegő képviselő megállapított tiszteletdíját legfeljebb 25 %-kal, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkenés, illetve a megvonás újra megállapítható.

(11) Az kötelezettség megszegésének tekintendő az is, ha a képviselő, nem képviselő bizottsági tag, bizottsági elnök testületi ülésről, vagy bizottsági ülésről igazolatlanul hiányzik.

(12) A tiszteletdíj csökkentésére a polgármester, bizottság esetében bizottsági elnök köteles javaslatot tenni a soron következő testületi ülésen. A Képviselő -testület tagja bármikor indítványozhatja a tiszteletdíj csökkentését.

(13) A Képviselő-testület a tiszteletdíj csökkentéséről minősített többséggel dönt.

A képviselő-testület ülései

3. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselőtestület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.

(3) Az ülés helye: 3932. Erdőbénye, Kossuth u.31. ( a Képviselő-testület székhelye)

(4) A (2) bekezdés szerinti tartós akadályozatásnak minősül – a szabadság igénybevétele kivételével – a 30 napot meghaladó távollét.

4. § (1) A Képviselő-testület tagjait az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni. A meghívóhoz mellékelni kell a tárgyalandó napirendi pontokhoz kapcsolódó írásos előterjesztéseket, és határozati javaslatokat.

(2) A rendes ülésre szóló meghívót a Képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót pedig legalább 24 órával előbb kell megküldeni a képviselő-testület tagjai és a (4) bekezdésben felsorolt meghívottak részére

(3) A Képviselőtestület ülésének időpontjáról a nyilvánosságot (a település lakosságát) a meghívónak az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztésével kell értesíteni.

(4) A képviselőtestület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt,

b) a napirendi pontok előadóit,

c) a helyi civil szervezetek vezetőit,

d) a nemzetiségi önkormányzat elnökét

e) akiket a polgármester és a Képviselő-testületi indokoltnak tart.

(5) A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására újra össze kell hívni.

Az alakuló ülés

5. § (1) Az alakuló ülés napirendi pontjai:

a) a Helyi Választási Bizottság tájékoztatója

b) önkormányzati képviselők eskütétele

c) polgármester eskütétele

d) polgármesteri program ismertetése

e) polgármester illetményének megállapítása

f) alpolgármester megválasztása

g) alpolgármester eskütétele

h) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása

i) bizottságok tagjainak megválasztása

(2) Az alakuló ülésen a polgármester illetményére, és annak 15 %--ában megállapított költségtérítésre a korelnök tesz javaslatot.

Rendes ülés

6. § (1) a Képviselőtestület az évente elfogadott munkaterve szerint 12 rendes ülést tart.

(2) A rendes ülést munkanapokon kell megtartani.

Rendkívüli ülés

7. § (1) A polgármester a Képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja, amennyiben arra a döntés meghozatalára vonatkozó idő rövidsége miatt szükség van.

(2) Amennyiben az ülés összehívására a települési képviselők ¼-ének, vagy a Képviselőtestület bizottságának indítványára kerül sor, úgy az indítványnak tartalmaznia kell:

a) az ülés időpontjára,

b) az ülés napirendjére,

c) az ülés összehívásának indokára vonatkozó

valamennyi rendelkezésre álló információt.

(3) A (2) bekezdés szerinti indítvány beérkezésétől számított 3 napon belül a polgármester köteles az ülést összehívni.

(4) A rendkívüli ülésen csak az a napirend tárgyalható, amire az indítvány vonatkozik, vagy amely az ülés meghívóján szerepel.

A képviselő-testületi ülés elnöke és jogköre

8. § (1) A polgármester a képviselőtestület ülését;

a) összehívja, megnyitja, berekeszti, szünetet rendel el,

b) megállapítja a határozatképességet, számba veszi az igazoltan, illetve az igazolatlanul távollévőket.

(2) A polgármester ülésvezetési feladatai, jogköre:

a) az ülés vezetése,

b) a szó megadása, megtagadása,

c) szó megvonása, tárgyra térésre felszólítás,

d) napirend előtti és ügyrendi kérdésben történő szó megadása és megtagadása,

e) az ülés félbeszakítása,

f) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,

g) javaslattétel napirendek összevont, elkülönített tárgyalására,

h) a levezető elnök a vitára bocsátott kérdés tárgyalásakor csak a vita berekesztése, az ülés félbeszakítása esetén, illetve a határozathozatalt követően szünet elrendelése, vagy az ülés berekesztése után hagyhatja el az üléstermet.

(3) Rendkívüli esemény esetén (vendég érkezése, egészségügyi ok) félbeszakításnak, illetve szünet elrendelésének van helye.

(4) A polgármester vitavezetési feladatai:

a) napirendi pontként megnyitja és berekeszti a vitát,

b) szavazást rendel el

c) megállapítja a szavazás eredményét

d) kimondja a testület döntését.

(5) A polgármester egyéb feladatai, jogköre:

a) megilleti a felszólalási jog a képviselőtestület ülésén bármikor,

b) az ülés rendjének biztosítása,

c) tájékoztatást ad - amennyiben nem a polgármester vezeti az ülést, akkor nevében - az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről.

Tárgyra térés, a szó megvonása

9. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, az elnök felszólíthatja hogy térjen a tárgyra. A felszólításnak tartalmaznia kell, hogy annak eredménytelensége esetén az elnök a felszólalótól megvonja a szót.

Az ülés félbeszakítása

10. § (1) Ha a képviselőtestület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az elnök az ülést határozott időre félbeszakítja.

(2) A félbeszakítás időtartama nem haladhatja meg a 30 percet, kivéve, ha a rend helyreállításához indokoltan hosszabb idő szükséges.

Napirendi pontok tárgyalásának elnapolása

11. § (1) Az elnök, vagy bármely képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását.

(2) Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a képviselőtestület vita nélkül határoz és határozatában meghatározza a napirend tárgyalásának határidejét.

(3) Amennyiben az előterjesztő az elnapolással nem ért egyet az elnapolás kérdését az elnök vitára bocsátja. A testület ezt követően hozza meg határozatát, melyben a napirend tárgyalásának határidejét megjelöli.

Vita bezárása

12. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, az elnök a vitát bezárja. Nem zárható be a vita, ha olyan képviselő kíván hozzászólni, aki az adott napirendi pont vitájában még nem kapott szót, vagy az előterjesztő szóbeli kiegészítés előtt kapott csak szót.

(2) Az előterjesztő, vagy bármelyik képviselő javasolhatja a vita bezárását. A képviselőtestület e kérdésben vita nélkül határoz.

Rendfenntartás

13. § (1) Ha valamely jelenlévő felszólalása során a képviselőtestület tekintélyét vagy valamely jelenlévőt sértő kifejezést használ, ha egyébként a szabályzatnak a tanácskozás rendjére és a szavazásra vonatkozó szabályait megszegi, az elnök rendreutasíthatja.

(2) Ha az elnök felszólalása során a testület tekintélyét, vagy bármely képviselőt sértő kifejezést használ, abban az esetben a sértett, a képviselőtestület tekintélyének sérelme esetén bármely képviselő a Képviselőtestülethez fordulhat. A Képviselőtestület az elnököt határozatban figyelmezteti, hogy a jövőben tartózkodjon az ilyen magatartástól. A továbbiakban az elnökre a rendfenntartás szabályai ugyan úgy vonatkoznak, mint bármely képviselőre.

(3) Az elnök a rendfenntartás érdekében tett - a szabályzatban meghatározott- intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem szabad.

(4) Ha az /1/ bekezdés szerinti rendre utasítás eredménytelen, az elnök javaslatot tesz a képviselőtestületnek, hogy a képviselőt határozatban rója meg.

(5) A javaslatról a képviselőtestület felszólalás és vita nélkül határoz.

(6) Ha valamely érdeklődő, vagy meghívott zavarja meg a tárgyalás rendjét az elnök először rendreutasítja, ismételt rendzavarás esetén – szükség szerint az ülés félbeszakításával – a rendzavaró tárgyalóteremből való eltávolításáról gondoskodik. A rendreutasításnak tartalmaznia kell a jogkövetkezményekre történő figyelmeztetést.

Távollét

14. § (1) A képviselő köteles részt venni a képviselőtestület ülésén, valamint annak a bizottságnak az ülésén, amelynek tagja.

(2) Igazoltnak kell tekinteni annak a képviselőnek a távollétét, aki:

a) engedéllyel, (maximálisan évi 3 rendes ülés)

b) betegség miatt volt távol.

Munkaterv

15. § (1) A Képviselőtestület rendes üléseit a tárgyévet megelőző év december 31. napjáig határozattal elfogadott munkatervben foglaltak szerint tartja.

(2) A munkaterv tartalmazza:

a) Az ülések tervezett, előre ismert napirendi pontjait, előterjesztőjét ( hónap szerint),

b) A testületi ülések hét napjai szerinti meghatározását,

c) A testületi ülések általános kezdési időpontját.

Napirendre vétel

16. § A Képviselőtestület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

a) rendeleti javaslatok,

b) határozati javaslatok,

c) beszámolók,

d) tájékoztatók,

e) felvilágosítások,

f) indítványok, javaslatok,

g) polgármesteri tájékoztató a két ülés közötti eseményekről.

17. § (1) A képviselőtestület üléseinek napirendjére fel kell venni az előterjesztésnek minősülő, továbbá a Képviselő-testület, a Képviselő-testület bizottsága, a polgármester és a jegyző által előzetesen javasolt:

a) rendeleti javaslatot,

b) határozati javaslatot,

c) beszámolót,

d) és tájékoztatót.

(2) A rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.

(3) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a tárgyat és a tényállást,

b) a lehetséges döntési alternatívákat és ezek jogszabályi alapját,

c) az alternatívák indokait,

d) a határozati javaslatot

e) és szükség szerint a felelős és a határidő megjelölését.

Beszámolók

18. § (1) A munkatervben szereplő időben vagy a testület határozata alapján a határozatban megjelölt időpontban az alábbi szervezetek írásban beszámolni kötelesek: a bizottságok évente – munkaterv szerint – a végzett munkáról, a hatáskörükbe tartozó szervezeteknél folytatott ellenőrzések tapasztalatairól,az önkormányzati fenntartású intézmények vezetői évente az intézmény működéséről,a költségvetési rendeletben támogatást kapott nem önkormányzati fenntartású (civil) szervezetek képviselői, mely beszámoló része a támogatás felhasználását tartalmazó, iratokkal (pénzügyi dokumentummal) alátámasztott pénzügyi beszámoló, jogszabályban beszámolásra kötelezett szervezetek.

(2) A beszámoló elfogadásáról a testület határozatot hoz. Amennyiben a beszámolót a testület nem fogadta el, határozatot hoz a beszámoló újbóli előterjesztésének időpontjára. Ezzel egyidőben – pénzügyi támogatást kapott szervezet esetében – határoz a pénzügyi támogatás folyósításának felfüggesztéséről.

Felszólalás a képviselőtestület ülésén

19. § A felszólalások típusa:

a) napirend előtti felszólalás,

b) felszólalás ügyrendi kérdésben,

c) napirendhez kapcsolódó felszólalás.

Felszólalás az ügyrendhez

20. § A tárgyalt napirendet érintő kérdésben bármelyik képviselő, bármikor szót kérhet és javaslatot tehet, a képviselőtestület javaslat felett vita nélkül határoz.

Napirendhez kapcsolódó felszólalás

21. § (1) A napirendi ponthoz való hozzászólásra az ülés elnökénél kell kézfelemeléssel jelentkezni.

(2) Az ülés során egy felszólaló egy napirendi ponthoz legfeljebb két esetben szólhat hozzá.

(3) Az előterjesztő, a napirendjében érintett önkormányzati dolgozó, a polgármester, az alpolgármester és a jegyző több alkalommal is hozzászólhatnak.

22. § (1) A hozzászólók sorrendjét - figyelembe véve a jelentkezés sorrendjét - az elnök határozza meg.

(2) Ha a képviselő a személyét érintő korábbi felszólalásra kíván észrevételt tenni 2 perces hozzászólásra kérhet szót. A felszólalást az elnök engedélyezi. Ez esetben viszonválasznak és vitának helye nincs.

(3) A felszólalások során a korábban tett módosító javaslatot annak előterjesztője visszavonhatja.

(4) Az előterjesztőt megilleti a zárszó joga, melyben összefoglalja az elhangzottakat. Amennyiben módosító javaslat hangzott el, azok támogatásáról, vagy elutasításáról indokoltan nyilatkozik. Nem kell arra a módosító javaslatra reagálni, melyet annak előterjesztője a zárszót megelőzően visszavont.

Rendeletalkotás

23. § A polgármesternél rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) bármely képviselő,

b) bármely bizottság.

24. § (1) az önkormányzat rendeletét az önkormányzat hirdetőtábláján ki kell hirdetni.

(2) A kihirdetett önkormányzati rendeletet közzé kell tenni:

a) az önkormányzat honlapján ( www.erdobenye.hu )

b) a helyi újságban.

A szavazás rendje

25. § (1) A képviselő-testület a napirendi pont vitájának lezárása és a zárszó után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(2) A szavazás előtt a jegyző jelzi, ha véleménye szerint az elfogadni tervezett rendelettervezet, vagy határozati javaslat jogszabályt sért

(3) Az ülés elnöke a napirendi pont során előterjesztett és a vitában elhangzott konkrét határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő határozat, rendelet egészéről dönt a testület.

(4) Szavazni „igen”-nel, vagy „nem”-mel, kézfelemeléssel lehet.

Kizárás a szavazásból

25/A. § (1) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén - közeli hozzátartozójára is kiterjedően - bejelenteni személyes érintettségét. A személyesen érintett képviselő érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban nem kíván részt venni.

(2) A bejelentésről a képviselő-testület határozattal dönt.

(3) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására - annak ismertté válását követően azonnal - a képviselő-testület vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Ügyrendi Bizottság hatáskörébe tartozik.

(4) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.

(5) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. Amennyiben a képviselő-testület megállapítja, hogy a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztotta, a képviselő tiszteletdíját, illetve természetbeni juttatását legfeljebb 25 %-kal, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti.

(6) A képviselő-testület külön határozattal dönt a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról.

Név szerinti szavazás

26. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani

a) bármely képviselő indítványára,

b) bármely bizottság indítványára.

(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző egyenként felolvassa a jelenlévő képviselők nevét ( ABC sorrendben ). Az a képviselő, akinek a nevét felolvassák, értetően „igen” vagy „nem” kifejezéssel nyilvánítja ki véleményét.

Titkos szavazás

27. § (1) A titkos szavazás elrendelésére indítványt tehet:

a) az ülés elnöke

b) bármely képviselő,

c) bármely bizottság.

(2) A szavazás borítékba helyezett az önkormányzat bélyegzőjével ellátott szavazólapon, szavazófülke, vagy külön helyiség és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely a testületi ülés jegyzőkönyvének része.

(3) Titkos szavazásnál az Ügyrendi Bizottság, mint szavazatszámláló bizottság jár el.

(4) A szavazni akként lehet, hogy a szóban feltett kérdésre a képviselő olvashatóan „igen” vagy „nem” kifejezést ír. Amennyiben más alternatívák közül kell választani, akkor az alternatíva – Ügyrendi Bizottság által meghatározott – számát ill. jelét kell a szavazólapon feltűntetni.

(5) Az Ügyrendi Bizottság a 1. függelék alapján összeállított névjegyzék aláírása után átadja a szavazólapokat, majd a szavazás befejeztével összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét, erről a képviselőtestületnek jelentést tesz.

A jegyzőkönyv

28. § (1) A képviselőtestület üléséről kettő példányban jegyzőkönyv készül.

(2) A jegyzőkönyv elválaszthatatlan melléklete a meghívó, jelenléti ív.

Határozatok nyilvántartása

29. § (1) A Képviselőtestület által hozott határozatok nyilvántartásának vezetéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A határozatokat évente, az év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni.

(3) A határozat megjelölése tartalmazza az önkormányzat megjelölését, a „határozat” kifejezést, és a határozat címét, a közzététel időpontját.

(4) A Képviselőtestület jegyzőkönyvben rögzített, de számozatlan határozattal dönt,

a) ügyrendi kérdésekben,

b) képviselői kérdésekre, interpellációkra adott válaszok elfogadásáról,

c) név szerinti szavazás elrendeléséről.

Nyilvánosság

30. § A Képviselőtestület a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatására, a fontosabb döntés előkészítése során a lakossági vélemények megismerésére évi egy alkalommal falugyűlést hív össze és évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.

Az önkormányzat bizottságai

31. § (1) A Képviselőtestület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:

a) Ügyrendi Bizottság 3 fő

b) Pénzügyi Bizottság 5 fő

c) Szociális, Oktatási, Kulturális és Sportbizottság 5 fő

32. § (1) A bizottságok tagjainak számát és összetételét a 2. függelék tartalmazza.

(2) A bizottság tagjaira javaslatot tehet bármelyik képviselő.

(3) Ügyrendi Bizottság:

a) Állást foglal a Képviselő – testület illetve a bizottságok működését érintő ügyrendi kérdésekben.

b) Állásfoglalást alakít ki a minden az önkormányzat működését, feladat és hatáskörét érintő jogi megítélést illető kérelemben.

c) Véleményezi az Önkormányzat vagyoni kérdésében hozandó határozati javaslatokat.

d) Bonyolítja a képviselő – testület hatáskörében tartozó titkos szavazással történő választásokat.

e) A Képviselő – testület alapokmányaként funkcionáló Szervezeti és Működési Szabályzat, annak szükség szerinti módosítását előkészíti és a képviselő – testület elé terjeszti.

f) Nyilvántartja és kezeli a vagyonnyilatkozatokat.

g) kivizsgálja az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést,

h) javaslatot tesz a polgármester illetményének megállapítására

(4) Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság

a) figyelemmel kíséri a költségvetési rendeletben meghatározott bevételi és kiadási tételek teljesülését

b) évente pénzügyi ellenőrzéseket végez a képviselő testület hivatalánál és annak intézményeinél, munkaterve szerint,

c) ellenőrzi a támogatást kapott helyi civil szervezeteknél a támogatás pénzügyi felhasználását, a hiányosságokat a testület felé írásban jelzi,

d) ha a bizottság a hivatal tevékenységében a képviselőtestület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli, a polgármester intézkedését kezdeményezheti,

e) véleményezi az önkormányzatnál és intézményeinél az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves és éves beszámoló tervezeteit,

f) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát,

g) ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését,

h) a bizottság vizsgálati megállapításait a képviselő testülettel haladéktalanul közli, ha a képviselő testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, vagy megállapítja a szükséges intézkedések elmaradását, a vizsgálati jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek,

i) az önkormányzat tulajdonát képező ingatlanok állagának figyelemmel kísérése, javaslattétel a velük kapcsolatos fenntartási, felújítási munkákra,

j) ingatlan értékesítés esetén javaslattétel az eladási ár megállapítására, a helyszíni bejárást

k) részt vesz az általános és részletes településrendezési, vízrendezési, hulladékgazdálkodási terv előkészítésében,

l) javaslatot tesz a polgármester illetményének megállapítására,

m) javaslatot tesz a képviselői és bizottsági tagok tiszteletdíjának megállapítására,

n) javaslatot tesz a képviselői tiszteletdíj megvonására,

o) évente beszámol a munkájáról, valamint a hatáskörébe tartozó intézményeknél végzett ellenőrzésekről,

p) véleményezi a költségvetésben elhatárolt építéssel kapcsolatos fejlesztési, felújítási feladatok tervezését, végrehajtását. Rendszeresen figyelemmel kíséri a beruházások megvalósítását,

q) Véleményezi a költségvetésről szóló valamint a zárszámadási rendeletet, a pénzmaradvány elszámolását,

r) A képviselő – testületi előterjesztés előtt véleményezi a jövő évi költségvetési koncepciót illetve állásfoglalást készít az önkormányzat gazdasági programjáról.

s) Véleményezi az önkormányzat és intézményei gazdálkodásáról szóló első és harmadik negyedéves beszámolót.

t) Véleményezi az intézményben végzett pénzügyi ellenőrzések tapasztalatait, javaslatokat fogalmazhat meg a takarékos gazdálkodás érdekében, részt vesz az ellenőrzések végzésében.

u) Véleményt mond, állásfoglalást ad a képviselő – testület számára minden pénzügyi vonzattal járó önkormányzati döntés megelőzően

v) Szükség szerint kezdeményezi együttes bizottsági ülés tartását.

(5) Szociális, Oktatási, Kulturális és Sportbizottság

a) dönt a rendkívüli települési támogatás odaítéléséről,

b) közreműködik a lakosság szociális helyzetének javítását elősegítő, önként vállalt feladatok végrehajtásában,

c) figyelemmel kíséri művelődési és oktatási intézmények működését,

d) a költségvetés megállapításához javaslatot tesz a területét érintő feladatok ellátáshoz szükséges költségek tekintetében, különös tekintettel a civil szervezetek (művészi csoportok) tevékenységére,

e) segíti a gyermekek és ifjúsági jogok érvényesítésével kapcsolatos feladatokat, Vizsgálja ezek megvalósítását, elemzi a meghatározó és befolyásoló tényezőket,

f) támogatja, felkarolja a művelődéssel, kultúrával kapcsolatos helyi kezdeményezéseket,

g) részt vesz a testnevelési és sport szervezési feladatok ellátásában.

h) évente beszámol a munkájáról, valamint a hatáskörébe tartozó intézményeknél végzett ellenőrzésről.

i) Közreműködik kulturális rendezvények megszervezésében, lebonyolításában

j) Véleményezi a rendezési tervet, fejlesztési tervet

k) Részt vesz a költségvetés készítésében a feladatát érintő szakfeladatoknál

l) Véleményezi a feladatkörébe tartozó intézmények vezetői tisztségére benyújtott pályázatokat, azokat szakmai szempontból rangsorolja és így tesz javaslatot a képviselő – testületnek a vezetői megbízásra

m) Véleményezi az oktatási intézmények pedagógiai programját, elfogadásra azt a képviselő – testület elé terjeszti.

n) Rendszeresen áttekinti a művelődési, oktatási intézményekben folyó oktató – nevelő munkát, a közművelődés helyzetét

33. § (1) A bizottságok éves munkaterv alapján végzik tevékenységüket

(2) A bizottságok ülésein tanácskozási joggal részt vehet a polgármester, az alpolgármester, a jegyző és az önkormányzat hivatalának szakelőadója, nemzetiségi önkormányzat, civil szervezet képviselője.

34. § (1) A képviselő-testület esetenkénti feladatokra ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) Az eseti bizottság megszűnik:

a) a feladatát elvégezte és jelentését a testület jóváhagyta,

b) a testület a bizottságot határozatával feloszlatta,

c) a bizottság megalakítását kimondó határozatban megjelölt feltétel bekövetkezett, határidő eltelt.

A polgármester

35. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A megválasztott polgármester illetményét, a Ügyrendi Bizottság javaslatára, a Képviselő-testület állapítja meg.

(3) A polgármester az önkormányzat nevében bruttó 500.000 Ft egyedi értékig szerződéseket köt, kötelezettséget vállal, 500.000- 1.000.000 Ft közötti szerződéskötéseknél előzetesen konzultálni köteles a Pénzügyi Bizottság elnökével.

Az alpolgármester

36. § A Képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ,

A jegyző

37. § (1) Bodrogkisfaludi Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó önkormányzatok polgármesterei által kinevezett jegyző a társult Önkormányzatoknál ügyfélfogadási időben ügyfélfogadást tart.

(2) A jegyző köteles a Képviselő-testületnek jelezni, ha annak működése során jogsértést észlel.

38. § A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző akadályoztatása esetén az aljegyző, annak akadályoztatása esetén további közszolgálati jogviszony a B.A.Z. Megyei Kormányhivatal vezetője általi létesíthető.

39. § (1) A jegyző vezeti a képviselő-testület hivatalát.

(2) Gondoskodik:

a) az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,

b) a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjéről,

c) gyakorolja a munkáltatói jogot a köztisztviselők és a közös hivatal munkavállalói tekintetében.

(3) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságának, és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel.

a) Véleményezi a költségvetésben elhatárolt építéssel kapcsolatos fejlesztési, felújítási feladatok tervezését, végrehajtását.

b) Rendszeresen figyelemmel kíséri a beruházások megvalósítását,

c) Véleményezi a költségvetésről szóló valamint a zárszámadási rendeletet, a pénzmaradvány elszámolását,

d) A képviselő – testületi előterjesztés előtt véleményezi a jövő évi költségvetési koncepciót illetve állásfoglalást készít az önkormányzat gazdasági programjáról.

e) Véleményezi az önkormányzat és intézményei gazdálkodásáról szóló első és harmadik negyedéves beszámolót.

f) Véleményezi az intézményben végzett pénzügyi ellenőrzések tapasztalatait, javaslatokat fogalmazhat meg a takarékos gazdálkodás érdekében, részt vesz az ellenőrzések végzésében.

g) Véleményt mond, állásfoglalást ad a képviselő – testület számára minden pénzügyi vonzattal járó önkormányzati döntés megelőzően

h) Szükség szerint kezdeményezi együttes bizottsági ülés tartását.

Roma Nemzetiségi Önkormányzat

40. § (1) A Képviselő-testület a Roma Nemzetiségi Önkormányzattal a költségvetés elkészítésének, jóváhagyásának eljárási rendjéről, a költségvetési gazdálkodással, az információs és adatszolgáltatási, valamint a nyilvántartási tevékenységgel és vagyonkezeléssel összefüggő szabályokról külön együttműködési megállapodás keretében rendelkezik.

(2) Erdőbénye Község Önkormányzata az önkormányzat hivatalában biztosít helyet a testületi ülések megtartására, egyéb, a nemzetiségi önkormányzat által szervezett közcélú rendezvények a művelődési házban tarthatók az Erdőbénye Község Önkormányzatával egyeztetett időpontban, térítés mentesen. (közmeghallgatás, lakossági fórum, közösségi napok, kulturális rendezvények, stb. – megtartása érdekében)

(3) A Bodrogkisfaludi Közös Önkormányzati Hivatal Erdőbényei Kirendeltségének feladata az Erdőbényei Roma Nemzetiségi Önkormányzat testületi ülésének előkészítésével kapcsolatos teendők ellátása, így a meghívók, előterjesztések, továbbá a testületi ülések jegyzőkönyvének elkészítése, határozatok rögzítése, valamint a döntések végrehajtásához szükséges írásos intézkedések, tájékoztató anyagok, hirdetmények megjelentetése, a levelek, dokumentumok legépelése, sokszorosítása, postázása. Az ezzel kapcsolatos költségek Erdőbénye Község Önkormányzatát terhelik.

Záró rendelkezések

41. § (1) Ezen rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2014.(XI.26.) önkormányzati rendelet

1. melléklet

A képviselőtestület tagjai

1. Polgármester Kántor Dezső Dénes

2. A képviselő testület tagjai

A

1a

Miklóssy András, Erdőbénye, Tompa u. 18. alpolgármester

1b

Gonda Tamás, Erdőbénye, Mátyás király u. 67. képviselő

1c

Hegedűs Imre, Erdőbénye, Rákóczi u. 23. képviselő

1d

Tóbiás Zoltán, Erdőbénye, Hunyadi u. 36. képviselő

1e

Tóth György, Erdőbénye, Kossuth u. 34. képviselő

1f

Rása Imre Erdőbénye, Vörösmarty u. 28. képviselő

2. melléklet

Erdőbénye Község Önkormányzata Képviselő-testületének bizottságai és azok tagjai a 2014. október 12-én megtartott helyi önkormányzati választást követően

1. Ügyrendi bizottság

1a. elnök: Hegedűs Imre képviselő

1b. tag: Gonda Tamás képviselő

1c. tag: Tóbiás Zoltán képviselő

2. Pénzügyi bizottság

2a. elnök: Gonda Tamás képviselő

2b. tag: Hegedűs Imre képviselő

2c. tag: Tóth György képviselő

2d. tag: ifj. Buza Béla nem képviselő

2e. tag: Orosz László nem képviselő

3. Szociális Kulturális és Sportbizottság

3a. elnök: Tóbiás Zoltán képviselő

3b. tag: Hegedűs Imre képviselő

3c. tag: Rása Imre képviselő

3d. tag: Bajnok Irméné nem képviselő

3e. tag: Vavrek Béláné nem képviselő

3. melléklet

Erdőbénye Község Önkormányzata kötelezően ellátandó, valamint önként vállalt feladatainak jegyzéke

Sorszám

Feladat megnevezése

Ellátja

Mód, mérték

1.

Településfejlesztés

+

Saját feladatellátás

2.

Településrendezés

+

Saját feladatellátás

3.

Épített és természeti értékek védelme

+

Saját feladatellátás, Helyi védelem kialakítása, működtetése

4.

Lakásgazdálkodás

+

Saját feladatellátás, az önkormányzati tulajdonban lévő szociális bérlakások ill. szolgálati lakások körében.

5.

Vízrendezés és csapadékvíz elvezetés

+

Saját feladatellátás

6.

Csatornázás

+

Átadott feladatellátás (GW Borsodvíz Kft.) Önkormányzati feladat a működtetési rendszer működtetésével kapcsolatos feladatok

7.

Köztemető fenntartás

+

Saját feladatellátás

8.

Helyi közutak, közterületek fenntartása

+

Saját feladatellátás

9.

Helyi tömegközlekedés

-

-

10.

Köztisztaság, településtisztaság

Kommunális szilárd hulladék elszállítás átadott feladat (ZHK, Kft.)

11.

Helyi tűzvédelem

-

-

12.

Közbiztonság helyi feladatai

+

Saját feladatellátás Polgárőr egyesület támogatása

13.

Közreműködés a helyi energiaszolgáltatás feladataiban

-

-

14.

Foglalkoztatás megoldása

+

Saját feladatellátás, Közhasznú, közcélú, munkavégzés biztosítása

15.

Óvoda ellátása

+

Intézményfenntartó Társulásban Erdőbényei központtal, Bodrogkisfalud, Szegilong társulásával.

16.

Alapfokú nevelés, oktatás

-

KLIK fenntartás

17.

Szociális ellátás

+

Saját feladatellátás, Házi segítségnyújtás, gondozás, étkeztetés

18.

Gyermek és ifjúságvédelem

+

Családsegítő és Gyermekjóléti szolgálat szolgáltatás Tokaj

19.

Közösségi tér biztosítása

+

Saját feladatellátás. )Művelődés ház, Könyvtár, Sportpálya, Szepsi Laczkó Máté emlékház, Tájház, piactér ellátás

20.

Közművelődési feladatok ellátása

+

Saját feladatellátás, Helyi csoportok,Alapítvány támogatása.

21.

Tudományos, művészeti tevékenység támogatása

+

Saját feladatellátás, Helyi csoportok, egyesület támogatása

22.

Sport támogatása

+

Saját feladatellátás, helyi csoportok támogatása

23.

Egészséges életmód közösségi feltételeinek biztosítása és alapfokú eü-i ellátás

+

Saját feladatellátás, Védőnői Szolgálat, átadott feladatellátás: 1 háziorvosi körzet, ügyeleti hálózat.

4. melléklet

Az Önkormányzat által ellátott kötelező és önként vállalt feladatok kormányzati funkciók szerint

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (öntesztelt) begyűjtése, szállítása, átrakása

045130

Híd, alagút építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

096010

Óvodai Intézményi étkeztetés

096020

Iskolai intézményi étkeztetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

016010

Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselő választáshoz kapcsolódó tevékenységek

016020

Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

011140

Országos

013360

Más szerv részére végzett pénzügyi, gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

064010

Közvilágítás

066020

Város-községgazdálkodási, egyéb szolgáltatások

091110

Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091140

Óvodai nevelés, ellátás működési feladatai

091120

Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai

091211

Köznevelési intézményben tanulók nappali rendszerű nevelésének, oktatásának szakmai feladatai 1-4 évfolyamon

091220

Köznevelési intézményben tanulók nappali rendszerű nevelésének, oktatásának működési feladatai 1-4 évfolyamon

092111

Köznevelési intézményben tanulók nappali rendszerű nevelésének, oktatásának szakmai feladatai 5-8 évfolyam

092120

Köznevelési intézményben tanulók nappali rendszerű nevelésének, oktatásának működési feladatai 5-8 évfolyamon

072111

Háziorvosi alapellátás

074031

Család, és nővédelmi egészségügyi gondozás

105010

Munkanélküli aktív korúak ellátásai

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

104051

Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeli ellátások

107060

Egyéb szociális pénzbeli ellátások, támogatások

103010

Elhunyt személyek hátramaradottjainak pénzbeli ellátása

104030

Gyermekek napközbeni ellátása

107051

Szociális étkezés

107052

Házi segítségnyújtás

084031

Civil szervezetek működési támogatása

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

082044

Könyvtári szolgáltatások

082092

Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

011045

Szabadidősport-tevékenység és támogatása

013320

Köztemető fenntartás és működtetés

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

5. melléklet

Átruházott hatáskörök

1. Átruházott hatáskörben:

1a. Polgármester: lakhatási támogatásról, temetési segélyről ,köztemetés költségének megtérítési alóli mentesítésről

1a.1a. 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

1a.1b. 103010 Elhunyt személyek hátramaradottjainak pénzbeli ellátásáról

1b. Szociális, kulturális és sportbizottság: rendkívüli települési támogatásról, fűtési támogatásról és szociális tűzifáról, a személyi térítési díj mérsékléséről és elengedéséről, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett ellátások tekintetében a részletfizetés engedélyezéséről, a részbeni vagy a teljes elengedéséről 107060 Egyéb szociális pénzbeli ellátások, támogatások

2. Társulási megállapodás alapján

2a. Tokaji Többcélú Kistérségi Társulás Tokaj: Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, családsegítés, gyermekjóléti szolgáltatás

2b. Erdőbényei Óvodai Intézményfenntartó Társulás: Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai