Baks Községi Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2017. (XII. 14.) önkormányzati rendelete

Baks Község településképi védelméről

Hatályos: 2017. 12. 14

Baks Községi Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2017. (XII. 14.) önkormányzati rendelete

Baks Község településképi védelméről

2017.12.14.

Baks Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában, és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 57. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet célja

1. § A rendelet célja Baks község sajátos településképének védelme és alakítása, az építészeti és egyéb zöldfelületi örökségének védelme, a településkép-védelem elemeinek, a településképi követelmények, valamint a településkép-érvényesítési eszközök meghatározásával.

2. A helyi védelem célja

2. § (1) A helyi védelem célja a település településképe és történelme szempontjából meghatározó épített és természeti környezet összhangjának méltó megőrzése, megteremtése, védelme, a jellegzetes karakterének a jövő nemzedékek számára történő megóvása.

(2) A helyi védelem alatt álló építészeti örökség a nemzeti közös kulturális kincs része, ezért fenntartása, védelmével összhangban lévő használata és bemutatása közérdek.

(3) Tilos a helyi védett örökség elemeinek veszélyeztetése, megrongálása, megsemmisítése.

3. § A helyi védelemben részesülő elemek lehetnek egyben a területileg illetékes Nemzeti Park Igazgatóság által megállapított és nyilvántartásba vett egyedi tájértékeket is. A magasabb szintű jogszabály előírása szerint nyilvántartásba vett egyedi tájérték építmény nem bontható el. A nyilvántartásban szereplő egyedi tájértékek listáját a rendelet 1. melléklet 2. fejezete tartalmazza.

3. A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának célja

4. § A településképi szempontból meghatározó területek lehatárolásának célja az egységes karakterű területekre vonatkozó egyes településképi követelmények területi hatályának megállapítása a településkép megőrzése, vagy javítása céljából.

4. A rendelet területi hatálya

5. § A rendelet hatálya Baks község közigazgatási területére terjed ki.

II. Fejezet

HELYI VÉDELEM

5. A helyi védelem feladata

6. § A helyi védelem e rendelettel ellátandó feladata a védelmet igénylő építészeti és természeti örökség:

a. meghatározása, dokumentálása,
b. védetté nyilvánítása, nyilvántartása,
c. megőrzése, megőriztetése és
d. a lakossággal történő megismertetése.
A helyi védelem feladata továbbá a védelem alatt álló építészeti örökség károsodásának megelőzése, illetve a károsodás csökkentésének vagy megszüntetésének elősegítése.

6. Védetté nyilvánítás, védettség megszüntetésének szabályai

7. § (1) A helyi védelem alá helyezést, illetve annak megszüntetését bárki (természetes és jogi személy egyaránt) írásban kezdeményezheti Türje Község Képviselőtestületénél.

(2) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a. a kezdeményező megnevezését;
b. a védendő érték megnevezését, szükség esetén körülhatárolását;
c. a pontos hely megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám, épület, ill. telekrész);
d. a védendő érték rövid dokumentálását;
e. a kezdeményezés indokolását.
(3) Kezdeményezésnek minősülnek településrendezési tervek, helyi épített értékek védelmére vonatkozó javaslatai is.
(4) A kezdeményezésben érintett építményekről, vélt örökségről - amennyiben nem áll rendelkezésre - értékvizsgálati dokumentációt kell készíttetni.
(5) A Képviselő-testület az értékvizsgálati dokumentáció alapján egyedileg, rendelettel dönt a védetté való nyilvánításról, vagy védettség törléséről, amely döntés megalapozására szakértőt / szakértőket vonhat be. A kezdeményezések képviselőtestületi döntésre történő előkészítéséről a jegyző, előterjesztéséről a polgármester gondoskodik. A testületi döntésre a legalább 30 napos előkészítő eljárást követő 60 napon belül kerül sor.
(6) A helyi védelem alá helyezésről, illetve annak megszüntetéséről a jegyzőnek 30 napon belül értesítenie kell:
a. kezdeményezőt
b. az ingatlan vagy természeti érték tulajdonosát, használóját, kezelőjét,
c. az elsőfokú építésügyi hatóságot,
d. az illetékes Járási Hivatal Földhivatali Osztályát,
e. területi védelem esetén az érintett közművek üzemeltetőit.
f. az építmények esetében az illetékes Kulturális Örökségvédelemért felelős szervet, természeti érték esetén a természetvédelemért felelős szervet.
(7) A védettség megszüntetésére akkor kerülhet sor, ha
a. a védetté nyilvánított helyi érték megsemmisül,
b. a védett terület, illetve érték, a védelem alapját képező értékeit helyreállíthatatlanul elveszítette,
c. a védelem tárgya a védelemmel összefüggő szakmai ismérveknek már nem felel meg,
d. a védett érték magasabb (műemléki) védettséget kap.

7. Nyilvántartási szabályok

8. § A helyi védett értékekről a község jegyzőjének nyilvántartást kell vezetnie. A nyilvántartás nyilvános, abba bárki betekinthet.

9. § A védelem alá helyezés vagy a védettség megszüntetésének tényét az önkormányzat jegyzője ingatlanügyi hatóságnál kezdeményezi a védelem jogi jellegként való feljegyzését vagy törlését.

10. § A helyi egyedi védelem alatt álló épületen, építményen a helyi védettség ténye feltüntethető.

8. Egyedi védelem

11. § Az egyedi védelem a település jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculatát, településkarakterét meghatározó elemeire terjed ki. A helyi egyedi védelem alatt álló elemeket a rendelet 1. melléklet 1. fejezete tartalmazza

9. Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek

12. § A rendelet mellékletében szereplő, helyi egyedi védelem alatt álló épített környezeti és zöldfelületi örökséget a tulajdonos, tulajdonosi jogokat gyakorló, vagyonkezelője köteles jókarbantartani, állapotát településképhez illő méltó módon megóvni, a használat nem veszélyeztetheti az adott örökség fennmaradását.

13. § A helyi egyedi védelem alatt álló épített környezeti érték esetében a fenntartási és jókarbantartási kötelezettség kiterjed a sajátos építészeti értéket képviselő képző-, és iparművészeti elemekre, tartozékokra, felszerelési tárgyakra.

14. § A tulajdonos kötelezettsége kiterjed a védelem alá helyezett természetvédelmi terület minden alkotóelemére és részletére, valamint a védett természeti emlék fák, fasorok alatti területre is.

15. § A helyi egyedi védelem alatt álló elemet nem veszélyeztetheti, településképi vagy műszaki szempontból károsan nem befolyásolhatja az adott örökségen vagy közvetlen környezetében végzett építési tevékenység, területhasználat.

16. § Minden természetes és jogi személy kötelessége a helyi természeti területek, emlékek védelme. Ennek érdekében kötelesek közreműködni a veszélyhelyzetek és károsodások megelőzésében, a károk enyhítésében, azok következményeinek megszüntetésében és a károsodás előtti állapot helyreállításában.

III. Fejezet

A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK

10. A településképi szempontból meghatározó területek megállapítása

17. § Baks település teljes közigazgatási területe településképi szempontból meghatározó, amely a következő területekre tagolódik:

a. Településközpont
b. Lakóterület
c. Gazdasági terület
d. Tanyák, majorok
e. Tisza-mente
f. egyéb külterület

18. § A 19 . §-ban definiált településképi szempontból jellegzetes, értékes, hagyományt őrző építészeti arculatot, településkaraktert, tájképet hordozó települési egységek, településrészek lehatárolását a 2 . melléklet tartalmazza.

IV. Fejezet

A TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK

11. A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi építészeti követelmények

19. § A területfelhasználási módokat a HÉSZ szabályozási tervlapja tartalmazza.

20. § A településkép védelme érdekében az ingatlanok és az épületek kialakítása, fejlesztése és használata során a kialakult tájkarakterhez kell illeszkedni és a területre jellemző építészeti megoldások alkalmazására kell törekedni.

21. § A kerítésépítés általános szabályain túl – a helyi hagyományokra tekintettel – az utcavonalon a kialakult helyzethez mind anyagában, mind magasságában illeszkedő, max. 2,5 m magas kerítés építendő.

Ajánlott anyaghasználat: a kerítés tömör szakaszán fa, vakolt-, vagy nyerstégla, illetve a lábazat (max. 0,8 m magasságig) műkő, vagy nyersbeton; a hézagos szakaszokon: fa, fémpálca, drótháló, vagy fémrács.

22. § Az építési telek közterületről látható részén a tulajdonosnak az épületeket, kerítéseket gondozottan, rendben kell tartania. Ugyanez vonatkozik a közterületeken lévő építményekre, műtárgyakra, növényzetre.

23. § A közpark-területek felújítása, illetve kialakítása csak kertépítészeti kiviteli terv alapján történhet.

Településközpont, Lakóterület

24. § A beépítési mód a településközpontban zártsorú, szabadon- vagy oldalhatáron álló, előkert nélküli vagy előkertes, a Szabályozási tervben jelölteknek megfelelően.

25. § A településközpont vegyes övezeti területen történő, az utcaképre kiható építést megelőzően – a beépítést és a környezeti illeszkedést bemutató – elvi építési engedélyezési terv készítendő.

26. § A kialakult lakótelkek beépítési módja jellemzően oldalhatáron, vagy szabadon álló, illetve kivételesen hézagosan zártsorú, vagy ikres lehet, míg a tervezett lakóterületeken a beépítési mód szabadon álló. A beépítési mód 12 m-t el nem érő telekszélesség esetén, illetve a szomszéd épület nyílás nélküli tűzfalának takarása érdekében lehet hézagosan zártsorú, vagy ikres.

27. § Az építménymagasság a meghatározó környezeti elemként figyelembe veendő épület magasságától max. 1,0 m-rel térhet el.

28. § Lakóterületen melléképület csak az egyes telkek „építési hely”-ként jelölt, azaz „épület elhelyezésére szolgáló” részén belül építhető. Az előkertben – a kerítéssel egybeépített, max. 1,5 m2 alapterületű, utca felé zárt szemétgyűjtő-tároló kivételével – építmény nem építhető.

29. § A településrészeken belül található különleges területeken (temető, sportterület, stb.) a beépítési mód szabadon álló.

Gazdasági terület

30. § Gazdasági területeken a beépítési mód szabadon álló.

31. § Gazdasági területeken – a községképre kiható beruházás esetén – elvi építési engedélyezési eljárás lefolytatása szükséges.

Tanyák, Tisza-mente, Egyéb külterület

32. § Az általános mezőgazdasági (Ma) övezetben az udvar körül max. 1,8 m magas, áttört, drótháló-, vagy deszkakerítés építhető. A tömör lábazat magassága max. 0,3 m lehet. A kerítés vonala – egyéb előírás hiányában – a határoló dűlőút középvonalától min. 8,0 m, csatorna partvonalától min. 6,0 m távolságba helyezendő.

12. A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó egyedi építészeti követelmények

33. § A településkép védelme érdekében az épületeket környezethez illeszkedő módon kell kialakítani. A meglévő épület felújítása, bővítése a helyi építészeti hagyományoknak megfelelően történhet.

34. § A tervezési területen az épületek részleges homlokzati felújítása csak teljes utcai homlokzatonként megengedett.

35. § A védett épületek, építmények környezetében az új épületek, építmények tömegarányait, főbb méreteit, a környezetében lévő hagyományos épületekhez harmonikusan illeszkedve, azok homlokzatszélességét, gerinc- és párkánymagasságát, anyaghasználatát figyelembe véve kell meghatározni. Így ezen telkeken új épület építése esetén, vagy jelentős átalakítás esetén:

a. az új épület magassága nem haladhatja meg az egyedi védelem alatt álló épület homlokzatmagasságát, és nem lehet attól több, mint 0,5 m-rel alacsonyabb.
b. a tető típusát, a tetőgerinc utcavonalhoz viszonyított helyzetét a védett épület ugyanezen tulajdonságai határozzák meg. A tető hajlásszöge a védett épületek tetőhajlásszögéhez képest +- 5%-kal eltérhet, de nem lehet több 45 foknál.

36. § A közterület felől látható helyen hagyomány- és tájidegen tömegformálást (pl.: lapos-, vagy manzárd-tetők), anyaghasználatot és színválasztást (pl.: fémlemez burkolatok és kerítések, harsány, ún. „neon”-színek, stb.) nem szabad engedélyezni.

37. § (1) A településen belül az illeszkedés érdekében a közterület felől látható helyen, max. 15 m telekmélységig a szomszédos épületeket, épületrészleteket (kerítés, kapu, stb.), beépítési módot (előkert, oldalkert, stb.) meghatározó környezeti elemként kell figyelembe venni.

(2) Az új épület általában a jobb műszaki állapotú, várhatóan hosszabb ideig fennmaradó épülethez illeszkedjen, kivéve, ha annak tömegaránya, formavilága és anyaghasználata alacsony építészeti színvonalú, környezet-, vagy tájidegen. Műszaki állapotától függetlenül mindig a védett épület a meghatározó. Igénytelen megformálású, vagy tájidegen épület esetén választható az avultabb állagú, vagy a nem közvetlenül csatlakozó, községképi szempontból megfelelő következő szomszédos épület.

38. § A házszámot a tulajdonos köteles jól láthatóan – min. 1,5 m, max. 2,5 m közötti magasságban – a ház falán, vagy a kerítésen feltüntetni.

39. § Nem közterülettel határos kerítésszakasz mentén a legkisebb növénytelepítési távolság az ingatlan határától:

- 3,0 m-nél magasabbra nem növő gyümölcs-bokor és díszcserje: 1,0 m,
- 3,0 m-nél magasabbra nem növő gyümölcs- és egyéb díszfa: 1,5 m,
- 3,0 m-nél magasabbra növő gyümölcs- és díszfa, valamint gyümölcs-bokor és díszcserje (élősövény): 3,0 m.

40. § További zöldfelületi előírások:

a. Az utcák mentén – a meglévő és tervezett közműnyomvonalaktól legalább 2,0 m távolságot tartva – legalább egyoldali, egységes fafajú fasorok telepítendők. Az utcák fásításánál az utak tervezett mintaszelvényeit kell figyelembe venni.
b. Meglévő fasorok pótlásánál, vagy cseréjénél – az egységes látvány megtartása, illetve kialakítása érdekében – az adott területen leggyakoribb díszfa faj telepítendő.
c. Az utak melletti zöldsávban a közlekedést akadályozó növényzetet telepíteni az útburkolat szélétől min. 2,0 m távolságra lehet. Az ezen belüli sávot az útpadkáig, illetve a burkolat széléig gyepesíteni kell. Közterületre gyümölcsfa és konyhakerti növény nem telepíthető. Közcél érdekében a tulajdonos köteles – kártalanítási igény nélkül – a közcél megvalósulását (út- és járdaépítés, stb.) akadályozó fát, vagy egyéb növényzetet kivágni.
d. A tulajdonos a telekhatártól az útburkolat széléig terjedő zöldsávot gondozni köteles.
e. A település területén telepítendő növényfajok kiválasztásakor a honos, a termőhelyi adottságoknak megfelelő növényfajokat kell telepíteni ( 3 . sz.melléklet).
f.

Településközpont, Lakóterület

41. § Lakóterületeken a tetőidom 30°-45° közötti hajlásszögű lehet

42. § A településközpontban, amennyiben a bővítés során a földszinti alapterület legalább 50 %-án nem épül közellátási létesítmény, akkor a legkisebb zöldfelület 30%, amennyiben a földszinti alapterület legalább 50 %-án épül közellátási létesítmény, akkor a legkisebb zöldfelület 20%

43. § Lakóterületeken és a településrészeken belül található különleges területeken (temető, sportterület, stb.) a legkisebb zöldfelület 40%.

Gazdasági terület

44. § Az ipari gazdasági területeken a legkisebb zöldfelület 25%, míg a mezőgazdasági üzemi területen a legkisebb zöldfelület 40%.

45. § Az ipari gazdasági területeken az HÉSZ-ben előírt építhető építménymagasságnál – technológiai kötöttségek miatt – az építési hatóság nagyobb építménymagasságot is engedélyezhet, megfelelően bizonyított műszaki indokok alapján (pl. víztorony, siló, stb.).

Tanyák, Tisza-mente, Egyéb külterület

46. § (1) Mezőgazdasági területen a környékére jellemző szokásokra tekintettel a lakó és a gazdasági funkciók csak indokolt esetben, különösen igényes tömegformálás esetén építhetők össze.

(2) Az általános mezőgazdasági övezetben a létesíthető építmények elhelyezése, megformálása, anyaghasználata az alföldi táj építési hagyományaira alapozva, a táji adottságokhoz illeszkedve történhet.

13. A helyi védelemben részesülő területekre és elemekre vonatkozó építészeti követelmények

47. § Baks területén a kulturális örökség meghatározó részeként védeni kell a kialakult építészeti, településképi hagyományokat, jellegzetességeket, az épített környezet értékeit. A védett értékekre alkalmazni kell a jelen rendelet további vonatkozó, egyéb településképi követelményeit.

48. § (1) A helyi védelem alatt lévő építményeket eredeti formájukban meg kell őrizni. Épületek esetében azok beépítési módját, tömegét, tetőformáját, homlokzati kialakítását meg kell őrizni.

(2) A védett épületek korszerűsítését, átalakítását, esetleges bővítését, vagy funkcióváltását a védettség nem akadályozza, sőt elő kell segíteni ezen épületek mai igényeknek megfelelő használatát.

(3) A védett épületeket úgy lehet bővíteni, hogy az eredeti épület tömegformája, homlokzati kialakítása, utcaképi szerkezete ne változzon, illetve a legkisebb mértékben változzon. A bővítésnek a védett épület formájával, szerkezetével összhangban kell lennie a beépítési, telekhasználati, és anyaghasználati hagyományokat figyelembe kell venni.

49. § A helyi védelem alatt lévő építmények környezetében, a védett épület jellegétől és tömegétől jelentősen eltérő, ill. a hagyományos beépítéstől eltérő építmény nem engedélyezhető, a kialakult telekviszonyok meg nem változtathatók. A védett épületek, építmények környezetében az új építmények magassága nem lehet nagyobb, mint a védett építményé.

50. § Védett érték károsítása nem megengedett, azaz minden olyan beavatkozás, ami a védett érték teljes, vagy részleges megsemmisülését, építészeti karakterének részleges vagy teljes előnytelen megváltoztatását, általános esztétikai, szerkezeti értékcsökkenését eredményezi.

51. § (1) Védett építményt elbontani csak a védelem megszüntetését követően lehet.

(2) A védett épület csak abban az esetben építéshatósági engedély alapján bontható el, ha védett épület életveszélyessé vált és helyreállítására nincs műszaki megoldás vagy aránytalanul nagy költséggel jár.

52. § Azon építési tevékenység, amely a védett érték létét, állagát veszélyezteti, vagy károsítását jelenti, közérdeket sért.

14. Az egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése

53. § Meglévő és tervezett nyomvonal jellegű közműlétesítmény és azok biztonsági övezetei számára elsősorban a közlekedési területen, közterületen, közműterületen vagy a közművet üzemeltető szerv területén kell helyet biztosítani. Ettől eltérő esetben – ha azt egyéb ágazati előírás nem tiltja – a közművek és biztonsági övezetük helyigényét szolgalmi (vezetékjogi) jogi bejegyzéssel kell fenntartani.

54. § (1) A közművezetékek, járulékos közműlétesítmények (nyomvonalas létesítmények, elektromos transzformátor, közvilágítási kapcsolószekrény, távközlési elosztószekrény, gáznyomásszabályzó) elhelyezésénél a településképi megjelenésre, esztétikai követelmények betartására figyelemmel kell lenni.

(2) Új közműépítés, illetve jelentős közmű-rekonstrukció során belterületen (a nagyfeszültségű villamosvezetékek kivételével) légkábelek nem helyezhetők el, a villamosenergia, hírközlés, telekommunikáció összes vezetékeit földkábelként kell kialakítani. A meglévő terepszint feletti hálózatok mielőbbi átalakítása szükséges.

(3) Felhagyott, feleslegessé vált közművet fel kell bontani, felhagyott vezeték nem maradhat sem föld felett, sem föld alatt.

55. § (1) Az utcai és a közútról látható homlokzaton közmű csatlakozó-, ill. mérőberendezés, szerelt külső kémény, nyomásszabályzó, klímaberendezés, turbókazán, központi porszívó szellőzőnyílása és kültéri berendezései nem helyezhetők el. A berendezések a telkek előkertjében, udvarán helyezhetők el, vagy az épület alárendeltebb homlokzatára szerelhetőek.

(2) Napkollektor legfeljebb 3,0 m magas kiszolgáló funkciójú épületen helyezhető el.

56. § A rálátási háromszöget a csomópontokban és útcsatlakozásoknál (kapubehajtóknál) biztosítani kell. A szabadlátást gátló létesítményeket valamint az 1,20 m-nél magasabbra kiálló közmű műtárgyakat elhelyezni, illetve ennél magasabb növényzetet ültetni tilos.

57. § Üzemanyagtöltő lakóterületen nem létesíthető, továbbá a HÉSZ 14. § (14) bekezdésben körülírt közmű- és hírközlési létesítmény nem létesíthető se lakóterületen, se a településközpontban.

58. § A tájkép és településkép védelme érdekében a táj-, illetve településképi illeszkedést igazoló munkarész készítendő mindazon közmű- és hírközlési létesítmények engedélyezését megelőzően, amelyek magassága a 100 m-en belüli környezetükben megengedett építménymagasságot 6,0 m-nél nagyobb mértékben meghaladja, vagy egyéb jellemzőivel az épített, illetve a természeti környezetre jelentős mértékben visszahat.

59. § Az országos ökológiai hálózat által érintett területen, a természeti területeken, illetve tájképvédelmi szempontból értékes területen adótorony, távközlési magasépítmény nem létesíthető, meglevő felújítása nem engedélyezhető.

60. § Reklám- és térvilágítással kápráztatást, vakítást, vagy ártó fényhatást okozni, egyéb ingatlan használatát zavarni, korlátozni nem szabad.

61. § A kedvezőtlen településképi látványt nyújtó tevékenységeket a telkeken belül oly módon kell elhelyezni, vagy takarásukról gondoskodni (pl. többszintű növényzettel vagy kerítéssel), hogy azok közterületről ne okozzanak rendezetlen, kedvezőtlen látványt.

15. Reklámhordozókra vonatkozó egyedi követelmények

62. § A település közterületein hirdető-, reklámberendezés elhelyezése engedélyezhető, amennyiben az nem zavarja a köz- és közlekedési biztonságot és a közlekedési szakhatóság és a közutak kezelői is hozzájárulásukat adják.

63. § (1) Épületen maximum 2 m2 felületű reklám helyezhető el, az épületben folyó tevékenységgel összefüggően..

(2) Cégér, cégfelirat, cégtábla épületen, épületrészen, építményen csak annak homlokzatához (stílusához, anyaghasználatához) illeszkedően, az üzlet homlokzatonkénti felületének 10%-át meg nem haladó méretben helyezhető el, kivéve

a. a sarki üzletet, ahol közterületenként 1 db helyezhető el, és
b. azon üzletet, amely vendéglátóipari terasszal rendelkezik, ahol a nem rikító színű napellenzőn korlátlan számú cégfelirat helyezhető el.
(3) Az építési engedély és bejelentési eljárás alapján létesíthető ponyva és egyéb védőfelületek csak oly módon alakíthatók ki, hogy azok településképi megjelenése, színvilága illeszkedjen a környezethez.
(4) Épületen csak az adott épület, épületrész, építmény funkciójával összefüggő reklámberendezés létesíthető.
(5) Helyi védettség alatt álló épület környezetében közterületről látható hirdető berendezés, felirat, reklám, cégér és egyéb szerelvény csak a környezethez illeszkedő módon helyezhető el.
(6) Nem helyezhető el reklámhordozó védett épületeken, valamint annak kerítésén.

64. § Nem helyezhető el reklámhordozó közterületen, vagy közterületről látható magánterületen, ha:

a. a közút területébe vagy közúti űrszelvénybe nyúlna,
b. az gátolja a kilátást,
c. településképi, tájképi környezetvédelmi szempontból elhelyezkedése kedvezőtlen vagy káros lenne.

65. § A település területén óriásplakát csak ideiglenesen, építési terület lehatárolására, meghatározott időre helyezhető el.

66. § Közparkban önálló reklámhordozó nem helyezhető el.

67. § Védett természeti területeken, Natura 2000 területeken, ökológiai hálózat magterületén és ökológiai folyosó területén, egyedi tájérték, tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő területeken, térségi jelentőségű tájképvédelmi területeken reklámhordozó és reklám – a 2016. évi LXXIV. törvényben meghatározott kivétellel – nem helyezhető el.

V. Fejezet

TELEPÜLÉSKÉP-ÉRVÉNYESÍTÉSI ESZKÖZÖK

16. Településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció

68. § (1) Kérelem esetén a polgármester szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről. A konzultációra a hiánytalan tervdokumentációval benyújtott kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül sor kerül.

(2) A szakmai konzultációt írásban kell kérelmezni, a kérelmező lehet az ingatlantulajdonos, az építtető, a tervező. Lehetőség szerint az építtető minden esetben vegyen részt a szakmai konzultáción.

(3) A szakmai konzultáció lefolytatható írásban és személyesen.

a. Írásban történő szakmai konzultáció esetén a polgármester az írásban rögzített javaslatait és nyilatkozatait a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül megküldi kérelmező részére, amelynek melléklete a benyújtott tervdokumentáció.
b. Személyesen történő szakmai konzultáció esetén a polgármester emlékeztetőben rögzíti javaslatait és nyilatkozatait, melyet a konzultáció időpontjától számított 8 napon belül megküld kérelmező részére, amelynek melléklete a benyújtott tervdokumentáció.

69. § (1) A kérelemhez minden esetben mellékelni kell a településképi követelményeknek való megfelelést igazoló építészeti-műszaki tervet (továbbiakban: tervdokumentáció), amely a következőket tartalmazza:

a. a tervdokumentáció benyújtójának neve, címe, telefonszáma, e-mail címe;
b. tervező neve, elnevezése, címe, székhelye, tervezési jogosultság megnevezése, és az igazoló okirat száma, telefonszáma, e-mail címe;
c. műszaki leírás;
d. tető-felülnézeti helyszínrajz (jelenlegi és tervezett állapot, a Balti tenger feletti magasság meghatározásával):
i. a tervezéssel érintett, valamint a szomszédos telkeken álló építmények;
ii. a terepviszonyok és a be nem épített területek kialakításának ábrázolásával;
iii. közterületi kapcsolatokat: úttest, járda, kapubehajtó, közművek;
iv. építési hely, amennyiben szükséges a szomszédos ingatlanokét is;
e. az épület tömegalakítását meghatározó jellemző szintek alaprajzai (jelenlegi és tervezett állapot);
f. metszetek a megértéshez szükséges mértékben (jelenleg és tervezett állapot);
g. valamennyi homlokzat az eredeti és a tervezett terep ábrázolásával (jelenlegi és tervezett állapot);
h. látványterv vagy modellfotó (az összes homlokzata látszódjon);
i. fotódokumentáció (színes az ingatlant és környezetét, valamint a közterületek).
(2) Az (1) bekezdés szerinti hiánytalan tervdokumentációval benyújtott kérelem tekinthető a szakmai konzultációra vonatkozó kérelemnek.

17. Településképi véleményezési eljárás

Településképi véleményezési eljárás alkalmazási köre

70. § Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni a jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez kötött építmény településképet érintő építésére, bővítésére, átalakítására vonatkozó építési, összevont vagy fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amely az építmény külső megjelenésének, valamely homlokzatának változásával jár.

Településképi véleményezés eljárási szabályai

71. § (1) A polgármester településképi véleményét az alábbi esetekben hozza meg, amennyiben azok építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkára vonatkoznak:

a. Az önkormányzat beruházásában készülő épület építése, bővítése, átalakítása, ha a polgármester az építési munka sajátosságainak eseti elbírálása alapján indokoltnak tartja.
b. Nyilvántartott egyedi tájértékek listáján szereplő vagy helyi védelemre javasolt építményt érintő építési engedélyköteles tevékenység esetében, amennyiben az építési tevékenység a külső homlokzatokon változtatást eredményez.
c. Új épület építése védett természeti területen, Natura 2000 területén.
d. Területi vagy egyedi védelemmel érintett területeken.

72. § A településképi véleményezési eljárás a kérelmező által a polgármesterhez benyújtott 1 db papíralapú tervdokumentáció és kérelem benyújtásával indul, amely tartalmazza az építésügyi hatósági eljáráshoz biztosított elektronikus tárhely (továbbiakban: ÉTDR) azonosítóját. A kérelmező a kérelem benyújtásáig a véleményezendő tervdokumentációt elektronikus formában feltölti az ÉTDR rendszerbe, és „Előzetes szakhatósági és egyéb szervi megkeresést” kezdeményez Baks Község Polgármesterének településképi vélemény megkérése céljából.

73. § (1) A tervdokumentációnak a 69 . §-ban meghatározott adatokat, információkat és dokumentumokat kell tartalmaznia.

2) A településképi véleményben a polgármester a tervezett építési tevékenységet engedélyezésre
a. javasolja,
b. feltétellel javasolja, illetve
c. nem javasolja.

Településképi véleményezés szempontjai

74. § (1) A településképi véleményezési eljárás során vizsgálni kell, hogy a tervdokumentáció

a. megfelel-e a jelen rendeletben foglalt településképi követelményeknek;
b. figyelembe veszi-e az előzetes tájékoztatás, illetve szakmai konzultáció(k) során írásba foglalt javaslato(ka)t, vélemény(eke)t.
(2) A környezetbe illeszkedéssel, telepítéssel kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
a. a beépítés módja megfelel-e a környezetbe illeszkedés követelményének,
b. megfelelően veszi-e figyelembe a kialakult, illetve átalakuló környező beépítés adottságait, rendeltetésszerű használatának és fejlesztésének lehetőségeit,
c. nem korlátozza-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok benapozását, illetve építmények kilátását,
d. több építési ütemben megvalósuló új beépítés, illetve meglévő építmények bővítése esetén
i. biztosított lesz- vagy marad-e az előírásoknak és az illeszkedési követelményeknek megfelelő további fejlesztés, bővítés megvalósíthatósága,
ii. a beépítés javasolt sorrendje megfelel-e a rendezett településképpel kapcsolatos követelményeknek.
(3) Az alaprajzi elrendezéssel kapcsolatban vizsgálni kell, hogy az alaprajzi megoldások nem eredményezik-e az épület tömegének, illetve homlokzatainak településképi szempontból kedvezőtlen megjelenését.
(4) Az épület homlokzatának és tetőzetének kialakításával kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
a. a homlokzatok tagolása, a nyílászárók kiosztása, anyaghasználat összhangban van-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival,
b. a terv javaslatot ad-e a rendeltetéssel összefüggő cégér és üzletfelirat épületen megjelenő kialakítására,
c. a terv településképi szempontból kedvező megoldást tartalmaz-e az épület gépészeti és egyéb berendezései, tartozékai elhelyezésére, továbbá hogy
d. a tetőzet kialakítása – különösen hajlásszöge és esetleges tetőfelépítményei – megfelelően illeszkednek-e a domináns környezet adottságaihoz.
(5) A határoló közterülettel való kapcsolatot illetően vizsgálni kell, hogy
a. közterülethez való kapcsolata, illetve ebből eredő használata
i. korlátozza-, illetve zavarja-e a közúti, gyalogos és kerékpáros közlekedést és annak biztonságát,
ii. megfelelően veszi-e figyelembe a közterület adottságait és esetleges berendezéseit, műtárgyait, valamint növényzetét, illetve ebből eredően
iii. a terv megfelelő javaslatokat ad-e az esetleg szükségessé váló – a közterületet érintő – beavatkozásokra,
b. az esetleg a közterület fölé benyúló építményrészek, illetve szerkezetek és berendezések milyen módon befolyásolják a közterület használatát, különös tekintettel a meglévő, illetve a telepítendő fákra, fasorokra.
(6) Az (1)-(5) bekezdésben felsorolt részletes szempontokat a polgármesteri vélemény kialakításakor egyaránt figyelembe kell venni.

18. Településképi bejelentési eljárás

Településképi bejelentési eljárás alkalmazási köre

75. § Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 1. mellékletében meghatározott építési engedély nélkül végezhető építési tevékenységek közül

a. Helyi védett épület esetében
i. épület felújítása, átalakítása, helyreállítása, korszerűsítése,
ii. épület homlokzatának megváltoztatása, ideértve cégér, üzletfelirat elhelyezése, homlokzat utólagos hőszigetelése, homlokzati nyílászáró cseréje, homlokzatfelület színezése, valamint a homlokzat felületképzésének megváltoztatása,
iii. égéstermék-elvezető kémény létesítése, átépítése,
iv. épület homlokzatához illesztett előtető, védőtető, ernyőszerkezet építése, átalakítása,
v. szellőző-, illetve klímaberendezés, áru- és pénzautomata, homlokzaton való elhelyezése,
b. az épület homlokzatának megváltoztatása bárhol, ahol összességében az 1 m2 -t meghaladja a cégér, üzletfelirat felülete,
i. minden reklám, reklámhordozó elhelyezése esetén,
ii. önálló reklámtartó építmény vagy önálló üzletfelirat építése, meglévő bővítése vagy megváltoztatásakor.
iii. közterület határán álló kerítés és azzal egybeépített építmények
iv. építése, átépítésekor,
v. cégér, üzletfelirat elhelyezésével járó átalakítása esetén, amennyiben annak felülete összességében meghaladja az 1 m2-t,
vi. szélerőmű, szélgenerátor építésekor,
vii. hírközlési antennák létesítése esetén.

76. § A jelen rendelet előírásai szerint településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni meglévő építmények rendeltetésének módosítása esetén, amennyiben az új rendeltetés szerinti területhasználat

a. a korábbi rendeltetéshez képest a jogszabályi előírásoknak megfelelően többlet-parkolóhelyek és/vagy rakodóhely kialakítását teszi szükségessé,
b. érinti a közterület kialakítását, illetve a közterületen lévő berendezéseket vagy növényzetet, valamint ha
c. jelentős mértékben érinti a kapcsolódó közterületen a közúti vagy gyalogos, illetve kerékpáros forgalmat.

Településképi bejelentés eljárási szabályai

77. § (1) A településképi bejelentési eljárás a kérelmező által a polgármesterhez írásban benyújtott bejelentésre indul.

(2) A bejelentéshez a bejelentés tárgyától függően az alábbi munkarészeket kell mellékelni:

a. műszaki leírást,
b. helyszínrajzot,
c. a reklámhordozó elhelyezésének, illetve rögzítésének műszaki megoldását,
d. építményre helyezendő reklámhordozó esetén az érintett felület egészét ábrázoló homlokzatot,
e. látványtervet vagy fotómontázst,
f. fotódokumentációt.

78. § (1) A polgármester a tervezett tevékenységet – kikötéssel vagy anélkül – tudomásul veszi és a bejelentőt erről a tényről hatósági határozat megküldésével értesíti, ha a

a. bejelentés megfelel a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 26/B. § (2) illetve (3) bekezdésében, a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényben, a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV.28.) Korm. rendeletben előírt követelményeknek,
b. a tervezett tevékenység illeszkedik a településképbe és megfelel a településképi követelményeknek,
(2) A polgármester megtiltja a bejelentett tevékenység megkezdését és – a megtiltás indokainak ismertetése mellett – figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli elkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire, ha a bejelentés nem tesz eleget az (1) bekezdésben foglaltaknak.
(3) A településképi bejelentés tudomásul vételét tartalmazó hatósági határozatot, illetve a tudomásulvétel megtagadását tartalmazó határozatot, továbbá 1 pld záradékkal ellátott tervet a polgármester a bejelentés megérkezésétől számított 15 napon belül hozza meg és adja ki.
(4) A határozat hatálya a tevékenység megkezdésére vonatkozóan 3 év. Kerítés építése, átépítése esetén 1 év, amely két alkalommal további 1-1 évvel meghosszabbítható, abban az esetben, ha a tevékenység a vonatkozó településrendezési eszközökben, egyéb vonatkozó rendeletekben foglalt előírásoknak továbbra is megfelel.

19. Településképi kötelezési eljárás

79. § (1) A polgármester településképi kötelezési eljárást folytathat le:

a. településképi szempontok érvényesítése érdekében, amennyiben az ingatlan tulajdonosa az építési tevékenységek esetében a rendeletben foglalt településképi követelményeket megsértette,
b. amennyiben az ingatlan tulajdonosa a bejelentési eljárás hatálya alá tartozó tevékenység esetében településképi bejelentési eljárás lefolytatását elmulasztotta,
c. amennyiben a bejelentő a településképi bejelentési eljárás során hozott döntésben foglaltakat megszegte.
(2) Az (1) bekezdés a)-c) pontok elkövetője első alkalommal történő elkövetés esetén, figyelmeztetésben részesíthető, a jogsértő állapot megszüntetésére és az az érintett építmény, építményrész felújítására, átalakítására, elbontására való kötelezés mellett, határidő megjelölésével.
(3) Amennyiben a (2) bekezdésben meghatározott kötelezésben foglalt határidő eredménytelenül telt el, a kötelezettel szemben 10.000 Ft-tól 1.000.000 Ft-ig terjedő közigazgatási bírság szabható ki, a jogsértő állapot megszüntetésére és az az érintett építmény, építményrész felújítására, átalakítására, elbontására való ismételt kötelezés mellett, új határidő megjelölésével. A bírság több alkalommal kiszabható.
(4) Amennyiben a (3) bekezdésben meghatározott ismételt kötelezésben foglalt határidő eredménytelenül telt el, úgy a polgármester a jogsértő állapot megszüntetése érdekében szükséges munkákat a kötelezett költségére elvégeztetheti.
VI. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

20. Hatálybalépés

80. § Ez a rendelet 2017. 12.14. napján lép hatályba

21. Hatályon kívül helyező rendelkezések

81. § Hatályát vesztik e rendelet hatálybalépésével a Baks Község Helyi Építési Szabályzatról szóló 9/2006. (VI.27.) önkormányzati rendelet alábbi rendelkezései: 2§(4), 5§(4)-(6),(10)-(13), 6§(4)(7), 8§(5)(6), 9§(7), 10§(5), 14§(7)(8)-(14), 15§(2)-(7), 17§(3)d, 19§(6), 21§(1),(5)-(12), 23§(5).

Kihirdetve: 2017. 12.14.

81/A. §

1. fejezet:

Helyi egyedi védelem alatt álló elemek

hrsz.

cím

Megnevezés

Megjegyzés

1.

501

Fő utca 11.

volt Pallavicini kúria (ma panzió)

Az egykori baksi major. Az L-alaprajzú, nyerstégla homlokzatú épületet, a XX. század első évtizedeiben emelték. Az épület jó állapotban van, de tömeghatását nagyon lerontja az igénytelen építészeti megformálású tetőtérbeépítés.

2.

1/1

Fő utca 92.

Községháza

A XX. század közepén emelhették a település központjában álló földszintes épületet. Legfőbb „dísze" arányos tömegformálása és hangsúlyos oromfala, amely a főhomlokzat szimmetriatengelye felett áll. Bejáratát tömzsi oszlopok és boltív emeli ki, illetve az oromzat ovális szellőzőablaka. Az utcakép meghatározó, hangulatos eleme.

3.

51

Fő utca 116.

Iskola

Hagyományos alföldi népiskola, talán a Klebelsberg Kúnó-féle iskolaépítési program idejéből, a XX. század második negyedéből. A földszintes, kontyolt nyeregtetős épület díszítése nagyon mértéktartó, mégis az utcakép meghatározó eleme, annál is inkább, mert a belterületnek helyet adó hátság peremén épült.

4.

469

Petőfi utca

magtár

A volt baksi major impozáns, monumentális hatású gazdaságik épülete. A XIX. század második felében épülhetett, szép példája a korszak egyszerű építészeti, eszközöket alkalmazó, ugyanakkor jó minőségű ipari-mezőgazdasági építészetének. A masszív, építményt.. csak a főpárkány, valamint a négyzetes, szegmensíves záradékú magtárablakok tagolják. A bütühomlokzatot a tető hajlásszögét követő, hatalmas, meredek oromzat zárja le.

5.

0232/1

Levelényi major

magtár

A fennmaradt magtárépület igen egyszerű, földszintes, csonkakontyos nyeregtetővel fedett építmény. Rövidebb oldalain nagyméretű szegmensíves lezárású kapuk vannak, oldalhomlokzatait csak a szegmensíves záradékú szellőzőablakok élénkítik.

6.

0232/5

Levelényi major

Pallavicini kúria (ma: lakás)

1800-as évek közepén, későklasszicista stílusban épült földszintes kúria. Az arányos, fehérre meszelt homlokzatú ház a magyar klasszicizmus építészetének falusi kúriáit idézi sallangmentes formálásával, kiegyensúlyozott tömegarányaival, az ablakok és a tömör falfelületek jól eltalált ritmusával. A nyílászárók eredetiek, csakúgy, mint a bennük lévő korabeli pálcarácsok. Az épülethez utólag hozzáépített támpillérek arról árulkodnak, hogy időközben statikai problémák léptek fel az épületnél.

2. fejezet:
Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság által megállapított és nyilvántartásba vett egyedi tájértékek listája1

Név

Pontos helyszín

Hrsz

Főbb jellemzők

Kor, keletkezés időpontja

Állapot, állag

Szükséges intézkedés

1

régi sírkövek

Községi temető délkeleti sarka.

Egységes stílusú, régi kialakítású (II. világháború előtti) sírkövek. Jézus és Szűz Mária domborműrésszel a kereszten. A temetőben egy helyen, három sorban helyezkednek el.

1945 előtt

Jó állapotú.

2

Levelényi-major magtárépülete

Levelényi-major.

Istállóként használt épület, egykori magtár. Átalakított, modernizált.

19. század

Részben már nem eredeti.

3

Levelényi-major kúriaépülete

Levelényi-major.

Az államosítás után, 1945-1973 között iskolaként működött. Jelenleg is lakott. Cseréppel fedett nyeregtetős, tornácos fehérre meszelt falú épület. A nyílászárók és a cserepezés régebbi időkből származik.

19. század

Jó állapotú.

4

Kis-Tisza menti tölgysor

Kis-Tisza partja a Levelényi-majortól kb. 900 méterre.

A Kis-Tisza mindkét oldalán található főként őshonos fajokból álló fasor, melyben kocsányos tölgyek, fehér fűzek, kőrisek találhatók.

Nem áll rendelkezésre adat.

természetszerű

5

Kis-Tisza meder

Kis-Tisza Baks közigazgatási területén.

Baks közigazgatási területét keresztülszelő, nagy ívű, keskeny holtmeder természetközeli vegetációval.

Nem áll rendelkezésre adat.

Jelentős részébe csatornát mélyítettek, de nyomvonala jórészt eredeti.

6

Bánhegyi úti tölgyessor

A Levelényi-majortól kb. 900 méterre a földút mentén.

900 méter hosszú fasor, az út északi oldalán. Főként kocsányos tölgyből áll, de akác is jelentős számban fordul elő benne. A tájidegen fákból álló déli oldal nem értékes.

Nem áll rendelkezésre adat.

Az őshonos fák sora egyes szakaszokon hiányos.

A hiányos részeken az őshonos fák pótlása.

7

Ányási földsánc

Külső-Ányás, a Tisza-töltéstől 500 méterre.

Ősi? származású, négyzet alaprajzú földsánc. Magassága 1,5-3 méter, helyenként hiányos. Területén a 18. századtól a 20. század közepéig egy kápolna és néhány épület állt. A II. katonai térképfelméréstől kezdve beazonosítható. A 20. században a tiszai révhez vezető gazdasági kisvasút nyomvonala is keresztülhaladt rajta. Ennek töltése is megtalálható mellette. Ányás faluhoz vagy a régi dohánykertészetekhez lehet származásilag köze.

Nem áll rendelkezésre adat.

Jórészt megőrződött, de felismerhetőségét rontja a helyenkénti sűrű cserjeborítás.

Cserjeirtás és a rekonstrukció céljából végzett régészeti feltárás.

8

Ányási úti jegenyenyársor

Ányási földút mentén, a közigazgatási terület déli részén.

Nem teljes jegenyenyár-fasor. Helyenként kocsányos tölgy is előfordul benne.

Nem áll rendelkezésre adat.

Hiányos.

Folyamatos pótlás.

9

gólyafészek

Felső Ányás

Rendszeresen használt gólyafészek.

Nem áll rendelkezésre adat.

Jó állapotú.

10

Kis-Tiszai Kerek-morotva

A közigazgatási terület déli részén.

Nádasok, magassásrétek, gyomos üde gyepek, nyílt víztestek alkotta élőhelyegyüttes. A morotva a Kis-Tisza medrének része.

Nem áll rendelkezésre adat.

természetközeli

hatósági védelem

11

Ányási temető

Ányási településrész.

0177

A temető már a 18. század első felében is létezett. Az 1950-es években még használták. Több kidőlt sírkereszt. Környezete régészeti lelőhely.

Legalább 140 éves.

Rossz állapotú, elhagyott. Az orgona jelentősen benőtte.

A temető sírköveinek helyreállítása, cserjeirtás, bekerítés.

12

Temetőpart

A közigazgatási terület délkeleti részén.

Környezeténél 3-4 méterrel magasabb, 80-82,5 Btf. szintmagasságú árvízmentes térszín, ahol régészeti leletek is előfordulnak. Biztosan több település is létezett itt.

Nem áll rendelkezésre adat.

jelentősen nem módosított

A jelentős erózióval nem járó talajművelés előírása.

13

kubikgödrök

A Tiszai fővédmű és a Tisza-folyó között.

A kubikgödrök (röviden kubikok), melyek a tiszai gátak mentetlen oldalán kisebb megszakításokkal végig megtalálhatóak, a töltések anyagául szolgáló föld kitermelése által keletkeztek. A gödrök a töltés lábának tízméteres biztonsági zónájától 80-100 méteres távolságig gyakran több sávban húzódnak. A gödrök eredetileg téglalap alakúak, általában néhány száz négyzetméter alapterülettel, a százévnyi feliszapolódás után mostanra átlagosan 1 m, maximum 2 méter mélységgel jellemezhetőek.

1846-1868

Feliszapolódott, de eredeti formáit még őrzi.

helyenkénti, részleges rehabilitáció, esetlegesen ökológiai hasznosítással egybekapcsolva

14

Baksi-part

Baks település északi és keleti szegélyén, délre egészen Ópusztaszerig.

A hátság és a Tisza-völgy találkozási vonala, mely 6-7 méter magas tereplépcső formájában jelentkezik. A szabályozás előtti Tisza oldalazó eróziójával a Hátság peremén magaspartot alakított ki, ameddig a kilépő árvizek eljuthatnak. Jelentősége Baks esetében kiemelkedő, mivel a falu az ármentes magaspartra települt. A magaspart vonala így a falu településszerkezetét is meghatározza.

Nem áll rendelkezésre adat.

természetszerű

15

Tisza-folyó

A közigazgatási terület keleti szegélye.

A folyó a közigazgatási terület keleti szegélyén íves meanderekkel fut. Legnagyobb helyi meandere az Ányási-kanyar. Mindszentnél átkelőhely (komp) épült ki rajta. Jelentős a község mindennapi életében játszott szerepe.

Nem áll rendelkezésre adat.

Állapota több vonatkozásban (nyomvonal, vízminőség, vízjárás) is megváltozott, de ökológiai értelemben természetszerű maradt.

16

Kerek-morotva

A Baks-Mindszent közötti műút keresztezi.

Természetes lefűződésű morotvató. Közel zárt íve a Morotva-zugot fogja közre. A mindszenti komphoz vezető műút keresztülhalad rajta. Vize összeköttetésben áll a Kis-Tiszával.

Nem áll rendelkezésre adat.

Természetszerű, de kissé módosított vízjárású és mederformájú.

17

Levelényi tölgyessor

A Levelényi-majorhoz vezető műút mentén, a Levelényi-major közelében.

Nem zárt sorban kocsányos tölgyfák az út északkeleti oldalán.

Nem áll rendelkezésre adat.

Elfogadható állapotú.

18

kocsányos tölgyfa

Baks központi belterületének szélén, a Csanyteleki utca mellett.

Magányos faegyed erdőterület és gyepterület szélén. Tájképileg jelentős.

Nem áll rendelkezésre adat.

19

fekete nyárfa

Az ún. Kettős-táblák szélén.

A források szerint több száz éves feketenyár-faegyed egy ősi, de már nem használt út mentén áll.

Nem áll rendelkezésre adat.

20

Hosszú-morotva

A Baks-Mindszent közötti műúttól északra.

Természetes lefűződésű morotva. Keleti elvégződését beszántották. Több helyen földút keresztezi és csatorna mélyül bele.

Nem áll rendelkezésre adat.

Közepes. Módosított morfológiájú, de mélyvonala jól felismerhető.

Egykor a morotvához tartozó, annak folytatásában elhelyezkedő belvizes szántóföld-részek felhagyása.

21

Dongér-meder

A központi belterület északi szomszédságában, Baks és Máriatelep között.

A természetes keresztszelvényű, 2 km hosszú mederszakasz a Dongér-csatorna kialakításával jött létre. Az ős Dongér-szakasz a baksi magaspart előtt húzódik.

Nem áll rendelkezésre adat.

természetszerű

22

magtár

Központi belterület, Petőfi utca.

469

Az egykori Baksi-majorhoz tartozó, mára használaton kívülivé vált nagyméretű magtár.

19. század

gondozatlan, romló

Felújításra szorul.

23

régi iskola

Fő utca 118.

Régi iskolaépület a falu szélén. Jelenleg is lakott. Átalakított. Szürke falazatú és nyeregtetős épület.

20. század első fele

Helyenként romló az omló vakolat miatt.

Karbantartás.

24

ártézi kút

Máriatelep, a Fő utca és Tulipán utca sarka.

Betonalapú építmény. A hideg víz a vas anyagú csövőn át jut felszínre.

Nem áll rendelkezésre adat.

művi, nem esztétikus

Esztétikusabb megjelenés kialakítása.

25

gólyafészek

Máriatelep, Fő utca.

Magasítón elhelyezkedő gólyafészek.

Nem áll rendelkezésre adat.

26

Dong-ér fűzfái

A Dong-éri-főcsatornában, Bakstól északra.

A Dongéri-főcsatorna oldalában felnőtt idős, fehér fűz faegyedek. A fák több kilométer hosszan, szórtan vagy zártabb sorban helyezkednek el.

Nem áll rendelkezésre adat.

természetszerű

megőrzés, hatósági védelem

27

Baksi-puszta pusztai tájképe

Bakstól kb. 2,5 km-re, keletre.

Tagoltatlan felszínű, természetközeli vegetációval borított, nyílt tájképű puszta.

nem áll rendelkezésre adat.

természetszerű

28

Levelényi-major lakóépülete

Levelényi-major.

Feltehetően régi lakóépület, cselédlakás, melyet jelenleg raktárként használnak. A Levelényi-majorhoz tartozott. Nyeregtetős, vakolt téglaépület. A lábazati rész szürke, a falak sárgára meszeltek. Déli vége utólagosan toldott.

19. század

elfogadható

állagmegóvás, vakolás, rendezési tervi szabályozás

29

Szabóné halma

Az "Ányási-kanyartól" 1 km-re északkeletre.

82 Btf.-i szintmagasságú árvízmentes kiemelkedés, ahol hajdan kunhalom is lehetett.

Nem áll rendelkezésre adat.

jelentősen nem módosított

A jelentős erózióval nem járó talajművelés előírása.

30

gólyafészek

Központi belterület, Fő utca.

Magasítón elhelyezkedő gólyafészek.

Nem áll rendelkezésre adat.

1. melléklet

Településképi szempontból meghatározó területek lehatárolásának térképi bemutatása

2. melléklet

Természet- és tájvédelmi szempontból növénytelepítésre javasolt fajok listája

1. Őshonos fafajok

1.

Tudományos név

Magyar név

2.

Acer campestre

mezei juhar

3.

Acer platanoides

korai juhar

4.

Acer pseudoplatanus

hegyi juhar

5.

Acer tataricum

tatár juhar

6.

Betula pendula

közönséges nyír

7.

Carpinus betulus

közönséges gyertyán

8.

Fraxinus angustifolia subsp. pannonica

magyar kőris

9.

Fraxinus excelsior

magas kőris

10.

Fraxinus ornus

virágos kőris

11.

Malus sylvestris

vadalma

12.

Populus nigra

fekete nyár

13.

Populus termula

rezgő nyár

14.

Prunus avium

madárcseresznye

15.

Prunus padus

zselnicemeggy

16.

Pyrus pyraster

vadkörte

17.

Quercus cerris

csertölgy

18.

Quercus petraea

kocsánytalan tölgy

19.

Quercus pubescens

molyhos tölgy

20.

Quercus robur

kocsányos tölgy

21.

Salix alba

fehér fűz

22.

Sorbus aria

lisztes berkenye

23.

Sorbus aucuparia

madárberkenye

24.

Sorbus domestica

házi berkenye

25.

Sorbus torminalis

barkóca berkenye

26.

Staphylea pinnata

mogyorós hólyagfa

27.

Taxus baccata

tiszafa

28.

Tilia cordata

kislevelű hárs

29.

Tilia platyphyllos

nagylevelű hárs

30.

Ulmus glabra

hegyi szil

31.

Ulmus laevis

vénicszil

32.

Ulmus minor

mezei szil

1. Őshonos cserjefajok

1.

Tudományos név

Magyar név

2.

Berberis vulgaris

közönséges borbolya

3.

Cerasus fruticosa

csepleszmeggy

4.

Cornus mas

húsos som

5.

Cornus sanguinea

veresgyűrű som

6.

Coryllus avellana

közönséges mogyoró

7.

Cotinus coggygria

cserszömörce

8.

Cotoneaster niger

fekete madárbirs

9.

Crataegus laevigata

kétbibés galagonya

10.

Crataegus monogyna

egybibés galagonya

11.

Euonymus europeus

csíkos kecskerágó

12.

Euonymus verrucosus

bibircses kecskerágó

13.

Hedera helix

közönséges borostyán

14.

Ligustrum vulgare

közönséges fagyal

15.

Lonicera xylosteum

ükörkelonc

16.

Prunus spinosa

kökény

17.

Prunus tenella

törpemandula

18.

Rosa canina

gyepűrózsa

19.

Rosa pimpinellifolia

jajrózsa

20.

Rubus caesius

hamvas szeder

21.

Salix cinerea

rekettyefűz

22.

Spiraea media

szirti gyöngyvessző

23.

Viburnum lantana

ostorménfa

24.

Viburnum opulus

kányabangita

25.

Vinca minor

kis télizöld meténg

A védelmi célú erdősítésre javasolt fa- és cserjefajok:

Fák – kocsányos tölgy (Quercus robur), fehér vagy szürke nyár (Populus alba, P.x canescens), magyar kőris (Fraxinus angustifolia ssp. pannonica), vadkörte (Pyrus pyraster), mezei szil (Ulmus minor) és tatárjuhar (Acer tataricum).

Cserjék – vadrózsa (Rosa canina), egybibés galagonya (Crataegus monogyna), fagyal (Ligustrum vulgare), kökény (Prunus spinosa).

Utcafásításra, ill. cserére javasolt fafajok:

ezüsthárs (Tilia tomentosa), ostorfa (Celtis occidentális), csörgőfa (Koelreuteria paniculata), magas kőris (Fraxinus excelsior) és vérszilva (Prunus cerasifera „Nigra”). Szűk utcákban, ill. a légvezetékek alatt díszkörte (Pyrus nivalis „Kartalia”) és piros virágú galagonya (Crataegus oxyacantha „Paul’ s Scarlat) telepítendő.

Parkoló-fásításra javasolt fafajok:

csörgőfa (Koelreuteria paniculata), virágos és magas kőris (Fraxinus ornus, F. excelsior), kínai nyár (Populus simonii) és gömbjuhar (Acer platanoides ’Globosum’).

1

Forrás: Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság adatszolgáltatása, 2017