Sátoraljaújhely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelete
a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról
Hatályos: 2025. 05. 31Sátoraljaújhely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelete
a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról
[1] Kiemelt jogalkotói cél, hogy azon önkormányzati rendeletek, amelyek a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok szabályozása érdekében kerültek megalkotásra, a magasabb rendű jogszabályok változásához igazítva folyamatosan felülvizsgálatra, karbantartásra, aktualizálásra kerüljenek. A korábbi évek jogszabályváltozásaira tekintettel indokolt a hatályban lévő a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló önkormányzati rendelet rendelkezéseinek átszövegezése, kibővítése, ezáltal a korábban alkotott önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése és új rendelet megalkotása.
[2] Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 20. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény 60. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtásáról szóló 157/2005.(VIII.15.) Kormányrendelet egyes rendelkezéseinek és a 3. mellékletét képező Távhő Közszolgáltatási Szabályzatban foglaltak végrehajtására, a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény 10. § -ban biztosított véleményezési jogkörében eljáró fogyasztóvédelmi hatóság és felhasználói érdekképviseletek véleményének kikérésével, Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2024. (III.28.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 1.1.2. alpontja szerinti előzetes véleményezési jogkörében eljáró Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi és Nemzetiségi Bizottsága, a Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2024. (III.28.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 3.1.1. alpontja szerinti előzetes véleményezési jogkörben eljáró Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testületének Városüzemeltetési, Idegenforgalmi és Környezetvédelmi Bizottsága, valamint a Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2024. (III.28.) önkormányzati rendelet 2. melléklet 4.1.8. alpontja szerinti előzetes véleményezési jogkörben eljáró Gazdasági, Városfejlesztési és Vagyongazdálkodási Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Sátoraljaújhely Város területén lévő felhasználási helyeket távhővel ellátó szervezetekre (a továbbiakban: távhőszolgáltató), valamint a távhőszolgáltatást igénybevevő felhasználókra és díjfizetőkre.
(2) A Sátoraljaújhely város területén érvényesülő díjalkalmazási feltételeket és a lakossági (háztartási) célú távhőszolgáltatási díjakat, valamint a távhőszolgáltatás csatlakozási díját külön önkormányzati rendelet (a továbbiakban: díjrendelet) állapítja meg.
2. § A rendeletben hivatkozott jogszabályok és a rendelet alkalmazásában
a) a hőközpont alkotórészének minősülnek, a hőközponthoz tartozó technológiai berendezések: a jelző-, ellenőrző-, tágulási-, biztonsági vezetékek, a tágulási tartály, és a központi légtelenítő berendezés;
b) a felhasználó és a távhőszolgáltató közötti jogviszonyban külön-külön felhasználónak kell tekinteni azt a felhasználót, amelynek távhővel való ellátása több különböző felhasználási helyen valósul meg.
3. § (1) A meglévő vagy létesítésre engedélyezett távhővezeték-hálózat nyomvonalának területén, vagy azzal közvetlenül határos területen a távhővezeték 100 m-es körzetében az épületek, létesítmények hőellátó-rendszerének megvalósításakor, a tervezés időszakában vizsgálni kell a távhőszolgáltatással való hőenergia-ellátás lehetőségét és ennek eredményét dokumentálni kell.
(2) Az (1) bekezdés szerinti körzetekben a távhőszolgáltatásba bekapcsolt felhasználók növekvő hőigényét, az új építmények vagy építményen belüli önálló rendeltetésű egységek fűtési hőigényét, ha hőleadóinak összteljesítménye meghaladja az 50 kW-ot, távhővel el nem látott építmények vagy építményen belüli önálló rendeletetésű egységek hőellátással kapcsolatos rekonstrukcióinál a hőigényt amennyiben a meg lévő hőleadó berendezések összteljesítménye eléri, vagy meghaladja a 120 kW-ot, távhővel el nem látott építmények vagy építményen belüli önálló rendeltetésű egységek bővítésénél a bővítés hőszükségletét, amennyiben a bővítés hőleadóinak összteljesítménye meghaladja, vagy eléri az 50 kW-ot, távhőrendszerről kell kielégíteni kivéve, ha a levegő védelméről szóló 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet előírásait más módon is meg lehet valósítani.
(3) Az (1) bekezdésben és a (2) bekezdésekben foglaltak mellett figyelemmel kell lenni a településrendezési és építési követelmények alapszabályzatáról szóló 280/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet, és az építésügyi hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről szóló 281/2024. (IX. 30.) Korm. rendelet, továbbá Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testületének Sátoraljaújhely Város Helyi Építési Szabályzatáról szóló 1/2024. (I. 31.) önkormányzati rendelete előírásaira is.
(4) Az (1)–(3) bekezdésben meghatározott követelményeket az építésre, fennmaradásra, használati mód változtatásra, használatbavételi engedélyezésre irányuló építésügyi hatósági eljárás során az engedélyező hatóságoknak, környezetvédelmi hatósági és szakhatósági jogkörében egyaránt érvényesíteniük kell.
Előzetes tájékoztatás, igénybejelentés
4. § Az előzetes tájékoztatást kérő érdekelt kérelmének tartalmaznia kell a tervezett felhasználási hely címét, rendeltetését (lakó-, vegyes-, vagy egyéb épület), a vételezni kívánt legnagyobb hőteljesítményt és a tervezett éves hőigényt, valamint a Távhő Közszolgáltatási Szabályzat (a továbbiakban: TKSZ.) 2.1.3. pontjában foglaltaknak megfelelően a távhőmennyiség mérésének tervezett helyét.
A közüzemi szerződés tartalma
5. § (1) A távhőszolgáltatási közüzemi szerződésnek a TKSZ 9. és 10. pontjaiban foglaltakon túl tartalmaznia kell annak a személynek a nevét, címét és elérhetőségét, akivel a távhőszolgáltató a felhasználó megbízottjaként az üzemvitellel, a fűtési célú távhőszolgáltatás megkezdésével, befejezésével, az épület belső átlaghőmérsékletével (fűtési igényével) összefüggő kapcsolatot tarthatja.
(2) A szolgáltatás igénybevételével létrejött közüzemi szerződésre e rendelet, továbbá a távhőszolgáltató üzletszabályzatának rendelkezései vonatkoznak.
Bekapcsolás
6. § (1) A távhőszolgáltatónak a távhőszolgáltatásról szóló XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.) 54. § (4)-(5) bekezdése szerinti üzembehelyezési-, és bekapcsolási eljárásban való közreműködéséért díj az egyéb felhasználó számára sem számítható fel.
(2) A Tszt. 54. § (5) bekezdése szerinti bekapcsolás során a távhőszolgáltató a hőközponti mérőeszközök esetében a hőmennyiségmérő-kör elemeit (integrátor, vízmérő és hőérzékelő pár), leszerelés megakadályozása céljából zárjeggyel köteles ellátni.
(3) A mérőműszerek szükséges adatainak és a zárjegyek számainak feltüntetésével a távhőszolgáltató üzletszabályzata szerinti jegyzőkönyvet köteles kiállítani, vagy azokat a közüzemi szerződésben kell rögzíteni.
(4) A (2)–(3) bekezdés épületrészenkénti mérés esetén az épületrészek hőmennyiségmérőire is vonatkozik.
Vételezés
7. § A távhőszolgáltató - a TKSZ 12.1. pontjában foglaltak alkalmazásával - a szolgáltatói berendezések üzletszabályzatban meghatározott csatlakozási feltételei szerinti, az adott területre vonatkozó, a külső hőmérséklet változását követő primer előremenő hőhordozó közeg hőmérséklet-változásának (menetrendnek) megfelelően olyan mennyiségű távhőt köteles szolgáltatni, amennyi a felhasználói berendezések üzemképes és biztonságos állapota mellett a felhasználó igénye szerint a közüzemi szerződésben rögzített szolgáltatási célok kielégítéséhez szükséges.
8. § Ha a felhasználónak a hőhordozó közegre rendkívüli esemény bekövetkezése miatt szüksége van, a szolgáltató tényleges költségeinek megfizetése ellenében és a távhőszolgáltató közreműködésével azt a szükséges mértékben igénybe veheti.
9. § (1) Szolgáltatói hőközpontból való hőellátás esetén, ha a hőfogadó állomáson szabályozásra nincs lehetőség a távhőszolgáltató a vételezni kívánt távhő mértékére, az annak változtatására, a fűtési célú távhő szolgáltatásának megkezdésére és a befejezésére vonatkozó igényeket a hőközpontban, valamennyi érintett felhasználóra kiterjedően azonos módon és mértékben elégíti ki.
(2) Szolgáltatói hőközpontból, vagy hőfogadóból ellátott felhasználók az (1) bekezdésben foglaltakról a távhőszolgáltatóval kötött megállapodásban csak egységesen, a közösen kijelölt megbízottjuk útján rendelkezhetnek.
10. § (1) Amennyiben a felhasználó a fűtési célú távhőszolgáltatás megkezdésével, befejezésével, a szolgáltatás mértékével kapcsolatos igényét nem adja meg, vagy szolgáltatói hőközpontból ellátott épületekben lévő hőfogadó állomáson szabályozásra nincs lehetőség, és a felhasználók az előzőekről egyhangú megállapodásra nem jutnak, illetve erről egyhangúlag nem rendelkeznek, a távhőszolgáltató - ha a felhasználói berendezés állapota ezt lehetővé teszi - a következők szerint szolgáltat:
a) a fűtési célú távhőszolgáltatást a fűtési időszakban a hőközponti fűtésszabályozó működtetésével folyamatosan teljesíti,
b) a használati melegvíz-szolgáltatási célú távhőszolgáltatást folyamatosan teljesíti.
(2) Az (1) bekezdés a) pontja esetében a távhőszolgáltató annyi hőmennyiséget szolgáltat, amennyi az üzemképes felhasználói berendezések rendeltetésszerű működése mellett:
a) lakószobákban, irodahelyiségekben átlagosan + 220C,
b) a lakószobának nem minősülő, a nem lakás céljára szolgáló helyiségekben átlagosan a szabványban rögzített tervezői előírásokban meghatározott belső hőmérséklettel.
(3) Az (1) bekezdés b) pontja esetében használati melegvíz-szolgáltatási célú távhőszolgáltatás keretében a távhőszolgáltató annyi hőmennyiséget szolgáltat, amennyi az üzemképes felhasználói berendezések rendeltetésszerű működése mellett, folyamatos vételezésnél, a kifolyóknál mérve, legalább + 400C használati melegvíz-hőmérséklet eléréséhez szükséges.
Szüneteltetés, korlátozás
11. § (1) A távhőszolgáltató a Tszt. 40. §-a szerint jogosult a távhőszolgáltatást szüneteltetni. A távhő vételezés szüneteltetését a felhasználó a tulajdonában, üzemeltetésében lévő felhasználói berendezések terv szerinti karbantartásának, felújításának idejére vagy váratlan meghibásodás miatt szükséges fenntartási munka elvégzése idejére jogosult igényelni.
(2) A terv szerinti fenntartási munkákat a tárgyév május 16. napja és szeptember 14. napja közötti időszakban, más megállapodás hiányában 8 napon belül kell elvégezni. A munkák megkezdésének és várható befejezésének időpontjáról a felhasználó és a távhőszolgáltató egymást legalább 8 nappal korábban köteles írásban tájékoztatni.
(3) A váratlan meghibásodásról, a meghibásodás okáról és a hiba kijavításának kezdetéről a felhasználó és a távhőszolgáltató egymást 8 órán belül kötelesek tájékoztatni és a hibát a műszakilag lehetséges legrövidebb időn belül megszüntetni.
12. § (1) A távhőtermelőnél vagy a távhőszolgáltató hőtermelő létesítményénél országos tüzelőanyag-hiány miatt fellépő termeléskiesésről, a korlátozás szükséges mértékéről és területi kiterjedéséről a távhőszolgáltató köteles haladéktalanul tájékoztatni Sátoraljaújhely Város Jegyzőjét, továbbá a korlátozással érintett felhasználókat.
(2) A távhőszolgáltatás korlátozását környezetvédelmi okból - ha a korlátozás oka más eszközökkel nem szüntethető meg, és az önkéntes korlátozás sem eredményes Sátoraljaújhely Város Jegyzője rendeli el. A korlátozás elrendeléséről a távhőszolgáltató értesíti a felhasználókat. A korlátozás végrehajtása a távhőszolgáltató feladata.
(3) A távhőszolgáltatás korlátozásának sorrendje és az egyes fokozatokba tartozó felhasználói csoportok:
1. fokozat: a nem közhasznú, nem közérdekű, nem közellátási célú gazdasági tevékenységet folytató egyéb felhasználók, a távhőfelhasználás 50%-os korlátozásával,
2. fokozat: egyéb felhasználók [kivéve a a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény végrehajtásáról szóló 157/2005.(VIII.15.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Tszt. vhr.) 16. § (1) bekezdésében, továbbá a korlátozási fokozatba sorolás megállapításakor a Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testülete által meghatározott létesítmények] hőközpontjaiban a használati melegvíz-szolgáltatási célú távhőellátás felfüggesztése és a fűtési célú hőfelhasználás 50%-os korlátozása,
3. fokozat: a lakossági felhasználókat ellátó hőközpontokban a használati melegvíz szolgáltatási célú távhőszolgáltatás felfüggesztése,
4. fokozat: a lakossági felhasználók fűtési célú távhőszolgáltatásának 20%-os csökkentése,
5. fokozat: az 1-4 fokozatba tartozó valamennyi felhasználó részére a távhőszolgáltatás szükséges mértékű arányos csökkentése.
Nem, illetve csak végső esetben korlátozhatók az egészségügyi és szociális alapszolgáltatást ellátó közintézmények.
(4) A távhőszolgáltató a korlátozási sorrendtervezetet úgy köteles elkészíteni, hogy a korlátozással elérhető legyen a közüzemi szerződések teljesítéséhez szükséges hőmennyiség legalább 25%-os csökkentése.
(5) A távhőszolgáltatás körzetenkénti korlátozási sorrendjét e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
13. § (1) A korlátozási fokozatba soroláshoz a távhőszolgáltató a felhasználóktól a hőfelhasználásuk sajátosságaira vonatkozó adatokat kérhet.
(2) A korlátozás - annak okátói függően - lehet általános, amikor az minden felhasználó hőigényét érinti, és lehet részleges, amely esetben a korlátozás csak a távhőszolgáltató által távhővel ellátott egyes területrészekre terjed ki.
(3) A távhőszolgáltató a tervezett fokozatba sorolást az érintett felhasználók rendelkezésére bocsátja, akik arról 15 napon belül véleményt nyilváníthatnak.
(4) A korlátozási tervezet elkészítésénél figyelemmel kell lenni a távhőtermelőkre vonatkozó lehetséges korlátozásra is.
(5) A korlátozási sorrendtervezetet és a távhőszolgáltató által el nem fogadott, fokozatba sorolásra vonatkozó felhasználói véleményeket a Jegyzőhöz kell benyújtani, aki a vélemények mérlegelése alapján kialakított korlátozási sorrend tervezetét jóváhagyásra a Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testülete elé terjeszti.
(6) A Sátoraljaújhely Város Önkormányzat Képviselő-testülete által megállapított korlátozási sorrend szerinti fokozatba sorolásról a felhasználókat a távhőszolgáltató tájékoztatja.
Felhasználói berendezés működtetése, fenntartása, átalakítása
14. § (1) A hőközpont és berendezéseinek fenntartása és üzemeltetése, más megállapodás hiányában, a hőközpont tulajdonosának feladata. E rendelkezés vonatkozik a nem a távhőszolgáltató tulajdonában lévő szolgáltatói hőközpont fenntartására és üzemeltetésére is.
(2) A szolgáltatói hőközpontból kiinduló, a hőhordozó közeget az ellátott épületekbe továbbító távhővezetéknek (összekötő vezetéknek) az egyes épületeken átmenő szakaszai által az épületekből elfoglalt térrészlet után a távhőszolgáltatót fizetési kötelezettség nem terhelheti, és a távhőszolgáltató sem számíthat fel az érintett felhasználók részére az ilyen vezetékek fenntartásáért és üzemeltetéséért költséget.
15. § A felhasználó a távhővel ellátott felhasználási helyen a felhasználói berendezések átalakítását köteles a távhőszolgáltatónak előzetesen írásban bejelenteni a Tszt. 54. § (6) bekezdése szerint.
16. § (1) A 14. § szerinti bejelentést meg kell tenni abban az esetben is, ha a felhasználó, díjfizető olyan építészeti, vagy épületgépészeti átalakítást kíván végezni, amely a távhővel ellátott felhasználási hely díjfizetés alapját képező légtérfogatát, a hőteljesítmény igényét növeli. A megnövekedett távhőigény kielégítéséről a felhasználónak a távhőszolgáltatóval előzetesen meg kell állapodnia.
(2) Az átalakításról, az arra jogosult által készített olyan tervet kell a távhőszolgáltatóhoz benyújtani, amely figyelembe veszi az épületet ellátó hőközpont műszaki adottságait, tartalmazza az épület megváltozott hőszükségletével kapcsolatos számításokat. Az átalakítás befejezését írásban be kell jelenteni a távhőszolgáltatónak.
(3) A munkálatok elvégzése után a felhasználási hely ellátására érvényben lévő közüzemi szerződést a megnövekedett légtérfogatnak, illetve hőteljesítmény igénynek megfelelően, épületrészenkénti díjszétosztás esetén a díjfizetökre és a hődíj új szétosztási arányaira is kiterjedően módosítani kell.
Mérés
17. § (1) Új felhasználó csatlakozása esetén felhasználói hőközpontot, vagy hőfogadó állomást kell létesíteni.
(2) Mérés szerinti elszámolás biztosítását lehetővé tevő költségmegosztó mérőműszerek helyét és üzemeltetésének lehetőségét a felhasználási hely tulajdonosa köteles díjmentesen biztosítani.
18. § (1) A fűtési célú hőmennyiség mérésének feltételeit, a hőmennyiségmérők üzemeltetését, hitelesítését, szükség szerinti cseréjét a távhőszolgáltató saját költségén elvégzi. A melegvíz-termelésre fordított hőmennyiség felhasználónkénti mérésének meghatározását szolgáló melegvíz mennyiségmérők beépítését, üzemképességének és hitelességének fenntartását a felhasználási hely tulajdonosa köteles biztosítani.
(2) Fűtési célú hőmennyiségmérés helye a hőfogadó állomás, míg a melegvíz-termelésre fordított hőmennyiség meghatározására szolgáló melegvízmérő helye a felhasználási hely. A mérőműszereket, a mérőeszközt a forgalmazó, vagy szállító által megadott, a mérő hitelesítési engedélyében előírt beépítési követelmények betartásával kell beszerelni.
(3) Épületrészenkénti mérés szerinti távhőszolgáltatás esetén a hőmennyiségmérőt az épületen belül elhelyezve, a mérőre vonatkozó beépítési követelmények betartásával úgy kell felszerelni, hogy az az adott épületrész egészének hőfelhasználását mérje.
(4) Az illetéktelen beavatkozás és leszerelés megakadályozása érdekében a 6. § (2)–(4) bekezdését az épületrészenkénti mérés szerinti távhőszolgáltatás esetén is értelemszerűen alkalmazni kell.
19. § (1) Azon távhőszolgáltatással ellátott lakóépületek és vegyes célra használt épületek, amelyek esetében az épületrészenkénti hiteles mérés utólagos kialakítása műszakilag megvalósítható és költséghatékony, a felhasználó legkésőbb 2026. augusztus 31. napjáig köteles a felhasználási hely épületrészenkénti hiteles mérés utólagos kialakítására. Ennek megvalósításáról a távhőszolgáltató részére nyilatkozik.
(2) Azon távhőszolgáltatással ellátott lakóépületek és vegyes célra használt épületek, – a közös használatban lévő épületrészek kivételével – amelyek esetében az épületrészenkénti hiteles mérés utólagos kialakítása műszakilag nem megvalósítható vagy nem költséghatékony, a felhasználó köteles a fűtési költségmegosztók alkalmazásának lehetőségét megvizsgálni. Műszakilag nem megvalósítható az épületrészenkénti hiteles mérés utólagos kialakítása a Tszt. vhr. 17/C. § (1b) bekezdésében foglalt valamelyik feltétel fennállása esetén.
(3) Amennyiben a (2) bekezdésben foglalt vizsgálat eredményeképpen megállapítható, hogy a fűtési költségmegosztó felszerelése műszakilag megvalósítható és a lehetséges energiamegtakarítással való arányosság tekintetében költséghatékony, úgy a felhasználó 2026. augusztus 31. napjáig köteles a fűtési költségmegosztó felszerelésére. Ennek megvalósításáról a távhőszolgáltató részére nyilatkozik.
(4) Az (1)–(3) bekezdésben meghatározott kötelezettség teljesítéséhez szükséges gazdaságossági vizsgálatot a a felhasználónak ( tulajdonosi közösség képviselőjének) a Tszt. vhr. 8. mellékletében meghatározott előírások szerint kell lefolytatnia 2025. augusztus 31-ig.
(5) Hiteles hőmennyiségmérők, vagy fűtési költségmegosztók alkalmazása esetén a költséghatékonysági vizsgálat tekintetében a Tszt. vhr. 8. mellékletében meghatározott számítás során alkalmazandó megtakarítási arány ( E ) értéke
a) azon épületek esetében, amelyek fűtési rendszere, fűtőberendezései egyedileg szabályozhatóak és termosztatikus radiátorszelepekkel felszereltek E = 0,15
b) azon épületek esetében, amelyek fűtési rendszere, fűtőberendezései egyedileg szabályozhatóak és hagyományos radiátorszelepekkel felszereltek E = 0,10
(6) A felhasználó – tulajdonosi közösség képviselője vagy megbízottja – legkésőbb 2025. szeptember 15. napjáig a távhőszolgáltató felé nyilatkozik a költséghatékonysági vizsgálat eredményéről. A nyilatkozatok alapján a távhőszolgáltató a Jegyző részére összesített adatszolgáltatás készít 2025. szeptember 30-ig.
(7) A (6) bekezdés szerinti, benyújtott nyilatkozatok alapján a Tszt.vhr.-nek történő megfeleléshez szükséges mérés/költségosztás megvalósulását – a távhőszolgáltató által átadott felhasználói nyilatkozatok alapján a Jegyző ellenőrzi. A Jegyző az ellenőrzést követően tájékoztatja távhőszolgáltatót azon felhasználókról, akikkel szemben, mulasztásukra tekintettel, a Tszt.vhr. 17/E. § (3) bekezdésében rögzített emelt összegű hődíj alkalmazásának van helye.
A közüzemi szerződés felmondása
20. § (1) A közüzemi szerződés 6 hónapos felmondási idővel, az adott év december 31. napjára mondható fel. A Tszt. 38. § (2) bekezdésében felsorolt feltételek az egyedi közüzemi szerződés felmondására is irányadóak.
(2) A közüzemi szerződést a felhasználási hely egészére kiterjedően lehet felmondani. A felhasználási helyen a távhő igénybevételi lehetőségének végleges megszüntetése szükséges, továbbá ezzel egyidejűleg a korábbi fűtési célú távhőellátással azonos, összkomfortos komfortfokozatot biztosító hőellátást kell megvalósítani.
(3) A felhasználó a közüzemi szerződés felmondása iránti szándékát írásban köteles a távhőszolgáltatónak bejelenteni. A távhőszolgáltató 15 napon belül köteles a felmondás feltételeiről, az előírt eljárásról a felhasználót írásban tájékoztatni. Felmondás esetén a távhőszolgáltató a Tszt. 38. § (2) bekezdésében előírt feltételek meglétét jogosult vizsgálni.
(4) Amennyiben a felhasználási helyet magában foglaló ingatlannak több tulajdonosa van (társasház, szövetkezeti ingatlan, a Ptk. 139. §-a szerinti közös tulajdon) a felhasználó köteles biztosítani a Tszt. 38. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltaknak megfelelő hozzájárulások meglétét és erről köteles a távhőszolgáltató részére felelős nyilatkozatot tenni.
(5) A Tszt. 38. § (2) bekezdés c) pontjában foglaltak a szolgáltató tulajdonában lévő felhasználói hőközpont megszüntetésének költségeire is vonatkoznak, ide nem értve a berendezések selejtezésével összefüggő, a szolgáltatónál jelentkező vagyoni veszteséget.
(6) A felmondás miatt szükséges munkálatokat a tulajdonát képező hőközpontban a távhőszolgáltató végzi el.
21. § (1) Ha a felhasználási helyen valamely épületrész távhőellátását kívánják megszüntetni, a közüzemi szerződés módosítására van szükség. Ebben az esetben a Tszt. 38. § (5) bekezdésében foglaltak az egyedi közüzemi szerződés módosítására is irányadóak. A közüzemi szerződés módosítása iránti igényt a felhasználó (képviselője) írásban jelenti be a távhőszolgáltatónak. A távhőszolgáltató 15 napon belül köteles a módosítás feltételeiről, az előírt eljárásról a felhasználót írásban tájékoztatni. A távhőszolgáltató a Tszt. 38. § (5) bekezdésében előírt feltételek meglétét jogosult vizsgálni. A felhasználó képviselője köteles felelős nyilatkozatot tenni a Tszt. 38. § (5) bekezdés a) pontjában előírt tulajdonostársi hozzájárulások meglétéről.
(2) A szerződés (1) bekezdés szerinti módosítása iránti igény, más megállapodás hiányában, az épületrész (lakás, nem lakás céljára szolgáló helyiség) egészére, továbbá mind a fűtési célú, mind a használati melegvíz-szolgáltatási célú hőellátás megszüntetésére vonatkozik.
(3) A Tszt. 38. § (5) bekezdés d) pontja szerinti költségviselési kötelezettség a szolgáltató tulajdonában lévő felhasználói hőközpont és szolgáltatói rendszerek átalakításának költségeire is vonatkozik.
(4) Épületrész leválása esetén meg kell szüntetni az épületrészben a távhő igénybevételének lehetőségét. A hőleadó berendezéseket le kell választani az épület felhasználói rendszeréről és az átmenő vezetékeket, az épületrész fűtött helyiségekkel érintkező határoló részeit hőszigeteléssel kell ellátni. Ezzel egyidőben az épület üzemben maradó felhasználói berendezésein - beleértve a felhasználói hőközpontot is - az annak megfelelő működését biztosító, a leválasztás miatt szükséges átalakításokat, beszabályozásokat is el kell végezni. Az előzőek megvalósításához szükséges munkálatokat az ingatlantulajdonos tulajdonában lévő felhasználói berendezéseken a felhasználó köteles elvégeztetni. A távhőszolgáltató tulajdonát képező felhasználói hőközpontban az épületrész leválása miatt szükséges átalakítást a felhasználó költségére a távhőszolgáltató végzi el.
(5) A (4) bekezdésben foglalt munkálatokról a felhasználó, az arra jogosult által készített tervet és műszaki leírást köteles a távhőszolgáltató rendelkezésére bocsátani, amelyeknek az épület teljes fűtési rendszerére ki kell terjednie. Az épület üzemben maradó fűtési rendszerét - beleértve a hőközpontot is - érintően a tervnek tartalmaznia kell a megváltozott hőszükséglet mértékére vonatkozó számításokat, a leválasztás miatt szükséges átalakításokat, a beszabályozási tervet. Amennyiben a terv szerint az átalakítás jogszabályba, műszaki előírásba ütközik, vagy más felhasználó vagy díjfizető részére való szolgáltatást akadályozza, valamint korlátozza, a távhőszolgáltató 15 napon belül köteles álláspontját a felhasználóval írásban közölni. A terv módosítása, illetve annak alkalmassá tétele a felhasználó feladata.
(6) A (4) bekezdés szerinti munkálatok befejezését felhasználó köteles a távhőszolgáltatónak írásban bejelenteni, mellékelve a kivitelező nyilatkozatát arról, hogy az átalakítás a benyújtott terveknek megfelelően készült el. A távhőszolgáltató a bejelentést követő nyolc munkanapon belül köteles a munkaterv szerinti megvalósítását, az összkomfortos komfortfokozatot biztosító hőellátás elkészültét a helyszínen ellenőrizni. Az ellenőrzés eredményét jegyzőkönyvben kell rögzíteni.
(7) A felhasználó díjfizető díjfizetési kötelezettsége azt az időpontot követő hónap 1.-étől szűnik meg, amikor a felhasználó a távhőellátás bármilyen módon való igénybevételének lehetőségét a jogszabályi és szerződési előírások betartásával teljes egészében megszüntette, továbbá a távhőszolgáltató és a felhasználó (képviselője) a közüzemi szerződést az épületrész leválásának megfelelően módosította.(8) Épületrész leválása miatt keletkezett elégtelen szolgáltatás alapján a távhőszolgáltatóval szemben igény nem érvényesíthető. Az elégtelen szolgáltatás és az épületrész leválása közötti okozati összefüggést a távhőszolgáltatónak kell bizonyítania.
Felhasználók és felhasználói érdekképviseletek tájékoztatása
22. § (1) A távhőszolgáltatást érintő képviselőtestületi előterjesztések előzetes véleményeztetésébe bevonandó szervezetek a következők:
a) Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Közlekedési, Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi osztály
b) felhasználói érdekképviseletek felhatalmazott képviselői.
(2) A távhőszolgáltató a Tszt. 10. §-ában és a TKSZ. 26.2. pontjában foglalt tájékoztatási kötelezettségének körébe tartozó információkat a honlapján köteles közzétenni, továbbá ügyfélszolgálatain a honlapon szereplő információkat az ügyfelek számára elérhetővé tenni. A távhőszolgáltató az ügyfeleit érintő egyéb időszerű információkról ügyfeleit a célnak legmegfelelőbb módon, a helyben szokásos módon - sajtó, hírlevél, hirdetmény, stb. - is köteles tájékoztatni.
Szerződésszegés
23. § (1) Ha a lakossági felhasználóval szemben a Tszt. 49. § (2) bekezdésének b)-c) pontjaiban leírt szerződésszegés miatt a távhőszolgáltatás felfüggeszthető lenne, a távhőszolgáltató csökkentett szolgáltatásként a felhasználási hely közüzemi szerződés szerinti fűtési célú hőellátásához szükséges hőmennyiség legalább 50%-át köteles biztosítani. A használati melegvíz-szolgáltatási célú távhőszolgáltatás teljes mértékben megszüntethető.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak az adott felhasználási helyen közfeladatként oktatási-, egészségügyi-, valamint szociális alapszolgáltatást folytató egyéb felhasználóra is vonatkoznak.
(3) Az (1) és (2) bekezdésben foglaltak nem érintik a távhőszolgáltató jogosultságát a közüzemi szerződés felmondására a Tszt. 51. § (3) bekezdés b)-c) pontjaiban foglalt, valamint a (4) bekezdésben meghatározott esetekben.
(4) A távhőszolgáltató jogosult olyan műszaki megoldásokat alkalmazni, amelyek az (1) bekezdés szerinti csökkentett szolgáltatást az adott épületrész egészében teszik lehetővé akkor, ha a szerződésszegést az egyes épületrészek díjfizetői követik el.
(5) Amennyiben a távhőszolgáltató a felhasználó szerződésszegése miatt a szolgáltatás felfüggesztésére, vagy az (1 )-(2) és (4) bekezdés szerinti csökkentésére jogosult, az ennek végrehajtásához szükséges munkálatokat a felhasználói berendezéseken is jogosult elvégezni, az ingatlantulajdonos pedig ennek tűrésére köteles.
Egyéb rendelkezések
24. § (1) A rendelet 2. melléklete tartalmazza Sátoraljaújhely Város azon területeit, ahol - a Tszt. 6. § (2) bekezdés c) pontjában előírtak figyelembevételével területfejlesztési, környezetvédelmi és levegő- tisztaságvédelmi szempontok teljesítése érdekében - célszerü a távhőszolgáltatás fejlesztése.
(2) A távhőszolgáltatónak a TKSZ 9. és 10. pontjai alapján közüzemi szerződést kell kötni az alábbiak szerint:
a) Egyedi közüzemi szerződést köt az önálló mérővel rendelkező felhasználókkal fűtési célú távhőszolgáltatásra
b) a díjfizetőkkel meg lévő általános közüzemi szerződést módosítja használati melegvízkészítési célú távhőszolgáltatásra.
Hatályba lépés
25. §1
26. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
A 25. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.